Beskrivningar av goda svar: SV – Biologi
17.9.2025
Preliminära beskrivningar av goda svar 17.9.2025
De preliminära beskrivningarna av goda svar utgör en riktgivande beskrivning av de svar som förväntas på uppgifterna i provet. De är i första hand ämnade som stöd för den preliminära bedömningen. De preliminära beskrivningarna av goda svar innehåller och beskriver inte nödvändigtvis alla godkända svar. De preliminära beskrivningarna av goda svar utgör inte en del av den uppgift om hur bedömningsgrunderna tillämpats på en enskild examinands provprestation som avses i Studentexamensnämndens allmänna föreskrifter och anvisningar. De preliminära beskrivningarna av goda svar är inte bindande för Studentexamensnämnden då grunderna för den slutgiltiga bedömningen fastställs.
Biologin är en naturvetenskap som undersöker strukturen, funktionerna och interaktionsförhållandena inom den levande naturen i biosfären, och den sträcker sig ända till cell‐ och molekylnivån. Insikt i frågor och fenomen som rör människans biologi spelar också en central roll. Typiskt för biologin som vetenskap är insamling av information genom observationer och experiment. Biovetenskaperna är snabbt växande vetenskapsgrenar vars tillämpningar utnyttjas på många sätt i samhället. Biologin för fram ny information om mångfalden i den levande naturen och uppmärksammar inverkan av mänsklig aktivitet på miljön, i säkerställandet av naturens mångfald samt i främjandet av en hållbar utveckling.
I studentexamensprovet i biologi bedöms hur utvecklade examinandens biologiska tänkesätt och kunskap är, samt examinandens förmåga att presentera de saker som krävs i rätt sammanhang och på ett strukturerat sätt. I provet bedöms examinandens förmåga att beakta växelverkan mellan företeelser och förhållandet mellan orsak och verkan. Förutom behärskandet av grundläggande begrepp och företeelser bedöms också examinandens förmåga att tolka bilder, figurer, statistik och aktuell information samt att motivera sitt svar. Ett gott svar behandlar företeelser mångsidigt och belyser dem med exempel. Ett gott svar är baserat på fakta och inte på ogrundade åsikter. I ett gott svar presenteras tabeller, övrig data och illustrationer på ett överskådligt sätt.
Del 1: 20-poängsuppgift
1. Flervalsuppgifter 20 p.
1.1
Träd, till exempel den finländska tallen, bildar en stam som man kan använda för att få bra byggnadsmaterial. Tallens trä är till största delen uppbyggt av kolhydrater, till exempel cellulosa. Kolhydrater är organiska molekyler som är uppbyggda av kol-, väte- och syreatomer.
Besvara deluppgifterna 1.1.1–1.1.5 genom att välja rätt alternativ. Rätt svar 2 p., fel svar 0 p.
10 p.
1.1.1 Varifrån får tallen huvudsakligen sina kolhydrater? 2 p.
- Tallen får huvudsakligen sina kolhydrater genom att modifiera slutprodukterna från fotosyntesen. (2 p.)
1.1.2 Varifrån härstammar väteatomerna som ingår i tallens kolhydrater? 2 p.
- Väteatomerna kommer från de vattenmolekyler som spjälkats vid fotosyntesen. (2 p.)
1.1.3 Varifrån härstammar syreatomerna som ingår i tallens kolhydrater? 2 p.
- Syreatomerna kommer från koldioxiden som bundits vid fotosyntesen. (2 p.)
1.1.4 Varifrån härstammar kolatomerna som ingår i tallens kolhydrater? 2 p.
- Kolatomerna kommer från koldioxiden som bundits vid fotosyntesen. (2 p.)
1.1.5 Varifrån härstammar energin som finns i tallens kolhydrater? 2 p.
- Energin har bundits ur solljuset genom fotosyntesen. (2 p.)
1.2 Cohens syndrom hör till det finländska sjukdomsarvet. Syndromet leder till utvecklingsstörningar, slapphet i musklerna och olika ögonsymptom. Cohens syndrom orsakas av mutationer i genen som kodar för proteinet VPS13B. Släktträdet nedan visar hur syndromet nedärvs i en släkt. 10 p.
1.2.1 Släktträdet visar att syndromet orsakas av 2 p.
- en allel som nedärvs recessivt i autosomen. (2 p.)
1.2.2 Mannen 3 i generation III (man III 3) har fått flera barn med Cohens syndrom än sin bror III 2. Enligt släktträdet är den mest sannolika förklaringen till detta att 2 p.
- man III 3 har bildat familj med sin kusin III 4 som också bär på den muterade allelen. (2 p.)
1.2.3 Vilken är sannolikheten att den symptomfria sonen IV 10 till man III 3 och kvinna III 4 har fått allelen som orsakar syndromet? 2 p.
