Beskrivningar av goda svar: SV – Tyska, lång lärokurs
17.3.2025
Slutgiltiga beskrivningar av goda svar 13.5.2025
Grunderna enligt vilka bedömningen gjorts framkommer i de slutgiltiga beskrivningarna av goda svar. Uppgiften om hur bedömningsgrunderna tillämpats på examinandens provprestation utgörs av de poäng som examinanden fått för sin provprestation, de slutgiltiga beskrivningarna av goda svar och de föreskrifter gällande bedömningen som nämnden gett i sina föreskrifter och anvisningar. De slutgiltiga beskrivningarna av goda svar innehåller och beskriver inte nödvändigtvis alla godkända svarsalternativ eller alla godkända detaljer i ett godkänt svar. Eventuella bedömningsmarkeringar i provprestationerna anses vara jämställbara med anteckningar och sålunda ger de, eller avsaknaden av markeringar, inte direkta uppgifter om hur bedömningsgrunderna tillämpats på provprestationen.
Fulla poäng kan endast ges för ett svar som inte innehåller felaktig information. Om längden på svaret på en öppen fråga är begränsat till ett visst antal tecken, leder en överskridning av teckenantalet till poängavdrag. Avdraget är 1 poäng oberoende av maximipoängen för frågan.
Provprestationerna får inte kopieras. De är sekretessbelagda handlingar.
Anvisningarna om bedömningstjänsten för det elektroniska provet är åtkomliga på nämndens webbplats via länken: https://www.ylioppilastutkinto.fi/sv/webbtjanster/anmalan-till-examen-och-bedomning-av-provprestationer/anvandarinstruktion
De kriterier utifrån vilka skrivuppgifter bedöms finns beskrivna i en särskild tabell i Studentexamensnämndens föreskrifter om proven i det andra inhemska språket och främmande språk.
https://www.ylioppilastutkinto.fi/sv/verkstallandet-av-examen/foreskrifter-och-anvisningar/provspecifika-foreskrifter-och-anvisningar-3
Fel/problemställen markeras alltid. Varje markering behöver inte kommenteras verbalt, men om man så vill kan vilket ställe som helst preciseras i kommentarsfältet.
Teil 1: Hörverständnis
1. Marina und Jan 9 p.
1.1 Was erzählt Jan? 3 p.
- Er trifft Barbara manchmal (3 p.)
1.2 Warum ist Jan schon „ein echter Bayer“? 3 p.
- Er liebt die Natur und die Berge dort (3 p.)
1.3 Wo wollen sich Marina und Jan nochmal treffen? 3 p.
- Im „Goldhahn“ (3 p.)
2. Was der neue ICE-Zug bietet 9 p.
2.1 Welche Überschrift passt? 3 p.
- Besserer Handy-Empfang (3 p.)
2.2 Welche Überschrift passt? 3 p.
- Bessere Stromversorgung (3 p.)
2.3 Welche Überschrift passt? 3 p.
- Mehr Informationen (3 p.)
3. Weihnachtstraditionen 9 p.
3.1 Welche Tradition beschreibt Jakob? 3 p.
- Kontrollierter Kälteschock (3 p.)
3.2 Welche Tradition beschreibt Franziska? 3 p.
- Spezielles Weihnachtsgetränk (3 p.)
3.3 Welche Tradition beschreibt Louisa? 3 p.
- Übernachtungsparty (3 p.)
4. Spargel 12 p.
4.1 Welche Konsequenz hat der Verzicht auf Abdeck-Folien? 3 p.
- Der Spargel schmeckt besser (3 p.)
4.2 Warum muss man das Spargelfeld zweimal täglich kontrollieren? 3 p.
- Damit man den Spargel rechtzeitig aus der Erde nehmen kann (3 p.)
4.3 Wie erklärt Veronika Röll den hohen Spargelpreis? 3 p.
- Der Prozess vom Feld bis zum Kunden erfordert viele Schritte (3 p.)
4.4 Welche Handelsklasse sollte man kaufen, wenn man leicht zu schälenden Spargel wünscht? 3 p.
- Handelsklasse 1 (3 p.)
