Beskrivningar av goda svar: SV – Modersmål och litteratur, provet i skrivkompetens
14.3.2025
Slutgiltiga beskrivningar av goda svar 13.5.2025
Uppgiften om hur bedömningsgrunderna tillämpats på examinandens provprestation utgörs av de poäng som examinanden fått för sin provprestation, de kriterier som anges i föreskrifterna för provet i modersmål och litteratur samt de slutgiltiga beskrivningarna av goda svar och de övriga föreskrifter gällande bedömningen som nämnden gett i sina föreskrifter och anvisningar.
I provet i skrivkompetens bedöms examinandens skriftliga uttrycksförmåga och förmågan att klä tankar i ord och hantera tematiska helheter. I provet ska examinanden med hjälp av material skriva en text som är diskuterande eller ställningstagande.
Provprestationerna i skrivkompetens bedöms med hjälp av bedömningskriterier. Kriterierna presenteras i en kriterietabell som finns i Studentexamensnämndens föreskrifter för provet i modersmål och litteratur.
Helhetsbedömningen görs med hjälp av alla de kriterier som nämns i tabellen. Av de aspekter som nämns i bedömningstabellen betonas i bedömningen av skrivkompetensprovet särskilt helhetsbilden av skrivkompetensen, textens struktur samt språket och stilen. I provsvaret förekommande yttranden som klart strider mot lag eller god sed minskar prestationens värde.
För provet i skrivkompetens formuleras inga separata innehållsbeskrivningar eftersom det finns många sätt att närma sig uppgifterna, många synvinklar och många tänkbara innehåll. I bedömningen beaktas emellertid hur väl svaret är kopplat till respektive tema och det ämne examinanden har valt.
I kriterietabellen finns beskrivningar av prestationer på de olika nivåerna.
Eventuella bedömningsmarkeringar i provprestationerna anses vara jämställbara med anteckningar och sålunda ger de, eller avsaknaden av markeringar, inte direkta uppgifter om hur bedömningsgrunderna tillämpats på provprestationen.