Hyvän vastauksen piirteet: FI – Englanti, pitkä oppimäärä

17.3.2025

Lopulliset hyvän vastauksen piirteet 13.5.2025

Lopullisista hyvän vastauksen piirteistä ilmenevät perusteet, joiden mukaan koesuorituksen lopullinen arvostelu on suoritettu. Tieto siitä, miten arvosteluperusteita on sovellettu kokelaan koesuoritukseen, muodostuu kokelaan koesuorituksestaan saamista pisteistä, lopullisista hyvän vastauksen piirteistä ja lautakunnan määräyksissä ja ohjeissa annetuista arvostelua koskevista määräyksistä. Lopulliset hyvän vastauksen piirteet eivät välttämättä sisällä ja kuvaa tehtävien kaikkia hyväksyttyjä vastausvaihtoehtoja tai hyväksytyn vastauksen kaikkia hyväksyttyjä yksityiskohtia. Koesuorituksessa mahdollisesti olevat arvostelumerkinnät katsotaan muistiinpanoluonteisiksi, eivätkä ne tai niiden puuttuminen näin ollen suoraan kerro arvosteluperusteiden soveltamisesta koesuoritukseen.

Täydet pisteet voi saada vain vastaus, joka ei sisällä väärää tietoa. Jos avoimen kysymyksen vastauksen pituudelle on annettu merkkimäärärajoitus, seuraa sen ylittämisestä pistevähennys. Vähennys on 1 piste riippumatta kysymyksen maksimipisteistä.

Koesuorituksia ei saa kopioida. Ne ovat salassa pidettäviä asiakirjoja.

Digitaalisen kokeen arvostelupalvelun ohjeet ovat lautakunnan verkkosivuilla osoitteessa: https://www.ylioppilastutkinto.fi/fi/asiointipalvelut/ilmoittautumiset-tutkintoon-ja-koesuoritusten-arvostelu/arvostelupalvelun

Kirjoitustehtävän arvioitavat piirteet on kuvattu kriteeritaulukossa, joka on Ylioppilastutkintolautakunnan antamissa toisen kotimaisen kielen ja vieraiden kielten kokeita koskevissa määräyksissä.
https://www.ylioppilastutkinto.fi/fi/tutkinnon-toimeenpano/maaraykset-ja-ohjeet/koekohtaiset-maaraykset-ja-ohjeet/toisen-kotimaisen

Virheet/ongelmakohdat merkitään aina. Jokaista merkintää ei tarvitse kommentoida sanallisesti, mutta halutessaan mitä tahansa kohtaa voi tarkentaa kommenttikenttään.

Part 1: Listening Comprehension

1. Lotus Biscuits 12 p.

You will hear a story about Lotus biscuits. The recording is divided into two sections. You can listen once all the way through, and then listen again to both sections separately. Read the questions carefully and answer them in Finnish.

1.1 Miksi keksi nimettiin puhtautta symboloivan lootuskukan mukaan? Vastaa suomeksi. 3 p.

Vastauksen pituus on enintään 100 merkkiä. Ylityksestä seuraa pistevähennys.

Se valmistetaan luonnollisista ainesosista/raaka-aineista. (3/0 p.)

OK: Keksi tehdään luonnonmukaisista/luontaisista ainesosista/tuotteista/aineista. / Se tehtiin aidoista raaka-aineista. / Siinä ei ole lisäaineita.

EI TUO EI VIE: Keksi tehdään puhtaista ainesosista. / Maku/keksi on uniikki. / Lootuskukka symboloi puhtautta.

EI: Keksi tehtiin tuoreista ainesosista. / Se on tehty naturaaleista/orgaanisista/luonnonvaraisista aineista./ Boone tähtäsi täydellisyyteen (teksti sanoo näin, mutta tämä ei liity keksin nimeämiseen mitenkään). /Sisältää luonnollisia ainesosia (antaa ymmärtää, että keksi voi sisältää muutakin)

1.2 Miksi vuosi 1958 oli keksin kannalta merkittävä? Vastaa suomeksi. 3 p.

Vastauksen pituus on enintään 100 merkkiä. Ylityksestä seuraa pistevähennys.

Keksistä tuli tunnettu. / Monet (turistit) löysivät keksin (käydessään Brysselin maailmannäyttelyssä). (3/0 p.)

OK: Siitä tuli suosittu/hitti. / Turistit löysivät keksin käydessään tapahtumassa/messuilla. / Turistit ihastuivat keksiin.

