Hyvän vastauksen piirteet: FI – Ruotsi, keskipitkä oppimäärä (kuulovammaiset)

24.3.2025

Lopulliset hyvän vastauksen piirteet 13.5.2025

Lopullisista hyvän vastauksen piirteistä ilmenevät perusteet, joiden mukaan koesuorituksen lopullinen arvostelu on suoritettu. Tieto siitä, miten arvosteluperusteita on sovellettu kokelaan koesuoritukseen, muodostuu kokelaan koesuorituksestaan saamista pisteistä, lopullisista hyvän vastauksen piirteistä ja lautakunnan määräyksissä ja ohjeissa annetuista arvostelua koskevista määräyksistä. Lopulliset hyvän vastauksen piirteet eivät välttämättä sisällä ja kuvaa tehtävien kaikkia hyväksyttyjä vastausvaihtoehtoja tai hyväksytyn vastauksen kaikkia hyväksyttyjä yksityiskohtia. Koesuorituksessa mahdollisesti olevat arvostelumerkinnät katsotaan muistiinpanoluonteisiksi, eivätkä ne tai niiden puuttuminen näin ollen suoraan kerro arvosteluperusteiden soveltamisesta koesuoritukseen.

Täydet pisteet voi saada vain vastaus, joka ei sisällä väärää tietoa. Jos avoimen kysymyksen vastauksen pituudelle on annettu merkkimäärärajoitus, seuraa sen ylittämisestä pistevähennys. Vähennys on 1 piste riippumatta kysymyksen maksimipisteistä.

Koesuorituksia ei saa kopioida. Ne ovat salassa pidettäviä asiakirjoja.

Digitaalisen kokeen arvostelupalvelun ohjeet ovat lautakunnan verkkosivuilla osoitteessa: https://www.ylioppilastutkinto.fi/fi/asiointipalvelut/ilmoittautumiset-tutkintoon-ja-koesuoritusten-arvostelu/arvostelupalvelun

Kirjoitustehtävien arvioitavat piirteet on kuvattu kriteeritaulukossa, joka on Ylioppilastutkintolautakunnan antamissa toisen kotimaisen kielen ja vieraiden kielten kokeita koskevissa määräyksissä.
https://www.ylioppilastutkinto.fi/fi/tutkinnon-toimeenpano/maaraykset-ja-ohjeet/koekohtaiset-maaraykset-ja-ohjeet/toisen-kotimaisen

Virheet/ongelmakohdat merkitään aina. Jokaista merkintää ei tarvitse kommentoida sanallisesti, mutta halutessaan mitä tahansa kohtaa voi tarkentaa kommenttikenttään.

Del 1: Läsförståelse

1. Vilket bollspel? 10 p.

Nedan ges beskrivningar av fem vanliga bollspel. Läs varje beskrivning och välj därefter i rullgardinsmenyn det bollspel som beskrivningen gäller.

1.1 Vilket bollspel? 2 p.

  • Petanque (2 p.)

1.2 Vilket bollspel? 2 p.

  • Biljard (2 p.)

1.3 Vilket bollspel? 2 p.

  • Basket (2 p.)

1.4 Vilket bollspel? 2 p.

  • Innebandy (2 p.)

1.5 Vilket bollspel? 2 p.

  • Badminton (2 p.)

2. Frivilliga brandkåren som hobby 6 p.

Läs texten och svara på frågorna.

2.1 Varför gillar Loviisa FBK-verksamheten? 2 p.

  • Hon lär sig att hjälpa andra  (2 p.)

2.2 Vad gör Christina under kvällens övning? 2 p.

  • Leder andra deltagare  (2 p.)

2.3 På vilket sätt liknar övningen det verkliga räddningsjobbet? 2 p.

  • Deltagarna får veta först vid övningen vad de ska göra  (2 p.)

3. Sommarjobb som fåraherde 13 p.

Läs texten och svara på frågorna.

3.1 Vilken bild passar bäst för första stycket i texten? 2 p.

  •  (2 p.)

