Beskrivningar av goda svar: SV – Livsåskådningskunskap
26.3.2025
Slutgiltiga beskrivningar av goda svar 13.5.2025
Grunderna enligt vilka bedömningen gjorts framkommer i de slutgiltiga beskrivningarna av goda svar. Uppgiften om hur bedömningsgrunderna tillämpats på examinandens provprestation utgörs av de poäng som examinanden fått för sin provprestation, de slutgiltiga beskrivningarna av goda svar och de föreskrifter gällande bedömningen som nämnden gett i sina föreskrifter och anvisningar. De slutgiltiga beskrivningarna av goda svar innehåller och beskriver inte nödvändigtvis alla godkända svarsalternativ eller alla godkända detaljer i ett godkänt svar. Eventuella bedömningsmarkeringar i provprestationerna anses vara jämställbara med anteckningar och sålunda ger de, eller avsaknaden av markeringar, inte direkta uppgifter om hur bedömningsgrunderna tillämpats på provprestationen.
Bedömning av svaren i studentexamensprovet i livsåskådningskunskap
Studentexamensprovet mäter hur de mål som definieras i grunderna för läroplanen har uppnåtts. Vid upprättandet av provet i livsåskådningskunskap våren 2025 har beaktats Grunderna för gymnasiets läroplan 2015 (GLP15) och Grunderna för gymnasiets läroplan 2019 (GLP19).
Livsåskådningskunskap är ett tvärvetenskapligt läroämne som bygger på humanistiska vetenskaper, kultur- och samhällsvetenskaper samt filosofi. I studentexamensprovet i livsåskådningskunskap ska man bedöma den studerandes förmåga att skickligt och mångsidigt kunna analysera och uttrycka livsåskådningsfrågor. Likaså bedöms examinandens generella nivå av livsåskådningsmässig insikt. Livsåskådningsfrågor är ofta personliga, men reflektionen kring dem bygger på intellektuella kompetenser, som kritiskt tänkande, konsekvens, entydighet och systematik.
Det åskådningsmässiga tänkande som bedöms i studentexamensprovet kommuniceras språkligt. Därför bör man i bedömningen även fästa uppmärksamhet vid hur tänkandet uttrycks. Uttrycksformen bedöms på många olika plan, från textens litterära uttrycksfullhet till styckeindelningen. Provet är emellertid inte ett prov i modersmålet, och en språkligt god framställning är ett kännetecken på ett gott svar i livsåskådningskunskap endast i den mån den uttrycker gott åskådningsmässigt tänkande. Det här innebär ofta flera olika egenskaper hos svaret. De viktigaste är att svaret är träffande, enhetligt och övertygande.
Kärnan i ett gott svar är att det är träffande, det vill säga relevant. Goda kunskaper och god förståelse samt en träffande argumentation ger inte ens ett godkänt svar om de inte besvarar frågan. Därför är det allra viktigaste av kriterierna nedan att svaret är relevant.
Enhetligheten i ett svar har att göra med dess struktur. Examinandens förmåga att begreppsligt strukturera problem och lösningar samt förstå och utvärdera argument syns i form av följdriktighet och flera dimensioner i svaret. Ett enhetligt svar är tydligt och välstrukturerat.
Att svaret är övertygande innebär inom livsåskådningskunskap att mångsidiga och åskådningsmässigt väsentliga synpunkter behandlas på ett följdriktigt sätt. Svarets faktagrundval är tillräckligt bred och även aktuell, då frågeställningen kräver det. Faktapåståenden, motiverade ståndpunkter och rena åsikter hålls tydligt åtskilda från varandra och kopplingarna mellan framlagda påståenden och motiveringar är tydliga. Typiskt för livsåskådningskunskapen är användningen av träffande och aktuella exempel. De gör svaret övertygande.
Ett gott åskådningsmässigt tänkande syns i att examinanden har kunskap om begrepp och teorier och behärskar det fenomenkomplex som behandlas. Utöver det här inverkar hur träffande, enhetligt och övertygande svaret är. I livsåskådningskunskap korrelerar oftast de formmässiga och innehållsliga dimensionerna med varandra åtminstone delvis då svaret uppfyller minimikraven på relevans, alltså då det motsvarar uppgiften. Ett svar kan ändå kunskapsmässigt vara bra, samtidigt som sättet att uttrycka tankegångarna kan vara svagt, eller tvärtom. Dimensionerna är dock inte helt oavhängiga av varandra eftersom uttryckssättet, användningen av begrepp och kunskapen om fenomenkomplexet är relaterade till varandra.
På grund av naturen hos uppgifterna i livsåskådningskunskap är aspekter som visar på mognad särskilt viktiga i svaret. Studentexamensnämnden har i sina föreskrifter för proven i realämnena gett anvisningar för bedömningen av mognad i svaren. Det är värt att notera att behandlingen av oväsentliga synpunkter i svaren sänker svarets värde enligt föreskriften.
Tabellen nedan kan vara till hjälp vid bedömningen av studentprovssvaren i livsåskådningskunskap då det gäller hur träffande, enhetligt och övertygande svaret är. De här kriterierna i kombination med de innehållsmässiga kriterierna bildar tillsammans en helhetsbedömning som uttrycks med det poängtal som ges för deluppgiften.
Dimension i bedömningen | /Poängtal 0 | 25 % | 50 % | 75 % | 100 % |
---|---|---|---|---|---|
Träffande | Svaret svarar inte alls på uppgiften; uppgiften har väsentligt missuppfattats. | Svaret har vissa kopplingar till frågans område, men det är oklart, förvirrat eller träffar inte saken. | Svaret på uppgiften håller sig till frågan. | Svaret visar på en klar förståelse för uppgiften och dess avgränsning, och det behandlar de mest väsentliga aspekterna. | Svaret visar på en utmärkt förståelse för uppgiften och dess avgränsning, och det behandlar ingående de relevanta aspekterna och endast dem. |
Enhetligt | Svaret är splittrat och oredigt. | Svaret tar upp en klart relevant aspekt. I övrigt är elementen i svaret slumpmässigt valda eller orediga. | Svaret tar upp flera relevanta aspekter, men de har inte sammanställts i en helhet. Svaret är ofta katalogartat. | De synpunkter som uppgiften berör har kopplats till varandra på ett följdriktigt och mångsidigt sätt. Resultatet är en koherent helhet som besvarar frågan. | I svaret har de för uppgiften relevanta materialelementen ställts i relation till varandra. Begrepp och motiveringar bildar en konsekvent helhet som besvarar frågorna i uppgiften och vid behov beaktar även alternativa infallsvinklar. |
Övertygande | Svaret saknar motiveringar eller motiveringarna saknar koppling till de framlagda påståendena. | De motiveringar som ges i svaret anknyter på något sätt till påståendena, men kopplingen mellan dem förblir oklar. | Svaret har motiverats med förnuftiga utgångspunkter och det finns en klar koppling mellan motiveringar och slutsatser. | I svaret diskuteras de flesta relevanta motiveringarna. De har problematiserats och analyserats på ett förnuftigt sätt och argumenten har konstruerats korrekt. | Problematiseringen och analysen av de relevanta motiveringarna är träffande och visar på ett insiktsfullt eget tänkande eller en ingående kunskap om traditionen. |
Poängtal för studentexamensprovet i livsåskådningskunskap
Provet i livsåskådningskunskap omfattar nio uppgifter av vilka examinanden ska besvara fem. Provet består av två delar. Del 1 omfattar sex uppgifter. Var och en av de här uppgifterna ger 0–20 poäng. Del 2 omfattar tre uppgifter som var och en ger 0–30 poäng. Examinanden kan besvara tre till fem uppgifter i del 1 och noll till två uppgifter i del 2. Det maximala antalet poäng i provet är 120. För att nå detta poängantal måste examinanden besvara tre uppgifter i del 1 och två uppgifter i del 2.
