Beskrivningar av goda svar: SV – Franska, kort lärokurs

13.3.2025

Slutgiltiga beskrivningar av goda svar 13.5.2025

Grunderna enligt vilka bedömningen gjorts framkommer i de slutgiltiga beskrivningarna av goda svar. Uppgiften om hur bedömningsgrunderna tillämpats på examinandens provprestation utgörs av de poäng som examinanden fått för sin provprestation, de slutgiltiga beskrivningarna av goda svar och de föreskrifter gällande bedömningen som nämnden gett i sina föreskrifter och anvisningar. De slutgiltiga beskrivningarna av goda svar innehåller och beskriver inte nödvändigtvis alla godkända svarsalternativ eller alla godkända detaljer i ett godkänt svar. Eventuella bedömningsmarkeringar i provprestationerna anses vara jämställbara med anteckningar och sålunda ger de, eller avsaknaden av markeringar, inte direkta uppgifter om hur bedömningsgrunderna tillämpats på provprestationen.

Fulla poäng kan endast ges för ett svar som inte innehåller felaktig information. Om längden på svaret på en öppen fråga är begränsat till ett visst antal tecken, leder en överskridning av teckenantalet till poängavdrag. Avdraget är 1 poäng oberoende av maximipoängen för frågan.

Provprestationerna får inte kopieras. De är sekretessbelagda handlingar.

Anvisningarna om bedömningstjänsten för det elektroniska provet är åtkomliga på nämndens webbplats via länken: https://www.ylioppilastutkinto.fi/sv/webbtjanster/anmalan-till-examen-och-bedomning-av-provprestationer/anvandarinstruktion

De kriterier utifrån vilka skrivuppgifter bedöms finns beskrivna i en särskild tabell i Studentexamensnämndens föreskrifter om proven i det andra inhemska språket och främmande språk.
https://www.ylioppilastutkinto.fi/sv/verkstallandet-av-examen/foreskrifter-och-anvisningar/provspecifika-foreskrifter-och-anvisningar-3

Fel/problemställen markeras alltid. Varje markering behöver inte kommenteras verbalt, men om man så vill kan vilket ställe som helst preciseras i kommentarsfältet.

Partie 1 : compréhension orale

1. Dialogues 12 p.

Vous pouvez écouter chaque dialogue deux fois. Étudiez les questions et répondez-y.

1.1 Où sont Antoine et Coralie ? 3 p.

  •  (3 p.)

En shoppingvagn i en gång mellan hyllor i ett snabbköp.

1.2 Où sont Antoine et Justine ? 3 p.

  •  (3 p.)

Människor som solbadar på en sandstrand.

1.3 Où sont Antoine et Justine ? 3 p.

  •  (3 p.)

En picknickkorg och en duk på en gräsmatta.

1.4 Où sont Antoine et Justine ? 3 p.

  •  (3 p.)

En filmduk i en biograf.

2. Femme de ménage 9 p.

Nina parle de son travail. Vous pouvez écouter son témoignage d'abord en entier, puis en plusieurs parties. Étudiez les questions et répondez-y.

2.1 Qu'est-ce qui est différent aujourd'hui pour les femmes de ménage ? 3 p.

  • Le nom de la profession a changé. (3 p.)

2.2 Qu'est-ce que Nina aime dans son activité ? 3 p.

  • Le contact avec les gens (3 p.)

2.3 Vad skulle hända om städarna inte gjorde sitt jobb? Svara på svenska. 3 p.

Svaret får inte överskrida 100 tecken. Om det givna antalet tecken överskrids leder det till poängavdrag.

  • Ingen skulle kunna arbeta. (3/0 p.)

  • Inte godkänt: Ingen skulle komma till jobbet.

Inspelningen Enregistrement correspondant à la question 2.3.Je leur dirais des mots gentils parce que si les femmes de ménage ne faisaient pas leur travail, personne ne pourrait travailler.

3. Le Mont-Saint-Michel 16 p.

Vous pouvez écouter ce texte, qui présente un célèbre lieu normand, d'abord en entier, puis en plusieurs parties. Étudiez les questions et répondez-y.

