Beskrivningar av goda svar: SV – Biologi

21.3.2025

Slutgiltiga beskrivningar av goda svar 13.5.2025

Grunderna enligt vilka bedömningen gjorts framkommer i de slutgiltiga beskrivningarna av goda svar. Uppgiften om hur bedömningsgrunderna tillämpats på examinandens provprestation utgörs av de poäng som examinanden fått för sin provprestation, de slutgiltiga beskrivningarna av goda svar och de föreskrifter gällande bedömningen som nämnden gett i sina föreskrifter och anvisningar. De slutgiltiga beskrivningarna av goda svar innehåller och beskriver inte nödvändigtvis alla godkända svarsalternativ eller alla godkända detaljer i ett godkänt svar. Eventuella bedömningsmarkeringar i provprestationerna anses vara jämställbara med anteckningar och sålunda ger de, eller avsaknaden av markeringar, inte direkta uppgifter om hur bedömningsgrunderna tillämpats på provprestationen.

Biologin är en naturvetenskap som undersöker strukturen, funktionerna och interaktionsförhållandena inom den levande naturen i biosfären, och den sträcker sig ända till cell‐ och molekylnivån. Insikt i frågor och fenomen som rör människans biologi spelar också en central roll. Typiskt för biologin som vetenskap är insamling av information genom observationer och experiment. Biovetenskaperna är snabbt växande vetenskapsgrenar vars tillämpningar utnyttjas på många sätt i samhället. Biologin för fram ny information om mångfalden i den levande naturen och uppmärksammar inverkan av mänsklig aktivitet på miljön, i säkerställandet av naturens mångfald samt i främjandet av en hållbar utveckling.

I studentexamensprovet i biologi bedöms hur utvecklade examinandens biologiska tänkesätt och kunskap är, samt examinandens förmåga att presentera de saker som krävs i rätt sammanhang och på ett strukturerat sätt. I provet bedöms examinandens förmåga att beakta växelverkan mellan företeelser och förhållandet mellan orsak och verkan. Förutom behärskandet av grundläggande begrepp och företeelser bedöms också examinandens förmåga att tolka bilder, figurer, statistik och aktuell information samt att motivera sitt svar. Ett gott svar behandlar företeelser mångsidigt och belyser dem med exempel. Ett gott svar är baserat på fakta och inte på ogrundade åsikter. I ett gott svar presenteras tabeller, övrig data och illustrationer på ett överskådligt sätt.

Del 1: 20-poängsuppgift

1. Flervalsuppgifter ur olika delområden inom biologin 20 p.

1.1 Välj det svarsalternativ som passar bäst i varje deluppgift 1.1.1–1.1.7. Rätt svar 2 p., fel svar 0 p. 14 p.

1.1.1 Variation i fenotypen orsakad av miljön, det vill säga fenotypisk plasticitet, hjälper organismer att anpassa sig till olika livsmiljöer. Vilket av följande alternativ beskriver fenotypisk plasticitet bäst? 2 p.
  • Organismer med samma genotyp kan se olika ut på grund av fenotypisk plasticitet.  (2 p.)
1.1.2 Vilket av följande alternativ är ett typiskt exempel på fenotypisk plasticitet? 2 p.
  • Storleken på växter med samma genom varierar mellan olika växtplatser.  (2 p.)
1.1.3 Vilket av följande alternativ motsvarar bäst definitionen på epigenetisk reglering? 2 p.
  • En förändring i uttrycket hos en gen som inte beror på en förändring i basparsordningen i DNA:t.  (2 p.)
1.1.4 Vilket av följande påståenden om epigenetisk reglering är rätt? 2 p.
  • Förändringarna i genuttrycket hos en individ som orsakats av epigenetisk reglering kan överföras till följande generationer.  (2 p.)
1.1.5 Vilket av följande påståenden om mitokondrier är rätt? 2 p.
  • Pyruvat som producerats vid glykolysen används i mitokondriens energiproduktion.  (2 p.)
1.1.6 Vilket av följande påståenden om kloroplasten är rätt? 2 p.
  • Kloroplasterna behöver koldioxid för fotosyntesen.  (2 p.)
1.1.7 Vilket av följande påståenden om växtcellernas cellvägg är rätt? 2 p.
  • Cellväggen är främst uppbyggd av cellulosa.  (2 p.)

1.2 Välj i rullgardinsmenyn om följande påståenden 1.2.1–1.2.6 bäst passar in på CRISPR-tekniken (”gensaxen”), på hybrid-DNA-tekniken, eller om de passar in på båda. Rätt svar 1 p., fel svar 0 p. 6 p.

