Beskrivningar av goda svar: SV – Historia
21.3.2025
Slutgiltiga beskrivningar av goda svar 13.5.2025
Grunderna enligt vilka bedömningen gjorts framkommer i de slutgiltiga beskrivningarna av goda svar. Uppgiften om hur bedömningsgrunderna tillämpats på examinandens provprestation utgörs av de poäng som examinanden fått för sin provprestation, de slutgiltiga beskrivningarna av goda svar och de föreskrifter gällande bedömningen som nämnden gett i sina föreskrifter och anvisningar. De slutgiltiga beskrivningarna av goda svar innehåller och beskriver inte nödvändigtvis alla godkända svarsalternativ eller alla godkända detaljer i ett godkänt svar. Eventuella bedömningsmarkeringar i provprestationerna anses vara jämställbara med anteckningar och sålunda ger de, eller avsaknaden av markeringar, inte direkta uppgifter om hur bedömningsgrunderna tillämpats på provprestationen.
De viktigaste grunderna för bedömningen av provet i historia är kunskaper och tänkesätt typiska för ämnet och den ämneskunskap som läroplanen förutsätter, samt ett korrekt och exakt bruk av centrala historiska begrepp. Bedömningen beaktar även examinandens förmåga att tolka och bedöma historiska källor kritiskt, dra självständiga slutsatser och jämföra tolkningar av historiska frågor samt kunna göra ett motiverat ställningstagande till dem.
Av svaren ska det framgå att examinanden förstår vad som utmärker olika tidsperioder och att hen kan ställa problem och förändringsprocesser i hens egen tid i relation till ett historiskt sammanhang. Examinanden behärskar de centrala historiska begreppen som exempelvis tid, förändring och kontinuitet. Examinanden kan också gestalta orsakssamband. I materialuppgifterna visar examinanden att hen kan bedöma och utnyttja texterna och det visuella materialet på ett kritiskt sätt. I diskussionsuppgifterna och de uppgifter som innehåller motstridig kunskap visar examinanden att hen förstår tolkningens betydelse för historisk kunskapsbildning samt orsakssambandens mångbottnade och komplexa karaktär. Examinanden kan analysera fenomen och mänsklig verksamhet i det förflutna utifrån varje tidsperiods egna utgångspunkter och skilja den tidens perspektiv från nutidens. Vid bedömningen fästs uppmärksamhet vid examinandens förmåga att skapa strukturerade helheter av sina kunskaper och hens förmåga att skilja mellan väsentlig och oväsentlig information.
Tabellen nedan är avsedd som stöd för bedömningen och den lyfter särskilt fram också de dimensioner av svaret som är kopplade till målen för examinandens färdigheter. Beskrivningarna i tabellen ska ses som exempel.
I de uppgiftsspecifika beskrivningarna av goda svar ges bedömningskriterierna indelade i två nivåer, för goda svar (minst 50 procent av hela poängtalet) och berömliga svar (minst 70 procent av hela poängtalet). För uppgifter värda 20 poäng ger goda svar 10–13 poäng och berömliga svar 14–20 poäng. För uppgifter värda 30 poäng är motsvarande gränser 15–20 och 21–30 poäng.