EI TUO EI VIE: Keksiä alettiin myymään kahviloissa. / Keksiä annettiin/jaettiin/tarjoiltiin kahvin kanssa kahviloissa.

EI: 1958 Belgiassa oli Brussels World Fair / Brysselissä oli maailman markkinat/karnevaalit/festivaali/maailmannäytös / Silloin keksittiin juoda kahvia keksin kanssa ja siitä tuli hitti. / Turistit löysivät keksin Brusselissa. / Ihmisille tuli positiivinen ensivaikutelma, kun saivat keksin kahvin kanssa.

Tallenne The passage related to questions 1.1 and 1.2. This is the story of a cookie the world is falling in love with. In 1932, Jan Boone, a Belgian baker, always aiming at perfection, works night and day to bake a caramelised biscuit made from only natural ingredients. He names it Lotus after the flower that symbolises purity. Locals who taste the biscuit recognise it as something unique. In 1958, thousands of tourists discovered the Lotus caramelised biscuit while visiting the Brussels World Fair. To attract customers, some cafés start serving it with a cup of coffee, and it’s an instant hit.

1.3 Miten Jan Boone varmisti keksien tuoreuden? Vastaa suomeksi. 3 p.

Vastauksen pituus on enintään 100 merkkiä. Ylityksestä seuraa pistevähennys.

Pakkaamalla ne yksittäin. (3/0 p.)

OK: Pakkaamalla/käärimällä/paketoimalla ne erikseen/yksittäispakkauksiin/erillisiin pakkauksiin/omiin paketteihinsa/erikseen/omiin kääreisiinsä.

EI: Hän alkoi paketoimaan keksejä. (yksitellen puuttuu) / Kahvila paketoi ne yksittäin. / Ne alettiin valmistaa/leipoa yksi kerrallaan / Käärimällä ne yksittäin paperiin/muoviin. (teksti ei kerro pakkauksen materiaalia).

1.4 Miksi keksin kanssa kannattaa nauttia kahvia? Vastaa suomeksi. 3 p.

Vastauksen pituus on enintään 100 merkkiä. Ylityksestä seuraa pistevähennys.

Keksi ja kahvi tuovat esiin toistensa maun / eivät peitä toistensa makua / täydentävät toisiaan. (3/0 p.)

OK: Keksi ja kahvi täydentävät/vahvistavat/voimistavat/tehostavat/boostaavat/korostavat/lisäävät/parantavat/tukevat/nostattavat toistensa makuja. / Keksin kanssa kannattaa nauttia kahvia, koska se täydentää/tasapainottaa makukokemuksen. / Keksin ja kahvin maut ovat vastakkaiset. / Biscoff-keksi ja kahvi muodostavat täydellisen tasapainon. / Ne muodostavat makuparin. / Keksit eivät peitä kahvin aromia.

EI TUO EI VIE: Koska ne muodostavat hyvän kokonaisuuden. / Koska ne ovat täydellinen kombo. / Keksin ja kahvin yhdistelmä toimii. (liian epämääräinen, ei mainittu makua tai täydentämistä/tasapainottamista)

EI: Keksin ja kahvin maut ovat samanlaiset. /Kun ne yhdistetään syntyy uusi maku / Yhdessä nautittuna niiden mausta tulee täydellisen tasaista.

Tallenne The passage related to questions 1.3 and 1.4. People are delighted to receive something extra with their coffee and feel like they’ve got more than their money’s worth. To guarantee a fresh and crunchy biscuit, baker Boone starts wrapping them individually. Coffee and Lotus becomes a ritual, and the secret is even in the science. Taste-wise, coffee and the Lotus caramelised biscuit have complementary profiles, which is exceptional. The Lotus biscuit does not cover the coffee odour or aroma. On the contrary, they boost each other’s flavours and form a perfect balance. It’s the story of one plus one equals three.

2. Auckland Zoo Volunteers (video) 18 p.

This is a video about the Auckland Zoo volunteer programme. You can play the video as many times as you want to. Read the questions carefully and choose the best alternative.

2.1 What is most remarkable about the 30th anniversary of the volunteer programme? 3 p.

  • There was a volunteer who had worked there all the time  (3 p.)

2.2 What does voluntary work at the zoo mostly consist of? 3 p.

  • Giving zoo-goers insight into the zoo  (3 p.)

2.3 What did the programme lack in the first years? 3 p.

  • Clear objectives  (3 p.)

