Beskrivningar av goda svar: SV – Modersmål och litteratur, provet i läskompetens

15.9.2025

Preliminära beskrivningar av goda svar 15.9.2025

Provprestationerna i provet i läskompetens i modersmål och litteratur bedöms med hjälp av bedömningskriterier. Kriterierna presenteras i en kriterietabell som finns i Studentexamensnämndens föreskrifter för provet i modersmål och litteratur.

https://www.ylioppilastutkinto.fi/sv/verkstallandet-av-examen/foreskrifter-och-anvisningar/provspecifika-foreskrifter-och-anvisningar-4

Helhetsbedömningen görs med hjälp av alla de kriterier som nämns i tabellen. Genom att studera kriterietabellen får man en generell bild av de olika nivåerna på provprestationerna.

Beskrivningarna av goda svar fungerar som stöd bara för bedömningen av svarets innehållsaspekter. De beskriver inte nödvändigtvis alla innehåll som godkänns i uppgiften. Även andra innehåll än de som nämns i beskrivningen kan ingå i svaret, och inte ens en utmärkt provprestation behöver inkludera alla de observationer och slutsatser som lyfts fram här.

De preliminära beskrivningarna av goda svar utgör inte en del av den uppgift om hur bedömningsgrunderna tillämpats vid bedömningen av de enskilda examinandernas provprestationer som avses i Studentexamensnämndens allmänna föreskrifter och anvisningar. De preliminära beskrivningarna av goda svar är inte bindande då Studentexamensnämnden formulerar grunderna för den slutliga bedömningen.

Del 1: Fack- och medietexter

1. Ethos och värderingar i bloggtext 30 p.

Bekanta dig med texten i undervisningsministerns blogg (material 1.A).

Materialet i den tvådelade uppgiften är bloggtexten på Svenska folkpartiets riksdagsman Anders Adlercreutz webbplats. Texten är publicerad i augusti 2024 då Adlercreutz nyss hade ersatt Anna-Maja Henriksson som undervisningsminister. Adlercreutz beskriver i bloggtexten sin syn på den finländska grundskolan och presenterar teser för hur den kan utvecklas.

Texten är publicerad på ministerns egen webbplats, inte på ministeriets officiella webbplats. Därmed kan läsarna ha olika bakgrund och intressen. Texten är främst riktad till sakkunniga inom undervisningssektorn, elevers föräldrar och medborgare som är intresserade av utbildning. Politiker kan självfallet utgöra en sekundär målgrupp. Textens syfte är att fungera som den nya ministerns politiska linjetal. Det är en argumenterande och påverkande text.

1.1 Ett av Aristoteles tre retoriska medel är ethos, vilket är de egenskaper och karaktärsdrag med vilka författaren presenterar sig själv för sin publik och strävar efter att skapa trovärdighet och tillförlitlighet. Redogör för ethos i bloggtexten (material 1.A). Rekommenderad längd på svaret är ungefär 2 000 tecken. 12 p.

Uppgiften är att redogöra för bloggtextens ethos, eller de medel med vars hjälp skribenten försöker presentera sig som en trovärdig och tillförlitlig person. Examinanden uppvisar kritisk läskompetens i sitt svar genom att redogöra för medlen, gruppera dem och relatera dem till textens syfte och målgrupp. Kulturell läskompetens uppvisas till exempel genom att koppla iakttagelser och slutsatser i ett bredare sammanhang till politikens praxis och hur politiker bygger upp sin offentliga bild.

Eftersom det framgår av textens rubrik att det är den nya undervisningsministerns inlägg är en av dess uppgifter att presentera ministerns bakgrund och erfarenheter som sakkunnig inom sitt område. Därför finns det i texten många exempel på hur skribenten stärker sitt ethos. Examinanden kan göra till exempel följande iakttagelser:

Skribenten försöker bygga upp sin trovärdighet genom att lyfta fram omständigheter som är kopplade till skribentens ställning

  • som undervisningsminister (som nybliven undervisningsminister; I mitt arbete som undervisningsminister – –; Som undervisningsminister och förälder vill jag tacka – –)
  • som ordförande för Hem och Skola (Mina sex år som ordförande för Hem och Skola – –; Som mångårig ordförande för Hem och Skola – –)

Skribenten lyfter fram sin kompetens

  • genom att betona sin erfarenhetsexpertis (Som fembarnspappa har jag haft nöjet och förmånen att vara en del av mina barns skolstig i över tjugo år; Mina egna barn har haft olika inlärningsförmåga)
  • genom att hänvisa till forskning inom området (den amerikanske socialpsykologiprofessorn Jonathan Haidt – – Den ungersk-amerikanske psykologen Mihályi Csikszentmihályi är känd för sin Flow-teori)
  • genom att påvisa sin kännedom om den aktuella diskussionen inom området (Den pågående debatten om vilken roll smarta enheter - och framför allt telefoner – ska ha i skolan är naturligtvis direkt kopplad till debatten om utvecklingen av de kognitiva färdigheterna.)

