Beskrivningar av goda svar: SV – Tyska, kort lärokurs
30.9.2024
Slutgiltiga beskrivningar av goda svar 14.11.2024
Grunderna enligt vilka bedömningen gjorts framkommer i de slutgiltiga beskrivningarna av goda svar. Uppgiften om hur bedömningsgrunderna tillämpats på examinandens provprestation utgörs av de poäng som examinanden fått för sin provprestation, de slutgiltiga beskrivningarna av goda svar och de föreskrifter gällande bedömningen som nämnden gett i sina föreskrifter och anvisningar. De slutgiltiga beskrivningarna av goda svar innehåller och beskriver inte nödvändigtvis alla godkända svarsalternativ eller alla godkända detaljer i ett godkänt svar. Eventuella bedömningsmarkeringar i provprestationerna anses vara jämställbara med anteckningar och sålunda ger de, eller avsaknaden av markeringar, inte direkta uppgifter om hur bedömningsgrunderna tillämpats på provprestationen.
Fulla poäng kan endast ges för ett svar som inte innehåller felaktig information. Om längden på svaret på en öppen fråga är begränsat till ett visst antal tecken, leder en överskridning av teckenantalet till poängavdrag. Avdraget är 1 poäng oberoende av maximipoängen för frågan.
Provprestationerna får inte kopieras. De är sekretessbelagda handlingar.
Anvisningarna om bedömningstjänsten för det elektroniska provet är åtkomliga på nämndens webbplats via länken: https://www.ylioppilastutkinto.fi/sv/webbtjanster/anmalan-till-examen-och-bedomning-av-provprestationer/anvandarinstruktion
De kriterier utifrån vilka skrivuppgifter bedöms finns beskrivna i en särskild tabell i Studentexamensnämndens föreskrifter om proven i det andra inhemska språket och främmande språk.
https://www.ylioppilastutkinto.fi/sv/verkstallandet-av-examen/foreskrifter-och-anvisningar/provspecifika-foreskrifter-och-anvisningar-3
Fel/problemställen markeras alltid. Varje markering behöver inte kommenteras verbalt, men om man så vill kan vilket ställe som helst preciseras i kommentarsfältet.
Teil 1: Hörverständnis
1. Obstsalat bei Familie Riedel 9 p.
1.1 Was hat Frau Riedel gratis bekommen? 3 p.
-
(3 p.)
1.2 Was kann Großvater nicht essen? 3 p.
-
(3 p.)
1.3 Was schmeckt im Ausland besser? 3 p.
-
(3 p.)
2. Gespräch am Morgen 9 p.
2.1 Was erzählt Ben von seinem Abend? 3 p.
- Er ist spät nach Hause gekommen (3 p.)
2.2 Mag Anna ihn? 3 p.
- Ja (3 p.)
2.3 Was erzählt er über Anna? 3 p.
- Er mag die Gespräche mit ihr (3 p.)
3. Findest du mein Lieblingstier? 12 p.
3.1 Welches Tier meint Katja? 3 p.
- der Papagei (3 p.)
3.2 Welches Tier meint Benjamin? 3 p.
- die Katze (3 p.)
3.3 Welches Tier meint Nea? 3 p.
- die Schlange (3 p.)
3.4 Welches Tier meint Maxi? 3 p.
- der Hund (3 p.)
4. Brötchenrutsche 9 p.
4.1 Warum bekam Linus die Brötchen nicht direkt in seine Einkaufstasche? 3 p.
- Die Tasche war nicht hygienisch genug (3 p.)
4.2 Was hatte Linus nach seinem Einkauf beim Bäcker gemacht? 3 p.
- Ein Modell von seiner Erfindung gebaut (3 p.)
4.3 Warum war sein Auftritt in der Fernseh-Show „Das Ding des Jahres“ für Linus ein Höhepunkt? 3 p.
- Er durfte seine Erfindung vor einem großen Publikum erklären (3 p.)
5. Zwillinge 12 p.
5.1 Was findet Lisa merkwürdig? 3 p.
- Dass man Zwillinge nicht als Einzelpersonen ansieht (3 p.)
