Beskrivningar av goda svar: SV – Engelska, kort lärokurs

30.9.2024

Slutgiltiga beskrivningar av goda svar 14.11.2024

Grunderna enligt vilka bedömningen gjorts framkommer i de slutgiltiga beskrivningarna av goda svar. Uppgiften om hur bedömningsgrunderna tillämpats på examinandens provprestation utgörs av de poäng som examinanden fått för sin provprestation, de slutgiltiga beskrivningarna av goda svar och de föreskrifter gällande bedömningen som nämnden gett i sina föreskrifter och anvisningar. De slutgiltiga beskrivningarna av goda svar innehåller och beskriver inte nödvändigtvis alla godkända svarsalternativ eller alla godkända detaljer i ett godkänt svar. Eventuella bedömningsmarkeringar i provprestationerna anses vara jämställbara med anteckningar och sålunda ger de, eller avsaknaden av markeringar, inte direkta uppgifter om hur bedömningsgrunderna tillämpats på provprestationen.

Fulla poäng kan endast ges för ett svar som inte innehåller felaktig information. Om längden på svaret på en öppen fråga är begränsat till ett visst antal tecken, leder en överskridning av teckenantalet till poängavdrag. Avdraget är 1 poäng oberoende av maximipoängen för frågan.

Provprestationerna får inte kopieras. De är sekretessbelagda handlingar.

Anvisningarna om bedömningstjänsten för det elektroniska provet är åtkomliga på nämndens webbplats via länken: https://www.ylioppilastutkinto.fi/sv/webbtjanster/anmalan-till-examen-och-bedomning-av-provprestationer/anvandarinstruktion

De kriterier utifrån vilka skrivuppgifter bedöms finns beskrivna i en särskild tabell i Studentexamensnämndens föreskrifter om proven i det andra inhemska språket och främmande språk.
https://www.ylioppilastutkinto.fi/sv/verkstallandet-av-examen/foreskrifter-och-anvisningar/provspecifika-foreskrifter-och-anvisningar-3

Fel/problemställen markeras alltid. Varje markering behöver inte kommenteras verbalt, men om man så vill kan vilket ställe som helst preciseras i kommentarsfältet.

Part 1: Listening Comprehension

1. A Healthy Diet, a Healthier World 12 p.

This is a recording that discusses healthy eating. The recording is in two sections. You can listen to it once all the way through and then listen once again to each section separately. Read the questions carefully and choose the best alternative.

1.1 What is a major contributor to the increase in harmful diets? 3 p.

  • The widespread sale of unhealthy foods  (3 p.)

1.2 What is a good way of developing a healthier future? 3 p.

  • Providing proper nutrition in early childhood  (3 p.)

1.3 How can we help to make global food culture healthier? 3 p.

  • By putting pressure on businesses and governments  (3 p.)

1.4 Which of the following sums up the overall message about how to improve food and nutrition? 3 p.

  • Making a difference with people power  (3 p.)

2. Announcements 12 p.

You will hear announcements from three different public locations. There are three separate recordings, and you can listen to each of them twice. Read the questions carefully and choose the best alternative.

2.1 When is it a good idea to visit Kmart? 3 p.

  • When you need to buy medicine  (3 p.)

2.2 What will happen if there is an emergency? 3 p.

  • The audience will be guided to exit the building  (3 p.)

2.3 What does the announcement say about smoking cigarettes? 3 p.

  • Smoking is part of the performance  (3 p.)

2.4 What are passengers asked to do? 3 p.

  • Have their bags with them  (3 p.)

3. A More Sustainable Christmas (video) 9 p.

In this video, sustainability officer Tamara Hunt discusses how to make Christmas more sustainable. You can play the video as many times as you want to. Read the questions carefully and choose the best alternative.

3.1 Do artificial Christmas trees have a smaller carbon footprint than real trees? 3 p.

  • Maybe, depending on how long they are used  (3 p.)

3.2 How do real trees benefit the ground when they are growing? 3 p.

  • They keep it in place  (3 p.)

3.3 Where could there be a lot of room for improvement? 3 p.

  • More of the real trees should be recycled  (3 p.)

4. Environmental Issues Everywhere 18 p.

In this task, young people from different countries talk about their local environmental issues. There are altogether six recordings, and you can listen to each of them twice. Read the questions and statements carefully and choose whose views each statement summarises the best. There is one extra statement that does not summarise anyone’s views.

4.1 Which issue does Vandita talk about? 3 p.

  • People are creating too much waste  (3 p.)