Ethos byggs även upp genom att skribenten lyfter fram positiva karaktärsdrag och sätt att verka på.

Skribenten visar sig

  • vara samarbetsvillig (När jag driver frågor strävar jag till att ta till mig så mycket information som möjligt och lyssna på dem som vet mest. Med den här artikeln vill jag bjuda in lärare och föräldrar till en dialog med mig.)
  • vara lätt att kontakta (Jag hoppas ni kontaktar mig med låg tröskel, till exempel via e-post.)
  • uppskatta andra (våra lärares kompetens, och därmed vår skola, håller fortfarande en mycket hög standard i ett internationellt perspektiv. Som undervisningsminister och förälder vill jag tacka alla lärare för deras värdefulla arbetsinsats)
  • ärlig och öppen (Jag är ingen beteendevetare, men min gissning är – –)
  • vara bestämd (Jag är personligen övertygad om – – Det är viktigt – – Faktum är att – –)
  • vara en av oss (Vi människor är väldigt olika när det gäller inlärning; Ofta skyddar vi våra barn från alltför stora ansträngningar och besvikelser)
  • vara en förälder (Vi måste hjälpa våra barn att hitta detta flow-tillstånd; Vi föräldrar bör vara mottagliga för lärarnas observationer och feedback.)

Vid sidan av de språkliga medlen stärker bilden i anslutning till bloggtexten skribentens ethos. Bildens uppgift är att presentera skribenten för läsarna. På bilden ser skribenten allvarligt leende rakt på läsaren och vill på så sätt skapa kontakt med betraktaren. Han är formellt klädd och stärker på så sätt sin trovärdighet.

1.2 Analysera de värderingar som uttrycks i bloggtexten (material 1.A). Hurdana värderingar bygger textens argumentation på? Rekommenderad längd på svaret är ungefär 2 500 tecken. 18 p.

Uppgiften är att analysera de värderingar som uttrycks i bloggtexten och som skribenten använder som stöd. I ett svar som uppvisar kritisk läskompetens har examinanden på ett trovärdigt sätt abstraherat värderingarna bakom teserna och argumenten och påvisat hur de ansluter till textens syfte och läsarnas förmodade värderingar. Kulturell läskompetens uppvisas genom att examinanden i svaret noterar textens genre som bloggtext, de olika potentiella läsarna och textens roll som den nya utbildningsministerns linjetal. Kulturell läskompetens demonstreras också genom att de iakttagelser som gjorts och de slutsatser som dragits kopplas till en bredare politisk, social eller pedagogisk diskussion om värderingar.

Författaren presenterar många teser och argument, utifrån vilka det är möjligt att abstrahera olika värderingar. De fungerar även som en överenskommelse mellan skribenten och läsaren (läsarkontrakt). Värderingarna kan namnges och klassificeras på olika sätt.

Av texten framgår att utbildning har både ett egenvärde (Bildningsstatens uppgift är att främja bildningen, och främjandet av bildning är ett villkor för bildningsstatens existens.) och ett instrumentellt värde, eftersom allmänbildning kan användas på ett sätt som stöder hållbar utveckling och humaniora hjälper oss att utveckla vår självkänsla och vår förmåga till empati i en alltmer komplex och pluralistisk värld.

