Hyvän vastauksen piirteet: FI – Latina, laajempi lyhyt oppimäärä
30.9.2024
Lopulliset hyvän vastauksen piirteet 14.11.2024
Lopullisista hyvän vastauksen piirteistä ilmenevät perusteet, joiden mukaan koesuorituksen lopullinen arvostelu on suoritettu. Tieto siitä, miten arvosteluperusteita on sovellettu kokelaan koesuoritukseen, muodostuu kokelaan koesuorituksestaan saamista pisteistä, lopullisista hyvän vastauksen piirteistä ja lautakunnan määräyksissä ja ohjeissa annetuista arvostelua koskevista määräyksistä. Lopulliset hyvän vastauksen piirteet eivät välttämättä sisällä ja kuvaa tehtävien kaikkia hyväksyttyjä vastausvaihtoehtoja tai hyväksytyn vastauksen kaikkia hyväksyttyjä yksityiskohtia. Koesuorituksessa mahdollisesti olevat arvostelumerkinnät katsotaan muistiinpanoluonteisiksi, eivätkä ne tai niiden puuttuminen näin ollen suoraan kerro arvosteluperusteiden soveltamisesta koesuoritukseen.
Täydet pisteet voi saada vain vastaus, joka ei sisällä väärää tietoa.
Koesuorituksia ei saa kopioida. Ne ovat salassa pidettäviä asiakirjoja.
Digitaalisen kokeen arvostelupalvelun ohjeet ovat lautakunnan verkkosivuilla osoitteessa: https://www.ylioppilastutkinto.fi/fi/asiointipalvelut/ilmoittautumiset-tutkintoon-ja-koesuoritusten-arvostelu/arvostelupalvelun
Osa 1: Suomentaminen
1. Coriolanuksen elämästä 90 p.
Useat antiikin historiankirjoittajat, kuten Livius ja Dionysios Halikarnassoslainen, pitivät sotapäällikkö Gaius Marcius Coriolanusta 400-luvulla eaa. eläneenä historiallisena henkilönä ja kirjoittivat hänen elämästään. Myös filosofi Plutarkhos (n. 45–125) kirjoitti hänestä luvun teokseensa Kuuluisien miesten elämäkertoja ja vertasi häntä kreikkalaiseen Alkibiadeeseen. William Shakespeare (1564–1616) kirjoitti Coriolanuksen elämään perustuvan tragedian nimeltä Coriolanus. Uudemmassa tutkimuksessa on epäilty monien Coriolanukseen liitettyjen tapahtumien todenperäisyyttä, ja jotkut tutkijat ovat pitäneet häntä jopa puhtaasti fiktiivisenä hahmona.
Käännä aineistossa
oleva tekstiote asiatarkasti sujuvalle suomen kielelle.Gaius Marcius oli erinomaisen sotataitoinen roomalainen patriisisukuun syntynyt mies. (4 p.) Hänen isänsä kuoltua leskiäiti kasvatti hänet. (4 p.) Marcius oli luonnostaan viehättynyt sotilaallisista kamppailuista (4 p.), ja lapsuudesta lähtien hän oli käsitellyt aseita (4 p.). Myöhemmin hänelle annettiin lisänimi Coriolanus (4 p.), koska Coriolin kaupunki vallattiin hänen ovelan juonensa avulla (4 p.).
Monista taisteluista, joihin hän osallistui (4 p.), hän palasi aina seppeleellä tai muulla sotilaspalkinnolla palkittuna (4 p.). Koko elämänsä aikana Marcius ei kuitenkaan pitänyt mitään tärkeämpänä (6 p.) kuin äitinsä miellyttämistä (4 p.). Kun äiti kuuli poikaansa kiitettävän tai kun hän näki, että tälle annettiin seppele (6 p.), silloin vasta hän piti itseään onnellisena (4 p.). Äitinsä käskystä poika solmi avioliitonkin (4 p.), ja he asuivat ja kasvattivat lapset yhdessä hänen kanssaan (4 p.). Tämä mies oli mieleltään erinomaisen luja ja johdonmukainen (4 p.), mutta kanssakäymisessä muiden ihmisten kanssa hän oli kohtuuton ja säälimätön (4 p.).
Noihin aikoihin, kun Gaius Marcius eli, Roomassa (4 p.) sotakuntoisuus oli erittäin suuressa arvossa, pohtii Plutarkhos (4 p.). Ei nimittäin ollut sivistäviä opintoja, jotka pehmentävät ihmisten mieliä (4 p.) ja jotka opettavat pitäytymään kohtuudessa ja välttämään kaikkea liiallisuutta (4 p.). Mikään muusien ihmisille antama lahja ei ole suurempi kuin sivistys. (6 p.)
Osa 2: Luetun ymmärtäminen
2. Coriolanuksen sotilasura 80 p.
2.1 Mitä Plutarkhos kertoo Marciuksen ensimmäisestä sotaretkestä? (3 asiaa) 12 p.
- Hän taisteli Tarquiniuksen joukkoja vastaan. (4/0 p.)
- Hänelle myönnettiin seppele. (4/0 p.)
