Hyvän vastauksen piirteet: FI – Englanti, pitkä oppimäärä
19.9.2025
Lopulliset hyvän vastauksen piirteet 13.11.2025
Lopullisista hyvän vastauksen piirteistä ilmenevät perusteet, joiden mukaan koesuorituksen lopullinen arvostelu on suoritettu. Tieto siitä, miten arvosteluperusteita on sovellettu kokelaan koesuoritukseen, muodostuu kokelaan koesuorituksestaan saamista pisteistä, lopullisista hyvän vastauksen piirteistä ja lautakunnan määräyksissä ja ohjeissa annetuista arvostelua koskevista määräyksistä. Lopulliset hyvän vastauksen piirteet eivät välttämättä sisällä ja kuvaa tehtävien kaikkia hyväksyttyjä vastausvaihtoehtoja tai hyväksytyn vastauksen kaikkia hyväksyttyjä yksityiskohtia. Koesuorituksessa mahdollisesti olevat arvostelumerkinnät katsotaan muistiinpanoluonteisiksi, eivätkä ne tai niiden puuttuminen näin ollen suoraan kerro arvosteluperusteiden soveltamisesta koesuoritukseen.
Täydet pisteet voi saada vain vastaus, joka ei sisällä väärää tietoa. Jos avoimen kysymyksen vastauksen pituudelle on annettu merkkimäärärajoitus, seuraa sen ylittämisestä pistevähennys. Vähennys on 1 piste riippumatta kysymyksen maksimipisteistä.
Koesuorituksia ei saa kopioida. Ne ovat salassa pidettäviä asiakirjoja.
Digitaalisen kokeen arvostelupalvelun ohjeet ovat lautakunnan verkkosivuilla osoitteessa: https://www.ylioppilastutkinto.fi/fi/asiointipalvelut/ilmoittautumiset-tutkintoon-ja-koesuoritusten-arvostelu/arvostelupalvelun
Part 1: Listening Comprehension
1. Medical Activist 18 p.
1.1 How does Terry Gross know about Ala Stanford’s work? 3 p.
- Terry Gross lives in the same city as Ala Stanford (3 p.)
1.2 How did Ala Stanford discover medical activism? 3 p.
- Through suffering from health problems (3 p.)
1.3 What made Ala Stanford realize that the disadvantaged were facing difficulties? 3 p.
- People who were well off asked her for assistance (3 p.)
1.4 Miten Ala Stanford jakoi aluksi COVID-testejä? Vastaa suomeksi. 3 p.
Vastauksen pituus on enintään 100 merkkiä. Ylityksestä seuraa pistevähennys.
-
Kiertämällä ihmisten kodeissa. / Kiertämällä ovelta ovelle. (3/0 p.)
OK:
-
Vei testejä potilaiden/sairaiden/asiakkaiden koteihin.
-
Vei soittajien koteihin testejä
EI:
-
Kävi ihmisten kodeissa tekemässä testit.
-
Myi testejä ovelta ovelle.
-
Jakoi testejä mutta vain tusinan testiä päivässä (12 kotia, ei testiä).
Tallenne The passage related to questions 1.3 and 1.4.
1.4:GROSS: I love that the first time you tried to distribute tests, you had people call you, and then you went to their homes, like, one by one by one.
STANFORD: Yeah.
GROSS: And in one day, ‘cause of all the driving in between, you did 12 homes. And you thought, this isn’t really saving that many lives.
1.5 How was Ala Stanford able to identify the areas where help was most needed? 3 p.
- By using the website of the local government (3 p.)
1.6 Why were churches and mosques selected for dispensing the tests? 3 p.
- They were places where the underserved could feel safe (3 p.)
2. Youth Crime in Queensland (video) 15 p.
2.1 What does Ken Cunliffe do for the victims of crime in Toowoomba? 3 p.
- He openly supports them in public (3 p.)
2.2 What happened to Ken Cunliffe 18 months ago? 3 p.
- Some people broke into his house (3 p.)
2.3 How has the number of car-related youth crimes in Toowoomba developed recently? 3 p.
- It has increased (3 p.)
2.4 What was the reason for the mob to go to the Rockhampton house? 3 p.
- Malevolent allegation (3 p.)
2.5 What did the Premier do earlier this year? 3 p.
- She added some crime categories into the law (3 p.)
