Beskrivningar av goda svar: SV – Historia

17.9.2025

Slutgiltiga beskrivningar av goda svar 13.11.2025

Grunderna enligt vilka bedömningen gjorts framkommer i de slutgiltiga beskrivningarna av goda svar. Uppgiften om hur bedömningsgrunderna tillämpats på examinandens provprestation utgörs av de poäng som examinanden fått för sin provprestation, de slutgiltiga beskrivningarna av goda svar och de föreskrifter gällande bedömningen som nämnden gett i sina föreskrifter och anvisningar. De slutgiltiga beskrivningarna av goda svar innehåller och beskriver inte nödvändigtvis alla godkända svarsalternativ eller alla godkända detaljer i ett godkänt svar. Eventuella bedömningsmarkeringar i provprestationerna anses vara jämställbara med anteckningar och sålunda ger de, eller avsaknaden av markeringar, inte direkta uppgifter om hur bedömningsgrunderna tillämpats på provprestationen.

De viktigaste grunderna för bedömningen av provet i historia är kunskaper och tänkesätt typiska för ämnet och den ämneskunskap som läroplanen förutsätter, samt ett korrekt och exakt bruk av centrala historiska begrepp. Bedömningen beaktar även examinandens förmåga att tolka och bedöma historiska källor kritiskt, dra självständiga slutsatser och jämföra tolkningar av historiska frågor samt kunna göra ett motiverat ställningstagande till dem.

Av svaren ska det framgå att examinanden förstår vad som utmärker olika tidsperioder och att hen kan ställa problem och förändringsprocesser i hens egen tid i relation till ett historiskt sammanhang. Examinanden behärskar de centrala historiska begreppen som exempelvis tid, förändring och kontinuitet. Examinanden kan också gestalta orsakssamband. I materialuppgifterna visar examinanden att hen kan bedöma och utnyttja texterna och det visuella materialet på ett kritiskt sätt. I diskussionsuppgifterna och de uppgifter som innehåller motstridig kunskap visar examinanden att hen förstår tolkningens betydelse för historisk kunskapsbildning samt orsakssambandens mångbottnade och komplexa karaktär. Examinanden kan analysera fenomen och mänsklig verksamhet i det förflutna utifrån varje tidsperiods egna utgångspunkter och skilja den tidens perspektiv från nutidens. Vid bedömningen fästs uppmärksamhet vid examinandens förmåga att skapa strukturerade helheter av sina kunskaper och hens förmåga att skilja mellan väsentlig och oväsentlig information.

Tabellen nedan är avsedd som stöd för bedömningen och den lyfter särskilt fram också de dimensioner av svaret som är kopplade till målen för examinandens färdigheter. Beskrivningarna i tabellen ska ses som exempel.

I de uppgiftsspecifika beskrivningarna av goda svar ges bedömningskriterierna indelade i två nivåer, för goda svar (minst 50 procent av hela poängtalet) och berömliga svar (minst 70 procent av hela poängtalet). För uppgifter värda 20 poäng ger goda svar 10–13 poäng och berömliga svar 14–20 poäng. För uppgifter värda 30 poäng är motsvarande gränser 15–20 och 21–30 poäng.

