Beskrivningar av goda svar: SV – Engelska, lång lärokurs
17.3.2025
Slutgiltiga beskrivningar av goda svar 13.5.2025
Grunderna enligt vilka bedömningen gjorts framkommer i de slutgiltiga beskrivningarna av goda svar. Uppgiften om hur bedömningsgrunderna tillämpats på examinandens provprestation utgörs av de poäng som examinanden fått för sin provprestation, de slutgiltiga beskrivningarna av goda svar och de föreskrifter gällande bedömningen som nämnden gett i sina föreskrifter och anvisningar. De slutgiltiga beskrivningarna av goda svar innehåller och beskriver inte nödvändigtvis alla godkända svarsalternativ eller alla godkända detaljer i ett godkänt svar. Eventuella bedömningsmarkeringar i provprestationerna anses vara jämställbara med anteckningar och sålunda ger de, eller avsaknaden av markeringar, inte direkta uppgifter om hur bedömningsgrunderna tillämpats på provprestationen.
Fulla poäng kan endast ges för ett svar som inte innehåller felaktig information. Om längden på svaret på en öppen fråga är begränsat till ett visst antal tecken, leder en överskridning av teckenantalet till poängavdrag. Avdraget är 1 poäng oberoende av maximipoängen för frågan.
Provprestationerna får inte kopieras. De är sekretessbelagda handlingar.
Anvisningarna om bedömningstjänsten för det elektroniska provet är åtkomliga på nämndens webbplats via länken: https://www.ylioppilastutkinto.fi/sv/webbtjanster/anmalan-till-examen-och-bedomning-av-provprestationer/anvandarinstruktion
De kriterier utifrån vilka skrivuppgiften bedöms finns beskrivna i en särskild tabell i Studentexamensnämndens föreskrifter om proven i det andra inhemska språket och främmande språk.
https://www.ylioppilastutkinto.fi/sv/verkstallandet-av-examen/foreskrifter-och-anvisningar/provspecifika-foreskrifter-och-anvisningar-3
Fel/problemställen markeras alltid. Varje markering behöver inte kommenteras verbalt, men om man så vill kan vilket ställe som helst preciseras i kommentarsfältet.
Part 1: Listening Comprehension
1. Lotus Biscuits 12 p.
1.1 Varför fick kexet sitt namn efter lotusblomman som symboliserar renhet? Svara på svenska. 3 p.
Svaret får inte överskrida 100 tecken. Om det givna antalet tecken överskrids leder det till poängavdrag.
Det tillverkas av naturliga ingredienser/råvaror. (3/0 p.)
OK: Kexet tillverkas av naturenliga/naturella ingredienser/produkter/ämnen. / Det är tillverkat av äkta råvaror. / Det innehåller inga tillsatser/tillsatsämnen.
VARKEN GER ELLER DRAR AV: Kexet är tillverkat av rena ingredienser. / Smaken är unik. / Kexet är unikt. /
Lotusblomman symboliserar renhet.
INTE: Kexet är tillverkat av färska ingredienser. / Der är tillverkat av naturala/organiska/vilda ämnen. /
Boone strävade efter perfektion (texten säger så, men det har inget att göra med namngivningen av kexet).
/ Innehåller naturliga ingredienser (antyder att kexet även kan innehålla annat)
1.2 Varför är 1958 ett viktigt år i kexets historia? Svara på svenska. 3 p.
Svaret får inte överskrida 100 tecken. Om det givna antalet tecken överskrids leder det till poängavdrag.
Kexet blev känt. / Många (turister) hittade kexet (då de besökte världsutställningen i Bryssel). (3/0 p.)
OK: Det blev populärt / en succé. / Turister upptäckte kexet när de besökte ett evenemang/en mässa.
Turister förälskade sig i kexet.
VARKEN GER ELLER DRAR AV: Kexet började säljas på kaféer. / Kexet gavs/delades ut/serverades tillsammans med kaffe på kaféer.
INTE: 1958 hölls Brussels World Fair i Belgien. / Det var världsmarknad/karneval/festival/ världsutställning i Bryssel. / Då kom man på idén att dricka kaffe med ett kex, och det blev en succé. / Turister upptäckte kexet i Bryssel. / Folk fick ett positivt första intryck när de fick kexet tillsammans med kaffet.
Inspelningen The passage related to questions 1.1 and 1.2.