3. One of the Premier League’s Finest 6 p.
3.1 Mikä on vitsin aihe tunnetussa kommentissa Jay-Jay Okochasta? Vastaa suomeksi. 3 p.
Vastauksen pituus on enintään 100 merkkiä. Ylityksestä seuraa pistevähennys.
-
Hänen nimensä. (3/0 p.)
OK:
-
Hänet nimettiin kahdesti.
-
Hän oli niin hyvä pelaaja, että hän sai tuplanimen.
EI TUO EI VIE:
-
Hän oli hyvä pelaaja.
EI:
-
Hän oli moniosaaja ja sai siksi tuplanimen.
-
Hän oli kaikessa hyvä ja nimettiin kahdesti.
-
Sai tuplanimen, koska oli niin hyvä ihminen.
3.2 Mitä Bolton saavutti Jay-Jay Okochan pelatessa siellä? Vastaa suomeksi. 3 p.
Vastauksen pituus on enintään 100 merkkiä. Ylityksestä seuraa pistevähennys.
-
Joukkue pääsi pelaamaan eurokentille/europeleihin/Eurooppaan / eurooppalaiseen turnaukseen/kilpailuun. (3/0 p.)
OK:
-
Joukkue pärjäsi karsinnoissa ja pääsi pelaamaan Eurooppaan.
EI:
-
Menestyi Euroopassa.
-
Saavutti kansainvälisen voiton.
-
Karsiutui Eurooppaan.
-
Hän pääsi pelaamaan Eurooppaan.
Tallenne The whole recording
Peter Drury: You go back to Jay-Jay Okocha, who was towards the start of the Premier League era, and he was just a beautiful conjurer, and he was one of those who you thought “he understands how lucky he is to be a professional footballer”. He played with a smile. He was an entertainer, he was a juggler, a conjurer, a dancer. You know, the great commentary line on him of course, wasn’t it, “Jay-Jay Okocha, so good they named him twice”. You know, Jay-Jay.Interviewer: Is that your line?
Peter Drury: Not mine, somebody else. But it’s a great line, it is a great line. And he, you know, and he played for Bolton, which, as you know, is not one of the natural winners, you know, but they had an incredible team, they qualified for Europe and all of that under Sam Allardyce, and he was just fun. You know, when he was there, you didn’t need floodlights, you know, he lit the place up.
4. Job Interview 9 p.
4.1 What does Shona say about her age? 3 p.
- Her good genes make her look younger (3 p.)
4.2 What does Shona say about her current work? 3 p.
- She has meetings with her customers in different places (3 p.)
4.3 Which word would best describe Shona’s way of talking to the interviewer? 3 p.
- Unprofessional (3 p.)
5. Movie Invite 12 p.
5.1 Listen, and choose the most polite response. 3 p.
- Option A (3 p.)
5.2 Listen, and choose the most polite response. 3 p.
- Option B (3 p.)
5.3 Listen, and choose the most polite response. 3 p.
- Option B (3 p.)
5.4 Listen, and choose the most polite response. 3 p.
- Option C (3 p.)
6. Environmental Issues in India 6 p.
6.1 Mitä uutiset sanovat Intian hiilidioksidipäästöistä maan väkilukuun suhteutettuna? Vastaa suomeksi. 3 p.
Vastauksen pituus on enintään 50 merkkiä. Ylityksestä seuraa pistevähennys.
-
Ne ovat matalat/vähäiset. (3/0 p.)
OK:
-
Päästöt ovat vähäiset asukasta kohden.
EI TUO EI VIE:
-
Tuottaa kolmanneksi eniten hiilidioksidipäästöjä.
EI:
-
Päästöt ovat matalat yhtä taloutta kohti.
-
Hiilijalanjälki on pieni.
6.2 Mitä Intian vesien saastuminen voi Maailmanpankin mukaan hidastaa? Vastaa suomeksi. 3 p.
Vastauksen pituus on enintään 50 merkkiä. Ylityksestä seuraa pistevähennys.
-
Bruttokansantuotteen kasvua. / BKT:n kasvua. / Talouskasvua. (3/0 p.)
OK:
-
Varallisuuden kasvua.
EI TUO EI VIE:
-
Hidastaa kasvua.
-
GDP
-
BKT:n kehitystä (ei kerro kehityksen suuntaa)
EI:
-
Maan kasvua ja kehittymistä.
-
Bruttokansantuloa.
-
Maailman BKT:n kasvua.
-
Vähentää BKT:ta.