4.2 Which issue does Alex talk about? 3 p.

  • There is a general lack of knowledge  (3 p.)

4.3 Which issue does Nour talk about? 3 p.

  • There are various natural disasters  (3 p.)

4.4 Which issue does Lachlan talk about? 3 p.

  • The health of the ocean is deteriorating  (3 p.)

4.5 Which issue does Sophia talk about? 3 p.

  • There are a lot of people and little forest  (3 p.)

4.6 Which issue does Adamu talk about? 3 p.

  • People are living with too few resources  (3 p.)

5. Self-Service Checkout 12 p.

The following is a conversation between a store customer and a service assistant. The recording is in four sections. For each question, decide which of the customer’s responses is the most polite. You can listen to each option as many times as you like.

5.1 Listen, and choose the most polite response. 3 p.

  • Option A  (3 p.)

5.2 Listen, and choose the most polite response. 3 p.

  • Option B  (3 p.)

5.3 Listen, and choose the most polite response. 3 p.

  • Option B  (3 p.)

5.4 Listen, and choose the most polite response. 3 p.

  • Option C  (3 p.)

6. Interview Advice 9 p.

This recording presents advice on what to do in a job interview. You can listen to the recording three times. Read the questions carefully and choose the best alternative.

6.1 What will job interviewers think if you do not ask them any questions? 3 p.

  • That you lack proper motivation  (3 p.)

6.2 What should you ask your interviewers? 3 p.

  • Questions about your position within the organisation  (3 p.)

6.3 What should be the aim of your questions? 3 p.

  • To make the interviewers imagine you working in the job  (3 p.)

7. Audio Ads 18 p.

7.1 Men at Campfire 9 p.

This is an audio advertisement. Answer the questions in Swedish. You can listen to the recording three times.
7.1.1 Vad förvånar männen? Svara på svenska. 3 p.

Svaret får inte överskrida 100 tecken. Om det givna antalet tecken överskrids leder det till poängavdrag.

Att det inte finns några myggor/mygg/moskiter / att myggorna håller sig på avstånd. (3/0 p.)

OK: Vädret. / Att myggorna inte attackerar dem. / Att myggorna håller sig borta. / Att myggorna inte stör. / Att det finns så lite myggor.

VARKEN GER ELLER DRAR AV: Sommarnatten. / Mängden myggor (vagt). / Att det inte finns några insekter (vagt)

INTE: Myggens surr. / Att myggorna inte sticks/bits.

7.1.2 Vad gör reklamen reklam för? Svara på svenska. 3 p.

Svaret får inte överskrida 100 tecken. Om det givna antalet tecken överskrids leder det till poängavdrag.

(Delstaten Minnesotas) lotto/lotteri/tippning/hasardspel. (3/0 p.)

OK: När man spelar lotto vinner också miljön. / Lotto som skänker pengar till miljöskydd. / Penningspel. / Minnesotas distriktslotto.

VARKEN GER ELLER DRAR AV: Naturskydd.

7.1.3 Vad har man gjort i de nordliga distrikten i Minnesota? Svara på svenska. 3 p.

Svaret får inte överskrida 100 tecken. Om det givna antalet tecken överskrids leder det till poängavdrag.

Samlat data/information om (sällsynta) växter och djur. (3/0 p.)

VARKEN GER ELLER DRAR AV: Gett pengar till miljöskydd. / Skyddat sällsynta djur och växter.

INTE: Planterat in fler växter och djur. / Donerat pengar för klimatet. / Samlat information om insekter och växter.

Inspelningen The recording related to questions 7.1.1–7.1.3. Man 2: Hey, you gotta love summer nights in Minnesota.
Man 1: Yeah, there’s not even any mosquitos.
Man 2: Yeah. You got one of those zappers?
Man 1: No. You know, that zz-zz noise is, like, the worst.
Man 2: Yeah. So, you must be burning that smelly stuff, right?
Man 1: No, not.
Man 2: Shh.
Man 1: What?
Man 2: I think I can hear them.
Man 1: Mosquitos?
Man 2: Yeah. You know, it’s almost like they’re staying away on purpose.
Man 1: Yeah.
Man 2: Weird.
Narrator: When you give to nature, nature gives back. Over the last 15 years, the Minnesota State Lottery has given over 400 million dollars for the environment all around the state, including 900 thousand to collect data on rare plants and animals in eight northern counties. So, remember, when you play the lottery, the environment wins.
Man 2: Do you use one of those fogger deals?
Man 1: No.
Man 2: Weird.
Narrator: Lottery players must be 18 years of age or older.