3.1 Où est situé le Mont-Saint-Michel ? 3 p.

  • À l'ouest de la France (3 p.)

3.2 Que trouve-t-on au Mont-Saint-Michel ? 3 p.

  • Trente habitants (3 p.)

3.3 Varför väntar man sig detta år rekordmånga besökare till Mont-Saint-Michel? Svara på svenska. 4 p.

Svaret får inte överskrida 100 tecken. Om det givna antalet tecken överskrids leder det till poängavdrag.

  • Eftersom (den stora) kyrkan (2/0 p.) fyller 1 000 år (2/0 p.).
Inspelningen Enregistrement correspondant à la question 3.3.Et comme cette année, la grande église du Mont-Saint-Michel va fêter ses 1 000 ans, on attend un nombre record de visiteurs.

3.4 Quel est le lien entre les studios Disney et le Mont-Saint-Michel ? 3 p.

  • Ils l'ont utilisé comme modèle. (3 p.)

3.5 De quoi est-il question dans Raiponce ? 3 p.

  • Une princesse qui veut sortir de chez elle (3 p.)

4. Aventure dans la montagne 15 p.

Vous pouvez écouter l'histoire de la petite Luna d'abord en entier, puis en plusieurs parties. Étudiez les questions et répondez-y.

4.1 Varför retade barnen i byn Luna? (2 saker) Svara på svenska. 4 p.

Svaret får inte överskrida 100 tecken. Om det givna antalet tecken överskrids leder det till poängavdrag.

  • Eftersom hennes kläder var gamla (2/0 p.) och hennes hem var litet (2/0 p.).

  • Godkändes också: kläder i dåligt skick (dåliga, slitna).

Inspelningen Enregistrement correspondant à la question 4.1.Dans ce village, tous les enfants, sauf Luna, jouaient ensemble. Les autres enfants se moquaient d'elle parce qu'elle avait de vieux vêtements et que sa maison était petite.

4.2 Qu'est-ce que Luna a mis dans son sac ? 3 p.

  • De quoi boire et manger (3 p.)

4.3 Vad gjorde Luna på bergets topp? (2 saker) Svara på svenska. 4 p.

Svaret får inte överskrida 100 tecken. Om det givna antalet tecken överskrids leder det till poängavdrag.

  • Hon klädde av sig (2/0 p.) och badade (i sjön) (2/0 p.).

  • Godkändes också: Hon hittade en sjö/damm (2/0 p.) och gick och simmade/badade (2/0 p.).

  • Godkändes inte: trollsjö/magisk sjö

Inspelningen Enregistrement correspondant à la question 4.3.Elle s'est déshabillée et est allée nager dans le lac.

4.4 Hur reagerade barnen på Lunas berättelse? (2 saker) Svara på svenska. 4 p.

Svaret får inte överskrida 100 tecken. Om det givna antalet tecken överskrids leder det till poängavdrag.

  • De var (mycket) förvånade (2/0 p.) och (mycket) intresserade (2/0 p.).

  • Godkändes också: imponerade; entusiastiska

Inspelningen Enregistrement correspondant à la question 4.4.Ils ont été très surpris et très intéressés par le courageux voyage de Luna.

5. Chiens heureux 6 p.

Vous pouvez écouter ce texte sur un centre aquatique particulier d'abord en entier, puis en deux parties. Étudiez les questions et répondez-y.

5.1 Qu'est-ce que le centre aquatique propose aux chiens ? 3 p.

  • Un espace pour faire du sport (3 p.)

5.2 Varför måste man reservera plats i simhallen? Svara på svenska. 3 p.

Svaret får inte överskrida 50 tecken. Om det givna antalet tecken överskrids leder det till poängavdrag.

  • Eftersom den är mycket populär. (3/0 p.)

  • Det krävdes en tanke om popularitet.

Inspelningen Enregistrement correspondant à la question 5.2.Comme la piscine a déjà beaucoup de succès, il faut réserver pour avoir une place.