0NöjaktigGodBerömlig
Riktig och relevant kunskap; exakt begrepps-användning Svaret innehåller ingen kunskap som förutsätts i uppgiften. Uppgiften har förståtts fel. Svaret har knapphändigt innehåll eller innehåller mycket irrelevant. Svarar endast delvis på uppgiften. Hanteringen av begrepp är bristfällig. Svaret innehåller förhållandevis exakt kunskap som motsvarar uppgiften väl. God hantering av begrepp. Svaret innehåller väsentligt och med tanke på uppgiften meningsfullt avgränsat kunskapsinnehåll. Hanteringen av kunskap och begrepp är exakt.
Analytiskt, logiskt, välunderbyggt Svaret är ostrukturerat och oredigt. Påståenden motiveras inte. Svarets struktur är katalogmässig eller oklar. Granskningen av ämnet är svagt analyserande. Påståenden motiveras knapphändigt. Svaret är till vissa delar analytiskt. Granskningen av ämnet är följdriktig, även om brister förekommer ställvis. Påståenden motiveras förhållandevis väl. Svarets generella grepp är analytiskt. Granskningen av ämnet är följdriktig och argumenterande, och påståenden ges goda motiveringar.
Kritiskt, flera perspektiv, förmåga att utvärdera och tillämpa kunskap Svaret innehåller inga (käll)kritiska observationer och ingen förnuftsbaserad utvärdering eller tillämpning av kunskaperna. Svaret visar inga tecken på förmåga att diskutera olika tolkningar eller alternativ. Svaret visar svaga tecken på källkritik samt några sporadiska och svaga tecken på diskussion kring olika perspektiv och tolkningsmässighet. Svaret uppvisar endast ringa tillämpning av kunskap. Svaret visar ställvis god (käll)kritisk diskussion och goda tolkningar, samt några goda exempel på tänkande som representerar ett grepp med flera perspektiv. Svaret visar några tecken på förmåga att utvärdera och tillämpa kunskap. Svaret har ett skarpt och insiktsfullt (käll)kritiskt grepp. Svaret innehåller välövervägd diskussion ur flera perspektiv. Svaret innehåller flera exempel på utvärdering och tillämpning av kunskap.

Del 1: 20-poängsuppgifter

1. Demokratin i det antika Grekland 20 p.

Det sägs att den västerländska demokratin föddes i antikens Grekland. Ge argument för och emot det här påståendet.

I ett gott svar visar examinanden att hen förstår vad som avses med västerländsk demokrati och tillämpar denna insikt när hen jämför demokratin i antikens Grekland med den västerländska demokratin. Styrelseskicket i det antika Aten kan jämföras med dagens västerländska demokrati i bemärkelsen att saker och ting beslutades i folkförsamlingar där varje medborgare hade lika rösträtt. Rösträtten var däremot begränsad till fullvuxna manliga medborgare som fötts fria. Kvinnor, slavar och invånare från andra stadsstater hade inte rösträtt.

I ett berömligt svar redogör examinanden för begreppet demokrati och jämför det i dess nuvarande, västerländska betydelse med den antika grekiska uppfattningen om demokrati. Demokratin i antiken var en direkt demokrati, medan den moderna demokratin i allmänhet är representativ. Examinanden visar att hen förstår att den antika grekiska världen bestod av en mängd stadsstater av vilka långt i från alla var demokratier och många i stället hade enväldiga styren. Examinanden diskuterar hur den antika demokratin påverkat utvecklingen av den västerländska demokratin. Hen kan till exempel ta upp upplysningsfilosofin och den politiska liberalismen. Hen kan också ifrågasätta om antikens demokrati faktiskt haft direkt inverkan på dagens demokratier: det finns inget direkt historiskt kontinuum mellan antikens Aten och dagens västerländska demokratier.

2. USA och Sovjetunionen under kalla kriget 20 p.

Analysera hur skämtteckningen (material 2.A) som publicerades i samband med Kubakrisen 1962 porträtterar konstellationerna under kalla kriget. Redogör även för vilka medel USA respektive Sovjetunionen tog till för att stärka sitt inflytande under kalla kriget.

I ett gott svar visar examinanden att hen förstår vad som avses med begreppet "kalla kriget". Examinanden placerar skämtteckningen i dess historiska kontext och analyserar den källkritiskt. Skämtteckningen publicerades i en brittisk tidskrift och står på USA:s sida. Tidsmässigt daterar bilden till början av 1960-talet då förhållandena mellan stormakterna var spända bland annat på grund av händelserna i Berlin och på Kuba. Chrusjtjov och Kennedy sitter bägge på en motståndarmissil och bryter arm med fingret på avtryckaren till kärnvapnen. Männen stirrar intensivt på varandra och ingendera verkar vilja ge efter. Examinanden presenterar några av de uttryck kampen mellan stormakterna tog, såsom kapprustningen och tävlan om att erövra rymden.

