Hyvän vastauksen piirteet: FI – Venäjä, lyhyt oppimäärä

30.9.2024

Lopulliset hyvän vastauksen piirteet 14.11.2024

Lopullisista hyvän vastauksen piirteistä ilmenevät perusteet, joiden mukaan koesuorituksen lopullinen arvostelu on suoritettu. Tieto siitä, miten arvosteluperusteita on sovellettu kokelaan koesuoritukseen, muodostuu kokelaan koesuorituksestaan saamista pisteistä, lopullisista hyvän vastauksen piirteistä ja lautakunnan määräyksissä ja ohjeissa annetuista arvostelua koskevista määräyksistä. Lopulliset hyvän vastauksen piirteet eivät välttämättä sisällä ja kuvaa tehtävien kaikkia hyväksyttyjä vastausvaihtoehtoja tai hyväksytyn vastauksen kaikkia hyväksyttyjä yksityiskohtia. Koesuorituksessa mahdollisesti olevat arvostelumerkinnät katsotaan muistiinpanoluonteisiksi, eivätkä ne tai niiden puuttuminen näin ollen suoraan kerro arvosteluperusteiden soveltamisesta koesuoritukseen.

Täydet pisteet voi saada vain vastaus, joka ei sisällä väärää tietoa. Jos avoimen kysymyksen vastauksen pituudelle on annettu merkkimäärärajoitus, seuraa sen ylittämisestä pistevähennys. Vähennys on 1 piste riippumatta kysymyksen maksimipisteistä.

Koesuorituksia ei saa kopioida. Ne ovat salassa pidettäviä asiakirjoja.

Digitaalisen kokeen arvostelupalvelun ohjeet ovat lautakunnan verkkosivuilla osoitteessa: https://www.ylioppilastutkinto.fi/fi/asiointipalvelut/ilmoittautumiset-tutkintoon-ja-koesuoritusten-arvostelu/arvostelupalvelun

Kirjoitustehtävien arvioitavat piirteet on kuvattu kriteeritaulukossa, joka on Ylioppilastutkintolautakunnan antamissa toisen kotimaisen kielen ja vieraiden kielten kokeita koskevissa määräyksissä.
https://www.ylioppilastutkinto.fi/fi/tutkinnon-toimeenpano/maaraykset-ja-ohjeet/koekohtaiset-maaraykset-ja-ohjeet/toisen-kotimaisen

Virheet/ongelmakohdat merkitään aina. Jokaista merkintää ei tarvitse kommentoida sanallisesti, mutta halutessaan mitä tahansa kohtaa voi tarkentaa kommenttikenttään.

Часть 1: Kuullun ymmärtäminen

1. Реклама и новости 15 p.

Tutustu kysymyksiin. Kuuntele mainokset ja uutiset. Voit kuunnella jokaisen mainoksen ja uutisen kaksi kertaa. Vastaa kysymyksiin.

1.1 Kenelle uusi mobiilisovellus on tarkoitettu? 3 p.

  • Lapsiperheille.  (3 p.)

1.2 Mitä taidekoulu tarjoaa? 3 p.

  • Kuvataiteen perusopetusta kaikenikäisille.  (3 p.)

1.3 Mikä on Gorožane-kahvilan erikoisuus? 3 p.

  • Myönteinen suhtautuminen lemmikkeihin.  (3 p.)

1.4 Mitä joogaan osallistuvia pyydetään tekemään? 3 p.

  • Ilmoittautumaan tunnille netissä.  (3 p.)

1.5 Minkälaista toimintaa juhlassa oli? 3 p.

  • Nuoret opettelivat käsitöiden tekemistä.  (3 p.)

2. Голоса московского метро (video) 9 p.

Tutustu kysymyksiin. Katso video. Voit katsoa videon niin monta kertaa kuin haluat. Vastaa kysymyksiin.

Дикторы = kuuluttajat

Tallenne

2.3 В моей работе мне нравится всё: от момента, когда я беру новый текст и думаю: «Как же я его сейчас прочитаю?» — до того момента, когда я слышу свой голос в вагоне, на эскалаторе или на платформе. Я счастливый человек: я очень люблю свою работу.