0 | Nöjaktig | God | Berömlig | |
---|---|---|---|---|
Riktig och relevant kunskap; exakt begrepps-användning | Svaret innehåller ingen kunskap som förutsätts i uppgiften. Uppgiften har förståtts fel. | Svaret har knapphändigt innehåll eller innehåller mycket irrelevant. Svarar endast delvis på uppgiften. Hanteringen av begrepp är bristfällig. | Svaret innehåller förhållandevis exakt kunskap som motsvarar uppgiften väl. God hantering av begrepp. | Svaret innehåller väsentligt och med tanke på uppgiften meningsfullt avgränsat kunskapsinnehåll. Hanteringen av kunskap och begrepp är exakt. |
Analytiskt, logiskt, välunderbyggt | Svaret är ostrukturerat och oredigt. Påståenden motiveras inte. | Svarets struktur är katalogmässig eller oklar. Granskningen av ämnet är svagt analyserande. Påståenden motiveras knapphändigt. | Svaret är till vissa delar analytiskt. Granskningen av ämnet är följdriktig, även om brister förekommer ställvis. Påståenden motiveras förhållandevis väl. | Svarets generella grepp är analytiskt. Granskningen av ämnet är följdriktig och argumenterande, och påståenden ges goda motiveringar. |
Kritiskt, flera perspektiv, förmåga att utvärdera och tillämpa kunskap | Svaret innehåller inga (käll)kritiska observationer och ingen förnuftsbaserad utvärdering eller tillämpning av kunskaperna. Svaret visar inga tecken på förmåga att diskutera olika tolkningar eller alternativ. | Svaret visar svaga tecken på källkritik samt några sporadiska och svaga tecken på diskussion kring olika perspektiv och tolkningsmässighet. Svaret uppvisar endast ringa tillämpning av kunskap. | Svaret visar ställvis god (käll)kritisk diskussion och goda tolkningar, samt några goda exempel på tänkande som representerar ett grepp med flera perspektiv. Svaret visar några tecken på förmåga att utvärdera och tillämpa kunskap. | Svaret har ett skarpt och insiktsfullt (käll)kritiskt grepp. Svaret innehåller välövervägd diskussion ur flera perspektiv. Svaret innehåller flera exempel på utvärdering och tillämpning av kunskap. |
Del 1: 20-poängsuppgifter
1. Greker i Medelhavsregionen 20 p.
I ett gott svar beskrivs några orsaker till och följder av den grekiska migrationen. Migrationsrörelsen placeras på en tidsaxel. En viktig orsak till att grekerna flyttade kring Medelhavet var att de grekiska stadsstaternas jordbruksmarker var begränsade, vilket gjorde det svårare att öka livsmedelsproduktionen då befolkningen ökade. När skog avverkades till virke för hus- och skeppsbyggande, eroderade odlingsmarken och det grekiska jordbruket förmådde inte livnära hela befolkningen. I flera kolonier som grekerna grundade var omständigheterna för jordbruk bättre. Ett gott svar tar upp några följder av migrationsrörelsen till exempel spridningen av den grekiska kulturen liksom de grekiska stadsstaternas övergång från jordbruk till hantverk i och med att kolonierna producerade maten.
I ett berömligt svar beskriver examinanden utförligare migrationens orsaker, följder och geografiska utbredning. Hen kan till exempel undersöka det nya handelssystemet mellan kolonierna och de grekiska stadsstaterna (till exempel importerades vete och virke medan olivolja och silver exporterades) och ge konkreta exempel på spridningen av den grekiska civilisationen och religionen. De grekiska kolonierna kan beskrivas som delar av en process där Medelhavsregionen utvecklades till ett sammanhängande kulturområde senare under den hellenistiska tiden och romartiden.
2. Leonhard Lapin, Molotov-Ribbentrop I 20 p.
I ett gott svar visar examinanden att hen förstår att namnet på Lapins verk anspelar på Molotov-Ribbentrop-pakten som slöts i augusti 1939 mellan Tyskland och Sovjetunionen. I avtalet utlämnade Tyskland de baltiska länderna, inklusive Lapins hemland Estland, till Sovjetunionens intressesfär. Till följd av avtalet ockuperade Sovjetunionen Estland och avbröt landets första självständighetsperiod som inletts efter första världskriget. Examinanden noterar att konstnären kan tolkas likställa nazismen och kommunismen som totalitära diktaturer av samma typ. Examinanden vet att Estland fortfarande stod under Sovjetunionens makt år 1989, även om en ny period av öppenhet och reformer hade inletts i Sovjetunionen. Självständighetssträvandena hade intensifierats och Sovjetunionen uppfattades som en ockupationsmakt. Lapins verk är ett försök att främja självständighetssträvandena genom att ifrågasätta den sovjetiska maktens legitimitet. I stället för Estland kan examinanden också diskutera de övriga baltiska länderna.
