Hyvän vastauksen piirteet: FI – Ruotsi, keskipitkä oppimäärä

24.3.2025

Alustavat hyvän vastauksen piirteet 24.3.2025

Alustavat hyvän vastauksen piirteet on suuntaa-antava kuvaus kokeen tehtäviin odotetuista vastauksista ja tarkoitettu ensisijaisesti tueksi alustavaa arvostelua varten. Alustavat hyvän vastauksen piirteet eivät välttämättä sisällä ja kuvaa tehtävien kaikkia hyväksyttyjä vastauksia. Alustavat hyvän vastauksen piirteet eivät ole osa Ylioppilastutkintolautakunnan yleisissä määräyksissä ja ohjeissa tarkoitettua tietoa siitä, miten arvosteluperusteita on sovellettu yksittäisen kokelaan koesuoritukseen. Alustavat hyvän vastauksen piirteet eivät sido Ylioppilastutkintolautakuntaa lopullisen arvostelun perusteiden laadinnassa.

Täydet pisteet voi saada vain vastaus, joka ei sisällä väärää tietoa. Jos avoimen kysymyksen vastauksen pituudelle on annettu merkkimäärärajoitus, seuraa sen ylittämisestä pistevähennys. Vähennys on 1 piste riippumatta kysymyksen maksimipisteistä.

Koesuorituksia ei saa kopioida. Ne ovat salassa pidettäviä asiakirjoja.

Digitaalisen kokeen arvostelupalvelun ohjeet ovat lautakunnan verkkosivuilla osoitteessa: https://www.ylioppilastutkinto.fi/fi/asiointipalvelut/ilmoittautumiset-tutkintoon-ja-koesuoritusten-arvostelu/arvostelupalvelun

Kirjoitustehtävien arvioitavat piirteet on kuvattu kriteeritaulukossa, joka on Ylioppilastutkintolautakunnan antamissa toisen kotimaisen kielen ja vieraiden kielten kokeita koskevissa määräyksissä.
https://www.ylioppilastutkinto.fi/fi/tutkinnon-toimeenpano/maaraykset-ja-ohjeet/koekohtaiset-maaraykset-ja-ohjeet/toisen-kotimaisen

Virheet/ongelmakohdat merkitään aina. Jokaista merkintää ei tarvitse kommentoida sanallisesti, mutta halutessaan mitä tahansa kohtaa voi tarkentaa kommenttikenttään.

Del 1: Hörförståelse

1. Dialoger 18 p.

Lyssna på sex korta dialoger. Du får lyssna på varje dialog två gånger. Svara på frågorna.

1.1 Vad kan sägas om det beslut som fattas? 3 p.

  • Det är en bra kompromiss  (3 p.)

1.2 Vad är det viktigaste kriteriet för stugan? 3 p.

  • Utrustningen  (3 p.)

1.3 Vad kommer Maijus födelsedagsfest att vara? 3 p.

  • En elegant tillställning  (3 p.)

1.4 Var kommer kompisarna att äta lunch? 3 p.

  • I trädgården  (3 p.)

1.5 Miksi miehellä on kiire? Vastaa suomeksi. 3 p.

Vastauksen pituus on enintään 100 merkkiä. Ylityksestä seuraa pistevähennys.

(Jääkiekko)matsi/peli alkaa. (3/0 p.)

Tallenne Lyssna på texten till 1.5. Matchen börjar snart. [...] Jag måste kolla från början.
Du och dina hockeyspel

1.6 Vad beror Maijas förseningar på enligt henne själv? 3 p.

  • Hon har flyttat  (3 p.)

2. Förändringar inom ett företag 16 p.

Lyssna på en intervju om förändringar i ett företag. Du får höra intervjun först i sin helhet och sedan i delar. Svara på frågorna.

2.1 Vilket val kan de anställda själva göra? 3 p.

  • Jobba färre dagar per vecka  (3 p.)

2.2 Vilken är den viktigaste orsaken till försöket? 3 p.

  • Att öka de anställdas välmående  (3 p.)

2.3 För vilken typ av arbete passar försöket bäst? 3 p.

  • För kreativt arbete  (3 p.)

2.4 Vilken annan effekt kan försöket ha? 3 p.

  • Sakkunskapen i företagen kan öka  (3 p.)

2.5 Mitkä kaksi konkreettista esimerkkiä paremmasta elämänlaadusta haastattelussa annetaan? Vastaa suomeksi. 4 p.

Vastauksen pituus on enintään 150 merkkiä. Ylityksestä seuraa pistevähennys.

