Hyvän vastauksen piirteet: FI – Saksa, lyhyt oppimäärä

30.9.2024

Lopulliset hyvän vastauksen piirteet 14.11.2024

Lopullisista hyvän vastauksen piirteistä ilmenevät perusteet, joiden mukaan koesuorituksen lopullinen arvostelu on suoritettu. Tieto siitä, miten arvosteluperusteita on sovellettu kokelaan koesuoritukseen, muodostuu kokelaan koesuorituksestaan saamista pisteistä, lopullisista hyvän vastauksen piirteistä ja lautakunnan määräyksissä ja ohjeissa annetuista arvostelua koskevista määräyksistä. Lopulliset hyvän vastauksen piirteet eivät välttämättä sisällä ja kuvaa tehtävien kaikkia hyväksyttyjä vastausvaihtoehtoja tai hyväksytyn vastauksen kaikkia hyväksyttyjä yksityiskohtia. Koesuorituksessa mahdollisesti olevat arvostelumerkinnät katsotaan muistiinpanoluonteisiksi, eivätkä ne tai niiden puuttuminen näin ollen suoraan kerro arvosteluperusteiden soveltamisesta koesuoritukseen.

Täydet pisteet voi saada vain vastaus, joka ei sisällä väärää tietoa. Jos avoimen kysymyksen vastauksen pituudelle on annettu merkkimäärärajoitus, seuraa sen ylittämisestä pistevähennys. Vähennys on 1 piste riippumatta kysymyksen maksimipisteistä.

Koesuorituksia ei saa kopioida. Ne ovat salassa pidettäviä asiakirjoja.

Digitaalisen kokeen arvostelupalvelun ohjeet ovat lautakunnan verkkosivuilla osoitteessa: https://www.ylioppilastutkinto.fi/fi/asiointipalvelut/ilmoittautumiset-tutkintoon-ja-koesuoritusten-arvostelu/arvostelupalvelun

Kirjoitustehtävien arvioitavat piirteet on kuvattu kriteeritaulukossa, joka on Ylioppilastutkintolautakunnan antamissa toisen kotimaisen kielen ja vieraiden kielten kokeita koskevissa määräyksissä.
https://www.ylioppilastutkinto.fi/fi/tutkinnon-toimeenpano/maaraykset-ja-ohjeet/koekohtaiset-maaraykset-ja-ohjeet/toisen-kotimaisen

Virheet/ongelmakohdat merkitään aina. Jokaista merkintää ei tarvitse kommentoida sanallisesti, mutta halutessaan mitä tahansa kohtaa voi tarkentaa kommenttikenttään.

Teil 1: Hörverständnis

1. Obstsalat bei Familie Riedel 9 p.

Lesen Sie zuerst die Anweisungen und Fragen und starten Sie erst dann das Audiofile. Hören Sie das Gespräch zweimal in Abschnitten. Wählen Sie das am besten passende Bild aus.

1.1 Was hat Frau Riedel gratis bekommen? 3 p.

  •  (3 p.)
Kuvassa on päärynä.

1.2 Was kann Großvater nicht essen? 3 p.

  •  (3 p.)
Kuvassa on kolme mansikkaa.

1.3 Was schmeckt im Ausland besser? 3 p.

  •  (3 p.)
Kuvassa on kolme aprikoosia.

2. Gespräch am Morgen 9 p.

Lesen Sie zuerst die Anweisungen und Fragen und starten Sie erst dann das Audiofile. Beantworten Sie die Fragen. Hören Sie den Text einmal als Ganzes und einmal in Abschnitten.

2.1 Was erzählt Ben von seinem Abend? 3 p.

  • Er ist spät nach Hause gekommen (3 p.)

2.2 Mag Anna ihn? 3 p.

  • Ja (3 p.)

2.3 Was erzählt er über Anna? 3 p.

  • Er mag die Gespräche mit ihr (3 p.)

3. Findest du mein Lieblingstier? 12 p.

Lesen Sie zuerst die Anweisungen und Fragen und starten Sie erst dann das Audiofile. Beantworten Sie die Fragen. Wählen Sie die jeweils am besten passende Alternative aus.

3.1 Welches Tier meint Katja? 3 p.

  • der Papagei (3 p.)

3.2 Welches Tier meint Benjamin? 3 p.

  • die Katze (3 p.)

3.3 Welches Tier meint Nea? 3 p.

  • die Schlange (3 p.)