I ett berömligt svar beskriver examinanden det politiska läget i Estland i slutet av 1980-talet noggrannare och tar även upp kulturen, till exempel sångrörelsens betydelse för självständighetssträvandena. Examinanden kan granska Molotov-Ribbentrop-pakten i ljuset av internationell rätt eller ESK:s principer. Ockupationen stred mot internationell rätt och därför upplevdes Estland ha rätt att återfå sin självständighet. Sammanflätningen av Hitler-Tysklands hakkors och den sovjetiska symbolen med hammare och skära i en enda figur i Lapins verk är ett försök att signalera att Nazityskland och Sovjetunionen liknade varandra som stater och att kommunismen och nazismen i grunden var liknande ideologier. Det är fråga om ett politiskt vågat verk, eftersom Sovjetunionen ville framställa sig själv som esternas befriare från tysk ockupation och från fascismen.
3. Medborgarsamhällets uppkomst 20 p.
I ett gott svar behandlar examinanden några organisationer och samhällseffekterna av deras verksamhet. Hen ger exempel på organisationernas verksamhet och mål, och kan redogöra för verksamhetens effekter. Exempelvis försökte kvinnosaksrörelsen förbättra kvinnors rättigheter, nykterhetssällskapen minska alkoholkonsumtionen och arbetarrörelsen förbättra arbetarnas ställning och samhälleliga rättigheter. Examinanden presenterar några följder och effekter av medborgarverksamheten.
I ett berömligt svar placerar examinanden organisationsverksamheten i en europeisk kontext. Hen kan redogöra för organisationsverksamhetens effekter på olika befolkningsgrupper, som kvinnorna och arbetarbefolkningen, och på lagstiftningen. Examinanden observerar att den ökade organisationsverksamheten föder medborgarsamhället, ger möjligheter att påverka och överför makt från eliten till vanliga medborgare, samt bidrar till spridningen av en nationell ideologi. Också pressen hade en viktig roll i att synliggöra organisationernas verksamhet och bilda den allmänna opinionen. Examinanden kan behandla orsakerna till att organisationerna växte, såsom att läs- och skrivkunnigheten förbättrades och den politiska atmosfären för en tid blev friare under 1860-talet.
4. Nyheterna klockan sju 20 p.
Simon och Garfunkel gav 1966 ut ett album vars sista låt är 7 O’clock News / Silent Night [Nyheterna klockan sju/Stilla natt]. I låten läser en nyhetsuppläsare mot bakgrund av den traditionella julsången upp ”kvällsnyheter” sammanställda utifrån aktuella händelser ( ).
Bedöm ungdomskulturens samhälleliga betydelse från 1960-talet till slutet av 1990-talet. Utnyttja material Simon och Garfunkels låt ( ). Det är inte nödvändigt att lyssna på låten för att besvara uppgiften.
i ditt svar. Om du vill kan du lyssna påI ett gott svar visar examinanden att hen förstår att hippierörelsen och protesterna mot Vietnamkriget på 1960-talet förändrade ungdomskulturen i en samhällskritisk riktning. Under 1970-talet fortsatte den här strömningen i ungdomsrörelsen, till exempel i den så kallade punkrockrörelsen, miljörörelsen, rap-musiken och grunge-rörelsen. I ett bredare perspektiv ökade kommersialismen under 1980-talet och framför allt 1990-talet, och musiken blev mindre ställningstagande. Examinanden hittar något för epoken aktuellt samhällstema (till exempel medborgarrörelsen eller protesterna mot Vietnamkriget) i nyhetssändningen i Simon och Garfunkels låt.
