Hyvän vastauksen piirteet: FI – Suomi toisena kielenä ja kirjallisuus (kuulovammaiset)

27.9.2024

Lopulliset hyvän vastauksen piirteet 14.11.2024

Lopullisista hyvän vastauksen piirteistä ilmenevät perusteet, joiden mukaan koesuorituksen lopullinen arvostelu on suoritettu. Tieto siitä, miten arvosteluperusteita on sovellettu kokelaan koesuoritukseen, muodostuu kokelaan koesuorituksestaan saamista pisteistä, lopullisista hyvän vastauksen piirteistä ja lautakunnan määräyksissä ja ohjeissa annetuista arvostelua koskevista määräyksistä. Lopulliset hyvän vastauksen piirteet eivät välttämättä sisällä ja kuvaa tehtävien kaikkia hyväksyttyjä vastausvaihtoehtoja tai hyväksytyn vastauksen kaikkia hyväksyttyjä yksityiskohtia. Koesuorituksessa mahdollisesti olevat arvostelumerkinnät katsotaan muistiinpanoluonteisiksi, eivätkä ne tai niiden puuttuminen näin ollen suoraan kerro arvosteluperusteiden soveltamisesta koesuoritukseen.

Täydet pisteet voi saada vain vastaus, joka ei sisällä väärää tietoa.

Koesuorituksia ei saa kopioida. Ne ovat salassa pidettäviä asiakirjoja.

Digitaalisen kokeen arvostelupalvelun ohjeet ovat lautakunnan verkkosivuilla osoitteessa:
https://www.ylioppilastutkinto.fi/fi/asiointipalvelut/ilmoittautumiset-tutkintoon-ja-koesuoritusten-arvostelu/arvostelupalvelun

Tehtävien arvioitavat piirteet on kuvattu ylioppilastutkintolautakunnan antamissa suomi toisena kielenä -koetta koskevissa määräyksissä.
https://www.ylioppilastutkinto.fi/fi/tutkinnon-toimeenpano/maaraykset-ja-ohjeet/koekohtaiset-maaraykset-ja-ohjeet/suomi-tai-ruotsi

Virheet/ongelmakohdat merkitään aina. Jokaista merkintää ei tarvitse kommentoida sanallisesti, mutta halutessaan mitä tahansa kohtaa voi tarkentaa kommenttikenttään.

Osa 1: Lukutaito

1. Tekstin ymmärtäminen 50 p.

Lue katkelmat Sixten Korkmanin teoksesta Talous ja humanismi. Vastaa sen perusteella kysymyksiin suomeksi omin sanoin ja kokonaisin virkkein. Vastausten tulee olla 200–450 merkin pituisia (merkkimäärä ilman välilyöntejä ja rivinvaihtoja). Koejärjestelmä laskee merkkimäärän automaattisesti, mutta ei rajoita sitä. Merkkimäärän vähäisestä ylittämisestä ei vähennetä pisteitä.

HUOMIO! HVP:ssä luetellaan hyvän vastauksen sisältöjä, mutta kokelaan vastausten tulee muodoltaan olla kokonaisia itsenäisiä lauseita.

1.1 Ihmiskunnan varhaisissa vaiheissa ihmiskuva oli yhteisöllinen. Mistä Sixten Korkman selittää sen johtuvan? Mitä seurauksia siitä oli ihmisille? Mainitse yksi syy ja kolme seurausta. 10 p.

Syy (esimerkiksi toinen seuraavista):

  • Evoluutio suosii yhteistyötä.

  • Ihmiskuva oli yhteisöllinen, koska ymmärrettiin, että ihmiset tarvitsevat toisiaan.

  • Yhdessä ihmiset pystyivät järjestämään hyvän ja turvallisen elämän.

Seuraukset:

  • Ihmiset kunnioittivat ja noudattivat yhteisön tapoja ja sääntöjä.

  • Yhteisöön kuulumisen avulla ihmiset saivat arvostusta toisilta ihmisiltä.

  • Sitoutuminen yhteisöön kehitti ihmisissä yhteistyötaitoja ja kykyä arvioida asioita moraalisesti. 