7.2 Ely, Minnesota 9 p.

This is an audio advertisement made to sound like a news item. Answer the questions in Swedish. You can listen to the recording three times.
7.2.1 Vad hade staden Ely beslutat göra? Svara på svenska. 3 p.

Svaret får inte överskrida 100 tecken. Om det givna antalet tecken överskrids leder det till poängavdrag.

Hindra/avbryta åtkomsten till sociala medier. (3/0 p.)

OK: Begränsa användningen av sociala medier.

VARKEN GER ELLER DRAR AV: Alla förbindelser till sociala medier bryts.

INTE: Avbryta sin relation till sociala medier. / Vara utan sociala medier. / Människor har ingen kontakt med medierna.

7.2.2 Vad ombads invånarna i städerna i delstaten göra klockan två på eftermiddagen? Svara på svenska. 3 p.

Svaret får inte överskrida 100 tecken. Om det givna antalet tecken överskrids leder det till poängavdrag.

Hålla en tyst stund/minut i de sociala medierna (för att hedra Ely). / Låta bli att använda sociala medier för en stund/minut. (3/0 p.)

OK: Paus från användning av sociala medier. / Tystnad på sociala medier.

VARKEN GER ELLER DRAR AV: Att inget mer ska publiceras på sociala medier.

INTE: Att hålla en tyst stund för sociala medier. / Att avstå från att använda sociala medier och internet.

7.2.3 Vilket rykte om en händelse i en park förnekade borgmästare Ross Peterson? Svara på svenska. 3 p.

Svaret får inte överskrida 100 tecken. Om det givna antalet tecken överskrids leder det till poängavdrag.

Att man skulle bränna e-böcker där. (3/0 p.)

VARKEN GER ELLER DRAR AV: Ett rykte om att det bränns något där.

Inspelningen The recording related to questions 7.2.1–7.2.3. Yesterday’s news that the small town of Ely, Minnesota, had cut off all access to social media within its borders continued to shake the online community of tweeters, posters, pinners, hashtaggers, and the like. Cities around the state are being asked to observe a moment of social media silence today at 2 pm to honor Ely and its bold move. If you listen carefully, Ross Peterson, Mayor of Ely, said in a written statement delivered to this station by the U.S. Postal Service: “The only tweets should come from birds, not snarky teenagers”. When contacted later by this station, the mayor asked: “Why would anyone need Pinterest? We have a really big bulletin board down at the grocery store.” He also denied rumors of an e-book burning party in White Side Park. Anyone wishing to learn about a place where people still talk to each other are encouraged to visit ely.org. It might help to write that down in your tablet. The kind made of paper.

Part 2: Reading Comprehension

8. Sarah Merker’s Project 15 p.

Read the text and questions carefully and choose the best alternative. Question 8.4: answer the question in Swedish.

8.1 What is Sarah Merker’s blog about? 3 p.

  • It assesses baked goods around the UK  (3 p.)

8.2 How does Sarah Merker feel about her project? 3 p.

  • It has given her a lot  (3 p.)

8.3 Why did Ms Merker’s project end at Giant’s Causeway? 3 p.

  • She did it as a memorial for her husband  (3 p.)

8.4 Hurdant är ett bra scones enligt Sarah Merker? Svara på svenska. 3 p.

Svaret får inte överskrida 50 tecken. Om det givna antalet tecken överskrids leder det till poängavdrag.

Ett nybakt. / Ett som är bakat samma dag. / Ett färskt. (3/0 p.)

8.5 What could be an alternative title for this text? 3 p.

  • Slowly does it  (3 p.)

9. First Visit 12 p.

Read the opening paragraphs of a novel carefully and answer the questions.

9.1 Which information board is described in the text? 3 p.

  •  (3 p.)

En informationstavla på en järnvägsstation, där informationen ändras genom att mekaniska delar vänds.

9.2 How did Serena feel before the visit? 3 p.

  • Nervous  (3 p.)

9.3 What is James’s mother like? 3 p.

  • Talkative  (3 p.)

9.4 How does the future seem to Serena? 3 p.

  • Promising  (3 p.)

10. Sci-Fi Films 18 p.

Read the text and questions carefully and choose the best alternative. Answer questions 10.5 and 10.6 in Swedish.

10.1 How have the audiences of sci-fi movies likely changed over time? 3 p.

  • Different kinds of people want to watch them  (3 p.)