I ett berömligt svar tolkar examinanden de stora ålderskullarnas betydelse för ungdomskulturen på 1960- och 1970-talen. Hen redogör i större detalj för ungdomskulturens utveckling från 1960-talet till slutet av 1990-talet. Hen kan behandla relationen mellan den förhärskande kommersiella kulturen och marginalkulturen. Examinanden kan också göra kritiska anmärkningar om ungdomskulturens samhällskritik – en stor del av musiken liksom av den övriga ungdomskulturen fokuserade under hela den avsedda perioden på annat än samhälleliga frågor. Examinanden analyserar mångsidigt samhällsbudskapet i ”nyhetssändningen” i Simon och Garfunkels låt mot bakgrunden av den tid då låten skrevs. Hen kan ta upp det motstridiga i ”nyhetssändningens” dystra teman mot bakgrund av den vackra musiken.
5. Häxprocesser 20 p.
I ett gott svar hittar examinanden de centrala skillnaderna mellan häxprocesserna i västra respektive östra Finland i uppgiftens material. I häxprocesserna i västra Finland ingick de trosföreställningar som också är kända från andra håll i Europa om häxors utfärder till häxsabbaten och deras förbund med djävulen. I östra Finland förekom ingen tro på häxsabbaten, utan häxeri handlade om traditionell botande eller skadande magi. I västra Finland var de åtalade kvinnor – särskilt i fall där häxsabbat omtalades – medan de åtalade i östra Finland mestadels var män. Examinanden ger också någon rimlig tolkning av orsakerna till de här skillnaderna, såsom västkustens nära kontakter västerut eller den perifera karaktären hos landets östliga delar.
I ett berömligt svar redogör examinanden grundligt för skillnaderna mellan processerna i västra respektive östra Finland och presenterar flera orsaker till de regionala skillnaderna i häxprocesserna. Tänkbara ingångsvinklar är bland annat det större inflytandet av svenska och därigenom europeiska föreställningar om häxor på Åland och i västkustens svenskbygder, och omvänt den större betydelsen av folkliga trosföreställningar och den folkliga läkekonsten i östra Finlands glesbygder, där den svenska kronans och den lutherska kyrkans inflytande inte var lika stort som i Finlands kulturbygder och dit den europeiska häxtron spred sig långsammare. Av dessa orsaker besparades västra Finland nästan helt och östra Finland helt från den europeiska häxhysterin. Examinanden undersöker dessutom informationen i uppgiftsmaterialet källkritiskt.
6. Avkoloniseringen på 1900-talet 20 p.
I ett gott svar dateras upplösningen av den europeiska kolonialmakten på 1900-talet korrekt: det handlade om en process som initierades under tiden mellan världskrigen men tog ytterligare fart och ledde till att kolonier blev självständiga först efter andra världskriget, under 1940–1960-talen. I svaret förklaras utvecklingen med någon av följande omständigheter: särskilt efter andra världskriget gav koloniernas viktiga insatser för krigsansträngningarna dem starka skäl att kräva jämlikhet med moderländerna eller full självständighet från dem. Kolonialmakterna hade lidit förluster i krigen, deras ställning i världspolitiken hade försvagats och deras fokus låg främst på moderlandets ekonomiska och samhälleliga utveckling. Mänskliga rättigheter blev överlag fokus för politiken, och bland annat Förenta nationernas allmänna förklaring om de mänskliga rättigheterna satte frågan om kolonialväldets legitimitet på agendan.
I ett berömligt svar behandlar examinanden ovannämnda förklaringar utförligt. Examinanden visar att hen förstår att avkoloniseringsprocessen i varierande grad påverkades av krav som utgick från kolonin själv, moderlandets förmåga och intresse av att upprätthålla kolonin i sin tidigare form och världspolitiska konstellationer, såsom stormakternas konkurrens om de blivande självständiga staternas gunst och samarbetsnätverk mellan dessa. Examinanden kan i sitt svar diskutera det faktum att förbindelserna mellan tidigare moderländer och kolonier kunnat förbli nära också efter att kolonialväldet upphört. Det var till exempel fallet i det brittiska samväldet – Storbritanniens regent kan till dags dato fortfarande vara det formella statsöverhuvudet för forna kolonier. Också i fråga om de ekonomiska relationerna kunde kolonialtida strukturer leva kvar.
