Hyvän vastauksen piirteet: FI – Englanti, lyhyt oppimäärä

13.3.2025

Lopulliset hyvän vastauksen piirteet 13.5.2025

Lopullisista hyvän vastauksen piirteistä ilmenevät perusteet, joiden mukaan koesuorituksen lopullinen arvostelu on suoritettu. Tieto siitä, miten arvosteluperusteita on sovellettu kokelaan koesuoritukseen, muodostuu kokelaan koesuorituksestaan saamista pisteistä, lopullisista hyvän vastauksen piirteistä ja lautakunnan määräyksissä ja ohjeissa annetuista arvostelua koskevista määräyksistä. Lopulliset hyvän vastauksen piirteet eivät välttämättä sisällä ja kuvaa tehtävien kaikkia hyväksyttyjä vastausvaihtoehtoja tai hyväksytyn vastauksen kaikkia hyväksyttyjä yksityiskohtia. Koesuorituksessa mahdollisesti olevat arvostelumerkinnät katsotaan muistiinpanoluonteisiksi, eivätkä ne tai niiden puuttuminen näin ollen suoraan kerro arvosteluperusteiden soveltamisesta koesuoritukseen.

Täydet pisteet voi saada vain vastaus, joka ei sisällä väärää tietoa. Jos avoimen kysymyksen vastauksen pituudelle on annettu merkkimäärärajoitus, seuraa sen ylittämisestä pistevähennys. Vähennys on 1 piste riippumatta kysymyksen maksimipisteistä.

Koesuorituksia ei saa kopioida. Ne ovat salassa pidettäviä asiakirjoja.

Digitaalisen kokeen arvostelupalvelun ohjeet ovat lautakunnan verkkosivuilla osoitteessa: https://www.ylioppilastutkinto.fi/fi/asiointipalvelut/ilmoittautumiset-tutkintoon-ja-koesuoritusten-arvostelu/arvostelupalvelun

Kirjoitustehtävien arvioitavat piirteet on kuvattu kriteeritaulukossa, joka on Ylioppilastutkintolautakunnan antamissa toisen kotimaisen kielen ja vieraiden kielten kokeita koskevissa määräyksissä.
https://www.ylioppilastutkinto.fi/fi/tutkinnon-toimeenpano/maaraykset-ja-ohjeet/koekohtaiset-maaraykset-ja-ohjeet/toisen-kotimaisen

Virheet/ongelmakohdat merkitään aina. Jokaista merkintää ei tarvitse kommentoida sanallisesti, mutta halutessaan mitä tahansa kohtaa voi tarkentaa kommenttikenttään.

Part 1: Listening Comprehension

1. Once a Dancer, Always a Dancer (video) 12 p.

This is a video that discusses what it takes to be successful. You can play the video as many times as you want to. Read the questions carefully and choose the best alternative.

1.1 What is “Onstage with Martha Graham”? 3 p.

  • A recent book Stuart Hodes authored  (3 p.)

1.2 What does Stuart Hodes think about death? 3 p.

  • He is quite alright with it  (3 p.)

1.3 What is similar in dancing and flying? 3 p.

  • The full immersion  (3 p.)

1.4 How has Stuart Hodes’ attitude towards his own dancing changed over time? 3 p.

  • He tolerates his mistakes better now  (3 p.)

2. How to Eat Well on a Budget 18 p.

In this podcast episode, Jonathan Wolf discusses eating well on a budget with Rupy Aujla and Tim Spector. The recording is divided into three sections. You can listen once all the way through, and then listen again to each section separately. Read the questions carefully and choose the best alternative.

2.1 What does Rupy Aujla recommend for those who want to eat well with less money? 3 p.

  • Cut down on ready-made foods  (3 p.)

2.2 What is Tim Spector’s tip on saving money but still eating well? 3 p.

  • Eat a great deal of tinned food  (3 p.)

2.3 What has Rupy Aujla done with BBC Food? 3 p.

  • He has tracked how much foodstuffs cost  (3 p.)