3.4 Welches Tier meint Maxi? 3 p.

  • der Hund (3 p.)

4. Brötchenrutsche 9 p.

Achtung! Sehen Sie sich zuerst das kurze Video an, in dem die Brötchenrutsche gezeigt wird.
Lesen Sie dann die Anweisungen und Fragen. Starten Sie erst danach das Audiofile. Beantworten Sie die Fragen. Hören Sie den Text einmal als Ganzes und einmal in Abschnitten.

4.1 Warum bekam Linus die Brötchen nicht direkt in seine Einkaufstasche? 3 p.

  • Die Tasche war nicht hygienisch genug (3 p.)

4.2 Was hatte Linus nach seinem Einkauf beim Bäcker gemacht? 3 p.

  • Ein Modell von seiner Erfindung gebaut (3 p.)

4.3 Warum war sein Auftritt in der Fernseh-Show „Das Ding des Jahres“ für Linus ein Höhepunkt? 3 p.

  • Er durfte seine Erfindung vor einem großen Publikum erklären (3 p.)

5. Zwillinge 12 p.

Lesen Sie zuerst die Anweisungen und Fragen und starten Sie erst dann das Audiofile. Beantworten Sie die Fragen. Hören Sie den Text einmal als Ganzes und einmal in Abschnitten.

5.1 Was findet Lisa merkwürdig? 3 p.

  • Dass man Zwillinge nicht als Einzelpersonen ansieht (3 p.)

5.2 Über das Verwechseln sagt Lisa, … 3 p.

  • … dass es früher häufiger passierte als jetzt (3 p.)

5.3 Wie erklärt Lisa die Zwillings-Faszination der Leute? 3 p.

  • Sie ist durch Kino und Fernsehen entstanden (3 p.)

5.4 Was passiert nach einem Streit zwischen Lisa und Lena? 3 p.

  • Sie verstehen sich schnell und ohne Worte (3 p.)

6. Im Schuhgeschäft 12 p.

Lesen Sie zuerst die Anweisungen und die Fragen und starten Sie erst dann das Audiofile. Beantworten Sie die Fragen. Passen Sie auf! Sie können jeden Abschnitt des Gesprächs nur einmal hören.

6.1 Was antwortet die Verkäuferin? 3 p.

  • Kein Problem, wir haben ein breites Angebot. (3 p.)

6.2 Was antwortet die Verkäuferin? 3 p.

  • Schauen wir hier mal nach. (3 p.)

6.3 Was antwortet die Verkäuferin? 3 p.

  • Ich glaube, ich habe da was für Sie. (3 p.)

6.4 Was antwortet die Verkäuferin? 3 p.

  • Gerne! Setzen Sie sich vielleicht hier auf die Bank. (3 p.)

7. Lufthansa-Flieger kehrt nach Frankfurt um 6 p.

Lesen Sie zuerst die Anweisungen und Fragen und starten Sie erst dann das Audiofile. Sie können den Text zweimal hören.

7.1 Miksi matkustajat suhtautuivat tilanteeseen niin rauhallisesti? Vastaa suomeksi. 3 p.

Vastauksen pituus on enintään 100 merkkiä. Ylityksestä seuraa pistevähennys.

  • Lentäjä pysyi itse rauhallisena. (3/0 p.)
  • Hyväksytään: kapteeni/pilotti
  • Ei hyväksytä: rauhoitteli matkustajia

7.2 Mitä matkustaja epäili todelliseksi syyksi sille, että lento palasi lähtökentälle? Vastaa suomeksi. 3 p.

Vastauksen pituus on enintään 100 merkkiä. Ylityksestä seuraa pistevähennys.

  • [Teknisen vian] korjaaminen Frankfurtissa on edullisempaa [kuin Miamissa]. / Näin korjaaminen tulee halvemmaksi. (3/0 p.)
  • Hyväksytään: huolto, teknisten vikojen korjaaminen
  • Hyväksytään: korjaaminen on halvempaa Frankfurtissa/Saksassa
  • Hyväksytään: korjaaminen on kalliimpaa Miamissa/USA:ssa
  • Ei hyväksytä: matkustaja epäili syyksi taloudellisia/rahallisia syitä
Tallenne Hören Sie den Text als Ganzes.Unser Flug nach Miami endete gestern sehr plötzlich. Nach zwei Stunden teilte uns der Pilot mit, dass wir wegen eines technischen Problems zum Flughafen Frankfurt zurückkehren. Panik ist aber nicht ausgebrochen. Der Pilot war nämlich so ruhig, dass niemand wirklich Angst bekam. Ich glaube eigentlich, der Pilot war selbst nicht mit der Rückkehr einverstanden. Es war wahrscheinlich nur eine ökonomische Entscheidung der Lufthansa: eine Reparatur in Miami wäre teurer gewesen als in Frankfurt. Was für ein langer Tag!