2.4 What is Fiona Hodgkinson’s achievement? 3 p.

  • She set in motion numerous changes  (3 p.)

2.5 What happened on Fiona Hodgkinson’s first day at the zoo? 3 p.

  • She was reluctant to take breaks from work  (3 p.)

2.6 What was a useful improvement in the daily work of the volunteers? 3 p.

  • Having regular volunteer team meetings  (3 p.)

3. Frida Kahlo’s Self-Portrait 6 p.

This is an audio description of an oil painting by Frida Kahlo. You can listen to the recording twice. Read the questions carefully and answer them in Finnish.

3.1 Mitä maalauksen hahmolla on yllään? Vastaa suomeksi. 3 p.

Vastauksen pituus on enintään 50 merkkiä. Ylityksestä seuraa pistevähennys.

(Liian) suuri miesten puku. (3/0 p.)

OK: Hänellä on liian iso/ylikokoinen/ylisuuri/suurikokoinen/ylimitoitettu miesten puku. / Hänellä on tilava/väljä/löysä/reilunkokoinen/isohko miesten puku. / Liian iso kokopuku. (viittaa miesten pukuun) /Väljästi istuva miesten puku.

EI TUO EI VIE: Hahmolla on liian iso puku. (puuttuu miesten) / Hänellä on miehen puku. (puuttuu liian iso) / Hänellä on sakset kädessä.

EI: Hänellä on liian suuret vaatteet. / Hänellä on liian iso miesten asu/asustus/asuste. / Hänellä on liian suuri miesten frakkipuku/juhlapuku/puvuntakki/pikkutakki/bleiseri.

3.2 Mitä maalauksen hahmo on tehnyt? Vastaa suomeksi. 3 p.

Vastauksen pituus on enintään 50 merkkiä. Ylityksestä seuraa pistevähennys.

Leikannut hiuksiaan/hiuksensa. (3/0 p.)

OK: Leikannut hiukset/tukan/tukkansa. / Leikannut pitkät hiuksensa lyhyiksi hopeisilla saksilla. / Leikkaa pitkää ruskeanmustaa tukkaansa.

EI TUO EI VIE: Pitää käsissään hopeisia saksia, joilla leikkasi hiuksia. (puuttuu omia) / Ruskeat/mustat hiukset

Tallenne The whole recording It depicts a person sitting in a yellow chair set against a gray background mottled with other muted colors. We know from the title that this is a self-portrait of the artist. Her close-cropped, brownish black hair is slicked back over her head, and she wears an oversized men’s suit. Her figure takes up about two-thirds of the canvas. Appearing on our left, the figure’s right hand loosely holds a pair of silver scissors. Her hands and the scissors rest on her thighs, along with a lock of dark brown hair that dangles down past her knees. Many more clippings of long, dark brown hair are scattered haphazardly across the reddish clay-colored floor. Some drape over, or wind around the chair’s frame. The loose strands of hair on the floor extend toward the edges of the canvas and to the wall behind Kahlo. In some places they seem to defy gravity, as if floating above the floor.

4. Climate Change and Coffee 9 p.

This is a recording that discusses the impact of climate change on coffee. The recording is in three sections. You can listen to it once all the way through and then listen once again to each section separately. Read the questions carefully and choose the best alternative.

4.1 How might climate change affect the cultivation of coffee? 3 p.

  • By making it harder to control the conditions for growing coffee  (3 p.)

4.2 What threatens the harvest of coffee beans? 3 p.

  • Rainfall prevents the cherries from developing  (3 p.)

4.3 How will climate change affect the availability of coffee? 3 p.

  • There will be fewer varieties of coffee on sale  (3 p.)

5. Lost Keys 12 p.

The following is a conversation between workmates getting ready to go to a restaurant after work. The recording is in four sections and you can listen to the options in each section twice. For each question, decide which of Janice’s responses is the most polite.

5.1 Listen, and choose the most polite response. 3 p.

  • Option C  (3 p.)

5.2 Listen, and choose the most polite response. 3 p.

  • Option B  (3 p.)

5.3 Listen, and choose the most polite response. 3 p.

  • Option A  (3 p.)

5.4 Listen, and choose the most polite response. 3 p.

  • Option B  (3 p.)

6. Nails 12 p.

In this podcast episode, Roma Agrawal and Roman Mars discuss the history of nails. The recording is divided into two sections. You can listen once all the way through, and then listen again to both sections separately. Read the questions carefully and choose the best alternative.