Kaksi seuraavista:

  • Voi tulla kotiin aikaisemmin (tekemään lasten kanssa läksyjä). (2/0 p.)
  • On tyytyväinen elämäänsä. (2/0 p.)
  • Voi nauttia kesästä enemmän. (2/0 p.)
Tallenne Lyssna på texten till 2.5. Är det bara att man kommer hem i tid för att läsa läxor med barnen och kanske är mer nöjd med livet i stort? Eller att kunna njuta lite extra av vår korta nordiska sommar.

3. Shopping 12 p.

Du jobbar på ett stort varuhus. Några kunder vill uppdatera sin stil och ber dig om hjälp. Lyssna på deras beskrivningar och välj den bild som passar bäst ihop med beskrivningen av den stil som kunden är ute efter. Du får lyssna på varje beskrivning två gånger.

3.1 Välj den stil som passar kunden bäst. 3 p.

  •  (3 p.)

Nuori nainen, jolla vihreä-valkoinen, kuviollinen paitapusero ja tumman vihreät shortsit.

3.2 Välj den stil som passar kunden bäst. 3 p.

  •  (3 p.)

Punaruskeat, nahkaiset avokkaat, joissa korko.

3.3 Välj den stil som passar kunden bäst. 3 p.

  •  (3 p.)

Nuori mies, jolla oranssit housut, harmaa, lyhythihainen T-paita ja rento harmaa hattu.

3.4 Välj den stil som passar kunden bäst. 3 p.

  •  (3 p.)

Maastokankainen reppu, jossa erikokoisia taskuja.

4. Markus Krunegård 15 p.

Lyssna på en intervju med den sverigefinska sångaren Markus Krunegård. Du får höra intervjun först i sin helhet och sedan i delar. Svara på frågorna.

4.1 Vad är Markus musikaliska bakgrund? 3 p.

  • Han har varit en riktig mångsysslare  (3 p.)

4.2 Vad syftar namnet på den nyaste skivan på? 3 p.

  • Två kända varumärken  (3 p.)

4.3 Vad avses med det historiska ögonblicket? 3 p.

  • Att en svensk tidning berömmer ett album på finska  (3 p.)

4.4 Med vem talar Markus finska? 3 p.

  • Med släktingar  (3 p.)

4.5 Miksi äiti oli tarkka oikeakielisyydestä? Vastaa suomeksi. 3 p.

Vastauksen pituus on enintään 50 merkkiä. Ylityksestä seuraa pistevähennys.

Koska hän on/oli (entinen) kieltenopettaja. (3/0 p.)

Tallenne Lyssna på texten till 4.5. Hon är språklärarinna eller var.

5. Luffar-Lasse 14 p.

Lyssna på ett nyhetsinslag om katten Luffar-Lasse. Du hör inslaget först i sin helhet och sedan i delar. Svara på frågorna.

5.1 Vad handlar Musikhjälpen om? 3 p.

  • Svenskar som hjälper nödställda människor  (3 p.)

5.2 Vad är speciellt med Luffar-Lasses roll i insamlingen? 3 p.

  • Att han fick ihop en så stor summa  (3 p.)

5.3 Hur är Luffar-Lasse till karaktären? 3 p.

  • Han är vänlig  (3 p.)

5.4 Montako jäsentä Lassen Facebook-ryhmässä on? Vastaa suomeksi. 2 p.

Vastauksen pituus on enintään 50 merkkiä. Ylityksestä seuraa pistevähennys.

35 000. (2/0 p.)

Tallenne Lyssna på texten till 5.3 och 5.4. 5.4: Under åren har gruppen vuxit och har nu 35 000 medlemmar.

5.5 Vad har varit kännetecknande för insamlingen? 3 p.

  • Att intresset har blivit så stort på en så kort tid  (3 p.)

6. Alex morgon (video) 15 p.

Titta på en video där Alex berättar om sin morgon. Du får titta på videon så många gånger som du vill. Svara på frågorna.
Tallenne 6.1: ...filterpåsarna var slut så jag fick inget kaffe.

6.1 Mikä oli Alexin ensimmäinen vastoinkäyminen aamulla ennen töihin lähtöä? Vastaa suomeksi. 3 p.

Vastauksen pituus on enintään 100 merkkiä. Ylityksestä seuraa pistevähennys.

Suodatinpussit olivat loppu. / Hän ei saanut kahvia. (3/0 p.)

6.2 Varför kom Alex inte till jobbet med egen bil? 3 p.

  • Han hade problem med bilen  (3 p.)