This is the story of a cookie the world is falling in love with. In 1932, Jan Boone, a Belgian baker, always aiming at perfection, works night and day to bake a caramelised biscuit made from only natural ingredients. He names it Lotus after the flower that symbolises purity. Locals who taste the biscuit recognise it as something unique. In 1958, thousands of tourists discovered the Lotus caramelised biscuit while visiting the Brussels World Fair. To attract customers, some cafés start serving it with a cup of coffee, and it’s an instant hit.1.3 Hur säkerställde Jan Boone att kexen var färska? Svara på svenska. 3 p.
Svaret får inte överskrida 100 tecken. Om det givna antalet tecken överskrids leder det till poängavdrag.
Genom att förpacka dem ett och ett / enskilt. (3/0 p.)
OK: Genom att förpacka/slå in dem separat/i individuella förpackningar/i separata förpackningar/i sina egna paket/var för sig/i egna omslag.
INTE: Han började paketera kexen (säger inget om att det gjordes var för sig). / Kaféet förpackade dem en och en. / De började tillverkas/bakas ett i taget. / Genom att slå in dem en och en i papper/plast (texten nämner inte vilket material som användes).
1.4 Varför lönar det sig att dricka kaffe till kexen? Svara på svenska. 3 p.
Svaret får inte överskrida 100 tecken. Om det givna antalet tecken överskrids leder det till poängavdrag.
Kexen/kexet och kaffet framhäver varandras smak / täcker inte varandras smaker / kompletterar varandra. (3/0 p.)
OK: Kexet och kaffet kompletterar/förstärker/förhöjer/intensifierar/boostar/lyfter/förbättrar/balanserar/stödjer varandras smaker. / Det lönar sig att njuta av kaffe tillsammans med kexet eftersom det kompletterar/balanserar smakupplevelsen. / Kexets och kaffets smaker är motsatta. / Biscoff-kexet och kaffe utgör en perfekt balans. / De bildar ett smakpar. / Kexen döljer inte kaffets arom.
VARKEN GER ELLER DRAR AV: För att de utgör en bra helhet. / För att de är en perfekt kombo. / Kombinationen av kex och kaffe fungerar. (för vag, nämner inte smak, komplettering eller balansering)
INTE: Kexets och kaffets smaker är likadana. / När de kombineras uppstår en ny smak. / När de avnjuts tillsammans blir smaken helt jämn.
Inspelningen The passage related to questions 1.3 and 1.4.
People are delighted to receive something extra with their coffee and feel like they’ve got more than their money’s worth. To guarantee a fresh and crunchy biscuit, baker Boone starts wrapping them individually. Coffee and Lotus becomes a ritual, and the secret is even in the science. Taste-wise, coffee and the Lotus caramelised biscuit have complementary profiles, which is exceptional. The Lotus biscuit does not cover the coffee odour or aroma. On the contrary, they boost each other’s flavours and form a perfect balance. It’s the story of one plus one equals three.2. Auckland Zoo Volunteers (video) 18 p.
2.1 What is most remarkable about the 30th anniversary of the volunteer programme? 3 p.
- There was a volunteer who had worked there all the time (3 p.)
2.2 What does voluntary work at the zoo mostly consist of? 3 p.
- Giving zoo-goers insight into the zoo (3 p.)
2.3 What did the programme lack in the first years? 3 p.
- Clear objectives (3 p.)
2.4 What is Fiona Hodgkinson’s achievement? 3 p.
- She set in motion numerous changes (3 p.)
2.5 What happened on Fiona Hodgkinson’s first day at the zoo? 3 p.
- She was reluctant to take breaks from work (3 p.)
2.6 What was a useful improvement in the daily work of the volunteers? 3 p.
- Having regular volunteer team meetings (3 p.)
3. Frida Kahlo’s Self-Portrait 6 p.
3.1 Vad har personen i målningen på sig? Svara på svenska. 3 p.
Svaret får inte överskrida 50 tecken. Om det givna antalet tecken överskrids leder det till poängavdrag.
En (alltför) stor herrkostym. (3/0 p.)
OK: Hon har en alltför stor/överdimensionerad/för stor herrkostym. / Hon bär en rymlig/lös/pösig/ generöst tilltagen/ganska stor herrkostym. / En alltför stor helkostym (syftar på en herrkostym). / En löst sittande herrkostym.
VARKEN BRA GER ELLER DRAR AV: Karaktären har en för stor kostym (”herr-” saknas). / Hon bär en mans/manlig kostym (”för stor” saknas). / Hon har en sax i handen.