Del 2: 30-poängsuppgifter
7. Människor och maskiner 30 p.
7.1 Redogör för attityderna till maskiner och teknisk utveckling i de respektive materialen , och . 14 p.
I ett gott svar visar examinanden att hen inser att attityderna i uppgiftsmaterialen är negativa till maskiner och den tekniska utvecklingen. I material 7.A beskrivs ludditerna och hur de förstörde maskiner för att de var rädda att förlora sitt arbete till dem. I material 7.B presenteras medicinska farhågor som uppstod kring de tidiga tågens hastigheter och i material 7.C kritiseras effekterna av mekanisering och arbete vid det löpande bandet på människan – hen riskerar att bli en del av maskinen och förlora sin mänsklighet. Examinanden förstår att mekanisering och teknisk utveckling inte setts enbart som något positivt, utan att de utöver de problem som framgår av materialen också medfört bland annat föroreningar och skador på naturen. I svaret görs några källkritiska anmärkningar exempelvis om när materialen publicerats, vilken typ av texter de är (facktext, konst) eller upphovspersonernas avsikter.
I ett berömligt svar analyserar examinanden uppgiftsmaterialen grundligare och kopplar dem till sin kontext vid den tid då de kommit till. Ludditerna (material 7.A) attackerade några av de första maskinerna som togs i bruk inom industrin, eftersom de var rädda för att arbetarna skulle bli överflödiga. Mycket snart visade det sig att mekaniseringen ökade volymerna så till den grad att sysselsättningen ökade snarare än minskade. Material 7.B är från en tid då de första ångloken sattes i drift. Då fanns det ringa erfarenhet av höga hastigheters effekt på människokroppen. Material 7.C är av betydligt senare datum. I sin film framför Chaplin en humanistisk kritik av maskiners effekt på människors livskvalitet och på mänskligheten som sådan. Bakgrunden är det löpande bandets uppkomst i USA under de första åren av 1900-talet. Reaktionerna som framgår av materialet talar om att människor har haft en tendens att vara rädda för de snabba förändringar som vetenskapens och teknologins utveckling har fört med sig. Examinanden förstår också att många samtidigt upplevde den förbättring av levnadsstandarden som följde av industrialiseringen och mekaniseringen som något positivt.
7.2 Analysera hur förhållandet mellan människa och maskin har förändrats efter andra världskriget och gör en motiverad bedömning av hur den tekniska utvecklingen kommer att påverka människors liv inom den närmaste framtiden. 16 p.
I ett gott svar konstaterar examinanden att teknikens utveckling har varit snabb sedan andra världskriget och redogör för de viktigaste faktorerna som har påverkat maskinernas utveckling på 2000-talet (datateknik, robotik och AI). Maskinerna har också revolutionerat transporterna, hushållsarbetet och fritiden. I arbetslivet har teknologin utvecklats så att maskiner har kunnat ersätta människor i allt fler uppgifter, vilket har bidragit till att arbetsplatser har överförts till servicesektorn. Examinanden ger en tolkning av hur den tekniska utvecklingen kommer att påverka människors liv inom den närmaste framtiden, med beaktande av konsekvenserna för både arbetslivet och fritiden.
I ett berömligt svar presenterar examinanden en analytisk uppfattning om förändringen i förhållandet mellan människa och maskin sedan andra världskriget. Utvecklingen har inte helt eliminerat den gamla typen av arbetskraftsintensiv industri, men har ofta skiftat den till utvecklingsländer där kostnaderna för arbetskraft är lägre. I väst har industrin ändrat form från arbete vid löpande band till datorarbete. Examinanden analyserar noggrannare arbetskraftens övergång från industri till servicesektor och ger några exempel på nya yrken som uppkommit genom den här utvecklingen. Examinanden presenterar en tolkning som baserar sig på historiska uppgifter, särskilt megatrender, om teknikens inflytande på människans liv. Hen behandlar mångsidigt de effekter hen tar upp och beaktar såväl positiva som negativa effekter. Examinanden kan till exempel behandla robotikens betydelse för sysselsättningen, svårigheten med beskattning av maskiner, möjligheter och utmaningar med artificiell intelligens eller den tekniska utvecklingens miljökonsekvenser.