I anvisningarna för poängsättning i beskrivningarna av goda svar nämns två eller tre separata fästpunkter för bedömningen, det vill säga poängtrösklar, vars syfte är att underlätta bedömningen. Antalet poängtrösklar beror på det maximala antalet poäng för deluppgiften, som alltid är delbart med fem. För de snävare delfrågorna som är värda 5 poäng finns det två poängtrösklar, vid 2 och 4 poäng, det vill säga 40 procent och 80 procent. Om poängtalet för en uppgift eller deluppgift är 10 eller mera används tre referenspunkter: 25–30 procent, 50–60 procent och 75–80 procent. Om en uppgift eller en deluppgift ger mer än 10 poäng ges också en karakterisering av toppoängen. Syftet med detta är att lyfta fram aspekter som gör det enklare att placera svaret inom det högsta poängintervallet (75–100 procent).
Uppgiftsspecifika poänganvisningar
Eftersom provet i livsåskådningskunskap bedömer examinandernas eget tänkande i åskådningsfrågor kan svaren öppna sig i många olika riktningar i nästan alla uppgifter. Därför är beskrivningarna av goda svar aldrig mer än riktgivande. Av samma orsak presenterar beskrivningarna av goda svar på ett omfattande sätt olika åskådningsmässiga synpunkter som berör uppgiften, även sådana som inte ingår i gymnasiekurserna. Målet är att ge lärarna som bedömer svaren ytterligare tips om vilka typer av resonemang i fråga om åskådningar som på goda grunder kan ingå i svaren. Vilka aspekter som ingår i gymnasiekurserna och som examinanderna förutsätts ha kunskap om anges i samband med anvisningarna för poängsättning. I dessa delar har de ovan nämnda kriterierna – att svaret ska vara träffande, enhetligt och övertygande – beaktats mycket knapphändigt. I bedömningen är det dock motiverat att i varje del av provet granska såväl de kunskapsmässiga dimensionerna som kriterierna i tabellen ovan.
Det finns olika slag av material till uppgifterna. I varje del av en uppgift anges på vilket sätt materialet ska användas. Om inga anvisningar ges om användningen eller om det uppges vara frivilligt att använda materialet, till exempel ”du kan utnyttja materialet”, är materialet avsett som inspiration. Då är det acceptabelt att examinanden låter bli att utnyttja materialet och det minskar inte på antalet poäng. Det är förvisso bra att notera att materialet också i uppgifter av det här slaget bidrar med information och att svaret bör innehålla motsvarande mångsidighet, även om materialet inte har utnyttjats. Om examinanden trots uppmaning låtit bli att använda materialet i en deluppgift, dras alltid minst en poäng av och svaret kan nå upp till högst 75 % av maximipoängen för uppgiftsdelen. Det kan också ges mer detaljerade anvisningar om användningen av material, där examinanden till exempel uppmanas att analysera eller jämföra materialet eller söka efter några särskilda särdrag i det, såsom argument. I dessa fall kan den direkta poängminskning som följer av att anvisningarna inte följts vara större.
Uppgiftsdelarna är fördelade på två klasser. Om en uppgiftsdel ger 10 poäng eller mera bedöms den som ett essäsvar, om inte annat anges i uppgiftsformuleringen. Med essäsvar avses ett svar som är strukturerat som en essä: inledningen är en koncis presentation av ämnet, problemet eller påståendet, mittenpartiet består av en mångsidig behandling av temat och i slutet finns de slutsatser som grundar sig på behandlingen. Om en uppgiftsdel ger mindre än 10 poäng behöver svaret inte vara uppbyggt som en essä. I deluppgifter värda mindre än 10 poäng begränsas antalet tecken. Begränsningen gäller maximiantal tecken. Om det angivna antalet tecken underskrids sänks poängantalet inte, så länge sakinnehållet är tillräckligt. Om det tillåtna antalet tecken överskrids görs ett poängavdrag som bestäms i föreskrifterna och anvisningarna för proven i realämnena. Vidare minskar antalet poäng naturligtvis om svaret inte håller sig till saken.
Poängen för uppgifter som består av flera delar fastställs separat för varje deluppgift, om inte annat anges i uppgiften.
Del 1: 20-poängsuppgifter
1. Termer för ett gott liv 20 p.
Nedan finns 20 termer som hör samman med ett gott liv. Välj för varje deluppgift (1.1–1.20) den definition som passar termen bäst. Rätt svar 1 p., fel svar 0 p., inget svar 0 p.
Du kan ändra ditt svar efter att du har valt ett svarsalternativ, men du kan inte längre lämna deluppgiften helt utan svar. Om du har börjat besvara uppgiften, men kommer till att du ändå inte vill lämna in den för bedömning, ska du välja alternativet ”Jag svarar inte” för alla deluppgifter.
Att stödja studerandenas strävan efter ett gott liv är ett centralt mål i livsåskådningskunskapen.
1.1 Egoism betyder 1 p.
- ett tankesätt där ens eget intresse ställs före andras intresse. (1 p.)
Namnet på tankesättet kommer från grekiskans och latinets ord för jag, ”ego”.
1.2 Världsbild betyder 1 p.
- en uppfattning om hurdan världen är och hur den fungerar. (1 p.)
Världsbilden är den delen av världsåskådningen som berättar hurdan världen är.
1.3 Livets meningsfullhet betyder 1 p.
- en upplevelse av att livet är betydelsefullt och värt att leva. (1 p.)
Livets meningsfullhet är en viktig faktor i ett gott liv.
1.4 Etik betyder 1 p.
- den gren inom filosofin som studerar gott och ont, rätt och fel. (1 p.)
Etik ingår i alla åskådningar men som vetenskapsgren är den ett delområde i filosofin.
1.5 Privilegium betyder 1 p.
- en speciell rättighet eller förmån som tilldelats av gemenskapen och som alla inte har. (1 p.)
Privilegierna är beroende av hurdana egenskaper eller situationer som värdesätts i en gemenskap eller ett samhälle.
1.6 Hedonism betyder 1 p.
- läran enligt vilken människans beteende styrs av strävan efter att uppnå njutning och välbehag och undvika olust. (1 p.)
Lärans namn kommer från det grekiska ordet ”hēdonē” som betyder välbehag.
1.7 Social hierarki betyder 1 p.
- en ordning, där vissa människor har en högre ställning än andra. (1 p.)
Hierarki syftar på en skiktad struktur. De som står högre i sociala hierarkier har vanligen mera makt och/eller förmögenhet än de som står lägre.
