Beskrivningar av goda svar: SV – Franska, kort lärokurs

30.9.2024

Slutgiltiga beskrivningar av goda svar 14.11.2024

Grunderna enligt vilka bedömningen gjorts framkommer i de slutgiltiga beskrivningarna av goda svar. Uppgiften om hur bedömningsgrunderna tillämpats på examinandens provprestation utgörs av de poäng som examinanden fått för sin provprestation, de slutgiltiga beskrivningarna av goda svar och de föreskrifter gällande bedömningen som nämnden gett i sina föreskrifter och anvisningar. De slutgiltiga beskrivningarna av goda svar innehåller och beskriver inte nödvändigtvis alla godkända svarsalternativ eller alla godkända detaljer i ett godkänt svar. Eventuella bedömningsmarkeringar i provprestationerna anses vara jämställbara med anteckningar och sålunda ger de, eller avsaknaden av markeringar, inte direkta uppgifter om hur bedömningsgrunderna tillämpats på provprestationen.

Fulla poäng kan endast ges för ett svar som inte innehåller felaktig information. Om längden på svaret på en öppen fråga är begränsat till ett visst antal tecken, leder en överskridning av teckenantalet till poängavdrag. Avdraget är 1 poäng oberoende av maximipoängen för frågan.

Provprestationerna får inte kopieras. De är sekretessbelagda handlingar.

Anvisningarna om bedömningstjänsten för det elektroniska provet är åtkomliga på nämndens webbplats via länken: https://www.ylioppilastutkinto.fi/sv/webbtjanster/anmalan-till-examen-och-bedomning-av-provprestationer/anvandarinstruktion

De kriterier utifrån vilka skrivuppgifter bedöms finns beskrivna i en särskild tabell i Studentexamensnämndens föreskrifter om proven i det andra inhemska språket och främmande språk.
https://www.ylioppilastutkinto.fi/sv/verkstallandet-av-examen/foreskrifter-och-anvisningar/provspecifika-foreskrifter-och-anvisningar-3

Fel/problemställen markeras alltid. Varje markering behöver inte kommenteras verbalt, men om man så vill kan vilket ställe som helst preciseras i kommentarsfältet.

Partie 1 : compréhension orale

1. Jeu d'enfant 6 p.

Vous pouvez écouter le texte d'abord en entier, puis en plusieurs parties. Étudiez les questions et répondez-y.

1.1 Varför förnyade staden sina papperskorgar? Svara på svenska. 3 p.

Svaret får inte överskrida 100 tecken. Om det givna antalet tecken överskrids leder det till poängavdrag.

  • För att skoleleverna/barnen/ungdomarna skulle lära sig att använda dem. (3/0 p.)
  • Godkändes också: skulle använda dem mer. (3/0 p.)
Inspelningen Enregistrement correspondant à la question 1.1.L'objectif de la ville est que les écoliers apprennent à utiliser les poubelles.

1.2 Qu'est-ce qui caractérise les nouvelles poubelles ? 3 p.

  • Elles ont une couleur différente. (3 p.)

2. La bonne question 15 p.

Voici cinq dialogues question-réponse. Pour chaque dialogue, choisissez la question qui convient. Vous pouvez écouter chaque réponse deux fois. Étudiez les questions et répondez-y.

2.1 Quelle est la bonne question ? 3 p.

  • Quel est son prénom ? (3 p.)

2.2 Quelle est la bonne question ? 3 p.

  • Quand commence le film ? (3 p.)

2.3 Quelle est la bonne question ? 3 p.

  • Où partez-vous en vacances ? (3 p.)

2.4 Quelle est la bonne question ? 3 p.

  • Elle est allée à l'école ? (3 p.)

2.5 Quelle est la bonne question ? 3 p.

  • Où est mon portable ? (3 p.)

3. Mon poème dans le métro 18 p.

Vous pouvez écouter l'interview de Malo d'abord en entier, puis en plusieurs parties. Étudiez les questions et répondez-y.

3.1 Vilket år och vilken månad arrangerades poesitävlingen som Malo deltog i? Svara på svenska. 3 p.

Svaret får inte överskrida 50 tecken. Om det givna antalet tecken överskrids leder det till poängavdrag.

  • 2021 i april (3/0 p.)
  • Godkändes inte: på våren.
Inspelningen Enregistrement correspondant à la question 3.1.Le métro parisien a organisé un concours de poésie en avril 2021. Le gagnant du concours s'appelle Malo.

3.2 Qui a inscrit Malo au concours de poésie ? 3 p.

  • Sa mère (3 p.)

3.3 Quel prix Malo a-t-il gagné ? 3 p.

  • De l'argent (3 p.)

3.4 Que dit Malo de son poème ? 3 p.

  • Sa structure était donnée d'avance. (3 p.)