2.4 What does Rupy Aujla say about the recipes he has developed? 3 p.

  • They are nutritious and affordable at the same time  (3 p.)

2.5 What worries Rupy Aujla? 3 p.

  • Families who struggle to make a living  (3 p.)

2.6 What good could come out of this situation? 3 p.

  • People may improve their cooking skills  (3 p.)

3. The Lady of the Yellow-Painted Library 12 p.

This is the beginning of an audio book called The Lady of the Yellow-Painted Library by Tobi Ogundiran. The book starts with a letter that is read out, which is then followed by dialogue and narration. The recording is divided into two sections. You can listen once all the way through, and then listen again to both sections separately. Read the questions carefully and answer them in Finnish.

3.1 Miksi Wande Badmus on saanut äänikirjan alussa luetun kirjeen? Vastaa suomeksi. 3 p.

Vastauksen pituus on enintään 100 merkkiä. Ylityksestä seuraa pistevähennys.

(Kirjaston) kirja on myöhässä. / Kirja (jonka hän on lainannut) täytyy palauttaa kirjastoon. (3/0 p.)

OK: Kirja on päivän myöhässä.

3.2 Miksi vanhempi kirjastonhoitaja ei ollut paikalla? Vastaa suomeksi. 3 p.

Vastauksen pituus on enintään 100 merkkiä. Ylityksestä seuraa pistevähennys.

Hän oli murtanut lonkkansa. / Hän oli loukkaantunut. / Hänelle oli tapahtunut onnettomuus. (3/0 p.)

OK: Hän oli loukannut lonkkansa/lantionsa. / Hän oli sairaslomalla.

EI: Hän on lomautettuna töistä. / Hän on tauolla. / Hän oli pudonnut. / Hän oli sairaalassa/lääkärissä/kotona/hoidossa kaatumisen vuoksi. / Hän oli eläkkeellä. / Hän oli loukannut vyötärönsä/jalkansa/olkapäänsä.

Tallenne The passage related to questions 3.1 and 3.2. Voice reading a letter: Dear Mr Badmus. This is to inform you that the book “Things Fall Apart”, which you borrowed from this library on the 4th of August, is one day overdue. Please return immediately. Failure to do so will result in dire consequences. Thank you. L.
Wande Badmus: I’m here to see the librarian.
Librarian: That’d be me.
Narrator: Said the young woman behind the counter, flashing him a bright smile. Wande could scarcely hide his surprise.
Wande Badmus: Really? Where is the other woman? I forgot her name.
Librarian: She is indisposed at the moment. She took a fall and fractured her hip.
Wande Badmus: I’m sorry to hear that.

3.3 Miksi Wande Badmus uskoi, että oli parempi asioida nuoremman kirjastonhoitajan kanssa? Vastaa suomeksi. 3 p.

Vastauksen pituus on enintään 100 merkkiä. Ylityksestä seuraa pistevähennys.

Häntä oli helpompi suostutella. / Vanha kirjastonhoitaja oli tiukka/ankara. (3/0 p.)

OK: Hän uskoi, että nuori kirjastonhoitaja ottaisi hänen asiansa paremmin.

EI TUO EI VIE: Badmus oli hyvä selittämään. (ei riitä)

EI: Hän uskoi, että nuori osasi auttaa. / Hän ajatteli, ettei hänen tarvitsisi selitellä sitä miksi kirja on myöhässä nuoremmalle naiselle. / Hänen ei tarvinnut kohdata vanhempaa kirjastonhoitajaa (ei vastaa kysymykseen).

3.4 Missä kirja on? Vastaa suomeksi. 3 p.

Vastauksen pituus on enintään 100 merkkiä. Ylityksestä seuraa pistevähennys.

Se on kadonnut. / Badmus on hukannut sen. (3/0 p.)

OK: Badmus ei tiedä. / Badmus oli hävittänyt sen. / Hän ei enää muistanut missä kirja on.