Syitä ja seurauksia ei tarvitse eksplikoida.

1.2 Miten kapitalistinen talousjärjestelmä on muuttanut käsitystä ihmisestä? Minkä vuoksi Sixten Korkman pitää sitä ongelmallisena? Mainitse kolme asiaa. 10 p.

Käsitys ihmisestä on muuttunut yksilökeskeisemmäksi. Sen mukaan ihminen itse luo oman menestyksensä eikä yhteiskunnan haluta puuttuvan siihen.

Korkmanin kritiikki (esimerkiksi kolme asiaa seuraavista):

  • Kilpailu on lisääntynyt koko yhteiskunnassa.

  • Kuilu hyvin ja huonosti menestyvien välllä on kasvanut. / Eriarvoisuus on lisääntynyt yhteiskunnassa.

  • Suorituspaineet menestymisestä ovat lisänneet ahdistusta ja mielenterveysongelmia.

  • Tuloerot ovat kasvaneet.

  • Eri väestöryhmien välinen keskinäinen ymmärrys on vähentynyt.

  • Koulutuksesta on tullut eriarvoistumista edistävä tekijä yhteiskunnassa.

  • Hyväosaisten perheiden lapsillla on paremmat mahdollisuudet menestyä kuin köyhempien perheiden lapsilla.

Jälkimmäiseen kysymykseen riittää kaksi kohtaa.

1.3 Miksi polarisaatio tekee erityisesti heikosti koulutetuista ihmisistä haavoittuvaisen väestönosan? Mitä poliittisia seurauksia siitä on nähtävissä? Mainitse kaksi syytä ja yksi seuraus. 10 p.

Syyt:

Heikosti koulutetut

  • evoluutio suosii yhteistyötä

  • eivät pärjää kilpailussa, koska koulutuksen merkitys on kasvanut.

  • saattavat menettää työpaikkansa.

  • eivät saa riittävää arvostusta yhteiskunnassa.

Poliittiset seuraukset:

  • Heikosti koulutetut kannattavat populistisia suuntauksia.

1.4 Mitä ongelmia ja mitä toiveikkuutta Sixten Korkman tunnistaa nykynuorten elämässä? Mainitse kaksi ongelmaa ja kaksi toiveikkuutta herättävää asiaa. 10 p.

Ongelmat:

  • Menestymisen paineet ulottuvat kaikille elämänalueille.

  • Kilpailu koulutuspaikoista on lisääntynyt.

  • Suorituspaineet aiheuttavat ahdistusta ja mielenterveysongelmia.

  • Menestymisen lähtökohdat eivät ole tasavertaiset.

  • Keskinäisen ymmärryksen ja solidaarisuuden väheneminen.

Toiveikkuutta herättävät asiat:

  • Raha ei ole tärkein arvo kaikkien nuorten elämässä.

  • Nuoret pitävät työn mielekkyyttää palkkaa tärkeämpänä.

  • Taloudellista menestystä voi saavuttaa ilman, että taloudellista voittoa pidetään ylimpänä arvona.

1.5 Mitä Francis Fukuyaman näkemystä Sixten Korkman hyödyntää tekstissään? Mitä poliittisia seurauksia siitä voi olla? Miten Fukuyaman näkemys liittyy Donald Trumpiin ja Hillary Clintoniin? 10 p.

Fukuyaman näkemys:

  • Kaikki ihmiset tarvitsevat arvostusta. / Arvostus on ihmisen hyvinvoinnille välttämätöntä.

Poliittiset seuraukset:

  • Arvostuksen puute voi johtaa katkeruuteen.
  • Katkeruus voi johtaa identiteettipolitiikkaan ja populististen liikkeiden syntyyn.

Yhteys Donald Trumpiin ja Hillary Clintoniin:

  • Donald Trump osasi hyödyntää ihmisten kokemaa arvostuksen puutetta omassa vaalikampanjassaan.
  • Hillary Clintonin käyttämä sana “surkuteltavat” ei osoittanut arvostusta huonossa asemassa olevia kohtaan, minkä takia hän menetti kannattajia.