5.2 Über das Verwechseln sagt Lisa, … 3 p.
- … dass es früher häufiger passierte als jetzt (3 p.)
5.3 Wie erklärt Lisa die Zwillings-Faszination der Leute? 3 p.
- Sie ist durch Kino und Fernsehen entstanden (3 p.)
5.4 Was passiert nach einem Streit zwischen Lisa und Lena? 3 p.
- Sie verstehen sich schnell und ohne Worte (3 p.)
6. Im Schuhgeschäft 12 p.
6.1 Was antwortet die Verkäuferin? 3 p.
- Kein Problem, wir haben ein breites Angebot. (3 p.)
6.2 Was antwortet die Verkäuferin? 3 p.
- Schauen wir hier mal nach. (3 p.)
6.3 Was antwortet die Verkäuferin? 3 p.
- Ich glaube, ich habe da was für Sie. (3 p.)
6.4 Was antwortet die Verkäuferin? 3 p.
- Gerne! Setzen Sie sich vielleicht hier auf die Bank. (3 p.)
7. Lufthansa-Flieger kehrt nach Frankfurt um 6 p.
7.1 Varför tog passagerarna situationen så lugnt? Svara på svenska. 3 p.
Svaret får inte överskrida 100 tecken. Om det givna antalet tecken överskrids leder det till poängavdrag.
- Piloten var själv lugn. (3/0 p.)
- Godkänns: kaptenen
- Godkänns inte: lugnade passagerarna
7.2 Vad trodde passageraren själv att var den verkliga orsaken till att flyget återvände till flygplatsen där det startat? Svara på svenska. 3 p.
Svaret får inte överskrida 100 tecken. Om det givna antalet tecken överskrids leder det till poängavdrag.
- Det var billigare att reparera [det tekniska felet] i Frankfurt [än i Miami]. / Så blev det billigare att reparera felet. (3/0 p.)
- Godkänns: service, reparation av tekniska fel
- Godkänns: det är billigare att reparera i Frankfurt/Tyskland
- Godkänns: det är dyrare att reparera i Miami/USA
- Godkänns inte: resenären misstänkte ekonomiska orsaker
Inspelningen Hören Sie den Text als Ganzes.
Unser Flug nach Miami endete gestern sehr plötzlich. Nach zwei Stunden teilte uns der Pilot mit, dass wir wegen eines technischen Problems zum Flughafen Frankfurt zurückkehren. Panik ist aber nicht ausgebrochen. Der Pilot war nämlich so ruhig, dass niemand wirklich Angst bekam. Ich glaube eigentlich, der Pilot war selbst nicht mit der Rückkehr einverstanden. Es war wahrscheinlich nur eine ökonomische Entscheidung der Lufthansa: eine Reparatur in Miami wäre teurer gewesen als in Frankfurt. Was für ein langer Tag!8. Tipps zur Nachhaltigkeit 6 p.
8.1 Vad kan den som uppskattar hållbar utveckling önska sig som födelsedagsgåva? Svara på svenska. 3 p.
Svaret får inte överskrida 100 tecken. Om det givna antalet tecken överskrids leder det till poängavdrag.
- Hen kan önska sig en donation till en välgörenhetsorganisation [i stället för en gåva / som gåva]. (3/0 p.)
- Godkänns: donation/ekonomiskt stöd till välgörenhetsorganisation/välgörenhet/hjälporganisation/stödorganisation för hållbar utveckling.
- Godkänns: donationer till välgörenhetsorganisationer
- Godkänns inte: donation till organisation/stiftelse/företag/hållbar utveckling
Inspelningen Hören Sie den Text für die Frage 8.1.