5. Kinderkommission 12 p.
5.1 Was sagt Emilia Fester über ihre Arbeit? 3 p.
- Sie arbeitet im Auftrag der ganzen Gesellschaft (3 p.)
5.2 Warum findet Emilia ihr Alter wichtig? 3 p.
- Sie ist für die Politik ihrer Generation da (3 p.)
5.3 Was sagt Emilia über die KiKo des Bundestages? 3 p.
- Die KiKo ist ein Fürsprecher für Jugendliche (3 p.)
5.4 Wie würde das Wahlrecht für Kinder funktionieren? 3 p.
- Jede und jeder könnte sich einfach dafür registrieren lassen (3 p.)
6. Valentinstag 9 p.
6.1 Was gehörte zu den alten Valentinstraditionen? 3 p.
- Die Mädchen konnten in ihre Zukunft blicken (3 p.)
6.2 Was macht man in Deutschland am Valentinstag immer öfter? 3 p.
- Der Partner oder die Partnerin erhält ein Geschenk (3 p.)
6.3 Was wird Singles vorgeschlagen? 3 p.
- Sie könnten einen Tag früher feiern (3 p.)
7. Anders leben (Video) 9 p.
7.1 Wie haben die Mitglieder der WG anfangs geschlafen? 3 p.
- Alle in einer Reihe in einem der Zimmer (3 p.)
7.2 Wie finanziert sich die WG? 3 p.
- Alle beteiligen sich nach ihren jeweiligen Möglichkeiten (3 p.)
7.3 Worüber ist Johanna Schenk froh? 3 p.
- Die Menschen der WG haben frischen Wind mit sich gebracht (3 p.)
8. Frankfurt am Main 12 p.
8.1 Vilka förändringar planerar man i trafiken i Frankfurts centrum? (2 saker) Svara på svenska. 6 p.
Svaret får inte överskrida 150 tecken. Om det givna antalet tecken överskrids leder det till poängavdrag.
-
Hastighetsbegränsningen ska sänkas [till 20 km i timmen][i en del av centrum]. / Den nya hastighetsbegränsningen är 20 km/h [i en del av centrum]. (3/0 p.)
-
Parkeringen längs gatorna begränsas. / Parkering längs gator/vägar begränsas. (3/0 p.)
-
Inte godkänt: parkeringsplatser minskas
8.2 Vad hoppas man uppnå med åtgärderna? Svara på svenska. 3 p.
Svaret får inte överskrida 150 tecken. Om det givna antalet tecken överskrids leder det till poängavdrag.
-
En likvärdig behandling av olika trafikformer. (3/0 p.)
-
Godkänns: all trafik, trafiksätt, trafikalternativ, trafikanter, sätt att röra/förflytta sig
-
Inte godkänt: fortskaffningsmedel, fordon, färdmedel, åkdon, transportformer
8.3 Hur påverkar förändringarna affärerna enligt undersökningen? Svara på svenska. 3 p.
Svaret får inte överskrida 100 tecken. Om det givna antalet tecken överskrids leder det till poängavdrag.
-
De har en positiv effekt. (3/0 p.)
-
Inte godkänt: effekten kan (möjligen) vara positiv.
-
Inte godkänt: effekten är inte negativ.
Inspelningen Hören Sie den Text als Ganzes.
In der Metropole Frankfurt am Main wird sich der Verkehr in der Innenstadt verändern. So soll nach dem neuen Tempo-20-Plan in Teilen der Innenstadt höchstens mit 20 Kilometer pro Stunde gefahren werden. Auch Parkplätze werden in einigen Straßen weniger. Die Maßnahmen sollen dafür sorgen, dass alle Verkehrsarten endlich gleichberechtigt behandelt werden.
Man befürchtete, die Reduktion des Autoverkehrs in einer Straße könnte den Ladengeschäften schaden. Dies konnten Studien bislang jedoch nicht belegen. Aktuelle Studien haben sogar nachgewiesen, dass verkehrsberuhigte Zonen einen günstigen wirtschaftlichen Effekt haben. Dennoch stößt die wachsende Zahl der Verkehrs-Experimente in Teilen der Bevölkerung auf Skepsis.