6. Michel (vidéo) 13 p.

Vous pouvez regarder le reportage sur Michel autant de fois que vous voulez. Étudiez les questions et répondez-y.
Inspelningen

6.1
Michel a 83 ans. Passionné de bandes dessinées depuis l'enfance, il possède aujourd'hui des milliers d'ouvrages de toutes les époques.

6.1 Hur gammal är Michel och vad har varit hans passion ända sedan barndomen? Svara på svenska. 4 p.

Svaret får inte överskrida 100 tecken. Om det givna antalet tecken överskrids leder det till poängavdrag.

  • 83 år. (2/0 p.)

  • Serier. (2/0 p.)

Godkändes också: tecknade serier, serieteckingar, serietidningar, serieböcker.

6.2 Pourquoi Michel est-il fier de ses albums de Tintin ? 3 p.

  • Il s'agit des premières éditions. (3 p.)

6.3 Selon Michel, pourquoi Hergé ne voulait-il pas rééditer Tintin au pays des Soviets ? 3 p.

  • Parce que sa technique y était primitive (3 p.)

6.4 Quel est le lien entre Hergé et Michel ? 3 p.

  • Ils ont réalisé plusieurs livres ensemble. (3 p.)

7. La famille Polomé 12 p.

La famille Polomé est en train de réaliser un tour du monde à vélo. Vous pouvez écouter l'interview d'Audrey, la mère, d'abord en entier, puis en plusieurs parties. Étudiez les questions et répondez-y.

7.1 Pourquoi la famille s'est-elle lancée dans cette aventure ? 3 p.

  • Pour que les enfants découvrent de nouveaux pays (3 p.)

7.2 À quel rythme la famille progresse-t-elle ? 3 p.

  • Elle fait environ 200 kilomètres par semaine. (3 p.)

7.3 Où la famille ne dort-elle pas ? 3 p.

  • Dans les hôtels (3 p.)

7.4 Comment le physique de la famille Polomé a-t-il changé ? 3 p.

  • Ils sont tous devenus plus musclés. (3 p.)

Partie 2 : compréhension de texte

8. Mon échange à Saku 16 p.

Lisez le témoignage de Sophie et répondez aux questions.

8.1 Pourquoi l'échange en Estonie est-il un grand changement pour Sophie ? 3 p.

  • Parce qu'elle vit de manière isolée en France (3 p.)

8.2 Qu'a remarqué Sophie concernant le sauna ? 3 p.

  • Il y en a un chez tous les Estoniens qu'elle connaît. (3 p.)

8.3 Hur tar sig Sophie till skolan och hur länge räcker resan? Svara på svenska. 4 p.

Svaret får inte överskrida 100 tecken. Om det givna antalet tecken överskrids leder det till poängavdrag.

  • På cykel. (2/0 p.)
  • 10 minuter. (2/0 p.)

8.4 Vilka exempel ger Sophie på att skolan i Estland är informell? (2 saker) Svara på svenska. 6 p.

Svaret får inte överskrida 150 tecken. Om det givna antalet tecken överskrids leder det till poängavdrag.

  • Lärarna tilltalas med förnamn (3/0 p.) och man får använda telefonen under lektionerna (3/0 p.).

  • Inte godkänt: i skolan.

9. Nouvelles d'Orléans 7 p.

Lisez le texte et répondez aux questions.

9.1 Laquelle de ces phrases pourrait résumer le premier paragraphe du texte ? 3 p.

  • Une ville veut lutter contre le gaspillage alimentaire. (3 p.)

9.2 Hurdana familjer är Christophe Daret orolig för? Svara på svenska. 4 p.

Svaret får inte överskrida 150 tecken. Om det givna antalet tecken överskrids leder det till poängavdrag.

  • Familjer som inte har dator (2/0 p.) och de fattigaste familjerna (2/0 p.).

  • Godkändes också: familjer med låg inkomst, familjer som inte har råd att betala 5 euro (i straffavgift).

10. Paris d'enfants 18 p.

Lisez le texte et répondez aux questions.

10.1 Que veut dire « j'avais hâte » (souligné dans le texte)? 3 p.

  • J'étais impatiente (3 p.)