INTE: Hon har för stora kläder. / Hon bär en för stor herrklädsel/herrutstyrsel/herraccessoar. /
Hon har på sig en för stor herrfrack/högtidsdräkt/kostymjacka/kavaj/blazer.
3.2 Vad har personen i målningen gjort? Svara på svenska. 3 p.
Svaret får inte överskrida 50 tecken. Om det givna antalet tecken överskrids leder det till poängavdrag.
Klippt håret. (3/0 p.)
OK: Har klippt håret/sitt hår/sin frisyr. / Har klippt sitt långa hår kort med en silverfärgad sax. / Klipper sitt långa brunsvarta hår.
VARKEN GER ELLER DRAR AV: Håller i en silverfärgad sax som hon använde för att klippa hår. (”sitt” saknas) / Brunt/svart hår
Inspelningen The whole recording
It depicts a person sitting in a yellow chair set against a gray background mottled with other muted colors. We know from the title that this is a self-portrait of the artist. Her close-cropped, brownish black hair is slicked back over her head, and she wears an oversized men’s suit. Her figure takes up about two-thirds of the canvas. Appearing on our left, the figure’s right hand loosely holds a pair of silver scissors. Her hands and the scissors rest on her thighs, along with a lock of dark brown hair that dangles down past her knees. Many more clippings of long, dark brown hair are scattered haphazardly across the reddish clay-colored floor. Some drape over, or wind around the chair’s frame. The loose strands of hair on the floor extend toward the edges of the canvas and to the wall behind Kahlo. In some places they seem to defy gravity, as if floating above the floor.4. Climate Change and Coffee 9 p.
4.1 How might climate change affect the cultivation of coffee? 3 p.
- By making it harder to control the conditions for growing coffee (3 p.)
4.2 What threatens the harvest of coffee beans? 3 p.
- Rainfall prevents the cherries from developing (3 p.)
4.3 How will climate change affect the availability of coffee? 3 p.
- There will be fewer varieties of coffee on sale (3 p.)
5. Lost Keys 12 p.
5.1 Listen, and choose the most polite response. 3 p.
- Option C (3 p.)
5.2 Listen, and choose the most polite response. 3 p.
- Option B (3 p.)
5.3 Listen, and choose the most polite response. 3 p.
- Option A (3 p.)
5.4 Listen, and choose the most polite response. 3 p.
- Option B (3 p.)
6. Nails 12 p.
6.1 What did the Romans do when they had to leave Scotland? 3 p.
- They concealed their nails from view (3 p.)
6.2 What aspect related to nails is not widely known? 3 p.
- They were expensive commodities (3 p.)
6.3 Why did people burn their houses in the USA in the past? 3 p.
- To facilitate constructing new ones (3 p.)
6.4 What did the old Virginian law dictate? 3 p.
- You will be rewarded if you save your old house (3 p.)
7. Problems with AI 6 p.
7.1 What are the AI guardrails for? 3 p.
- Keeping people from doing harm through the AI (3 p.)
7.2 How have some people bypassed these guardrails? 3 p.
- By giving the AI false information (3 p.)
8. Models as Role Models Debate (video) 15 p.
8.1 Which of the following statements best summarizes Alizée’s views? 3 p.
- The ideal of beauty is influenced by various people (3 p.)
8.2 Which of the following statements best summarizes Stini’s views? 3 p.
- Models are starting to be more frank about editing photos (3 p.)
8.3 Which of the following statements best summarizes Ruby’s views? 3 p.
- Most models fail to use their platform responsibly nowadays (3 p.)
8.4 Which of the following statements best summarizes Olivia’s views? 3 p.
- Young girls feel the need to edit their photos because of models (3 p.)
8.5 Which of the following statements best summarizes Acacia’s views? 3 p.
- The message models try to convey is often misunderstood (3 p.)
Part 2: Reading Comprehension
9. Conductor 9 p.
9.1 Who is likely to benefit most from the text? 3 p.
- Those who educate professional musicians (3 p.)
9.2 What best describes the skills that are required from successful conductors? 3 p.
- They need a variety of skills (3 p.)
9.3 Why are the reviews of conductors sometimes based on shallow criteria? 3 p.
- People can have justifiably different opinions about quality in music (3 p.)
10. Hollywood reaches beyond the screen 21 p.
10.1 Varför har det senaste avsnittet av serien Stranger Things så få tittare? Svara på svenska. 3 p.
Svaret får inte överskrida 100 tecken. Om det givna antalet tecken överskrids leder det till poängavdrag.
Det spelas på teater. / Det visas inte på TV / i strömningstjänsten. (3/0 p.)
