Beskrivningar av goda svar: SV – Ryska, kort lärokurs

13.3.2025

Slutgiltiga beskrivningar av goda svar 13.5.2025

Grunderna enligt vilka bedömningen gjorts framkommer i de slutgiltiga beskrivningarna av goda svar. Uppgiften om hur bedömningsgrunderna tillämpats på examinandens provprestation utgörs av de poäng som examinanden fått för sin provprestation, de slutgiltiga beskrivningarna av goda svar och de föreskrifter gällande bedömningen som nämnden gett i sina föreskrifter och anvisningar. De slutgiltiga beskrivningarna av goda svar innehåller och beskriver inte nödvändigtvis alla godkända svarsalternativ eller alla godkända detaljer i ett godkänt svar. Eventuella bedömningsmarkeringar i provprestationerna anses vara jämställbara med anteckningar och sålunda ger de, eller avsaknaden av markeringar, inte direkta uppgifter om hur bedömningsgrunderna tillämpats på provprestationen.

Fulla poäng kan endast ges för ett svar som inte innehåller felaktig information. Om längden på svaret på en öppen fråga är begränsat till ett visst antal tecken, leder en överskridning av teckenantalet till poängavdrag. Avdraget är 1 poäng oberoende av maximipoängen för frågan.

Provprestationerna får inte kopieras. De är sekretessbelagda handlingar.

Anvisningarna om bedömningstjänsten för det elektroniska provet är åtkomliga på nämndens webbplats via länken: https://www.ylioppilastutkinto.fi/sv/webbtjanster/anmalan-till-examen-och-bedomning-av-provprestationer/anvandarinstruktion

De kriterier utifrån vilka skrivuppgifter bedöms finns beskrivna i en särskild tabell i Studentexamensnämndens föreskrifter om proven i det andra inhemska språket och främmande språk.
https://www.ylioppilastutkinto.fi/sv/verkstallandet-av-examen/foreskrifter-och-anvisningar/provspecifika-foreskrifter-och-anvisningar-3

Fel/problemställen markeras alltid. Varje markering behöver inte kommenteras verbalt, men om man så vill kan vilket ställe som helst preciseras i kommentarsfältet.

Часть 1: Hörförståelse

1. Сообщения 12 p.

Studera frågorna. Du får höra fyra olika meddelanden. Du kan lyssna på varje meddelande två gånger. Svara på frågorna.

1.1 Var kan du höra det här meddelandet? 3 p.

  • I ett varuhus.  (3 p.)

1.2 Var kan du höra det här meddelandet? 3 p.

  • I radio.  (3 p.)

1.3 Var kan du höra det här meddelandet? 3 p.

  • På tunnelbanan.  (3 p.)

1.4 Var kan du höra det här meddelandet? 3 p.

  • På busstationen.  (3 p.)

2. День рождения 15 p.

Studera frågorna. Du får höra fem dialoger som är kopplade till varandra. Den sista repliken saknas i var och en av dem. Du kan lyssna på varje dialog två gånger. Svara på frågorna.

2.1 Vad säger Jura? 3 p.

  • Понятно. А чем она особенно интересуется?  (3 p.)

2.2 Vad säger Jura? 3 p.

  • Тогда купи ей подарочную карту в книжный магазин.  (3 p.)

2.3 Vad säger Jura? 3 p.

  • Не волнуйся, мы что-нибудь придумаем.  (3 p.)

2.4 Vad säger Masja? 3 p.

  • Давай пойдём туда вместе.  (3 p.)

2.5 Vad säger Jura? 3 p.

  • Хочешь подарить ей серьги? Здесь прекрасный выбор.  (3 p.)

3. Ворон Гоша (video) 9 p.

Studera frågorna. Titta på videon. Du kan se videon så många gånger du vill. Svara på frågorna.
Inspelningen 3.1 Вы знаете, что врановые птицы очень умные. Они могут выполнять различные команды. Вот. И сегодня я вам покажу, чему я научил Гошу за один год и семь месяцев.

3.1 Exakt hur länge har man lärt korpen Gosja de konster som visas i videon? Svara på svenska. 3 p.

Svaret får inte överskrida 50 tecken. Om det givna antalet tecken överskrids leder det till poängavdrag.

Ett (1) år och sju (7) månader. (3/0 p.)

Krävs: år och månader

3.2 Vilken av korpens egenskaper berättar Alexandr om? 3 p.

  • Dess skarpa hörsel.  (3 p.)

3.3 Vad tycker Alexandr att man måste beakta då man undervisar fågeln? 3 p.

  • Fågelns egen vilja att öva.  (3 p.)

4. Советы путешественникам 15 p.

Studera frågorna. Lyssna på de två resebloggarnas resetips. Du kan lyssna på vardera avsnittet två gånger. Svara på frågorna.