1.8 Intersektionalitet betyder 1 p.
- ett perspektiv där människans identitet och ställning i samhället samtidigt påverkas av många faktorer. (1 p.)
1.9 Identitet betyder 1 p.
- uppfattningen om en själv som byggs upp i social växelverkan. (1 p.)
Identiteten kan förändras under livets gång. Den hänger ihop med vilka grupper människan identifierar sig med och hurdan hon tänker att hon är.
1.10 Människobild betyder 1 p.
- en uppfattning om hurdan människan är. (1 p.)
Människobilden kan ses som den del av världsbilden som berör människan.
1.11 Amartya Sen och Martha Nussbaum avser med handlingsförmågor 1 p.
- förmågor och medel som en människa har för att leva ett gott liv. (1 p.)
I Amartya Sens och Martha Nussbaums teorier är handlingsförmågor en central faktor i ett gott liv och välfärd.
1.12 Norm betyder 1 p.
- en regel som avser att styra människans beteende. (1 p.)
Normer är ofta gemenskapers eller samhällens oskrivna regler.
1.13 Grundbehov betyder 1 p.
- ett behov som är en förutsättning för livet. (1 p.)
Grundbehov är behov på den lägsta nivån i behovshierarkin, det vill säga de som människan inte länge klarar sig utan.
1.14 Determinism betyder 1 p.
- uppfattningen att val som gäller ett gott liv är förutbestämda. (1 p.)
Generellt betyder determinism att händelser ofrånkomligen beror på tidigare händelser.
1.15 Stereotypi betyder 1 p.
- en generaliserande, förenklande och ofta värdeladdad syn på någonting eller någon människogrupp. (1 p.)
Stereotypier styr ofta vårt beteende på ett skadligt sätt, eftersom de är förknippade med fördomar som kan vara förvrängda i många avseenden.
1.16 Sexuell självbestämmanderätt betyder 1 p.
- rätt att bestämma med vem, när och hur man utövar eller tar emot sexuella gärningar. (1 p.)
Alla har rätt att bestämma hur, när och med vem de vill ha sexuellt umgänge.
1.17 Utegrupp betyder 1 p.
- de personer som står utanför de grupper som är viktiga för en person. (1 p.)
I socialpsykologin kallas den egna gruppen innegrupp och de som inte hör till den för utegrupp.
1.18 Övertygelse betyder 1 p.
- en värdebaserad stark och stabil uppfattning om någonting. (1 p.)
Övertygelse kan betraktas som en central del av livsåskådningen.
1.19 Alienering betyder 1 p.
- en situation där en förbindelse som uppfattats som genuin bryts eller där bekanta saker blir främmande. (1 p.)
Alienering är ett centralt begrepp i marxistisk teori, och hänvisar där till människans alienering från sitt eget arbete, men termen syftar också på annan alienering från centrala områden i människolivet, såsom en själv, ens egen kropp eller naturen.
1.20 Instrumentellt värde betyder 1 p.
- en sak som är värdefull för att uppnå någon annan sak. (1 p.)
Värden delas in i egenvärden och instrumentella värden.
I GLP19 hör uppgiften ihop med centrala begrepp i modulen Jag och det goda livet (LK1).
I GLP15 hör uppgiften ihop med centrala begrepp i kursen Människan, identiteten och ett gott liv (LK2).
2. Agenda 2030 20 p.
Agenda 2030 är en FN-ledd global kampanj för att uppnå en hållbar framtid. Den är en mångfacetterad och övergripande handlingsplan som täcker flera områden i människolivet, miljön och den globala välfärden. Att minska fattigdomen är särskilt viktigt i kampanjen. Andra viktiga sektorer är fred, miljöns hållbarhet, jämlikhet och att uppfylla grundbehoven. I sin helhet omfattar Agenda 2030 17 mål som länderna tillsammans ska uppnå fram till 2030. Många av kampanjens delområden överlappar också varandra eftersom områdena påverkar varandra. Miljöskyddet påverkar till exempel tillgången till rent vatten och ren mat. Särskilt bekämpningen av klimatförändringen inverkar på människornas välfärd i stor omfattning i dag och i framtiden. Ett lyckat fredsarbete garanterar i sin tur bättre möjligheter till utbildning och tillräcklig levnadsstandard, och samtidigt förebygger utbildning och tillräcklig levnadsstandard också en del konflikter. Utan ett välmående jordklot har vi inga välmående människor och händelserna i ett geografiskt område påverkar ofta också andra områden. I agendans mångdimensionerade bild av välfärden länkas de olika faktorerna samman.
Det finns många samhälleligt betydande medel för att uppnå målen för Agenda 2030. De kanske viktigaste är att bekämpa fattigdom, att arbeta för fred, att utrota hunger, att tillhandahålla rent vatten och utbildning för alla världens människor, att säkerställa möjligheterna att sköta sin hygien samt att skydda miljön. Alla de här medlen påverkar många andra livsområden och många av dem utgör villkor för välfärd. Agenda 2030 satsar på framtiden och med tanke på den kan man se miljöskydd och utveckling av ansvarsfull konsumtion och hållbara städer och infrastrukturer som särskilt viktiga.
Svaret på uppgiften är en essä, där examinanden ska diskutera den bild av välfärd som Agenda 2030 (material 2.A) representerar och presentera två betydande samhälleliga medel för att uppnå målen för Agenda 2030. I poängsättningen av svaret ska alla dimensioner i bedömningstabellen ovan beaktas.
I ett 5-poängssvar lägger examinanden fram några iakttagelser om Agenda 2030 och föreslår något medel för att uppnå målen för Agenda 2030.
I ett 10-poängssvar diskuterar examinanden den bild av välfärd som Agenda 2030 representerar och presenterar två betydande samhälleliga medel för att uppnå målen för Agenda 2030.
I ett 15-poängssvar diskuterar examinanden följdriktigt och mångsidigt den bild av välfärd som Agenda 2030 representerar och presenterar två välmotiverade betydande samhälleliga medel för att uppnå målen för Agenda 2030.
För att få toppoäng ska examinanden fördjupa sitt svar till exempel genom att kritisera Agenda 2030 eller tanken på hållbar utveckling mer generellt.
I GLP19 hör uppgiften samman med avsnittet ”global rättvisa, hållbar utveckling, bekämpning av klimatförändringen och FN:s mål för hållbar utveckling och Agenda 2030” i modulen Jag och samhället (LK2).
I GLP15 hänför sig uppgiften till avsnittet ”mänskliga rättigheter, religions- och samvetsfrihet, global rättvisa och en hållbar utveckling som moraliska och politiska villkor” i kursen Individen och samhället (LK3).
3. Nationell bakgrund och individens identitet 20 p.
I materialen behandlas nationalitet eller nationell bakgrund ur två olika synvinklar. Personen i videomaterialet känner att han hör till det finska samhället eller Finland som nation, men andra erkänner inte alltid hans tillhörighet eftersom han till det yttre ser annorlunda ut än majoritetsbefolkningen. Personen i videon talar också för andra som varit med om samma sak. Personen i textmaterialet känner i sin tur så stor skam över sin nationalitet att han inte ens vill tala sitt eget modersmål på allmänna platser. Exemplen illustrerar situationer som i någon mening är svåra eller tillspetsade. Det här betyder ändå inte att nationalitet inte skulle kunna vara något positivt. Många känner glädje och stolthet över sin bakgrund och vill berätta om sitt hemlands goda sidor för andra länders medborgare.