I ett berömligt svar analyserar examinanden skämtteckningen analytiskt, hen kan till exempel observera att Chrusjtjov verkar mer kvalfylld (till exempel att han svettas ymnigt), vilket kan tolkas ha kopplingar till Kubakrisen där Sovjetunionen slutligen gav efter. Bilden kan också kopplas till ”terrorbalansen”; ingendera vill förlora men å andra sidan inte heller driva motparten till ett läge där kärnvapen nyttjas. I skämtteckningen bär bägge parterna ansvar för den alltmer ansträngda situationen, även om Kennedy framställs som kampens starkare part. Skämtteckningen representerar ett externt perspektiv, även om den är publicerad i ett allierat NATO-land som står USA nära. Examinanden visar att hen förstår stormaktskampens karaktär. Medel i kampen var bland annat militär verksamhet (till exempel stöd till allierade, militärallianser och direkt agerande mot mindre länder, proxykrig), ekonomiskt bistånd eller ekonomiska påtryckningar samt uppvisande av den egna överlägsenheten inom vetenskap, konst och idrott. I Sovjetunionen trakasserades oliktänkare och i USA förekom förföljelse av kommunister.

3. Det finska samhällets omvandling från 1950-talet till idag 20 p.

Hur visar sig det finska samhällets omvandling i bilderna 3.A och 3.B som föreställer kök och matlagning?

I ett gott svar tar examinanden upp hur välståndet ökade i det finska samhället efter andra världskriget och hur den åtföljande allmänt stigande levnadsstandarden påverkat utrustning och anordningar i kök (till exempel fler och relativt sett billigare elapparater). Köket från 1950-talet (3.A) var på sin tid mycket modernt. Eftersom bostäderna var trängre än i dag intogs måltider ofta i själva köket. Ökad välfärd och fritid har sedermera gjort matlagning lättare, och att laga mat har för många blivit en hobby snarare än en nödvändighet (3.B). Examinanden förstår att också uppmärksamma bildernas könskonstellation och ökad jämställdhet: köket på bilden från 1950-talet är kvinnors och flickors domän medan även män deltar i matlagningen på 2020-talet. Examinanden inser källkritiskt att bägge bilderna är iscensatta bilder som använts i reklamsyfte.

I ett berömligt svar analyserar examinanden bilderna noggrannare och diskuterar genom exemplen samhällsomvandlingen i fråga om könsroller, matkultur, teknologisk utveckling, urbanisering och näringsstruktur. Genom högre levnadsstandard har matkostnadernas andel av hushållens utgifter minskat. Köket från 1950-talet (3.A) är ett exempel på stadsboende under en tid då en stor del av finländarna fortfarande bodde på landsbygden. I köket finns elspis, tvättfat, köksskåp och ett köksbord med stolar. Köket på bilden från 2020-talet (3.B) är mycket trendigt med köksö och otaliga integrerade köksapparater. Examinanden kan också uppmärksamma att utbudet av livsmedel har blivit mångsidigare genom EU-medlemskapet och globalisering. Hen förstår att bägge köken representerar en medelklasslivsstil och inte är något som människor ur alla inkomstklasser kan uppnå.

4. Entartete Kunst eller degenererad konst 20 p.

Otto Dix var en tysk bildkonstnär och veteran från första världskriget. Diskutera varför nationalsocialisterna upplevde sådan konst som Otto Dix målning Kriget (material 4.A) som entartete Kunst, ”degenererad konst”.

I ett gott svar sätter examinanden Otto Dix verk i sin tidsmässiga kontext vid tiden för Weimarrepubliken och nazisternas maktövertagande. Hen förstår att målningen avbildar första världskrigets fasor ur en frontsoldats perspektiv. Examinanden ger också någon motivering till sin uppfattning. Tänkbara motiveringar är bland annat soldaterna på bilden till vänster, liken, den tyska hjälmen och gasmasken på bilden i mitten samt de sårade på bilden till höger. Examinanden observerar att målningens teman och stil inte idealiserar kriget utan visar dess fasansfulla sida. Hen förstår att Dix attityder till kriget inte passade ihop med nazisternas ideologi och hen ger någon motivering till sin uppfattning.