10.2 How did Things to Come and The Day the Earth Stood Still view humanity? 3 p.

  • The Day the Earth Stood Still had a more pessimistic view  (3 p.)

10.3 What characterises the themes of Things to Come and The Day the Earth Stood Still? 3 p.

  • They are still important in the present world  (3 p.)

10.4 What is the best alternative title for the whole text? 3 p.

  • Pre-Star Wars Sci-Fi Movies That Are Still Worth Watching  (3 p.)

10.5 Hur lyckades humanoiden Klaatu med sin målsättning i filmen The Day the Earth Stood Still? Svara på svenska. 3 p.

Svaret får inte överskrida 50 tecken. Om det givna antalet tecken överskrids leder det till poängavdrag.

Han misslyckades. (3/0 p.)

OK: Dåligt.

VARKEN GER ELLER DRAR AV: Målet var att föra fred till jorden. / Klaatu måste lämna jorden. / Filmens budskap är fortfarande viktigt och aktuellt.

10.6 Hurdant mottagande fick Fritz Langs film Metropolis då den kom ut år 1927? Svara på svenska. 3 p.

Svaret får inte överskrida 100 tecken. Om det givna antalet tecken överskrids leder det till poängavdrag.

(Mycket) negativt. / Den kritiserades/sågades. (3/0 p.)

OK: Den gillades inte. / Inte ens författaren H.G. Wells gillade den.

VARKEN GER ELLER DRAR AV: Författaren Wells gillade den inte.

INTE: Den lades på hyllan efter att den gavs ut.

11. Doughnuts 12 p.

Read the text and questions carefully and choose the best alternative. Answer questions 11.2–11.4 in Swedish.

11.1 Why does the writer think this information is important? 3 p.

  • It goes against a common belief  (3 p.)

11.2 På vilka olika sätt kan man tillreda munkar? Svara på svenska. 3 p.

Svaret får inte överskrida 100 tecken. Om det givna antalet tecken överskrids leder det till poängavdrag.

Genom att fritera/frityrkoka eller grädda i ugn. (3/0 p.)

OK: Med en fritös eller genom att grädda/steka i ugnen. / Genom att fritera i olja och steka/grädda i ugnen.

INTE: Munkarna kan friteras/frityrkokas eller stekas. / Med en airfryer.

11.3 Vem avslöjade nyheten? Svara på svenska. 3 p.

Svaret får inte överskrida 50 tecken. Om det givna antalet tecken överskrids leder det till poängavdrag.

En anställd / Verkställande direktören på Donut King (i Australien). (3/0 p.)

OK: Chefen/ledaren/förmannen för ett australiensiskt bageri.

INTE: Donut Kings manager. / Australiens munkkung. / Australiens Donut King (I frågan står det 'vem')

11.4 Vad är sylten i munkarna gjord av? Svara på svenska. 3 p.

Svaret får inte överskrida 50 tecken. Om det givna antalet tecken överskrids leder det till poängavdrag.

Äpple. (3/0 p.)

OK: Äppelmos/-sylt/-sås. / Äppelmos som färgats och kryddats. / "Hallonsylt", som egentligen är färgad äppelsylt.

INTE: Färgad och sötad äppelsylt. / Hallonsylt som är färgad äppelsylt.

12. Plants in Hawaii 14 p.

Read the text and answer the questions. Please note you can use one option more than once.

12.1 Which plant grows in all kinds of weather? 2 p.

  • Kou (2 p.)

12.2 Which plant needs little looking-after? 2 p.

  • Hinahina (2 p.)

12.3 Which plant can help with belly pain? 2 p.

  • Pua Kala (2 p.)

12.4 Which plant can help with blood trouble? 2 p.

  • Blue Morning Glory (2 p.)

12.5 Which plant is in bloom all the time? 2 p.

  • Kou (2 p.)

12.6 Which plant is very rare? 2 p.

  • Ma’o Hau Hele (2 p.)

12.7 Which plant is well-known and well-liked? 2 p.

  • Ohelo ‘Ai (2 p.)

13. Horses and Cars 9 p.

Read the text and questions carefully and choose the best alternative.

13.1 Why is it interesting to analyse how people moved from using horses to using cars? 3 p.

  • It helps us understand why electric cars are not yet very popular  (3 p.)

13.2 Which option best describes the situation in New York in the year 1900? 3 p.

  • There were more horses than cars  (3 p.)

13.3 What affected the speed of change from horses to cars in the US? 3 p.

  • The purpose of the vehicle  (3 p.)