EI: Kirja on lainattu. / Badmus uskoo kirjan olevan jossain kirjastossa.

Tallenne The passage related to questions 3.3 and 3.4. Narrator: He was more relieved than sorry. He had been worried at having to explain himself to the old stern-faced librarian. But this woman, she was young, and while he was not much to look at, his silver salesman tongue never failed to sway people over to his side.
Wande Badmus: Are you her daughter, then? You definitely look like her.
Librarian: You’ll be dealing with me now. How can I help you, Mr…?
Wande Badmus: Badmus. Wande Badmus.
Librarian: Aah. That mister Badmus.
Narrator: He grinned sheepishly.
Librarian: Have you come to return the book?
Wande Badmus: Actually, how to put this delicately, I don’t have it.
Narrator: A pause.
Librarian: I’m afraid I don’t quite understand you.
Wande Badmus: Well…
Narrator: Wande said, mopping at his brows.
Wande Badmus: I seem to have lost it.
Narrator: Her perfectly trimmed unibrow creased ever so slightly, but the smile remained firmly in place. The overall effect served to give her the grimace of one mildly constipated.
Librarian: That is quite unfortunate.
Narrator: She said finally.

4. Lost Property 9 p.

The following is a conversation between a shop worker and a customer who has lost his bank card. The recording is in three sections. For each question, decide which of the customer’s responses is the most polite. You can listen to each option twice.

4.1 Listen, and choose the most polite response. 3 p.

  • Option B  (3 p.)

4.2 Listen, and choose the most polite response. 3 p.

  • Option C  (3 p.)

4.3 Listen, and choose the most polite response. 3 p.

  • Option B  (3 p.)

5. Group Work 12 p.

You will hear a dialogue between classmates Chloe and Peter, who are doing some group work together. The dialogue is in four sections, and you can listen to each section twice. Read the questions carefully and choose the best alternative for each item.

5.1 What would Peter probably say next? 3 p.

  • Ok. Hope he gets better soon.  (3 p.)

5.2 What would Peter probably say next? 3 p.

  • Why did she want to stop?  (3 p.)

5.3 What would Chloe probably say next? 3 p.

  • Yeah, hard work pays off.  (3 p.)

5.4 What would Chloe probably say next? 3 p.

  • I feel you.  (3 p.)

6. Volunteer Online (video) 12 p.

This is a video about volunteering online through the United Nations. You can play the video as many times as you want to. Read the questions carefully and choose the best alternative.

6.1 How does the platform help in finding volunteer work? 3 p.

  • It uses your personal preferences to tailor the offering  (3 p.)

6.2 Where might one end up volunteering through the platform? 3 p.

  • In a non-profit association  (3 p.)

6.3 What might be included in the process of selecting the volunteer? 3 p.

  • A brief evaluation  (3 p.)

6.4 What does the volunteer get for finishing the work? 3 p.

  • A document of recognition  (3 p.)

7. Public Service Announcements 12 p.

You will hear two public service announcements. You will hear both of them twice. Read the questions carefully and choose the best alternative for each item.

7.1 What is causing problems for rail travellers in May? 3 p.

  • There are repairs on the railway lines  (3 p.)

7.2 What can those travelling on the busy weekends do to avoid problems? 3 p.

  • Arrange their trip carefully in advance  (3 p.)

7.3 What problem do calls to the police about Covid 19 cause? 3 p.

  • They slow the police down in their work  (3 p.)

7.4 What should people do to prevent the problem? 3 p.

  • Search other sources for help with health information  (3 p.)

Part 2: Reading Comprehension

8. Keas 6 p.

Read the blog post on kea parrots by a visitor to New Zealand and answer the questions.

8.1 What did the keas do in the story? 3 p.

  • They set off traps placed by park rangers  (3 p.)

8.2 What was the reason for the keas’ behaviour? 3 p.

  • They apparently enjoyed doing it  (3 p.)

9. Daffodils 12 p.

Read the text and answer the questions.