4.1 Vilket råd ger Olga resenärer? 3 p.

  • Lämna rum i din väska för souvenirer.  (3 p.)

4.2 Vad gör Roman i allmänhet före en resa? 3 p.

  • Han gör en komplett lista över det han ska ta med på resan.  (3 p.)

4.3 Vad ska ett reseapotek inkludera enligt Olga? 3 p.

  • Snabbverkande värkmedicin.  (3 p.)

4.4 Vad har Roman alltid i sin ryggsäck? 3 p.

  • Bestick.  (3 p.)

4.5 Vad gör Olga med de pappersböcker hon har läst under resan? Svara på svenska. 3 p.

Svaret får inte överskrida 50 tecken. Om det givna antalet tecken överskrids leder det till poängavdrag.

Hon lämnar dem på hotellet. (3/0 p.)

Godkänns: hotell i plural. Krävs: hotell / inkvarteringsställe

Inspelningen Lyssna på klippet som hör till fråga 4.5.В поездках я очень люблю читать. Обычно беру с собой какую-то бумажную книгу, которую можно прочитать во время поездки. Потом я оставляю её в гостинице. В последнее время чаще пользуюсь электронной книгой. Она занимает мало места в багаже, но в ней можно хранить целую библиотеку.

5. Диалоги 15 p.

Studera frågorna. Lyssna på de korta dialogerna. Du kan lyssna på varje dialog två gånger. Svara på frågorna.

5.1 Vad ligger intill ingången till tunnelbanan? 3 p.

  •  (3 p.)

Ett gult stenhus i två våningar.

5.2 Vilken typ av litteratur tycker köparen om? 3 p.

  • Historiska verk.  (3 p.)

5.3 Varför tar Sveta med sig ett paraply? 3 p.

  • Väderprognosen hade fel senast.  (3 p.)

5.4 Vilket instrument spelar Dima nuförtiden? 3 p.

  •  (3 p.)

Saxofon.

5.5 Vad ber mamman Maxim göra? 3 p.

  • Komma tillbaka i tid till familjemiddagen.  (3 p.)

6. Чистый берег (video) 9 p.

Studera frågorna. Se på videon. Du kan se videon så många gånger du vill. Svara på frågorna.
Inspelningen

6.1 С 2014-го года на побережье Финляндского залива собираются неравнодушные люди, чтобы сделать берег Балтики чистым. Просто уборка хорошо, а умная уборка — ещё лучше. Важно не просто очистить берег, но и понять, откуда здесь взялся этот мусор.

6.3 800 килограммов отходов, 570 из которых собраны раздельно. Таковы итоги экологической акции этого года. Ещё один берег стал чистым, ещё больше людей стали частью экологического волонтёрского движения.

6.1 Vad försöker man ta reda på genom att ”städa stranden på ett klokt sätt”? Svara på svenska. 3 p.

Svaret får inte överskrida 100 tecken. Om det givna antalet tecken överskrids leder det till poängavdrag.

Varifrån skräpet kommer. (3/0 p.)

6.2 Vad är målet med städningen enligt Dmitrij? 3 p.

  • Att sortera skräpet för noggrannare undersökning.  (3 p.)

6.3 Hur mycket avfall samlade man totalt? Svara på svenska. 3 p.

Svaret får inte överskrida 50 tecken. Om det givna antalet tecken överskrids leder det till poängavdrag.

Åttahundra kilo. / 800 kg. (3/0 p.)

7. Прогулка по городу 12 p.

Studera bilderna i materialet. Lyssna på utdragen ur ljudguiden om sevärdheterna i Tartu. Du kan lyssna på varje inspelning två gånger. Svara på frågorna.

7.1 Vilken sevärdhet berättar guiden om? 3 p.

  • B  (3 p.)

7.2 Vilken sevärdhet berättar guiden om? 3 p.

  • A  (3 p.)

7.3 Vilken sevärdhet berättar guiden om? 3 p.

  • E  (3 p.)

7.4 Vilken sevärdhet berättar guiden om? 3 p.

  • C  (3 p.)

Часть 2: Läsförståelse

8. Ресторан «Крошка Картошка» 12 p.

Läs texten och svara på frågorna.

8.1 Vilka är de tre botten kan man välja för ugnspotatis? Svara på svenska. 3 p.

Svaret får inte överskrida 50 tecken. Om det givna antalet tecken överskrids leder det till poängavdrag.

Potatis med smör / smör (1/0 p.), potatis med ost / ost (1/0 p.) och potatis med dill / dill (1/0 p.).

Godkänns: ört istället för dill. Fett istället för smör.

8.2 Vilken av följande är den populäraste fyllningen i Krosjka Kartosjka? 3 p.

  • Räkor.  (3 p.)