Tallenne The whole recording
One of the most pressing environmental issues in India is air pollution. According to the 2021 World Air Quality Report, India is home to 63 of the 100 most polluted cities, with New Delhi named the capital with the worst air quality in the world. India is the world‘s 3rd largest emitter of carbon dioxide despite low per capita emissions. Every day, almost 40 million litres of wastewater enters rivers and other water bodies, with only a tiny fraction adequately treated. A World Bank report suggests that in middle income countries like India, water pollution can account for the loss of up to half of GDP growth. About 70% of surface water resources in India are polluted.7. Leaving School Without Qualifications 15 p.
7.1 Why did Anna leave school early? 3 p.
- She was frustrated by the lack of freedom (3 p.)
7.2 Why did Anna want to return to education? 3 p.
- She wanted greater intellectual challenge (3 p.)
7.3 Why did Anna decide to take courses that led to university studies? 3 p.
- She was attracted to the topics of study (3 p.)
7.4 Why did Anna decide to go on to get a PhD qualification? 3 p.
- She wanted to continue doing what she enjoyed (3 p.)
7.5 Which of the following would be the best alternative title for Anna’s interview? 3 p.
- It’s never too late to follow your dreams (3 p.)
Part 2: Reading Comprehension
8. The List of Suspicious Things 21 p.
8.1 Which of the following best describes the appearance of Bishopsfield? 3 p.
- Scruffy (3 p.)
8.2 Why doesn’t the narrator like the school toilets? 3 p.
- They tend to be cold (3 p.)
8.3 How does the narrator see herself and her classmates? 3 p.
- Rather ordinary and mundane (3 p.)
8.4 What is the root of the trouble in the lesson? 3 p.
- The class finds it difficult being back from the holidays (3 p.)
8.5 What is Mr Ware’s attitude to the restlessness? 3 p.
- Strict (3 p.)
8.6 Miksi kertoja piti juuri tästä kotitehtävästä? Vastaa suomeksi. 3 p.
Vastauksen pituus on enintään 100 merkkiä. Ylityksestä seuraa pistevähennys.
-
Hänellä oli siitä jo valmiiksi tietoa. (3/0 p.)
OK:
-
Aihe liittyi hänen perheensä naisten työuriin.
-
Aiheena oli työ, jota suvun naiset olivat tehneet.
-
Tekstiilitehdas oli hänelle tuttu aihe entuudestaan.
EI TUO EI VIE:
-
Hän piti läksyistä.
EI:
-
Hänellä oli omakohtaista kokemusta aiheesta.
-
Hänen sukulaisiaan on ollut töissä alalla, joten hän voi haastatella heitä.
-
Hänen sukulaisiaan on ollut töissä myllyssä/kaivoksessa/terästehtaassa.
8.7 What could be an alternative title for this text? 3 p.
- Back in the day (3 p.)
9. AI and Drugs 15 p.
9.1 What is Aspirin an instance of? 3 p.
- A drug with a similar component found in nature (3 p.)
9.2 Why are nature’s medical resources underused? 3 p.
- They are too laborious (3 p.)
9.3 How is AI helping drug production? 3 p.
- It puts together data from all over the world (3 p.)
9.4 Why are new investors important for Enveda? 3 p.
- They allow long-term planning (3 p.)
9.5 What is Viswa Colluru’s conclusion? 3 p.
- There are opportunities waiting to be discovered (3 p.)
10. Chicken Parade 9 p.
10.1 Mitä asiaa marssilla vastustettiin? Vastaa suomeksi. 3 p.
Vastauksen pituus on enintään 100 merkkiä. Ylityksestä seuraa pistevähennys.
-
Rajoituksia kanojen/kukkojen tarhauksessa/pidossa. (3/0 p.)
OK:
-
Rajoituksia siipikarjan hoidossa.
-
Rajoituksia kanojen omistamisessa.
EI TUO EI VIE:
-
Määräyksiä / linjauksia kanojen hoidossa.
EI:
-
Kukkojen kieltämistä.
-
Rajoituksia kotona pidettävien lintujen / eläinten määrästä.
-
Lakia, joka rajoittaa kanojen määrää.
-
Kanaloita koskevia rajoituksia.
-
Rekisteröityjen kanojen määrän rajoittamista.
10.2 Miksi sääntöjä haluttiin muuttaa? Vastaa suomeksi. 3 p.
Vastauksen pituus on enintään 100 merkkiä. Ylityksestä seuraa pistevähennys.