1.2.1 Med hjälp av denna teknik kan man framställa knockoutorganismer. 1 p.
  • Passar in på CRISPR-tekniken.  (1 p.)
  • Passar in på båda teknikerna.  (1 p.)
1.2.2 Med hjälp av denna teknik produceras människoinsulin i bakterier. 1 p.
  • Passar in på hybrid-DNA-tekniken.  (1 p.)
1.2.3 Med hjälp av denna teknik kan man få en organism att uttrycka en önskad egenskap. 1 p.
  • Passar in på båda teknikerna.  (1 p.)
1.2.4 I denna teknik behövs guide-RNA. 1 p.
  • Passar in på CRISPR-tekniken.  (1 p.)
1.2.5 Med hjälp av denna teknik kan man modifiera exakt det önskade stället på DNA:t. 1 p.
  • Passar in på CRISPR-tekniken.  (1 p.)
  • Passar in på båda teknikerna.  (1 p.)
1.2.6 I tekniken behövs plasmider. 1 p.
  • Passar in på hybrid-DNA-tekniken.  (1 p.)

Del 2: 15-poängsuppgifter

2. Växternas uppbyggnad 15 p.

I växternas uppbyggnad kan man särskilja olika strukturer som har utvecklats till följd av evolutionen.

2.1

Bild 2.A visar ett tvärsnitt av stammen hos en växt. Vilken av strukturerna 1–5 som är markerade på bilden föreställer xylemet och vilken floemet? Rätt svar 1 p., fel svar 0 p.

Om du har börjat besvara uppgiften men kommer till att du ändå inte vill lämna in den för bedömning kan du radera ditt svar genom att välja den tomma raden i rullgardinsmenyn.

2 p.

2.1.1 xylem 1 p.
  • del 4  (1 p.)
2.1.2 floem 1 p.
  • del 2  (1 p.)

2.2

Ledningssträngar bestående av xylem och floem är typiska för kärlväxter. Välj i varje deluppgift 2.2.1–2.2.6 om den finländska växtart som visas på bilden hör till kärlväxterna eller inte. Rätt svar 1 p., fel svar 0 p.

Om du har börjat besvara uppgiften men kommer till att du ändå inte vill lämna in den för bedömning kan du radera ditt svar genom att välja den tomma raden i rullgardinsmenyn.

6 p.

2.2.1 gran (Picea abies) 1 p.
  • Hör till kärlväxterna.  (1 p.)
2.2.2 björnmossa (Polytrichum sp.) 1 p.
  • Hör inte till kärlväxterna.  (1 p.)
2.2.3 ekorrbär (Maianthemum bifolium) 1 p.
  • Hör till kärlväxterna.  (1 p.)
2.2.4 strutbräken (Matteuccia struthiopteris) 1 p.
  • Hör till kärlväxterna.  (1 p.)
2.2.5 husmossa (Hylocomium splendens) 1 p.
  • Hör inte till kärlväxterna.  (1 p.)
2.2.6 skogsfräken (Equisetum sylvaticum) 1 p.
  • Hör till kärlväxterna.  (1 p.)

2.3 Diskutera varför utvecklingen av ledningssträngar var ett viktigt skeende i växternas evolution. 7 p.

Sammanlagt 7 poäng till exempel av följande:

Ledningssträngarna utgör tillsammans växtens ledningsvävnad. (1 p.) Ledningsvävnaden bildar transportsystemet för olika ämnen i växten. (1 p.)

Utvecklingen av ledningsvävnad var en fördel då växterna anpassade sig till ett liv på land. (1 p.) Ledningsvävnaden utgör en nyckelanpassning för att växtens olika delas ska kunna differentieras (1 p.), och därmed kan de ha drivit på utvecklingen av rot/stam/blad (1 p.).

Ledningssträngarna stöder växten. (1 p.) Rotstrukturerna gör det möjligt för växten att fästa sig i marken. (1 p.) Ledningsträngarna gör höjdtillväxten möjlig. (1 p.), vilket har möjliggjort en effektiv konkurrens om ljuset (1 p.).

Kambiet möjliggör tjocklekstillväxten. (1 p.) Längs ledningssträngarna förs vattnet upp i växtens övriga delar (1 p.) genom ledningssträngarnas xylemdel (1 p.). Med vattnet får växten även de näringsämnen den behöver. (1 p.)

Transporten av fotosyntesprodukter i ledningssträngarnas floemdel (1 p.) gör det möjligt att transportera organiska ämnen till växtens övriga delar (1 p.), att lagra näringsämnen eller energi till exempel i rötterna (1 p.) och att modifiera dessa ämnen vidare till andra ämnen som växten behöver (1 p.).

3. Ekosystemtjänster 15 p.

3.1 Förklara vad som menas med ekosystemtjänster. 3 p.

Ekosystemtjänster är resurser eller tjänster som naturen erbjuder. (1 p.) Dessa kan vara materiella eller immateriella. (1 p.) De är processer som är viktiga för organismsamhällets hållbarhet (1 p.), produktionsförmåga (1 p.) och människans välbefinnande (1 p.).

3.2 Klassificering av ekosystemtjänster 12 p.

Diskutera hurdana ekosystemtjänster de finländska skogarna producerar. Utnyttja alla begrepp på bild 3.2.A i ditt svar.

Poängsättning: högst 4 poäng för definitionerna på de olika klasserna och högst 8 poäng för exempel på ekosystemtjänster som representerar de olika klasserna.