Möchtest du lieber einen guten Zweck unterstützen oder ein Geburtstagsgeschenk bekommen, das dir eigentlich nicht gefällt? Suche dir doch lieber für deine nächste Geburtstagsparty ein paar gute Hilfsorganisationen raus, die du gern unterstützen möchtest. Wünsche dir dann von deinen Partygästen keine Geschenke, sondern eine Spende an eine der Organisationen. Informiere deine Gäste schon in der Einladung darüber.8.2 Hur kan man förnya sin garderob i enlighet med principerna för hållbar utveckling? Svara på svenska. 3 p.
Svaret får inte överskrida 100 tecken. Om det givna antalet tecken överskrids leder det till poängavdrag.
- Man kan byta kläder med kompisar. / Man kan kan ordna en fest där man byter kläder. (3/0 p.)
- Godkänns: klädåtervinningsfest.
- Godkänns inte: utlåning av kläder, prylbytesfest
Inspelningen Hören Sie den Text für die Frage 8.2.
Kaufen, einmal anziehen, wegschmeißen – das ist Fast Fashion. Und das bedeutet extrem viele Abgase und Müllberge. Wir alle haben Kleidung im Schrank, die wir nicht mehr tragen. Aber andere mögen sie vielleicht. Plane also mit deinen Freunden eine Party, auf der ihr Klamotten tauscht. Mit Musik und Snacks dazu wird es super toll!9. Zwei Straftaten am Hochzeitstag 6 p.
9.1 Vilka två dåd är bruden misstänkt för? Svara på svenska. 6 p.
Svaret får inte överskrida 100 tecken. Om det givna antalet tecken överskrids leder det till poängavdrag.
- Hon betalade inte för sin frisyr. (3/0 p.)
- Hon körde på frisörens bil. / Hon körde på någon annans bil. / Hon skadade frisörens bil. / Hon skadade någon annans bil. (3/0 p.)
- Godkänns: frisör
- Godkänns inte: betalade inte för tjänsten (utan precisering)
- Godkänns inte: stal frisörens bil
- Godkänns inte: krockade med sin bil (utan precisering)
- Godkänns inte: äventyrande av trafiksäkerheten
Inspelningen Hören Sie den Text als Ganzes.
Eine 32-jährige Frau war am Tag ihrer Hochzeit beim Friseur. Als nach vielen Stunden die Hochzeitsfrisur fertig war, wollte die Braut nichts bezahlen. Sie lief schnell aus dem Friseurgeschäft zu ihrem Auto. Als sie dann wegfuhr, ist sie gegen das Auto von ihrem Friseur gefahren, das dabei beschädigt wurde. Ein Zeuge auf der Straße hatte alles beobachtet. Nun ermittelt die Polizei wegen zwei Straftaten gegen die Frau.10. Zukunftspläne (Video) 6 p.
10.1 Was braucht Christian, um glücklich zu sein? 3 p.
- Ein sicheres Zuhause und satt sein (3 p.)
10.2 Was wünscht sich Jocelyn für die Zukunft? 3 p.
- Als Medizinerin zu arbeiten (3 p.)
Teil 2: Textverständnis
11. Geldbörse 8 p.
11.1 Was überraschte den Kinoleiter? 2 p.
- Dass man die Geldbörse nach so langer Zeit fand (2 p.)
11.2 Was half dem Kino bei der Suche nach dem Besitzer? 3 p.
- Dass ihnen sofort viele Leute helfen konnten (3 p.)
11.3 Warum hat man die Geldbörse nicht früher gefunden? 3 p.
- Das Kino wird erst jetzt vollständig renoviert (3 p.)
12. Als Gastschülerin in Finnland 9 p.
12.1 Wie entstand bei Ida die Idee, sich als Gastschülerin zu bewerben? 3 p.
- Sie hat sich impulsiv einfach dafür entschieden (3 p.)
12.2 Was hat Ida an der Schule gefallen? 3 p.
- Sie hatte dort schnell Kontakt zu anderen (3 p.)
12.3 Wo möchte Ida ihr Gymnasium abschließen? 3 p.
- In Finnland (3 p.)
13. Wincent Weiss 6 p.
13.1 Welche Rolle spielen Wincents Freunde in seiner Arbeit? 3 p.
- Seine Freunde helfen ihm beim Ideensammeln (3 p.)