-
Kanoista/kukoista oli tehty valituksia. (3/0 p.)
OK:
-
Kanat ja kukot häiritsivät joitain asukkaita.
EI TUO EI VIE:
-
Jotta säännöt sopisivat kaikille.
EI:
-
Kaupunki oli tehnyt valituksia kanoista.
-
Niistä oli tehty valituksia.
10.3 Miksi marssijat vastustivat muutosta? Vastaa suomeksi. 3 p.
Vastauksen pituus on enintään 100 merkkiä. Ylityksestä seuraa pistevähennys.
-
Valituksia on ollut vain kolme / todella vähän. (3/0 p.)
OK:
-
Marssijat olivat itse kanojen omistajia.
-
Omistajat halusivat pitää kanansa.
-
Uudet rajoitukset olivat ylimitoitettuja.
EI:
-
Uusi sääntö oli epäreilu / turha.
11. Stonehenge 18 p.
11.1 3 p.
- origins (3 p.)
- origin (3 p.)
11.2 3 p.
- likely (3 p.)
- probably (3 p.)
11.3 3 p.
- land (3 p.)
11.4 3 p.
- latter (3 p.)
- second (3 p.)
11.5 3 p.
- weight (3 p.)
- size (3 p.)
11.6 3 p.
- transportation (3 p.)
- transport (3 p.)
- delivery (3 p.)
Myös muut oikeat ilmaisut hyväksytään.
12. Dragons 21 p.
12.1 2 p.
- it’s hard not to find dragons lurking in their mythological folklore (2 p.)
12.2 2 p.
- despite it never existing in reality (2 p.)
12.3 3 p.
- it is a bit reductive to assume that all dragons are the same (3 p.)
12.4 2 p.
- played a prominent role in their spiritual beliefs (2 p.)
12.5 2 p.
- that these cultures were geographically separated (2 p.)
12.6 3 p.
- after misinterpreting the fossils of extinct creatures (3 p.)
12.7 3 p.
- a mental imprint of dangerous predators (3 p.)
12.8 2 p.
- resulted in our imaginations creating (2 p.)
12.9 2 p.
- dragons clearly have a hold on us (2 p.)
Part 3: Grammar and Vocabulary
13. AI and Drugs 5 p.
13.1 For centuries, people chewed willow tree bark to relieve pain, but scientists at chemical firm Bayer didn’t isolate its active ingredient until the 1800s and eventually patented its modified version as Aspirin. 1 p.
- separate (1 p.)
13.2 Even with this impressive success of harnessing nature’s bounty, scientists estimate that they have discovered only a tiny fraction of natural chemical compounds that could be developed into powerful medicines. 1 p.
- utilising (1 p.)
13.3 Viswa Colluru, the founder of Enveda Biosciences, a company that analyzes plant chemistry to unearth potential medicines, believes that AI and other techniques can expedite the process of discovering new medicines from nature. 1 p.
- accelerate (1 p.)
13.4 Unlike traditional methods for studying individual molecules, Enveda’s transformer model can decipher the “chemical language” of the entire sample. 1 p.
- decode (1 p.)
13.5 Enveda’s approach is starting to bear fruit. 1 p.
- pay off (1 p.)
14. Preface to Electromagnetism, Part 1 19 p.
14.1 1 p.
- from (1 p.)
14.2 2 p.
- has been giving (2 p.)
14.3 1 p.
- substantially (1 p.)
14.4 1 p.
- commonly (1 p.)
14.5 2 p.
- as such (2 p.)
14.6 1 p.
- a knowledge (1 p.)
14.7 1 p.
- a more (1 p.)
14.8 1 p.
- especially (1 p.)
14.9 2 p.
- by (2 p.)
14.10 1 p.
- the subject (1 p.)
14.11 1 p.
- which (1 p.)
14.12 1 p.
- embodied (1 p.)
14.13 1 p.
- may (1 p.)
14.14 2 p.
- when (2 p.)
14.15 1 p.
- on (1 p.)
15. Preface to Electromagnetism, Part 2 6 p.
15.1 1 p.
- has been (1 p.)
15.2 1 p.
- have been (1 p.)
15.3 1 p.
- have been (1 p.)
15.4 1 p.
- --- (nothing) (1 p.)
15.5 1 p.
- --- (nothing) (1 p.)
15.6 1 p.
- has (1 p.)
16. About Time 5 p.
16.1 be 1 p.
- being (1 p.)
16.2 numeral 1 p.