9. Hundesteuer 6 p.
9.1 På vilken grund fastställer kommunen hundskattens storlek? Svara på svenska. 3 p.
Svaret får inte överskrida 100 tecken. Om det givna antalet tecken överskrids leder det till poängavdrag.
- Enligt [hundens] ras. (3/0 p.)
9.2 Vad kan man inte direkt sluta sig till av de högre skatteintäkterna? Svara på svenska. 3 p.
Svaret får inte överskrida 100 tecken. Om det givna antalet tecken överskrids leder det till poängavdrag.
- Att antalet hundar skulle ha ökat. / Antalet hundar [i kommunen]. (3/0 p.)
Inspelningen Hören Sie den Text als Ganzes.
Über 400 Millionen Euro haben deutsche Kommunen im Jahr 2022 über die Hundesteuer eingenommen - ein neuer Rekord, wie das Statistische Bundesamt mitteilte. Die Einnahmen aus der Hundesteuer sind in den letzten Jahren durchgehend gestiegen. Die Höhe der Hundesteuer bestimmen die Kommunen, und die Summe hängt von der Rasse des Hundes ab. Insofern bedeuten höhere Steuereinnahmen nicht zwangsläufig, dass es auch mehr Hunde gibt. Unsere lieben Haustiere lassen also so die öffentliche Kasse klingeln!Teil 2: Textverständnis
10. Raum mieten 8 p.
10.1 Warum hat Mirja bisher keinen Platz für die Party gefunden? 2 p.
- Sie möchte nicht für Essen und Trinken dabei bezahlen (2 p.)
10.2 Was sagt Mirja über die Veranstaltung der Party? 3 p.
- Sie gibt den Vermietern Garantien für den Raum (3 p.)
10.3 Was bedeutet „zur Verfügung stellen“ im Kontext? 3 p.
- anbieten (3 p.)
11. Ehrenamt 9 p.
11.1 Welche Frage passt am besten? 3 p.
- An wen wende ich mich, wenn ich ein Ehrenamt ausüben möchte? (3 p.)
11.2 Welche Frage passt am besten? 3 p.
- Welche Voraussetzungen muss ich für ein Ehrenamt erfüllen? (3 p.)
11.3 Welche Frage passt am besten? 3 p.
- Was passiert, wenn mir ein Ehrenamt dann doch nicht gefällt? (3 p.)
12. Redewendungen 9 p.
12.1 Welche Redewendung passt? 3 p.
- Die Kuh ist vom Eis (3 p.)
12.2 Welche Redewendung passt? 3 p.
- Aller guten Dinge sind drei (3 p.)
12.3 Welche Redewendung passt? 3 p.
- Er kann sich kaum im Zaum halten (3 p.)
13. Melitta Bentz 18 p.
13.1 Was kann man über Melitta Bentz’ Erfindung feststellen? 3 p.
- Sie ist heute immer noch weit verbreitet (3 p.)
13.2 Welche Schwierigkeiten gab es am Anfang beim Kaffeekochen? 3 p.
- Mit keinem Sieb konnte man richtig klaren Kaffee zubereiten (3 p.)
13.3 Was war die entscheidende Innovation von Melitta Bentz? 3 p.
- Sie fügte dem Filterbecher spezielles Papier hinzu (3 p.)
13.4 Hur marknadsförde Emil Hugo Bentz produkten? (2 saker) Svara på svenska. 6 p.
Svaret får inte överskrida 150 tecken. Om det givna antalet tecken överskrids leder det till poängavdrag.
-
Han presenterade den i lokala affärer (3/0 p.) och [demonstrerade den] i skyltfönster. (3/0 p.)
-
Godkänns: butiker, affärer, företag
-
Godkänns: i skyltfönstret, i affärernas fönster
-
Inte godkänt: försäljningsfönster, scenfönster, tittfönster osv.
-
Inte godkänt: han presenterade den för affärer
13.5 Welcher Marketingkanal von Melitta Bentz ist immer noch allgemein in Gebrauch? 3 p.
- Marketing durch persönliche Netzwerke (3 p.)
14. Radfahren 15 p.
14.1 Was beunruhigt den Verkehrspolizisten Breust? 3 p.
- Manche Schüler haben kaum Kontrolle über ihre Fahrräder (3 p.)