I ett berömligt svar behandlar examinanden Dix målning mångfacetterat och analytiskt. Hen visar varför målningen hänger samman med första världskriget (till exempel krigets långvarighet och periodens nya vapenteknik). Examinanden kan också notera att verket kan läsas från vänster till höger och att det imiterar kyrkokonsten/en altartavla. Hen kan göra tolkningar av verkets stämning, stil och färgsättning. Det var en besvikelse för många tyskar att kriget slutade i kapitulation och hårda fredsvillkor. Dix porträttering av krigets fasor var samhällelig kritik. Examinanden beskriver i större detalj den nazistiska ideologins idealisering av nationalistiskt krig, heroism och våld, och visar med mångsidiga exempel varför Dix målning stred mot nazisternas ideologi. Examinanden kan också behandla så kallad Entartete Kunst och konstnärernas öden i Hitlers Tyskland på ett allmänt plan.

5. Befolkningshistoria i Finland 20 p.

Det område som idag utgör Finland har bebotts kontinuerligt sedan slutet av istiden. Med vilka metoder kan man få information om grupper av människor som bott i området under perioden från förhistorisk tid till slutet av svenska tiden och om dessa gruppers flyttrörelser?

I ett gott svar nämner examinanden relevanta forskningsmetoder och källmaterial. Hen visar att hen förstår att det som nu är Finland bebotts av folkgrupper som varit heterogena såväl språkligt och genetiskt som i fråga om sina näringsfång, att det finska territoriet befolkats av människor som kommit från olika håll och att också handel bedrivits i olika riktningar. Uppgifter om förhistorisk tid fås genom arkeologiska (till exempel föremålsfynd och jämförelse och datering av sådana), lingvistiska (till exempel språkutveckling och ortnamn) och genetiska metoder (till exempel människors ursprung och startpunkten för flyttrörelser). Från och med medeltiden finns det dessutom skriftliga källor att tillgå.

I ett berömligt svar undersöker examinanden forskningsmetoderna mer mångsidigt och tar upp begränsningar i dem. Arkeologiska fynd vittnar till exempel om människors levnadssätt, kost och materiella kultur men säger inget om exempelvis språk eller trosföreställningar. De skriftliga källorna från Finland är fåtaliga och sällan användbara för att undersöka befolkningsrörelser. Lingvistik säger inget om människors ursprung medan genetiken i sin tur inte medger undersökning av språk, kultur och näringsfång. Flyttrörelser kan utforskas genom undersökning av förändringar i föremålsfynd, av språk (till exempel lånord) och av arvsmassan hos människor från olika tidsåldrar. Sedan 1600-talet har det också funnits mer detaljerade befolkningsregisterdata att tillgå.

6. Amerika och den europeiska ekonomin i början av nya tiden 20 p.

Jämför textutdragen 6.A och 6.B och diskutera vilken inställning till européernas agerande i Syd- och Centralamerika på 1500-talet de uttrycker, och hur de så kallade upptäcktsresorna påverkade Europas ekonomi fram till början av 1700-talet.

I ett gott svar tar examinanden upp de tydliga skillnaderna i hur Cortés respektive Montaigne förhåller sig till européernas agerande i Amerika och hen diskuterar möjliga orsaker till dessa skillnader. Cortés talar i positiva ordalag om att skaffa rikedomar till den spanska kungen och om att erövra områden för dennas räkning. Också Montaigne nämner rikedomar och exotiska varor, men betraktar européernas agerande som etiskt klandervärt och åberopar den förstörelse och det lidande som de orsakade ursprungsfolken. Genom ”upptäckten” av Amerika försköts handelns tyngdpunkt till Atlanten och det nordligare Europa. Examinanden beskriver det kolonialistiska systemets huvuddrag.

I ett berömligt svar jämförs texterna och författarnas motiv noggrannare. Cortés var en conquistador i spanska kungens tjänst, som hade i uppdrag att öka Spaniens tillgångar och erövra nya territorier. Han försöker även motivera erövringen av Amerika vetenskapligt. Montaigne å andra sidan var en fransk författare och skriver om européernas grymheter mitt under pågående religionskrig mellan Europas stater. Examinanden diskuterar mer detaljerat hurdana konsekvenser ”upptäckten” av Amerika hade för Europas ekonomi och behandlar till exempel det merkantilistiska ekonomiska tänkandet och det columbianska utbytet. De ädelmetaller som hittades i Amerika orsakade inflation i Europa. Examinanden kan också behandla triangelhandeln noggrannare och diskutera de rikedomar som slavhandeln gav européerna.