2.1 Mitä Julia kertoo työstään? 3 p.

  • Hän on nykyään koko kaupungin julkisen liikenteen ääni.  (3 p.)

2.2 Miten Aleksei päätyi töihin metroon? 3 p.

  • Hän sai kutsun kuuluttajien koe-esiintymiseen.  (3 p.)

2.3 Miksi Julia sanoo olevansa onnellinen? Vastaa suomeksi. 3 p.

Vastauksen pituus on enintään 100 merkkiä. Ylityksestä seuraa pistevähennys.

(Koska) hän pitää kaikesta työssään. (3/0 p.)

Hyväksytään: pitää, rakastaa

Ei vaadita: kaikesta

3. Поздравления 14 p.

Tutustu kysymyksiin. Kuuntele onnittelupuheet. Voit kuunnella jokaisen puheen kaksi kertaa. Vastaa kysymyksiin.

3.1 Miten puhujan mielestä hyvä satu alkaa? 3 p.

  • Yllätyksellisesti.  (3 p.)

3.2 Mitä puhuja on oppinut isoäidiltään? (2 asiaa) Vastaa suomeksi. 6 p.

Vastauksen pituus on enintään 100 merkkiä. Ylityksestä seuraa pistevähennys.

Puhumaan kauniisti (3/0 p.) ja tekemään hyviä/oikeita päätöksiä (3/0 p.).

Hyväksytään: valinta, valita

Hyväksytään: hienosti, ystävällisesti, nätisti

Ei hyväksytä: kivasti

Tallenne Kuuntele katkelma, joka liittyy kysymykseen 3.2.

Милая бабушка, с днём рождения! Спасибо, что ты научила меня красиво говорить и принимать правильные решения. Ты для меня прекрасный пример в жизни. Желаю тебе здоровья и отличного настроения! Будь всегда такой же весёлой и энергичной!

3.3 Mitä puhuja kehuu uudessa talossa? Vastaa suomeksi. 2 p.

Vastauksen pituus on enintään 50 merkkiä. Ylityksestä seuraa pistevähennys.

(Viihtyisää) olohuonetta. (2/0 p.)

Ei hyväksytä: hieno

Tallenne Kuuntele katkelma, joka liittyy kysymykseen 3.3.

Дорогие наши друзья! Поздравляю с новосельем! Мне очень нравится ваш дом, особенно уютная гостиная. Уверен, что здесь будет спокойно и приятно жить. Желаю вам много радости в новом доме!

3.4 Mitä puhuja toivottaa koulunsa päättäville oppilaille? Vastaa suomeksi. 3 p.

Vastauksen pituus on enintään 100 merkkiä. Ylityksestä seuraa pistevähennys.

Että he kulkisivat (rohkeasti) kohti unelmiaan. / Että he tavoittelisivat (rohkeasti) unelmiaan. (3/0 p.)

Hyväksytään: vahvasti

Ei hyväksytä: jaksaminen, menestys

Tallenne Kuuntele katkelma, joka liittyy kysymykseen 3.4.

Дорогие выпускники, поздравляю вас с окончанием школы! В вашей жизни начинается новый этап. Желаю вам смело идти вперёд к своей мечте! Это не всегда будет легко, но я верю, что у вас всё получится. Спасибо всем за эти прекрасные школьные годы!

4. Осень и здоровье 12 p.

Tutustu kysymyksiin. Kuuntele neuvot. Voit kuunnella jokaisen neuvon kaksi kertaa. Vastaa kysymyksiin.

4.1 Miten hygieniasta kannattaa huolehtia syksyisin? 3 p.

  • Puhdistamalla omat työvälineet.  (3 p.)

4.2 Miten immuniteettia voi tukea? 3 p.

  • Välttämällä stressiä.  (3 p.)

4.3 Mikä auttaa rentoutumaan? 3 p.

  • Lämmin kylpy ulkoa tultaessa.  (3 p.)