Hevonen, koira, lehmä ja lammas.

3.2 Hur får man plats som fåraherde? 2 p.

  • Slumpen avgör bland de sökande  (2 p.)

3.3 Miten lammaspaimenen tehtävä eroaa muista kesätöistä? Vastaa suomeksi. 3 p.

Vastauksen pituus on enintään 100 merkkiä. Ylityksestä seuraa pistevähennys.

Hän joutuu itse maksamaan siitä, että saa olla/työskennellä paimenena. (3/0 p.)

3.4 Mitä työtehtäviä lammaspaimenella on? (2 asiaa) Vastaa suomeksi. 4 p.

Vastauksen pituus on enintään 150 merkkiä. Ylityksestä seuraa pistevähennys.

Kaksi seuraavista:

  • Lampaiden laskeminen (ettei yksikään lammas ole karannut). (2/0 p.)

  • Juomaveden vaihtaminen. (2/0 p.)

  • Sen varmistaminen, ettei yksikään lammas ole loukkaantunut/ joutunut onnettomuuteen/ Huolehtia, ettei lampaille satu mitään. (2/0 p.)

3.5 Hur behandlas erfarna fåraherdar i ansökningen? 2 p.

  • De behandlas på samma villkor som andra sökande  (2 p.)

4. Finlandssvensk matkultur 8 p.

Läs texten och svara på frågorna.

4.1 Vad är syftet med föreningen Finlands svenska måltidsakademi? 2 p.

  • Att få finländarna att uppskatta sin matkultur  (2 p.)

4.2 Vad är gemensamt för valet av lokala maträtter och folkdräkter, enligt Yrsa Lindqvist? 2 p.

  • Det baserar sig på en överenskommelse  (2 p.)

4.3 Vad är julskinkan ett exempel på? 2 p.

  • Hur traditioner växlar med tiden  (2 p.)

4.4 Hur har matkulturen förändrats, enligt Jonas Harald? 2 p.

  • Maten har fått nya betydelser  (2 p.)

5. Stormskärs Maja 14 p.

Läs texten och svara på frågorna.

5.1 Hur löste sig snöproblemet vid inspelningen? 2 p.

  • Med hjälp av konstgjord snö  (2 p.)

5.2 Vad var Tiina Lymis första reaktion till inspelningen av Stormskärs Maja? 2 p.

  • Hon förhöll sig lite skeptisk till projektet  (2 p.)

5.3 Vad gillar Tiina Lymi i boken? 2 p.

  • Hur Maja växer som människa  (2 p.)

5.4 Mitä Amanda Jansson on joutunut opettelemaan rooliaan varten? (2 asiaa) Vastaa suomeksi. 4 p.

Vastauksen pituus on enintään 100 merkkiä. Ylityksestä seuraa pistevähennys.

Kaksi seuraavista:

  • Puhumaan Ahvenanmaan murretta/ ahvenanmaalaisittain. (2/0 p.)

  • Lypsämään (lehmiä). (2/0 p.)

  • Perkaamaan/Puhdistamaan kaloja. (2/0 p.)

5.5 Millainen henkilö Janne on Linus Troedssonin mukaan? (2 asiaa) Vastaa suomeksi. 4 p.

Vastauksen pituus on enintään 50 merkkiä. Ylityksestä seuraa pistevähennys.

Rohkea (2/0 p.) ja hauska (2/0 p.).

6. Magiska platser i Norden 10 p.

I materialet finns landskapsbilder från Norden. Läs beskrivningen och välj den bild som bäst passar med beskrivningen.

6.1 Välj den bild som bäst passar ihop med beskrivningen. 2 p.

  • Bild E  (2 p.)

6.2 Välj den bild som bäst passar ihop med beskrivningen. 2 p.

  • Bild C  (2 p.)

6.3 Välj den bild som bäst passar ihop med beskrivningen. 2 p.

  • Bild F  (2 p.)

6.4 Välj den bild som bäst passar ihop med beskrivningen. 2 p.

  • Bild G  (2 p.)

