Hyvän vastauksen piirteet: FI – Suomi toisena kielenä ja kirjallisuus
11.3.2025
Lopulliset hyvän vastauksen piirteet 13.5.2025
Lopullisista hyvän vastauksen piirteistä ilmenevät perusteet, joiden mukaan koesuorituksen lopullinen arvostelu on suoritettu. Tieto siitä, miten arvosteluperusteita on sovellettu kokelaan koesuoritukseen, muodostuu kokelaan koesuorituksestaan saamista pisteistä, lopullisista hyvän vastauksen piirteistä ja lautakunnan määräyksissä ja ohjeissa annetuista arvostelua koskevista määräyksistä. Lopulliset hyvän vastauksen piirteet eivät välttämättä sisällä ja kuvaa tehtävien kaikkia hyväksyttyjä vastausvaihtoehtoja tai hyväksytyn vastauksen kaikkia hyväksyttyjä yksityiskohtia. Koesuorituksessa mahdollisesti olevat arvostelumerkinnät katsotaan muistiinpanoluonteisiksi, eivätkä ne tai niiden puuttuminen näin ollen suoraan kerro arvosteluperusteiden soveltamisesta koesuoritukseen.
Täydet pisteet voi saada vain vastaus, joka ei sisällä väärää tietoa.
Koesuorituksia ei saa kopioida. Ne ovat salassa pidettäviä asiakirjoja.
Digitaalisen kokeen arvostelupalvelun ohjeet ovat lautakunnan verkkosivuilla osoitteessa:
https://www.ylioppilastutkinto.fi/fi/asiointipalvelut/ilmoittautumiset-tutkintoon-ja-koesuoritusten-arvostelu/arvostelupalvelun
Tehtävien arvioitavat piirteet on kuvattu ylioppilastutkintolautakunnan antamissa suomi toisena kielenä -koetta koskevissa määräyksissä.
https://www.ylioppilastutkinto.fi/fi/tutkinnon-toimeenpano/maaraykset-ja-ohjeet/koekohtaiset-maaraykset-ja-ohjeet/suomi-tai-ruotsi
Virheet/ongelmakohdat merkitään aina. Jokaista merkintää ei tarvitse kommentoida sanallisesti, mutta halutessaan mitä tahansa kohtaa voi tarkentaa kommenttikenttään.
Osa 1: Kuunteleminen
1. Äänitetehtävä 10 p.
Kuuntele katkelma Ylen radio-ohjelmasta Mielen jäljillä. Ohjelmassa toimittaja Susani Mahadura keskustelee filosofi, tutkija Elisa Aaltolan kanssa siitä, miten ympäristöön liittyvät kriisit vaikuttavat ihmisyyteen.
Lue ensin kysymykset ja kuuntele sen jälkeen haastattelu kaksi kertaa. Ensimmäisellä kerralla kuuntelet haastattelun kokonaan. Toisella kerralla kuuntelet haastattelun jaksoissa ja vastaat kysymyksiin kuulemasi perusteella. Vastaa kysymyksiin valitsemalla parhaiten sopiva vastausvaihtoehto.
1.1 Mistä Susani Mahadura on ennen kaikkea kiinnostunut? 2 p.
- Muutoksen mahdollisuudesta. (2 p.)
1.2 Mitä Elisa Aaltola toteaa evoluutiosta? 2 p.
- ... ihminen voi vaikuttaa evoluutioon. (2 p.)
1.3 Mihin väite ihmisten muuttumisesta impulsiivisemmiksi kaoottisessa ympäristössä perustuu? 2 p.
- Tutkimuksessa esitettyyn oletukseen. (2 p.)
1.4 Millaisena asiana Elisa Aaltola näkee häpeän ihmisten elämässä? 2 p.
- Voimavarana muutokseen. (2 p.)
1.5 Miksi Elisa Aaltola puhuu häpeästä ilmastonmuutoksen yhteydessä? 2 p.
- Häpeä voi auttaa ihmisiä toimimaan luonnon hyväksi. (2 p.)