Författaren hänvisar till bland annat följande värden:

Kunskapsbaserade värderingar

  • Att inse de kognitiva färdigheternas betydelse: Texten betonar de kognitiva färdigheterna i dagens samhälle, där informationsflödet och ständiga förändringar förutsätter en förmåga att lära sig och anpassa sig snabbt (Metoderna för inlärning och de färdigheter som krävs av oss förändras i snabb takt. För att hålla jämna steg med förändringarna krävs ständig anpassning till en föränderlig omgivning).
  • Att uppskatta utbildning: Texten betonar att de finländska skolorna och lärarna i ett internationellt perspektiv håller en hög nivå. Detta värde betonar betydelsen av utbildning och lärarnas kompetens ( ... har vi utmärkta förutsättningar att uppnå goda inlärningsresultat och bli bäst i världen).
  • Flit och uthållighet: Texten betonar att framgång kräver hårt arbete och uthållighet. Denna värdering understryker att lärande och utveckling kräver tid och ansträngning (I livet är få saker lätta och därför belönas vanligen flit. – – Faktum är att det nästan undantagslöst krävs hundratals eller till och med tusentals timmar av hårt arbete och uthållighet för att lära sig något. – – Vi måste hjälpa våra barn att hitta detta flow-tillstånd genom att sätta ribban på lagom nivå i förhållande till deras förmågor.)

Sociala värderingar

  • Samarbete: Texten betonar samarbete mellan skola och hem och samspel mellan människor i barnets närmiljö. Denna värdering understryker vikten av samarbete för att stödja barnets välmående och lärande. Alla parter måste samarbeta för att främja barnens välmående och lärande (Jag är personligen övertygad om att skolan mår bra av att det finns en nära kontakt mellan elevernas familjer.)
  • Gemenskap: Texten betonar vikten av gemenskap då man uppfostrar barn, med hänvisning till ett gammalt afrikanskt talesätt och dess engelska motsvarighet. Detta värde understryker att barnuppfostran är en gemensam uppgift där alla medlemmar i samhället deltar (Det är viktigt för barnens välbefinnande och via det för deras inlärning – – att alla arbetar för hela gemenskapens bästa, med empati.)
  • Ansvar: Texten understryker att varje barns välmående och lärande är skolans, lärarnas och hemmets gemensamma ansvar (Skolan spelar en viktig roll när det gäller att kombinera dessa grundläggande individuella behov med samhällets behov.)
  • Kulturell mångfald: Texten betonar betydelsen av mångkultur och de utmaningar och möjligheter den medför. Denna värdering betonar att barn har nytta av att lära känna olika kulturer och att mångkultur berikar lärandemiljön. (Det är viktigt med utbildning i mångkultur och mångfald i vår småbarnsfostran och i våra skolor.)
  • Empati och acceptans: Texten understryker att det är viktigt för barns och ungas självkänsla och känsla av uppskattning att man möter dem med empati och acceptans. Denna värdering understryker att varje barn förtjänar att bli behandlat med respekt och förståelse. (… vi måste känna oss välkomna och trygga för att kunna anpassa oss till en ny miljö och kultur. – – Hur vi bemöter barn och ungdomar, oavsett bakgrund, har betydelse för hur sedda och accepterade de känner sig.)

Juridiska värderingar

  • Jämlikhet: Texten betonar att utbildningen ska vara likvärdig och att läranderesultat inte ska korrelera med elevers bakgrund. Denna värdering understryker att alla barn ska ha lika möjligheter att lyckas i skolan.
  • Jämställdhet: Texten understryker att grundskolans uppdrag är att erbjuda alla elever möjlighet att hitta lämpliga lärandesätt och utvecklas som elever. (… i en nordisk demokrati har alla barn, oavsett socioekonomisk bakgrund eller särskilda behov, jämlika möjligheter till högkvalitativ inlärning.)
  • Social rättvisa: Texten uttrycker oro för segregation och skolshopping, som kan leda till ojämlikhet. Värderingarna om gemenskap och social rättvisa betonar att skolor och bostadsområden ska vara mångfaldiga och enhetliga. (Den ”skolshopping” som har varit i rubrikerna under de senaste åren passar inte ihop den tanke om jämlikhet och jämställdhet som har styrt utvecklingen av grundskolan i Finland i årtionden.)

Utbildningsministerns synpunkter presenteras i form av teser och därför har argumenten och värderingarna bakom dem en central roll när det gäller textens påverkningsmöjligheter. Texten vänder sig i första hand till utbildningspersonal och föräldrar, och betonar därför så kallade mjuka värderingar, till exempel att ta hand om barn och gemenskap. Till textens målgrupp hör även de som fattar beslut i utbildningsfrågor, så värderingar som jämlikhet och jämställdhet lyfts också fram. Texten vänder sig både till de läsare som anser att utbildning och kultur är viktiga i sig, men också till dem som anser att utbildning är viktigt med tanke på den nytta den medför. Texten stödjer sig på de typiska värderingarna i det nordiska, demokratiska välfärdssamhället, som allmänt anses vara acceptabla.

