Beskrivningar av goda svar: SV – Ryska, kort lärokurs

30.9.2024

Slutgiltiga beskrivningar av goda svar 14.11.2024

Grunderna enligt vilka bedömningen gjorts framkommer i de slutgiltiga beskrivningarna av goda svar. Uppgiften om hur bedömningsgrunderna tillämpats på examinandens provprestation utgörs av de poäng som examinanden fått för sin provprestation, de slutgiltiga beskrivningarna av goda svar och de föreskrifter gällande bedömningen som nämnden gett i sina föreskrifter och anvisningar. De slutgiltiga beskrivningarna av goda svar innehåller och beskriver inte nödvändigtvis alla godkända svarsalternativ eller alla godkända detaljer i ett godkänt svar. Eventuella bedömningsmarkeringar i provprestationerna anses vara jämställbara med anteckningar och sålunda ger de, eller avsaknaden av markeringar, inte direkta uppgifter om hur bedömningsgrunderna tillämpats på provprestationen.

Fulla poäng kan endast ges för ett svar som inte innehåller felaktig information. Om längden på svaret på en öppen fråga är begränsat till ett visst antal tecken, leder en överskridning av teckenantalet till poängavdrag. Avdraget är 1 poäng oberoende av maximipoängen för frågan.

Provprestationerna får inte kopieras. De är sekretessbelagda handlingar.

Anvisningarna om bedömningstjänsten för det elektroniska provet är åtkomliga på nämndens webbplats via länken: https://www.ylioppilastutkinto.fi/sv/webbtjanster/anmalan-till-examen-och-bedomning-av-provprestationer/anvandarinstruktion

De kriterier utifrån vilka skrivuppgifter bedöms finns beskrivna i en särskild tabell i Studentexamensnämndens föreskrifter om proven i det andra inhemska språket och främmande språk.
https://www.ylioppilastutkinto.fi/sv/verkstallandet-av-examen/foreskrifter-och-anvisningar/provspecifika-foreskrifter-och-anvisningar-3

Fel/problemställen markeras alltid. Varje markering behöver inte kommenteras verbalt, men om man så vill kan vilket ställe som helst preciseras i kommentarsfältet.

Часть 1: Hörförståelse

1. Реклама и новости 15 p.

Läs frågorna. Lyssna på reklaminslagen och nyheterna. Du kan lyssna på varje reklaminslag och nyhet två gånger. Besvara frågorna.

1.1 För vem är den nya mobilappen avsedd? 3 p.

  • Barnfamiljer.  (3 p.)

1.2 Vad erbjuder konstskolan? 3 p.

  • Grundläggande undervisning i bildkonst för alla åldrar.  (3 p.)

1.3 Vad är caféet Gorozjanes specialitet? 3 p.

  • En positiv inställning till husdjur.  (3 p.)

1.4 Vad ombeds de som deltar i yogan göra? 3 p.

  • Anmäla sig till klassen på nätet.  (3 p.)

1.5 Vad gjorde man på festen? 3 p.

  • De unga lärde sig göra hantverk.  (3 p.)

2. Голоса московского метро (video) 9 p.

Läs frågorna. Titta på videon. Du kan se videon så många gånger du vill. Besvara frågorna.

Дикторы = utropare

Inspelningen

2.3 В моей работе мне нравится всё: от момента, когда я беру новый текст и думаю: «Как же я его сейчас прочитаю?» — до того момента, когда я слышу свой голос в вагоне, на эскалаторе или на платформе. Я счастливый человек: я очень люблю свою работу.

2.1 Vad berättar Julia om sitt arbete? 3 p.

  • Hon är numera rösten på kollektivtrafiken i hela staden.  (3 p.)

2.2 Hur kom det sig att Aleksej fick jobb på metron? 3 p.

  • Han blev inbjuden till ett testuppträdande för utropare.  (3 p.)

2.3 Varför säger Julia att hon är lycklig? Svara på svenska. 3 p.

Svaret får inte överskrida 100 tecken. Om det givna antalet tecken överskrids leder det till poängavdrag.

(Eftersom) hon tycker om allting i sitt jobb. (3/0 p.)

Godkänns: gillar, älskar

Krävs inte: allting

3. Поздравления 14 p.