Part 3: Grammar and Vocabulary

14. Shame 17 p.

Choose the best alternative.

14.1 1 p.

  • to look (1 p.)

14.2 1 p.

  • result (1 p.)

14.3 1 p.

  • which (1 p.)

14.4 1 p.

  • others (1 p.)

14.5 1 p.

  • feel (1 p.)

14.6 1 p.

  • were (1 p.)

14.7 1 p.

  • a loved (1 p.)

14.8 1 p.

  • when (1 p.)

14.9 1 p.

  • no (1 p.)

14.10 1 p.

  • have made (1 p.)

14.11 1 p.

  • it (1 p.)

14.12 1 p.

  • that (1 p.)

14.13 1 p.

  • caused (1 p.)

14.14 1 p.

  • of (1 p.)

14.15 1 p.

  • harming (1 p.)

14.16 1 p.

  • have done (1 p.)

14.17 1 p.

  • less (1 p.)

15. Bear Grylls 13 p.

Read the text carefully and fill in each gap in English according to the clue and using the correct form in each sentence. Clues can be English words to be used in the correct form or Swedish words to be translated into English. If there is a grammatical term or no clue, a suitable grammatical item should be inserted.

15.1 har blivit 1 p.

  • has become (1 p.)

15.2 en ung ålder 2 p.

  • a young age (2 p.)

15.3 bröt 1 p.

  • broke (1 p.)

15.4 to go 1 p.

  • went (1 p.)

15.5 Discovery-kanalens 2 p.

  • Discovery Channel’s (2 p.)

15.6 som 1 p.

  • which (1 p.)

15.7 to include 1 p.

  • include (1 p.)

15.8 genom att göra 1 p.

  • making (1 p.)
  • by making (1 p.)

15.9 preposition 1 p.

  • to (1 p.)

15.10 på floden Thames 2 p.

  • on the Thames (2 p.)
  • on the River Thames (2 p.)
  • on the river Thames (2 p.)

Även andra korrekta uttryck godkänns.

Part 4: Production

16. Short writing task 33 p.

Välj av följande punkter bara den ena, som du besvarar på engelska.

Skrivprestationens längd: 160–240 tecken. Mellanslag och radbyten räknas inte in i teckenantalet. Ett svar under 160 tecken ger inte tillräckliga bevis på språkkunskaper och kan därför inte nå upp till de högsta poängen.

Lämna det andra svarsfältet tomt.

16.1 Best Cure for the Flu 33 p.

På nätet diskuterar man vilket som är det bästa sättet att behandla en förkylning. Vad är ditt bästa tips? Delta i diskussionen. Du kan använda bilden som hjälp.

Svaret får inte överskrida 240 tecken. Om det givna antalet tecken överskrids leder det till poängavdrag.

    16.2 What Is This? 33 p.

    I en grupp på sociala medier frågar någon vad föremålen på bilderna är. Välj ett föremål och berätta för hen vad du tror att det kan vara och vad man gör med det. Motivera din åsikt.

    Svaret får inte överskrida 240 tecken. Om det givna antalet tecken överskrids leder det till poängavdrag.

    OBS! Om motiveringar saknas, -2 p.

    17. Longer writing task 66 p.

    Välj av följande punkter bara den ena, som du besvarar på engelska.

    Skrivprestationens längd: 300–450 tecken. Mellanslag och radbyten räknas inte in i teckenantalet. Ett svar under 300 tecken ger inte tillräckliga bevis på språkkunskaper och kan därför inte nå upp till de högsta poängen.

    Lämna det andra svarsfältet tomt.

    17.1 Urban Legends 66 p.

    På nätet diskuterar man berättelser om saker som en kompis till en kompis har råkat ut för. Sådana urbana legender, som alligatorn i kloakerna i New York, kan vara skrämmande eller roliga. Vilken är den bästa urbana berättelsen du har hört? Delta i diskussionen.

    Svaret får inte överskrida 450 tecken. Om det givna antalet tecken överskrids leder det till poängavdrag.

      17.2 Listen to This! 66 p.

      En person du lärt känna i diskussioner på nätet ber om råd om till exempel bra tv-program eller poddar som kunde hjälpa hen att lära sig bättre engelska. Ge dina egna medierekommendationer och motivera dem.

      Svaret får inte överskrida 450 tecken. Om det givna antalet tecken överskrids leder det till poängavdrag.

      OBS! Om motiveringar saknas, -3 p.