Hyvän vastauksen piirteet: FI – Englanti, lyhyt oppimäärä

30.9.2024

Lopulliset hyvän vastauksen piirteet 14.11.2024

Lopullisista hyvän vastauksen piirteistä ilmenevät perusteet, joiden mukaan koesuorituksen lopullinen arvostelu on suoritettu. Tieto siitä, miten arvosteluperusteita on sovellettu kokelaan koesuoritukseen, muodostuu kokelaan koesuorituksestaan saamista pisteistä, lopullisista hyvän vastauksen piirteistä ja lautakunnan määräyksissä ja ohjeissa annetuista arvostelua koskevista määräyksistä. Lopulliset hyvän vastauksen piirteet eivät välttämättä sisällä ja kuvaa tehtävien kaikkia hyväksyttyjä vastausvaihtoehtoja tai hyväksytyn vastauksen kaikkia hyväksyttyjä yksityiskohtia. Koesuorituksessa mahdollisesti olevat arvostelumerkinnät katsotaan muistiinpanoluonteisiksi, eivätkä ne tai niiden puuttuminen näin ollen suoraan kerro arvosteluperusteiden soveltamisesta koesuoritukseen.

Täydet pisteet voi saada vain vastaus, joka ei sisällä väärää tietoa. Jos avoimen kysymyksen vastauksen pituudelle on annettu merkkimäärärajoitus, seuraa sen ylittämisestä pistevähennys. Vähennys on 1 piste riippumatta kysymyksen maksimipisteistä.

Koesuorituksia ei saa kopioida. Ne ovat salassa pidettäviä asiakirjoja.

Digitaalisen kokeen arvostelupalvelun ohjeet ovat lautakunnan verkkosivuilla osoitteessa: https://www.ylioppilastutkinto.fi/fi/asiointipalvelut/ilmoittautumiset-tutkintoon-ja-koesuoritusten-arvostelu/arvostelupalvelun

Kirjoitustehtävien arvioitavat piirteet on kuvattu kriteeritaulukossa, joka on Ylioppilastutkintolautakunnan antamissa toisen kotimaisen kielen ja vieraiden kielten kokeita koskevissa määräyksissä.
https://www.ylioppilastutkinto.fi/fi/tutkinnon-toimeenpano/maaraykset-ja-ohjeet/koekohtaiset-maaraykset-ja-ohjeet/toisen-kotimaisen

Virheet/ongelmakohdat merkitään aina. Jokaista merkintää ei tarvitse kommentoida sanallisesti, mutta halutessaan mitä tahansa kohtaa voi tarkentaa kommenttikenttään.

Part 1: Listening Comprehension

1. A Healthy Diet, a Healthier World 12 p.

This is a recording that discusses healthy eating. The recording is in two sections. You can listen to it once all the way through and then listen once again to each section separately. Read the questions carefully and choose the best alternative.

1.1 What is a major contributor to the increase in harmful diets? 3 p.

  • The widespread sale of unhealthy foods  (3 p.)

1.2 What is a good way of developing a healthier future? 3 p.

  • Providing proper nutrition in early childhood  (3 p.)

1.3 How can we help to make global food culture healthier? 3 p.

  • By putting pressure on businesses and governments  (3 p.)

1.4 Which of the following sums up the overall message about how to improve food and nutrition? 3 p.

  • Making a difference with people power  (3 p.)

2. Announcements 12 p.

You will hear announcements from three different public locations. There are three separate recordings, and you can listen to each of them twice. Read the questions carefully and choose the best alternative.

2.1 When is it a good idea to visit Kmart? 3 p.

  • When you need to buy medicine  (3 p.)

2.2 What will happen if there is an emergency? 3 p.

  • The audience will be guided to exit the building  (3 p.)

2.3 What does the announcement say about smoking cigarettes? 3 p.

  • Smoking is part of the performance  (3 p.)

2.4 What are passengers asked to do? 3 p.

  • Have their bags with them  (3 p.)