4.4 Miten sairastumista voi välttää? 3 p.

  • Pukeutumalla sään mukaan.  (3 p.)

5. Диалоги 15 p.

Tutustu kysymyksiin. Kuuntele lyhyet dialogit. Voit kuunnella jokaisen dialogin vain yhden kerran. Vastaa kysymyksiin.

5.1 Minkä voileivän asiakas ostaa? 3 p.

  •  (3 p.)

Kuvassa on juustosämpylä.

5.2 Mitä Anton aikoo tehdä kesällä? 3 p.

  • Hän osallistuu kielikurssille.  (3 p.)

5.3 Miksi Maksim ei voi lähteä kahvilaan? 3 p.

  • Hänen jalkansa on kipeytynyt.  (3 p.)

5.4 Mihin Anja ja Jura päättävät mennä tänään? 3 p.

  • Puistoon.  (3 p.)

5.5 Mitä Sergei etsii? 3 p.

  •  (3 p.)

Kuvassa on ruskea pipo.

6. Советы молодому директору 14 p.

Tutustu kysymyksiin. Kuuntele asiantuntijoiden neuvot nuorille johtajille. Voit kuunnella jokaisen neuvon kaksi kertaa. Vastaa kysymyksiin.

6.1 Mikä parantaa työntekijöiden tehokkuutta? 3 p.

  •  (3 p.)

Kuvassa on kuppi kahvia.

6.2 Minkä virheen nuori johtaja saattaa tehdä Marinan mielestä? 3 p.

  • Hän haalii kaikki tehtävät itselleen.  (3 p.)

6.3 Mitä liiasta kontrolloinnista seuraa Mihailin mukaan? 3 p.

  • Se vaikuttaa työntekijöiden luovuuteen.  (3 p.)

6.4 Mikä Vjatšeslavin mukaan on yrityksen menestyksen salaisuus? Vastaa suomeksi. 2 p.

Vastauksen pituus on enintään 50 merkkiä. Ylityksestä seuraa pistevähennys.

Yhteistyö./Tiimityö. (2/0 p.)

Hyväksytään: ryhmätyö

Tallenne Kuuntele katkelma, joka liittyy kysymykseen 6.4.Новый директор может думать, что он всё знает лучше всех. Но на самом деле секрет успеха фирмы в командной работе. Всегда слушайте своих работников. Они — самое важное, что есть у каждой фирмы. Этот полезный совет дал мне мой бизнес-партнёр.

6.5 Mikä Anastasian mukaan on menestyvän johtajan tärkein ominaisuus? Vastaa suomeksi. 3 p.

Vastauksen pituus on enintään 100 merkkiä. Ylityksestä seuraa pistevähennys.

Hän ei ajattele vain itseään. / Hän on epäitsekäs. (3/0 p.)

Hyväksytään: osaa ajatella muitakin kuin vain itseään.

Tallenne Kuuntele katkelma, joka liittyy kysymykseen 6.5.По-моему, самое важное качество успешного директора — это умение думать не только о себе. Учитесь видеть плюсы и минусы ваших работников, радуйтесь их успехам. Хорошая мотивация работников нужна для эффективной деятельности компании.

7. Улан-Батор (video) 11 p.

Tutustu kysymyksiin. Katso video. Voit katsoa videon niin monta kertaa kuin haluat. Vastaa kysymyksiin.
Tallenne

7.1 30 % живёт в обычных домах, 30 % в юртах и 40 % в квартирах, если так вот грубо разделить. Так что юрт очень много.

7.3 Вот посмотрите, как живут монгольские богачи... В общем, Приусов практически нет. Всё это находится на юге города, где чуть получше с экологией. Прямо, видите, прямо у подножия гор. То есть отсюда можно выйти из дома и пойти гулять по природе, сразу на природу. Вот. А если у тебя есть конь, можно сразу на коне ускакать.

7.1 Kuinka monta prosenttia ihmisistä asuu jurtissa? Vastaa suomeksi. 2 p.

Vastauksen pituus on enintään 50 merkkiä. Ylityksestä seuraa pistevähennys.