Läs frågorna. Lyssna på gratulationstalen. Du kan lyssna på varje tal två gånger. Svara på frågorna.

3.1 Hur tycker talaren att en bra saga börjar? 3 p.

  • På ett överraskande sätt.  (3 p.)

3.2 Vad har talaren lärt sig av sin mormor? (2 saker) Svara på svenska. 6 p.

Svaret får inte överskrida 100 tecken. Om det givna antalet tecken överskrids leder det till poängavdrag.

Att tala vackert (3/0 p.) och fatta goda/rätta beslut (3/0 p.).

Godkänns: val, välja

Godkänns: fint, vänligt, snällt

Godkänns inte: trevligt

Inspelningen Lyssna på klippet som hör till fråga 3.2.

Милая бабушка, с днём рождения! Спасибо, что ты научила меня красиво говорить и принимать правильные решения. Ты для меня прекрасный пример в жизни. Желаю тебе здоровья и отличного настроения! Будь всегда такой же весёлой и энергичной!

3.3 Vad berömmer talaren med det nya huset? Svara på svenska. 2 p.

Svaret får inte överskrida 50 tecken. Om det givna antalet tecken överskrids leder det till poängavdrag.

(Det trivsamma) vardagsrummet. (2/0 p.)

Godkänns inte: fin

Inspelningen Lyssna på klippet som hör till fråga 3.3.

Дорогие наши друзья! Поздравляю с новосельем! Мне очень нравится ваш дом, особенно уютная гостиная. Уверен, что здесь будет спокойно и приятно жить. Желаю вам много радости в новом доме!

3.4 Vad önskar talaren eleverna som slutar skolan? Svara på svenska. 3 p.

Svaret får inte överskrida 100 tecken. Om det givna antalet tecken överskrids leder det till poängavdrag.

Att de (modigt) ska gå mot sina drömmar. / Att de (modigt) ska försöka nå sina drömmar. (3/0 p.)

Godkänns: starkt

Godkänns inte: orka, framgång

Inspelningen Lyssna på klippet som hör till fråga 3.4.

Дорогие выпускники, поздравляю вас с окончанием школы! В вашей жизни начинается новый этап. Желаю вам смело идти вперёд к своей мечте! Это не всегда будет легко, но я верю, что у вас всё получится. Спасибо всем за эти прекрасные школьные годы!

4. Осень и здоровье 12 p.

Läs frågorna. Lyssna på råden. Du kan lyssna på varje råd två gånger. Svara på frågorna.

4.1 Hur lönar det sig att sköta hygienen på hösten? 3 p.

  • Genom att rengöra de egna arbetsredskapen.  (3 p.)

4.2 Hur kan man stödja immuniteten? 3 p.

  • Genom att undvika stress.  (3 p.)

4.3 Vad hjälper en att koppla av? 3 p.

  • Ett varmt bad då man kommer in.  (3 p.)

4.4 Hur kan man undvika att bli sjuk? 3 p.

  • Genom att klä sig enligt vädret.  (3 p.)

5. Диалоги 15 p.

Läs frågorna. Lyssna på de korta dialogerna. Du kan lyssna på varje dialog bara en gång. Svara på frågorna.

5.1 Vilken smörgås köper kunden? 3 p.

  •  (3 p.)

På bilden finns en ostsmörgås.

5.2 Vad tänker Anton göra på sommaren? 3 p.

  • Han deltar i en språkkurs.  (3 p.)

5.3 Varför kan inte Maxim gå till caféet? 3 p.

  • Han har ont i foten.  (3 p.)

5.4 Vart beslutar Anja och Jura att gå idag? 3 p.

  • Till parken.  (3 p.)

5.5 Vad letar Sergej efter? 3 p.

  •  (3 p.)

På bilden finns en brun mössa.

6. Советы молодому директору 14 p.

Läs frågorna. Lyssna på experternas råd till unga chefer. Du kan lyssna på varje råd två gånger. Svara på frågorna.

6.1 Vad förbättrar arbetstagarnas effektivitet? 3 p.

  •  (3 p.)

På bilden finns en kopp kaffe.

6.2 Vilket fel kan en ung chef göra enligt Marina? 3 p.

  • Ta alla uppgifter på sig själv.  (3 p.)

6.3 Vad leder alltför mycket kontroll till enligt Michail? 3 p.

  • Det påverkar arbetstagarnas kreativitet.  (3 p.)