6.1 What did the Romans do when they had to leave Scotland? 3 p.

  • They concealed their nails from view  (3 p.)

6.2 What aspect related to nails is not widely known? 3 p.

  • They were expensive commodities  (3 p.)

6.3 Why did people burn their houses in the USA in the past? 3 p.

  • To facilitate constructing new ones  (3 p.)

6.4 What did the old Virginian law dictate? 3 p.

  • You will be rewarded if you save your old house  (3 p.)

7. Problems with AI 6 p.

In this podcast episode, Sophie Bushwick and Tulika Bose discuss the dangers of artificial intelligence (AI) and large language models (LLM) in particular. You can listen to the recording twice. Read the questions carefully and choose the best alternative.

7.1 What are the AI guardrails for? 3 p.

  • Keeping people from doing harm through the AI  (3 p.)

7.2 How have some people bypassed these guardrails? 3 p.

  • By giving the AI false information  (3 p.)

8. Models as Role Models Debate (video) 15 p.

This is a video where some models and teens debate about whether models are good role models for teen girls. You can play the video as many times as you want to. Read the questions and statements carefully and choose the statement that best summarizes each person’s views.

8.1 Which of the following statements best summarizes Alizée’s views? 3 p.

  • The ideal of beauty is influenced by various people  (3 p.)

8.2 Which of the following statements best summarizes Stini’s views? 3 p.

  • Models are starting to be more frank about editing photos  (3 p.)

8.3 Which of the following statements best summarizes Ruby’s views? 3 p.

  • Most models fail to use their platform responsibly nowadays  (3 p.)

8.4 Which of the following statements best summarizes Olivia’s views? 3 p.

  • Young girls feel the need to edit their photos because of models  (3 p.)

8.5 Which of the following statements best summarizes Acacia’s views? 3 p.

  • The message models try to convey is often misunderstood  (3 p.)

Part 2: Reading Comprehension

9. Conductor 9 p.

Read the text and questions carefully and answer the questions.

9.1 Who is likely to benefit most from the text? 3 p.

  • Those who educate professional musicians  (3 p.)

9.2 What best describes the skills that are required from successful conductors? 3 p.

  • They need a variety of skills  (3 p.)

9.3 Why are the reviews of conductors sometimes based on shallow criteria? 3 p.

  • People can have justifiably different opinions about quality in music  (3 p.)

10. Hollywood reaches beyond the screen 21 p.

Read the text and questions carefully and answer the questions.

10.1 Miksi Stranger Things -sarjan viimeisimmällä jaksolla on niin vähän katsojia? Vastaa suomeksi. 3 p.

Vastauksen pituus on enintään 100 merkkiä. Ylityksestä seuraa pistevähennys.

Sitä esitetään teatterissa. / Sitä ei näytetä TV:ssä/suoratoistona. (3/0 p.)

OK: Sitä ei näytetä Netflixissä. / Sitä ei striimata vaan se esitetään livenä lavalla Lontoossa. / Se on katsottavissa vain teatterissa. / Sitä/se on esitetty vain teatterissa. (perfekti ok, viittaa suomessakin edelleen jatkuvaan toimintaan)

EI: Jakso näyteltiin/esitettiin näyttämöllä Lontoossa. (imperfekti viittaa päättyneeseen toimintaan. Tekstissä on kestopreesens.) / Sitä esitetään näyttämöllä Lontoon länsiosassa/länsipäädyssä / länsi-Lontoossa. / Sitä esitetään vain London's West Endissä. (London pitää osata suomentaa).

10.2 Why do studios expand their activities outside cinema and TV? 3 p.

  • They believe audiences want new experiences  (3 p.)

10.3 What was the entertainment business like in the 1950s compared to today? 3 p.

  • It had the same basic elements  (3 p.)

10.4 What do “lightsabres” refer to in the text? 3 p.

  • Various commodities connected to films  (3 p.)

10.5 How did cinema-going in the USA develop before the pandemic? 3 p.

  • It was showing a downward trend  (3 p.)

10.6 Mikä Disneylle on tärkeää teemapuistoissa? Vastaa suomeksi. 3 p.

Vastauksen pituus on enintään 50 merkkiä. Ylityksestä seuraa pistevähennys.

Tuotto/voitto. (3/0 p.)

OK: Mahdollisimman suuren rahasumman tienaaminen. / Että hinnoista jää hyvin käteen. / Ne ovat yksi tärkeimmistä tulonlähteistä.