- 21st (1 p.)
- twenty-first (1 p.)
16.3 preposition 1 p.
- in (1 p.)
16.4 characterize + preposition 1 p.
- characterized by (1 p.)
- characterised by (1 p.)
16.5 1 p.
- millennium (1 p.)
Myös muut oikeat ilmaisut hyväksytään.
Part 4: Production
17. Production 99 p.
Write a composition of 700–1,300 characters in English on one of the topics below, following the instructions. Spaces and line breaks are not included in the character count. Please note that the recommended minimum number of characters is 700. If you write less, it is very difficult to fulfill task requirements.
Leave the three other text fields empty.
17.1 Motivational letter 99 p.
Vastauksen pituus on enintään 1300 merkkiä. Ylityksestä seuraa pistevähennys.
Kirjoitustehtävän arvioitavat piirteet on kuvattu kriteeritaulukossa, joka on Ylioppilastutkintolautakunnan antamissa toisen kotimaisen kielen ja vieraiden kielten kokeita koskevissa määräyksissä.
https://www.ylioppilastutkinto.fi/fi/tutkinnon-toimeenpano/maaraykset-ja-ohjeet/koekohtaiset-maaraykset-ja-ohjeet/toisen-kotimaisen
Virheet/ongelmakohdat merkitään aina. Jokaista merkintää ei tarvitse kommentoida sanallisesti, mutta halutessaan mitä tahansa kohtaa voi tarkentaa kommenttikenttään.
Jos kirjeen aloitus/lopetus puuttuu, tai on liian epämuodollinen, -2 p.
17.2 Updating human rights? 99 p.
Vastauksen pituus on enintään 1300 merkkiä. Ylityksestä seuraa pistevähennys.
Kirjoitustehtävän arvioitavat piirteet on kuvattu kriteeritaulukossa, joka on Ylioppilastutkintolautakunnan antamissa toisen kotimaisen kielen ja vieraiden kielten kokeita koskevissa määräyksissä.
https://www.ylioppilastutkinto.fi/fi/tutkinnon-toimeenpano/maaraykset-ja-ohjeet/koekohtaiset-maaraykset-ja-ohjeet/toisen-kotimaisen
Virheet/ongelmakohdat merkitään aina. Jokaista merkintää ei tarvitse kommentoida sanallisesti, mutta halutessaan mitä tahansa kohtaa voi tarkentaa kommenttikenttään.
17.3 Welcome to our school! 99 p.
Vastauksen pituus on enintään 1300 merkkiä. Ylityksestä seuraa pistevähennys.
Kirjoitustehtävän arvioitavat piirteet on kuvattu kriteeritaulukossa, joka on Ylioppilastutkintolautakunnan antamissa toisen kotimaisen kielen ja vieraiden kielten kokeita koskevissa määräyksissä.
https://www.ylioppilastutkinto.fi/fi/tutkinnon-toimeenpano/maaraykset-ja-ohjeet/koekohtaiset-maaraykset-ja-ohjeet/toisen-kotimaisen
Virheet/ongelmakohdat merkitään aina. Jokaista merkintää ei tarvitse kommentoida sanallisesti, mutta halutessaan mitä tahansa kohtaa voi tarkentaa kommenttikenttään.
Jos yleisön puhuttelu puuttuu, -2 p.
Jos käsittelee vain jompaakumpaa, omaa kouluaan tai suomalaista koulujärjestelmää yleensä, ei vähennystä.
17.4 Problem solving 99 p.
Vastauksen pituus on enintään 1300 merkkiä. Ylityksestä seuraa pistevähennys.
Kirjoitustehtävän arvioitavat piirteet on kuvattu kriteeritaulukossa, joka on Ylioppilastutkintolautakunnan antamissa toisen kotimaisen kielen ja vieraiden kielten kokeita koskevissa määräyksissä.
https://www.ylioppilastutkinto.fi/fi/tutkinnon-toimeenpano/maaraykset-ja-ohjeet/koekohtaiset-maaraykset-ja-ohjeet/toisen-kotimaisen
Virheet/ongelmakohdat merkitään aina. Jokaista merkintää ei tarvitse kommentoida sanallisesti, mutta halutessaan mitä tahansa kohtaa voi tarkentaa kommenttikenttään.
Jos ei ratkaisuehdotusta tai -ehdotuksia, -5 p.
Jos käsittelee useampaa kuin yhtä ongelmaa, ei vähennystä.