3. A More Sustainable Christmas (video) 9 p.

In this video, sustainability officer Tamara Hunt discusses how to make Christmas more sustainable. You can play the video as many times as you want to. Read the questions carefully and choose the best alternative.

3.1 Do artificial Christmas trees have a smaller carbon footprint than real trees? 3 p.

  • Maybe, depending on how long they are used  (3 p.)

3.2 How do real trees benefit the ground when they are growing? 3 p.

  • They keep it in place  (3 p.)

3.3 Where could there be a lot of room for improvement? 3 p.

  • More of the real trees should be recycled  (3 p.)

4. Environmental Issues Everywhere 18 p.

In this task, young people from different countries talk about their local environmental issues. There are altogether six recordings, and you can listen to each of them twice. Read the questions and statements carefully and choose whose views each statement summarises the best. There is one extra statement that does not summarise anyone’s views.

4.1 Which issue does Vandita talk about? 3 p.

  • People are creating too much waste  (3 p.)

4.2 Which issue does Alex talk about? 3 p.

  • There is a general lack of knowledge  (3 p.)

4.3 Which issue does Nour talk about? 3 p.

  • There are various natural disasters  (3 p.)

4.4 Which issue does Lachlan talk about? 3 p.

  • The health of the ocean is deteriorating  (3 p.)

4.5 Which issue does Sophia talk about? 3 p.

  • There are a lot of people and little forest  (3 p.)

4.6 Which issue does Adamu talk about? 3 p.

  • People are living with too few resources  (3 p.)

5. Self-Service Checkout 12 p.

The following is a conversation between a store customer and a service assistant. The recording is in four sections. For each question, decide which of the customer’s responses is the most polite. You can listen to each option as many times as you like.

5.1 Listen, and choose the most polite response. 3 p.

  • Option A  (3 p.)

5.2 Listen, and choose the most polite response. 3 p.

  • Option B  (3 p.)

5.3 Listen, and choose the most polite response. 3 p.

  • Option B  (3 p.)

5.4 Listen, and choose the most polite response. 3 p.

  • Option C  (3 p.)

6. Interview Advice 9 p.

This recording presents advice on what to do in a job interview. You can listen to the recording three times. Read the questions carefully and choose the best alternative.

6.1 What will job interviewers think if you do not ask them any questions? 3 p.

  • That you lack proper motivation  (3 p.)

6.2 What should you ask your interviewers? 3 p.

  • Questions about your position within the organisation  (3 p.)

6.3 What should be the aim of your questions? 3 p.

  • To make the interviewers imagine you working in the job  (3 p.)

7. Audio Ads 18 p.

7.1 Men at Campfire 9 p.

This is an audio advertisement. Answer the questions in Finnish. You can listen to the recording three times.
7.1.1 Mitä miehet ihmettelevät? Vastaa suomeksi. 3 p.

Vastauksen pituus on enintään 100 merkkiä. Ylityksestä seuraa pistevähennys.

Hyttysten/sääskien/itikoiden/moskiittojen puuttumista / pysymistä loitolla. (3/0 p.)

OK: Säätä / Miksi hyttyset eivät ole heidän kimpussaan. / Miten hyttyset pysyvät kaukana. / Miksi hyttyset eivät haittaa. / Hyttysten vähyyttä.

EI TUO EI VIE: Kesäyötä. / Hyttysten määrää (epämääräinen). / Hyönteisten puuttumista (epämääräinen).

EI: Hyttysten ininää. / Miksi hyttyset eivät pistä.

7.1.2 Mitä mainoksessa mainostetaan? Vastaa suomeksi. 3 p.

Vastauksen pituus on enintään 100 merkkiä. Ylityksestä seuraa pistevähennys.

(Minnesotan osavaltion) lottoa/arpajaisia/veikkausta/uhkapeliä. (3/0 p.)

OK: Kun pelataan lottoa, ympäristökin voittaa. / Lottoa, joka lahjoittaa rahaa ympäristön suojeluun. / Rahapelejä. / Minnesotan piirikunnan lottoa.