8. Tipps zur Nachhaltigkeit 6 p.

Lesen Sie zuerst die Anweisungen und Fragen und starten Sie erst dann das Audiofile. Sie können jeden Text zweimal hören.

8.1 Mitä kestävää kehitystä arvostava voi toivoa syntymäpäivänään? Vastaa suomeksi. 3 p.

Vastauksen pituus on enintään 100 merkkiä. Ylityksestä seuraa pistevähennys.

  • [Lahjan sijaan / lahjaksi] hän voi toivoa lahjoitusta hyväntekeväisyysjärjestölle. (3/0 p.)
  • Hyväksytään: lahjoitus/rahallinen tuki hyväntekeväisyysjärjestölle/hyväntekeväisyyteen/auttavalle järjestölle/apujärjestölle/kestävää kehitystä tukevalle järjestölle
  • Hyväksytään: lahjoituksia hyväntekeväisyysjärjestöille
  • Ei hyväksytä: lahjoitus järjestölle/säätiölle/yritykselle/kestävään kehitykseen
Tallenne Hören Sie den Text für die Frage 8.1.Möchtest du lieber einen guten Zweck unterstützen oder ein Geburtstagsgeschenk bekommen, das dir eigentlich nicht gefällt? Suche dir doch lieber für deine nächste Geburtstagsparty ein paar gute Hilfsorganisationen raus, die du gern unterstützen möchtest. Wünsche dir dann von deinen Partygästen keine Geschenke, sondern eine Spende an eine der Organisationen. Informiere deine Gäste schon in der Einladung darüber.

8.2 Miten vaatekaappiaan voi uudistaa kestävän kehityksen periaatteiden mukaisesti? Vastaa suomeksi. 3 p.

Vastauksen pituus on enintään 100 merkkiä. Ylityksestä seuraa pistevähennys.

  • Vaatteita voi vaihdella kavereiden kesken. / Järjestämällä juhlat, joissa vaihdellaan vaatteita. (3/0 p.)
  • Hyväksytään: vaatteidenkierrätysjuhlat
  • Ei hyväksytä: lainaamalla vaatteita, tavaranvaihtojuhlat
Tallenne Hören Sie den Text für die Frage 8.2.Kaufen, einmal anziehen, wegschmeißen – das ist Fast Fashion. Und das bedeutet extrem viele Abgase und Müllberge. Wir alle haben Kleidung im Schrank, die wir nicht mehr tragen. Aber andere mögen sie vielleicht. Plane also mit deinen Freunden eine Party, auf der ihr Klamotten tauscht. Mit Musik und Snacks dazu wird es super toll!

9. Zwei Straftaten am Hochzeitstag 6 p.

Lesen Sie zuerst die Anweisungen und Fragen und starten Sie erst dann das Audiofile. Beantworten Sie die Fragen. Sie können den Text zweimal hören.

9.1 Mistä kahdesta teosta morsianta epäillään? Vastaa suomeksi. 6 p.

Vastauksen pituus on enintään 100 merkkiä. Ylityksestä seuraa pistevähennys.

  • Hän jätti kampauksensa maksamatta. (3/0 p.)
  • Hän ajoi kampaajan autoa päin. / Hän ajoi jonkun toisen autoa päin. / Hän vahingoitti kampaajan autoa. / Hän vahingoitti jonkun toisen autoa. (3/0 p.)
  • Hyväksytään: parturi
  • Ei hyväksytä: ei maksanut palvelua (ilman tarkennusta)
  • Ei hyväksytä: varasti kampaajan auton
  • Ei hyväksytä: kolaroi autollaan (ilman tarkennusta)
  • Ei hyväksytä: liikenneturvallisuuden vaarantaminen
Tallenne Hören Sie den Text als Ganzes.Eine 32-jährige Frau war am Tag ihrer Hochzeit beim Friseur. Als nach vielen Stunden die Hochzeitsfrisur fertig war, wollte die Braut nichts bezahlen. Sie lief schnell aus dem Friseurgeschäft zu ihrem Auto. Als sie dann wegfuhr, ist sie gegen das Auto von ihrem Friseur gefahren, das dabei beschädigt wurde. Ein Zeuge auf der Straße hatte alles beobachtet. Nun ermittelt die Polizei wegen zwei Straftaten gegen die Frau.

