Hyvän vastauksen piirteet: FI – Englanti, pitkä oppimäärä (kuulovammaiset)

19.9.2025

Lopulliset hyvän vastauksen piirteet 13.11.2025

Lopullisista hyvän vastauksen piirteistä ilmenevät perusteet, joiden mukaan koesuorituksen lopullinen arvostelu on suoritettu. Tieto siitä, miten arvosteluperusteita on sovellettu kokelaan koesuoritukseen, muodostuu kokelaan koesuorituksestaan saamista pisteistä, lopullisista hyvän vastauksen piirteistä ja lautakunnan määräyksissä ja ohjeissa annetuista arvostelua koskevista määräyksistä. Lopulliset hyvän vastauksen piirteet eivät välttämättä sisällä ja kuvaa tehtävien kaikkia hyväksyttyjä vastausvaihtoehtoja tai hyväksytyn vastauksen kaikkia hyväksyttyjä yksityiskohtia. Koesuorituksessa mahdollisesti olevat arvostelumerkinnät katsotaan muistiinpanoluonteisiksi, eivätkä ne tai niiden puuttuminen näin ollen suoraan kerro arvosteluperusteiden soveltamisesta koesuoritukseen.

Täydet pisteet voi saada vain vastaus, joka ei sisällä väärää tietoa. Jos avoimen kysymyksen vastauksen pituudelle on annettu merkkimäärärajoitus, seuraa sen ylittämisestä pistevähennys. Vähennys on 1 piste riippumatta kysymyksen maksimipisteistä.

Koesuorituksia ei saa kopioida. Ne ovat salassa pidettäviä asiakirjoja.

Digitaalisen kokeen arvostelupalvelun ohjeet ovat lautakunnan verkkosivuilla osoitteessa: https://www.ylioppilastutkinto.fi/fi/asiointipalvelut/ilmoittautumiset-tutkintoon-ja-koesuoritusten-arvostelu/arvostelupalvelun

Part 1: Reading Comprehension

1. The List of Suspicious Things 21 p.

This is an extract from a novel written from the perspective of a teenager, Miv, set in 1970s Yorkshire. Read the text and answer the questions.

1.1 Which of the following best describes the appearance of Bishopsfield? 3 p.

  • Scruffy  (3 p.)

1.2 Why doesn’t the narrator like the school toilets? 3 p.

  • They tend to be cold  (3 p.)

1.3 How does the narrator see herself and her classmates? 3 p.

  • Rather ordinary and mundane  (3 p.)

1.4 What is the root of the trouble in the lesson? 3 p.

  • The class finds it difficult being back from the holidays  (3 p.)

1.5 What is Mr Ware’s attitude to the restlessness? 3 p.

  • Strict  (3 p.)

1.6 Miksi kertoja piti juuri tästä kotitehtävästä? Vastaa suomeksi. 3 p.

Vastauksen pituus on enintään 100 merkkiä. Ylityksestä seuraa pistevähennys.

  • Hänellä oli siitä jo valmiiksi tietoa. (3/0 p.)

OK:

  • Aihe liittyi hänen perheensä naisten työuriin.

  • Aiheena oli työ, jota suvun naiset olivat tehneet.

  • Tekstiilitehdas oli hänelle tuttu aihe entuudestaan.

EI TUO EI VIE:

  • Hän piti läksyistä.

EI:

  • Hänellä oli omakohtaista kokemusta aiheesta.

  • Hänen sukulaisiaan on ollut töissä alalla, joten hän voi haastatella heitä.

  • Hänen sukulaisiaan on ollut töissä myllyssä/kaivoksessa/terästehtaassa.

1.7 What could be an alternative title for this text? 3 p.

  • Back in the day  (3 p.)

2. AI and Drugs 15 p.

Read the text and answer the questions.

2.1 What is Aspirin an instance of? 3 p.

  • A drug with a similar component found in nature  (3 p.)

2.2 Why are nature’s medical resources underused? 3 p.

  • They are too laborious  (3 p.)