6.5 Välj den bild som bäst passar ihop med beskrivningen. 2 p.

  • Bild D  (2 p.)

7. Glada klagokörer 14 p.

Om du vill kan du först bekanta dig med videon som finns i materialet.
Läs texten och svara på frågan.

7.1 Mitä aiheita valituskuorot käsittelevät? (2 asiaa) Vastaa suomeksi. 4 p.

Vastauksen pituus on enintään 100 merkkiä. Ylityksestä seuraa pistevähennys.

Kaksi seuraavista:

  • Tietöitä/ tietyömaita. (2/0 p.)

  • Huonoja tv-ohjelmia. (2/0 p.)

  • Myöhässä olevia/ myöhästyneitä/ myöhästeleviä busseja/ linja-autoja. (2/0 p.)

  • Ruokahuijauksia/ ruokapetoksia. (2/0 p.)

Här följer beskrivningar om fem olika klagokörer. Läs texterna och välj i rullgardinsmenyn den beskrivning som bäst passar till texten.

7.2 Välj den beskrivning som bäst passar till texten. 2 p.

  • Kören betonar den sociala aspekten. (2 p.)

7.3 Välj den beskrivning som bäst passar till texten. 2 p.

  • Musikalisk bakgrund behövs inte. (2 p.)

7.4 Välj den beskrivning som bäst passar till texten. 2 p.

  • Alla är välkomna till kören. (2 p.)

7.5 Välj den beskrivning som bäst passar till texten. 2 p.

  • Alla teman accepteras. (2 p.)

7.6 Välj den beskrivning som bäst passar till texten. 2 p.

  • Det klagas på oattraktiva platser i staden. (2 p.)

Del 2: Ordförråd och strukturer

8. Vårt fantastiska papper 15 p.

Läs texten och välj på varje punkt det alternativ som bäst passar in i sammanhanget.

8.1 1 p.

  • omöjligt (1 p.)

8.2 1 p.

  • för att (1 p.)

8.3 1 p.

  • lämpar sig (1 p.)

8.4 1 p.

  • vanligaste (1 p.)

8.5 1 p.

  • återvinnas (1 p.)

8.6 1 p.

  • tillverka (1 p.)

8.7 1 p.

  • slogs (1 p.)

8.8 1 p.

  • den (1 p.)

8.9 1 p.

  • därefter (1 p.)

8.10 1 p.

  • alltmer (1 p.)

8.11 1 p.

  • slitna (1 p.)

8.12 1 p.

  • kom man i Tyskland (1 p.)

8.13 1 p.

  • metod (1 p.)

8.14 1 p.

  • hand (1 p.)

8.15 1 p.

  • fram (1 p.)

9. Unga och sociala medier 5 p.

Läs texten och översätt de finska uttrycken så att de passar in i sammanhanget.

9.1 on kasvanut 1 p.

  • har växt (1 p.)

9.2 puolet 1 p.

  • hälften av (1 p.)

9.3 viimeisen vuoden aikana 1 p.

  • det senaste året (1 p.)
  • under det senaste året (1 p.)

9.4 He oppivat 1 p.

  • De lär sig (1 p.)

9.5 tai vanhempia 1 p.

  • eller äldre (1 p.)

Myös muut oikeat ilmaisut hyväksytään.

10. Reklamation 15 p.

Läs först dialogen och översätt sedan Emils repliker till svenska.

10.1 Översätt Emils replik till svenska. 3 p.

Expedit:Hej, kan jag hjälpa dig?
Emil:Haluaisin palauttaa tämän paidan, jonka ostin eilen.

Jag skulle vilja /vill returnera/ lämna tillbaka (1/0 p.) den här skjortan/tröjan/denna tröja/ denna skjorta (1/0 p.) (som/vilken) jag köpte igår/ i går (1/0 p.).

10.2 Översätt Emils replik till svenska. 3 p.

Expedit:Var den fel storlek?
Emil:Ei, se sopii hyvin, mutta siinä on pieni reikä.