2. Videotehtävä 20 p.
Lue ensin ohjeet ja kysymykset. Käynnistä video vasta sen jälkeen.
Katso video ja vastaa sen perusteella kysymyksiin. Voit katsoa videon niin monta kertaa kuin haluat. Vastaa kysymyksiin suomeksi kokonaisin virkkein. Vastausten tulee olla 100–350 merkin pituisia (merkkimäärä ilman välilyöntejä ja rivinvaihtoja). Koejärjestelmä laskee merkkimäärän automaattisesti, mutta ei rajoita sitä. Merkkimäärän vähäisestä ylittämisestä ei vähennetä pisteitä.
Helsingin yliopiston järjestämässä Lisää luontoa kaupunkiin? -tapahtumassa keskustellaan kaupungeista ympäristökriisien aikakaudella. Keskustelijoina ovat kaupunkimeteorologian professori Leena Järvi (Helsingin yliopisto) ja kaupunkiympäristöpolitiikan professori Sirkku Juhola (Helsingin yliopisto) sekä projektinjohtaja Susa Eräranta (Helsingin kaupunki). Tapahtuman juontaa Rosa Kettumäki.
2.1 Mitä ongelmia aiheutuu, jos kaupunki on liian tiivis tai Nurmijärven tapaan liian väljä? Miksi? 5 p.
-
Liian väljässä kaupungissa tulee enemmän päästöjä liikenteestä ja energiasta,(koska etäisyydet ovat pitkiä).
-
Liian tiiviissä kaupungissa
-
tulee helposti tulvaongelmia, koska vesi ei pääse imeytymään maahan
-
voi lämpimällä säällä olla tukalan kuumaa, koska ympäristö on kokonaan rakennettua eikä huokoista maata ja viheralueita ole riittävästi.
-
2.2 Mitä kaupunkien ympäristösuunnittelussa on perinteisesti painotettu ja mitä tavoitteita painotetaan nyt? 5 p.
-
Pitkään tärkeintä on ollut päästöjen nopea vähentäminen.
-
Nykyään ympäristöasioita ja päästöjen vähentämistä tarkastellaan pidemmällä tähtäimellä ja kokonaisvaltaisemmin (– puhutaan planetaarisesta suunnittelusta).
-
(Plussaa voi saada mainitsemalla jonkin seuraavista asioista.) Päästövähennysten rinnalla mietitään mm.
-
miten kehitetään kaupunkien sopeutumista muutoksiin
-
millä tavalla vastataan luontokatoon
-
miten huomioidaan oikeudenmukaisuusnäkökulmat
-
miten huomioidaan materiaalien rajallisuus.
-
2.3 Mikä on kaupunkiluonnon merkitys ihmiselle ja ympäristölle Sirkku Juholan mukaan? Kerro kolme asiaa. 5 p.
-
Puut parantavat kaupunkien ilmanlaatua.
-
Puut lisäävät hyvinvointia ja tekevät kaupungista mukavamman asuinpaikan.
-
Kaupunkiluonto vaikuttaa positiivisesti ihmisten fyysiseen hyvinvointiin ja vastustuskykyyn.
-
Hiilensidonnan kannalta kaupunkiluonnon (puiden) merkitys on vähäinen.
-
Jos kaupungissa viihdytään, sieltä liikutaan vähemmän (asukkaat eivät halua kaupungista pois).
2.4 Mikä seuraavista väittämistä vastaa parhaiten videokatkelman pääsisältöä? 2 p.
- Sopivan tiiviissä kaupungissa ihminen ja luonto ovat tasapainossa. (2 p.)
2.5 Miksi? Perustele videon pohjalta. Esitä kolme perustelua. 3 p.
- 3 p. perusteluista (1 p. / oikea perustelu)
Perustelu voi olla esimerkiksi seuraavanlainen:
- Tiivis kaupunki säästää energiaa ja päästöjä. Kaupungissa tarvitaan myös luontoa lisäämään ihmisten hyvinvointia ja ehkäisemään esimerkiksi tulvavahinkoja.