2.3 How is AI helping drug production? 3 p.

  • It puts together data from all over the world  (3 p.)

2.4 Why are new investors important for Enveda? 3 p.

  • They allow long-term planning  (3 p.)

2.5 What is Viswa Colluru’s conclusion? 3 p.

  • There are opportunities waiting to be discovered  (3 p.)

3. Chicken Parade 9 p.

Read the text and answer the questions.

3.1 Mitä asiaa marssilla vastustettiin? Vastaa suomeksi. 3 p.

Vastauksen pituus on enintään 100 merkkiä. Ylityksestä seuraa pistevähennys.

  • Rajoituksia kanojen/kukkojen tarhauksessa/pidossa. (3/0 p.)

OK:

  • Rajoituksia siipikarjan hoidossa.

  • Rajoituksia kanojen omistamisessa.

EI TUO EI VIE:

  • Määräyksiä / linjauksia kanojen hoidossa.

EI:

  • Kukkojen kieltämistä.

  • Rajoituksia kotona pidettävien lintujen / eläinten määrästä.

  • Lakia, joka rajoittaa kanojen määrää.

  • Kanaloita koskevia rajoituksia.

  • Rekisteröityjen kanojen määrän rajoittamista.

3.2 Miksi sääntöjä haluttiin muuttaa? Vastaa suomeksi. 3 p.

Vastauksen pituus on enintään 100 merkkiä. Ylityksestä seuraa pistevähennys.

  • Kanoista/kukoista oli tehty valituksia. (3/0 p.)

OK:

  • Kanat ja kukot häiritsivät joitain asukkaita.

EI TUO EI VIE:

  • Jotta säännöt sopisivat kaikille.

EI:

  • Kaupunki oli tehnyt valituksia kanoista.

  • Niistä oli tehty valituksia.

3.3 Miksi marssijat vastustivat muutosta? Vastaa suomeksi. 3 p.

Vastauksen pituus on enintään 100 merkkiä. Ylityksestä seuraa pistevähennys.

  • Valituksia on ollut vain kolme / todella vähän. (3/0 p.)

OK:

  • Marssijat olivat itse kanojen omistajia.

  • Omistajat halusivat pitää kanansa.

  • Uudet rajoitukset olivat ylimitoitettuja.

EI:

  • Uusi sääntö oli epäreilu / turha.

4. Stonehenge 18 p.

Read the material and fill in the summary of the text. Write one word in English in each gap.

4.1 3 p.

  • origins (3 p.)
  • origin (3 p.)

4.2 3 p.

  • likely (3 p.)
  • probably (3 p.)

4.3 3 p.

  • land (3 p.)

4.4 3 p.

  • latter (3 p.)
  • second (3 p.)

4.5 3 p.

  • weight (3 p.)
  • size (3 p.)

4.6 3 p.

  • transportation (3 p.)
  • transport (3 p.)
  • delivery (3 p.)

Myös muut oikeat ilmaisut hyväksytään.

5. Dragons 21 p.

Read the text and choose the best group of words for each gap in the text.

5.1 2 p.

  • it’s hard not to find dragons lurking in their mythological folklore  (2 p.)

5.2 2 p.

  • despite it never existing in reality  (2 p.)

5.3 3 p.

  • it is a bit reductive to assume that all dragons are the same  (3 p.)

5.4 2 p.

  • played a prominent role in their spiritual beliefs  (2 p.)

5.5 2 p.

  • that these cultures were geographically separated  (2 p.)

5.6 3 p.

  • after misinterpreting the fossils of extinct creatures  (3 p.)

5.7 3 p.

  • a mental imprint of dangerous predators  (3 p.)

5.8 2 p.

  • resulted in our imaginations creating  (2 p.)

5.9 2 p.

  • dragons clearly have a hold on us  (2 p.)

Part 2: Grammar and Vocabulary

6. AI and Drugs 5 p.

Which option means about the same as the underlined expression in this context? The same text is used for Reading Comprehension task 2 (material 2.A).