13.2 Was verrät Wincent über seine Fitness? 3 p.
- Er möchte eigentlich viel mehr trainieren (3 p.)
14. Wer geht eigentlich noch in die Bücherei? 6 p.
14.1 Welche Zusammenfassung passt am besten für den ersten Abschnitt? 3 p.
- Menschen in verschiedenen Lebenssituationen können sich hier wohlfühlen. (3 p.)
14.2 Welche Zusammenfassung passt am besten für den zweiten Abschnitt? 3 p.
- Alle Typen von Büchern werden auch in der Zukunft ihren Platz haben. (3 p.)
15. Bienenhaltung in der Stadt – ein neuer Trend 9 p.
15.1 3 p.
- sondern auch in großen Städten wie Berlin oder New York (3 p.)
15.2 3 p.
- als in vielen ländlichen Regionen (3 p.)
15.3 3 p.
- Anfängern die notwendigen Informationen zu geben (3 p.)
16. Drei Generationen über Landwirtschaft 12 p.
16.1 Zu welcher Person passt die folgende Zusammenfassung? 3 p.
- Steffi (3 p.)
16.2 Zu welcher Person passt die folgende Zusammenfassung? 3 p.
- Bärbel (3 p.)
16.3 Zu welcher Person passt die folgende Zusammenfassung? 3 p.
- Anni (3 p.)
16.4 Was bedeutet „ist unser Hof eigentlich zu klein strukturiert“ im Kontext? 3 p.
- Sie haben nicht genug Personal (3 p.)
17. Nebenan.de 21 p.
17.1 Wozu werden die Bewohner von Altona eingeladen? 3 p.
- Ohne Verpflichtungen zusammen zu musizieren (3 p.)
17.2 Was sucht Lea? 3 p.
- Den idealen Urlaubsort (3 p.)
17.3 Was braucht Alexandra? 3 p.
- Hilfe beim Renovieren (3 p.)
17.4 Warum hat Marianne den Beitrag geschrieben? 3 p.
- Sie möchte ihre Nachbarn informieren (3 p.)
17.5 Was sollte man für den Job können? 3 p.
- Pakete packen (3 p.)
17.6 Hur många arbetstimmar i veckan utlovar arbetsgivaren som minst? Svara i siffror. 3 p.
- 5 (3 p.)
Även andra korrekta uttryck godkänns.
17.7 Hur många arbetstimmar i veckan utlovar arbetsgivaren som mest? Svara i siffror. 3 p.
- 15 (3 p.)
Även andra korrekta uttryck godkänns.
18. Ruhetag 3 p.
18.1 Vad framgår av meddelandet på restaurangdörren? Svara på svenska. 3 p.
Svaret får inte överskrida 100 tecken. Om det givna antalet tecken överskrids leder det till poängavdrag.
- Restaurangen är stängd på tisdagar. / Restaurangpersonalen har ledigt på tisdagar. (3/0 p.)
- Godkänns: ledig dag, semesterdag, vilodag
- Godkänns: kockarnas/kökets lediga dag
- Nollinformation (varken ger eller drar av poäng): ”rodag"
19. Horoskop 3 p.
19.1 Vad gör vattumannen ledsen? Svara på svenska. 3 p.
Svaret får inte överskrida 100 tecken. Om det givna antalet tecken överskrids leder det till poängavdrag.
- Att andra uppnår sådana mål som även hen själv skulle vilja uppnå. (3/0 p.)
- Godkänns inte: att andra gör saker som hen själv skulle vilja göra
20. Zettel an Straßenlampe 6 p.
20.1 Varför ber hen som skrivit lappen att man ska ta kontakt? Svara på svenska. 6 p.
Svaret får inte överskrida 100 tecken. Om det givna antalet tecken överskrids leder det till poängavdrag.
- Hen har stulit en cykel. / Hen har tagit en cykel utan lov. (3/0 p.)
- Hen vill returnera cykeln till ägaren. (3/0 p.)