Perusteluissa on mahdollista hyödyntää myös muuta videolla esitettyä. Perusteluissa täytyy näkyä jokin vaikutus ihmisiin ja jokin vaikutus luontoon.
3. Videotehtävä 20 p.
Lue ensin ohjeet ja kysymykset. Käynnistä video vasta sen jälkeen.
Katso video ja vastaa sen perusteella kysymyksiin. Voit katsoa videon niin monta kertaa kuin haluat. Vastaa kysymyksiin suomeksi kokonaisin virkkein. Vastausten tulee olla 100–350 merkin pituisia (merkkimäärä ilman välilyöntejä ja rivinvaihtoja). Koejärjestelmä laskee merkkimäärän automaattisesti, mutta ei rajoita sitä. Merkkimäärän vähäisestä ylittämisestä ei vähennetä pisteitä.
Ylen Uutisluokan video on vuodelta 2021, ja se kertoo tilanteesta tuolloin. Videolla pohditaan, saadaanko uudella kaivoslailla varmistettua se, etteivät kaivokset jäisi tulevaisuudessa ympäristöhaitoiksi. Video on suunnattu nuorille katsojille.
3.1 Miksi videon alussa mainittu vanha kaivos aiheuttaa sulkemisensa jälkeenkin ongelmia? Mainitse kaksi asiaa. 5 p.
-
Kaivos on edelleen taakka ympäristölle (vaaditaan tälle perustelu): Yksi perustelu riittää.
-
Aiheuttaa ongelmia vesistölle: kaivoksesta valuu edelleen raskasmetalleja lähivesiin ja Suomenlahteen.
-
(Kaivannasjätteet aiheuttavat ympäristölle haittaa: väärin sijoitettu kaivannasjäte saastuttaa ympäristöä.)
-
Kaivoksen perustamisen ja käytön aikana ei ollut vakuussysteemiä: lasku lankeaa tavallisille kansalaisille / ympäristöongelmien korjaamisesta tulee kuluja.
-
Ei voitu tietää, millaisia ympäristöongelmia kaivoksesta myöhemmin aiheutuu.
3.2 Miksi vuoden 2021 kaivoslakia halutaan videon mukaan uudistaa myös maanomistajien näkökulmasta? Miten uusi laki voisi muuttaa tilannetta? 5 p.
-
Voimassa oleva laki aiheuttaa epävarmuutta maanomistajille. Aiemmin:
-
Kaivosyhtiö voi pyytää malminetsintälupaa ja saada sen ilman, että maanomistaja voi vaikuttaa luvan saamiseen(, vaikka alue olisi luonnonsuojelualuetta).
-
Etsintälupa voi olla voimassa 15 vuotta, eikä maanomistaja voi tietää, etsitäänkö hänen mailtaan malmia tuona aikana.
-
Uudella kaivoslailla halutaan parantaa ympäristönsuojelua ja maanomistajien oikeuksia.
-
Laki koskee suurta alaa ja isoa joukkoa ihmisiä, esim. Etsintävarauksia on Suomessa valtava määrä: uudistus koskee isoa, noin 41 367 neliökilometrin aluetta. [vastauksessa ei tarvita tarkkaa lukua] / Etsintälupia on viimeisten kymmenen vuoden aikana myönnetty 600, mutta yhtään kaivosta ei ole perustettu (eli etsinnässä on tuhoutunut luontoa).
-
Maanomistaja voisi uuden lain mukaan saada tietoa siitä, miten malminetsintä etenee.
3.3 Mitä vakuussysteemi tarkoittaa? Mitä hyötyjä ja ongelmia vakuussummaan liittyy? 5 p.
- Kaivoksilta vaaditaan takuusummaa, joka on tarkoitettu kaivoksesta aiheutuvien haittojen korjaamiseen.
