Beskrivningar av goda svar: SV – Svenska som andraspråk och litteratur

11.3.2025

Slutgiltiga beskrivningar av goda svar 13.5.2025

Grunderna enligt vilka bedömningen gjorts framkommer i de slutgiltiga beskrivningarna av goda svar. Uppgiften om hur bedömningsgrunderna tillämpats på examinandens provprestation utgörs av de poäng som examinanden fått för sin provprestation, de slutgiltiga beskrivningarna av goda svar och de föreskrifter gällande bedömningen som nämnden gett i sina föreskrifter och anvisningar. De slutgiltiga beskrivningarna av goda svar innehåller och beskriver inte nödvändigtvis alla godkända svarsalternativ eller alla godkända detaljer i ett godkänt svar. Eventuella bedömningsmarkeringar i provprestationerna anses vara jämställbara med anteckningar och sålunda ger de, eller avsaknaden av markeringar, inte direkta uppgifter om hur bedömningsgrunderna tillämpats på provprestationen.

Fulla poäng kan endast ges för ett svar som inte innehåller felaktig information.

Provprestationerna får inte kopieras. De är sekretessbelagda dokument.

Anvisningarna om bedömningstjänsten för det elektroniska provet är åtkomliga på nämndens webbplats via länken:
https://www.ylioppilastutkinto.fi/sv/webbtjanster/anmalan-till-examen-och-bedomning-av-provprestationer/anvandarinstruktion

De kriterier utifrån vilka uppgifterna bedöms finns beskrivna i Studentexamensnämndens föreskrifter om provet i svenska som andraspråk.
https://www.ylioppilastutkinto.fi/sv/verkstallandet-av-examen/foreskrifter-och-anvisningar/provspecifika-foreskrifter-och-anvisningar-2

Fel/problemställen markeras alltid. Varje markering behöver inte kommenteras verbalt, men om man så vill kan vilket ställe som helst preciseras i kommentarsfältet.

Del 1: Hörförståelse

1. Så påverkar musik kroppen (video) 17 p.

I uppgiften får du se en intervju med Eva Bojner Horwitz, professor i musik och hälsa vid Kungliga musikhögskolan. Du kan titta på programmet så många gånger du vill.

Besvara frågorna. Välj det alternativ som passar bäst eller skriv ett svar med egna ord på svenska. Använd fullständiga meningar. Den rekommenderade längden på svaret är 100–350 tecken, mellanslag och radbyten räknas inte. Provsystemet räknar automatiskt teckenantalet och begränsar inte längden på svaret. En liten överskridning av det rekommenderade teckenantalet leder inte till poängavdrag.

1.1 Vad forskar Eva och hennes kolleger om och vad berättar hon om hur musik påverkar människan? 5 p.

De forskar om vilka effekter musiken har på människan. De är särskilt intresserade av få veta om musikens stressförebyggande effekter. Evas forskning visar att kroppen och hjärnan fungerar som en stämgaffel. Musiken skapar olika biologiska reaktioner i kroppen. T.ex. pulsen, andningen, hormonerna och tarmen påverkas. Eva ger exemplet att de patienter som får välja vilken musik de vill lyssna på när de vaknar upp efter en operation känner sig lugnare än patienter som inte fått lyssna på musik.

1.2 Vad är amygdala och hur reagerar den på musik? 5 p.

Amygdala är den del av hjärnan som hanterar känslor, den kallas för känslohjärnan och kontrollerar det autonoma nervsystemet. När musiken når amygdala kan den reglera pulsen och hur vaken personen känner sig. Musiken kan antingen förbereda oss för att vara aktiva genom att höja pulsen eller sänka pulsen. Vi är biologiskt programmerade för att vara uppmärksamma på ljud som kan vara hotfulla och ljud som lugnar oss.