- Godkänns: den cykel hen har stulit/tagit
- Godkänns inte: letar efter cykelns ägare, ber cykelns ägare att ringa
Teil 3: Struktur und Vokabular
21. Komplimente 15 p.
21.1 1 p.
- am (1 p.)
21.2 1 p.
- haben (1 p.)
21.3 1 p.
- weil (1 p.)
21.4 1 p.
- sagen (1 p.)
21.5 1 p.
- dann (1 p.)
21.6 1 p.
- dafür (1 p.)
21.7 1 p.
- habe (1 p.)
21.8 1 p.
- einer (1 p.)
21.9 1 p.
- abgeholt (1 p.)
21.10 1 p.
- meine (1 p.)
21.11 1 p.
- den (1 p.)
21.12 1 p.
- Gefühle (1 p.)
21.13 1 p.
- wird (1 p.)
21.14 1 p.
- bringen (1 p.)
21.15 1 p.
- Solche (1 p.)
22. WhatsApp-Nachricht aus Berlin 5 p.
22.1 1 p.
- ihr (1 p.)
22.2 1 p.
- Wir (1 p.)
22.3 1 p.
- uns (1 p.)
22.4 1 p.
- ich (1 p.)
22.5 1 p.
- mich (1 p.)
Även andra korrekta uttryck godkänns.
23. Papa und Christian 5 p.
Fel som inte hörs vid uttal ger inte poängavdrag.
Poängsättning 2/1/0 p.:
2 poäng
– Svaret är helt lämpligt för situationen, och innehållet och språkdräkten är felfria.
1 poäng (någon av följande)
– Svaret är lämpligt för situationen och språkligt felfritt men bristfälligt till sitt innehåll.
– Svaret är lämpligt för situationen och felfritt till sitt innehåll men språkligt bristfälligt.
– Svaret är felfritt språkligt och till sitt innehåll men inte helt lämpligt för situationen.
– Svaret har språkliga och innehållsliga brister, men det är lämpligt för situationen.
0 poäng
– Svaret är delvis eller helt olämpligt för situationen och/eller dess språkdräkt och/eller innehåll är mycket bristfälliga.
Poängsättning 3/2/1/0 p.
3 poäng
– Svaret är helt lämpligt för situationen, och innehållet och språkdräkten är felfria.
2 poäng (någon av följande)
– Svaret är lämpligt för situationen och språkligt felfritt men bristfälligt till sitt innehåll.
– Svaret är lämpligt för situationen och felfritt till sitt innehåll men språkligt bristfälligt.
– Svaret är felfritt språkligt och till sitt innehåll men inte helt lämpligt för situationen.
1 poäng (någon av följande)
– Svaret har språkliga och innehållsliga brister, men det är lämpligt för situationen.
– Svaret är bristfälligt till sitt innehåll eller sin ton, men det är språkligt felfritt.
– Svaret har språkliga fel och är olämpligt för situationen, men sakinnehållet förmedlas.
– Svarets längd är 2-4 ord: max. 1 p.
0 poäng
– Svaret är delvis eller helt olämpligt för situationen och/eller dess språkdräkt och innehåll är mycket bristfälliga.
– Svarets längd är 1 ord: 0 p.
23.1 Vad har hänt? 2 p.
- Was ist passiert? (2/1/0 p.)
- Was ist geschehen? (2/1/0 p.)
- Was ist los? (2/1/0 p.)
- Was ist [denn]? (2/1/0 p.)
- ”Was hat passiert?” 1 p.
23.2
3 p.
- Mein Handy ist kaputt gegangen. (3/2/1/0 p.)
- Mein Handy funktioniert nicht mehr. (3/2/1/0 p.)
- Simon hat mein Handy kaputt gemacht. (3/2/1/0 p.)
- Sieh, wie mein Display aussieht! (3/2/1/0 p.)
- Ich habe mein Handy fallen lassen. (3/2/1/0 p.)
- Mein Handy ist mir runtergefallen (3/2/1/0 p.)
- Godkänns: Telefon
- ”Mein Handy ist kaputt geworden” 2 p.