30 % (kolmekymmentä prosenttia). (2/0 p.)

7.2 Miten Varlamov kuvailee vauraampaa asuinaluetta? 3 p.

  • Se sijaitsee kaupungin eteläosassa.  (3 p.)

7.3 Miksi on kätevää asua vuorten lähellä? Vastaa suomeksi. 3 p.

Vastauksen pituus on enintään 100 merkkiä. Ylityksestä seuraa pistevähennys.

Sieltä pääsee helposti luontoon (kävelemään ja ratsastamaan). (3/0 p.)

Hyväksytään: lenkki

Hyväksytään: vuori

Vaaditaan: helposti, heti, nopeasti tms.

7.4 Mitä on hyvä tietää, jos haluaa pystyttää jurtan kaupunkiin? 3 p.

  • Sen voi pystyttää vain luvalla.  (3 p.)

Часть 2: Luetun ymmärtäminen

8. Золотые рыбки 12 p.

Lue teksti ja vastaa kysymyksiin.

8.1 Mikä selittää kultakalojen suosiota? 3 p.

  • Niiden ulkonäkö.  (3 p.)

8.2 Mitä kultakalojen ulkonäöstä sanotaan? 3 p.

  • Niiden väritys luonnossa on poikkeuksetta harmaa.  (3 p.)

8.3 Mistä kultakala Tish on todisteena? 3 p.

  • Kultakalojen ikä riippuu akvaarion olosuhteista.  (3 p.)

8.4 Miksi kalojen määrä akvaariossa on syytä laskea tarkasti? 3 p.

  • Jotta niillä olisi suotuisat elinolot.  (3 p.)

9. Блогер Карина Истомина 12 p.

Lue Karina Istominan haastattelu ja vastaa kysymyksiin.

9.1 Miksi Karina menestyi huonosti matematiikassa? 3 p.

  • Hänen oli vaikea keskittyä tylsään opetukseen.  (3 p.)

9.2 Mitä Karinan mielestä hyvä koulu tarjoaa opiskelijoille? 3 p.

  • Mahdollisuuden suunnitella itse omia opintojaan.  (3 p.)

9.3 Miten musiikin kuuntelu vaikutti Karinaan kouluvuosina? 3 p.

  • Se vähensi hänen tuntemaansa yksinäisyyttä.  (3 p.)

9.4 Miten Karinan mukaan voi löytää unelmatyönsä? 3 p.

  • Keräämällä monipuolista osaamista eri aloilta.  (3 p.)

10. Учитель шахматной школы 9 p.

Lue teksti ja vastaa kysymyksiin.

10.1 Miten Aleksein kiinnostus shakkiin heräsi? 3 p.

  • Hän pelasi shakkia yhdessä veljensä kanssa.  (3 p.)

10.2 Miksi shakki on Aleksein mukaan hyvä harrastus? 3 p.

  • Se opettaa elämän kannalta tärkeitä ajattelutaitoja.  (3 p.)

10.3 Mikä Aleksein mielestä auttaa aloittelijoita eniten? 3 p.

  • Shakkipelin itsenäinen harjoittelu.  (3 p.)

11. Хеллоуин 12 p.

Lue teksti ja vastaa kysymyksiin.

11.1 Mitä mieltä nuoret ovat Halloweenista? 3 p.

  • He pitävät sitä lisäsyynä juhlimiseen.  (3 p.)

11.2 Miksi ”henkikakkuja” jaettiin? 3 p.

  • Köyhille avuksi.  (3 p.)

11.3 Miksi aiemmin oli tapana jättää kurpitsalyhty portaille? 3 p.

  • Suojelemaan pahoilta hengiltä.  (3 p.)

11.4 Mikä ennusmerkeistä pitää tekstin mukaan paikkansa? 3 p.

  • Pöllön näkeminen tuo runsaan sadon.  (3 p.)

12. Выставка экологического искусства 10 p.

Lue teksti. Vastaa kysymyksiin ja käännä alleviivattu kohta luontevalle suomen kielelle.