10. Zukunftspläne (Video) 6 p.

Lesen Sie bitte zuerst die Anweisungen und Fragen und sehen Sie sich dann das Video an. Sie können sich das Video beliebig oft ansehen.

10.1 Was braucht Christian, um glücklich zu sein? 3 p.

  • Ein sicheres Zuhause und satt sein (3 p.)

10.2 Was wünscht sich Jocelyn für die Zukunft? 3 p.

  • Als Medizinerin zu arbeiten (3 p.)

Teil 2: Textverständnis

11. Geldbörse 8 p.

Lesen Sie den folgenden Text und beantworten Sie die Fragen.

11.1 Was überraschte den Kinoleiter? 2 p.

  • Dass man die Geldbörse nach so langer Zeit fand (2 p.)

11.2 Was half dem Kino bei der Suche nach dem Besitzer? 3 p.

  • Dass ihnen sofort viele Leute helfen konnten (3 p.)

11.3 Warum hat man die Geldbörse nicht früher gefunden? 3 p.

  • Das Kino wird erst jetzt vollständig renoviert (3 p.)

12. Als Gastschülerin in Finnland 9 p.

Lesen Sie den folgenden Text und beantworten Sie die Fragen.

12.1 Wie entstand bei Ida die Idee, sich als Gastschülerin zu bewerben? 3 p.

  • Sie hat sich impulsiv einfach dafür entschieden (3 p.)

12.2 Was hat Ida an der Schule gefallen? 3 p.

  • Sie hatte dort schnell Kontakt zu anderen (3 p.)

12.3 Wo möchte Ida ihr Gymnasium abschließen? 3 p.

  • In Finnland (3 p.)

13. Wincent Weiss 6 p.

Lesen Sie den folgenden Text und beantworten Sie die Fragen.

13.1 Welche Rolle spielen Wincents Freunde in seiner Arbeit? 3 p.

  • Seine Freunde helfen ihm beim Ideensammeln (3 p.)

13.2 Was verrät Wincent über seine Fitness? 3 p.

  • Er möchte eigentlich viel mehr trainieren (3 p.)

14. Wer geht eigentlich noch in die Bücherei? 6 p.

Lesen Sie den folgenden Text und wählen Sie jeweils die am besten passende Zusammenfassung aus.

14.1 Welche Zusammenfassung passt am besten für den ersten Abschnitt? 3 p.

  • Menschen in verschiedenen Lebenssituationen können sich hier wohlfühlen. (3 p.)

14.2 Welche Zusammenfassung passt am besten für den zweiten Abschnitt? 3 p.

  • Alle Typen von Büchern werden auch in der Zukunft ihren Platz haben. (3 p.)

15. Bienenhaltung in der Stadt – ein neuer Trend 9 p.

Lesen Sie den Text und ergänzen Sie jede Lücke mit einer passenden Äußerung.

15.1 3 p.

  • sondern auch in großen Städten wie Berlin oder New York (3 p.)

15.2 3 p.

  • als in vielen ländlichen Regionen (3 p.)

15.3 3 p.

  • Anfängern die notwendigen Informationen zu geben (3 p.)

16. Drei Generationen über Landwirtschaft 12 p.

Lesen Sie den folgenden Text und beantworten Sie die Fragen.

16.1 Zu welcher Person passt die folgende Zusammenfassung? 3 p.

  • Steffi (3 p.)

16.2 Zu welcher Person passt die folgende Zusammenfassung? 3 p.

  • Bärbel (3 p.)

16.3 Zu welcher Person passt die folgende Zusammenfassung? 3 p.

  • Anni (3 p.)

16.4 Was bedeutet „ist unser Hof eigentlich zu klein strukturiert“ im Kontext? 3 p.

  • Sie haben nicht genug Personal (3 p.)

17. Nebenan.de 21 p.

Lesen Sie die folgenden Texte und beantworten Sie die Fragen.

17.1 Wozu werden die Bewohner von Altona eingeladen? 3 p.

  • Ohne Verpflichtungen zusammen zu musizieren (3 p.)