8. Judar i Europa 30 p.
8.1 Jämför den medeltida katolska kyrkans bestämmelse om judar (materialen med Nazitysklands lagstiftning och administrativa beslut och )(materialen och ). 16 p.
I ett gott svar jämför examinanden innehållet i materialen, men identifierar också deras historiska kontext. De två första materialen (7.A och 7.B) beskriver den religiösa intolerans som präglade Europa under medeltiden och början av den nya tiden. Typiskt för denna intolerans var misstro gentemot judar och muslimer. De senare materialen (7.C och 7.D) handlar om Tyskland under Adolf Hitlers tid vid makten. Gemensamt för alla materialen är intolerans, strävan att begränsa umgänget mellan olika grupper av människor (till exempel förbud mot sexuella relationer) och viljan att använda yttre tecken för att markera tillhörighet till icke-önskvärda grupper.
I ett berömligt svar är jämförelsen analytisk och examinanden observerar såväl skillnader som likheter i materialen. Det kan tas upp som en skillnad att fördomarna under medeltiden och början av nya tiden handlade om religion medan nationalsocialisternas attityd baserade i första hand på rasistiska rasläror. En likhet som kan analyseras är dragen hos förförjelsen och demoniseringen av judar under båda perioderna. Bakom dem ligger den rådande ideologin: kyrkans maktställning i Europa under medeltiden och nationalsocialismens i Tyskland 1933-1945.
8.2 Diskutera varför den judefientlighet som förekommit i århundraden i Europa drevs till sin spets i just Nazityskland med det folkmord som är känt som Förintelsen. 14 p.
I ett gott svar presenterar examinanden en uppfattning där förståelse för skillnaderna mellan samhället under medeltiden respektive början av 1900-talet framgår. Särskilt under 1200-1700-talet var makten utspridd och information rörde sig långsamt. Nationalsocialismen utnyttjade fördomar mot judar som varit rådande i århundraden för att bygga nationell enhet och misstro mot främmande. Propagandan utnyttjade bland annat tanken om att freden efter första världskriget var skamlig och om att judarna huggit Tyskland i ryggen. Vidare var samhället i Nazityskland totalitärt och människor övervakades på många sätt. Judeförföljelserna var systematiska och de utfördes centralstyrt i alla områden som kontrollerades av Tyskland.
I ett berömligt svar noterar examinanden att nationalsocialisterna hade tillgång till mycket exakta befolkningsuppgifter och kunde övervaka mobiliteten till och från Tyskland. Tidigare var befolkningsuppgifterna utspridda och centralmakten hade inte möjlighet att kontrollera människors agerande. Till skillnad från Nazityskland var 1200-1800-talets Europa inte en sammanhängande, modern stat utan bestod av tiotals självständiga riken och furstendömen. De sekulära makthavarna i dessa lät ofta bli att följa kyrkans krav. Nationalsocialismen byggde på rasläran där tyskarna/arierna var högrestående folk medan judarna föraktades. Detta budskap nådde medborgarna, sårskilt ungdomen, genom effektiv propaganda. I svaret kan examinanden också diskutera de vanliga tyskarnas inställning till förintelsen samt om Förintelsen kunde ha skett utan ett storkrig över hela Europa och Tysklands ockupationer.
9. Krigsveteraner och hågkomst av krig 30 p.
9.1 Jämför förhållningssätten till krig och krigsveteraner i materialen och , , . Diskutera orsaker till de skillnader du observerar. 18 p.
I ett gott svar kan examinanden koppla alla uppfattningar om veteraner som förekommer i materialet till Finlands vinter- och fortsättningskrig. Även Lapplandskriget kan nämnas. Examinanden behandlar alla material och gör några observationer om deras innehåll samt förklarar dessa observationer. Niinistös och Haukios hälsning är ett festtal och det nyaste av materialen. I talet tackas krigsveteranerna för sin insats för Finlands självständighet. Tidsmässigt infaller talet under tiden efter Rysslands anfallskrig, och veteranernas agerande under vinter- och fortsättningskriget jämförs med ukrainarnas situation.