6.4 Vad är hemligheten bakom företagets framgång enligt Vjatjeslav? Svara på svenska. 2 p.

Svaret får inte överskrida 50 tecken. Om det givna antalet tecken överskrids leder det till poängavdrag.

Samarbete./Teamarbete. (2/0 p.)

Godkänns: grupparbete

Inspelningen Lyssna på klippet som hör till fråga 6.4.Новый директор может думать, что он всё знает лучше всех. Но на самом деле секрет успеха фирмы в командной работе. Всегда слушайте своих работников. Они — самое важное, что есть у каждой фирмы. Этот полезный совет дал мне мой бизнес-партнёр.

6.5 Vad är en framgångsrik chefs viktigaste egenskap enligt Anastasia? Svara på svenska. 3 p.

Svaret får inte överskrida 100 tecken. Om det givna antalet tecken överskrids leder det till poängavdrag.

Hen tänker inte bara på sig själv. / Hen är osjälvisk. (3/0 p.)

Godkänns: kan tänka också på andra än bara sig själv

Inspelningen Lyssna på klippet som hör till fråga 6.5.По-моему, самое важное качество успешного директора — это умение думать не только о себе. Учитесь видеть плюсы и минусы ваших работников, радуйтесь их успехам. Хорошая мотивация работников нужна для эффективной деятельности компании.

7. Улан-Батор (video) 11 p.

Läs frågorna. Titta på videon. Du kan se videon så många gånger du vill. Svara på frågorna.
Inspelningen

7.1 30 % живёт в обычных домах, 30 % в юртах и 40 % в квартирах, если так вот грубо разделить. Так что юрт очень много.

7.3 Вот посмотрите, как живут монгольские богачи... В общем, Приусов практически нет. Всё это находится на юге города, где чуть получше с экологией. Прямо, видите, прямо у подножия гор. То есть отсюда можно выйти из дома и пойти гулять по природе, сразу на природу. Вот. А если у тебя есть конь, можно сразу на коне ускакать.

7.1 Hur många procent av människorna bor i jurtor? Svara på svenska. 2 p.

Svaret får inte överskrida 50 tecken. Om det givna antalet tecken överskrids leder det till poängavdrag.

30 % (trettio procent). (2/0 p.)

7.2 Hur beskriver Varlamov det förmögnare bostadsområdet? 3 p.

  • Det ligger i stadens södra del.  (3 p.)

7.3 Varför är det behändigt att bo nära bergen? Svara på svenska. 3 p.

Svaret får inte överskrida 100 tecken. Om det givna antalet tecken överskrids leder det till poängavdrag.

Därifrån är det lätt att komma ut i naturen (för att gå och rida). (3/0 p.)

Godkänns: länk

Godkänns: berg

Krävs: lätt, enkelt, genast, snabbt el.dyl.

7.4 Vad är det bra att veta om man vill sätta upp en jurta i staden? 3 p.

  • Man måste ha tillstånd för att sätta upp den.  (3 p.)

Часть 2: Läsförståelse

8. Золотые рыбки 12 p.

Läs texten och svara på frågorna.

8.1 Vad förklarar guldfiskarnas popularitet? 3 p.

  • Deras utseende.  (3 p.)

8.2 Vad sägs det om guldfiskarnas färgsättning? 3 p.

  • I naturen är de utan undantag grå till färgen.  (3 p.)

8.3 Vad är guldfisken Tish ett bevis för? 3 p.

  • Guldfiskarnas ålder beror på förhållandena i akvariet.  (3 p.)

8.4 Varför ska man noga räkna antalet fiskar i akvariet? 3 p.

  • För att de ska ha gynnsamma levnadsförhållanden.  (3 p.)

9. Блогер Карина Истомина 12 p.

Läs intervjun med Karina Istomina och svara på frågorna.

9.1 Varför klarade sig Karina dåligt i matematik? 3 p.

  • Hon hade svårt att koncentrera sig på den tråkiga undervisningen.  (3 p.)

9.2 Vad tycker Karina att en bra skola erbjuder de studerande? 3 p.

  • En möjlighet att själv planera studierna.  (3 p.)

9.3 Hur påverkades Karina av att lyssna på musik under skolåren? 3 p.

  • Det minskade hennes känsla av ensamhet.  (3 p.)