1.3 Vad händer när musiken når frontalloben i hjärnan? 5 p.

I frontalloben tolkas musiken av förnuftet. Där kan den också kopplas till våra minnen och känslor. I frontalloben kan musiken, via dopamin och oxytocin, aktivera belöningssystemet. Dopamin ger t.ex. starka positiva känslor och oxytocin är lugnande. Men detta är väldigt komplicerat, eftersom det inte finns någon typ av musik som alla människor skulle reagera likadant på.

1.4 Eva antyder att vi genom att lyssna på musik kan bli bättre på att ... 2 p.

  • ... förstå kroppens signaler.  (2 p.)

2. Naturens små samhällen (video) 17 p.

Titta på programmet Efter Nio där biologen Katja Bargum intervjuas. Du kan titta på programmet så många gånger du vill.

Besvara frågorna. Välj det alternativ som passar bäst eller skriv ett svar med egna ord på svenska. Använd fullständiga meningar. Den rekommenderade längden på svaret är 100–350 tecken, mellanslag och radbyten räknas inte. Provsystemet räknar automatiskt teckenantalet och begränsar inte längden på svaret. En liten överskridning av det rekommenderade teckenantalet leder inte till poängavdrag.

OBS! Beskrivningen av ett gott svar är formulerad i punktuppställning, men provsvaret bör vara formulerat med hela meningar.

2.1 Vad skulle hända om pollinatörerna försvann, enligt Katja Bargum? 2 p.

  • Vår nuvarande livsstil skulle förändras.  (2 p.)

2.2 Vad är Katja särskilt intresserad av när det gäller myror? Nämn minst tre saker. 5 p.

I svaret kan examinanden nämna följande:

  • De är samhällsbyggande – de bygger enorma samhällen på miljoner individer.
  • De kan koordinera sig själva.
  • Det är ingen som styr dem, men kan ändå jobba mot samma mål.
  • Drottningen skickar inte ut kommandon.
  • Myrorna organiserar sig själva.
  • Individernas enskilda beteenden bildar tillsammans större beteendemönster.

2.3 Hur gör myrorna för att skydda sig mot sjukdomar? 5 p.

Myrorna tvättar sig noggrant, både antennerna, benen och hela kroppsytan. De använder också myrsyra som desinficerande medel. Om det kommer in en sjukdom i deras samhälle delar myrorna in sig i trupper som inte har kontakt med varandra. På det sättet undviker myrorna att sjukdomar sprids.

2.4 Hur skiljer sig parningsbeteendet mellan människor och bakterier och varför är människornas parningsbeteende fördelaktigt, enligt Katja Bargum? 5 p.

Bakterier kopierar sig själva och därför har de samma genuppsättning. Människor däremot skapar unika individer med en unik genuppsättning. Det nyttiga med den unika genuppsättningen är att nya individer har en större motståndskraft mot parasiter och sjukdomar än bakterier. Kan parasiter tränga sig in i en bakterie är det lätt att göra detsamma med alla kopiorna också. Vi får alltså bättre motståndskraft mot sjukdomar när vi parar oss och skapar unika individer.

3. Framtidens arkeologer 16 p.

Lyssna på intervjun om framtidens arkeologer. Programledaren Viktor Granö intervjuar intendenten Frida Ehrnsten.

Du får höra programmet två gånger, först i sin helhet och därefter i kortare stycken. Besvara frågorna. Välj det alternativ som passar bäst eller skriv ett svar med egna ord på svenska. Använd fullständiga meningar. Den rekommenderade längden på svaret är 100–350 tecken, mellanslag och radbyten räknas inte. Provsystemet räknar automatiskt teckenantalet och begränsar inte längden på svaret. En liten överskridning av det rekommenderade teckenantalet leder inte till poängavdrag.

3.1 Med vad jobbar Frida i källarbiblioteket på Nationalmuseet? 2 p.

  • Med arkeologiska fynd  (2 p.)