17.2 Was sucht Lea? 3 p.

  • Den idealen Urlaubsort (3 p.)

17.3 Was braucht Alexandra? 3 p.

  • Hilfe beim Renovieren (3 p.)

17.4 Warum hat Marianne den Beitrag geschrieben? 3 p.

  • Sie möchte ihre Nachbarn informieren (3 p.)

17.5 Was sollte man für den Job können? 3 p.

  • Pakete packen (3 p.)

17.6 Kuinka monta työtuntia viikossa työnantaja vähintään lupaa? Vastaa numeroin. 3 p.

  • 5 (3 p.)

Myös muut oikeat ilmaisut hyväksytään.

17.7 Kuinka monta työtuntia viikossa työnantaja enintään lupaa? Vastaa numeroin. 3 p.

  • 15 (3 p.)

Myös muut oikeat ilmaisut hyväksytään.

18. Ruhetag 3 p.

Lesen Sie den folgenden Text und beantworten Sie die Frage.

18.1 Mitä ravintolan ovessa olevasta tiedotteesta käy ilmi? Vastaa suomeksi. 3 p.

Vastauksen pituus on enintään 100 merkkiä. Ylityksestä seuraa pistevähennys.

  • Ravintola on tiistaisin suljettu. / Ravintolan henkilökunta on tiistaisin vapaalla. (3/0 p.)
  • Hyväksytään: vapaapäivä, lomapäivä, lepopäivä
  • Hyväksytään: kokkien/keittiön vapaapäivä
  • Nollainformaatiota (ei tuo eikä vie pisteitä): ”rauhanpäivä”, ”rauhapäivä”

19. Horoskop 3 p.

Lesen Sie den folgenden Text und beantworten Sie die Frage.

19.1 Mikä saa vesimiehen surulliseksi? Vastaa suomeksi. 3 p.

Vastauksen pituus on enintään 100 merkkiä. Ylityksestä seuraa pistevähennys.

  • Se, että muut saavuttavat sellaisia tavoitteita/päämääriä, jotka hänkin tahtoisi saavuttaa. (3/0 p.)
  • Ei hyväksytä: muut tekevät asioita, joita hän itse haluaisi tehdä

20. Zettel an Straßenlampe 6 p.

Lesen Sie den folgenden Text und beantworten Sie die Frage.

20.1 Miksi lapun kirjoittaja pyytää ottamaan yhteyttä? Vastaa suomeksi. 6 p.

Vastauksen pituus on enintään 100 merkkiä. Ylityksestä seuraa pistevähennys.

  • Hän on varastanut polkupyörän. / Hän on vienyt polkupyörän ilman lupaa. (3/0 p.)
  • Hän haluaa palauttaa pyörän omistajalleen. (3/0 p.)
  • Hyväksytään: varastamansa/ottamansa pyörän
  • Ei hyväksytä: etsii pyörän omistajaa, pyytää pyörän omistajaa soittamaan

Teil 3: Struktur und Vokabular

21. Komplimente 15 p.

Lesen Sie den folgenden Text und wählen Sie jeweils die in den Textzusammenhang am besten passende Antwortalternative aus.

21.1 1 p.

  • am (1 p.)

21.2 1 p.

  • haben (1 p.)

21.3 1 p.

  • weil (1 p.)

21.4 1 p.

  • sagen (1 p.)

21.5 1 p.

  • dann (1 p.)

21.6 1 p.

  • dafür (1 p.)

21.7 1 p.

  • habe (1 p.)

21.8 1 p.

  • einer (1 p.)

21.9 1 p.

  • abgeholt (1 p.)

21.10 1 p.

  • meine (1 p.)

21.11 1 p.

  • den (1 p.)

21.12 1 p.

  • Gefühle (1 p.)

21.13 1 p.

  • wird (1 p.)

21.14 1 p.

  • bringen (1 p.)

21.15 1 p.

  • Solche (1 p.)

22. WhatsApp-Nachricht aus Berlin 5 p.

Lisää tekstiin puuttuvat persoonapronominit oikeassa taivutusmuodossa saksaksi.

22.1 1 p.

  • ihr (1 p.)

22.2 1 p.

  • Wir (1 p.)

22.3 1 p.

  • uns (1 p.)

22.4 1 p.

  • ich (1 p.)

22.5 1 p.

  • mich (1 p.)

Myös muut oikeat ilmaisut hyväksytään.