Veteranens aftontapto kom ut i slutet av 1980-talet, i ett skede då krigsveteranerna redan började vara relativt till åren komna. Avsikten med sången är att värna om minnet av veteranerna. Det politiska klimatet i Sovjetunionen var friare, vilket gjorde det möjligt att också i Finland föra friare diskussioner om händelserna under andra världskriget. Ovaskas skämtteckning är likaså publicerad på 1980-talet och i den kritiseras det faktum att lottornas roll under fortsättningskriget inte alls uppmärksammas i filmen i fråga. Där hyllades vanliga frontmän som hjältar medan kvinnorna glömdes bort.
President Kekkonens tal hölls under kalla kriget, och uppvisar i hög grad den tidstypiska finlandiseringen. Kekkonen kritiserade finländarnas attityder till Sovjetunionen såväl innan som under krigen. Examinanden observerar att den inställsamma tonen till Sovjetunionen delvis förklaras av det evenemang där talet hölls.
I ett berömligt svar granskar examinanden materialen och kontexten för dem mer omfattande och analytiskt. Examinanden lägger märke till att Niinistö och Haukio framför sin hälsning i sina officiella roller som president och presidentgemål, och att det är fråga om veteranernas dag. Att framhålla rikets försvar och Natomedlemskapet som en fortsättning på veteranernas värv betonar betydelsen av detta värv för situationen i dag. Avsikten med Veteranens aftontapto är att bevara minnet av veteranernas uppoffringar och påminna efterkommande generationer om att värna om detta minne. Examinanden observerar utifrån såväl sången som skämtteckningen att fokus i erinrande av krig ofta ligger på soldater och väpnat försvar medan insatserna på hemmafronten och för försörjningen ses som mer obetydlig. Kekkonens tal vid Samfundet Finland-Sovjetunionens möte är mycket politiskt färgat och motsvarades troligtvis inte av uppfattningarna bland dem som genomlevt kriget. Syftet med talet var att stryka Sovjetunionen medhårs och visa att tidigare konflikter mellan länderna huvudsakligen hade berott på finländarnas attityder. Examinanden kan också ge materialet en noggrannare bakgrund genom att lyfta fram exempelvis undantagslagen, taistoismen eller förberedelserna för KSSE-konferensen.
9.2 Diskutera vilka faktorer som påverkar de sätt på vilka krig blir ihågkomna. 12 p.
I ett gott svar redogör examinanden för några orsaker till varför och hur krig ihågkoms. Minnet påverkas till exempel av avståndet i tid, det är svårt att erinra ett krig man förlorat, och krigets följder kan vara förknippade med smärtpunkter såsom landavträdelser och förlorad självständighet. Kring ett krig som förlorats byggs ofta ett narrativ som gör det lättare att leva med minnena, till exempel tolkningen av vinterkriget som en avvärjningsseger. Ett krig som vunnits firas däremot ofta synligt. I Ryssland firas till exempel andra världskriget som det stora fosterländska kriget. Erinrande av inbördeskrig kan vara svårt eftersom parterna är medborgare av samma land.
I ett berömligt svar ger examinanden flera exempel på erinrande av krig, exempelvis krigskyrkogårdar, pro patria-tavlor, filmer och romaner. Examinanden förstår att minnet av krig kan värnas därför att man inte vill se kriget upprepa sig eller för att hågkomsten ökar den nationella enigheten. Minnet av gångna krig kan också användas som legitimering av politiken. Ett exempel är hur Ryssland använt striden mot Nazityskland under andra världskriget som motivering för attacken mot Ukraina. Examinanden behandlar temat begreppsligt, till exempel som en del av historiepolitiken, historiemedvetenheten eller historiekulturen.