2. Analys av trailer 30 p.

Bekanta dig med trailern (material 2.A).

I uppgiften förväntas examinanden identifiera trailern som en multimodal och audiovisuell text. En trailer är en samling intresseväckande sekvenser ur en längre spelfilm, där avsnitten sammanfogats till en förhandsreklam eller förannonsering för en längre film.

Examinanden visar på en kritisk och kulturell kompetens genom att koppla ihop iakttagelser och genremedvetenhet och notera hur olika medel och modaliteter kan användas i en trailer vars syfte är att göra reklam för en längre spelfilm. Trailern kombinerar rörlig bild, tal och musik samt ett dramatiserat framställningssätt där det bildliga står i fokus. Målgruppen för trailern är en bred publik som antingen kan sakna eller inneha förkunskaper om den person som står i fokus i trailern. Den tänkta trailer-tittare som vet att den finländska konstnären Tove Jansson blev en världsberömd författare och serietecknare, uppfattar trailern på ett annat sätt än den som inte vet detta. Beroende på förkunskap kan mottagaren ta till sig trailern på olika sätt men en kulturell läskompetens kännetecknas av att examinanden noterar att trailern, eller filmen som trailern gör reklam för, handlar om Tove Jansson och skildrar verkliga händelser.

2.1 Redogör för tidstypiska inslag i trailern (material 2.A). Rekommenderad längd på svaret är ungefär 2 000 tecken. 12 p.

I uppgiften ska examinanden redogöra för tidstypiska inslag i trailern. Händelserna i trailern utspelas i det förgångna och skildrar verkliga händelser. Examinanden visar på en kritisk läskompetens genom att uppfatta tidstypiska inslag som en del av händelserna i berättelsen men också genom att notera filmtekniska inslag med verbala och visuella element som skapar en tidstypisk atmosfär och hur det som kan ses som tidstypiskt förändras något då berättelsens tid förändras.

För uppgiften krävs inte att examinanden känner till hela bakgrunden om konstnären Tove Jansson och det går att ta sig an uppgiften utgående från olika perspektiv. För den som är bekant med krigstiden och den därpå följande samhällsutvecklingen skapas det en igenkänningsfaktor i både miljö-, tids- och personbeskrivningarna.

Den tidstypiska atmosfären kommer till känna genom bland annat visuella medel och filmiska uttrycksmedel som bilder, ljus, färger och ljudmiljö; miljöbilder: scener inomhus och utomhus med tillhörande artefakter samt verbala medel i form av repliker och dialoger. Den mest tidstypiska repliken är då mannen (pappan) tilltalar Tove som ”hon”: ”Men hon ska inte ge upp.” Också konstnärsverkligheten, det hårda arbetet och ett patriarkalt samhälle kan uppfattas som tidstypiskt.

Iscensättningen med rekvisita och inspelningsplatser placerar händelserna i (efter)krigstida Finland. Kostym, frisyrer och smink avslöjar både tidsperioden och den sociala och fysiska miljön för konstnärskapet medan färgsättning och ljus, till exempel ett gråmjukt inomhusljus, skapar stämning och stöder intrycket att händelserna utspelar sig i en annan tidsmiljö än nutid.

2.2 Analysera hur olika medel samverkar i uppbyggnaden av trailern (material 2.A). Rekommenderad längd på svaret är ungefär 2 500 tecken. 18 p.

I uppgiften ska examinanden analysera hur de olika medlen samverkar och på så sätt bidrar till uppbyggnaden. Examinanden visar på en kritisk läskompetens genom att resonera om de olika medlen stöder, bekräftar eller motsäger varandra. Analysen om hur bland annat visuella och verbala medel samverkar ska relatera till slutsatser som är förankrade i ett resonemang om hur uppbyggnaden stöder syftet med trailern. Tack vare hur trailern är uppbyggd väcker den nyfikenhet och därigenom en vilja för tittaren att se filmen och lockar således publik till själva filmen.