Osa 2: Kirjoitustaito

2. Lyhyt kirjoitustehtävä: Kommentti 30 p.

Tutustut lukion yhteiskuntaopin opintojaksolla valtion verorahojen käyttöä esittelevään tilastoon. Kirjoita opintojakson verkko-oppimisympäristöön kommentti, jossa kerrot, mitkä ovat sinun mielestäsi kolme tärkeintä verorahojen käyttökohdetta, ja perustele ne.

Kommentin on oltava yhtenäinen teksti, ei esimerkiksi asialuettelo. Tekstin tulee olla 500–800 merkin pituinen (merkkimäärä ilman välilyöntejä ja rivinvaihtoja). Koejärjestelmä laskee merkkimäärän automaattisesti, mutta ei rajoita sitä. Merkkimäärän vähäisestä ylittämisestä ei vähennetä pisteitä.

Tehtävä arvioidaan hyvän vastauksen piirteiden ja lyhyen kirjoitustehtävän kriteerien perusteella.

Hyvässä vastauksessa on seuraavat piirteet:

  • Kommentti on yhtenäinen, sidosteinen kokonaisuus.
  • Kommentti on yleiskielinen ja asiatyylinen.
  • Kommentissa on monipuoliset perustelut.
  • Vastaus ei saa olla listaus (eli siinä täytyy olla sidosteisuutta, koheesiota, jäsentely).

Kommenttiin ei vaadita aloitusta eikä lopetusta. Nämä eivät kuitenkaan vähennä pisteitä.

3. Kirjoitelma 99 p.

Laadi kirjoitelma yhdestä seuraavista aiheista. Kirjoitelman tulee olla 1 800–2 300 merkin pituinen (merkkimäärä ilman välilyöntejä ja rivinvaihtoja). Koejärjestelmä laskee merkkimäärän automaattisesti, mutta ei rajoita sitä. Kohdat 3.1–3.5 ovat aineistotehtäviä, ja niissä aineistoa tulee käyttää ohjeen mukaisesti. Valmiit otsikot on lihavoitu.

Kirjoita valitsemasi kohdan vastaus sille varattuun tilaan. Älä jätä mitään merkintöjä muihin vastaustiloihin. Jos kirjoitat vastauksesi aluksi LibreOffice-ohjelmalla, muista tallentaa luonnoksia usein ja siirtää valmis teksti lopuksi vastaustilaan.

3.1 Kirjoitelma 99 p.

Aineistossa on kaksi mainosvideota. Katso videot ja kirjoita pohtiva kirjoitelma siitä, miten mainokset yrittävät houkutella asiakkaita. Voit käsitellä yhtä mainosta tai verrata mainoksia keskenään. Voit pohtia kirjoitelmassasi esimerkiksi seuraavia kysymyksiä: Mitä yritys yrittää saada katsojan ostamaan? Mihin unelmiin ja tarpeisiin mainos viittaa? Onnistuuko mainos houkuttelemaan kohderyhmäänsä ostamaan palvelun tai tuotteen? Otsikoi itse tai valitse jompikumpi seuraavista vaihtoehdoista:

  • Mainonnan maailmassa kaikki on mahdollista
  • Voiko rahalla ostaa onnea?

    3.2 Kirjoitelma 99 p.

    Osa nuorista ja lapsista himoitsee jopa 1 000 euroa maksavia t-paitoja. Miksi? Millaiset asiat saavat jotkut nuoret haluamaan kalliita merkkivaatteita? Jotkut toiset haluavat sitä vastoin kuluttaa vaatteisiin ja elämiseen mahdollisimman vähän. Katso aineistossa oleva Paljon SUN OUTFIT maksaa? -video ja kirjoita sen pohjalta pohtiva kirjoitelma. Voit käsitellä esimerkiksi sitä, miksi haluamme käyttää isojakin summia vaatteisiin tai elämäntyyliimme. Mitkä asiat ajavat nuoria haluamaan kalliita merkkivaatteita tai luomaan tyyliä muilla keinoin? Otsikoi itse tai valitse otsikoksi jompikumpi seuraavista:

    • Vaatteet on mun aatteet
    • Mistä maksamme, kun maksamme brändeistä?