12.1 Mitä teemaa taiteilijat käsittelivät teoksissaan? Vastaa suomeksi. 3 p.

Vastauksen pituus on enintään 100 merkkiä. Ylityksestä seuraa pistevähennys.

Ihmisen ja luonnon (välistä) suhdetta. (3/0 p.)

Hyväksytään: yhteys

Ei hyväksytä: suhtautuminen luontoon (suhde on yksisuuntainen)

12.2 Käännä alleviivattu kohta luontevalle suomen kielelle. 4 p.

Taiteilijat käyttivät töissään (2/0 p.) muovijätettä/muoviroskia (2/0 p.).

Vaaditaan: taiteilijat

Vaaditaan: muovijäte/muoviroskat

Ei hyväksytä: muovin jäte

12.3 Mitä Mihail Tsaturjan halusi kertoa katsojille? Vastaa suomeksi. 3 p.

Vastauksen pituus on enintään 100 merkkiä. Ylityksestä seuraa pistevähennys.

(Syyn, miksi) on tärkeää puolustaa eläinten oikeuksia. (3/0 p.)

Hyväksytään: suojata, suojella, säilyttää

Ei hyväksytä: huomioida

13. Иконописец Филипп Давыдов 16 p.

Lue ikonimaalari Filipp Davydovin haastattelu ja vastaa kysymyksiin.

13.1 Miksi Davydov kyseenalaistaa teorian ikonimaalauksen tiukoista säännöistä? Vastaa suomeksi. 3 p.

Vastauksen pituus on enintään 100 merkkiä. Ylityksestä seuraa pistevähennys.

Kukaan ei ole nähnyt niitä (sääntöjä) paperilla. / Kukaan ei ole nähnyt niitä kirjallisessa muodossa. (3/0 p.)

Hyväksytään: todistusaineisto, todiste, näyttö

13.2 Mitä periaatetta nykyiset ikonimaalarit yhä noudattavat? 3 p.

  • Kuvan on oltava todentuntuinen.  (3 p.)

13.3 Mitä Filipp Davydov kertoo hyödyntävänsä työskennellessään? 3 p.

  •  (3 p.)

Kuvassa on jääkaappi.

13.4 Mikä on Davydovin mielestä paras palaute, jonka hän on saanut työstään? Vastaa suomeksi. 3 p.

Vastauksen pituus on enintään 100 merkkiä. Ylityksestä seuraa pistevähennys.

En edes muista, miltä seinä näytti aiemmin! (3/0 p.)

13.5 Mitä ohjetta Davydovin isä toistaa hänelle? Vastaa suomeksi. 4 p.

Vastauksen pituus on enintään 100 merkkiä. Ylityksestä seuraa pistevähennys.

Jos et halua muuttaa maailmaa (2/0 p.), älä aloita työtä / on parempi olla aloittamatta työtä (2/0 p.).

Hyväksytään: maalaaminen

Vaaditaan: työ yksikössä

Ei hyväksytä: työnteko, töitä

14. Мультфильм «Ёжик в тумане» 9 p.

Lue teksti ja vastaa kysymyksiin.

14.1 Mitä Juri Norstein kertoo Siili sumussa -elokuvan tekemisestä? 3 p.

  • Kuvausten edetessä päähahmon tarina muuttui.  (3 p.)

14.2 Mikä saavutus Norsteinin mukaan oli hänelle tärkein? 3 p.

  • Ohjaajakollegan ylistävä palaute.  (3 p.)

14.3 Miksi elokuvaa suositellaan venäjää opiskeleville? 3 p.

  • Se kertoo vähin sanoin tärkeistä asioista.  (3 p.)

Часть 3: Rakenne ja sanasto

15. Писательница Евгения Некрасова 5 p.

Lue teksti ja valitse kuhunkin kohtaan annetuista vaihtoehdoista sopivin.

15.1 1 p.

  • родилась  (1 p.)

15.2 1 p.

  • мыслью  (1 p.)

15.3 1 p.