Examinanden kan i sin analys av medel ta fasta på bland annat filmiska uttrycksmedel som meningsskapande delar för uppbyggnaden. Bilder, kameravinklar, ljus, färger och klippning bidrar till en berättande dramatisk struktur. Trailern, som består av små sekvenser från filmen, är uppbyggd i ett snabbt tempo som skapar oavslutade sekvenser och väcker intresse för tittaren som vill veta hur det kommer att gå. Dialogen mellan skådespelarna för berättelsen vidare och replikerna förstärker det visuella i trailern. Trailern kan genom miljöbilder av scener både inomhus och utomhus uppfattas utstråla nostalgi, positivitet och dramatik och på så sätt intressera tittaren.

För att kunna analysera uppbyggnaden bör examinanden förstå samverkan mellan olika medel och hur medlen och andra betydelsebärande element bidrar till att bygga upp spänning och nyfikenhet i en trailer som skildrar en kvinnas intensiva sökande efter lust och frihet samtidigt som konstnärskapet betvivlas och utvecklas. I uppgiften förväntas examinanden notera hur temat fördjupas eller utvidgas genom de olika modaliteternas samverkan och göra relevanta iakttagelser om hur detta bidrar till att skapa en intrigkurva.

Trailern inleds med att konstnären (Tove Jansson) känner tvivel inför sitt eget konstnärskap, vilket symboliseras av det tomma staffliet och den äldre mannens (pappans) kritik mot vad hon målar. I mitten av trailern, efter att kvinnan (Viveca Bandler) berömt Tove för de fina teckningarna, sker en vändpunkt och bekräftelsen och viljan att utveckla sitt konstnärskap visas genom symboliken att Tove väljer pennan i stället för penseln. Trailern övergår i glättiga scener med dans och teater och en nyfunnen inspiration till målandet bestyrks i bild. Även kärleken blomstrar och det finns en envishet och styrka i konstnärens integritet. Slutet av trailern saknar repliker och består endast av bilder i snabbt tempo.

Examinanden kan i sin analys av uppbyggnaden ta fasta på bland annat följande betydelsebärande element:

Miljön visar både hem, arbete, fritid med fest och dans, krig och natur och tittaren får en inblick i både en konstnärsvärld och skapandet av en sagovärld. Personerna och miljöerna kan genom sin realism vara bekanta för tittaren, åtminstone på ett kontextuellt plan, och tittaren får en inblick i vilka personer som är konstnärer, familj eller vänner och älskare. Beskrivningen av relationerna gör att tittaren vill veta hur det går.

Talet i trailern består av dialoger, språket är vardagligt men kan betecknas som formellt i slutet av trailern när mannen (pappan) tilltalar Tove som hon: "Men hon ska inte ge upp."

Skådespeleriet visar genom ansiktsuttryck och kroppsspråk på motgångar, besvikelse, glädje, inspiration och passion. Känslorna och olika förhållanden stärks genom dramaturgin, berättelsemönstret och bildvinklarna, till exempel där far-dotter-förhållandet visas av att pappan antingen tittar ner på Tove eller talar till henne med ryggen vänd mot henne. Kärleksrelationerna bekräftas av att personerna visas i samma bild och av att de hetero- och homoerotiska förhållandena styrks i replikerna.

Trailern visar en ung konstnär som söker både personlig och yrkesmässig bekräftelse genom konst, kärlek och passion. Intrigkurvan eller den dramaturgiska modellen ger ramarna för att bygga upp den korta berättelse som trailern i sitt begränsade format vill förmedla. Att tempot skapar cliffhangers i trailern är relevant att notera i ett resonemang om hur intrigkurvan förhåller sig till formatet.

Del 2: Skönlitterära och andra fiktiva texter

3. Personporträtt i roman 30 p.

Bekanta dig med kapitlet ur romanen Själarnas ö (material 3.A). Analysera personporträttet av Sigrid. Rekommenderad längd på svaret är ungefär 4 500 tecken.

Romanen utspelar sig på en mentalvårdsinstitution för kvinnor i Åbolands skärgård (Nagu) på 1930-talet och kapitlet beskriver en ung kvinna som heter Sigrid. I uppgiften analyserar examinanden personporträttet av Sigrid i kapitlet. I ett gott svar görs tolkningar av Sigrid genom att till exempel analysera berättandet, relationerna mellan karaktärerna och motsättningar som förmedlas genom texten.