EI TUO EI VIE: Teemapuistot lisäävät myös muiden asioiden myyntiä.

EI: Niiden kävijät ja tuottoisuus. / Puistojen liikevaihto. / Lippujen hintojen on oltava kalliita. / Ne ovat päätulonlähde / tärkein rahanlähde. / Ne tuottavat paremmin kuin elokuvien striimaus. (totta, mutta ei tekstin mukaan tärkeää Disneylle) / Ohjelmien mainostaminen ja tuotto. / Uusien asiakkaiden houkuttelu ja voitto.

10.7 Minkä hyödyn kirjoittaja näkee yhtiöiden toiminnassa? Vastaa suomeksi. 3 p.

Vastauksen pituus on enintään 100 merkkiä. Ylityksestä seuraa pistevähennys.

Ihmisten pitää lähteä kotoa / tavata muita ihmisiä. (3/0 p.)

OK: Saa ihmiset lähtemään ulos sohvaltansa. / Katsojat lähtevät katsomaan live-esityksiä/tapahtumia. / Ihmisillä on enemmän syitä olla toistensa kanssa. / Kannustaa katsojia käymään ulkona.

EI TUO EI VIE: Saa ihmiset ylös sohvalta. (puuttuu kotoa lähteminen) / Toiminta vähentää ihmisten tv:n äärellä viettämää aikaa. (ei käy kotoa lähteminen ilmi)./ Lopputavoite on silti saada heidät yhä enemmän tv:n äärelle (tekstin mukainen mutta ei vastaa kysymykseen)

EI: Ihmiset lähtevät pitämään hauskaa kavereidensa/läheistensä kanssa. / Se saa ihmiset viettämään enemmän aikaa muiden kanssa television äärellä. / Ihmiset liikkuvat enemmän. (epämääräinen)

11. The Beatles 8 p.

Read the text and questions carefully and answer the questions.

11.1 Why is it erroneous to call “Now and Then” the first new Beatles song in 50 years? 2 p.

  • There were some new songs in the nineties  (2 p.)

11.2 Why was the song released only now? 2 p.

  • Lennon’s singing was muffled in the demo  (2 p.)

11.3 What is the writer’s conclusion regarding the song? 2 p.

  • The Beatles’ individual careers outperform it  (2 p.)

11.4 What could be an alternative title for the text? 2 p.

  • Better late than never  (2 p.)

12. Snowshoes 24 p.

Read the text carefully and choose the best group of words for each gap in the text.

12.1 3 p.

  • the history of snowshoeing is somewhat mysterious  (3 p.)

12.2 3 p.

  • As these humans dispersed around the globe  (3 p.)

12.3 3 p.

  • each modified the snowshoe to fit the needs of their environment  (3 p.)

12.4 3 p.

  • It is possible  (3 p.)

12.5 3 p.

  • Despite having limited insight into the origins of snowshoes  (3 p.)

12.6 3 p.

  • outside of the strictly practical is likely not a new phenomenon  (3 p.)

12.7 3 p.

  • if they didn’t have access to quality indoor training venues  (3 p.)

12.8 3 p.

  • This shoe was lighter and more durable.  (3 p.)

13. In a Car 6 p.

Read the excerpt from a novel and answer the questions.

13.1 What is the environment like? 3 p.

  • Tranquil  (3 p.)

13.2 How does Troy feel? 3 p.

  • Uneasy  (3 p.)

14. Worm’s Head 15 p.

Read the text about a tourist destination in Wales carefully and answer the questions.

14.1 What is the relationship of Worm’s Head to Gower Peninsula? 3 p.

  • It is an outlying part of the peninsula  (3 p.)

14.2 Why has part of Worm’s Head resisted erosion? 3 p.

  • Some parts contain plenty of coal  (3 p.)

14.3 Which best describes the promontory? 3 p.

  • It has an even landscape  (3 p.)

14.4 Which of the following claims is true? 3 p.

  • The Outer Head rises above the Inner Head  (3 p.)

14.5 Milloin Worm’s Headistä saa otettua parhaat valokuvat? Vastaa suomeksi. 3 p.

Vastauksen pituus on enintään 50 merkkiä. Ylityksestä seuraa pistevähennys.

Laskuveden aikaan. / Kun nousuvesi alkaa vetäytyä. (3/0 p.)