OK: Det visas inte på Netflix. / Det streamas inte utan framförs live på scen i London. / Det kan bara ses på teater. / Det har endast framförts på teater. (perfekt är OK, eftersom det syftar på en fortfarande pågående situation)
INTE: Avsnittet spelades/framfördes på scen i London. (imperfekt antyder att det redan är avslutat. I texten används pågående presens.) / Det framförs på scen i västra London/i Londons västra delar/Väst-London.
10.2 Why do studios expand their activities outside cinema and TV? 3 p.
- They believe audiences want new experiences (3 p.)
10.3 What was the entertainment business like in the 1950s compared to today? 3 p.
- It had the same basic elements (3 p.)
10.4 What do “lightsabres” refer to in the text? 3 p.
- Various commodities connected to films (3 p.)
10.5 How did cinema-going in the USA develop before the pandemic? 3 p.
- It was showing a downward trend (3 p.)
10.6 Vad är viktigt för Disney i temaparkerna? Svara på svenska. 3 p.
Svaret får inte överskrida 50 tecken. Om det givna antalet tecken överskrids leder det till poängavdrag.
Intäkter/vinst. (3/0 p.)
OK: Att tjäna så mycket pengar som möjligt. / Att priserna ger bra med pengar i handen. / De är en av de viktigaste inkomstkällorna.
VARKEN GER ELLER DRAR AV: Temaparkerna ökar även försäljningen av andra produkter.
INTE: Deras besökare och lönsamhet. / Parkernas omsättning. / Biljettpriserna måste vara höga. /
De är huvudinkomstkällan/den viktigaste inkomstkällan. / De genererar mer än filmstreaming. (sant, men enligt texten inte viktigt för Disney) / Marknadsföring och intäkter från program. / Att locka nya kunder och skapa vinst.
10.7 Vilken nytta ser skribenten med bolagens verksamhet? Svara på svenska. 3 p.
Svaret får inte överskrida 100 tecken. Om det givna antalet tecken överskrids leder det till poängavdrag.
Människor måste gå hemifrån / träffa andra människor. (3/0 p.)
OK: Får människor att lämna soffan och gå ut. / Tittare ger sig ut för att se liveföreställningar/evenemang.
/ Folk har fler anledningar att umgås med varandra. / Uppmuntrar tittare att gå ut.
VARKEN GER ELLER DRAR AV: Får människor att resa sig från soffan. (att de lämnar hemmet framgår inte) /
Det leder till att människor tillbringar mindre tid framför tv:n. (säger inget om att de lämnar hemmet) / Slutmålet är ändå att få dem att sitta ännu mer framför tv:n. (stämmer enligt texten, men svarar inte på frågan)
INTE: Folk går ut för att ha roligt med vänner/nära och kära. / Det får människor att tillbringa mer tid med andra framför tv:n. / Folk rör på sig mer. (för vagt)
11. The Beatles 8 p.
11.1 Why is it erroneous to call “Now and Then” the first new Beatles song in 50 years? 2 p.
- There were some new songs in the nineties (2 p.)
11.2 Why was the song released only now? 2 p.
- Lennon’s singing was muffled in the demo (2 p.)
11.3 What is the writer’s conclusion regarding the song? 2 p.
- The Beatles’ individual careers outperform it (2 p.)
11.4 What could be an alternative title for the text? 2 p.
- Better late than never (2 p.)
12. Snowshoes 24 p.
12.1 3 p.
- the history of snowshoeing is somewhat mysterious (3 p.)
12.2 3 p.
- As these humans dispersed around the globe (3 p.)
12.3 3 p.
- each modified the snowshoe to fit the needs of their environment (3 p.)
12.4 3 p.
- It is possible (3 p.)
12.5 3 p.
- Despite having limited insight into the origins of snowshoes (3 p.)
12.6 3 p.
- outside of the strictly practical is likely not a new phenomenon (3 p.)
12.7 3 p.
- if they didn’t have access to quality indoor training venues (3 p.)
12.8 3 p.
- This shoe was lighter and more durable. (3 p.)
13. In a Car 6 p.
13.1 What is the environment like? 3 p.
- Tranquil (3 p.)
13.2 How does Troy feel? 3 p.
- Uneasy (3 p.)
14. Worm’s Head 15 p.
14.1 What is the relationship of Worm’s Head to Gower Peninsula? 3 p.
- It is an outlying part of the peninsula (3 p.)