9.1 Why did Marks & Spencer apologise to its customers? 3 p.

  • For a misleading arrangement  (3 p.)

9.2 What was the root of the problem? 3 p.

  • Different items look so much alike  (3 p.)

9.3 How did James Wong react? 3 p.

  • He campaigned to raise awareness  (3 p.)

9.4 What is one of the measures Marks & Spencer has taken? 3 p.

  • They have corrected the inaccurate labelling  (3 p.)

10. Police Interview 9 p.

Read the text and answer the questions.

10.1 How is Logan Delaney described? 3 p.

  • He sends contradictory messages  (3 p.)

10.2 Mitä Logan Delaney opettaa? Vastaa suomeksi. 3 p.

Vastauksen pituus on enintään 50 merkkiä. Ylityksestä seuraa pistevähennys.

Kaupallisia aineita. / Taloustiedettä. (3/0 p.)

OK: Kauppatieteitä. / Liiketaloutta. / Liikealan opintoja. / Liiketoimintaa. / Opintoja, joissa on esimerkiksi yrittäjyyttä.

EI TUO EI VIE: Yrittäjyyttä. / Markkinointia. / Kirjanpitoa. / Taloutta. / Rahataloutta. / Myyntiä. / Bisnestä. / Bisnes-koulutusta. (ei riitä yksistään)

EI: Iltakursseja.

10.3 What does Christina Khoury think about the course on getting married? 3 p.

  • She sees little point in such a course  (3 p.)

11. Elderly Barbershop Quartet 12 p.

Read the text and answer the questions.

11.1 Miksi lennon myöhästyminen saattoi suututtaa matkustajia? Vastaa suomeksi. 3 p.

Vastauksen pituus on enintään 100 merkkiä. Ylityksestä seuraa pistevähennys.

Kone myöhästyi niin paljon / peräti viisi tuntia. / Myöhästyminen oli niin suuri. (3/0 p.)

OK: Koska heidät oli jo päästetty koneeseen, kun tieto pitkästä myöhästymisestä tuli.

EI TUO EI VIE: He joutuivat odottamaan koneessa. (ei riitä) / Myöhästyminen voi hermostuttaa. (puuttuu myöhästymisen suuruus)

EI: Osa matkustajista ei ehtinyt vaihtolennolle. / Heidän täytyi odottaa uutta lentoa viisi tuntia.

11.2 Miksi lentoemäntä kierteli koneessa? Vastaa suomeksi. 3 p.

Vastauksen pituus on enintään 100 merkkiä. Ylityksestä seuraa pistevähennys.

Hän jutteli matkustajien kanssa. / Hän yritti pitää matkustajat tyytyväisinä. (3/0 p.)

OK: Hän piti seuraa matkustajille. / Hän seurusteli matkustajien kanssa. / Hän yritti pitää matkustajat hyväntuulisina. / Hän halusi viihdyttää/piristää matkustajia.

11.3 How did Port City Sound manage to perform on the plane? 3 p.

  • They were on their way to give a concert  (3 p.)

11.4 How long have Port City Sound been performing together? 3 p.

  • It is not said  (3 p.)

12. Spy 9 p.

Read the text and questions carefully and answer the questions in Finnish.

12.1 Millaiset vakoilukertomukset ovat kirjoittajan mielestä parhaita? Vastaa suomeksi. 3 p.

Vastauksen pituus on enintään 100 merkkiä. Ylityksestä seuraa pistevähennys.

Todellisiin tapahtumiin / todellisuuteen perustuvat. / Tietokirjat. (3/0 p.)

OK: Tositarinat. / Kertomukset, jotka eivät ole fiktiota. / Tietokirjat todellisista vakoojista ja heidän kokemuksistaan/touhuistaan/teoistaan/saavutuksistaan/työstään/urotöistään.

EI TUO EI VIE: Parhaimmat eivät ole romaaneja. (ei riitä)

12.2 Mitä Mansfield Smith-Cumming tapasi tehdä, kun hän halusi hermostuttaa keskustelukumppaniaan? Vastaa suomeksi. 3 p.

Vastauksen pituus on enintään 100 merkkiä. Ylityksestä seuraa pistevähennys.