- 66,7 % (2 p.)
1.2.4 Den familj där modern är IV 11 och fadern IV 12 får två barn med syndromet. Den mest sannolika förklaringen till detta är att 2 p.
- familjens far och mor är heterozygota för allelen som orsakar syndromet. (2 p.)
1.2.5 Om kvinna III 1 inte har allelen som orsakar syndromet, vilken är sannolikheten att hennes son IV 1 bär på den muterade allelen i fråga? 2 p.
- 50,0 % (2 p.)
Del 2: 15-poängsuppgifter
2. Anpassning till vintern 15 p.
Hos övervintrande djur blir ämnesomsättningen långsammare (1 p.) och därmed minskar behovet av energi (1 p.). Hos växelvarma djur som faller i kölddvala kan kroppstemperaturen sjunka under noll grader (1 p.) medan kroppstemperaturen hos jämnvarma djur som faller i vinterdvala hålls över noll grader (1 p.). Hos jämnvarma djur som sover vintersömn sjunker kroppstemperaturen endast en aning. (1 p.)
På vintern söker vissa djur skydd mot hård kyla till exempel under snön (1 p.) eller i byggnader (1 p.). För att minska värmespillet utvecklar många djur också en tjock päls eller ett tjockt dunlager till vintern. (1 p.) Förändring av pälsfärgen så att den passar in i vinterlandskapets färger skyddar djuret mot predation. (1 p.) Under sommarsäsongen skapas ett fettlager inför vintern (1 p.), och vissa djurarter, till exempel ekorren, samlar matlager för att det ska finnas tillräckligt med föda under vintern (1 p.). Vissa djur, till exempel sidensvansen, migrerar efter födan under vintern. (1 p.) Andra djur, till exempel flyttfåglar, flyttar till varmare områden över vintern. (1 p.)
På hösten bildas det ämnen som förhindrar isbildning i djurens celler för att förhindra att cellerna förstörs då temperaturen sjunker. (1 p.) Vissa djur har en fördröjd embryoutveckling för att avkomman ska födas under den mest fördelaktiga tiden på våren och individerna ska ha tid att utvecklas innan följande vinter kommer. (1 p.)
Växter befinner sig ofta i viloläge, det vill säga dormans, under vintersäsongen. (1 p.) Hos fleråriga växter utvecklas knoppar på skotten. (1 p.) Knopparna skyddar tillväxtpunkten och de nya bladen mot de utmanande förhållandena under vintern. (1 p.) Hos växter som fäller sina blad till vintern sönderdelas klorofyllet (1 p.) och de ämnen som frigörs lagras i till exempel stammen eller grenarna (1 p.). De små vaxbeklädda barren hos städsegröna barrträd skyddar växten mot alltför stor avdunstning av vatten. (1 p.) Många växter övervintrar som jordstammar, rotknölar eller lökar eftersom deras ovanjordiska delar dör. (1 p.) Ettåriga växter övervintrar som frön som tål kyla och torka. (1 p.) Många växter kräver en tillräckligt lång period av kyla för att tillväxten ska starta på våren. (1 p.) Vissa frön gror först då de har legat i kyla under en viss tid. (1 p.) På detta sätt kan de undvika att gro under fel årstid. (1 p.)
För fulla poäng krävs att anpassningar till vintern hos både växter och djur behandlas i svaret.
3. Människoapornas planet 15 p.
3.1 I science fiction-filmen Apornas planet leker man med tanken på en framtid där andra människoapor har herraväldet på jorden i stället för nutidsmänniskan. Identifiera och namnge fyra egenskaper eller färdigheter hos människoaporna i video som i verkligheten endast har utvecklats hos den utvecklingslinje som ledde till nutidsmänniskan. 4 p.
I videon kan till exempel följande egenskaper eller färdigheter identifieras: talförmåga (1 p.), upprätt ställning (1 p.), precisionsgrepp (1 p.), förmåga att använda eld (1 p.), förmåga att tämja djur (1 p.) och kulturevolution (utveckling av en kultur) (1 p.).
3.2 Diskutera på vilka sätt de fyra egenskaper eller färdigheter du namngett i deluppgift 3.1 utvecklades hos den utvecklingslinje som ledde till nutidsmänniskan och till vilken nytta de har varit för människan. 11 p.
Talförmåga
Att hjärnan ökade i storlek och veckades (1 p.) och att struphuvudet utvecklades (1 p.) ledde till att talförmågan uppstod och att tal kunde tolkas (1 p.). Utvecklingen av talförmågan gjorde samarbetet effektivare (1 p.), till exempel vid jakt (1 p. för exempel).