EI TUO EI VIE: Luonnonsuojelua.

7.1.3 Mitä Minnesotan pohjoisissa piirikunnissa on tehty? Vastaa suomeksi. 3 p.

Vastauksen pituus on enintään 100 merkkiä. Ylityksestä seuraa pistevähennys.

Kerätty tietoa/dataa/informaatiota (harvinaisista) kasveista ja eläimistä. (3/0 p.)

EI TUO EI VIE: Annettu rahaa ympäristönsuojelulle. / Suojeltu harvinaisia eläimiä ja kasveja.

EI: Istutettu lisää kasveja ja eläimiä. / Lahjoitettu rahaa ilmaston hyväksi. / Kerätty tietoa hyönteisistä ja kasveista.

Tallenne The recording related to questions 7.1.1–7.1.3. Man 2: Hey, you gotta love summer nights in Minnesota.
Man 1: Yeah, there’s not even any mosquitos.
Man 2: Yeah. You got one of those zappers?
Man 1: No. You know, that zz-zz noise is, like, the worst.
Man 2: Yeah. So, you must be burning that smelly stuff, right?
Man 1: No, not.
Man 2: Shh.
Man 1: What?
Man 2: I think I can hear them.
Man 1: Mosquitos?
Man 2: Yeah. You know, it’s almost like they’re staying away on purpose.
Man 1: Yeah.
Man 2: Weird.
Narrator: When you give to nature, nature gives back. Over the last 15 years, the Minnesota State Lottery has given over 400 million dollars for the environment all around the state, including 900 thousand to collect data on rare plants and animals in eight northern counties. So, remember, when you play the lottery, the environment wins.
Man 2: Do you use one of those fogger deals?
Man 1: No.
Man 2: Weird.
Narrator: Lottery players must be 18 years of age or older.

7.2 Ely, Minnesota 9 p.

This is an audio advertisement made to sound like a news item. Answer the questions in Finnish. You can listen to the recording three times.
7.2.1 Mitä Elyn kaupunki on päättänyt tehdä? Vastaa suomeksi. 3 p.

Vastauksen pituus on enintään 100 merkkiä. Ylityksestä seuraa pistevähennys.

Estää/katkaista pääsyn sosiaaliseen mediaan. (3/0 p.)

OK: Rajoittaa sosiaalisen median käyttöä.

EI TUO EI VIE: Kaikki yhteydet katkaistaan sosiaalisessa mediassa.

EI: Katkaista suhteensa sosiaaliseen mediaan. / Olla ilman mitään sosiaalista mediaa. / Ihmisillä ei ole yhteyttä mediaan.

7.2.2 Mitä osavaltion kaupungeissa asuvia on pyydetty tekemään kahdelta iltapäivällä? Vastaa suomeksi. 3 p.

Vastauksen pituus on enintään 100 merkkiä. Ylityksestä seuraa pistevähennys.

Pitämään hiljainen hetki/minuutti sosiaalisessa mediassa (Elyn kunniaksi). / Olemaan hetken/minuutin käyttämättä somea. (3/0 p.)

OK: Sosiaalisen median käyttötaukoa. / Sosiaalisen median hiljaisuuteen.

EI TUO EI VIE: Ettei sosiaaliseen mediaan julkaistaisi enää mitään.

EI: Pitämään hiljainen hetki sosiaaliselle medialle. / Olemaan käyttämättä sosiaalista mediaa ja internettiä.

7.2.3 Minkä puistotapahtumaa koskevan huhun pormestari Ross Peterson kumosi? Vastaa suomeksi. 3 p.

Vastauksen pituus on enintään 100 merkkiä. Ylityksestä seuraa pistevähennys.

Siellä oli tarkoitus polttaa e-kirjoja. (3/0 p.)

EI TUO EI VIE: Huhun, että siellä poltettaisiin jotain.