Examinanden visar kulturell läskompetens genom att förankra analysen av porträttet av Sigrid i tids- och kulturkontexten. Romanen utspelar sig på 1930-talet då kvinnorna fick en starkare ställning i Finland: kvinnorna fick bättre möjligheter till utbildning, kvinnorna deltog allt mer i arbetslivet och var inte längre bundna till sina mäns förmyndarskap. Karaktären Sigrid är en modern, självständig och framåtsträvande ung kvinna som återspeglar denna samhällsförändring.

Följande observationer och slutsatser kan göras utifrån personporträttet av Sigrid:

Sigrid är en ung och självständig kvinna.

  • Genom berättandet framträder huvudpersonen Sigrids ålder och position: Det fanns andra som var som hon. Unga, starka och friska kom de över vattnet för att pröva sig själva och mäta sina krafter inom mentalvårdens fält.
  • Sigrid har valt sin karriärväg själv vilket berättaren betonar: Hon har inte ärvt sin lott i livet av sina föräldrar. Sigrid har däremot aktivt sökt sig till ön efter att ha läst en annons i dagstidningen Hufvudstadsbladet.
  • Sigrids ungdom och hoppfullhet framgår till exempel av hennes inre fokalisering: ...att som hon vara trött men ändå lycklig ... känna doften av linden och av djuren, och den egna obändiga viljan i kroppen. Lusten till liv. Framtidens äventyr.

Sigrid är en utbildad och professionell vårdare.

  • Hennes utbildning skiljer henne och de andra ”nya” vårdarna från det äldre gardet: Det är kraven nuförtiden. Utbildning. Även det att hon läser en dagstidning berättar något om utbildningsnivån och eftersom hon läser Hufvudstadsbladet är hon antagligen svenskspråkig.
  • Bilden av professionalitet byggs genom Sigrids fokalisering och aktivitet som visar för läsaren hur Sigrid förhåller sig till patienterna, till exempel att hon vet vad varje patient heter och hon läser om patienterna i patientjournalerna för att lära känna dem: Allt vill hon veta. Precis allt om patienterna. Vad patienterna anser om henne avslöjas inte i utdraget.
  • Bilden av Sigrids professionalitet byggs också genom de andra karaktärernas attityder: De andra skrattar åt henne och retas med henne för att hon är så omständlig. Sigrids professionalitet är något nytt och möjligen misstänkt hos de äldre vårdarna. Hon ses fortfarande som den ”Nya Sigrid” trots att hon arbetat på ön i två år. De andra ser Sigrid som en karriärist när hon är samvetsgrann: Tänker hon kanske lägga beslag på Margareta Högströms position?
  • Det finns ingen markerad dialog i utdraget, men de andra karaktärernas uttalanden är inskrivna som en del av berättandet: Stark måste du vara, så att du orkar ta i med hårdhandskar.
  • Sigrids kollega Manna är också utbildad och tillsammans roas de av de äldre vårdarnas attityder. Motsättningarna mellan generationerna framhäver Sigrids professionalitet: Inte hjälper det något att pjåska och klema med patienterna som Sigrid och Manna gör. Det finns också en motsättning mellan de lokala som är födda och uppvuxna på ön och dem som kommit utifrån.
  • Sigrids arbetsuniform är en symbol för hennes yrkesidentitet, den särskiljer henne från patienterna.
  • Genom arbetsuniformen blir det också tydligt att yrket är en roll och att det finns mera i livet än arbetet. I utdraget konstateras att Den är en andra hud och den är ett skyddande hölje som markerar avståndet mellan ett skikt i tillvaron och ett annat.
  • Samtidigt blir uniformen en del av hennes organism: Den är måttsydd och I tyget finns trådarna som utgör hennes fibrer.
  • Initialerna som hon broderat på insidan av den måttsydda uniformen stärker yrkesidentitetens betydelse för huvudpersonen men visar också att hon har ett behov av att vara unik, så som hennes uniform är unik: Av alla människor som lever och andas på jordens vida yta så finns det bara en som har en sådan uniform.

Sigrid är samvetsgrann, seg och varm.