I uppgiften är det möjligt att diskutera betydelsen av nationell bakgrund på olika sätt, beroende på hur examinanden uppfattar betydelsen av nationell bakgrund i sitt eget liv. Svaret behöver inte inskränka sig till egna erfarenheter utan examinanden kan också behandla ämnet ur sin närkrets eller närmiljös perspektiv.
Möjliga synvinklar kan vara till exempel följande:
- Nationell identitet eller bakgrund kan vara, och är ofta, en tillgång och även en källa till stolthet för enskilda individer.
- Hemlandet och dess kultur och seder bidrar också till att forma individens identitet. Att göra sig av med så kallade nationella drag är kanske lättare sagt än gjort, även om man skulle vilja det.
- Den nationella identiteten är inte huggen i sten, utan individen kan också kritisera seder som hör till hens nationella bakgrund och kanske vilja ta avstånd från dem. Man kan också försöka förändra kulturen.
- En individ kan möta förutfattade meningar och stereotypa åsikter från personer från andra länder.
- Om en person inte tillhör majoritetsbefolkningen eller till sin bakgrund inte är ursprunglig medborgare i sitt (nuvarande) hemland, kan hen tvingas bevisa sin rätt att höra till sitt hemland eller representera det, som i materialet.
- Att tillhöra en språkminoritet kan bidra till individens upplevelse om sin nationella bakgrund. Till exempel kan en person med svenska som modersmål ha en annan uppfattning om finländskheten än en person med finska som modersmål.
- En individ kan också uppleva att hens nationella bakgrund består av flera olika nationaliteter eller delar av dessa och kan därmed inte definieras utifrån endast en nationalitet.
- En individ kan uppleva att hen definieras mer av till exempel sin hemregion, by eller förort än av sin nationella bakgrund, eller hen kan å andra sidan känna sig snarare som till exempel europé eller världsmedborgare.
- Som en negativ erfarenhet kan examinanden till exempel diskutera skam som uppstått ifall det egna hemlandet har gjort sig skyldigt till betydande missdåd.
Svaret på uppgiften är en essä, där examinanden ska diskutera vilken betydelse den nationella bakgrunden har i hens eget liv. I poängsättningen av svaret ska alla dimensioner i bedömningstabellen ovan beaktas.
I ett 5-poängssvar anger examinanden några iakttagelser om vilken betydelse den nationella bakgrunden har.
I ett 10-poängssvar diskuterar examinanden den nationella bakgrundens betydelse i sitt eget liv.
I ett 15-poängssvar är examinandens svar följdriktigt och mångsidigt.
För att få toppoäng ska examinanden fördjupa sitt svar genom att behandla till exempel majoritets- och minoritetskulturers betydelse, finländskhetens mångfald eller etnicitetens, rasismens eller jämlikhetens historia och nuläge i olika kulturer.
I GLP19 hänger uppgiften samman med modulen Kulturer (LK3) och dess avsnitt ”den finländska kulturens mångfald”, “växelverkan mellan kulturer och civilisationer”, “kulturell mångfald och global kultur” och ”etnicitet, rasism och annan diskriminering samt ömsesidig respekt och jämlikhet i olika kulturer i ett historiskt perspektiv”.
I GLP15 hänför uppgiften sig till kursen Kulturens inverkan på människans livsåskådning och dess motsvarande innehåll.
4. Politiska världsåskådningar 20 p.
Liberalismen, socialismen, nationalismen och andra stora politiska ideologier kan vara världsåskådningar då de innehåller en världsbild samt en uppfattning om etik och värden och om hur man inhämtar kunskap.
Välj en politisk ideologi och behandla den som en världsåskådning.
Världsåskådningen består av en världsbild, en uppfattning om etik och värden samt om hur man införskaffar kunskap. Mänsklighetens stora politiska ideologier behöver dock inte nödvändigtvis vara världsåskådningar. De flesta politiska ideologier är till exempel förenliga med både religiösa och icke-religiösa världsbilder.
Det centrala värdet i liberalismen är frihet. I den ekonomiska politiken har dess företrädare av tradition främjat fri marknadsekonomi. Den ekonomiska liberalismens två huvudformer är libertarianismen, som förespråkar minsta möjliga roll för staten, och socialliberalismen som förespråkar en balanserad statlig reglering. En annan viktig aspekt av liberalismen är värdeliberalismen, som betonar friheten att välja värden. Den ideologiska motpolen till värdeliberalism är konservatism, som också kan betraktas som en politisk världsåskådning.
Till liberalismens värderingar hör frihet och i etiken är det väsentliga att betona individens friheter. Det är godtagbart att begränsa friheten enligt John Stuart Mills (1806–1873) skadeprincip, enligt vilken det är berättigat att utöva makt mot en individs vilja endast då syftet är att hindra individen från att skada andra. Ofta tillåter liberalismen också grupper och samfund så stora friheter som möjligt, så länge de inte begränsar sina medlemmars friheter. Betoningen av frihet betyder tolerans i fråga om olika världsbilder och därför kan liberalisternas världsbilder variera stort. Liberalismen betonar frihet också i införskaffning av kunskap. Enligt den leder fri tillgång till information och växelverkan mellan olika ståndpunkter så småningom till det bäst motiverade slutresultatet.
Socialismens centrala värden är gemenskap och jämlikhet. I den ekonomiska politiken betonar ideologin samägande. En känd form av socialism är statssocialism, som bygger på marxism-leninism, där staten som leds med enpartisystem äger produktionsmedlen. Marxism-leninismen är en heltäckande världsåskådning. Hit hör en materialistisk världsbild, en klassmedveten kommunistisk etik och en marxistisk kunskapsteori. I egenskap av politisk ideologi är också socialdemokratin en viktig gren av socialismen. Socialism kan vara förknippad med mycket olika världsåskådningar, till exempel kristlig socialism.
Motsatsen till statssocialism är små samhällen som har antagit ett gemensamt ägande på gräsrotsnivå. Genom att betona socialismens jämlikhet och liberalismens frihet kan de motsätta sig alla maktstrukturer. Det betyder att de representerar anarkism mer än socialism eller liberalism. Även anarkismen kan betraktas som en politisk världsåskådning.
Inom nationalismen är nationen ett viktigt objekt för uppskattning och utgångspunkten för politisk organisering. Enligt nationalismen är nationen den bästa enheten för politisk makt och därför strävar nationalisterna efter sådana nationalstater där statens gränser sammanfaller med nationens. Nationalismen bygger på tanken att mänskligheten är uppdelad i åtskilda nationer som är naturliga kulturella och språkliga helheter. Det här är helt klart en världsbildsmässig utgångspunkt. Nationalismen som politisk ideologi förekommer i olika varianter, och dess världsbild kan variera mycket men omfattar alltid uppdelningen i nationer som hör till nationalismens människosyn. I nationalismens värden och etik är det centrala att värdesätta den egna nationen, som i typiska fall tar sig uttryck som fosterländskhet. I övrigt är det karakteristiskt för nationalismen att tänka att föremålen för uppskattning kan variera mellan nationer. Även i införskaffning av kunskap spelar den egna nationens traditioner, seder och berättelser en viktig roll.