10.2 Vad var Gaspard rädd för? Svara på svenska. 6 p.

Svaret får inte överskrida 100 tecken. Om det givna antalet tecken överskrids leder det till poängavdrag.

  • Att han skulle vara den enda pojken i gruppen (3/0 p.) och att de andra skulle vara (små)flickor som var intresserade av dans (3/0 p.).

10.3 Pourquoi la mère félicite-t-elle l'organisation ? 3 p.

  • Les enfants recevaient un livret en fonction de leur âge. (3 p.)

10.4 De quoi était composée la visite à l'Opéra Garnier ? 3 p.

  • D'anecdotes et d'activités (3 p.)

10.5 Pourquoi la mère dit-elle qu'elle a beaucoup appris ? 3 p.

  • Parce que c'était sa première visite à l'Opéra (3 p.)

11. La voiture électrique 16 p.

Regardez attentivement l'infographie. Lisez les affirmations et choisissez la bonne option.

11.1 Une voiture électrique ne consomme pas plus qu'un lave-vaisselle. 2 p.

  • Faux ou on ne sait pas (2 p.)

11.2 L'État peut donner 11 000 euros à un acheteur de voiture électrique. 2 p.

  • Vrai (2 p.)

11.3 On peut acheter certaines voitures électriques pour un peu plus de 7 000 euros. 2 p.

  • Faux ou on ne sait pas (2 p.)

11.4 On peut recycler 80 % d'une voiture électrique. 2 p.

  • Faux ou on ne sait pas (2 p.)

11.5 La voiture électrique a une empreinte carbone jusqu'à six fois moins grande qu'une voiture traditionnelle. 2 p.

  • Vrai (2 p.)

11.6 Un kilomètre en voiture électrique peut coûter trois fois moins cher qu'en voiture traditionnelle. 2 p.

  • Vrai (2 p.)

11.7 Une voiture électrique peut parcourir en moyenne 400 km avant de devoir être rechargée. 2 p.

  • Vrai (2 p.)

11.8 La batterie peut être rechargée 27 600 fois. 2 p.

  • Faux ou on ne sait pas (2 p.)

12. Lire un e-book 12 p.

Voici six bonnes raisons de lire un e-book. Lisez les textes et répondez aux questions. Deux titres ne correspondent à aucun texte.

12.1 Quel titre correspond à la raison 1 ? 2 p.

  • Emmenez votre bibliothèque n'importe où (2 p.)

12.2 Quel titre correspond à la raison 2 ? 2 p.

  • Devenez un lecteur plus vert (2 p.)

12.3 Quel titre correspond à la raison 3 ? 2 p.

  • Libérez de l'espace (2 p.)

12.4 Quel titre correspond à la raison 4 ? 2 p.

  • Lisez dans le noir (2 p.)

12.5 Quel titre correspond à la raison 5 ? 2 p.

  • Personnalisez votre lecture (2 p.)

12.6 Quel titre correspond à la raison 6 ? 2 p.

  • Consultez facilement vos annotations (2 p.)

13. Nager dans la Seine 13 p.

Lisez le texte et répondez aux questions.

13.1 Vad gjorde parisarna i floden Seine fram till år 1923, utom att bada? (2 saker) Svara på svenska. 4 p.

Svaret får inte överskrida 100 tecken. Om det givna antalet tecken överskrids leder det till poängavdrag.

  • De tvättade sig (2/0 p.) och sin smutstvätt (2/0 p.).

13.2 Varför slutade parisarna bada i Seine? Svara på svenska. 3 p.

Svaret får inte överskrida 100 tecken. Om det givna antalet tecken överskrids leder det till poängavdrag.

  • De var rädda för att bli sjuka. (3/0 p.)

  • Det krävdes en tanke om risken att bli sjuk.

13.3 Pourquoi la mairie de Paris a-t-elle entrepris les travaux d'épuration de la Seine ? 3 p.

  • Pour accueillir une compétition (3 p.)

13.4 Où les Parisiens pourront-ils nager ? 3 p.

  • Dans des endroits équipés (3 p.)