Upprätt ställning
Regnskogarna blev savanner då klimatet förändrades, vilket kan ha orsakat ett urvalstryck som främjade uppkomsten av en upprätt ställning. (1 p.) Strukturella förändringar i ryggraden, höften och extremiteterna (1 p.) möjliggjorde en upprätt ställning och att röra sig på två ben, vilket ledde till att det var lättare att observera omgivningen (1 p.) och också minskade mängden solstrålning som träffade kroppen (1 p.). I upprätt ställning blev det mer energieffektivt (1 p.) och snabbare (1 p.) att röra sig, och händerna var fria för andra nyttiga uppgifter, till exempel för transport av föda och utrustning (1 p. för exempel.).
Precisionsgrepp
Med precisionsgrepp menas en tumme som vänder sig mot de andra fingrarna, det vill säga förmågan att böja tummen och pekfingret mot varandra. (1 p.) Då precisionsgreppet utvecklats kunde man utföra uppgifter som krävde precision, till exempel tillverka verktyg eller kläder och smycken som syns i videon, samt skriva eller rita. (1 p. för exempel) Användningen av verktyg och vapen gjorde jakten mer effektiv (1 p.) och därmed förbättrades också tillgången på protein (1 p.). Förmågan att tillverka kläder och fordon samt bygga till exempel skydd har hjälpt nutidsmänniskan att sprida sig till nästan alla delar av jorden. (1 p.)
Förmågan att använda eld
Användning av eld för att tillreda mat inverkade bland annat på hjärnans utveckling. (1 p.) Tillredningen av maten förbättrade upptagningen av näringen (1 p.), gjorde att maten höll längre (1 p.), dödade sjukdomsalstrare i maten (1 p.) och förbättrade på detta sätt möjligheterna att överleva. Elden skyddade mot rovdjur (1 p.) och producerade värme (1 p.) och ljus (1 p.). Förmågan att transportera eld hjälpte människan att förflytta sig till nya områden. (1 p.) Tillredningen av maten inverkade på tänderna och förmågan att producera nya ljud och därigenom på utvecklingen av talförmågan. (1 p.)
Förmågan att tämja djur
Domesticeringen av djur har gett skydd mot rovdjur (hunden) (1 p.) och underlättat rörligheten (hästen) (1 p.), jakten (1 p.) och jordbruket (oxen) (1 p.).
Kulturevolutionen
Då kulturen utvecklades kunde man förmedla information till andra artfränder och lagra informationen för kommande generationer (1 p.), vilket möjliggjorde samhörighet (1 p.). Samhörigheten ökade avkommans chans att överleva (1 p.) och främjade ökningen av hjärnans storlek ytterligare (1 p.).
Symbolspråk, till exempel användning av en krona och smycken har markerat en individs sociala ställning i samhörigheten. (1 p.)
För fulla poäng krävs att alla de fyra egenskaper eller färdigheter som nämnts i deluppgift 3.1 behandlas i svaret.
4. Korsningar mellan djurarter 15 p.
I naturen förekommer ofta olika isolationsfaktorer (1 p.) mellan djurarter, som hindrar arterna från att korsa sig med varandra.
Olika arter kan leva på geografiskt åtskilda områden (geografisk isolering) (1 p.) eller i olika livsmiljöer (1 p.), vilket gör att de oftast inte kommer i kontakt med varandra.
Arter som lever på samma område kan vara åtskilda från varandra genom att deras beteende är olika (beteendeisolation). (1 p.) Ett exempel på detta är spelbeteendet som skiljer sig mellan olika fågelarter. (1 p.) Närbesläktade arter kan föröka sig vid olika tid på året. (1 p.) Dessutom kan utseendet, ljuden eller lukten (feromonerna) hos närbesläktade arter skilja sig betydligt från varandra, och därmed misstar de inte varandra för artfränder och parar sig inte med varandra. (1 p.) Närbesläktade arter kan också ha olika dygnsrytm. (1 p.)
Det kan finnas strukturella skillnader mellan olika arter (strukturell isolation). (1 p.) Olika arter kan till exempel ha könsorgan som inte passar ihop (1 p.), vilket gör att befruktning mellan arterna inte är möjlig. Befruktningen kan också förhindras av att könscellerna inte är kompatibla (1 p.) eller av att de olika arterna har olika kromosomtal (1 p.). Även om befruktningen skulle lyckas kan det hända att embryo- eller fosterutvecklingen avbryts i förtid. (1 p.)
Hos däggdjuren som föder levande ungar kan korsning även förhindras om skillnaden i storlek mellan de två arterna är så stor att honan från den mindre arten inte kan föda den storvuxna hybridavkomman. (1 p.)
Dugligheten hos korsningar är ofta sämre än hos individer som representerar en ren art. (1 p.) Korsningarnas förmåga att producera förökningsduglig avkomma är därmed lägre.