Utöver de tidigare nämnda politiska världsåskådningarna kan examinanden behandla många andra ideologier som världsåskådningar. Till exempel fascismen, feminismen och miljörörelsen är ideologier som kan vara politiska. I behandlingen av dessa ska det i likhet med de tidigare behandlade ideologierna påpekas att en politisk ideologi inte nödvändigtvis är en världsåskådning om den inte inbegriper alla tre följande: världsbild, etik och en uppfattning om hur man införskaffar kunskap.
Svaret på uppgiften är en essä, där examinanden ska välja en politisk ideologi och behandla den som en världsåskådning. I poängsättningen av svaret ska alla dimensioner i bedömningstabellen ovan beaktas.
I ett 5-poängssvar beskriver examinanden någon form av politisk ideologi och gör några iakttagelser om den som världsåskådning.
I ett 10-poängssvar väljer examinanden en politisk ideologi och behandlar den som en världsåskådning.
I ett 15-poängssvar är examinandens resonemang träffande, följdriktigt och mångsidigt.
För att få toppoäng kan examinanden fördjupa sitt svar till exempel genom att analysera olika riktningar eller världsåskådningsmässiga orienteringar i den politiska världsåskådning som hen behandlar.
I GLP19 är uppgiften förknippad med avsnittet ”politiska världsåskådningar, såsom liberalism, socialism och nationalism” i modulen Åskådningar (LK4).
I GLP15 hänför sig uppgiften till kursen Världsåskådning och kritiskt tänkande (LK1) och dess avsnitt ”olika världsåskådningar – till exempel sekulära, religiösa, politiska och livsstilsrelaterade”.
5. Kyrkan som samhällsaktör 20 p.
I uppgiftens videomaterial lyfter skådespelaren Joonas Nordman fram kyrkans samhälleliga roll i det finska samhället. Han hänvisar också till kyrkans betydelse som en del av seder och bruk i Finland. Diskussionen gäller den evangelisk-lutherska kyrkan men kan delvis också tillämpas på den ortodoxa kyrkan. Nordman verkar göra skillnad mellan den personliga tron och kyrkoinstitutionen medan prästen Hanna Paavilainen i sin tur för fram att betalning av kyrkoskatt är ”en tillräcklig trosbetygelse”. Hon anser att ”de glada kyrkoskattebetalarna” rentav är den allra största väckelserörelsen.
Examinanden kan behandla kyrkans samhälleliga betydelse till exempel genom att diskutera det kanhända smått provokativa påståendet i materialet att kyrkans samhälleliga uppgifter är en tillräcklig orsak för individen att höra till kyrkan eller ett trossamfund. I materialet konstateras också att glada skattebetalare kan ses som en väckelserörelse, trots att väckelserörelse som begrepp vanligen syftar på en djupare religiositet än att betala skatter. I materialet syftas också på betydelsen av seder och bruk. Många i det finska samhället hör fortfarande till kyrkan eftersom de sätter värde på tradition och de seder som hör till religionen. I sitt svar kan examinanden ta ställning till de här påståendena och diskutera olika skäl till att man hör till ett religiöst samfund eller kyrkan.
I sitt svar kan examinanden också inta en kritisk hållning till den evangelisk-lutherska och ortodoxa kyrkans ställning i det finska samhället till exempel med tanke på likvärdig behandling av olika trossamfund eller irreligiösa. Man kan också försvara statskyrkornas uppgifter ur en historisk synvinkel förknippad med finländsk kultur.
I sitt svar kan examinanden också diskutera hur väsentliga samhällsuppgifterna i religionen och religionsutövningen är: ses de som en central del av religionsutövningen eller det religiösa livet, eller tänker man att religionsutövning snarare består av till exempel religiösa ritualer, gudstjänster, bön, andligt liv eller annat motsvarande? I det här avseendet kan religionerna skilja sig från varandra, eller det kan finnas skiljelinjer inom religioner. Å andra sidan kan examinanden också jämföra kyrkan med andra samfund, såsom medborgarorganisationer, som handlar likartade uppgifter.
Svaret på frågan är en essä, där examinanden utgående från videon ska diskutera kyrkans samhälleliga betydelse. I poängsättningen av svaret ska alla dimensioner i bedömningstabellen ovan beaktas.
I ett 5-poängssvar gör examinanden iakttagelser om kyrkans samhälleliga betydelse.
I ett 10-poängssvar diskuterar examinanden kyrkans samhälleliga betydelse utgående från videon.
I ett 15-poängssvar är examinandens diskussion följdriktig och mångsidig.
För att få toppoäng ska examinanden fördjupa sitt svar till exempel genom att ge exempel från andra religioner eller kyrkosamfund eller genom att behandla ämnet ur ett historiskt, samhälleligt eller kulturellt perspektiv.
I GLP19 hör uppgiften samman med modulen Religioner och irreligiositet (LK5) och dess avsnitt ”religiositetens och irreligiositetens närvaro och inflytande i vardagen”, samt ”vanereligiositet”.
I GLP15 hänger uppgiften ihop med kursen Åskådningarnas värld (LK5) med motsvarande innehåll.
6. Framtidens arbete 20 p.
Megatrender, såsom digitalisering och bygget av ett hållbart levnadssätt, förändrar arbetets och utkomstens natur i snabb takt. Arbetet avskiljs småningom från tid, plats och ett fast arbetsförhållande. Även politiska lösningar kan förändra arbetsmiljöer, arbetets karaktär och behovet att arbeta. En basinkomst kan till exempel avskaffa behovet att arbeta för att garantera utkomsten, å andra sidan kan en minskad social trygghet öka pressen att arbeta.
Presentera dina drömmars arbetskarriär och ta ställning till möjligheterna att förverkliga drömmen.
Ibland drömmer människor om en situation där de inte behöver arbeta för att försörja sig. Många människor drömmer också om ett arbete där de kan förverkliga sig själva. Robotiken och den övriga teknologiska utvecklingen är helt klart på väg att minska den arbetsinsats som krävs av den enskilda människan för att mänskligheten ska klara sig. Å andra sidan kan befolkningstillväxten och den växande ekonomiska ojämlikheten förutsätta att en stor del av människorna anstränger sig alltmer för att arbetet ska garantera dem en utkomst.
Det är ytterst svårt att bedöma hur de teknologiska och samhälleliga förändringarna påverkar arbetets karaktär. Det är med andra ord svårt att bedöma om självförverkligande ses som arbete eller hobby och om verksamhet som är skild från utkomsten kan erbjuda allt som man har trott att arbetet erbjuder i fråga om uppskattning, människorelationer och meningsfullhet i livet. I vilket fall som helst verkar det rätt klart att arbetets karaktär är i ständig förvandling på så sätt att de livslånga arbetsförhållanden i samma yrke som var typiska under tidigare decennier inte är att vänta.
Det finns inga rätta svar på de här frågorna. I presentationen av drömmen framhävs examinandens förmåga att sätta upp mål för sitt eget goda liv. Vid bedömningen av möjligheterna till att drömmen förverkligas kopplar examinanden en dröm som återspeglar värderingarna och målen i hens egen livsåskådning till en i något avseende rimlig framtida utveckling.