6.3 Varför tog det 15 minuter för Alex att åka iväg på cykel? 3 p.

  • Cykeldäcken var tomma  (3 p.)

6.4 Hur kom Alex slutligen fram till jobbet? 3 p.

  • Till fots  (3 p.)

6.5 Vilken fördel försöker kollegan lyfta fram i Alex motgångar? 3 p.

  • Att Alex fick fysisk träning  (3 p.)

Del 2: Läsförståelse

7. Vilket bollspel? 10 p.

Nedan ges beskrivningar av fem vanliga bollspel. Läs varje beskrivning och välj därefter i rullgardinsmenyn det bollspel som beskrivningen gäller.

7.1 Vilket bollspel? 2 p.

  • Petanque (2 p.)

7.2 Vilket bollspel? 2 p.

  • Biljard (2 p.)

7.3 Vilket bollspel? 2 p.

  • Basket (2 p.)

7.4 Vilket bollspel? 2 p.

  • Innebandy (2 p.)

7.5 Vilket bollspel? 2 p.

  • Badminton (2 p.)

8. Frivilliga brandkåren som hobby 6 p.

Läs texten och svara på frågorna.

8.1 Varför gillar Loviisa FBK-verksamheten? 2 p.

  • Hon lär sig att hjälpa andra  (2 p.)

8.2 Vad gör Christina under kvällens övning? 2 p.

  • Leder andra deltagare  (2 p.)

8.3 På vilket sätt liknar övningen det verkliga räddningsjobbet? 2 p.

  • Deltagarna får veta först vid övningen vad de ska göra  (2 p.)

9. Sommarjobb som fåraherde 13 p.

Läs texten och svara på frågorna.

9.1 Vilken bild passar bäst för första stycket i texten? 2 p.

  •  (2 p.)

Hevonen, koira, lehmä ja lammas.

9.2 Hur får man plats som fåraherde? 2 p.

  • Slumpen avgör bland de sökande  (2 p.)

9.3 Miten lammaspaimenen tehtävä eroaa muista kesätöistä? Vastaa suomeksi. 3 p.

Vastauksen pituus on enintään 100 merkkiä. Ylityksestä seuraa pistevähennys.

Hän joutuu itse maksamaan siitä että saa olla/työskennellä paimenena. (3/0 p.)

9.4 Mitä työtehtäviä lammaspaimenella on? (2 asiaa) Vastaa suomeksi. 4 p.

Vastauksen pituus on enintään 150 merkkiä. Ylityksestä seuraa pistevähennys.

Kaksi seuraavista:

  • Lampaiden laskeminen (ettei yksikään lammas ole karannut). (2/0 p.)
  • Juomaveden vaihtaminen. (2/0 p.)
  • Sen varmistaminen, ettei yksikään lammas ole loukkaantunut. (2/0 p.)

9.5 Hur behandlas erfarna fåraherdar i ansökningen? 2 p.

  • De behandlas på samma villkor som andra sökande  (2 p.)

10. Finlandssvensk matkultur 8 p.

Läs texten och svara på frågorna.

10.1 Vad är syftet med föreningen Finlands svenska måltidsakademi? 2 p.

  • Att få finländarna att uppskatta sin matkultur  (2 p.)

10.2 Vad är gemensamt för valet av lokala maträtter och folkdräkter, enligt Yrsa Lindqvist? 2 p.

  • Det baserar sig på en överenskommelse  (2 p.)

10.3 Vad är julskinkan ett exempel på? 2 p.

  • Hur traditioner växlar med tiden  (2 p.)

10.4 Hur har matkulturen förändrats, enligt Jonas Harald? 2 p.

  • Maten har fått nya betydelser  (2 p.)

11. Stormskärs Maja 14 p.

Läs texten och svara på frågorna.

11.1 Hur löste sig snöproblemet vid inspelningen? 2 p.

  • Med hjälp av konstgjord snö  (2 p.)

11.2 Vad var Tiina Lymis första reaktion till inspelningen av Stormskärs Maja? 2 p.

  • Hon förhöll sig lite skeptisk till projektet  (2 p.)

11.3 Vad gillar Tiina Lymi i boken? 2 p.

  • Hur Maja växer som människa  (2 p.)

11.4 Mitä Amanda Jansson on joutunut opettelemaan rooliaan varten? (2 asiaa) Vastaa suomeksi. 4 p.

Vastauksen pituus on enintään 100 merkkiä. Ylityksestä seuraa pistevähennys.