6.1 For centuries, people chewed willow tree bark to relieve pain, but scientists at chemical firm Bayer didn’t isolate its active ingredient until the 1800s and eventually patented its modified version as Aspirin. 1 p.

  • separate  (1 p.)

6.2 Even with this impressive success of harnessing nature’s bounty, scientists estimate that they have discovered only a tiny fraction of natural chemical compounds that could be developed into powerful medicines. 1 p.

  • utilising  (1 p.)

6.3 Viswa Colluru, the founder of Enveda Biosciences, a company that analyzes plant chemistry to unearth potential medicines, believes that AI and other techniques can expedite the process of discovering new medicines from nature. 1 p.

  • accelerate  (1 p.)

6.4 Unlike traditional methods for studying individual molecules, Enveda’s transformer model can decipher the “chemical language” of the entire sample. 1 p.

  • decode  (1 p.)

6.5 Enveda’s approach is starting to bear fruit. 1 p.

  • pay off  (1 p.)

7. Preface to Electromagnetism, Part 1 19 p.

Read the text and choose the best alternative.

7.1 1 p.

  • from  (1 p.)

7.2 2 p.

  • has been giving  (2 p.)

7.3 1 p.

  • substantially  (1 p.)

7.4 1 p.

  • commonly  (1 p.)

7.5 2 p.

  • as such  (2 p.)

7.6 1 p.

  • a knowledge  (1 p.)

7.7 1 p.

  • a more  (1 p.)

7.8 1 p.

  • especially  (1 p.)

7.9 2 p.

  • by  (2 p.)

7.10 1 p.

  • the subject  (1 p.)

7.11 1 p.

  • which  (1 p.)

7.12 1 p.

  • embodied  (1 p.)

7.13 1 p.

  • may  (1 p.)

7.14 2 p.

  • when  (2 p.)

7.15 1 p.

  • on  (1 p.)

8. Preface to Electromagnetism, Part 2 6 p.

Read the text and choose the best alternative from the drop-down menu to fill in the gaps. Note that the alternative “--- (nothing)” on the drop-down menu means that you wish to leave the gap blank.

8.1 1 p.

  • has been  (1 p.)

8.2 1 p.

  • have been  (1 p.)

8.3 1 p.

  • have been  (1 p.)

8.4 1 p.

  • --- (nothing)  (1 p.)

8.5 1 p.

  • --- (nothing)  (1 p.)

8.6 1 p.

  • has  (1 p.)

9. About Time 5 p.

Read the text carefully and fill in each gap in English according to the clue and using the correct form in each sentence. If there is a grammatical term or no clue, a suitable grammatical item should be inserted.

9.1 be 1 p.

  • being (1 p.)

9.2 numeral 1 p.

  • 21st (1 p.)
  • twenty-first (1 p.)

9.3 preposition 1 p.

  • in (1 p.)

9.4 characterize + preposition 1 p.

  • characterized by (1 p.)
  • characterised by (1 p.)

9.5 1 p.

  • millennium (1 p.)

Myös muut oikeat ilmaisut hyväksytään.

Part 3: Production

10. Production 99 p.

Write a composition of 700–1,300 characters in English on one of the topics below, following the instructions. Spaces and line breaks are not included in the character count. Please note that the recommended minimum number of characters is 700. If you write less, it is very difficult to fulfill task requirements.

Leave the three other text fields empty.

10.1 Motivational letter 99 p.

A Finnish game development company is looking for a trainee. As part of the hiring process, they are asking applicants to write a motivational letter in English, explaining why they would be the best person to hire. Write your letter.

Vastauksen pituus on enintään 1300 merkkiä. Ylityksestä seuraa pistevähennys.