Tallenne The recording related to questions 7.2.1–7.2.3. Yesterday’s news that the small town of Ely, Minnesota, had cut off all access to social media within its borders continued to shake the online community of tweeters, posters, pinners, hashtaggers, and the like. Cities around the state are being asked to observe a moment of social media silence today at 2 pm to honor Ely and its bold move. If you listen carefully, Ross Peterson, Mayor of Ely, said in a written statement delivered to this station by the U.S. Postal Service: “The only tweets should come from birds, not snarky teenagers”. When contacted later by this station, the mayor asked: “Why would anyone need Pinterest? We have a really big bulletin board down at the grocery store.” He also denied rumors of an e-book burning party in White Side Park. Anyone wishing to learn about a place where people still talk to each other are encouraged to visit ely.org. It might help to write that down in your tablet. The kind made of paper.

Part 2: Reading Comprehension

8. Sarah Merker’s Project 15 p.

Read the text and questions carefully and choose the best alternative. Question 8.4: answer the question in Finnish.

8.1 What is Sarah Merker’s blog about? 3 p.

  • It assesses baked goods around the UK  (3 p.)

8.2 How does Sarah Merker feel about her project? 3 p.

  • It has given her a lot  (3 p.)

8.3 Why did Ms Merker’s project end at Giant’s Causeway? 3 p.

  • She did it as a memorial for her husband  (3 p.)

8.4 Millainen on Sarah Merkerin mielestä hyvä skonssi? Vastaa suomeksi. 3 p.

Vastauksen pituus on enintään 50 merkkiä. Ylityksestä seuraa pistevähennys.

Vastaleivottu. / Samana päivänä leivottu. / Tuore. (3/0 p.)

8.5 What could be an alternative title for this text? 3 p.

  • Slowly does it  (3 p.)

9. First Visit 12 p.

Read the opening paragraphs of a novel carefully and answer the questions.

9.1 Which information board is described in the text? 3 p.

  •  (3 p.)

Rautatieaseman ilmoitustaulu, jossa tiedot vaihtuvat mekaanisia osia kääntämällä.

9.2 How did Serena feel before the visit? 3 p.

  • Nervous  (3 p.)

9.3 What is James’s mother like? 3 p.

  • Talkative  (3 p.)

9.4 How does the future seem to Serena? 3 p.

  • Promising  (3 p.)

10. Sci-Fi Films 18 p.

Read the text and questions carefully and choose the best alternative. Answer questions 10.5 and 10.6 in Finnish.

10.1 How have the audiences of sci-fi movies likely changed over time? 3 p.

  • Different kinds of people want to watch them  (3 p.)

10.2 How did Things to Come and The Day the Earth Stood Still view humanity? 3 p.

  • The Day the Earth Stood Still had a more pessimistic view  (3 p.)

10.3 What characterises the themes of Things to Come and The Day the Earth Stood Still? 3 p.

  • They are still important in the present world  (3 p.)

10.4 What is the best alternative title for the whole text? 3 p.

  • Pre-Star Wars Sci-Fi Movies That Are Still Worth Watching  (3 p.)

10.5 Miten humanoidi Klaatu onnistui tavoitteessaan elokuvassa The Day the Earth Stood Still? Vastaa suomeksi. 3 p.

Vastauksen pituus on enintään 50 merkkiä. Ylityksestä seuraa pistevähennys.

Hän epäonnistui. (3/0 p.)

OK: Huonosti.

EI TUO EI VIE: Tavoite oli tuoda rauha maan päälle. / Klaatu joutui lähtemään pois maasta. / Elokuvan viesti on yhä tärkeä ja ajankohtainen.

10.6 Millaisen vastaanoton Fritz Langin elokuva Metropolis sai, kun se julkaistiin vuonna 1927? Vastaa suomeksi. 3 p.

Vastauksen pituus on enintään 100 merkkiä. Ylityksestä seuraa pistevähennys.

(Hyvin) kielteisen. / Sitä arvosteltiin/haukuttiin/kritisoitiin. (3/0 p.)

OK: Siitä ei pidetty. / Edes kirjailija H.G. Wells ei pitänyt siitä.

EI TUO EI VIE: Kirjailija Wells ei pitänyt siitä.