Nej, den/skjortan/tröjan passar (mig) bra/fint/väl (1/0 p.), men den/skjortan/tröjan har/där finns (1/0 p.) ett litet hål (1/0 p.).

10.3 Översätt Emils replik till svenska. 3 p.

Expedit:När hittade du det?
Emil:Tyttöystäväni huomasi sen, kun tulimme kotiin.

Min flickvän/flickkompis/tjej/tjejkompis/tjejvän (1/0 p.) märkte/upptäckte/noterade/såg/lade märke till det (1/0 p.) när/då vi kom / (hade) kommit hem (1/0 p.).

10.4 Översätt Emils replik till svenska. 3 p.

Expedit:Det var konstigt. Då får du välja en ny.
Emil:Haluaisin mieluummin rahat takaisin.

Jag vill hellre ha/Jag skulle hellre vilja ha/få (1/0 p.) pengarna/mina pengar (1/0 p.) tillbaka/tillbaks (1/0 p.).

10.5 Översätt Emils replik till svenska. 3 p.

Expedit:Har du kvittot kvar?
Emil:Tässä, ole hyvä. Valitettavasti se on aika likainen.
Expedit:Det gör inget.

Här, var så god (1/0 p.). Tyvärr är det (1/0 p.) ganska/rätt (så) smutsigt (1/0 p.).

Del 3: Skriftlig framställning

11. Kort skrivuppgift 33 p.

Valitse seuraavista kohdista vain toinen, johon vastaat ruotsiksi.

Kirjoitussuorituksen pituus: 200–350 merkkiä. Välilyöntejä ja rivinvaihtoja ei lasketa mukaan merkkimäärään. Merkkimäärän alarajan alittava vastaus ei anna riittävää näyttöä kielitaidosta eikä siten voi yltää korkeimpiin pisteisiin. Noudata ohjeita.

Jätä toinen vastauskenttä tyhjäksi.

11.1 Tsemppiviesti 33 p.

Kaverisi on menossa yliopiston pääsykokeeseen, ja häntä jännittää tosi paljon. Kirjoita hänelle kannustava someviesti.

Vastauksen pituus on enintään 350 merkkiä. Ylityksestä seuraa pistevähennys.

    11.2 Netti-ilmoitus 33 p.

    Muutto omaan kotiin lähestyy. Sinulla on turha tavara, jonka haluat antaa pois ilmaiseksi somen kierrätysryhmässä. Laadi yhtenäinen teksti, jossa kerrot, mistä tavarasta luovut ja miksi.

    Vastauksen pituus on enintään 350 merkkiä. Ylityksestä seuraa pistevähennys.

    12. Längre skrivuppgift 66 p.

    Valitse seuraavista kohdista vain toinen, johon vastaat ruotsiksi.

    Kirjoitussuorituksen pituus: 400–600 merkkiä. Välilyöntejä ja rivinvaihtoja ei lasketa mukaan merkkimäärään. Merkkimäärän alarajan alittava vastaus ei anna riittävää näyttöä kielitaidosta eikä siten voi yltää korkeimpiin pisteisiin. Noudata ohjeita.

    Jätä toinen vastauskenttä tyhjäksi.

    12.1 Svenska språket och jag 66 p.

    Kirjoita keskustelupalstalle oma tarinasi siitä, miten olet oppinut ruotsia. Missä kaikkialla ja miten olet oppinut ruotsia? Mitä on jäänyt puuttumaan? Miten ruotsia voisi oppia parhaiten?

    Vastauksen pituus on enintään 600 merkkiä. Ylityksestä seuraa pistevähennys.

    12.2 Ingenting är omöjligt! 66 p.

    Onko kaikki mahdollista, kun vain tahtoo ja yrittää tarpeeksi? Millaisia omat kokemuksesi ovat? Kirjoita kantaa ottava teksti verkkolehteen.

    Voit käyttää aineiston videota inspiraation lähteenä.

    Vastauksen pituus on enintään 600 merkkiä. Ylityksestä seuraa pistevähennys.