- Vakuussysteemin avulla halutaan varmistaa, etteivät kaivoksesta aiheutuvat kulut tule veronmaksajien maksettaviksi, kun kaivos suljetaan.
- Vakuussumman määritteleminen on vaikeaa, koska ei voida tietää, millaisia ympäristöhaittoja kaivoksesta tulevaisuudessa aiheutuu ja kuinka paljon niiden korjaaminen maksaa. (Vakuussummat eivät todennäköisesti riitä tulevaisuudessa ongelmien korjaamiseen.)
3.4 Selitä, miten uutisen tyylissä ja keinoissa näkyy se, että sen kohdeyleisönä ovat nuoret. Kerro kolme asiaa. 5 p.
Uutisen sisältöä ei arvioida.
-
epämuodollinen ja helppotajuinen kieli
-
rento juontaja
-
musiikki
-
käsitteiden määritteleminen
-
tiheät leikkaukset / paljon leikkauksia
-
monipuoliset havainnollistamiskeinot, esimerkiksi:
-
kuva vanhasta kaivoksesta ja sen saastuneesta ympäristöstä eli kivikasoista ja vedestä
-
kartta, joka näyttää, miten saasteet leviävät kaivoksesta mereen
-
kartat ja ilmakuvat, joissa näkyy ongelmia aiheuttavia kaivoksia tai entisiä kaivoksia
-
kartta, joka havainnollistaa, miten suuri on kokonaisala, jolle malminetsintävarauksia on tehty
-
kuva laittomasta tiestä, joka on tehty saastuneesta kaivosjätteestä
-
kuva lakitekstistä, joka kertoo, miten helppoa malmin etsiminen luonnosta on
-
uutisklippejä, jotka kertovat
-
Talvivaaran kaivoksen ympäristöongelmista
-
miten vaikeaa esimerkiksi toimittajien on saada tietoa kaivosten aiheuttamista ympäristöongelmista.
-
-
Osa 2: Lukutaito
4. Tekstin ymmärtäminen 50 p.
Lue kaksi aineistossa olevaa verkkoartikkelia ja vastaa kysymyksiin niiden perusteella suomeksi. Kirjoita vastaukset omin sanoin ja kokonaisin virkkein. Vastausten tulee olla 200–450 merkin pituisia (merkkimäärä ilman välilyöntejä ja rivinvaihtoja). Koejärjestelmä laskee merkkimäärän automaattisesti, mutta ei rajoita sitä. Merkkimäärän vähäisestä ylittämisestä ei vähennetä pisteitä.
4.1 Miten suomalaisten luontosuhde on muuttunut aikojen kuluessa? Mainitse vähintään neljä asiaa. 10 p.
Malminiemen artikkelista:
-
Ensimmäiset pohjoismaalaiset elivät luonnosta kalastaen, metsästäen ja keräillen.
-
Maanviljelyä varten luontoa alettiin muokata ja käyttää hyödyksi maanviljelyssä.
-
Samaan aikaan suurpetoja alettiin metsästää kotieläinten suojelemiseksi enemmän kuin ennen.
-
Teollistumisen myötä luonnon hyväksikäyttö kiihtyi.
-
Kaupungistuminen heikensi luontosuhdetta niin, että
-
erämaat alettiin nähdä pelottavampina kuin ennen
-
metsien virkistyskäyttö vapaa-ajalla lisääntyi
-
metsissä ei käyty enää hakemassa elantoa, vaan niistä haettiin aineetonta hyvinvointia (mielenrauhaa, virkistymistä, energiaa, seikkailuja, kokemuksia), joskus koko perheen voimin.
-
-
Luonnon arvo on kuitenkin ymmärretty aina, vaikka luonnosta on etäännytty ja sitä mystifioidaan.
Koistisen ym. artikkelista:
-
Nykyään luonto on tärkeää lähes kaikille suomalaisille.
-
On olemassa erilaisia luontosuhteita.
-
Käynnissä oleva muutos luonnon ja ihmisen erityisyydestä siten, että ihminsen ymmärretään olevan riippuvainen luonnon järjestelmästä.