  • Sigrid är noggrann och systematisk, hon Sorterar, läser och arkiverar.
  • Hon har också ordning på sina egna saker och behöver därför inte ens tända för att klä sig på morgonen. Arbetsuniformen hänger över stolskarmen precis där hon har klätt den av sig på kvällen.
  • Genom de avsnitt där berättandet utgår från Sigrid förmedlas hennes kunskapstörst och vilja att förstå med hennes observationer och känslor för omgivningen: Det finns så mycket skrivet, tänker hon. Inte bara på bänkarna omkring henne, på väggarna, på bergsklacken under Fyren utan överallt.
  • Sigrid har en stark vilja och ger inte efter så lätt vilket följande jämförelse visar: Hon bet sig fast, envist som enarna som växte i skrevorna på Tyttökallio.
  • Sigrid har en varm relation till sina arbetskamrater: Hon hör dem andas och och tänker då på hur mycket hon håller av dem. Hon verkar också bry sig om patienterna eftersom hon vill läsa i patientjournalerna och sägs pjåska och klema med patienterna.
  • Å andra sidan är Sigrid van vid att patienterna dör. Hon verkar nästan avtrubbad: Tänder. Bitar av skallar. Av djur. Av människor. Numera höjer hon knappt på ögonbrynen. Hon har redan blivit van.

Självständighet och frihet är viktiga värderingar för Sigrid.

  • Trots att Sigrid är förlovad, är hon i arbetslivet vilket moderna kvinnor är. Kapitlet berättar inget om giftermålsplanerna, endast att Sigrid gömmer förlovningsringen i en ask eftersom vårdarna förväntas vara ogifta.
  • Sigrid sitter i kyrkan och söker frid. I romanen finns en intertextuell hänvisning till Bibeln: Sigrid sitter i kyrkan och ser på votivtavlan där Jesus stillar stormen. Scenen kan antyda att Sigrid är religiös, vilket var vanligt under tidsperioden.
  • Huvudpersonens inre frid och professionella säkerhet skapar en motsättning till de hjälplösa patienterna med ätstörningar och som jämrar sig och gråter på sina rum och sakta tynar bort. När patienterna anländer klipps deras hår och de är under övervakning. Sigrid är däremot en frisk och kapabel kvinna som har friheten att välja.
  • Den självständiga Sigrid förstår sina privilegier jämfört med de sjuka kvinnorna som inte har makt eller frihet: Och även hon är en fånge på ön, ja, men en fånge med fri vilja och pengar på fickan, lov att åka till både Nagu och Åbo. Och lov att lämna. Det ska hon aldrig glömma. Alltid lov att ge sig av. Aldrig dömd att för evigt stanna.

Ifall examinanden har läst hela romanen tidigare kan hen möjligen i sin analys koppla till annan kunskap om Sigrid och den fortsatta handlingen i romanen. Detta ska inte ses som ett fel men analysen ska utgå från kapitlet och förankras i observationer av kapitlet.

4. Analys av relationer i roman 30 p.

Bekanta dig med kapitlet ur romanen Ålevangeliet (material 4.A). Analysera och tolka ålfiskets betydelse i relationen mellan sonen och pappan. Rekommenderad längd på svaret är ungefär 4 500 tecken.

I ett gott svar kan följande innehållsaspekter behandlas:

Kapitlet Vid ån utspelar sig vid ån, eller på resa till och från ån. Jagberättaren och fokalisatorn är en vuxen man som ser tillbaka på sin barndoms fiskeutfärder tillsammans med pappan.

Examinanden visar på kulturell läskompetens genom att reflektera kring bokens titel Ålevangeliet och kan göra iakttagelsen att evangelier förekommer i Nya testamentet. Examinanden kan resonera kring motivet till val av boktiteln och dra slutsatsen att ålen är det centrala i boken och kapitlet.

Examinanden visar kritisk läskompetens genom att peka på att berättarjaget säger att han är en opålitlig berättare, att minnet är bedrägligt. Kritisk läskompetens kan visas genom att ifrågasätta vad relationen mellan sonen och pappan egentligen bestod av utöver ålfisket. Examinanden kan resonera kring om texten är ett försök att som vuxen försöka förstå och närma sig en far som i barndomen var svår att nå utöver ålfisket. Examinanden kan således dra slutsatsen att ålfisket är kittet i relationen mellan pappan och pojken.

Examinanden kan i sin analys bland annat ta fasta på det som nämns nedan och dra slutsatser om ålfiskets betydelse för relationen mellan far och son.