- Hän pelasti vaarassa olleen päällikkönsä hengen. (4/0 p.)
2.2 Mitä kerrotaan Castorista ja Polluxista? (2 asiaa) 8 p.
- Heidät nähtiin forumilla (julistamassa voittoa). (4/0 p.)
- Heidän hevosensa seisoivat paikalla, jossa nyt on näille jumalille pyhitetty temppeli. (4/0 p.)
2.3 Mitä konsuli tarjosi Coriolanukselle? 4 p.
Yksi seuraavista (4/0 p.):
- Sata auranalaa peltoa.
- Kymmenen sotavankia.
- Kymmenen varustettua hevosta.
- Sata härkää.
2.4 Miten Coriolanus vastasi tarjoukseen? 4 p.
2.5 Mikä ongelma Roomassa ilmeni monien taisteluiden jälkeen, ja mitä sen vuoksi tehtiin? 4 p.
2.6 Millainen kiista Rooman ongelmasta syntyi senaatissa? 4 p.
2.7 Mitä mielipidettä Marcius edusti, mitä hänen kannastaan ajateltiin, ja mitä siitä seurasi? 12 p.
- Viljaa tuli myydä kansalle kalliiseen hintaan. (4/0 p.)
- Mielipide oli senaatin ja kansan mielestä liian ankara. (4/0 p.)
- Sen vuoksi hänet tuomittiin ja hän pakeni volskien luo. (4/0 p.)
2.8 Mitä Coriolanus teki volskien luona? (2 asiaa) 8 p.
2.9 Mitä roomalaiset tekivät Coriolanuksen toiminnan seurauksena ja minkälaisella tuloksella? 8 p.
2.10 Mitä tästä seurasi Roomassa? 4 p.
2.11 Mitä Veturia ja Volumnia tekivät? 4 p.
2.12 Mitä Coriolanus tämän seurauksena teki? 4 p.
2.13 Mitä Coriolanukselle tekonsa vuoksi kerrotaan tapahtuneen? 4 p.
Osa 3: Kielioppi
3. Muoto-oppi 10 p.
3.1 Muuta alleviivatut sanat yksikköön. 2 p.
3.2 Muuta alleviivatut sanat yksikköön. 2 p.
3.3 Muuta alleviivatut sanat monikkoon. 2 p.
3.4 Muuta alleviivatut sanat monikkoon. 2 p.
3.5 Muuta alleviivatut sanat monikkoon. 2 p.
4. Lauseoppi 19 p.
4.1 Muuta seuraava lause passiivista aktiiviin. 3 p.
4.2 Muuta seuraava lause passiivista aktiiviin. 3 p.
4.3 Muuta seuraava lause aktiivista passiiviin. 3 p.
4.4 Valitse alleviivatun sivulauseen tyyppi. 2 p.
- epäsuora kysymyslause (2 p.)
4.5 Valitse alleviivatun sivulauseen tyyppi. 2 p.
- temporaalinen eli aikaa ilmaiseva sivulause (2 p.)
4.6 Valitse alleviivatun sivulauseen tyyppi. 2 p.
- relatiivilause (2 p.)
4.7 Valitse alleviivatun sivulauseen tyyppi. 2 p.
- finaalinen eli tarkoitusta ilmaiseva sivulause (2 p.)
4.8 Valitse alleviivatun sivulauseen tyyppi. 2 p.
- relatiivilause (2 p.)
Osa 4: Myöhempää latinaa
5. Torrentinuksen lauseita 10 p.
Nils Bielkelle 25.6.1549 lähettämässään kirjeessä muuan Laurentius Agricola (mahdollisesti Mikael) kertoo ostaneensa oppilaidensa tarpeisiin kaksi latinankielistä psalttarikirjaa, jotka maksoivat markan kappaleelta, sekä kaksi ”torrentiinia”, jotka maksoivat vain 12 äyriä kappale. Kyseessä on Hermannus Torrentinuksen laatima latinan oppikirja Orationes familiares et elegantissimae ex omnibus Publii Ovidii libris formatae, joka ilmestyi useampana painoksena Kölnissä 1500-luvun alussa. Esimerkkilauseiden joukosta löytyy muun muassa seuraavat lauseet:
Pietari heitti hänen kanssaan painivan Paavalin maahan 5.1 niin suurella voimalla, että tämä tuskin pystyi nousemaan pystyyn.
Suuttunutta Johannesta ei 5.2 voi helposti lepyttää.
Johannes 5.3 repi isänsä kirjeen lukematta sitä.
Jos vaunu puuttuu, on käytettävä 5.4 jalkoja.
Pilvien jälkeen päivästä tulee usein 5.5 kauniimpi.
Muodosta annetuista sanoista tekstiyhteyteen sopiva muoto.
5.1 tantus 2 p.
- tanta (2 p.)
5.2 posse 2 p.
- potest (2 p.)
5.3 frangere 2 p.
- fregit (2 p.)
5.4 pes 2 p.
- pedibus (2 p.)
5.5 candidus 2 p.
- candidior (2 p.)