Neljän kohdan pitää liittyä tiettyyn ajankohtaan. Vastauksesta hahmottuu, että on ymmärretty muutos.
4.2 Mitä erityistä kaupungistuminen toi luontosuhteeseen? 10 p.
-
Kaupungistumisen jälkeen luontosuhde on heikentynyt.
-
erämaat alettiin nähdä pelottavampina kuin ennen
-
metsien virkistyskäyttö vapaa-ajalla lisääntyi
-
metsissä ei käyty enää hakemassa elantoa, vaan niistä haettiin aineetonta hyvinvointia (mielenrauhaa, virkistymistä, energiaa, seikkailuja, kokemuksia), joskus koko perheen voimin.
-
-
Luonto ei ole enää elintärkeä, joten suhde luontoon ei ole enää yhtä vakava asia kuin ennen.
-
Luonto liittyy lähinnä vapaa-ajan viettoon, rentoutumiseen ja eräänlaiseen seikkailuun.
-
Luontosuhde ei ole kokonaan katkennut, koska luonto elintärkeä.
-
Kaupunkilaisille luonto on yhtä tärkeä kuin maaseudulla asuville.
-
Riittää, jos luontosuhteen heikentymistä perustellaan.
4.3 Mitkä asiat todistavat, että luonto kuuluu myös nykyihmisten elämäntapaan ja kulttuuriin? Mainitse vähintään kolme asiaa. 10 p.
-
Suomalaisten kulttuuri on kehittynyt suhteessa luontoon. Siitä ovat todisteena jokamiehenoikeudet ja erilaiset luontokohteet myös lähellä asutusta.
-
Lapset saavat leikkiä luonnossa, ja kouluissakin opetetaan luontoon liittyviä taitoja.
-
Myös vapaa-ajanasunnot sijaitsevat lähellä luontoa.
-
Metsistä saadaan edelleen puuta (metsiä käytetään edelleen).
-
Ihmiset ovat kiinnostuneita luonnossa liikkumisesta.
-
Ihminen nähdään entistä useammin osana luontoa, ei siis luonnosta irrallisena (”länsimainen luontokäsitys ihmisen ja luonnon erillisyydestä on muuttumassa”)
-
Luonto tarjoaa ihmisille aineetonta hyvinvointia kuten mielenrauhaa, virkistystä ja energiaa sekä apua palautumiseen ja rentoutumiseen.
-
Luonto on ihmisille tärkeä harrastamisen ja tutkimisen kohde.
-
Ihmiset marjastavat, sienestävät, metsästävät ja kalastavat.
-
Luontoa kuvataan.
-
Ihmiset perehtyvät luontotietoon tietokirjojen ja luontodokumenttien avulla.
-
Luontomatkailu eri maissa on suosittua.
-
4.4 Mitä kyselytutkimuksen tulokset kertovat suomalaisten luontosuhteen tilasta, ja mitä nykyihminen luonnosta saa? 10 p.
Vastaus ensimmäiseen kysymykseen:
-
Yhtä tiettyä luontosuhdetta ei suomalaisilla ole.
-
Suurin osa suomalaisista (87 %) pitää luontoa kuitenkin erittäin tai melko tärkeänä itselleen.
-
Erot eri ryhmien välillä ovat melko pieniä, eli luontosuhteeseen eivät vaikuta esimerkiksi taloudelliset seikat tai asuinpaikka. Luonto on kuitenkin hieman tärkeämpi iäkkäämmille, naisille sekä korkeasti koulutetuille kuin muille ryhmille.
-
Iso osa suomalaisista on jossain määrin huolissaan luonnon tilasta.
Vastaus toiseen kysymykseen:
-
Luonnon koetaan parantavan hyvinvointia.
-
Lähiluonnon havainnointi.
-
Tärkeitä ovat myös luontokuvat, luontotieto ja luontodokumentit.
-
Luonto tuo myös toimeentuloa.