14.2 Why has part of Worm’s Head resisted erosion? 3 p.
- Some parts contain plenty of coal (3 p.)
14.3 Which best describes the promontory? 3 p.
- It has an even landscape (3 p.)
14.4 Which of the following claims is true? 3 p.
- The Outer Head rises above the Inner Head (3 p.)
14.5 När kan man ta de bästa fotografierna av Worm’s Head? Svara på svenska. 3 p.
Svaret får inte överskrida 50 tecken. Om det givna antalet tecken överskrids leder det till poängavdrag.
Då det är ebb. / Då tidvattnet drar sig tillbaka. (3/0 p.)
OK: När tidvattnet drar sig tillbaka/sjunker.
VARKEN GER ELLER DRAR AV: När det blir tidvatten. (kan också syfta på flod) / När vattnet är lågt. (syftar inte nödvändigtvis på ebb) / När vattnet har sjunkit. (behöver inte betyda ebb) / När vattennivån har sjunkit. (syftar inte nödvändigtvis på tidvatten)
Part 3: Grammar and Vocabulary
15. Conductor 7 p.
15.1 We hope that discussions emanating from what is written here will lead to a better understanding of what is required to become a music director and provide a common vocabulary with which the orchestra field can discuss issues of artistic leadership. 3 p.
- originating (3 p.)
15.2 Evaluating conductors objectively can be difficult: There is no “correct” way to perform a given work of art; honest and vigorous differences of opinion are possible. 2 p.
- ardent (2 p.)
15.3 Many of the qualities needed by a music director are innate. 2 p.
- inborn (2 p.)
16. Opposites Attract 15 p.
16.1 1 p.
- “birds of a feather flock together” (1 p.)
16.2 1 p.
- continues (1 p.)
16.3 1 p.
- which (1 p.)
16.4 1 p.
- regarding (1 p.)
16.5 1 p.
- in (1 p.)
16.6 1 p.
- the underprivileged Cinderella (1 p.)
16.7 1 p.
- off (1 p.)
16.8 1 p.
- other (1 p.)
16.9 1 p.
- deemed (1 p.)
16.10 1 p.
- Aside from (1 p.)
16.11 1 p.
- Being (1 p.)
16.12 1 p.
- be (1 p.)
16.13 1 p.
- mate (1 p.)
16.14 1 p.
- complement (1 p.)
16.15 1 p.
- with (1 p.)
17. I stand corrected 5 p.
Each sentence below has one erroneous word. The word is either misspelled or there is something wrong with the grammar. Correct the spelling or the grammar in each sentence to fit the context.
Write only the corrected word in the box provided. Your correction must contain only one word.
17.1 Sometimes people say our grammar is too difficult, what is not true. 1 p.
- which (1 p.)
17.2 Are you saying that what people say is not true, or that english grammar is too difficult? 1 p.
- English (1 p.)
17.3 This might be a most suitable time for everyone to chance their thinking. 1 p.
- change (1 p.)
17.4 Anyway, you will have nothing to loose if you try. 1 p.
- lose (1 p.)
17.5 You are most propable right. 1 p.
- probably (1 p.)
Part 4: Production
18. Production 99 p.
Write a composition of 700–1,300 characters in English on one of the topics below, following the instructions. Spaces and line breaks are not included in the character count. Please note that the recommended minimum number of characters is 700. If you write less, it is very difficult to fulfill task requirements.
Leave the three other text fields empty.
18.1 In the Year 2525 99 p.
Svaret får inte överskrida 1300 tecken. Om det givna antalet tecken överskrids leder det till poängavdrag.
-10 p. om skribenten fokuserar på nutiden.
Det är inte nödvändigt att hänvisa till sången.
18.2 True Crime 99 p.
I find the whole true crime phenomenon disgusting. People are using the pain of the victims and their families for their own pleasure. What gives you the right to dig into real life tragedies and make ignorant judgements about the criminals and their victims!
Svaret får inte överskrida 1300 tecken. Om det givna antalet tecken överskrids leder det till poängavdrag.
18.3 Happiness is more important than success 99 p.
Svaret får inte överskrida 1300 tecken. Om det givna antalet tecken överskrids leder det till poängavdrag.
-5 p. om motiveringar saknas.
-2 p. om kännetecknen för ett tal saknas.
18.4 Don’t judge a book by its cover 99 p.
Svaret får inte överskrida 1300 tecken. Om det givna antalet tecken överskrids leder det till poängavdrag.
-10 p. om examinanden inte skriver en berättelse utan diskuterar temat mer allmänt.