14.2 Was passiert, wenn man die Fahrradprüfung nicht besteht? 3 p.
- Man darf trotzdem sowieso Radfahren (3 p.)
14.3 Warum fährt die 8-jährige Josi nicht viel Rad? 3 p.
- Ihre Mutter findet den Verkehr in Berlin für ihre Tochter zu gefährlich (3 p.)
14.4 Was bedeutet „haben das bereits sehr früh sehr gut drauf“ im Kontext? 3 p.
- Viele Kinder sind geschicktere Radfahrer als zuvor (3 p.)
14.5 Welche Maßnahme halten alle Befragten für wünschenswert? 3 p.
- Kinder sollten von zu Hause ein positives Vorbild erhalten (3 p.)
15. Was schulden wir unseren Eltern? 12 p.
15.1 Worüber machten sich Anandas Eltern Sorgen vor ihrem freien Jahr? 3 p.
- Dass Ananda eine gewünschte Ausbildung verpasst (3 p.)
15.2 Was sagt Ananda zur finanziellen Unterstützung der Eltern? 3 p.
- Sie darf keine Bedingungen enthalten (3 p.)
15.3 Was hat das Studium in Leipzig für Ananda mit sich gebracht? 3 p.
- Es hat ihr die notwendige Freiheit geboten (3 p.)
15.4 Wofür wird Ananda von den älteren Generationen kritisiert? 3 p.
- Sie erkennt deren Leistungen nicht genügend an (3 p.)
16. Darf ich Besuchskindern Süßigkeiten geben? 6 p.
16.1 Vad uppmanar experten Anna att säga till föräldrarna till hennes sons kompis? Svara på svenska. 3 p.
Svaret får inte överskrida 150 tecken. Om det givna antalet tecken överskrids leder det till poängavdrag.
-
Att man får äta [rimliga mängder] godis hemma hos Anna. / Att man får äta gott hemma hos Anna (3/0 p.)
-
Godkänns: äta sötsaker/godis/godsaker
-
Godkänns: Hon uppmanar att fråga om man får ge godis till kompisen
16.2 Vad säger experten att Anna absolut ska göra? Svara på svenska. 3 p.
Svaret får inte överskrida 150 tecken. Om det givna antalet tecken överskrids leder det till poängavdrag.
-
Föräldrarnas vilja / ett eventuellt förbud måste absolut respekteras / följas. (3/0 p.)
-
Godkänns: respektera föräldrarnas svar; uppskatta föräldrarnas svar.
17. Kurioses Schild in Supermarkt 6 p.
17.1 Vad varnas det för på skylten i butiken och vad har gett upphov till missförstånd? Svara på svenska. 6 p.
Svaret får inte överskrida 150 tecken. Om det givna antalet tecken överskrids leder det till poängavdrag.
-
Produkterna [på hyllan] är avsedda för djur. / Produkterna [på hyllan] är inte avsedda för människor. (3/0 p.)
-
Djurmaten ser ut som mat för människor. (3/0 p.)
-
Godkänns: produkterna såg ut som traditionella/vanliga bakverk
-
Godkänns: bakelser, bröd
Teil 3: Struktur und Vokabular
18. Unsichtbar aber wichtig 15 p.
18.1 1 p.
- unseren (1 p.)
18.2 1 p.
- am (1 p.)
18.3 1 p.
- dahinter (1 p.)
18.4 1 p.
- gesehen wird (1 p.)
18.5 1 p.
- abwenden (1 p.)
18.6 1 p.
- dass (1 p.)
18.7 1 p.
- dafür (1 p.)
18.8 1 p.
- Ausbruch (1 p.)
18.9 1 p.
- vor dieser harten (1 p.)
18.10 1 p.
- steigen (1 p.)
18.11 1 p.
- mit (1 p.)
18.12 1 p.
- wir haben nicht nur eine hohe Inflation (1 p.)
18.13 1 p.
- ordentliches (1 p.)
18.14 1 p.
- die (1 p.)
18.15 1 p.
- leidet (1 p.)