-
Lähiluonnon lisäksi nykyään nautitaan myös muiden maiden luonnosta.
-
Luonnon antimet.
Kaksi asiaa tarkennettuina molempiin kysymyksiin.
4.5 Miten luotettavina tiedonlähteinä pidät artikkeleita? Esitä arviosi molemmista artikkeleista ja esitä molemmille arvioille vähintään yksi perustelu. 10 p.
Relevantit arviot molempien artikkelien luotettavuudesta. (4 p.) Perustelut molemmille arviolle. (6 p.) Relevantit arviot voivat olla esimerkiksi seuraavanlaisia:
Suomalaisten mystifioitu luontosuhde:
-
Artikkelia voi pitää melko luotettavana esimerkiksi seuraavista syistä: kirjoittaja
-
referoi historioitsijalta kuulemaansa tietoa
-
osoittaa viittauksilla yleistiedon (“suomalaisia on perinteisesti kuvattu”)
-
hyödyntää Metlan kyselytutkimusta.
-
Artikkelin julkaisupaikan (retkeilysivusto) perusteella ei pysty suoraan arvioimaan artikkelin objektiivisuutta.
-
Historioitsijan nimeä ei kerrota.
-
Teksti on blogimainen.
-
Subjektiivisuutta artikkeliin tuovat muun muassa kirjoittajan henkilökohtaiset näkemykset (esim. “Uskon, että...”) ja kirjoittajan arvottavat ilmaukset (“On mahtavaa, että...”)
Kantar TNS: kyselytutkimus
-
Artikkelia voi pitää luotettavana, koska
-
se perustuu kyselytutkimukseen
-
artikkelissa kerrotaan, miten kyselytutkimus on tehty
-
asiantuntijat kommentoivat kyselyn tuloksia
-
kirjoittajat ovat asiantuntiijoita.
-
-
Plussaa, jos tunnistaa, että julkaisupaikka on Sitran sivusto ja että sitä voi pitää luotettavana lähteenä.
Olennaista, että kyselytutkimus tunnistetaan luotettavaksi.
Arvioinnissa on mahdollista hyödyntää myös muita tekstin piirteitä.
Osa 3: Kirjoitustaito
5. Lyhyt kirjoitustehtävä: Sähköpostiviesti 30 p.
Lukiosi on saanut lahjoituksena rahaa ja on päättänyt sijoittaa sen hyväntekeväisyyteen. Opiskelijat halutaan osallistaa päätöksentekoon, ja siksi rehtori on pyytänyt jokaista abiturienttia valitsemaan yhden kolmesta aineistossa esitellystä hyväntekeväisyyskohteesta: maailman meret, eläinten suojelun tai Suomen luonnon. Kirjoita viesti ja noudata viestin kirjoittamisessa seuraavia ohjeita:
- Valitse kohteista suosikkisi ja kirjoita sähköpostiviesti rehtorille.
- Nimeä suosikkivaihtoehtosi ja perustele se monipuolisesti.
- Kirjoita viesti hyvällä asiatyylillä.
Viestin on oltava yhtenäinen teksti, ei esimerkiksi asialuettelo. Tekstin tulee olla 500–800 merkin pituinen (merkkimäärä ilman välilyöntejä ja rivinvaihtoja). Koejärjestelmä laskee merkkimäärän automaattisesti, mutta ei rajoita sitä. Merkkimäärän vähäisestä ylittämisestä ei vähennetä pisteitä.
Tehtävä arvioidaan suhteessa hyvän vastauksen piirteisiin ja lyhyen kirjoitustehtävän kriteereihin.
Hyvässä vastauksessa on seuraavat piirteet:
- Viesti on yhtenäinen, sidosteinen kokonaisuus.
- Viesti on yleiskielinen ja asiatyylinen.
- Viestissä on monipuoliset perustelut.
- Vastaus ei saa olla listaus (eli siinä täytyy olla sidosteisuutta, koheesiota, jäsentely).