9.4 Hur kan man enligt Karina hitta sitt drömjobb? 3 p.

  • Genom att samla mångsidig kompetens på olika områden.  (3 p.)

10. Учитель шахматной школы 9 p.

Läs texten och svara på frågorna.

10.1 Hur vaknade Aleksejs intresse för schack? 3 p.

  • Han spelade schack med sin bror.  (3 p.)

10.2 Varför är schack en bra hobby enligt Aleksej? 3 p.

  • Schack lär en tankefärdigheter som är viktiga i livet.  (3 p.)

10.3 Vad är mest till hjälp för nybörjare enligt Aleksej? 3 p.

  • Att självständigt träna schack.  (3 p.)

11. Хеллоуин 12 p.

Läs texten och svara på frågorna.

11.1 Vad tycker de unga om Halloween? 3 p.

  • De ser den som en extra orsak att festa.  (3 p.)

11.2 Varför delades ”andekakor” ut? 3 p.

  • För att hjälpa de fattiga.  (3 p.)

11.3 Varför brukade man förr ha en pumpalykta på trappan? 3 p.

  • För att skydda mot onda andar.  (3 p.)

11.4 Vilket förebud stämmer enligt texten? 3 p.

  • Att se en uggla ger en riklig skörd.  (3 p.)

12. Выставка экологического искусства 10 p.

Läs texten. Svara på frågorna och översätt det understrukna stället till naturlig svenska.

12.1 Vilket tema behandlade konstnärerna i sina verk? Svara på svenska. 3 p.

Svaret får inte överskrida 100 tecken. Om det givna antalet tecken överskrids leder det till poängavdrag.

Relationen mellan människan och naturen. (3/0 p.)

Godkänns inte: inställning till naturen (inställning är enkelriktat)

12.2 Översätt det understrukna stället till naturlig svenska. 4 p.

I sitt arbete använde konstnärerna (2/0 p.) plastavfall/plastskräp (2/0 p.).

Krävs: konstnärer

Krävs: plastavfall/plastskräp

Godkänns inte: plastens avfall

12.3 Vad ville Michail Tsaturjan berätta för tittarna? Svara på svenska. 3 p.

Svaret får inte överskrida 100 tecken. Om det givna antalet tecken överskrids leder det till poängavdrag.

(Orsaken till) att det är viktigt att försvara djurens rättigheter. (3/0 p.)

Godkänns: skydda, bevara

Godkänns inte: beakta

13. Иконописец Филипп Давыдов 16 p.

Läs intervjun med ikonmålaren Filipp Davydov och svara på frågorna.

13.1 Varför ifrågasätter Davydov teorin om ikonmåleriets stränga regler? Svara på svenska. 3 p.

Svaret får inte överskrida 100 tecken. Om det givna antalet tecken överskrids leder det till poängavdrag.

Ingen har sett dem/reglerna på papper. / Ingen har sett dem i skriftlig form. (3/0 p.)

Godkänns: bevismaterial, bevis, bevisning

13.2 Vilken princip följer dagens ikonmålare? 3 p.

  • Bilden ska vara realistisk.  (3 p.)

13.3 Vad berättar Filipp Davydov att han utnyttjar då han arbetar? 3 p.

  •  (3 p.)

På bilden syns ett kylskåp.

13.4 Vad är enligt Davydov den bästa responsen han har fått på sitt arbete? Svara på svenska. 3 p.

Svaret får inte överskrida 100 tecken. Om det givna antalet tecken överskrids leder det till poängavdrag.

Jag minns inte ens hur väggen såg ut förr! (3/0 p.)

13.5 Vilket råd upprepar Davydovs pappa för honom? Svara på svenska. 4 p.

Svaret får inte överskrida 100 tecken. Om det givna antalet tecken överskrids leder det till poängavdrag.

Om du inte vill förändra världen (2/0 p.) ska du inte börja på ett arbete / är det bättre att inte börja på ett arbete (2/0 p.).

Godkänns: måleri

Krävs: arbete i singular

14. Мультфильм «Ёжик в тумане» 9 p.

Läs texten och svara på frågorna.

14.1 Vad berättar Jurij Norstein om hur det var att göra filmen Igelkottar i dimman? 3 p.

  • Då filmandet framskred förändrades huvudpersonens berättelse.  (3 p.)