Korsningar mellan olika arter är vanligare i fångenskap eftersom djuren då inte alltid har representanter för den egna arten att föröka sig med. (1 p.) I fångenskap kan också sådana arter som i naturen inte förekommer på samma områden mötas (1 p.), till exempel lejon och tiger. Det samma gäller arter som normalt inte skulle föröka sig med varandra, till exempel häst och åsna (högst 1 p. för exempel). Ett djur som vuxit upp i fångenskap kan präglas på en representant av fel art och därmed kan djuret inte identifiera en representant för sin egen art som parningspartner. (1 p.)
5. Försurning av ekosystemen 15 p.
5.1
Surt nedfall orsakade betydande skador på skogarna under den senare hälften av 1900-talet. Under de senaste decennierna har det sura nedfallet dock minskat betydligt till exempel i Europa, och därmed överstiger nedfallet inte den kritiska belastningen lika ofta (karta ). Med kritisk belastning menas det största möjliga nedfallet som inte orsakar betydande skador på ekosystemet ens på lång sikt.
Förklara hur surt nedfall uppkommer och hur det påverkar skogsekosystemet.
9 p.
Uppkomsten av surt nedfall (3–5 p.)
Vid förbränningen av fossila bränslen bildas svaveldioxid. (1 p.) Vid förbränningsprocessen reagerar kvävet i luften med syre och det bildas kväveoxider. (1 p.) Svaveloxiderna och kväveoxiderna bildar svavelsyra och salpetersyra i regnvattnet. (1 p.) Svavel- och kväveföreningar faller till marken som nedfall. (1 p.) Nedfallet består av både torrnedfall (i gasform eller med dammpartiklar) och våtnedfall (upplöst i regnvattnet). (1 p.) Försurande föreningar kan färdas över långa distanser i atmosfären som fjärrnedfall. (1 p.)
Inverkan på ekosystemet (4–6 p.)
Surt nedfall skadar trädens blad (barren hos barrträd) på flera olika sätt. Bladens vaxskikt skadas (1 p.), klyvöppningarnas funktion störs (1 p.) och fotosyntesen blir långsammare (1 p.). Barrträdens barr blir glesare och lövträdens blad färre. (1 p.) De skadade träden är mer utsatta för sjukdomar och skadedjur. (1 p.)
Surt nedfall kan leda till försurning av marken, vilket kan leda till att näringsämnen urlakas så att trädens rötter inte kan nå dem (1 p.) och till att det giftiga aluminiet blir mer lösligt (1 p.). Surt nedfall kan också skada svamprötter, det vill säga mykorrhiza (1 p.) och därigenom störa trädens näringsupptagning (1 p.).
Eftersom det finns skillnader mellan arter i fråga om hur känsliga de är för försurning kan skogens artsammansättning förändras. (1 p.) Vissa lavar (skägglavar) är till exempel känsliga för orenheter i luften. (1 p.)
5.2
Även om man har lyckats minska belastningen orsakad av surt nedfall (karta ) är försurningen av oceanerna ett aktuellt problem.
Förklara vad försurningen av oceanerna beror på. Du kan utnyttja diagram i ditt svar. Diskutera vilken inverkan försurningen av oceanerna har på organismerna och organismsamhällena i haven.
6 p.
Vad försurningen beror på (2–4 p.)
Atmosfärens koldioxid löser sig i vattnet (1 p.) vilket gör att det bildas kolsyra (1 p.). Detta sänker vattnets pH-värde. (1 p.) Koldioxidhalten i atmosfären har stigit och stiger fortfarande på grund av människans inverkan (förbränning av fossila bränslen). (1 p.) Ju mera koldioxid det finns i luften desto mera kolsyra bildas det i vattnet och desto lägre blir pH-värdet. (1 p.)
Försurningens inverkan på havets organismer och organismsamhällen (2–4 p.)
Speciellt organismer med kalkskal eller stödstrukturer som innehåller kalk, till exempel musslor och koraller (1 p. för exempel) lider av försurningen (1 p.). Detta beror på att de inte kan få kalk för att bygga upp sitt skal. (1 p.) Många arters ungdomsstadier är särskilt utsatta för försurningen. (1 p.) Däremot kan tåliga arter dra nytta av försurningen då konkurrensen minskar. (1 p.) Vissa vattenväxter och alger kan också dra nytta av att det finns mera koldioxid i vattnet som utgångsämne för fotosyntesen. (1 p.)
Eftersom det finns artspecifika skillnader i hur försurningen inverkar påverkar försurningen av haven samspelet mellan olika arter och näringsväven (1 p.), till exempel förhållandet mellan predator och byte (1 p.). Arter som tar skydd eller förökar sig i korallrev kan vara speciellt utsatta. (1 p.)