Svaret på uppgiften är en essä där examinanden ska presentera sina drömmars arbetskarriär och ta ställning till möjligheterna att förverkliga drömmen. I poängsättningen av svaret ska alla dimensioner i bedömningstabellen ovan beaktas.
I ett 5-poängssvar presenterar examinanden åtminstone implicit någon form av sin drömkarriär och gör några iakttagelser om möjligheterna att förverkliga den.
I ett 10-poängssvar presenterar examinanden sin drömkarriär och tar ställning till möjligheterna att förverkliga drömmen.
I ett 15-poängssvar beskriver examinanden sin drömkarriär följdriktigt och tar sakkunnigt och mångsidigt ställning till möjligheterna att förverkliga den.
För att få toppoäng kan examinanden fördjupa sitt svar till exempel genom att diskutera hur begreppet arbetskarriär lämpar sig för framtidens arbetsliv eller genom att ta ställning till hur olika i framtiden sannolika utvecklingslinjer kommer att påverka att hens egna värden och önskemål förändras.
I GLP19 är uppgiften förknippad med flera avsnitt i modulen Framtiden (LK6), i synnerhet punkten ”förändringar i samhället, de ekonomiska strukturerna och arbetet: till exempel robotik, ojämlikhet, förändringar i fördelningen av arbete och välfärd”.
I GLP15 hör uppgiften samman med kursen Teknologi, världsåskådningar och mänsklighetens framtid (LK6), avsnitten ”vändpunkter gällande människans världsbilder och världsåskådningar samt tekniska genombrott som påverkat människans uppfattning om världen och sig själv: människan som en aktör som aktivt påverkar sitt liv och sin omgivning” och ”från myten om Prometheus till tekniska utopier och dystopier, människans förhållande till upplysningens ideal och den tekniska utvecklingen”.
Del 2: 30-poängsuppgifter
7. Relationsmångfald 30 p.
7.1 Redogör för asexualitet utgående från textutdrag . 10 p.
Materialets väsentliga budskap är att det finns många slags sexualiteter och att människor som hör till sexuella minoriteter eller könsminoriteter kan leva ett gott liv om de respekteras och accepteras av andra människor. I materialet berättar en asexuell person om sin egen mognad på vägen mot att förstå och godkänna sin asexualitet. Enligt personen avviker asexualiteten från det sexcentrerade samhällets normer. Därför har det varit svårt att förstå som barn och ung. I synnerhet de första meningarna i materialet berättar om de fördomar som den asexuella personen har stött på.
Materialet berättar att en asexuell person är någon som inte känner sexuell attraktion. Materialet påpekar dock att det här inte betyder avsaknad av romantiska känslor. Berättaren säger att hen har varit i ett parförhållande och är förmögen att älska. I alla människors liv hänger således inte romantisk kärlek och sex ihop. Alla asexuella attraheras dock inte heller romantiskt av andra.
I materialet diskuteras ingående om att acceptera sig själv som medlem av en minoritet och annorlunda än majoritetsbefolkningen. Det här märks i att berättaren understryker att hen och andra asexuella är ”hela”, ”underbara”, ”värdefulla” och kapabla att älska. Som det framkommer i materialet har acceptansen av sig själv försvårats av andras fördomar. Berättaren säger att andras okunskap om exakt vad asexualitet är inte stör, utan hen hoppas få leva i fred sådan som hen är, utan att behöva identifiera sig med majoriteten. I slutet av materialet nämner berättaren också att asexuella hör inom ramen för regnbågsfolket. Här hänvisas till att asexuella inte alltid har setts som en del av regnbågsminoriteterna. Den internationella termen som står för regnbågsminoriteterna är numera dock LGBTIQA+, där ”A” syftar just på asexuella. I ett vidare historiskt perspektiv framkommer det i materialet att det i dagens samhälle är accepterat att själv definiera sin sexualitet.
Svaret på frågan är en essä där examinanden utgående från material 7.A ska redogöra för asexualitet. I poängsättningen av svaret ska alla dimensioner i bedömningstabellen ovan beaktas.
I ett 3-poängssvar framför examinanden några iakttagelser om saken.
I ett 5-poängssvar redogör examinanden för asexualitet utgående från material 7.A.
I ett 8-poängssvar redogör examinanden för asexualitet på ett heltäckande sätt utgående från material 7.A.
7.2 Diskutera vilka roller sex, sexualitet och kärlek har i olika relationer. Utnyttja textutdrag i ditt svar. 20 p.
Den asexuellas berättelse påminner oss om att det finns människor för vilka sex inte nödvändigtvis hör till parförhållandet och inte annars heller är en betydelsefull del av livet. Samtidigt finns det människor för vilka sex inte nödvändigtvis hänger ihop med just en parrelation. Med andra ord: sex, sexualitet och kärlek är alla olika saker och hänger samman på olika sätt i olika människors liv. Ibland kan också en och samma persons upplevelse av förhållanden relaterade till sex, sexualitet och kärlek förändras under livet.
Materialet inspirerar till att diskutera vilka roller sex och kärlek har i olika relationer, såväl i fråga om olika sexuella inriktningar som olika kön. Det är också viktigt att ge akt på att det finns olika relationer också på grund av människors olikhet, olika behov och olika livssituationer.
Spektret av relationer är mycket stort. Man sällskapar, det finns familjeliv, polyamorösa relationer, monogama relationer, öppna och slutna förhållanden och så vidare. Även en och samma relation kan byta form över tid. Samma person kan också oberoende av sexualitet eller kön ha många olika slags relationer, i vilka förhållandet mellan sex och kärlek kan variera.
Materialet visar också hur samhällets normer påverkar människors sexualitet och romantiska beteende och rentav tanken om hurdana de själva är eller borde vara. Det som vi anser vara ”normalt” har stor inverkan på hur vi tänker om oss själva och på hurdana vi borde vara. Väsentliga begrepp i den här diskussionen är bland annat norm, kultur, individ, identitet och strukturer.
I sitt svar kan examinanden också kritisera antagandet att ett sexuellt och romantiskt förhållande ingås just mellan två människor. Baserat på materialet kan examinanden också uppmärksamma att en parrelation inte är en viktig del av livet för alla människor och att alla människor inte vill ha eller strävar efter ett parförhållande. Till mångfalden av relationer hör också både polyamori och likgiltighet inför relationer.
Svaret på uppgiften är en essä där examinanden ska utnyttja material 7.A och diskutera vilka roller sex, sexualitet och kärlek har i olika relationer. I poängsättningen av svaret ska alla dimensioner i bedömningstabellen ovan beaktas.
I ett 5-poängssvar ska examinanden ange några iakttagelser om vilka roller sex, sexualitet och kärlek har i olika relationer.
I ett 10-poängssvar diskuterar examinanden sexets, sexualitetens och kärlekens roller i olika relationer. Examinanden utnyttjar materialet i sitt svar.
I ett 15-poängssvar är examinandens diskussion mångsidig och följdriktig.