Kaksi seuraavista:

  • Puhumaan Ahvenanmaan murretta. (2/0 p.)
  • Lypsämään lehmiä. (2/0 p.)
  • Perkaamaan/Puhdistamaan kaloja. (2/0 p.)

11.5 Millainen henkilö Janne on Linus Troedssonin mukaan? (2 asiaa) Vastaa suomeksi. 4 p.

Vastauksen pituus on enintään 50 merkkiä. Ylityksestä seuraa pistevähennys.

Rohkea (2/0 p.) ja hauska (2/0 p.).

12. Magiska platser i Norden 10 p.

I materialet finns landskapsbilder från Norden. Läs beskrivningen och välj den bild som bäst passar med beskrivningen.

12.1 Välj den bild som bäst passar ihop med beskrivningen. 2 p.

  • Bild E  (2 p.)

12.2 Välj den bild som bäst passar ihop med beskrivningen. 2 p.

  • Bild C  (2 p.)

12.3 Välj den bild som bäst passar ihop med beskrivningen. 2 p.

  • Bild F  (2 p.)

12.4 Välj den bild som bäst passar ihop med beskrivningen. 2 p.

  • Bild G  (2 p.)

12.5 Välj den bild som bäst passar ihop med beskrivningen. 2 p.

  • Bild D  (2 p.)

13. Glada klagokörer 14 p.

Om du vill kan du först bekanta dig med videon som finns i materialet.
Läs texten och svara på frågan.

13.1 Mitä aiheita valituskuorot käsittelevät? (2 asiaa) Vastaa suomeksi. 4 p.

Vastauksen pituus on enintään 100 merkkiä. Ylityksestä seuraa pistevähennys.

Kaksi seuraavista:

  • Tietöitä. (2/0 p.)
  • Huonoja tv-ohjelmia. (2/0 p.)
  • Myöhässä olevia busseja. (2/0 p.)
  • Ruokahuijauksia. (2/0 p.)
Här följer beskrivningar om fem olika klagokörer. Läs texterna och välj i rullgardinsmenyn den beskrivning som bäst passar till texten.

13.2 Välj den beskrivning som bäst passar till texten. 2 p.

  • Kören betonar den sociala aspekten. (2 p.)

13.3 Välj den beskrivning som bäst passar till texten. 2 p.

  • Musikalisk bakgrund behövs inte. (2 p.)

13.4 Välj den beskrivning som bäst passar till texten. 2 p.

  • Alla är välkomna till kören. (2 p.)

13.5 Välj den beskrivning som bäst passar till texten. 2 p.

  • Alla teman accepteras. (2 p.)

13.6 Välj den beskrivning som bäst passar till texten. 2 p.

  • Det klagas på oattraktiva platser i staden. (2 p.)

Del 3: Ordförråd och strukturer

14. Vårt fantastiska papper 15 p.

Läs texten och välj på varje punkt det alternativ som bäst passar in i sammanhanget.

14.1 1 p.

  • omöjligt (1 p.)

14.2 1 p.

  • för att (1 p.)

14.3 1 p.

  • lämpar sig (1 p.)

14.4 1 p.

  • vanligaste (1 p.)

14.5 1 p.

  • återvinnas (1 p.)

14.6 1 p.

  • tillverka (1 p.)

14.7 1 p.

  • slogs (1 p.)

14.8 1 p.

  • den (1 p.)

14.9 1 p.

  • därefter (1 p.)

14.10 1 p.

  • alltmer (1 p.)

14.11 1 p.

  • slitna (1 p.)

14.12 1 p.

  • kom man i Tyskland (1 p.)

14.13 1 p.

  • metod (1 p.)

14.14 1 p.

  • hand (1 p.)

14.15 1 p.

  • fram (1 p.)

15. Unga och sociala medier 5 p.

Läs texten och översätt de finska uttrycken så att de passar in i sammanhanget.

15.1 on kasvanut 1 p.

  • har växt (1 p.)

15.2 puolet 1 p.

  • hälften av (1 p.)

15.3 viimeisen vuoden aikana 1 p.

  • det senaste året (1 p.)
  • under det senaste året (1 p.)

15.4 He oppivat 1 p.

  • De lär sig (1 p.)

15.5 tai vanhempia 1 p.

  • eller äldre (1 p.)

Myös muut oikeat ilmaisut hyväksytään.

Tämä tehtävä arvostellaan lautakunnassa keskitetysti, joten opettaja ei tee alustavaa arvostelua. Keskitetysti arvosteltavan vastauksen pisteet päivittyvät arvostelupalveluun lopullisen arvostelun edetessä. Vastauksen kohdalla näkyy arvostelupalvelussa viiva (-), kunnes kyseinen vastaus on arvosteltu.