3.5 Qu'a fait l'homme politique ? 3 p.

  • Il a écrit un message à Malo. (3 p.)

3.6 Vad får Malo att fortsätta skriva? Svara på svenska. 3 p.

Svaret får inte överskrida 100 tecken. Om det givna antalet tecken överskrids leder det till poängavdrag.

  • Hans livliga fantasi. / Han hade många idéer. (3/0 p.)
Inspelningen Enregistrement correspondant à la question 3.6.Tu continues à écrire ? Oui, je ne peux pas m’arrêter car j’ai beaucoup d’imagination.

4. Rythme biologique 10 p.

Regardez attentivement l’infographie. Écoutez les questions enregistrées et répondez-y. Vous pouvez écouter chaque enregistrement trois fois.

4.1 Question 1 2 p.

  • 14 h 30 (2 p.)

4.2 Question 2 2 p.

  • 17 h (2 p.)

4.3 Question 3 2 p.

  • 10 h (2 p.)

4.4 Question 4 2 p.

  • 2 h (2 p.)

4.5 Question 5 2 p.

  • 7 h 30 (2 p.)

5. Anne 16 p.

Vous pouvez écouter cet entretien avec Anne d'abord en entier, puis en plusieurs parties. Étudiez les questions et répondez-y.

5.1 Qu'apprend-on sur Anne ? 3 p.

  • Elle est infirmière depuis plus de 30 ans. (3 p.)

5.2 Qu'est-ce que la mère d'Anne appréciait dans son métier ? 3 p.

  • Le sentiment de servir à quelque chose (3 p.)

5.3 Vad anser Anne vara fördelarna med sitt yrke? (2 saker) Svara på svenska. 6 p.

Svaret får inte överskrida 100 tecken. Om det givna antalet tecken överskrids leder det till poängavdrag.

  • De korta studierna (3/0 p.) och säkert arbete (3/0 p.)
Inspelningen Enregistrement correspondant à la question 5.3.D'abord, c'est un métier qui permet de travailler sans avoir besoin de faire des études longues. Ensuite, c'est une profession qui garantit l'emploi. Quand on est infirmière, on est sûre d'avoir du boulot !

5.4 På vilka två delområden av sitt yrke känner Anne att hon är kompetent? Svara på svenska. 4 p.

Svaret får inte överskrida 100 tecken. Om det givna antalet tecken överskrids leder det till poängavdrag.

  • På kommunikation (2/0 p.) och anpassning (2/0 p.)
  • Godkändes inte: Hon upplever att hon kommer bra överens med andra.
  • Godkändes också: Hon anpassar sig till olika/svåra/utmanande situationer. (2/0 p.)
Inspelningen Enregistrement correspondant à la question 5.4.Je communique très facilement avec les autres et je m'adapte sans difficultés aux nouvelles situations.

6. Janelle (vidéo) 21 p.

Vous pouvez regarder la vidéo autant de fois que vous voulez. Étudiez les questions et répondez-y.
Inspelningen 6.1
Ses premiers pas sur YouTube remonte à 2014. Elle n’a que 8 ans. Filmée par son père, elle présente sa maison de poupées.

6.1 Hur gammal var Janelle då hon publicerade sin första video och vad innehöll den? Svara på svenska. 6 p.

Svaret får inte överskrida 100 tecken. Om det givna antalet tecken överskrids leder det till poängavdrag.

  • Hon var 8 år (3/0 p.) och hon presenterade sitt dockhem. (3/0 p.)
  • Godkändes inte: sina dockor.

6.2 Qu'a fait Janelle en 2016 ? 3 p.

  • Elle a commencé à utiliser un nom différent. (3 p.)

6.3 Combien Janelle a-t-elle eu d'abonnés en un an ? 3 p.

  • Quatre cent mille (3 p.)

6.4 Que fait Janelle dans ses vidéos ? 3 p.

  • Elle parle de sa vie de tous les jours. (3 p.)

6.5 Pourquoi le compte de Janelle doit-il être géré par son père ? 3 p.

  • Parce que Janelle est trop jeune (3 p.)

6.6 Que dit-on des propositions commerciales faites à Janelle ? 3 p.

  • La plupart d'entre elles sont refusées. (3 p.)

Partie 2 : compréhension de texte

7. Omar Sy 9 p.

Lisez le texte et répondez aux questions.

7.1 Pourquoi Omar Sy mentionne-t-il Fred Testot ? 3 p.

  • Ce collègue a été important pour sa carrière. (3 p.)

7.2 Pourquoi Omar Sy s'est-il installé aux États-Unis ? 3 p.

  • Il voulait vivre tranquillement au quotidien. (3 p.)

7.3 Que s'est-il passé aux États-Unis ? 3 p.

  • La famille d'Omar s'est agrandie d'un membre. (3 p.)

8. Le ticket de caisse 19 p.

Lisez le texte et répondez aux questions.