För att få toppoäng ska examinanden visa att hen är väl insatt till exempel i begreppsapparaten och formerna för sexualitet och könsmångfald. Alternativt kan examinanden till sitt svar koppla regnbågsminoritetens, i synnerhet de asexuellas historia i Finland eller internationellt.
I GLP19 ansluter sig uppgiften till modulen Jag och det goda livet (LK1), i synnerhet avsnitten “individualitet, livsval och livsbalans: individens möjligheter att påverka sitt liv”, “människans identitet och sociala natur: individen i samhället, privat och offentligt liv, sociala relationer, roller och normer, människans ställning i kollektivet ur intersektionellt perspektiv” och “grundläggande existentiella frågor: människorelationer, mångfalden i kön och sexuell läggning”, punkten ”människovärde, människans värdighet och mänskliga rättigheter” i modulen Jag och samhället (LK2) samt modulen Kulturer (LK3) och dess avsnitt “kulturarvet: olika seder och bruk, kulturellt självuttryck, kulturens inverkan på individens världsbild och livsåskådning”.
I GLP15 hänför sig uppgiften till kursen Människan, identiteten och ett gott liv (LK2) och dess avsnitt ”grundläggande existentiella frågor: människorelationer, könsroller och sexualitet, studier och arbete, åldrande och död”, ”identitet, livsval och livsbalans: individens möjligheter att påverka sitt liv, arvsanlagens och miljöns betydelse” och ”människovärdet, mänsklig värdighet” samt avsnittet ”människan som social varelse, interaktion och gemenskap mellan individer: det privata och det offentliga, erkännanderelationer och signifikanta andra, roller och gemensamma normer” i kursen Individen och samhället (LK3).
8. Overton-fönstret 30 p.
8.1 Redogör utifrån video för hur Overton-fönstret förklarar förändringar i politiken. 15 p.
Overton-fönstret är en modell för att beskriva politikens och de politiska attitydernas förändring i demokratier. Modellen beskriver förändringar i samhället, men den tar inte ställning till om förändringen är bra eller dålig.
Materialet redogör för att medborgarna är beredda att acceptera de politiska förslag som finns inom fönstret. Den politik som hamnar utanför det är däremot för radikal för de flesta väljare. Om en politiker förespråkar synsätt som inte ligger innanför fönstret, riskerar hen att förlora i följande val. Politikerna beslutar med andra ord inte ensamma vad som är politiskt möjligt. De politiska möjligheterna hänger på situationen i vidare mening, till exempel på hurdana beslutsfattare människor är beredda att rösta på.
I demokratier råder det ett komplicerat, ömsesidigt beroendeförhållande mellan politiken och den allmänna opinionen. De politiska beslutsfattarna måste se till att deras agerande ryms innanför Overton-fönstret och följa den allmänna opinionen bland medborgarna. Vad som helst som kan påverka medborgarnas åsikt kan å andra sidan också flytta Overton-fönstret. Det kan flyttas till exempel av medier, kriser, medborgaraktivism eller vad som helst som introducerar en ny idé i den allmänna debatten. Ofta är det just politiker som lyfter upp frågor de driver i den offentliga debatten, och därmed genom sitt eget agerande påverkar hur fönstret flyttar.
Overton-fönstret rör sig inte alltid i samma riktning. I princip är det alltså möjligt att man i framtiden återtar tidigare fattade beslut, såvida den allmänna opinionen vänder sig emot dem.
Svaret på uppgiften är en essä, där examinanden utifrån material 8.A ska redogöra för hur Overton-fönstret förklarar förändringar i politiken. I poängsättningen av svaret ska alla dimensioner i bedömningstabellen ovan beaktas.
I ett 4-poängssvar för examinanden fram spridda iakttagelser om hur Overton-fönstret förklarar förändringar i politiken.
I ett 8-poängssvar ska examinanden utifrån material 8.A redogöra för hur Overton-fönstret förklarar förändringar i politiken.
I ett 12-poängssvar bör examinandens redogörelse vara följdriktig och visa goda insikter i delfaktorerna i de fenomen som Overton-fönstret beskriver.
För att få toppoäng ska examinanden fördjupa sitt svar till exempel genom en kritisk behandling av Overton-fönstret som modell för politisk förändring eller genom att jämföra det med några andra modeller inom politisk teori.
8.2 Ge något annat exempel på ett politiskt beslut än det som presenteras i material , i samband med vilket Overton-fönstret har flyttats i Finland. Bedöm betydelsen av denna förändring i kulturen och samhället i Finland. 15 p.
Overton-fönstret flyttar sig över tid. Då har politiska beslut som tidigare har setts som fullständigt omöjliga blivit en del av rådande praxis. Ibland kan även rådande politisk praxis bli omöjlig på nytt. Ett exempel är försäljningen och tillverkningen av alkohol som förbjöds under förbudslagen men legaliserades senare på nytt.
Nedan ges exempel på politiska förändringar som i något skede av Finlands historia inte sågs som möjliga:
-
Finlands Natomedlemskap (2023)
-
Lagen om könsfastställelse (translagen) (2023)
-
Avregleringen av affärers samt barberar- och frisersalongers öppettider (2016)
-
Tryggandet av samernas, romernas och andra gruppers språkliga och kulturella rättigheter (1995)
-
Avkriminalisering av homosexualitet (1971)
-
Aborträtt på sociala grunder (1970)
-
Förbudslagen (1919–1932)
-
Religionsfrihet (1923)
Svaret på uppgiften är en essä där examinanden ska ge ett exempel på ett politiskt beslut i samband med vilket Overton-fönstret har flyttat sig i Finland och bedöm den här förskjutningens betydelse i den finländska kulturen och det finska samhället. I poängsättningen av svaret ska alla dimensioner i bedömningstabellen ovan beaktas.
I ett 4-poängssvar ger examinanden ett exempel på ett fall där Overton-fönstret har flyttats i Finland.
I ett 8-poängssvar ger examinanden ett exempel på ett politiskt beslut i samband med vilket Overton-fönstret har flyttat sig i Finland, och bedömer den här förskjutningens betydelse i den finländska kulturen och det finska samhället.
I ett 12-poängssvar behandlar examinanden på ett mångsidigt och följdriktigt sätt sitt exempel och dess betydelse i den finländska kulturen och det finska samhället.
För att få toppoäng ska examinanden fördjupa behandlingen av ämnet till exempel genom att diskutera vilka verkningar en förskjutning av fönstret kan ha i framtiden och om saker som tas för givna i dag kan förändras i den finländska kulturen.
I GLP19 hänger uppgiften ihop med modulerna Jag och samhället (LK2), särskilt avsnittet ”kunskapsbaserade grunder för samhällsagerande och aktivt medborgarskap: samhällsstrukturer, sociala realiteter, det moderna västerländska samhällets särdrag ...”, Kulturer (LK3), avsnittet ”den finländska kulturens och identitetspolitikens historiska utveckling, mångfald och minoritetskulturer i Finland” och Åskådningar (LK4), avsnittet ”politiska världsåskådningar, såsom liberalism, socialism och nationalism”.
I GLP15 hänför sig uppgiften särskilt till avsnittet ”… samhällsstrukturer, och kännetecken för det moderna västerländska samhället samt hur dessa grunder påverkar individens liv” i kursen Individen och samhället (LK3) och avsnittet ”den finländska kulturens och identitetens historiska utveckling, mångfald och minoritetskulturer i Finland” i kursen Kulturens inverkan på människans livsåskådning (LK4).