19. Rothenburg ob der Tauber 9 p.
19.1 Possessivpronomen Plural 1 p.
- seine (1 p.)
19.2 som i en saga 1 p.
- wie im Märchen (1 p.)
- wie in einem Märchen (1 p.)
19.3 till fots 1 p.
- Zu Fuß (1 p.)
19.4 man + servieren 1 p.
- serviert man (1 p.)
19.5 grön 1 p.
- grüne (1 p.)
19.6 600 år sedan 1 p.
- vor 600 Jahren (1 p.)
19.7 får [man] veta 1 p.
- erfährt (1 p.)
- lernt (1 p.)
19.8 om kvällarna 1 p.
- abends (1 p.)
- an den Abenden (1 p.)
19.9 nu är det dags 1 p.
- nun ist es Zeit (1 p.)
- jetzt ist es Zeit (1 p.)
- nun ist die Zeit (1 p.)
Även andra korrekta uttryck godkänns.
20. Jobinterview 6 p.
20.1 Konstatera att du har studerat tre år vid universitetet. 2 p.
-
Aber ich habe jetzt drei Jahre an der Universität studiert. (2 p.)
-
Ich studiere aber seit drei Jahren an der Uni. (2 p.)
-
"Ich habe seit drei Jahren an der Universität studiert." 1 p.
20.2 Medge att det stämmer... 2 p.
-
Das stimmt (2 p.)
-
Ja, so ist das (2 p.)
-
Godkänns också bl. a.: da haben Sie recht; ich gebe es zu
-
För du-tilltal avdras 1 poäng.
20.3 ...be intervjuaren ge dig en chans 2 p.
-
ich bitte Sie, mir eine Chance zu geben. (2 p.)
-
ich wäre dankbar, wenn ich eine Möglichkeit bekäme. (2 p.)
-
Ordet "Bitte" krävs inte.
-
För du-tilltal avdras 1 poäng (även om du-tilltal har använts i föregående punkt)
Poängsättning 2/1/0 p.:
2 poäng
– Svaret är helt lämpligt för situationen, och innehållet och språkdräkten är felfria.
1 poäng (någon av följande)
– Svaret är lämpligt för situationen och språkligt felfritt men bristfälligt till sitt innehåll.
– Svaret är lämpligt för situationen och felfritt till sitt innehåll men språkligt bristfälligt.
– Svaret är felfritt språkligt och till sitt innehåll men inte helt lämpligt för situationen.
– Svaret har språkliga och innehållsliga brister, men det är lämpligt för situationen.
0 poäng
– Svaret är delvis eller helt olämpligt för situationen och/eller dess språkdräkt och/eller innehåll är mycket bristfälliga.
Teil 4: Schriftliche Produktion
21. Schriftliche Produktion 99 p.
Schreiben Sie einen Text auf Deutsch zu einem der folgenden Themen. Folgen Sie den Anweisungen. Die Länge des Textes ist 700–1100 Zeichen; Leerzeichen und Zeilenschalter (Enter/Return) werden nicht mitgerechnet.
NB: Schreiben Sie nur einen Text. Die drei anderen Antwortfelder müssen komplett leer bleiben.
21.1 Langjährige Freundschaft 99 p.
Svaret får inte överskrida 1100 tecken. Om det givna antalet tecken överskrids leder det till poängavdrag.
I uppgiften krävs varken en viss inledning eller en viss avslutning.
21.2 Ehrenamt 99 p.
Svaret får inte överskrida 1100 tecken. Om det givna antalet tecken överskrids leder det till poängavdrag.
I uppgiften krävs varken en viss inledning eller en viss avslutning.
21.3 Bahnverkehr in Europa 99 p.
Svaret får inte överskrida 1100 tecken. Om det givna antalet tecken överskrids leder det till poängavdrag.
I uppgiften krävs varken en viss inledning eller en viss avslutning.
21.4 Mündliche Präsentation 99 p.
Svaret får inte överskrida 1100 tecken. Om det givna antalet tecken överskrids leder det till poängavdrag.
Uppgiften kräver en inledning som passar för ett muntligt framförande och fungerar i den givna situationen. Om den saknas, dras 2 poäng av.
Det går bra att dua eller nia.