  • Мне  (1 p.)

15.4 1 p.

  • извеcтной  (1 p.)

15.5 1 p.

  • помогает  (1 p.)

16. Языковой лагерь Lingokids 5 p.

Lue teksti ja valitse kuhunkin kohtaan annetuista vaihtoehdoista sopivin.

16.1 1 p.

  • летний  (1 p.)

16.2 1 p.

  • заниматься  (1 p.)

16.3 1 p.

  • удовольствием  (1 p.)

16.4 1 p.

  • знание  (1 p.)

16.5 1 p.

  • несколько  (1 p.)

17. Кунсткамера 10 p.

Täydennä seuraava teksti annettujen vihjeiden avulla.

17.1 prep. 2 p.

  • на (2 p.)

17.2 медицина 2 p.

  • медицины (2 p.)

17.3 основать (pret.) 2 p.

  • основал (2 p.)

17.4 новый 2 p.

  • новое (2 p.)

17.5 коллекция 2 p.

  • коллекцию (2 p.)

Myös muut oikeat ilmaisut hyväksytään.

18. Яблоневый сад 10 p.

Täydennä seuraava teksti annettujen vihjeiden avulla.

18.1 отдых 2 p.

  • отдыха (2 p.)

18.2 расти (prees.) 2 p.

  • растут (2 p.)

18.3 фотография 2 p.

  • фотографии (2 p.)

18.4 prep. 2 p.

  • в (2 p.)

18.5 английский 2 p.

  • английском (2 p.)

Myös muut oikeat ilmaisut hyväksytään.

Часть 4: Kirjallinen tuottaminen

19. Lyhyt kirjoitustehtävä 33 p.

Valitse seuraavista kohdista vain toinen, johon vastaat venäjäksi.

Kirjoitussuorituksen pituus: 160–240 merkkiä. Välilyöntejä ja rivinvaihtoja ei lasketa mukaan merkkimäärään.

Jätä toinen vastauskenttä tyhjäksi.

19.1 Lyhyt kirjoitustehtävä 33 p.

Olet kielikurssilla Georgiassa ja yhtäkkiä tunnet olosi sairaaksi. Kirjoita viesti venäjänkieliseen online-lääkäripalveluun. Kerro, millaisia oireita sinulla on, ja kysy neuvoja. Muista tervehtiä lääkäriä kohteliaasti.

Vastauksen pituus on enintään 240 merkkiä. Ylityksestä seuraa pistevähennys.

    19.2 Lyhyt kirjoitustehtävä 33 p.

    Ystäväsi järjestää viikonloppuna piknikin. Kirjoita hänelle viesti. Kysy, missä tapaatte ja kerro, mitä tuot tullessasi. Ehdota, mitä teette, jos on huono sää.

    Vastauksen pituus on enintään 240 merkkiä. Ylityksestä seuraa pistevähennys.

      20. Laajempi kirjoitustehtävä 66 p.

      Valitse seuraavista kohdista vain toinen, johon vastaat venäjäksi.

      Kirjoitussuorituksen pituus: 300–450 merkkiä. Välilyöntejä ja rivinvaihtoja ei lasketa mukaan merkkimäärään.

      Jätä toinen vastauskenttä tyhjäksi.

      20.1 Laajempi kirjoitustehtävä 66 p.

      Nettijulkaisu etsii nuorten kirjoituksia peleistä, sarjoista ja kirjoista. Kirjoita teksti, jossa esittelet suosikkisi ja kerrot, miksi pidät siitä.

      Vastauksen pituus on enintään 450 merkkiä. Ylityksestä seuraa pistevähennys.

        20.2 Laajempi kirjoitustehtävä 66 p.

        Netin keskustelupalstalla puhutaan luonnosta. Ota osaa keskusteluun. Kerro, millaisesta luonnosta pidät ja miten vietät siellä aikaa. Halutessasi voit käyttää kuvia inspiraationlähteenä.

        Vastauksen pituus on enintään 450 merkkiä. Ylityksestä seuraa pistevähennys.