9. Definition av kultur 30 p.
I uppgifterna 9.1–9.3 görs poängavdrag för överträdelse av högsta tillåtna antal tecken, om vilket det bestäms i föreskrifterna och anvisningarna för proven i realämnen.
9.1 Ge ett exempel på något som enligt Sir Edward Burnett Tylors definition ( ) hör till kulturen, och förklara kort varför det enligt definitionen är en del av kulturen. 5 p.
Svaret får inte överskrida 750 tecken. Om det givna antalet tecken överskrids leder det till poängavdrag.
Tylors definition kan åskådliggöras med vad som helst som man lärt sig i växelverkan med andra och som beskriver samhällets eller samfundets beteende i vid bemärkelse. En praxis som skapats ensam eller tillsammans med vänner duger således inte. Goda exempel kan vara bland annat moraliska principer, måltidsetikett, trafikregler, vetenskapliga teorier, religiösa föreställningar eller sätt att göra och värdesätta konst.
I ett 2-poängssvar är examinandens exempel förenligt med definitionen och fogas på ett relevant sätt till den.
I ett 4-poängssvar är examinandens exempel träffande och hen förklarar varför det enligt definitionen hör till kultur.
9.2 Ge ett exempel på något som enligt Ralph Lintons definition ( ) hör till kulturen, och förklara kort varför det enligt definitionen är en del av kulturen. Du kan använda samma eller ett annat exempel som i deluppgift 9.1. 5 p.
Svaret får inte överskrida 750 tecken. Om det givna antalet tecken överskrids leder det till poängavdrag.
Lintons definition specificerar inte vilka livsområden som faller inom ramen för kultur. Enligt Lintons definition överförs kultur från en människa till en annan. Denna definition täcker inte heller bara människors handlande och tänkande, utan också resultaten av handlandet. Därmed är till exempel bilar och byggnader en del av kulturen.
I ett 2-poängssvar är examinandens exempel förenligt med definitionen och fogas på ett relevant sätt till den.
I ett 4-poängssvar är examinandens exempel träffande och hen förklarar varför det enligt definitionen hör till kultur.
9.3 Ge ett exempel på något som enligt Geert Hofstedes definition ( ) hör till kulturen, och förklara kort varför det enligt definitionen är en del av kulturen. Du kan använda samma eller ett annat exempel som i deluppgifter 9.1 och 9.2. 5 p.
Svaret får inte överskrida 750 tecken. Om det givna antalet tecken överskrids leder det till poängavdrag.
I Hofstedes definition ses kultur som programmering som kan anses vara analogt med programmeringen av en dator. Ett datorprogram består av en organiserad samling order, som datorn följer när det utför uppgifter. Programmet kan alltså ses som ett slags inlärt sätt att göra saker. Hofstedes definition kan tolkas som så att i motsats till ett typiskt datorprogram går inte formandet av programmet bara i en riktning. Individen kan således omforma innehållet i andra människors och sitt eget program.
Enligt Hofstedes definition gör kulturen skillnader mellan olika människogrupper. Universella beteendedrag som delas av alla människor hör alltså inte till kulturen. Hofstede konstaterar också i sin definition att “kultur är ett system av kollektivt godtagna värden”. Hur och vad människor gör allmänt som medlemmar av en gemenskap baserar sig således på deras värden. Vissa handlingssätt, såsom måltidsetikett eller religiösa föreställningar, ses som goda eller värdefulla. På motsvarande sätt ses vissa saker inte som goda eller värda att göras, utan som fel eller onda. Därför undviker man att göra dem och man kan bestraffas för dem.
I ett 2-poängssvar är examinandens exempel förenligt med definitionen och fogas på ett relevant sätt till den.
I ett 4-poängssvar är examinandens exempel träffande och hen förklarar varför det enligt definitionen hör till kultur.
9.4 Bedöm styrkorna och svagheterna i de definitioner av kultur som presenteras i materialen , och . 15 p.
Trots att många samma saker faller inom ramen för alla tre definitioner skiljer de sig ändå signifikant från varandra. Tylor och Hofstede betonar sätt att tänka och handla. Linton räknar dock med resultaten av handlandet, såsom olika materiella föremål och konstruktioner. Det här kan ses som definitionens styrka eller svaghet. Tylors definition är den mest konkreta, för den räknar separat upp olika livsområden som hör till kulturen. Lintons och Hofstedes definitioner är abstraktare och därför är de svårare att gestalta. Å andra sidan kan den abstrakta definitionen tillämpas på en större samling fall, det vill säga saker som räknas till kulturen. Både det abstrakta och konkreta kan ses som definitionens styrka eller svaghet.
Lintons definition framhåller det medvetna lärandet av kultur, medan kultur enligt Tylors definition kan föras över till en annan utan avsiktlig utlärning. Hofstedes definition tar inte direkt ställning till det här. Å andra sidan konstateras det dock i den att värden alltid är kopplade till kultur. Uppenbarligen anser Hofstede att människor gör saker som de sätter värde på, och uppmuntrar andra att handla likadant. De kan också ge negativa sanktioner för andra slags saker. Med stöd i hans definition är kultur synbarligen inte bara något som upprätthålls passivt. Om det är möjligt att inga värden är förknippade med något typiskt handlingssätt, är det inte en del av kulturen. Alla de här iakttagelserna innehåller drag som kan bedömas som styrkor eller svagheter.
Det är bra att förklara och tolka definitionerna mer omfattande än i de tidigare deluppgifterna. Dessutom är det skäl att betona skillnaderna mellan de olika definitionerna samt söka styrkor och svagheter i dem.
Svaret på uppgiften är en essä där examinanden ska bedöma styrkorna och svagheterna i de definitioner av kultur som presenteras i material 9.A, 9.B och 9.C. I poängsättningen av svaret ska alla dimensioner i bedömningstabellen ovan beaktas.
I ett 4-poängssvar tar examinanden ställning till styrkor och svagheter i en definition eller ger spridda synpunkter på två eller tre definitioners styrkor och svagheter.
I ett 8-poängssvar bedömer examinanden styrkorna och svagheterna i de definitioner av kultur som presenteras i material 9.A, 9.B och 9.C.
I ett 12-poängssvar gör examinanden en mångsidig och följdriktig bedömning och ger en klar bild av alla tre definitioners styrkor och svagheter.
För att få toppoäng ska examinanden fördjupa sitt resonemang till exempel genom att också gå in på andra definitioner av kultur eller formulera sin egen motiverade definition av kultur.
I GLP19 hör uppgiften samman med modulen Kulturer (LK3), särskilt punkten ”begreppet kultur och kulturens betydelse, olika kulturella klassificeringar och sätt att ta del av kultur, kultur som meningsbaserad mänsklig verksamhet”.
I GLP15 hänger uppgiften ihop med kursen Kulturens inverkan på människans livsåskådning (LK4), speciellt avsnittet ”begreppet kultur och kulturens betydelse, olika kulturella klassificeringar och sätt att ta del av kultur, kultur som meningsbaserad mänsklig verksamhet”.