Viestiin ei vaadita aloitusta eikä lopetusta. Nämä eivät kuitenkaan vähennä pisteitä.
6. Kirjoitelma 99 p.
Laadi kirjoitelma yhdestä seuraavista aiheista. Kirjoitelman tulee olla 1 800–2 300 merkin pituinen (merkkimäärä ilman välilyöntejä ja rivinvaihtoja). Koejärjestelmä laskee merkkimäärän automaattisesti, mutta ei rajoita sitä. Kohdat 6.1–6.6 ovat aineistotehtäviä, ja niissä aineistoa tulee käyttää ohjeen mukaisesti. Valmiit otsikot on lihavoitu.
Kirjoita valitsemasi kohdan vastaus sille varattuun tilaan. Älä jätä mitään merkintöjä muihin vastaustiloihin. Jos kirjoitat vastauksesi aluksi LibreOffice-ohjelmalla, muista tallentaa luonnoksia usein ja siirtää valmis teksti lopuksi vastaustilaan.
6.1 Kirjoitelma 99 p.
Aineistossa on Vuoden luontokuva 2023 -kilpailussa palkittuja kuvia. Kilpailun järjestää vuosittain Suomen Luonnonvalokuvaajat -yhdistys.
Valitse kuvista yksi tai kaksi. Kirjoita pohtiva tai kantaa ottava teksti, jossa käsittelet kuvaa tai kuvia. Mitä ajatuksia sinulle kuvasta tai kuvista herää? Voit pohtia esimerkiksi seuraavia kysymyksiä: Miksi valitsit kyseisen kuvan tai kyseiset kuvat? Mikä luonnonilmiöissä kiehtoo ihmistä? Mitä kuvat kertovat luonnon ja ihmisen suhteesta? Mikä tekee valitsemistasi luontokuvista erityisen hyviä valokuvia? Otsikoi itse tai ota otsikoksi jompikumpi seuraavista:- Luonnon pieniä ihmeitä
- Kiehtova luontokuva
6.2 Kirjoitelma 99 p.
Aineistossa on kaksi diagrammia Maaseutubarometrin Mitä mieltä maaseudusta? -kyselystä. Maaseutubarometrilla kartoitetaan suomalaisten näkemyksiä maaseudusta. Kirjoita pohtiva tai kantaa ottava teksti, jossa tarkastelet ja tulkitset jompaakumpaa diagrammeista. Voit käsitellä tekstissäsi esimerkiksi seuraavia kysymyksiä:
Mitä diagrammi
TAI
Kokevatko suomalaiset diagrammin mukaan itsensä enemmän maalaisiksi vai kaupunkilaisiksi? Mikä voi vaikuttaa kokemukseen? Mistä syntyy yhteenkuuluvuden tunne jonkin ihmisryhmän tai ympäristön kanssa?
Voit lisäksi verrata kyselyn tuloksia myös omiin kokemuksiisi. Otsikoi itse tai ota otsikoksi jompikumpi seuraavista:
- Mielikuvat maaseudusta ja kaupungista – totta vai tarua?
- Onko suomalainen sisimmältään maalainen?
6.3 Kirjoitelma 99 p.
Lue Harry Salmenniemen novelli Delfiinimeditaatio. Kirjoita pohtiva tai analysoiva teksti novellin pohjalta eli kerro kirjoitelmassasi myös novellista.
Käsittele pohtivassa tekstissä novellin herättämiä ajatuksia: voit käsitellä esimerkiksi eläinten merkitystä ihmisille tai erilaisten voimaeläinten (novellissa symbolieläinten) tarpeellisuutta. Otsikoi itse tai ota otsikoksi jompikumpi seuraavista:- Eläinten merkitys ihmiselle
- Minun voimaeläimeni
TAI
Erittele analysoivassa tekstissä novellin maailmaa esimerkiksi seuraavien kysymysten avulla: Miksi delfiini on novellin kertojalle tärkeä eläin? Mikä mielestäsi on kertojan tavoitteena novellissa? Miten se ilmenee? Millaisena vertauskuvana novellissa kuvatut delfiinit toimivat ihmisyhteisöille? Millaisia vastakkainasetteluja novellissa esiintyy? Miten kertoja suhtautuu niihin? Otsikoi itse tai ota otsikoksi jompikumpi seuraavista:- Delfiinimeditaatiota-novellin kertojan suhde delfiineihin