Kirjoitustehtävän arvioitavat piirteet on kuvattu kriteeritaulukossa, joka on Ylioppilastutkintolautakunnan antamissa toisen kotimaisen kielen ja vieraiden kielten kokeita koskevissa määräyksissä.
https://www.ylioppilastutkinto.fi/fi/tutkinnon-toimeenpano/maaraykset-ja-ohjeet/koekohtaiset-maaraykset-ja-ohjeet/toisen-kotimaisen

Virheet/ongelmakohdat merkitään aina. Jokaista merkintää ei tarvitse kommentoida sanallisesti, mutta halutessaan mitä tahansa kohtaa voi tarkentaa kommenttikenttään.

Jos kirjeen aloitus/lopetus puuttuu, tai on liian epämuodollinen, -2 p.

10.2 Updating human rights? 99 p.

The United Nations Universal Declaration of Human Rights mentions: “The family is the natural and fundamental group unit of society and is entitled to protection by society and the State.” (Article 16.3) Is family still a relevant unit in modern society, as people associate with each other as found families not bound by blood or legal bonds? Write a text exploring your views.

Vastauksen pituus on enintään 1300 merkkiä. Ylityksestä seuraa pistevähennys.

Kirjoitustehtävän arvioitavat piirteet on kuvattu kriteeritaulukossa, joka on Ylioppilastutkintolautakunnan antamissa toisen kotimaisen kielen ja vieraiden kielten kokeita koskevissa määräyksissä.
https://www.ylioppilastutkinto.fi/fi/tutkinnon-toimeenpano/maaraykset-ja-ohjeet/koekohtaiset-maaraykset-ja-ohjeet/toisen-kotimaisen

Virheet/ongelmakohdat merkitään aina. Jokaista merkintää ei tarvitse kommentoida sanallisesti, mutta halutessaan mitä tahansa kohtaa voi tarkentaa kommenttikenttään.

10.3 Welcome to our school! 99 p.

Your school is host to a group of international teachers coming to see what Finnish schools are like. You have been asked to give a welcoming speech, in which you should describe some of your own views. Write what you would say.

Vastauksen pituus on enintään 1300 merkkiä. Ylityksestä seuraa pistevähennys.

Kirjoitustehtävän arvioitavat piirteet on kuvattu kriteeritaulukossa, joka on Ylioppilastutkintolautakunnan antamissa toisen kotimaisen kielen ja vieraiden kielten kokeita koskevissa määräyksissä.
https://www.ylioppilastutkinto.fi/fi/tutkinnon-toimeenpano/maaraykset-ja-ohjeet/koekohtaiset-maaraykset-ja-ohjeet/toisen-kotimaisen

Virheet/ongelmakohdat merkitään aina. Jokaista merkintää ei tarvitse kommentoida sanallisesti, mutta halutessaan mitä tahansa kohtaa voi tarkentaa kommenttikenttään.

Jos yleisön puhuttelu puuttuu, -2 p.

Jos käsittelee vain jompaakumpaa, omaa kouluaan tai suomalaista koulujärjestelmää yleensä, ei vähennystä.

10.4 Problem solving 99 p.

What is the biggest problem humanity is facing right now? How would you solve it? Write a text describing the problem and your suggested solution(s).

Vastauksen pituus on enintään 1300 merkkiä. Ylityksestä seuraa pistevähennys.

Kirjoitustehtävän arvioitavat piirteet on kuvattu kriteeritaulukossa, joka on Ylioppilastutkintolautakunnan antamissa toisen kotimaisen kielen ja vieraiden kielten kokeita koskevissa määräyksissä.
https://www.ylioppilastutkinto.fi/fi/tutkinnon-toimeenpano/maaraykset-ja-ohjeet/koekohtaiset-maaraykset-ja-ohjeet/toisen-kotimaisen

Virheet/ongelmakohdat merkitään aina. Jokaista merkintää ei tarvitse kommentoida sanallisesti, mutta halutessaan mitä tahansa kohtaa voi tarkentaa kommenttikenttään.

Jos ei ratkaisuehdotusta tai -ehdotuksia, -5 p.

Jos käsittelee useampaa kuin yhtä ongelmaa, ei vähennystä.