23. Papa und Christian 5 p.

Ilmaise kysymys 1 saksaksi. Vastaa siihen saksaksi kuvan 2 avulla. Kohdassa 2 vastauksen on oltava 5–10 sanan mittainen.

Virheet, jotka eivät kuulu äännettäessä, eivät vie pisteitä.

Pisteitys 2/1/0 p.:
2 pistettä
– Vastaus on täysin tilanteeseen sopiva, ja sisältö ja kieliasu ovat virheettömiä.

1 piste (jokin seuraavista)
– Vastaus on tilanteeseen sopiva ja kielellisesti virheetön, mutta sisällöltään puutteellinen.
– Vastaus on tilanteeseen sopiva ja sisällöltään virheetön, mutta kielellisesti puutteellinen.
– Vastaus on kielellisesti ja sisällöllisesti virheetön, mutta ei täysin tilanteeseen sopiva.
– Vastauksessa on kielellisiä ja sisällöllisiä puutteita, mutta se sopii tilanteeseen.

0 pistettä
– Vastaus on osin tai täysin sopimaton tilanteeseen ja/tai sen kieliasu ja/tai sisältö ovat erittäin puutteellisia.

Pisteitys 3/2/1/0 p.:
3 pistettä
– Vastaus on täysin tilanteeseen sopiva, ja sisältö ja kieliasu ovat virheettömiä.
2 pistettä (jokin seuraavista)
– Vastaus on tilanteeseen sopiva ja kielellisesti virheetön, mutta sisällöltään puutteellinen.
– Vastaus on tilanteeseen sopiva ja sisällöltään virheetön, mutta kielellisesti puutteellinen.
– Vastaus on kielellisesti ja sisällöllisesti virheetön, mutta ei täysin tilanteeseen sopiva.
1 pistettä (jokin seuraavista)
– Vastauksessa on kielellisiä ja sisällöllisiä puutteita, mutta se sopii tilanteeseen.
– Vastaus on sisällöltään ja sävyltään puutteellinen, mutta kielellisesti virheetön.
– Vastaus on kielellisesti virheellinen ja tilanteeseen sopimaton, mutta asiasisältö välittyy.
– Vastauksen pituus on 2–4 sanaa: enintään 1 p.
0 pistettä
– Vastaus on täysin sopimaton tilanteeseen, ja/tai sen kieliasu ja sisältö ovat erittäin puutteellisia.
– Vastauksen pituus on 1 sana: 0 p.

23.1 Mitä on tapahtunut? 2 p.

  • Was ist passiert? (2/1/0 p.)
  • Was ist geschehen? (2/1/0 p.)
  • Was ist los? (2/1/0 p.)
  • Was ist [denn]? (2/1/0 p.)
  • ”Was hat passiert?” 1 p.

23.2 3 p.

  • Mein Handy ist kaputt gegangen. (3/2/1/0 p.)
  • Mein Handy funktioniert nicht mehr. (3/2/1/0 p.)
  • Simon hat mein Handy kaputt gemacht. (3/2/1/0 p.)
  • Sieh, wie mein Display aussieht! (3/2/1/0 p.)
  • Ich habe mein Handy fallen lassen. (3/2/1/0 p.)
  • Mein Handy ist mir runtergefallen (3/2/1/0 p.)
  • Hyväksytään: Telefon
  • ”Mein Handy ist kaputt geworden” 2 p.
  • ”Mein Handy ist gerade gefallen” 2 p.
  • ”Ich habe mein Handy gebrochen” 1 p. (merkitys = antaa ylen)

24. Mutter und Tim 5 p.

Ilmaise kysymys 1 saksaksi. Vastaa siihen saksaksi kuvan 2 avulla. Kohdassa 2 vastauksen on oltava 5–10 sanan mittainen.

Virheet, jotka eivät kuulu äännettäessä, eivät vie pisteitä.

Pisteitys 2/1/0 p.:
2 pistettä
– Vastaus on täysin tilanteeseen sopiva, ja sisältö ja kieliasu ovat virheettömiä.

1 piste (jokin seuraavista)
– Vastaus on tilanteeseen sopiva ja kielellisesti virheetön, mutta sisällöltään puutteellinen.
– Vastaus on tilanteeseen sopiva ja sisällöltään virheetön, mutta kielellisesti puutteellinen.
– Vastaus on kielellisesti ja sisällöllisesti virheetön, mutta ei täysin tilanteeseen sopiva.
– Vastauksessa on kielellisiä ja sisällöllisiä puutteita, mutta se sopii tilanteeseen.