3.2 Hur skiljer sig Viktor Granös och Frida Ehrnstens syn på arkeologjobbet? 5 p.

Viktor har en mera romantisk syn på arkeologjobbet än Frida. Viktor ser arkeologer som äventyrare i övergivna städer eller i ruinerna i filmer som t.ex. Indiana Jones. Frida är inte lika intresserad av det ytliga i arkeologjobbet. Hon är mera inspirerad av att man genom att hitta, undersöka och tolka de minsta spillrorna kommer fram till större helheter som t.ex. stenåldern, och att man får en djupgående uppfattning av historien genom att tolka små fynd och lämningar.

3.3 Hurdana byggnader finns eventuellt kvar om femtusen år, enligt Frida? 2 p.

  • Byggnader av vissa naturmaterial  (2 p.)

3.4 Vad berättar de framtida arkeologernas fynd om vårt samhälle och om vårt sätt att leva? 5 p.

Det berättar om folkmängden, våra konsumtionsvanor, levnadssätt, vilka föremål vi har använt, hur vi bott och hur samhället varit organiserat. De framtida arkeologerna kommer eventuellt hitta en del föremål av betong och framför allt plast.

3.5 Vilken typ av fynd skulle troligen berätta mest om vår samtid för framtida arkeologer? 2 p.

  • Onyttigt material som vi lämnar efter oss  (2 p.)

Del 2: Läskompetens

4. Människans förhållande till naturen 50 p.

Läs de två artiklarna och besvara frågorna på svenska med egna ord och fullständiga meningar. Den rekommenderade längden på svaren är 200–450 tecken, mellanslag och radbyten räknas inte. Provsystemet räknar automatiskt teckenantalet och begränsar inte längden på svaret. En liten överskridning av det rekommenderade teckenantalet leder inte till poängavdrag.

4.1 Hur använder folk begreppet ”natur” enligt forskaren Katarina Salzman, och varför är det problematiskt? 10 p.

Katarina Salzman ger olika exempel på hur folk använder begreppet natur, och hon menar att folk ofta talar om naturen på distans, som ”något man tittar på” eller ”något man besöker”. Hon säger också att folk tenderar att kontrastera naturen mot staden, eller tala om naturen som en hobby. Denna distanserade hållning är problematisk eftersom naturen i själva verket finns överallt, t.ex. i luften vi andas, och marken vi går på.

4.2 Hur har människans förhållande till naturen förändrats genom tiderna, enligt Katarina Salzman? 10 p.

Människans förhållande till naturen har förändrats mycket. Tidigare upplevde man naturen som otämjd, vild, farlig, och något man var tvungen att kämpa mot. I och med industrialiseringen och från 1800-talet till 1900-talet växte den nya distanserade inställningen till naturen fram. Naturen har blivit mindre farlig, mindre vild, och något man betraktar på distans eller besöker på fritiden.

4.3 Beskriv boken Naturen för mig: Vad är det för en bok och vad handlar den om? 10 p.

Boken handlar om naturens roll i människors vardagsliv. Boken berättar bl.a. om hur enskilda människor upplever naturen, t.ex. vad de brukar göra i naturen och vad de har för minnen av naturen. Samtidigt är boken också en undersökning, och ett forskningsprojekt där forskarna analyserar och tolkar människornas upplevelser i en kulturhistorisk kontext.

4.4 Vad berättar Sitras enkätundersökning om finländarnas förhållande till naturen och om deras sätt att utnyttja naturen? 10 p.

Sitras undersökning visar att finländarna i allmänhet har ett mycket starkt och positivt förhållande till naturen, men att människors upplevelser av naturen samtidigt kan variera en hel del. Det finns inte ett samstämmigt finländskt förhållande till naturen, utan snarare olika individuella förhållanden och attityder. Förhållandet till naturen är också heterogent: Många upplever att naturen ger sinnesro, välbefinnande och rekreation, och för en del är naturen också ett ställe där man t.ex. plockar bär och svamp.

4.5 Hur tillförlitliga anser du att de två artiklarna är? Ge ditt omdöme om de båda artiklarnas tillförlitlighet. Ge också motiveringar för båda artiklarna. 10 p.