Upprätthållande tjänster möjliggör ekosystemens funktion / utgör grunden för alla övriga ekosystemtjänster (1 p.). Upprätthållande tjänster som erbjuds av skogar är till exempel fotosyntesen som utförs av producenterna (1 p.), nedbrytarnas funktion / ämnenas kretslopp (1 p.), vattnets kretslopp (1 p.) och naturens mångfald (1 p.).

Reglerande tjänster reglerar till exempel klimatet och vattnets kretslopp. (1 p.) Skogarna binder ock lagrar kol / fungerar som kolsänkor (1 p.) och bromsar därmed klimatförändringen (1 p.). Växternas rotsystem och marken binder vatten, vilket förhindrar erosion (1 p.) och översvämningar (1 p.). Marken renar också vattnet som filtreras genom den. (1 p.) Skogar kan skydda mot buller eller föroreningar till exempel i närheten av vägar. (1 p.) Insektspollinering gör det möjligt att bilda bär. (1 p.)

Producerande tjänster innebär materiella produkter som fås ur ekosystemet (1 p.), till exempel näring eller råvaror (1 p.) för skogsindustrin eller till olika biomaterial (1 p.). Trä och spill från avverkning (grot) används också för energiproduktion. (1 p.) Ur skogarna fås bär (till exempel lingon och blåbär) (1 p.) och matsvampar (1 p.) som kan användas som föda. Kött fås av vilda djur (till exempel älg, vitsvanshjort och skogshöns). (1 p.) I svaret kan även andra nyttoprodukter som kan fås ur skogen behandlas (till exempel näver, sav från träden, tjära, örter eller julgranar). (1 p.)

Kulturella tjänster producerar immateriell nytta för människan. (1 p.) Skogar används för motion och utflykter (1 p.) samt för annan rekreationsverksamhet (1 p.). Skogarna främjar därmed människans hälsa. (1 p.) Ett exempel på detta (1 p.) kan också ges i svaret. Skogarna erbjuder också estetiska upplevelser (1 p.) och utgör källor till inspiration för konstnärer (1 p.).

Svaret kan också byggas upp så att upprätthållande tjänster och reglerande tjänster behandlas som en klass.

4. Cellernas delning 15 p.

4.1

Cellerna hos flercelliga organismer delar sig i samband med mitosen och meiosen. Välj i deluppgifterna 4.1.1–4.1.5 om celldelningsskeendet som nämns hör ihop med mitosen, meiosen, eller båda. Rätt svar 1 p., fel svar 0 p.

Om du har börjat besvara uppgiften men kommer till att du ändå inte vill lämna in den för bedömning kan du radera ditt svar genom att välja den tomma raden i rullgardinsmenyn.

5 p.

4.1.1 Kärnspolens trådar flyttar kromosomer. 1 p.
  • Hör ihop med både mitosen och meiosen.  (1 p.)
4.1.2 Slutresultatet är identiska celler. 1 p.
  • Hör endast ihop med mitosen.  (1 p.)
4.1.3 Innan kromosomerna skiljs åt faller kärnmembranet sönder. 1 p.
  • Hör ihop med både mitosen och meiosen.  (1 p.)
4.1.4 De homologa kromosomerna konjugerar, det vill säga lägger sig bredvid varandra. 1 p.
  • Hör endast ihop med meiosen.  (1 p.)
4.1.5 Slutresultatet är celler vars genom är haploidt. 1 p.
  • Hör endast ihop med meiosen.  (1 p.)

4.2 Diskutera vilken roll meiosen har för flercelliga organismer. 5 p.

Sammanlagt 5 poäng till exempel för följande:

Meios innebär reduktion, och vid meiosen halveras antalet kromosomer. (1 p.) Meiosen möjliggör könlig förökning (1 p.) där det förekommer genetisk variation mellan avkomman (1 p.).

De homologa kromosomerna utbyter genetiskt material (1 p.), det vill säga det sker överkorsning (1 p.). Dessutom fördelas de homologa kromosomerna slumpmässigt mellan könscellerna som uppkommer. (1 p.) Tillsammans leder detta till att nya kombinationer av egenskaper uppkommer (1 p.), det vill säga till rekombination (1 p.). Detta kan leda till fenotypisk variation (1 p.) som gör det möjligt för organismer att anpassa sig till föränderliga miljöer. (1 p.)

4.3 Celldelningen regleras med hjälp av många olika reglerande proteiner. Diskutera varför det är nödvändigt att reglera delningen som sker i samband med mitosen och vad som kan hända om reglering saknas. 5 p.

Sammanlagt 5 poäng till exempel av följande:

Vid kontrollpunkterna (1 p.) i cellcykeln, till exempel i G1/G2/M-stadierna (1 p.) bestämmer de reglerande proteinerna om cellcykeln ska fortsätta. (1 p.) På detta sätt kan det säkerställas att DNA:t är korrekt kopierat (1 p.). Detta i sin tur säkerställer att det inte bildas för många celler (1 p.) och att dottercellerna får rätt antal kromosomer (1 p.).