6. Njurarna och diabetes insipidus 15 p.
6.1
Vid diagnosticeringen av diabetes insipidus sätter man patienten på vattenfasta, under vilken hen inte får dricka något alls och hens urinmängd och urinens koncentration mäts. En viss tid efter att vattenfastan inletts ges personen som undersöks ett konstgjort antidiuretiskt hormon.
Tabell visar mätresultaten av vattenfastan för en person under åtta timmars tid. Gör upp ett linjediagram över resultaten. Foga en skärmdump av diagrammet du gjort till svarsfältet.
5 p.
Diagrammet är ett linjediagram med två variabler. Två separata linjediagram godkänns också. (1 p.)
Den vågräta axeln visar tiden på en kontinuerlig skala, axeln är namngiven och enheten angiven (h). (1 p.)
De lodräta axlarna visar urinmängden och urinens koncentration, axlarna är namngivna och enheterna angivna (ml och mosm/kg). (1 p.)
Diagrammet är försett med förklaringar (urinmängd och urinens koncentration nämnda). (1 p.)
Diagrammet har försetts med en lämplig rubrik eller en lämplig bildtext. (1 p.)
6.2 Personen som undersöktes gavs konstgjort antidiuretiskt hormon tre timmar efter att vattenfastan inletts. Diskutera utifrån linjediagrammet du gjort upp ifall personen lider av diabetes insipidus. 4 p.
Antidiuretiskt hormon (ADH) ökar tillvaratagandet av vatten i njurarna (1 p.), vilket leder till att det bildas lite urin och till att urinen som bildas är starkt koncentrerad (1 p.).
Eftersom mängden urin som bildades under experimentet minskade (1 p.) och urinens koncentration ökade (1 p.) kan vi dra slutsatsen att personen som undersöks lider av diabetes insipidus (1 p.). Om så inte hade varit fallet skulle inte det konstgjorda antidiuretiska hormonet ha påverkat mängden och koncentrationen på urinen som bildades i hens njurar. (1 p.)
6.3 Förklara hur antidiuretiskt hormon reglerar mängden urin som bildas i nefronet då man dricker mycket vatten. Använd namnen på nefronets delar som visas på bild i ditt svar. 6 p.
Då man dricker mycket vatten ökar vattenhalten i blodet (1 p.), vilket gör att det insöndras lite ADH (1 p.). En låg insöndring av ADH gör att njurarna endast tar lite vatten tillvara. (1 p.)
Från kapillärnystanet filtreras primärurin till kapseln. (1 p.) Primärurinen fortsätter sedan genom njurkanalen. (1 p.)
Endast en liten del av vattnet (1 p.) återtas från njurkanalen till kapillärnätet (1 p.), vilket leder till att det bildas mycket urin med låg koncentration (1 p.). Urinen leds därefter från njurkanalen till samlingsröret. (1 p.)
7. Cellernas ATP-produktion 15 p.
ATP-molekyler används i cellerna som energikällor. På detta sätt får till exempel muskelcellernas myosin energi för att åstadkomma rörelse och jonpumparna i cellmembranet kan pumpa joner mot koncentrationsgradienten. Produktionen av ATP sker utan syre i glykolysen som sker i cytoplasman och i närvaro av syre i citronsyracykeln och elektrontransportkedjan som sker i mitokondrierna.
Bild visar de huvudsakliga ämnesomsättningsrutterna för olika näringsämnen i cellen. Besvara deluppgifterna 7.1–7.4 utgående från bild .
7.1 Förklara hur cellen producerar ATP ur kolhydrater. 5 p.
7.2 Förklara hur cellen producerar ATP ur fetter. 3 p.
7.3 Förklara hur cellen producerar ATP ur proteiner. 3 p.
7.4 Kombinera följande påståenden gällande ämnesomsättningen med det begrepp som bäst motsvarar påståendet. 4 p.
Poängsättning: rätt svar 1 p., fel svar 0 p.
Om du har börjat besvara uppgiften men kommer till att du ändå inte vill lämna in den för bedömning kan du radera ditt svar genom att välja den tomma raden i rullgardinsmenyn.
7.4.1 Ämne som lämpar sig som sådant för produktion av ATP i syrefria förhållanden. 1 p.
- glukos (1 p.)
7.4.2 Ämne som lämpar sig för produktion av ATP endast i syrehaltiga förhållanden. 1 p.
- fettsyra (1 p.)
7.4.3 En polypeptid som då den spjälkas kan ge utgångsämnen för produktion av ATP. 1 p.
- protein (1 p.)
7.4.4 Molekyler som människokroppen främst använder för produktion av glukos då kroppens kolhydratförråd är låga. 1 p.
- glycerol och aminosyror (1 p.)
8. Utnyttjande av bakterier som bekämpningsmedel 15 p.
8.1
Genetiskt modifierade växter kan vara antingen transgena eller geninaktiverade. Förklara vad följande begrepp betyder:
- genetiskt modifierad växt
- transgen växt
- geninaktiverad växt
6 p.