Hän iski veitsellä/puukolla puujalkaansa/jalkaproteesiaan. (3/0 p.)

OK: Hän puukotti puujalkaansa.

EI TUO EI VIE: Hän puukotti puista proteesia. (puuttuu jalka ja oma proteesi) / Hän puukotti veitsellä proteesiaan. (puuttuu jalka) / Puukotti jalkaansa. (puuttuu proteesi) / Hän otti veitsen esiin.

EI: Hän veisti puista tekojalkaansa. / Alkoi vuolemaan puista proteesijalkaansa veitsellä. / Naputella puista jalkaproteesiaan veitsellä.

12.3 Minkä pysyvän jäljen Mansfield Smith-Cumming jätti Britannian tiedustelupalveluun? Vastaa suomeksi. 3 p.

Vastauksen pituus on enintään 150 merkkiä. Ylityksestä seuraa pistevähennys.

(Häntä kutsuttiin C:ksi, ja sen takia) kaikkia tiedustelupalvelun johtajia on (hänen jälkeensä) kutsuttu C:ksi. / (Myöhemmät johtajat saivat hänen mukaansa) nimityksen C. (3/0 p.)

OK: Kutsumanimensä.

EI TUO EI VIE: Kirjain C tarkoitti häntä.

13. Cambridge Colleges 18 p.

Read the text and choose the best alternative. Please note that you will need to choose some alternatives more than once.

13.1 Which College offers accommodation until graduation? 3 p.

  • Magdalene (3 p.)

13.2 Which College offers a chance to relax in the company of pets? 3 p.

  • Christ’s (3 p.)

13.3 Which College offers opportunities for students interested in cooking? 3 p.

  • Fitzwilliam (3 p.)

13.4 Which College offers a chance to get acquainted with all coursemates? 3 p.

  • Magdalene (3 p.)

13.5 Which College offers accommodation with a private bathroom? 3 p.

  • Homerton (3 p.)

13.6 Which College offers locally grown food? 3 p.

  • Robinson (3 p.)

14. This Must Be a Sign 12 p.

Where would you expect to see this sign? Study the images and choose the best alternative.

14.1 Where would you expect to see this sign? 2 p.

  • outside a restaurant  (2 p.)

14.2 Where would you expect to see this sign? 2 p.

  • on a beach  (2 p.)

14.3 Where would you expect to see this sign? 2 p.

  • on a construction site  (2 p.)

14.4 Where would you expect to see this sign? 2 p.

  • in a hospital  (2 p.)

14.5 Where would you expect to see this sign? 2 p.

  • at a school  (2 p.)

14.6 Where would you expect to see this sign? 2 p.

  • in a park  (2 p.)

Part 3: Grammar and Vocabulary

15. Tina Fey Goes Improv 22 p.

Read the text and choose the best alternative.

15.1 1 p.

  • founded (1 p.)

15.2 1 p.

  • between (1 p.)

15.3 2 p.

  • some (2 p.)

15.4 1 p.

  • told (1 p.)

15.5 2 p.

  • that (2 p.)

15.6 1 p.

  • a book (1 p.)

15.7 2 p.

  • wanted (2 p.)

15.8 1 p.

  • improv (1 p.)

15.9 1 p.

  • over (1 p.)

15.10 1 p.

  • were (1 p.)

15.11 1 p.

  • have been (1 p.)

15.12 1 p.

  • legit (1 p.)

15.13 1 p.

  • any (1 p.)

15.14 1 p.

  • of (1 p.)

15.15 1 p.

  • on (1 p.)

15.16 2 p.

  • is (2 p.)

15.17 2 p.

  • but also (2 p.)