16. Reklamation 15 p.

Läs först dialogen och översätt sedan Emils repliker till svenska.

16.1 Översätt Emils replik till svenska. 3 p.

Expedit:Hej, kan jag hjälpa dig?
Emil:Haluaisin palauttaa tämän paidan, jonka ostin eilen.

Jag skulle vilja / vill returnera (1/0 p.) den här skjortan/tröjan (1/0 p.) (som) jag köpte igår (1/0 p.).

16.2 Översätt Emils replik till svenska. 3 p.

Expedit:Var den fel storlek?
Emil:Ei, se sopii hyvin, mutta siinä on pieni reikä.

Nej, den passar bra (1/0 p.), men den har / där finns (1/0 p.) ett litet hål (1/0 p.).

16.3 Översätt Emils replik till svenska. 3 p.

Expedit:När hittade du det?
Emil:Tyttöystäväni huomasi sen, kun tulimme kotiin.

Min flickvän/tjej (1/0 p.) märkte/upptäckte/noterade det (1/0 p.) när vi kom / (hade) kommit hem (1/0 p.).

16.4 Översätt Emils replik till svenska. 3 p.

Expedit:Det var konstigt. Då får du välja en ny.
Emil:Haluaisin mieluummin rahat takaisin.

Jag vill hellre ha (1/0 p.) pengarna (1/0 p.) tillbaka (1/0 p.).

16.5 Översätt Emils replik till svenska. 3 p.

Expedit:Har du kvittot kvar?
Emil:Tässä, ole hyvä. Valitettavasti se on aika likainen.
Expedit:Det gör inget.

Här, var så god (1/0 p.). Tyvärr är det (1/0 p.) ganska smutsigt (1/0 p.).

Del 4: Skriftlig framställning

17. Kort skrivuppgift 33 p.

Valitse seuraavista kohdista vain toinen, johon vastaat ruotsiksi.

Kirjoitussuorituksen pituus: 200–350 merkkiä. Välilyöntejä ja rivinvaihtoja ei lasketa mukaan merkkimäärään. Merkkimäärän alarajan alittava vastaus ei anna riittävää näyttöä kielitaidosta eikä siten voi yltää korkeimpiin pisteisiin. Noudata ohjeita.

Jätä toinen vastauskenttä tyhjäksi.

17.1 Tsemppiviesti 33 p.

Kaverisi on menossa yliopiston pääsykokeeseen, ja häntä jännittää tosi paljon. Kirjoita hänelle kannustava someviesti.

Vastauksen pituus on enintään 350 merkkiä. Ylityksestä seuraa pistevähennys.

    17.2 Netti-ilmoitus 33 p.

    Muutto omaan kotiin lähestyy. Sinulla on turha tavara, jonka haluat antaa pois ilmaiseksi somen kierrätysryhmässä. Laadi yhtenäinen teksti, jossa kerrot, mistä tavarasta luovut ja miksi.

    Vastauksen pituus on enintään 350 merkkiä. Ylityksestä seuraa pistevähennys.

    18. Längre skrivuppgift 66 p.

    Valitse seuraavista kohdista vain toinen, johon vastaat ruotsiksi.

    Kirjoitussuorituksen pituus: 400–600 merkkiä. Välilyöntejä ja rivinvaihtoja ei lasketa mukaan merkkimäärään. Merkkimäärän alarajan alittava vastaus ei anna riittävää näyttöä kielitaidosta eikä siten voi yltää korkeimpiin pisteisiin. Noudata ohjeita.

    Jätä toinen vastauskenttä tyhjäksi.

    18.1 Svenska språket och jag 66 p.

    Kirjoita keskustelupalstalle oma tarinasi siitä, miten olet oppinut ruotsia. Missä kaikkialla ja miten olet oppinut ruotsia? Mitä on jäänyt puuttumaan? Miten ruotsia voisi oppia parhaiten?

    Vastauksen pituus on enintään 600 merkkiä. Ylityksestä seuraa pistevähennys.

    18.2 Ingenting är omöjligt! 66 p.

    Onko kaikki mahdollista, kun vain tahtoo ja yrittää tarpeeksi? Millaisia omat kokemuksesi ovat? Kirjoita kantaa ottava teksti verkkolehteen.

    Voit käyttää aineiston videota inspiraation lähteenä.

    Vastauksen pituus on enintään 600 merkkiä. Ylityksestä seuraa pistevähennys.