Hos en genetiskt modifierad växt har antingen en gen som normalt inte finns i dess genom lagts till (1 p.) (till exempel från en annan växtart) eller så har en gen i dess genom ändrats så att den inte längre fungerar (1 p.)
I en transgen växt har man lagt till en gen från en annan växt (eller en annan organism). (1 p.) Om en gen som kommer från samma växt har lagts till (1 p.) är växten genetiskt modifierad men inte transgen (1 p.).
Hos en geninaktiverad växt har någon gen hos växten ändrats så att den inte fungerar (1 p.) till exempel genom att man avlägsnat delar av genen (1 p.).
8.2 Förklara varför en växt som man lagt till BT-genen i bättre klarar av skadeinsekter. 2 p.
8.3 Diskutera hur man kan reglera hur BT-genen uttrycks, så att den uttrycks antingen i hela växten eller endast i bladen eller rötterna. 3 p.
Om endast en promotor har lagts in framför området som kodar för den överförda genen uttrycks genen i hela växten. (1 p.) Om man eftersträvar att genen uttrycks endast i vissa delar av växten eller i vissa vävnader fogar man in ett lämpligt regleringsområde framför promotorn (1 p.). Regleringsområdet aktiveras bara i vissa delar av växten eller i en viss vävnad (1 p.) och därmed uttrycks genen till exempel bara i bladen, roten, blomman eller frukterna.
8.4 Redogör för varför det inom EU är tillåtet att använda en lösning som innehåller bakterien i fråga för bekämpning av skadeinsekter, trots att genetiskt modifierade växter som producerar BT-protein är förbjudna inom EU eller odling av dem kräver tillstånd. 4 p.
En lösning som innehåller bakterien kan användas inom jordbruket eftersom det anses vara fråga om naturenlig skadedjursbekämpning. (1 p.) Detta bygger på att Bacillus thuringiensis är en allmänt förekommande markbakterie. (1 p.) Genmodifiering anses oftast inte vara naturenligt (1 p.) och därför kräver odling av de genmodifierade växterna tillstånd inom EU (1 p.)
Det finns inte tillräcklig information gällande huruvida de genmodifierade växterna är säkra. (1 p.) Gener från sådana växter kan genom korsningar (1 p.) flytta över till vilda växtarter (1 p.), till exempel till ogräsarter (1 p.), vilket kan förbättra deras konkurrenskraft (1 p.)
Del 3: 20-poängsuppgifter
9. Avlägsnande av en visdomstand 20 p.
De tredje kindtänderna som uppenbarar sig längst bak i tandraden kallas visdomständer. De bryter vanligtvis fram ungefär i tjugoårsåldern. Visdomständerna får inte alltid plats i tandraden och måste då avlägsnas.
Känselnerven i ansiktet förmedlar nervimpulser från tandrötterna till hjärnan. Då visdomständerna avlägsnas injicerar tandläkaren bedövningsmedel i närheten av tandnerven så att tanden kan avlägsnas med så lite smärta som möjligt. Avlägsnandet av tanden leder till lokal svullnad som beror på en inflammationsreaktion som orsakas av vävnadsskadan. Svullnaden går vanligtvis över efter några dagar.
9.1 Förklara hur smärtsinnescellerna i närheten av tanden åstadkommer en signal om smärta då tanden avlägsnas. 5 p.
Då en tand dras ut uppstår en vävnadsskada (1 p.) som leder till en förändring i membranspänningen (1 p.) i de fria nervändorna (1 p.) i huden (1 p.). Då förändringen är tillräckligt stor (1 p.) utlöses nervimpulser i axonet i sinnescellerna (1 p.). Nervimpulserna färdas längs känselnerven i ansiktet mot hjärnan. (1 p.) Hjärnan tolkar informationen i form av smärta. (1 p.)
9.2 Beskriv hur bedövningsmedlet inverkar på uppkomsten av en smärtförnimmelse då tanden avlägsnas. 4 p.
Bedövningsmedlet inhiberar funktionen hos de spänningskänsliga natriumkanalerna (1 p.) i tandnerven (1 p.), vilket gör att en aktionspotential inte kan uppkomma (1 p.) och nervimpulsen inte förs vidare (1 p.). Patienten känner inte smärta (1 p.) eftersom ingen smärtförnimmelse uppkommer i hjärnan (1 p.).
9.3 Förklara hur blodflödet som uppkommer då tanden avlägsnas upphör. 5 p.
Skadan får blodkärlen att dras samman (1 p.) vilket gör att blodflödet minskar (1 p.). Skadan leder också till en koaguleringsreaktion (1 p.) där det lösliga fibrinet (fibrinogenet) i blodet (1 p.) omvandlas till fibrinsträngar (1 p.). Fibrinsträngarna binder blodplättar (trombocyter) (1 p.) och röda blodkroppar (1 p.) till en koagel (sårskorpa) som stoppar blodflödet (1 p.).