En okontrollerad celldelning ger upphov till tumörer / abnorm vävnadsmassa. (1 p.) Cancerceller är exempel på celler där cellcykeln inte är under kontroll (1 p.). Det har skett mutationer i de reglerande generna hos dessa celler (1 p.).

5. Generna och områdena utanför dem 15 p.

Människans genom kan indelas i gener och områden som ligger utanför generna.

5.1 Redogör för vilka delar en gen hos en eukaryot cell är uppbyggd av och vilka uppgifter dessa delar har. 9 p.

Sammanlagt 9 poäng till exempel av följande:

En gen är ett avsnitt av DNA. (1 p.) Gener består av en kodande region (1 p.) och en kontrollregion (1 p.). I genomet hos en eukaryot organism finns gener som kodar för proteiner (1 p.) och gener som kodar för RNA (1 p.). Den kodande regionen i genen består av sekvenser som innehåller information (1 p.), det vill säga exoner (1 p.), och introner (1 p.) som inte innehåller information (1 p.). Till kontrollregionen hör en promotor (1 p.) till vilken RNA-polymeraset binds och startar avläsningen av genen (1 p.) samt förstärkaravsnitt (1 p.) som hjälper till då avläsningen av genen inleds (1 p.).

5.2 Beskriv hurdana områden det finns utanför genen och vilken betydelse de har. 6 p.

Sammanlagt 6 poäng till exempel av följande:

De områden som ligger utanför generna innehåller repeterade sekvenser (1 p.) där en kort DNA-sekvens upprepas flera gånger efter varandra (1 p.). Repeterade sekvenser utnyttjas vid identifiering av individer. (1 p.)

Centromerer är områden som ligger i mitten av kromosomen (1 p.) och som hör samman med fördelningen av kromosomerna (1 p.) Telomererna är områden i kromosomernas ändor (1 p.) som hör samman med replikeringen av kromosomerna (1 p.) I områdena utanför generna finns också transposoner, det vill säga så kallade hoppande gener (1 p.) som kan flytta sig från en position till en annan inom genomet (1 p.). En transposon kan ändra genomet genom att flytta sig till en annan position (1 p.), till exempel mitt i en exon (1 p.) eller i kontrollregionen (1 p.) och därigenom påverka individens duglighet (1 p.). Transposoner som aktiveras kan användas som markörer vid diagnostisering av cancer eftersom vissa transposoner kan aktiveras i samband med vissa typer av cancer. (1 p.)

Det finns också slocknade gener i områdena utanför generna. (1 p.) Dessa har under evolutionens gång förlorat sin funktion. (1 p.) Dessutom finns det DNA vars funktion man inte känner till (1 p.) samt rester av virus i områdena utanför generna. (1 p.)

6. Röd-grön färgblindhet 15 p.

Det finns olika typer av färgblindhet, till exempel röd-grön färgblindhet (röd-grön färgsinnesdefekt, röd-grön-svaghet), den mycket mer sällsynta blåblindheten och den ännu mer sällsynta totala färgblindheten.

6.1 Förklara vad som menas med röd-grön färgblindhet och vad den beror på. 6 p.

Sammanlagt 6 poäng till exempel av följande:

Med röd-grön färgblindhet menas en svårighet att skilja färgerna röd och grön från varandra. (1 p.) Svårigheten kan bero på problem med att förnimma antingen röd eller grön färg. (1 p.)

Människan har tappceller i ögats näthinna (1 p.). De olika tappcelltyperna svarar för seendet av ett visst färgområde, det vill säga olika tappceller reagerar på olika våglängder av ljus. (1 p.) Tappcellerna är känsliga för rött, blått eller grönt ljus. (1 p.)

Röd-grön färgblindhet (röd-grön-svaghet) beror oftast på en recessiv (1 p.) allel som sitter i X-kromosomen (1 p.) och som gör att antingen de tappceller som förnimmer grönt ljus eller de som förnimmer rött ljus fungerar dåligt (1 p.) eller att tappceller fattas (1 p.).

6.2 Diskutera varför röd-grön färgblindhet är allmännare hos män än hos kvinnor. 2 p.

Sammanlagt 2 poäng till exempel av följande:

Eftersom röd-grön färgblindhet nedärvs recessivt i X-kromosomen är störningar i färgseendet vanligare hos män, eftersom de bara har en X-kromosom (1 p.) som de ärvt av sin mor. Den recessiva egenskapen uttrycks i fenotypen hos män (1 p.) eftersom den röd-grön-färgblinda saknar den komplementerande allelen (1 p.). Hos kvinnor döljer den andra X-kromosomen felet. (1 p.)

6.3 Förklara på vilka sätt röd-grön färgblindhet han konstateras. 3 p.

Sammanlagt 3 poäng till exempel av följande:

Röd-grön färgblindhet märks ofta i det dagliga livet. (1 p.) För att upptäcka röd-grön färgblindhet har olika tester som bygger på bilder (1 p.) eller ljus av olika färg (1 p.) utvecklats. I bildtesterna används olika nyanser av grönt och rött (1 p.), och en person med röd-grön färgblindhet kan inte urskilja de olika figurerna i testet rätt (Ishihara-testet) (1 p.). Gentester (1 p.) kan även användas. I svaret kan också beskrivas hur dessa tester utförs i praktiken. (1p.)