Del 2: 30-poängsuppgifter

7. Ståndssamhället under medeltiden 30 p.

7.1 Redogör för den bild som dominikanermunken Jacobus de Lausanne ger av det medeltida samhället (material 7.A) och bedöm källkritiskt denna bilds riktighet. 14 p.

Av ett gott svar framgår det att examinanden förstår att Jacobus de Lausanne i sin text beskriver ett medeltida, västeuropeiskt ståndssamhälle ur kyrkans synpunkt. Samhället var indelat i tre stånd: adel, präster och det tredje ståndet som omfattade alla andra. Examinanden redogör för ståndens viktigaste uppgifter och privilegier. Kungar och adeln hade i uppgift att sköta samhällets styre och säkerhet, med våld om så krävdes. Prästerskapet skötte religiösa förrättningar. Såväl adel som prästerskap var befriade från skatter och de hade också beskattningsrätt. De lägre ståndens uppgift var att genom sitt arbete försörja de högre. Examinanden kan för sitt svar också använda den indelning i fyra stånd som gällde i det svenska riket: adel, präster, borgare och bönder. Examinanden jämför Jacobus beskrivning med den tidens samhälleliga verklighet, och gör någon kritisk observation om resultaten av jämförelsen.

I ett berömligt svar visar examinanden att hen förstår att Jacobus beskrivning av hur samhället fungerar är en förenkling. Ståndssystemet såg inte likadant ut överallt i Europa. Till de lokala särdragen hör Sveriges system med fyra stånd liksom den livegenskap som gällde på vissa håll. Examinanden visar att hen vet att regenten ansågs vara någon som Gud utsett till uppdraget och som stod över ständerna. Examinanden inser att Jacobus betraktar saken ur prästerskapets perspektiv, eftersom han själv var dominikanermunk. Han tar exempelvis inte alls i beaktande att bönderna betalade skatt också till de jordiska makthavarna. Det tredje ståndet var inte så enhetligt som man kunde tro av Jacobus beskrivning. Examinanden kan ge exempel på ståndsgränsernas föränderlighet eller på överträdelser av dem. De stora köpmännen i städerna utförde exemplvis inte fysiskt arbete utan levde i stor välmåga jämförbar med adelns. Även om texten är skriven av en dominikansk munk och skildrar kyrkans perspektiv passar den helt in på den världsliga elitens uppfattning om ett hierarkiskt samhälle.

7.2 Analysera vilka omständigheter som påverkade klädseln hos företrädare för de olika stånden i det senmedeltida samhället. Utnyttja materialen 7.B och 7.C i ditt svar. 16 p.

I ett gott svar utnyttjar examinanden bägge materialen och visar att hen förstår den sena medeltidens (renässansens) centrala drag. Hen behandlar några faktorer som påverkade de olika ståndens klädsel. Exempel på sådana är förmögenhet, kön, religion och klädselns syfte: arbetskläder (material 7.C), jakt, krig, kyrkliga förrättningar, ståndsmässighet (material 7.B) och klädselns moraliska dimensioner (material 7.B). Alla skulle klä sig ståndsmässigt, dock utan att hemfalla åt alltför mycket prålande med kläderna. Proper klädsel handlade också om ett kristet liv: måttlighet och anspråkslöshet var dygder.

I ett berömligt svar beskriver examinanden de olika ståndens klädsel ur flera olika synvinklar och utnyttjar uppgiftsmaterialet analytiskt. Hen kan till exempel av material 7.A sluta sig till att klädsel för personer ur de högre stånden var ett sätt att visa sin status och att mycket pengar lades på kläderna. Hen kan också dra slutsatsen att inte alla ur de lägre stånden nöjde sig med att klä sig efter sitt stånd, eftersom Hugo de Prato såg sig tvungen att varna för synden att använda klädsel som tillhörde ett annat stånd. Examinanden noterar att andaktsbokens bild av bönder som arbetar på en åker är skönmålande. Hen gör också några källkritiska anmärkningar. Till exempel kan hen diskutera huruvida materialen är representativa och pålitliga med tanke på att omständigheterna såg olika ut på olika håll i Europa.