  • Berättarjaget beskriver ålfisket som en återkommande händelse i barndomen. Ålfisket har långa traditioner, det är ett hantverk med gamla anor och pappan är född in i den traditionen. De befinner sig i trakten av pappans barndomshem. Pappan lär i sin tur nu upp sonen i att fiska ål. Ålfisket är alltså ett sätt att ingå i släktens tradition.
  • Pappan går före ner mot ån och banar väg för sonen genom det höga gräset. Pojken går som i en tunnel där växligheten sluter sig över honom som ett valv och ovanom det skymmer det och flyger fladdermöss. Pojken verkar inte uppleva det kusligt utan går efter pappan som visar omsorg om sonen genom att trampa upp vägen, hålla undan det höga gräset och räcka fram handen för att hjälpa honom ner längs den branta och leriga slänten. Sonen och pappan har gjort den här promenaden för att fiska ål flera gånger med samma försiktighet. Relationen mellan far och son verkar trygg, pappan är beskyddande och pojken litar på honom.
  • Pappan och sonen är klädda och utrustade på samma sätt i gula galonkläder och med fiskeredskap i händerna. Jagberättaren inbillar sig till och med att de ser samma saker och på samma sätt då de spanar ut över ån i mörkret. Barnet ser upp till sin far och försöker härma honom och går in i ålfisket på samma sätt och med samma allvar.
  • Pappan får en ål på kroken som sedermera sliter sig loss och drar med sig en del av fiskeutrustningen. Pappan visar ingen förargelse över detta utan hoppas att ålen klarar sig helskinnad. När följande ål nappar på kroken känner pappan försynt på fiskelinan för att avgöra om det är en likadan stark ålbjässe eller om det är en ål som är möjlig att hala upp ur ån. Då pappan förstår att ålen är i en sådan storleksklass att sonen har möjlighet att på egen hand dra upp den ger han över fiskeredskapet till sonen. Examinanden kan dra slutsatsen att det är pappans sätt att lära pojken fiskehantverket och samtidigt visa förtroende för pojkens förmåga samt ge honom en upplevelse av att lyckas.
  • Kapitlet slutar med att ålen ligger i hinken. Pappan lägger handen på jagberättarens axel och säger att ålen är fin. De går med lätta steg uppför slänten och pojken bär hinken med fångsten. Scenen förmedlar både pappans stolthet över sonen och sonens stolthet över att ha fått äran att dra upp fisken och nu bära den i hinken.
  • Jagberättaren säger att han inte minns att de talade om något annat än ålar vid strandkanten. Han tillägger att han är osäker på om de talade om något överhuvudtaget. Examinanden kan dra slutsatsen att ålfisket är det som förenar pappan och sonen.

I kapitlet beskrivs barndomens nattliga fiskefärder genom att berätta om hantverket, naturen, ljuden runtomkring och fiskelyckan. Berättandet handlar om den yttre verkligheten, vad pappan eller sonen tänker eller känner återges inte och replikerna är få. Ålfisket är en symbol för relationen mellan pappan och sonen vars betydelse examinanden resonerar kring i en tolkning.

I en tolkning kan examinanden till exempel ta fasta på barnets respektive den vuxna berättarens perspektiv på pappan och ålfisket. I tolkningen kan minnets betydelse problematiseras, vilka saker väljer man att minnas av sin barndom och vilka efterhandskonstruktioner gör man. En tolkning kan kretsa kring den vuxna berättarens försök att beskriva och närma sig sin far genom den tradition av ålfiske han ingick i.

  • Jagberättaren ifrågasätter själv sina minnen av ålfisket. Han konstaterar att man väljer och sållar i det man minns.
  • Jagberättaren berättar ingående om ålfisket och visar på detaljerad kunskap om tillverkning av redskap och själva fisket. Berättarjaget säger samtidigt att han inte minns exakt vad som har hänt och hur det var. Examinanden kan ifrågasätta om det är barnet som kan och vet så mycket om ålfiske, om jaget i vuxen ålder minns så många detaljer från barndomen eller om det är den vuxna författaren som har gjort efterforskningar om ålfisket för den här romanen.

Examinanden kan i en tolkning också resonera kring den tystnad som verkar råda mellan pappan och sonen och vilken betydelse ålfisket därför får för berättaren som i vuxen ålder försöker förstå sin pappa. En tolkning av ålfiskets betydelse i relationen mellan sonen och pappan kan vara att ålfisket är ett sätt för pappan att i brist på verbal bekräftelse visa förtroende, uppmuntran och faderskärlek till pojken genom att ge honom ett uppdrag som han måste kämpa lite för att klara av, men lyckas ro i hamn.