6.4 Bedöm varför röd-grön färgblindhet kan begränsa valet av yrke. 4 p.

Sammanlagt 4 poäng till exempel av följande:

Färgblindhet leder till problem i situationer där information förmedlas med hjälp av färger. (1 p.) Det kan till exempel vara svårt att se trafikljus eller de röda bromsljusen på bilar som kör framför. (1 p. För belysande exempel)

Följder av färgblindhet kan vara att reaktionstiden ökar (1 p.), att en ljussignal inte upptäcks (1 p.) eller att en färg felidentifieras (1 p.). Det är svårt för färgblinda att fungera inom vissa yrken (1 p. för exempel på ett sådant yrke).

7. Fosterdiagnostik 15 p.

Fosterdiagnostik innebär att man med olika metoder undersöker fostrets hälsotillstånd. Sådana metoder är till exempel fostervattensundersökning och ultraljudsundersökning, som visas på bild 7.A.

7.1 Embryot och fostret är olika stadier i människans individutveckling. Förklara vad som menas med begreppen embryo och foster. 4 p.

Sammanlagt 4 poäng till exempel av följande:

Med embryo menas det stadium i individutvecklingen vars början kan definieras på olika sätt (befruktningen, celldelningsfasen, gastrulationen) (1 p.) och som tar slut vid ungefär tionde graviditetsveckan, det vill säga ungefär åtta veckor efter befruktningen (1 p.). Organsystemen definieras under embryostadiet. (1 p.)

Efter embryostadiet följer fosterstadiet som tar slut då barnets föds. (1 p.) Under fosterstadiet fortsätter kroppsdelarna och organsystemen att utvecklas (1 p.) och fostret börjar få mänskliga drag (1 p.).

7.2 Namnge strukturerna 1–4 på bild 7.A. 4 p.

  1. moderkaka (1 p.)

  2. navelsträng (1 p.)

  3. livmodervägg / livmoder / livmodermuskel (1 p.)

  4. livmoderhalsen (1 p.)

7.3 Diskutera vad man kan ta reda på om fostret med hjälp av fostervattens- och ultraljudsundersökningar. 7 p.

Fostervattensundersökning (3–4 p.):

Då man gör en fostervattensundersökning tar man med hjälp av en nål ett prov från fostervattnet som omger fostret i livmodern för att få tag på celler som lossnat från fostret (1 p.) Med hjälp av dessa celler söker man efter tecken på ärftliga sjukdomar (1 p.), till exempel cystisk fibros (1 p.), och kromosom- eller kromosomuppsättningsmutationer (1 p.) som Downs syndrom (1 p.). Med hjälp av en fostervattensundersökning kan man bestämma fostrets biologiska kön utifrån karyotypen. (1 p.) Med hjälp av en fostervattensundersökning kan man också bestämma fostrets rhesusfaktor. (1p.)

Ultraljudsundersökning (3–4 p.):

Med hjälp av en ultraljudsundersökning kan man få reda på antalet foster (1 p.) och utifrån fostrets utvecklingsstadium kan man bedöma hur länge graviditeten fortgått (1 p.).

Med hjälp av en ultraljudsundersökning kan man försäkra sig om fostrets läge / ställning / navelsträngens placering / placentans läge. (1 p.)

Med hjälp av en ultraljudsundersökning kan man undersöka fostrets hjärtrytm (1 p.) och upptäcka strukturella avvikelser eller missbildningar hos fostret (1 p.), till exempel läppspalt (högst 1 p. för exempel). För exaktare observationer kan till exempel 3D-ultraljudsundersökningar användas (1 p.).

Fostrets biologiska kön kan bestämmas även med hjälp av en ultraljudsundersökning då fostrets yttre könsorgan har utvecklats. (1 p.) Metoden lämpar sig även för att uppskatta fostrets vikt i slutet av graviditeten. (1 p.)

8. Antibiotikaresistens 15 p.

8.1 Antibiotikaresistens anses vara ett lika stort hot mot människans hälsa som klimatförändringen. Bedöm vilka orsaker som har lett till att antibiotikaresistens har uppkommit. 11 p.

Sammanlagt 11 poäng till exempel av följande:

Antibiotika är ursprungligen kemiska föreningar som produceras av mikrober, främst mögel, och som förstör bakterier. (1 p.) En antibiotikaresistent bakterie har förmågan att motstå antibiotika, och därför fungerar inte antibiotika på den. (1 p.) Bakterierna kan föröka sig och hålls funktionsdugliga trots antibiotikan (1 p.), och därmed sker ett riktat urval i bakteriepopulationen (1 p.).