9.4 Beskriv varför avlägsnandet av tanden leder till att kinden blir svullen. Diskutera även varför det normalt inte uppkommer en bakterieinfektion på stället där tanden suttit. 6 p.
Vävnadsskadan leder till en inflammationsreaktion (1 p.) där histamin (1 p.) ökar genomsläppligheten hos blodkärlen (1 p.). Då tränger plasma ut i vävnadsvätskan (1 p.) ur blodkärlen, vilket gör att kinden sväller (1 p.). Med plasman följer vita blodkroppar. (1 p.) De vita blodkropparna förstör sjukdomsalstrare (1 p.) och immunförsvarsreaktionen startar (1 p.). Syftet med inflammationsreaktionen är att skydda vävnaden från infektioner. (1 p.) De bakteriedödande enzymerna i saliven förhindrar också uppkomsten av infektioner i munnen. (1 p.)
10. Bläckfiskar 20 p.
10.1 Ange vilken domän och vilken stam (fylum) bläckfiskarna hör till. 2 p.
Bläckfisken hör till domänen eukaryoter/arkéer (1 p.) och till stammen blötdjur (Mollusca) (1 p.).
10.2 I text beskrivs modifieringen av budbärar-RNA:t i bläckfiskarnas celler efter transkriptionen. Modifieringen sker på ett exceptionellt sätt. Diskutera på vilket sätt modifieringen av budbärar-RNA hos bläckfiskar avviker från modifieringen av pre-mRNA till budbärar-RNA som sker i cellerna hos alla organismer. 9 p.
Efter transkriptionen sker splitsning (1 p.) av RNA:t, då intronerna avlägsnas ur förstadiet till budbärar-RNA:t (1 p.), eller alternativ splitsning (1 p.), där olika proteiner kan tillverkas med hjälp av samma förstadium till budbärar-RNA (1 p.). Därmed kan det färdiga budbärar-RNA:t innehålla endast en del av informationen som finns i genen (1 p.) vilket gör det möjligt att i cellerna uttrycka olika former av ett protein som skiljer sig från varandra (1 p.).
Då budbärar-RNA:t modifieras hos bläckfisken kan basparsordningen förändras (1 p.), vilket gör att en enskild aminosyra kan vara olika i proteinet som produceras (1 p.). Förändringen är betydligt mindre än vid alternativ splitsning. (1 p.) Modifieringen av bläckfiskens budbärar-RNA förändrar basparstriplettkoden på samma sätt som punktmutationer i generna. (1 p.) Förändringen är dock inte ärftlig. (1 p.)
10.3 Diskutera hur den avvikande modifieringen av budbärar-RNA:t är till nytta för bläckfiskarna. 5 p.
Proteinets struktur förändras till följd av modifieringen av budbärar-RNA:t hos bläckfisken, vilket gör att proteinet kan fungera på ett annat sätt. (1 p.) Därigenom är det möjligt för bläckfisken att anpassa sig till förändringar i miljöförhållandena (1 p.), till exempel förändringar i havsvattentemperaturen (1 p.). Genom att koden hos RNA:t modifieras hålls proteinets struktur i huvudsak oförändrad (1 p.) då en enskild aminosyra byts ut (1 p.). Då är de funktionella förändringarna hos proteinet troligtvis små. (1 p.) Då strukturen hos bläckfiskens budbärar-RNA förändras kan proteinernas funktion förändras snabbare än vad som är möjligt vid regleringen av genexpressionen (1 p.) eller vid genmutationer (1 p.).
10.4 Bild visar ögats struktur hos bläckfisk och människa. Förklara hur bläckfiskarnas ögonstruktur skiljer sig från människans ögonstruktur. Diskutera också vilken nytta bläckfiskar har av sina unika ögon. 4 p.
Sinnescellerna i näthinnan hos bläckfisken sitter närmare linsen än de förmedlande nervcellerna, medan sinnescellerna hos däggdjuren sitter i cellagret längst bak. (1 p.) Därmed färdas ljuset i bläckfiskens öga inte genom de förmedlande nervcellerna, vilket gör att sinnescellerna får mera ljus (1 p.) och de förmedlande nervcellerna inte behöver vara genomskinliga (1 p.). Hos däggdjuren går synnervcellernas axon från näthinnan genom den blinda fläcken, vilket gör att ett visst område saknas i synfältet. (1 p.) Bläckfisken har inget sådant område eftersom de förmedlande synnervcellerna ligger bakom sinnescellerna. (1 p.) Därmed kan bläckfiskens öga se ett bredare område än människans öga. (1 p.)