EI: Se hyllytettiin julkaisun jälkeen.

11. Doughnuts 12 p.

Read the text and questions carefully and choose the best alternative. Answer questions 11.2–11.4 in Finnish.

11.1 Why does the writer think this information is important? 3 p.

  • It goes against a common belief  (3 p.)

11.2 Millä eri tavoilla munkit voi valmistaa? Vastaa suomeksi. 3 p.

Vastauksen pituus on enintään 100 merkkiä. Ylityksestä seuraa pistevähennys.

Uppopaistamalla tai uunissa paistamalla. (3/0 p.)

OK: Rasvakeittimellä/friteerauskeittimellä/öljykeittimellä tai paistamalla uunissa. / Uppopaistamalla öljyssä ja uunissa paistamalla.

EI: Munkit voi uppopaistaa tai paistaa. / Airfryerillä.

11.3 Kuka uutisen paljasti? Vastaa suomeksi. 3 p.

Vastauksen pituus on enintään 50 merkkiä. Ylityksestä seuraa pistevähennys.

(Australian) Donut Kingin työntekijä/toimitusjohtaja. (3/0 p.)

OK: Australialaisen leipomon johtaja/esimies/pomo/päällikkö/esihenkilö.

EI: Donut Kingin manageri. / Australian donitsikuningas. / Australian Donut King (kysymyksessä 'kuka').

11.4 Mistä munkkien sisällä oleva hillo on tehty? Vastaa suomeksi. 3 p.

Vastauksen pituus on enintään 50 merkkiä. Ylityksestä seuraa pistevähennys.

Omenasta. (3/0 p.)

OK: Omenasoseesta/-hillosta/-kastikkeesta/-soosista. / Omenasoseesta, joka on värjätty ja maustettu. / "Vadelmahillosta", joka on oikeasti värjättyä omenahilloa.

EI: Värjätystä ja makeutetusta omenahillosta. / Vadelmahillosta, joka on värjättyä omenahilloa.

12. Plants in Hawaii 14 p.

Read the text and answer the questions. Please note you can use one option more than once.

12.1 Which plant grows in all kinds of weather? 2 p.

  • Kou (2 p.)

12.2 Which plant needs little looking-after? 2 p.

  • Hinahina (2 p.)

12.3 Which plant can help with belly pain? 2 p.

  • Pua Kala (2 p.)

12.4 Which plant can help with blood trouble? 2 p.

  • Blue Morning Glory (2 p.)

12.5 Which plant is in bloom all the time? 2 p.

  • Kou (2 p.)

12.6 Which plant is very rare? 2 p.

  • Ma’o Hau Hele (2 p.)

12.7 Which plant is well-known and well-liked? 2 p.

  • Ohelo ‘Ai (2 p.)

13. Horses and Cars 9 p.

Read the text and questions carefully and choose the best alternative.

13.1 Why is it interesting to analyse how people moved from using horses to using cars? 3 p.

  • It helps us understand why electric cars are not yet very popular  (3 p.)

13.2 Which option best describes the situation in New York in the year 1900? 3 p.

  • There were more horses than cars  (3 p.)

13.3 What affected the speed of change from horses to cars in the US? 3 p.

  • The purpose of the vehicle  (3 p.)

Part 3: Grammar and Vocabulary

14. Shame 17 p.

Choose the best alternative.

14.1 1 p.

  • to look (1 p.)

14.2 1 p.

  • result (1 p.)

14.3 1 p.

  • which (1 p.)

14.4 1 p.

  • others (1 p.)

14.5 1 p.

  • feel (1 p.)

14.6 1 p.

  • were (1 p.)

14.7 1 p.

  • a loved (1 p.)

14.8 1 p.

  • when (1 p.)

14.9 1 p.

  • no (1 p.)

14.10 1 p.

  • have made (1 p.)

14.11 1 p.

  • it (1 p.)

14.12 1 p.

  • that (1 p.)

14.13 1 p.

  • caused (1 p.)

14.14 1 p.

  • of (1 p.)