Alleler för antibiotikaresistens uppkommer genom genmutationer (1 p.) och ligger ofta i plasmider (1 p.) vilket gör att resistens(genen) lätt överförs mellan bakteriecellerna (1 p.) och också från en bakterieart till en annan (1 p.) vid rekombination (1 p.). Vid rekombination kan allelen för antibiotikaresistens överföras genom konjugation, transformation eller transduktion. (1 p. för omnämnande av ett sätt) Bakteriernas genom är haploidt, vilket gör att mutationer uttrycks effektivt. (1 p.)

Antibiotika har använts i onödan i stor utsträckning (1 p.) speciellt för att underlätta symptomen vid virusinfektioner fastän antibiotika inte fungerar på virus (1 p.). Bredverkande antibiotika (bredspektrumantibiotika) (1 p.) som inverkar på många bakteriearter och därmed dödar också konkurrenterna till de sjukdomsalstrande bakterierna (1 p.) har preskriberats till patienter. Detta har lett till att multiresistenta (1 p.) så kallade sjukhusbakterier (1 p.) har utvecklats. Man har inte längre hittat antibiotika som fungerar på dessa. (1 p.)

Antibiotika har även använts inom jordbruk för att försnabba tillväxten och för att förebygga sjukdomar. (1 p.) Rester av antibiotika kan hamna i människans föda och på detta sätt bidra till utvecklingen av antibiotikaresistens. (1 p.) I vissa länder är läkemedelskontrollen inte så strikt, användningen av antibiotika inom jordbruket riklig (1 p.) och avfallshanderingen bristfällig (1 p.) vilket lätt leder till att bakterier sprids.

8.2 Diskutera på vilka sätt mänskligheten kan hindra antibiotikaresistensen från att bli allmännare. 4 p.

Sammanlagt 4 poäng till exempel av följande:

För att bromsa att antibiotikaresistens blir allmännare bör en antibiotikakur tas ända till slut eller enligt läkarens förordnan. (1 p.) Onödig användning av antibiotika måste upphöra (1 p.) speciellt inom jordbruket (1 p.).

Ett antibiotikum med smalt spektrum som fungerar på en specifik bakterie väljs vid vård med antibiotika. (1 p.) Ett lämpligt antibiotikum kan väljas med hjälp av en renodling. (1 p.)

För att förhindra spridningen av bakteriesmitta och förhindra spridningen av antibiotikaresistenta bakterier bör man se till att hålla god hygien. (1 p.) Patienter som smittats av en sjukhusbakterie ska isoleras från andra patienter. (1 p.)

Användningen av antibiotika kan även minskas genom att i stället för antibiotika använda bakteriofager som förstör bakterier. (1 p.) Genom att forska fram nya antibiotika kan man alternera mellan olika antibiotika vid behandlingen av sjukdomar. (1 p.) Genom att informera resenärer (1 p.) och se till att överlopps antibiotika förstörs på rätt sätt (1 p.) kan man förhindra uppkomsten och spridningen av antibiotikaresistenta bakterier.

Del 3: 20-poängsuppgifter

9. Evolution hos vanlig hjortråtta 20 p.

I material 9.A beskrivs en undersökning där man undersökte pälsfärgens evolution hos den nordamerikanska vanliga hjortråttan.

9.1 En individs genotyp och fenotyp är viktiga begrepp som hör samman med evolutionen. Definiera dessa två begrepp och förklara vad de innebär med tanke på populationerna av vanlig hjortråtta i experimentet som beskrivs i material 9.A. 6 p.

Genotyp 3 poäng:

En individs genotyp är individens allelsammansättning eller individens hela genom (1 p.). I experimentet som beskrivs i uppgiften har man identifierat en enskild gen (1 p.) i den vanliga hjortråttans genom som då det sker mutationer i den leder till förändringar i pälsfärgen. (1 p.) Hjortråttor som har olika färg har därmed olika genotyp. (1 p.)

Fenotyp 3 poäng:

En individs fenotyp är hur individen ser ut och hurdana dess egenskaper är. (1 p.) I detta fall är fenotypen på makronivå den färg pälsen uppvisar. (1 p.) På en allmän nivå kan fenotypen synas på olika sätt (1 p. för exempel). Fenotypen kan påverkas av en växelverkan mellan genotypen och omgivningen. (1 p.) På mikronivå utgörs fenotypen av ett protein ( p.).

Påpekande gällande genotypen och fenotypen:

Genen som undersöktes i experimentet och individernas fenotyp hänger ihop med pälsfärgen, men individerna i populationen skiljer sig från varandra också gällande andra gener och fenotyper. (1 p.)

9.2 Enligt material 9.A är resultaten av experimentet ett belysande exempel på evolutionsprocessen. Bedöm hur förändringen av färgen på pälsen i populationerna av vanlig hjortråtta har skett till följd av mikroevolution. 14 p.

Sammanlagt 14 poäng till exempel av följande:

Utgångspunkten för evolutionen är den genetiska variation som förekommer i populationen (1 p.) och som inverkar på individernas fenotyp (1 p.). Genetisk variation uppkommer genom rekombination (1 p.) och mutationer (1 p.) som i hjortråttans fall inverkar på pälsens färg (1 p.) och som uppkommit i groddbanans celler (1 p.).