8.1 Quel est le but principal de la décision ? 3 p.

  • Diminuer la consommation de papier (3 p.)

8.2 Varför är kvitton skadliga? Svara på svenska. 4 p.

Svaret får inte överskrida 100 tecken. Om det givna antalet tecken överskrids leder det till poängavdrag.

  • Kvittopappret innehåller en (kemisk) förening (2/0 p.) som inte är bra för kroppen (2/0 p.).
  • Godkändes också: kemikalie/kemikalier/ämnen
  • Godkändes också: för hälsan/människan

8.3 Qu'est-ce qu'un produit durable selon le texte ? 3 p.

  • Un produit dont la vie peut être longue (3 p.)

8.4 Qu'est-ce qui correspond à l'évolution mentionnée dans le texte ? 3 p.

  • Le ticket va prendre une nouvelle forme. (3 p.)

8.5 För vem är föreningarna oroliga? (2 saker) Svara på svenska. 6 p.

Svaret får inte överskrida 100 tecken. Om det givna antalet tecken överskrids leder det till poängavdrag.

  • Kunder som inte kan använda dator / som inte är bra på att använda dator (3/0 p.) eller som inte har en dator (3/0 p.).
  • Godkändes också: en smart enhet/smarta enheter / elektronisk utrustning.

9. Réussir ses examens 14 p.

Voici 7 conseils pour se donner toutes les chances de réussir un examen. Lisez les textes et répondez aux questions.

9.1 Quel titre correspond au conseil 1 ? 2 p.

  • Dormez suffisamment (2 p.)

9.2 Quel titre correspond au conseil 2 ? 2 p.

  • Faites des pauses (2 p.)

9.3 Quel titre correspond au conseil 3 ? 2 p.

  • Préparez-vous une assiette équilibrée (2 p.)

9.4 Quel titre correspond au conseil 4 ? 2 p.

  • Apprenez à réduire votre stress (2 p.)

9.5 Quel titre correspond au conseil 5 ? 2 p.

  • Planifiez vos révisions (2 p.)

9.6 Quel titre correspond au conseil 6 ? 2 p.

  • Prenez votre temps (2 p.)

9.7 Quel titre correspond au conseil 7 ? 2 p.

  • Exprimez-vous clairement (2 p.)

10. Longs voyages 13 p.

Lisez le texte et répondez aux questions.

10.1 Vem hittade Lucky och var? Svara på svenska. 4 p.

Svaret får inte överskrida 100 tecken. Om det givna antalet tecken överskrids leder det till poängavdrag.

  • En (schweizisk) polis (2/0 p.) nära Genève (2/0 p.).
  • Här krävdes tanken "i närheten av Genève".

10.2 Quelle était la situation de Lucky quand elle est partie ? 3 p.

  • Elle habitait chez un voisin de ses maîtres. (3 p.)

10.3 Varför sägs det ”il y a mieux” i texten? Svara på svenska. 3 p.

Svaret får inte överskrida 100 tecken. Om det givna antalet tecken överskrids leder det till poängavdrag.

  • Eftersom Pablo sprang en ännu längre strecka. (3/0 p.)
  • En direkt översättning ("och det är inte allt"), utan en förklaring krävdes om varför berättelsen blev ännu bättre.
  • Godkändes till exempel: Med det vill man säga att något ännu mer fantastiskt har hänt. (3/0 p.)

10.4 Qu'a fait Pablo ? 3 p.

  • Il est revenu seul à la maison. (3 p.)

11. Permis poules 9 p.

Lisez le texte et répondez aux questions.

11.1 Qu'est-ce que le « permis poules » ? 3 p.

  • Une formation pour mieux connaître les poules (3 p.)

11.2 Vad ska man göra för att hönorna ska känna igen sina namn? (2 saker) Svara på svenska. 6 p.

Svaret får inte överskrida 100 tecken. Om det givna antalet tecken överskrids leder det till poängavdrag.

  • Man ska regelbundet tala med dem. (3/0 p.)
  • Godkändes också: ofta/fortlöpande.
  • Man ska mata dem korrekt. (3/0 p.)

12. Tourisme Montréal 15 p.

Lisez le texte et répondez aux questions.

12.1 L'organisation Tourisme Montréal... 3 p.

  • ... pense attirer dans sa ville énormément de touristes. (3 p.)

12.2 Hur har man gjort reklam för Montreal i Paris och San Francisco? Svara på svenska. 6 p.

Svaret får inte överskrida 100 tecken. Om det givna antalet tecken överskrids leder det till poängavdrag.

  • Med affischer (2/0 p.) i metron (2/0 p.) och på busshållplatser (2/0 p.)
  • Godkändes också: reklam.
  • Godkändes inte: i bussar, på bussarnas sidor, på busstationer.