- ”Mein Handy ist gerade gefallen” 2 p.
- ”Ich habe mein Handy gebrochen” 1 p. (betydelse = kasta upp)
24. Mutter und Tim 5 p.
Fel som inte hörs vid uttal ger inte poängavdrag.
Poängsättning 2/1/0 p.:
2 poäng
– Svaret är helt lämpligt för situationen, och innehållet och språkdräkten är felfria.
1 poäng (någon av följande)
– Svaret är lämpligt för situationen och språkligt felfritt men bristfälligt till sitt innehåll.
– Svaret är lämpligt för situationen och felfritt till sitt innehåll men språkligt bristfälligt.
– Svaret är felfritt språkligt och till sitt innehåll men inte helt lämpligt för situationen.
– Svaret har språkliga och innehållsliga brister, men det är lämpligt för situationen.
0 poäng
– Svaret är delvis eller helt olämpligt för situationen och/eller dess språkdräkt och/eller innehåll är mycket bristfälliga.
Poängsättning 3/2/1/0 p.
3 poäng
– Svaret är helt lämpligt för situationen, och innehållet och språkdräkten är felfria.
2 poäng (någon av följande)
– Svaret är lämpligt för situationen och språkligt felfritt men bristfälligt till sitt innehåll.
– Svaret är lämpligt för situationen och felfritt till sitt innehåll men språkligt bristfälligt.
– Svaret är felfritt språkligt och till sitt innehåll men inte helt lämpligt för situationen.
1 poäng (någon av följande)
– Svaret har språkliga och innehållsliga brister, men det är lämpligt för situationen.
– Svaret är bristfälligt till sitt innehåll eller sin ton, men det är språkligt felfritt.
– Svaret har språkliga fel och är olämpligt för situationen, men sakinnehållet förmedlas.
– Svarets längd är 2-4 ord: max. 1 p.
0 poäng
– Svaret är delvis eller helt olämpligt för situationen och/eller dess språkdräkt och innehåll är mycket bristfälliga.
– Svarets längd är 1 ord: 0 p.
24.1 Har du lagat mat? 2 p.
- Hast du [etwas] gekocht? (2/1/0 p.)
- Hast du Essen gemacht? (2/1/0 p.)
- Godkänns: Essen bereiten/vorbereiten/zubereiten
24.2
3 p.
- Es gibt Lachs mit Kartoffeln. (3/2/1/0 p.)
- Ich habe Fisch mit Kartoffeln gemacht. (3/2/1/0 p.)
- Sieht es nicht lecker aus? Guten Appetit! (3/2/1/0 p.)
- Jetzt essen wir zusammen. Ich hoffe, dass es schmeckt. (3/2/1/0 p.)
Teil 4: Schriftliche Produktion
25. Kurze Schreibaufgabe 33 p.
Välj av följande punkter bara den ena, som du besvarar på tyska.
Skrivprestationens längd: 160–240 tecken. Mellanslag och radbyten räknas inte in i teckenantalet.
Lämna det andra svarsfältet tomt.
25.1 Kurze Schreibaufgabe 33 p.
Svaret får inte överskrida 240 tecken. Om det givna antalet tecken överskrids leder det till poängavdrag.
25.2 Kurze Schreibaufgabe 33 p.
Svaret får inte överskrida 240 tecken. Om det givna antalet tecken överskrids leder det till poängavdrag.
26. Lange Schreibaufgabe 66 p.
Välj av följande punkter bara den ena, som du besvarar på tyska.
Skrivprestationens längd: 300–450 tecken. Mellanslag och radbyten räknas inte in i teckenantalet.
Lämna det andra svarsfältet tomt.
26.1 Lange Schreibaufgabe 66 p.
Svaret får inte överskrida 450 tecken. Om det givna antalet tecken överskrids leder det till poängavdrag.
26.2 Lange Schreibaufgabe 66 p.
Svaret får inte överskrida 450 tecken. Om det givna antalet tecken överskrids leder det till poängavdrag.