14.2 Vad är enligt Norstein det för honom viktigaste han har uppnått? 3 p.

  • En regissörskollegas berömmande respons.  (3 p.)

14.3 Varför rekommenderas filmen för ryskastuderande? 3 p.

  • Den skildrar viktiga saker med få ord.  (3 p.)

Часть 3: Strukturer och ordförråd

15. Писательница Евгения Некрасова 5 p.

Läs texten och välj i varje moment det lämpligaste av de givna alternativen.

15.1 1 p.

  • родилась  (1 p.)

15.2 1 p.

  • мыслью  (1 p.)

15.3 1 p.

  • Мне  (1 p.)

15.4 1 p.

  • извеcтной  (1 p.)

15.5 1 p.

  • помогает  (1 p.)

16. Языковой лагерь Lingokids 5 p.

Läs texten och välj i varje moment det lämpligaste av de givna alternativen.

16.1 1 p.

  • летний  (1 p.)

16.2 1 p.

  • заниматься  (1 p.)

16.3 1 p.

  • удовольствием  (1 p.)

16.4 1 p.

  • знание  (1 p.)

16.5 1 p.

  • несколько  (1 p.)

17. Кунсткамера 10 p.

Komplettera följande text med hjälp av de givna tipsen.

17.1 prep. 2 p.

  • на (2 p.)

17.2 медицина 2 p.

  • медицины (2 p.)

17.3 основать (pret.) 2 p.

  • основал (2 p.)

17.4 новый 2 p.

  • новое (2 p.)

17.5 коллекция 2 p.

  • коллекцию (2 p.)

Även andra korrekta uttryck godkänns.

18. Яблоневый сад 10 p.

Komplettera följande text med hjälp av de givna tipsen.

18.1 отдых 2 p.

  • отдыха (2 p.)

18.2 расти (pres.) 2 p.

  • растут (2 p.)

18.3 фотография 2 p.

  • фотографии (2 p.)

18.4 prep. 2 p.

  • в (2 p.)

18.5 английский 2 p.

  • английском (2 p.)

Även andra korrekta uttryck godkänns.

Часть 4: Skriftlig framställning

19. Kort skrivuppgift 33 p.

Välj av följande punkter bara den ena, som du besvarar på ryska.

Skrivprestationens längd: 160–240 tecken. Mellanslag och radbyten räknas inte in i teckenantalet.

Lämna det andra svarsfältet tomt.

19.1 Kort skrivuppgift 33 p.

Du är på språkkurs i Georgien och känner dig plötsligt sjuk. Skriv ett meddelande till en rysk online-läkartjänst. Berätta vilka symtom du har och be om råd. Kom ihåg att hälsa artigt på läkaren.

Svaret får inte överskrida 240 tecken. Om det givna antalet tecken överskrids leder det till poängavdrag.

    19.2 Kort skrivuppgift 33 p.

    Din kompis arrangerar en picknick på veckoslutet. Skriv ett meddelande till hen. Fråga var ni ska träffas och vad du ska ha med dig. Föreslå vad ni ska göra om det blir dåligt väder.

    Svaret får inte överskrida 240 tecken. Om det givna antalet tecken överskrids leder det till poängavdrag.

      20. Längre skrivuppgift 66 p.

      Välj av följande punkter bara den ena, som du besvarar på ryska.

      Skrivprestationens längd: 300–450 tecken. Mellanslag och radbyten räknas inte in i teckenantalet.

      Lämna det andra svarsfältet tomt.

      20.1 Längre skrivuppgift 66 p.

      En publikation på nätet letar efter ungas skrifter om spel, serier och böcker. Skriv en text där du presenterar din favorit och berättar varför du tycker om den.

      Svaret får inte överskrida 450 tecken. Om det givna antalet tecken överskrids leder det till poängavdrag.

        20.2 Längre skrivuppgift 66 p.

        I ett diskussionsforum på nätet diskuterar man naturen. Delta i diskussionen. Berätta vilken typ av natur du tycker om och hur du tillbringar tid där. Om du vill kan du använda bilderna som inspiration.

        Svaret får inte överskrida 450 tecken. Om det givna antalet tecken överskrids leder det till poängavdrag.