Partie 3 : structures et vocabulaire

14. Espaces « no kids » 18 p.

Choisissez la meilleure proposition pour chaque item.

14.1 1 p.

  • en (1 p.)

14.2 1 p.

  • aux (1 p.)

14.3 1 p.

  • y (1 p.)

14.4 1 p.

  • qui (1 p.)

14.5 1 p.

  • près de (1 p.)

14.6 1 p.

  • où on (1 p.)

14.7 1 p.

  • cette (1 p.)

14.8 1 p.

  • même (1 p.)

14.9 1 p.

  • devient (1 p.)

14.10 1 p.

  • déjà (1 p.)

14.11 1 p.

  • leurs (1 p.)

14.12 1 p.

  • personnes (1 p.)

14.13 1 p.

  • peut (1 p.)

14.14 1 p.

  • des difficultés (1 p.)

14.15 1 p.

  • a besoin (1 p.)

14.16 1 p.

  • dérange (1 p.)

14.17 1 p.

  • Bien sûr (1 p.)

14.18 1 p.

  • limites (1 p.)

15. Les jeunes et la science 17 p.

Complétez le texte selon les indications données. Adaptez la forme au contexte.

15.1 I januari 2 p.

  • En janvier (2 p.)

15.2 réaliser (passé composé) 2 p.

  • a réalisé (2 p.)

15.3 resultaten 1 p.

  • les résultats (1 p.)

15.4 än 1 p.

  • que (1 p.)

15.5 sedan 1 p.

  • il y a (1 p.)
  • depuis (1 p.)

15.6 idag 1 p.

  • aujourd'hui (1 p.)

15.7 préposition 1 p.

  • par (1 p.)

15.8 i skolan 2 p.

  • à l'école (2 p.)

15.9 inte kan något 2 p.

  • ne peut rien (2 p.)

15.10 vanligare 2 p.

  • plus commun (2 p.)

15.11 mycket pengar 2 p.

  • beaucoup d'argent (2 p.)

Även andra korrekta uttryck godkänns.

Partie 4 : production écrite

16. Rédaction courte 33 p.

Välj av följande punkter bara den ena, som du besvarar på franska. Lämna det andra svarsfältet helt tomt. Skrivprestationens längd: 160–240 tecken. Mellanslag och radbyten räknas inte in i teckenantalet.

16.1 Sujet 1 33 p.

Du är på språkkurs i Montreal och har kommit överens om att träffa din kurskamrat. Skriv ett meddelande till hen där du berättar varför du är tvungen att ge återbud.

Svaret får inte överskrida 240 tecken. Om det givna antalet tecken överskrids leder det till poängavdrag.

    16.2 Sujet 2 33 p.

    Du är utbyteselev i Frankrike. På skolans elektroniska anslagstavla ser du ett erbjudande om hjälp med studierna. Svara på annonsen och berätta vilket ämne du behöver hjälp med och när du har tid att träffas.

    Svaret får inte överskrida 240 tecken. Om det givna antalet tecken överskrids leder det till poängavdrag.

      17. Rédaction longue 66 p.

      Välj av följande punkter bara den ena, som du besvarar på franska. Lämna det andra svarsfältet helt tomt. Skrivprestationens längd: 300–450 tecken. Mellanslag och radbyten räknas inte in i teckenantalet.

      17.1 Sujet 1 66 p.

      Du vill bli volontär i ett land där man talar franska. För volontärprogrammet ska du skriva ett ansökningsbrev där du berättar hurdana uppgifter du är intresserad av samt till vilket land du vill och varför.

      Svaret får inte överskrida 450 tecken. Om det givna antalet tecken överskrids leder det till poängavdrag.

        17.2 Sujet 2 66 p.

        Du har börjat med en ny hobby. Skriv ett meddelande genom en meddelandetjänst till din fransktalande vän som bor i Finland, där du berättar om din nya hobby och föreslår att din kompis ska komma med. Förklara för din kompis varför hen borde prova på hobbyn.

        Svaret får inte överskrida 450 tecken. Om det givna antalet tecken överskrids leder det till poängavdrag.