8.3 Hurdan var Krosjka Kartosjkas första restaurang? 3 p.

  • En matlastbil vid gatan.  (3 p.)

8.4 Vad är det som gör Krosjka Kartosjka så populär? Svara på svenska. 3 p.

Svaret får inte överskrida 100 tecken. Om det givna antalet tecken överskrids leder det till poängavdrag.

Man använder bara de (allra) färskaste råvarorna/produkterna. (3/0 p.)

Krävs inte: superlativ (de allra färskaste). Godkänns inte: fräscha, nya.

9. Дария Манджоне 12 p.

Läs intervjun med Daria Mangione och svara på frågorna.

9.1 Hur lärde Daria känna Estland för första gången? 3 p.

  • Hon bodde där som utbytesstuderande.  (3 p.)

9.2 Hurdana planer har Daria? 3 p.

  • Hon vill jobba som översättare.  (3 p.)

9.3 Vilken sak i Estland har överraskat Daria positivt? 3 p.

  • Människornas goda språkkunskaper.  (3 p.)

9.4 Vad är enligt Daria ett bra sätt att utvidga sin bekantskapskrets? 3 p.

  • Att skaffa en hobby.  (3 p.)

10. Профессия мечты 12 p.

Läs texten och studera bilderna i materialet. Välj den bild som passar påståendet.

10.1 Det här yrket hör inte till de populäraste bland den äldre generationen. 3 p.

  • C  (3 p.)

10.2 Attityderna till det här yrket skiljer sig mest mellan den yngre och den äldre generationen. 3 p.

  • E  (3 p.)

10.3 Det här yrket ligger i toppen bland drömyrken i båda åldersgrupperna. 3 p.

  • A  (3 p.)

10.4 Unga drömmer lite mer om det här yrket än de äldre gör. 3 p.

  • D  (3 p.)

11. Хоккей 15 p.

Läs texten och studera bilden i materialet. Svara på frågorna.

11.1 Vad var det mest speciella med matchen mellan New Jersey och Vancouver? Svara på svenska. 3 p.

Svaret får inte överskrida 100 tecken. Om det givna antalet tecken överskrids leder det till poängavdrag.

Det var första gången bröderna Hughes möttes på isen. (3/0 p.)

För full poäng krävs: antingen brödernas första möte / första gång de möttes, eller antalet bröder: "tre bröder spelade mot varandra i matchen." Det krävs också någon hänvisning till själva händelsen, t.ex. match, spel, möte på isen.

Följande krävs inte: brödernas namn / efternamn.

Godkänns inte: "tre bröder spelade i laget" (bröderna spelade delvis i olika lag).

11.2 Vilken av bröderna Hughes spelade bäst i matchen, vem spelade näst bäst och vem spelade tredje bäst? 3 p.

  • Jack, Quinn, Luke.  (3 p.)

11.3 Vilken av följande ishockeyfamiljer är störst? 3 p.

  • Familjen Sutter.  (3 p.)

11.4 På vilken position spelar bröderna Hughes enligt bilden? 3 p.

  • Back och forward.  (3 p.)

11.5 Vilken av bröderna Hughes var skadad? 3 p.

  • Jack.  (3 p.)

12. Автошколы 6 p.

Läs annonserna för två bilskolor. I båda texterna saknas en bit. Välj det alternativ som bäst passar in.

12.1 Автошкола Triada 3 p.

  • хорошие скидки на обучение в нашей школе  (3 p.)

12.2 Автошкола Credo Autoprieks 3 p.

  • дать не менее 56 правильных ответов  (3 p.)

13. Психолог Вероника Шутова 15 p.

Läs intervjun med psykologen Veronika Sjutova. Svara på frågorna.

13.1 Vad är psykologens viktigaste arbetsredskap enligt Veronika? Svara på svenska. 3 p.

Svaret får inte överskrida 50 tecken. Om det givna antalet tecken överskrids leder det till poängavdrag.

Hen själv. / Psykologen själv. (3/0 p.)

Godkänns också: det egna jaget

13.2 Vad har psykologer ibland för lita av enligt Veronika? 3 p.

  •  (3 p.)

Öra.

13.3 Hur kan en ”sårad psykolog” utnyttja sina erfarenheter i sitt jobb? 3 p.

  • Hen kan modigt möta klientens problem.  (3 p.)

13.4 Vad förstår en djupsinnig psykolog? (2 saker) Svara på svenska. 6 p.

Svaret får inte överskrida 100 tecken. Om det givna antalet tecken överskrids leder det till poängavdrag.

  • Att det krävs tid för att lösa ett problem (3/0 p.)

  • Att klienten känner sig själv bättre än en expert gör (3/0 p.)

    Krävs: det ska framgå att problemlösning / bearbetning etc. tar tid. Komparativ krävs (klienten känner sig bättre)

14. Лето на даче 12 p.