Svaret förutsätter kritisk läskompetens och källkritik. I ett gott svar noterar examinanden t.ex. att båda artiklarna bygger på undersökningar och forskning. Påståendena i artiklarna bygger på insamlad och analyserad information. Också forskarna/utgivarna vittnar om tillförlitlighet: Katarina Salzman är forskare vid Göteborgs universitet och Framtidsfonden Sitra ger ett tillförlitigt intryck. I ett gott svar får examinanden också kritisera artiklarnas tillförlitlighet.

Del 3: Skrivkompetens

5. Kort skrivuppgift: Välgörenhet 30 p.

Miljönämnden i din kommun vill donera pengar till välgörenhet. Nämnden vill höra kommunens gymnasiestuderande om de tre förslag som tagits fram: bli planetfadder, stödja en katastroffond eller hjälpa flickor i Indien. Skriv ett e-postmeddelande utifrån följande anvisningar:

  • Rikta meddelandet till miljönämndens ordförande.
  • Välj ett av de tre alternativen och motivera det mångsidigt.
  • Använd en saklig stil.

Meddelandet ska innehålla 500–800 tecken (mellanslag och radbyten räknas inte) och vara en enhetlig text, inte till exempel en punktuppställning. Provsystemet räknar automatiskt teckenantalet och begränsar inte längden på svaret. En liten överskridning av det rekommenderade teckenantalet leder inte till poängavdrag.

E-postmeddelandet bedöms med hjälp av bedömningskriterierna för den korta skrivuppgiften i föreskrifterna för provet i svenska som andraspråk och följande uppgiftsspecifika beskrivning av ett gott svar:

I den korta skrivuppgiften förväntas examinanden skriva ett e-postmeddelande till miljönämndens ordförande i kommunen. Uppgiften är materialbaserad och förutsätter att materialet kommenteras.

Kommentaren ska innehålla cirka 500–800 tecken. En kommentar som avviker från det rekommenderade teckenantalet medför inte poängavdrag.

En god text kan t.ex. kännetecknas av följande egenskaper:

  • Texten är tydligt kopplad till uppgiften.
  • Texten tar fasta på något relevant i materialet.
  • Texten visar att examinanden valt ett av de tre alternativen.
  • Texten är tydligt anpassad till sammanhanget (välgörenhet, miljö/natur/samhälle, argumentation och e-postmeddelandets genretypiska drag)
  • Texten är argumenterande och anpassad till situationen.
  • Texten innehåller egna åsikter och övertygande motiveringar.

6. Uppsats 99 p.

Skriv en uppsats om ett av följande ämnen.

Din text ska innehålla 1 800–2 300 tecken. Mellanslag och radbyten räknas inte. Provsystemet räknar teckenantalet automatiskt och begränsar inte längden på svaret. Om du väljer en materialbaserad uppgift ska du använda materialet enligt anvisningarna. Alternativen 6.1–6.6 är materialbaserade. De färdiga rubriker som du kan välja står med fet stil.

Skriv ditt svar i det svarsfält som reserverats för uppgiften. Lämna inga anteckningar i de övriga svarsfälten. Om du använder programmet LibreOffice, kom ihåg att spara din text ofta och avslutningsvis överföra texten till rätt svarsfält.

6.1 Uppsats 99 p.

De bifogade fotografierna har alla prisbelönats i tävlingen Årets naturbild 2023. Tävlingen ordnas varje år av Finlands naturfotografer rf.

Välj ett eller två av fotografierna och skriv en diskuterande eller ställningstagande text. Utgå i din text t.ex. från frågorna: Varför valde du bilden? Vilka tankar väcker bilden? Vad är det som fascinerar med naturfenomen? Vad berättar bilden om förhållande mellan människan och naturen? Vad är det som gör ett fotografi riktigt bra? Sätt egen rubrik eller välj något av rubrikförslagen:

  • Naturens små mirakel
  • En fascinerande naturbild

    6.2 Uppsats 99 p.

    Var skulle du helst bo: I en stad eller på landsbygden? Utgå från undersökningsresultaten i artikeln och reflektera över frågan. Presentera din åsikt i en diskuterande eller ställningstagande text. Sätt egen rubrik eller välj något av rubrikförslagen:

    • Mår de som bor på landet bättre än stadsborna?
    • Jag trivs bäst på landet/i stan

      6.3 Uppsats 99 p.

      Djurparker delar folks åsikter. En del anser att de är viktiga för att skydda och bevara vilda utrotningshotade djurarter, medan andra anser att det är djurplågeri att ha djuren i burar. Vad tycker du? Utgå från artikeln och skriv en ställningstagande text. Presentera din åsikt och motivera den, gärna med exempel och förslag på hur man kunde utveckla djurparkerna. Sätt egen rubrik eller välj något av rubrikförslagen:

      • Behöver vi djurparker?
      • Djurparker – på människans eller djurens villkor?

        6.4 Uppsats 99 p.

        Läs utdraget ur Karen Blixens självbiografi Den afrikanska farmen. I utdraget beskriver Karen Blixen hur hon minns de idylliska afrikanska landskapen. Utgå från texten och reflektera över vad som gör landskapet tilltalande. Du kan antingen skriva om bara det afrikanska landskapet eller också jämföra med dina egna favoritlandskap: Vilket slags landskap tilltalar dig? Sätt egen rubrik eller välj något av rubrikförslagen:

        • Ett afrikanskt landskap
        • Mitt själslandskap

          6.5 Uppsats 99 p.

          Poeter har genom tiden skrivit otaliga hyllningsdikter till naturen och livet. Den finlandssvenska modernisten Elmer Diktonius (1896–1961) är känd för flera sådana dikter. Välj en av hans dikter och skriv en diskuterande text där du analyserar och tolkar dikten och skriver om de tankar och känslor som dikten väcker hos dig. Du kan också jämföra med egna – eventuellt helt annorlunda – naturupplevelser. Sätt egen rubrik eller välj något av rubrikförslagen:

          • En hyllning till livet
          • Med öppna sinnen
          • Diktens förmåga att fånga naturen

            6.6 Uppsats 99 p.

            Titta på trailern till filmen om Greta Thunberg. Skriv en diskuterande eller ställningstagande text om trailern. Du får själv välja perspektiv och t.ex. skriva om trailern som reklam för filmen eller som en presentation av Greta Thunberg. Vilken bild ger trailern av Greta Thunberg? Vad anser du om henne? Sätt egen rubrik eller välj något av följande rubrikförslag:

            • Greta – en viktig film
            • Behöver vi klimataktivism?
            • Mina tankar om Greta Thunberg

              6.7 Uppsats 99 p.

              En del människor eftersträvar extrema upplevelser via t.ex. sport, bergsklättring, dykning, flygning eller genom att köra med olika fordon i svår terräng. Varför är extrema grenar så populära? Vad är det som driver folk till att testa gränserna för vad som är möjligt? Reflektera över frågorna i en diskuterande eller ställningstagande text. Sätt egen rubrik eller välj något av rubrikförslagen:

              • Människan mot naturen
              • Att övervinna sina begränsningar

                6.8 Uppsats 99 p.

                De finländska nationalparkerna är betydelsefulla skyddade områden som skapats för att skydda och bevara naturens mångfald. Nationalparkerna är också populära utflyktsmål. Det finns 41 nationalparker i Finland och besökarantalet växer kontinuerligt. Under tidsperioden januari–juli 2023 registrerades sammanlagt 2,3 miljoner besök i nationalparkerna. Ökningen har varit särskilt stor i Lappland. Antalet utländska besökare har också ökat, i synnerhet från Central- och Sydeuropa.

                Skriv en diskuterande eller ställningstagande text om nationalparkerna. Har du någon gång besökt en sådan? Vad har du för tankar om nationalparkerna? Varför vill människor besöka dem? Välj fritt ett eget perspektiv. Sätt egen rubrik eller välj något av rubrikförslagen:

                • Nationalparkerna är våra skattkammare
                • Behovet av naturupplevelser