16. Book Cover by Donna Leon 11 p.

This is the book cover text of the novel Transient Desires by Donna Leon. Read the text carefully and fill in each gap in English according to the clue and using the correct form in each sentence. Clues can be English words to be used in the correct form, or Finnish words to be translated into English. If there is a grammatical term or no clue, a suitable grammatical item should be inserted.

16.1 naista 1 p.

  • women (1 p.)
  • ladies (1 p.)

16.2 italialaista 1 p.

  • Italians (1 p.)

16.3 [preposition +] take 2 p.

  • after taking (2 p.)
  • after having taken (2 p.)
  • on taking (2 p.)
  • on having taken (2 p.)
  • without taking (2 p.)
  • without having taken (2 p.)

16.4 work 1 p.

  • works (1 p.)
  • is working (1 p.)
  • has been working (1 p.)
  • has worked (1 p.)

16.5 [helping verb (=auxiliary) +] put 2 p.

  • can put (2 p.)
  • should put (2 p.)
  • are able to put (2 p.)

16.6 kolmaskymmenes [in writing] 1 p.

  • thirtieth (1 p.)
  • the thirtieth (1 p.)

16.7 write 1 p.

  • has written (1 p.)

16.8 force 2 p.

  • forcing (2 p.)

Myös muut oikeat ilmaisut hyväksytään.

17. Word Order 2 p.

Finish each sentence using the most natural word order.

17.1 Write the words in the correct order. Use only the words given. 1 p.

  • will someone tell me who that man is (1 p.)

17.2 Write the words in the correct order. Use only the words given. 1 p.

  • is he standing in the corner (1 p.)

Part 4: Production

18. Short writing task 33 p.

Valitse seuraavista kohdista vain toinen, johon vastaat englanniksi.

Kirjoitussuorituksen pituus: 160–240 merkkiä. Välilyöntejä ja rivinvaihtoja ei lasketa mukaan merkkimäärään. Merkkimäärän alarajan alittava vastaus ei anna riittävää näyttöä kielitaidosta eikä siten voi yltää korkeimpiin pisteisiin.

Jätä toinen vastauskenttä tyhjäksi.

18.1 Dream vacation 33 p.

Kansainvälinen matkatoimisto kyselee lukijoiden matkaunelmia. Mikä on sinun toivematkasi ja miksi?

Vastauksen pituus on enintään 240 merkkiä. Ylityksestä seuraa pistevähennys.

-2 p. jos perustelu puuttuu.

18.2 New hobby? 33 p.

Uusseelantilainen kaverisi kyselee ideoita uudeksi harrastukseksi. Mitä suosittelisit hänelle ja miksi?

Vastauksen pituus on enintään 240 merkkiä. Ylityksestä seuraa pistevähennys.

-2 p. jos perustelu puuttuu.

19. Longer writing task 66 p.

Valitse seuraavista kohdista vain toinen, johon vastaat englanniksi.

Kirjoitussuorituksen pituus: 300–450 merkkiä. Välilyöntejä ja rivinvaihtoja ei lasketa mukaan merkkimäärään. Merkkimäärän alarajan alittava vastaus ei anna riittävää näyttöä kielitaidosta eikä siten voi yltää korkeimpiin pisteisiin.

Jätä toinen vastauskenttä tyhjäksi.

19.1 New Year’s resolutions 66 p.

Mitä uuden vuoden lupauksia teit, ja miten ne ovat pitäneet? Osallistu verkossa käytävään keskusteluun.

Vastauksen pituus on enintään 450 merkkiä. Ylityksestä seuraa pistevähennys.

Ei vähennystä, jos kirjoittaa, ettei tee uudenvuodenlupauksia.

19.2 Exam strategies 66 p.

Ulkomainen kaverisi valmistautuu omiin ylioppilaskirjoituksia vastaaviin kokeisiinsa. Kerro hänelle, mitkä ovat parhaat valmistautumisvinkkisi ja miten ne ovat toimineet.

Vastauksen pituus on enintään 450 merkkiä. Ylityksestä seuraa pistevähennys.

-4 p. jos ei kerro, miten vinkit ovat toimineet.