      3.3 Kirjoitelma 99 p.

      Lue aineistossa oleva Nadja Sumasen novelli Siivooja. Kirjoita sen pohjalta pohtiva kirjoitelma. Voit ideoida kirjoitelmaasi esimerkiksi seuraavien kysymysten avulla: Millainen kuva Miinasta syntyy? Miten Miinan ja hänen työnantajansa maailmat ja arvot eroavat toisistaan? Miksi työnantajan nimeä ei kerrota? Miten kertoja suhtautuu novellin kahteen henkilöön? Onko novellilla yhteyttä nyky-Suomen sosiaaliseen ja taloudelliseen todellisuuteen? Otsikoi itse tai valitse otsikoksi jompikumpi seuraavista:

      • Vastakkaiset maailmat kohtaavat
      • Miinan kapinallisuus – oikein vai väärin?

        3.4 Kirjoitelma 99 p.

        Aineistossa on Antti Tuiskun Rahan takii -laulunsanoitus. Analysoi sanoitusta tai pohdi aineiston perusteella esimerkiksi rahan merkitystä ja sen vaikutusta elämään ja valintoihimme. Otsikoi itse tai valitse otsikoksi jompikumpi seuraavista:

        • Rahan takii
        • Rahan rooli elämässä

          3.5 Kirjoitelma 99 p.

          Lue aineistossa oleva katkelma artikkelista, jossa esitellään Ylen kyselyä suomalaisten huippu-urheilijoiden toimeentulosta. Urheilijoiden lisäksi myös esimerkiksi taiteilijat, muusikot ja kirjailijat joutuvat tekemään unelmiensa saavuttamiseksi kovaa työtä ja myös taloudellisia uhrauksia. Kirjoita aineiston tekstin ja omien tietojesi tai kokemustesi pohjalta pohtiva kirjoitelma tai mielipidekirjoitus unelmien tavoittelusta. Otsikoi itse tai valitse jompikumpi seuraavista otsikoista:

          • Tähtää tähtiin – onko se sen arvoista?
          • Rahaa vai intohimoa – vai molempia?

            3.6 Kirjoitelma 99 p.

            Maailman kymmenen rikkainta ihmistä omistaa yhtä paljon kuin maailman 3,1 miljardia köyhintä ihmistä yhteensä, kertoo kansalaisjärjestö Oxfamin raportti vuodelta 2023. Superrikkaiden ja äärimmäisessä köyhyydessä elävien määrä on kasvanut samanaikaisesti ensi kertaa 25 vuoteen.

            Kirjoita pohtiva tai kantaa ottava teksti ja käsittele esimerkiksi eriarvoistumisen syitä tai yksilön ja yhteiskunnan mahdollisuuksia vaikuttaa tilanteeseen. Otsikoi itse näkökulmasi mukaan tai valitse otsikoksi jompikumpi seuraavista:

            • Onko jokainen oman onnensa seppä?
            • Voiko varallisuutta tasata?

              3.7 Kirjoitelma 99 p.

              Yhteiskunnassa tehdään paljon palkkatyöhön vertautuvia tehtäviä, joista ei saa taloudellista korvausta. Näitä ovat esimerkiksi kotityöt sekä erilaiset vapaaehtoistehtävät, joissa toimitaan jonkin hyvän asian vuoksi (kuten hyväntekeväisyys- ja urheilutoiminta). Kirjoita pohtiva tai kantaa ottava teksti, jossa käsittelet tällaisia työtehtäviä. Ovatko nämä tehtävät vähemmän tärkeitä? Onko oikein, että kaikesta työstä ei saa korvausta? Voit hyödyntää myös omia kokemuksiasi palkatta tehtävästä työstä. Otsikoi itse tai valitse otsikoksi jompikumpi seuraavista:

              • Miksi vapaaehtoistyö on tärkeää
              • Pitäisikö kaikesta työstä saada palkkaa?