- Vastakkainasettelut Delfiinimeditaatiota-novellissa
6.4 Kirjoitelma 99 p.
Aineistossa on luontoaiheisia runoja. Kirjoita yhden tai useamman runon pohjalta pohtiva tai analysoiva teksti. Voit tarkastella runon tai runojen rakennetta, kieltä tai sisältöä tai niitä kaikkia. Voit myös käyttää runoja tekstisi virikkeenä ja kirjoittaa, millaisia ajatuksia runot herättävät. Voit myös vertailla runoja omiin luontokokemuksiisi. Otsikoi itse näkökulmasi mukaan tai ota otsikoksi jokin seuraavista:
- Runo kertoo luonnosta
- Luontokokemuksia
- Luontosuhde runon kuvaamana
- Luonto runollisena kokemuksena
6.5 Kirjoitelma 99 p.
Aineistossa on Havumetsän lapset -elokuvan traileri, joka kertoo luontoaktivismista metsien suojelemiseksi. Katso video ja kirjoita sen pohjalta pohdiskeleva tai kantaa ottava teksti. Hyödynnä tekstissäsi elokuvatraileria. Voit tarkastella videota valitsemastasi näkökulmasta, esimerkiksi elokuvan mainoksena, välähdyksinä ihmisten erilaisesta suhtautumisesta metsään ja sen merkitykseen tai kertoa omista ajatuksistasi luontoaktivismista. Otsikoi itse tai ota otsikoksi jokin seuraavista:
- Luontosuhteet törmäyskurssilla
- Miksi luontoaktivismia tarvitaan?
- Elokuva tärkeästä aiheesta
6.6 Kirjoitelma 99 p.
Aineistossa Kalle Miettinen kertoo leijasurffausharrastuksestaan. Tutustu aineistoon. Käytä sitä virikkeenä. Kirjoita aineiston herättämistä ajatuksista pohtiva tai kantaa ottava teksti. Voit esimerkiksi käsitellä sitä, miksi ihmiset haluavat kokeilla rajojaan luonnossa tai jopa kilpailla luonnon kanssa. Miksi erilaiset extremeharrastukset ovat niin suosittuja? Otsikoi itse tai ota otsikoksi jompikumpi seuraavista:
- Luonto haastaa ihmisen
- Urheilua vai luonnosta nauttimista?
6.7 Kirjoitelma 99 p.
Kansallispuistot ovat merkittäviä suojelualueita, joilla säilytetään ja tuetaan Suomen luonnon monimuotoisuutta. Suomen 41 kansallispuiston käyntimäärät kasvavat tasaisesti. Vahvinta kasvu on ollut Lapissa. Myös kansainvälisten matkailijoiden määrä on lisääntynyt.
Kirjoita pohtiva tai kantaa ottava teksti, jossa voit tarkastella esimerkiksi seuraavia kysymyksiä: Miksi kansallispuistot ovat yhä suositumpia käyntikohteita, ja mihin niiden suosio perustuu? Mitä vaikutuksia kävijämäärien kasvulla on kansallispuistoihin tai kyseisiin alueisiin? Mitä vierailijoiden on tärkeää ottaa huomioon kansallispuistoissa käydessään? Onko kansallispuistojen suosiolla varjopuolia? Otsikoi itse tai ota otsikoksi jompikumpi seuraavista:- Mihin kansallispuistojen suosio perustuu?
- Kansallispuistoista on pidettävä hyvää huolta!
6.8 Kirjoitelma 99 p.
- Eläintarhoja tarvitaan / ei tarvita
- Eläinten vai ihmisten ehdoilla?