Läs texten och svara på frågorna.

14.1 Varför var stugans vind Veras favoritställe på sommaren? 3 p.

  • Det var roligt att syssla med allt möjligt där.  (3 p.)

14.2 Vad berättar Artjom om sin kompis? 3 p.

  • Han var skojigt sällskap.  (3 p.)

14.3 Varför var Nina glad då hon åkte till stugan? 3 p.

  • Hon ville komma bort från stadens buller.  (3 p.)

14.4 Vad var syftet med utflykten enligt Jans pappa? Svara på svenska. 3 p.

Svaret får inte överskrida 100 tecken. Om det givna antalet tecken överskrids leder det till poängavdrag.

Att lära känna naturen bättre. (3/0 p.)

Krävs: natur och komparativ. Felaktigt tillägg om mobilfrihet anges som orsak till att gå ut i naturen.

Часть 3: Strukturer och ordförråd

15. Календари 5 p.

Läs texten och välj i varje moment det alternativ som passar bäst.

15.1 1 p.

  • такая  (1 p.)

15.2 1 p.

  • играют  (1 p.)

15.3 1 p.

  • предмет  (1 p.)

15.4 1 p.

  • нужен  (1 p.)

15.5 1 p.

  • прекрасный  (1 p.)

16. «Мудрая мышь» 4 p.

Läs texten och välj i varje moment det alternativ som passar bäst.

16.1 1 p.

  • Pазмер  (1 p.)

16.2 1 p.

  • создал  (1 p.)

16.3 1 p.

  • трудно  (1 p.)

16.4 1 p.

  • где  (1 p.)

17. Рыбалка в Финляндии 10 p.

Komplettera texten med hjälp av de givna tipsen.

17.1 страна 2 p.

  • стране (2 p.)

17.2 prep. 2 p.

  • на (2 p.)

17.3 море (sing.) 2 p.

  • моря (2 p.)

17.4 ловить 2 p.

  • ловят (2 p.)

17.5 полный 2 p.

  • полной (2 p.)

Även andra korrekta uttryck godkänns.

18. Мак 10 p.

Komplettera texten med hjälp av de givna tipsen.

18.1 красный (plur.) 2 p.

  • красные (2 p.)

18.2 prep. 2 p.

  • в (2 p.)

18.3 мак (plur.) 2 p.

  • маки (2 p.)

18.4 он 2 p.

  • его (2 p.)

18.5 стать (pret.) 2 p.

  • стал (2 p.)

Även andra korrekta uttryck godkänns.

Часть 4: Skriftlig framställning

19. Kort skrivuppgift 33 p.

Välj av följande punkter bara den ena, som du besvarar på ryska.

Skrivprestationens längd: 160–240 tecken. Mellanslag och radbyten räknas inte in i teckenantalet.

Lämna det andra svarsfältet tomt.

19.1 Kort skrivuppgift 33 p.

Du har blivit inbjuden till en fest. Svara på inbjudan med ett meddelande. Tacka för inbjudan och berätta att du kan komma. Fråga någonting om festen, till exempel om programmet, platsen eller maten.

Svaret får inte överskrida 240 tecken. Om det givna antalet tecken överskrids leder det till poängavdrag.

    19.2 Kort skrivuppgift 33 p.

    Du har lovat möta din kompis rysktalande släktingar på tågstationen. Skriv ett meddelande till släktingarna. Presentera dig och beskriv hur du ser ut, så att de ska känna igen dig på stationen.

    Svaret får inte överskrida 240 tecken. Om det givna antalet tecken överskrids leder det till poängavdrag.

      20. Längre skrivuppgift 66 p.

      Välj av följande punkter bara den ena, som du besvarar på ryska.

      Skrivprestationens längd: 300–450 tecken. Mellanslag och radbyten räknas inte in i teckenantalet.

      Lämna det andra svarsfältet tomt.

      20.1 Längre skrivuppgift 66 p.

      Du upptäcker en annons på ryska i de sociala medierna, där man söker någon som kan ta hand om en hund under en arbetsresa. Svara på annonsen. Berätta varför du skulle vara lämplig för uppgiften. Fråga någonting om hunden. Fråga också om du kan lära känna hunden innan ägaren reser iväg.

      Svaret får inte överskrida 450 tecken. Om det givna antalet tecken överskrids leder det till poängavdrag.

        20.2 Längre skrivuppgift 66 p.

        Många unga blir ibland stressade av sina studier. Skriv en text på ryska om saken i en blogg för studerande. Berätta dina tre bästa tips för vad som hjälper då studierna är stressande. Du kan använda bilderna som inspiration.

        Svaret får inte överskrida 450 tecken. Om det givna antalet tecken överskrids leder det till poängavdrag.