12.3 Pourquoi l'organisation Tourisme Montréal fait-elle de la publicité à Montréal ? 3 p.

  • Parce qu'elle a compris que les habitants s'intéressent à leur ville (3 p.)

12.4 Qu'apprend-on sur les touristes français ? 3 p.

  • Leur curiosité pour Montréal a augmenté. (3 p.)

Partie 3 : structures et vocabulaire

13. La Journée internationale des filles 19 p.

Choisissez la meilleure proposition pour chaque item dans les menus déroulants.

13.1 1 p.

  • chaque (1 p.)

13.2 1 p.

  • créée (1 p.)

13.3 1 p.

  • tous les (1 p.)

13.4 1 p.

  • pour (1 p.)

13.5 1 p.

  • leur (1 p.)

13.6 1 p.

  • avant d' (1 p.)

13.7 1 p.

  • trop (1 p.)

13.8 1 p.

  • pensent (1 p.)

13.9 1 p.

  • En (1 p.)

13.10 1 p.

  • depuis (1 p.)

13.11 1 p.

  • stricte (1 p.)

13.12 1 p.

  • il y a (1 p.)

13.13 1 p.

  • où (1 p.)

13.14 1 p.

  • est prise (1 p.)

13.15 1 p.

  • a (1 p.)

13.16 1 p.

  • sont (1 p.)

13.17 1 p.

  • Par (1 p.)

13.18 1 p.

  • des (1 p.)

13.19 1 p.

  • qui (1 p.)

14. Margot, 19 ans 16 p.

Complétez le texte selon les indications données. Adaptez la forme au contexte.

14.1 började jag 1 p.

  • j'ai commencé (1 p.)

14.2 (préposition) 1 p.

  • à (1 p.)
  • jusqu'à (1 p.)

14.3 1 p.

  • Quand (1 p.)
  • Lorsque (1 p.)

14.4 viktigt 1 p.

  • importante (1 p.)

14.5 mycket 2 p.

  • beaucoup de (2 p.)
  • plein de (2 p.)

14.6 souhaiter (imparfait) 1 p.

  • souhaitais (1 p.)

14.7 bara 1 p.

  • seulement (1 p.)
  • juste (1 p.)

14.8 ne plus sortir (présent) 2 p.

  • ne sors plus (2 p.)

14.9 som 1 p.

  • qui (1 p.)
  • laquelle (1 p.)

14.10 trött 1 p.

  • fatiguée (1 p.)

14.11 i skolan 2 p.

  • à l'école (2 p.)

14.12 (possessif) 1 p.

  • mes (1 p.)

14.13 länge 1 p.

  • longtemps (1 p.)
  • pour longtemps (1 p.)

Även andra korrekta uttryck godkänns.

Partie 4 : production écrite

15. Rédaction courte 33 p.

Välj av följande punkter bara den ena, som du besvarar på franska. Lämna det andra svarsfältet helt tomt. Skrivprestationens längd: 160–240 tecken. Mellanslag och radbyten räknas inte in i teckenantalet.

15.1 Sujet 1 33 p.

Du är på språkkurs i Belgien. På en fest har du tappat bort ett föremål som är viktigt för dig. Berätta om saken för dina kompisar i en diskussion på nätet och be dem om hjälp. Ge dem den information som behövs för att identifiera föremålet.

Svaret får inte överskrida 240 tecken. Om det givna antalet tecken överskrids leder det till poängavdrag.

    15.2 Sujet 2 33 p.

    Du är utbytesstuderande i Schweiz. Du planerar en inflyttningsfest i din studentbostad. Sätt upp ett meddelande på anslagstavlan i huset där du bjuder in dina grannar. Presentera dig själv, berätta var du bor, när festen hålls och vad man kan ta med sig.

    Svaret får inte överskrida 240 tecken. Om det givna antalet tecken överskrids leder det till poängavdrag.

      16. Rédaction longue 66 p.

      Välj av följande punkter bara den ena, som du besvarar på franska. Lämna det andra svarsfältet helt tomt. Skrivprestationens längd: 300–450 tecken. Mellanslag och radbyten räknas inte in i teckenantalet.

      16.1 Sujet 1 66 p.

      Du har läst en bok / sett en film som gjorde stort intryck på dig. Skriv ett e-postmeddelande till din franska kompis och berätta vad boken/filmen handlade om, vad du tyckte om och varför.

      Svaret får inte överskrida 450 tecken. Om det givna antalet tecken överskrids leder det till poängavdrag.

        16.2 Sujet 2 66 p.

        Du är tillbaka från Frankrike där du blev kär i din klasskamrat. Skriv ett meddelande till hen där du uttrycker dina känslor, minns era gemensamma upplevelser och berättar vad du tycker särskilt mycket om hos hen.

        Svaret får inte överskrida 450 tecken. Om det givna antalet tecken överskrids leder det till poängavdrag.