Pälsfärgen fungerar som skyddsfärg mot predatorer. (1 p.) I de öppna inhängnaderna som beskrivs i experimentet kan till exempel rovfåglar fungera som predatorer. (1 p.) Predationen leder till ett urvalstryck. (1 p.) Det riktade urval som predationen ger upphov till (1 p.) sker i olika riktning på dynerna och utanför dem (1 p.). Ur ett helhetsperspektiv är det frågan om diversifierande urval. (1 p.)

Hjortråttan förökar sig snabbt (1 p.) eftersom tiden mellan två generationer är kort (1 p.) och individerna får många avkommor på en gång (1 p.). Evolutionen kan alltså ske snabbt. (1 p.)

De individer av hjortråtta vars pälsfärg motsvarar färgen på marken där de lever har den högsta dugligheten. (1 p.) De dugligaste individerna producerar fortplantningsduglig avkomma (1 p.). Allelerna som inverkar på pälsfärgen hos de dugligaste individerna förs vidare till deras avkomma (1 p.) och hela populationens allelsammansättning förändras (1 p.). Talförhållandet mellan de olika fenotyperna, det vill säga mellan individerna med olika pälsfärg, förändras i populationen med tiden (1 p.), det vill säga det sker mikroevolution. Då har artbildning ännu inte skett. (1 p.)

10. Ekosystemet på en rymdstation 20 p.

International Space Station (ISS) är en internationell rymdstation som är permanent bemannad. Man har räknat ut att varje astronaut dagligen behöver ungefär 1 kg syre, 1 kg torkad föda och 3 kg vatten. Det är dyrt och opraktiskt att transportera dessa från jorden.

Syftet med MELiSSA-programmet som leds av den Europeiska rymdorganisationen ESA är att utveckla ett självförsörjande ekosystem för upprätthållande av liv, som kan installeras i en rymdfarkost och utnyttjas under resor i rymden. Ett sådant ekosystem visas på bild 10.A. Systemet består av fem avdelningar (avdelningarna 1–5) som alla har sin egen uppgift i rymdekosystemets funktion.

10.1 Diskutera vilken betydelse avdelningarna 1, 2 och 3 har för rymdekosystemets funktion. 7 p.

Sammanlagt 7 poäng till exempel av följande:

Utgående från bakteriernas aktivitet i avdelningarna 1–3 bildas näringsämnen till producenterna i avdelning 4 (1 p.) som använder dem för att producera organiska ämnen (1 p.).

Bakterierna i avdelning 1 fungerar som nedbrytare. (1 p.) De bryter ned avfall till ämnen som används av avdelning 2 (1 p.). Samtidigt uppkommer koldioxid (1 p.) som producenterna i avdelning 4 kan använda vid fotosyntesen (1 p.).

Bakterierna i avdelning 2 utnyttjar ljusenergi (1 p.) och omvandlar organiska fettsyror till andra organiska ämnen (1 p.). Med hjälp av dessa förs ammoniumjonerna och andra näringsämnen vidare till bakterierna i avdelning 3. (1 p.) Dessutom producerar bakterierna i avdelning 2 biomassa som astronauterna kan använda som föda (1 p.) och koldioxid för växterna (1 p.).

Avdelning 3 är viktig med tanke på kvävets kretslopp. (1 p.) I avdelning 3 finns nitrifikationsbakterier som omvandlar ammoniumjoner till nitratjoner (1 p.) via nitritjoner (1 p.). Producenterna i avdelning 4 behöver få sitt kväve i nitratform (1 p.) och använder kvävet för sin tillväxt / för att bygga upp biomolekyler (1 p.).

10.2 Diskutera vilken betydelse avdelning 4 har för astronauterna i avdelning 5. 7 p.

Sammanlagt 7 poäng till exempel av följande:

I avdelning 4 finns producenterna (1 p.) som är autotrofa (1 p.). Då producenterna utför fotosyntes bildas glukos. (1 p.) Av glukosen tillverkar producenterna andra biomolekyler (1 p.), till exempel proteiner och fetter (1 p.). Astronauterna använder producenterna till föda. (1 p.)

Producenterna får den koldioxid de behöver för fotosyntesen från astronauternas cellandning / producenternas fotosyntes sänker koldioxidhalten på rymdstationen. (1 p.)

Syret som bildas vid fotosyntesen (1 p.) kan användas i astronauternas cellandning (1 p.). Övriga aeroba organismer behöver också syre för sin cellandning. (1 p.) Från de gröna växterna avdunstar vatten / de gröva växterna renar vatten (1 p.) som astronauterna dricker (1 p.).

10.3 Diskutera varför det är onödigt ur ett ekologiskt perspektiv att ha med djur i ett självförsörjande rymdekosystem som MELiSSA-systemet. 6 p.