0 pistettä
– Vastaus on osin tai täysin sopimaton tilanteeseen ja/tai sen kieliasu ja/tai sisältö ovat erittäin puutteellisia.

Pisteitys 3/2/1/0 p.:
3 pistettä
– Vastaus on täysin tilanteeseen sopiva, ja sisältö ja kieliasu ovat virheettömiä.
2 pistettä (jokin seuraavista)
– Vastaus on tilanteeseen sopiva ja kielellisesti virheetön, mutta sisällöltään puutteellinen.
– Vastaus on tilanteeseen sopiva ja sisällöltään virheetön, mutta kielellisesti puutteellinen.
– Vastaus on kielellisesti ja sisällöllisesti virheetön, mutta ei täysin tilanteeseen sopiva.
1 pistettä (jokin seuraavista)
– Vastauksessa on kielellisiä ja sisällöllisiä puutteita, mutta se sopii tilanteeseen.
– Vastaus on sisällöltään ja sävyltään puutteellinen, mutta kielellisesti virheetön.
– Vastaus on kielellisesti virheellinen ja tilanteeseen sopimaton, mutta asiasisältö välittyy.
– Vastauksen pituus on 2–4 sanaa: enintään 1 p.
0 pistettä
– Vastaus on täysin sopimaton tilanteeseen, ja/tai sen kieliasu ja sisältö ovat erittäin puutteellisia.
– Vastauksen pituus on 1 sana: 0 p.

24.1 Oletko laittanut ruokaa? 2 p.

  • Hast du [etwas] gekocht? (2/1/0 p.)
  • Hast du Essen gemacht? (2/1/0 p.)
  • Hyväksytään: Essen bereiten/vorbereiten/zubereiten

24.2 3 p.

  • Es gibt Lachs mit Kartoffeln. (3/2/1/0 p.)
  • Ich habe Fisch mit Kartoffeln gemacht. (3/2/1/0 p.)
  • Sieht es nicht lecker aus? Guten Appetit! (3/2/1/0 p.)
  • Jetzt essen wir zusammen. Ich hoffe, dass es schmeckt. (3/2/1/0 p.)

Teil 4: Schriftliche Produktion

25. Kurze Schreibaufgabe 33 p.

Valitse seuraavista kohdista vain toinen, johon vastaat saksaksi.

Kirjoitussuorituksen pituus: 160–240 merkkiä. Välilyöntejä ja rivinvaihtoja ei lasketa mukaan merkkimäärään.

Jätä toinen vastauskenttä tyhjäksi.

25.1 Kurze Schreibaufgabe 33 p.

Unohdit jotakin kouluun. Kirjoita viesti luokkasi WhatsApp-ryhmään. Kerro, mikä unohtui, ja kysy, voisiko joku ottaa esineen talteen.

Vastauksen pituus on enintään 240 merkkiä. Ylityksestä seuraa pistevähennys.

    25.2 Kurze Schreibaufgabe 33 p.

    Sukulaisesi tai tuttusi toi sinulle ulkomailta tuliaisia. Lähetä hänelle kiitosviesti WhatsAppissa.

    Vastauksen pituus on enintään 240 merkkiä. Ylityksestä seuraa pistevähennys.

      26. Lange Schreibaufgabe 66 p.

      Valitse seuraavista kohdista vain toinen, johon vastaat saksaksi.

      Kirjoitussuorituksen pituus: 300–450 merkkiä. Välilyöntejä ja rivinvaihtoja ei lasketa mukaan merkkimäärään.

      Jätä toinen vastauskenttä tyhjäksi.

      26.1 Lange Schreibaufgabe 66 p.

      Oletko joskus joutunut tunnustamaan, että jokin hankintasi olikin rahan tuhlausta? Kirjoita saksankieliseen blogiisi, mihin käytit rahaa ja miksi kaduit sitä jälkeen päin.

      Vastauksen pituus on enintään 450 merkkiä. Ylityksestä seuraa pistevähennys.

        26.2 Lange Schreibaufgabe 66 p.

        Mitä mieltä olet horoskoopeista? Kirjoita nettifoorumille oma mielipiteesi asiasta.

        Vastauksen pituus on enintään 450 merkkiä. Ylityksestä seuraa pistevähennys.