OK: Kun vuorovesi laskee/vetäytyy

EI TUO EI VIE: Kun tulee vuorovesi. (voi olla myös nousuvesi) / Kun vesi on matalalla. (ei välttämättä viittaa laskuveteen) / Kun vesi on laskenut. (ei välttämättä viittaa laskuveteen) / Kun veden pinta on laskenut. (ei välttämättä viittaa laskuveteen)

Part 3: Grammar and Vocabulary

15. Conductor 7 p.

Which words could replace the underlined words in the text? Choose the alternative that best fits the context and conveys a similar meaning. The same text is used for Reading Comprehension task 9 (material 9.A).

15.1 We hope that discussions emanating from what is written here will lead to a better understanding of what is required to become a music director and provide a common vocabulary with which the orchestra field can discuss issues of artistic leadership. 3 p.

  • originating  (3 p.)

15.2 Evaluating conductors objectively can be difficult: There is no “correct” way to perform a given work of art; honest and vigorous differences of opinion are possible. 2 p.

  • ardent  (2 p.)

15.3 Many of the qualities needed by a music director are innate. 2 p.

  • inborn  (2 p.)

16. Opposites Attract 15 p.

Read the text and choose the best alternative for each gap.

16.1 1 p.

  • “birds of a feather flock together”  (1 p.)

16.2 1 p.

  • continues  (1 p.)

16.3 1 p.

  • which  (1 p.)

16.4 1 p.

  • regarding  (1 p.)

16.5 1 p.

  • in  (1 p.)

16.6 1 p.

  • the underprivileged Cinderella  (1 p.)

16.7 1 p.

  • off  (1 p.)

16.8 1 p.

  • other  (1 p.)

16.9 1 p.

  • deemed  (1 p.)

16.10 1 p.

  • Aside from  (1 p.)

16.11 1 p.

  • Being  (1 p.)

16.12 1 p.

  • be  (1 p.)

16.13 1 p.

  • mate  (1 p.)

16.14 1 p.

  • complement  (1 p.)

16.15 1 p.

  • with  (1 p.)

17. I stand corrected 5 p.

Each sentence below has one erroneous word. The word is either misspelled or there is something wrong with the grammar. Correct the spelling or the grammar in each sentence to fit the context.

Write only the corrected word in the box provided. Your correction must contain only one word.

17.1 Sometimes people say our grammar is too difficult, what is not true. 1 p.

  • which (1 p.)

17.2 Are you saying that what people say is not true, or that english grammar is too difficult? 1 p.

  • English (1 p.)

17.3 This might be a most suitable time for everyone to chance their thinking. 1 p.

  • change (1 p.)

17.4 Anyway, you will have nothing to loose if you try. 1 p.

  • lose (1 p.)

17.5 You are most propable right. 1 p.

  • probably (1 p.)

Part 4: Production

18. Production 99 p.

Write a composition of 700–1,300 characters in English on one of the topics below, following the instructions. Spaces and line breaks are not included in the character count. Please note that the recommended minimum number of characters is 700. If you write less, it is very difficult to fulfill task requirements.

Leave the three other text fields empty.

18.1 In the Year 2525 99 p.

The International Futurology Society wants to hear young people’s predictions for the future. What will the world be like five hundred years from now? Write a text expressing your own ideas. You may use the song lyrics for inspiration.

Vastauksen pituus on enintään 1300 merkkiä. Ylityksestä seuraa pistevähennys.

-10 p. jos kirjoittaja keskittyy nykypäivään.
Lauluun ei tarvitse viitata.

18.2 True Crime 99 p.

This post is part of a discussion on true crime online. Write your response.

I find the whole true crime phenomenon disgusting. People are using the pain of the victims and their families for their own pleasure. What gives you the right to dig into real life tragedies and make ignorant judgements about the criminals and their victims!

Vastauksen pituus on enintään 1300 merkkiä. Ylityksestä seuraa pistevähennys.

    18.3 Happiness is more important than success 99 p.

    You are participating in the debating club of the International Youth Forum. Write a speech discussing the importance of happiness vs. success. Remember to give your reasons.

    Vastauksen pituus on enintään 1300 merkkiä. Ylityksestä seuraa pistevähennys.

    -5 p., jos ei perusteluita.
    -2 p., jos puheen tunnusmerkit puuttuvat.

    18.4 Don’t judge a book by its cover 99 p.

    Write a story that exemplifies and explains how things are not always what they seem.

    Vastauksen pituus on enintään 1300 merkkiä. Ylityksestä seuraa pistevähennys.

    -10 p., jos ei kirjoita tarinaa vaan vain pohtii aihetta yleisesti.