Sammanlagt 6 poäng till exempel av följande:

Energispillflödet skulle vara större eftersom människan skulle befinna sig på en högre trofinivå (den tredje trofinivån). (1 p.) Djurens ekologiska effektivitet är mindre än producenternas. (1 p.) Hos djuren är energispillflödet, det vill säga energin som används till de egna livsfunktionerna ungefär 90 % medan det hos producenterna är 50 % (1 p.). Producenternas biomassaproduktion är alltså effektivare. (1 p.)

För att livnära djuren skulle det behövas foder (1 p.) som skulle ta utrymme från producenterna (1 p.). Djuren skulle använda en del av syret som frigörs vid producenternas fotosyntes i sin egen cellandning (1 p.) och därmed skulle det finnas mindre syre för astronauternas bruk. Djuren skulle också behöva vatten (1 p.) och astronauterna skulle då också ha ännu mindre av det.

Astronauterna får alla de näringsämnen de behöver från producenterna i avdelning 4 och därför är djuren onödiga. (1 p.)

11. Funktionen hos en skelettmuskel 20 p.

Skelettmusklerna gör det möjligt att röra sig. Deras funktion regleras av rörelsenerverna. I text 11.A beskrivs ett experiment där man mätte en skelettmuskels sammandragningskraft. På bild 11.B visas ett exempel på en mätning. Resultaten av experimentet visas i tabell 11.C.

11.1 Gör med hjälp av värdena i tabell 11.C upp ett linjediagram som visar inverkan av tiden mellan två retningar (den vågräta axeln) på den sammandragningskraft muskeln producerar (den lodräta axeln) för de tre olika retningsspänningarna. Infoga en skärmdump av diagrammet du gjort upp i svarsfältet. 5 p.

  • Diagrammet är ett linjediagram med tre variabler, eller så har examinanden ritat separata linjediagram för varje variabel. (1 p.) För att diagrammet ska anses vara ett linjediagram krävs att skalan på axlarna är kontinuerlig.

  • Den vågräta axeln visar tiden mellan retningarna i rätt ordning på en kontinuerlig skala, axeln är namngiven och enheten (ms) är angiven. (1 p.)

  • Den lodräta axeln visar kraften, axeln är namngiven och enheten (newton) är angiven. (1 p.)

  • Diagrammet är försett med en förklaring (de olika retningsspänningarna är angivna). (1 p.)

  • Diagrammet har försetts med en lämplig rubrik eller beskrivning där retningsspänning, tiden mellan två retningar och inverkan på sammandragningskraften nämns. (1 p.)

11.2 Förklara utifrån diagrammet du gjort upp hur styrkan på retningsspänningen som användes i experimentet inverkade på sammandragningskraften som muskeln producerade. Förklara resultaten utifrån muskelns struktur och funktion. 10 p.

Sammanlagt 10 poäng till exempel av följande:

En ökning av retningsspänningen ökar sammandragningskraften muskeln producerar. (1 p.) En kraftigare retning aktiverar flera motoriska nervceller (1 p.) vilket gör att ett större antal motoriska enheter sammandras (1 p.).

Ökningen av sammandragningskraften är mindre då en högre spänning används (1 p.) eftersom alla muskelceller då sammandras (1 p.). Muskeln kan inte producera mera sammandragningskraft än detta. (1 p.)

En sammandragning av en skelettmuskel orsakas av aktin- och myosinfilamenten (1+1 p.) i sarkomerstrukturen (1 p.). Dessa är organiserade i knippen / muskelfibrer. (1 p.) Aktinet och myosinet rör sig omlott (1 p.) så att muskelcellen dras samman (1 p.). Detta är möjligt eftersom myosinet är ett motorprotein (1 p.) som får energi ur ATP (1 p.).

En enskild muskelcell sammandras enligt principen allt eller inget. (1 p.) Ju fler muskelceller som sammandras, desto större är sammandragningskraften muskeln producerar. (1 p.)

11.3 Diskutera utifrån material 11.B och diagrammet du gjort upp hur tiden mellan retningarna inverkade på muskelns sammandragningskraft. 5 p.

Sammanlagt 5 poäng till exempel av följande:

Sammandragningskraften ökar då muskeln snabbt retas på nytt. (1 p.) Den kraftigaste effekten kan observeras då tiden mellan retningarna är kortare än 100 ms (1 p.) vilket innebär att retningen sker under den föregående sammandragningen (1 p.). Då närmar man sig en tetanisk sammandragning. (1 p.) Som störst är sammandragningskraften mer än dubbelt större än vid en enskild sammandragning. (1 p.)

Det tar ungefär 20 ms efter retningen av rörelsenerven innan sammandragningen börjar (1 p.) och därmed anländer retningen till muskeln som snabbast redan innan den föregående sammandragningen har nått sin kulmen (1 p.). Därmed kan en andra påföljande retning få en större andel av muskelcellerna att reagera. (1 p.) Efter sammandragningen tar det tid för muskelcellerna att återgå till sitt vilostadium. (1 p.) Därmed startar i detta fall en ny sammandragning i en sarkomerstruktur som redan är sammandragen. (1 p.) Däremot har muskeln relaxerats helt om retningsimpulserna ges med mer än 200 ms mellanrum. (1 p.)