8. Öst- och Västtysklands återförening 30 p.

8.1 Jämför de uppfattningar om Tysklands situation som framkommer i materialen 8.A, 8.B och 8.C och diskutera hur de skiljer sig från varandra och varför. 18 p.

I ett gott svar sätter examinanden materialen i deras historiska kontext (slutet av kalla kriget) och diskuterar de avsikter de ger uttryck för. USA:s president Ronald Reagan uppmanar, med hänvisning till den öppenhetspolitik (glasnost) som Sovjetunionens ledare Michail Gorbatjov understött, denne att verka för nedmonteringen av Berlinmuren. Den brittiska premiärministern Margaret Thatcher önskar för sin del att Tyskland inte ska förenas, eftersom det skulle påverka det kalla krigets maktbalans i Europa (status quo) och destabilisera Europa. Tysklands förbundskansler Helmut Kohl ser återföreningen av Tyskland som viktig för hela den europeiska integrationen och anser att Tysklands återförening är en förutsättning för att en europeisk identitet ska utvecklas. Examinanden kan konstatera att USA i sin tur ser situationen mer i ljuset av konstellationerna kring kalla kriget.

I ett berömligt svar jämför examinanden yttrandena och deras tidpunkter noggrannare. Reagans eftertryckligt retoriska tal hölls sommaren 1987, det vill säga långt innan Thatchers och Kohls yttranden och initieringen av utveckling mot en förening hösten 1989. Såväl Reagan som Kohl åberopar västerländska värderingar i sitt stöd för Tysklands återförening. En avsikt var också att utvidga västs inflytande till Östeuropa. I Kohls retorik kopplas den tyska återföreningen till hela Europas integration, vilket gör att det är svårt att motsätta sig den. Thatcher betonar i sin tur att en utveckling mot demokratisering måste ske inifrån de östeuropeiska staterna. Hon säger också att USA (och dess dåvarande president George H. W. Bush) intar samma linje som Storbritannien, vilket vittnar om en tydlig skillnad i jämförelse med synsättet i Reagans tal. Examinanden kan konstatera att bakgrunden till Thatchers negativa inställning kan ligga i rädslan för ett eventuellt hot som ett förenat Tyskland kunde utgöra, och att optimismen i Kohls tal i fråga om återföreningen delvis beror på att Östtyskland i praktiken upphört att existera som stat, trots att inget ännu hade avtalats officiellt om en återförening av Tyskland.

8.2 Hur skedde utvecklingen mot återföreningen av Tyskland och vilka effekter hade den på Tyskland under 1990-talet? 12 p.

I ett gott svar diskuterar examinanden bakgrunden till återföreningsutvecklingen och kan datera Berlinmurens fall till november 1989. Östtyskland beviljade sina medborgare friheten att resa till väst, vilket ledde till rusning till Västberlin och till murens fall. Sovjetunionen drogs med ekonomiska svårigheter och blev tvunget att foga sig i att Tyskland återförenades. Efter föreningen ådrog sig Tyskland stora kostnader för att få den östtyska ekonomin i skick. Inte heller mentalt förlöpte sammanjämkningen av öst och väst inom Tyskland utan svårigheter. I och med återföreningen blev Tyskland en central förespråkare av integration inom den europeiska politiken och försökte främja demokratisering i de östeuropeiska länderna.

I ett berömligt svar analyserar examinanden utvecklingen mot en förening av Tyskland mer detaljerat. Tyskland återförenades officiellt i början av oktober 1990. Examinanden förklarar också noggrannare de problem som återföreningen medförde inom Tyskland. Landets ekonomiska tillväxt krympte mot slutet av 1990-talet, och landet var ekonomiskt och politiskt delat. Utvidgningen av Tyskland (landets areal ökade med en tredjedel och befolkningen med en fjärdedel) ledde många européer att begrunda det nya, förenade Tysklands roll och makt i Europa. Tyskland visade emellertid genom sitt agerande att det hade blivit ett västerländskt land som stödde demokrati och rättsstaten.