14.15 1 p.

  • harming (1 p.)

14.16 1 p.

  • have done (1 p.)

14.17 1 p.

  • less (1 p.)

15. Bear Grylls 13 p.

Read the text carefully and fill in each gap in English according to the clue and using the correct form in each sentence. Clues can be English words to be used in the correct form or Finnish words to be translated into English. If there is a grammatical term or no clue, a suitable grammatical item should be inserted.

15.1 on tullut 1 p.

  • has become (1 p.)

15.2 nuori ikä 2 p.

  • a young age (2 p.)

15.3 mursi 1 p.

  • broke (1 p.)

15.4 to go 1 p.

  • went (1 p.)

15.5 Discovery-kanavan 2 p.

  • Discovery Channel’s (2 p.)

15.6 joka 1 p.

  • which (1 p.)

15.7 to include 1 p.

  • include (1 p.)

15.8 tehden 1 p.

  • making (1 p.)
  • by making (1 p.)

15.9 prepositio 1 p.

  • to (1 p.)

15.10 Thames-joella 2 p.

  • on the Thames (2 p.)
  • on the River Thames (2 p.)
  • on the river Thames (2 p.)

Myös muut oikeat ilmaisut hyväksytään.

Part 4: Production

16. Short writing task 33 p.

Valitse seuraavista kohdista vain toinen, johon vastaat englanniksi.

Kirjoitussuorituksen pituus: 160–240 merkkiä. Välilyöntejä ja rivinvaihtoja ei lasketa mukaan merkkimäärään. Merkkimäärän alarajan alittava vastaus ei anna riittävää näyttöä kielitaidosta eikä siten voi yltää korkeimpiin pisteisiin.

Jätä toinen vastauskenttä tyhjäksi.

16.1 Best Cure for the Flu 33 p.

Verkossa keskustellaan flunssan hoidosta. Mikä on sinun paras vinkkisi? Osallistu keskusteluun. Voit käyttää kuvaa apuna.

Vastauksen pituus on enintään 240 merkkiä. Ylityksestä seuraa pistevähennys.

    16.2 What Is This? 33 p.

    Sosiaalisen median ryhmässä joku kyselee, mitä ovat kuvien esineet. Valitse yksi esine ja kerro hänelle, mikä se sinun mielestäsi voisi olla ja mitä sillä tehdään. Perustele näkemyksesi.

    Vastauksen pituus on enintään 240 merkkiä. Ylityksestä seuraa pistevähennys.

    HUOM! Jos perustelut puuttuvat, vähennetään -2 p.

    17. Longer writing task 66 p.

    Valitse seuraavista kohdista vain toinen, johon vastaat englanniksi.

    Kirjoitussuorituksen pituus: 300–450 merkkiä. Välilyöntejä ja rivinvaihtoja ei lasketa mukaan merkkimäärään. Merkkimäärän alarajan alittava vastaus ei anna riittävää näyttöä kielitaidosta eikä siten voi yltää korkeimpiin pisteisiin.

    Jätä toinen vastauskenttä tyhjäksi.

    17.1 Urban Legends 66 p.

    Verkossa keskustellaan tarinoista, jotka tapahtuivat kaverin kaverille. Nämä urbaanilegendat, kuten tarina alligaattorista New Yorkin viemäreissä, ovat pelottavia tai hauskoja. Mikä on paras kaupunkitarina, jonka olet kuullut? Osallistu keskusteluun.

    Vastauksen pituus on enintään 450 merkkiä. Ylityksestä seuraa pistevähennys.

      17.2 Listen to This! 66 p.

      Verkkokeskusteluista tuttu kaveri pyytää vinkkejä esimerkiksi hyvistä tv-ohjelmista tai podcasteista, joista hän voisi oppia parempaa englantia. Kerro omat mediasuosituksesi ja perustele ne.

      Vastauksen pituus on enintään 450 merkkiä. Ylityksestä seuraa pistevähennys.

      HUOM! Jos perustelut puuttuvat, vähennetään -3 p.