För fulla poäng krävs att examinanden både jämför skillnaderna i ögonstruktur och bedömer vilken nytta bläckfisken har av sin ögonstruktur.
11. Fågelinfluensa 20 p.
11.1 Influensavirusets struktur 4 p.
Influensavirus förekommer allmänt både hos fåglar och hos andra djur. Identifiera de numrerade strukturerna 1–4 hos influensaviruset på bild . Rätt svar 1 p., fel svar 0 p.
Om du har börjat besvara uppgiften men kommer till att du ändå inte vill lämna in den för bedömning kan du radera ditt svar genom att välja den tomma raden i rullgardinsmenyn.
11.1.1 Struktur 1 1 p.
- nukleinsyra (1 p.)
11.1.2 Struktur 2 1 p.
- ytprotein (1 p.)
11.1.3 Struktur 3 1 p.
- hölje (1 p.)
11.1.4 Struktur 4 1 p.
- proteinskal (kapsid) (1 p.)
11.2 Utvecklingen av fågelinfluensavirus till ett pandemiskt virus 6 p.
Influensavirustypen H1N1 som förekommer hos fåglar förökar sig i cellerna i de övre andningsvägarna om cellerna har receptorer för virustypen i cellmembranet. H1N1-influensaviruset kan inte föröka sig i människans celler eftersom virusets ytstruktur passar dåligt in i receptorerna i människans celler. Däremot har cellmembranen i de övre andningsvägarna hos mårddjur, till exempel hos mink, receptorer för både det H1N1-influensavirus som förekommer hos fåglar och för människans influensavirus.
Förklara hur ett för människan ofarligt fågelinfluensavirus kan utvecklas till ett influensavirus som orsakar en pandemi. Utnyttja video i ditt svar.
Om det i en cell hos till exempel en mink kommer in både ett virus som orsakar influensa hos människan och ett fågelinfluensavirus (1 p.) förökar de sig båda i samma cell (1 p.)
Då virusens delar sammanställs (1 p.) kan det uppkomma en ny typ av virus (1 p.) som innehåller delar av både fågelinfluensaviruset och människans influensavirus (1 p.). Detta kallas virusrekombination. (1 p.)
Om den nya virustypen har receptorer som kan fästa sig vid cellmembranreceptorerna i människans övre andningsvägar (1 p.) har en influensavirustyp som kan sprida sig från människa till människa genom andningsluften uppkommit (1 p.), vilket kan leda till en pandemi.
11.3 Pälsfarmer och fågelinfluensan 4 p.
Fåglar kan komma in på pälsfarmer eftersom farmerna till sin byggnad är öppna. (1 p.) Då fåglarna kommer i kontakt med pälsdjurens foder till exempel genom sin avföring (1 p.) överförs fågelinfluensavirus till pälsdjurens foder (1 p.). Pälsdjuren kan också smittas genom direktkontakt med en sjuk fågel. (1 p.)
Om någon i personalen på pälsfarmen har influensa kan pälsdjuren smittas av människans influensavirus (1 p.) till exempel genom droppsmitta (1 p.). Till följd av rekombinationen som sker i pälsdjurens celler bildas ett nytt influensavirus som kan orsaka en pandemi. (1 p.)
För fulla poäng krävs att spridningen av både fågelinfluensaviruset och människans influensavirus till djuren på pälsfarmen behandlas i svaret.
11.4 Fågelinfluensa är ett exempel på en zoonos, det vill säga en sjukdom som smittar från djur till människor. Diskutera orsaker till varför man anser att zoonoser blir vanligare till följd av den minskande biodiversiteten och intensivproduktionen av produktionsdjur. 6 p.
Förstöringen och splittringen av livsmiljöer leder till minskning av biodiversiteten (1 p.) eftersom områden röjs för att skapa till exempel odlings- och betesmark samt för att ge rum för bebyggelse, gruvor och vägar (1 p. för exempel). Följden av detta är att vilda djur kommer i kontakt med människan (1 p.) och därmed ökar sannolikheten för att någon sjukdom ska överföras från ett vilt djur till människan (1 p.).
Biodiversiteten minskar också genom olaglig handel med djur (1 p.), till exempel på djurtorgen i Asien där djur säljs både som föda och som keldjur (1 p.). Djuren som hålls fångna nära varandra är stressade, insjuknar lätt (1 p.) och sprider sjukdomar till andra arter (1 p.). Sjukdomar kan också spridas från djuren till människorna. (1 p.)
Vid intensivproduktionen av produktionsdjur hålls ett stort antal djur i slutna utrymmen (1 p.) där de lätt insjuknar (1 p.), vilket gör att sjukdomar kan sprida sig till de människor som arbetar med djuren (1 p.).
För fulla poäng krävs att betydelsen av både naturförstörelse och intensivproduktion av produktionsdjur behandlas i svaret.