9. Idrottens betydelse för utformningen av den finländska identiteten 30 p.

9.1 Diskutera vilken betydelse idrotten hade för den finländska identiteten på 1910- och 1920-talen. Utnyttja materialen 9.A och 9.B i ditt svar. 14 p.

Hannes Kolehmainens olympiska medaljer i Stockholm rönte stor uppmärksamhet internationellt, vilket ledde till att kännedomen om Finland ökade i världen. Av ett gott svar framgår det att Finland år 1912 var en del av Ryssland, och i svaret diskuteras betydelsen av framgång inom idrotten för uppkomsten av det självständiga Finland: betydande idrottsframgångar stärkte den finländska nationella identiteten. Examinanden kan till exempel konstatera att bilden i material 9.A är en skolplansch som användes inom undervisningen för att stärka den nationella självkänslan. Examinanden har också en motiverad uppfattning om vad nationalism betyder i samband med idrott och på vilket sätt den bidrog till framväxten av en finländsk nationell självkänsla innan självständigheten och under självständighetens tidiga år. Examinanden utnyttjar bägge uppgiftsmaterialen i sitt svar.

I ett berömligt svar beskrivs Finlands situation och internationella position vid den aktuella tidpunkten mer analytiskt. På grund av Rysslands förryskningspolitik hade Finlands autonomi inskränkts avsevärt. I Finland sågs det som ett led i motståndet mot förryskningen att delta som ett eget landslag i olympiska spelen i Stockholm. Efter självständigheten utnyttjades idrottsframgångar som en mätare på nationers inbördes överlägsenhet. Efter inbördeskriget delade idrotten också folket, eftersom arbetarbefolkningen och borgarskapet hade sina egna idrottsföreningar.

9.2 Redogör för hur idrottens samhälleliga roll förändrades under 1940- och 1950-talen och varför det skedde. Utnyttja materialen 9.C och 9.D i ditt svar. 16 p.

I ett gott svar förstår examinanden att idrottens roll som en del av samhället inte förändrades i högre grad, eller förändrades långsamt. Den var fortfarande viktig för finländarna: man försökte fortfarande skapa en positiv Finlandsbild med hjälp av idrotten. Under 1940- och 1950-talen började kvinnor delta i tävlingsidrott i större utsträckning, en utveckling som hade sin bakgrund i hur andra världskriget påverkade kvinnornas ställning mer allmänt. En allt större del av befolkningen intresserade sig för idrott och finländares framgångar i internationella tävlingar. En större del av befolkningen, kvinnor inräknat, började även intressera sig för att själv utöva idrott. Den ökade synligheten för stora internationella idrottsevenemang ledde till att varje deltagarland försökte skapa en positiv bild av sig självt i internationella medier, och detta gällde i synnerhet Finland efter andra världskriget. Journalister och politiker var därför bekymrade över Finlandsbilden och de finländska idrottarnas framgångar. Idrottsresultat som uppfattades som skrala ansågs vara ett problem.

I ett berömligt svar fördjupar examinanden diskussionen om idrottens politiska och propagandistiska roll samt om dess roll som massrörelse där även allt fler kvinnor deltog. Dess politiska betydelse framgår exempelvis av att inflytelserika politiker, såsom den blivande presidenten Urho Kekkonen, kraftigt tog ställning i frågan om de skrala resultaten. Kekkonen underströk att framgångar i idrott var en förutsättning för synlighet inom den internationella politiken. De olympiska sommarspelen i Helsingfors 1952 var det bästa exemplet på hur ett litet och okänt land fick enormt mycket gynnsam internationell synlighet. Examinanden ser också att skiljelinjen mellan arbetarnas och borgarnas idrott hade levt kvar sedan inbördeskriget.

Ett berömligt svar innehåller källkritik: till exempel ger trailern för filmen om Siiri Rantanen avsiktligt en heroisk och positiv bild av en av landets första kvinnliga idrottsstjärnor. I texten ur Suomen Kuvalehti konstateras i stället att kvinnliga idrottare fick mycket marginell uppmärksamhet. Examinanden observerar att texten i Suomen Kuvalehti enbart dryftar olympiska spelen 1948, inte exempelvis 1950-talet, och att det handlar om en forskares tolkning av skrifter från den tiden.