Beskrivningar av goda svar: SV – Engelska, lång lärokurs (hörselskadade)
19.9.2025
Preliminära beskrivningar av goda svar 19.9.2025
De preliminära beskrivningarna av goda svar utgör en riktgivande beskrivning av de svar som förväntas på uppgifterna i provet. De är i första hand ämnade som stöd för den preliminära bedömningen. De preliminära beskrivningarna av goda svar innehåller och beskriver inte nödvändigtvis alla godkända svar. De preliminära beskrivningarna av goda svar utgör inte en del av den uppgift om hur bedömningsgrunderna tillämpats på en enskild examinands provprestation som avses i Studentexamensnämndens allmänna föreskrifter och anvisningar. De preliminära beskrivningarna av goda svar är inte bindande för Studentexamensnämnden då grunderna för den slutgiltiga bedömningen fastställs.
Fulla poäng kan endast ges för ett svar som inte innehåller felaktig information. Om längden på svaret på en öppen fråga är begränsat till ett visst antal tecken, leder en överskridning av teckenantalet till poängavdrag. Avdraget är 1 poäng oberoende av maximipoängen för frågan.
Provprestationerna får inte kopieras. De är sekretessbelagda handlingar.
Anvisningarna om bedömningstjänsten för det elektroniska provet är åtkomliga på nämndens webbplats via länken: https://www.ylioppilastutkinto.fi/sv/webbtjanster/anmalan-till-examen-och-bedomning-av-provprestationer/anvandarinstruktion
Part 1: Reading Comprehension
1. The List of Suspicious Things 21 p.
1.1 Which of the following best describes the appearance of Bishopsfield? 3 p.
- Scruffy (3 p.)
1.2 Why doesn’t the narrator like the school toilets? 3 p.
- They tend to be cold (3 p.)
1.3 How does the narrator see herself and her classmates? 3 p.
- Rather ordinary and mundane (3 p.)
1.4 What is the root of the trouble in the lesson? 3 p.
- The class finds it difficult being back from the holidays (3 p.)
1.5 What is Mr Ware’s attitude to the restlessness? 3 p.
- Strict (3 p.)
1.6 Varför tyckte berättaren om just den här hemuppgiften? Svara på svenska. 3 p.
Svaret får inte överskrida 100 tecken. Om det givna antalet tecken överskrids leder det till poängavdrag.
- Hen hade redan färdigt information om den. (3/0 p.)
1.7 What could be an alternative title for this text? 3 p.
- Back in the day (3 p.)
2. AI and Drugs 15 p.
2.1 What is Aspirin an instance of? 3 p.
- A drug with a similar component found in nature (3 p.)
2.2 Why are nature’s medical resources underused? 3 p.
- They are too laborious (3 p.)
2.3 How is AI helping drug production? 3 p.
- It puts together data from all over the world (3 p.)
2.4 Why are new investors important for Enveda? 3 p.
- They allow long-term planning (3 p.)
2.5 What is Viswa Colluru’s conclusion? 3 p.
- There are opportunities waiting to be discovered (3 p.)
3. Chicken Parade 9 p.
3.1 Vad protesterade man mot med marschen? Svara på svenska. 3 p.
Svaret får inte överskrida 100 tecken. Om det givna antalet tecken överskrids leder det till poängavdrag.
- Begränsningar i uppfödningen av höns/tuppar. (3/0 p.)
3.2 Varför ville man ändra reglerna? Svara på svenska. 3 p.
Svaret får inte överskrida 100 tecken. Om det givna antalet tecken överskrids leder det till poängavdrag.
- Det hade gjorts klagomål om hönorna/hönsen/tupparna. (3/0 p.)
3.3 Varför motsatte sig deltagarna i marschen förändringen? Svara på svenska. 3 p.
Svaret får inte överskrida 100 tecken. Om det givna antalet tecken överskrids leder det till poängavdrag.
- Det hade gjorts bara tre / mycket få klagomål. (3/0 p.)
4. Stonehenge 18 p.
4.1 3 p.
- origins (3 p.)
- origin (3 p.)
4.2 3 p.
- likely (3 p.)
- probably (3 p.)
4.3 3 p.
- land (3 p.)
4.4 3 p.
- latter (3 p.)
- second (3 p.)
4.5 3 p.
- weight (3 p.)
- size (3 p.)
4.6 3 p.
- transportation (3 p.)
- transport (3 p.)
- delivery (3 p.)
Även andra korrekta uttryck godkänns.
Denna uppgift bedöms centraliserat i nämnden, vilket betyder att läraren inte utför den preliminära bedömningen. Poängen för det centraliserat bedömda svaret uppdateras automatiskt i bedömningstjänsten under censorarbetets gång. Tills svaret i fråga har bedömts märks svaret med ett streck (-) i bedömningstjänsten.
5. Dragons 21 p.
5.1 2 p.
- it’s hard not to find dragons lurking in their mythological folklore (2 p.)
5.2 2 p.
- despite it never existing in reality (2 p.)
5.3 3 p.
- it is a bit reductive to assume that all dragons are the same (3 p.)
5.4 2 p.
- played a prominent role in their spiritual beliefs (2 p.)
5.5 2 p.
- that these cultures were geographically separated (2 p.)
5.6 3 p.
- after misinterpreting the fossils of extinct creatures (3 p.)
5.7 3 p.
- a mental imprint of dangerous predators (3 p.)
5.8 2 p.
- resulted in our imaginations creating (2 p.)
5.9 2 p.
- dragons clearly have a hold on us (2 p.)
Part 2: Grammar and Vocabulary
6. AI and Drugs 5 p.
6.1 For centuries, people chewed willow tree bark to relieve pain, but scientists at chemical firm Bayer didn’t isolate its active ingredient until the 1800s and eventually patented its modified version as Aspirin. 1 p.
- separate (1 p.)
6.2 Even with this impressive success of harnessing nature’s bounty, scientists estimate that they have discovered only a tiny fraction of natural chemical compounds that could be developed into powerful medicines. 1 p.
- utilising (1 p.)
6.3 Viswa Colluru, the founder of Enveda Biosciences, a company that analyzes plant chemistry to unearth potential medicines, believes that AI and other techniques can expedite the process of discovering new medicines from nature. 1 p.
- accelerate (1 p.)
6.4 Unlike traditional methods for studying individual molecules, Enveda’s transformer model can decipher the “chemical language” of the entire sample. 1 p.
- decode (1 p.)
6.5 Enveda’s approach is starting to bear fruit. 1 p.
- pay off (1 p.)
7. Preface to Electromagnetism, Part 1 19 p.
7.1 1 p.
- from (1 p.)
7.2 2 p.
- has been giving (2 p.)
7.3 1 p.
- substantially (1 p.)
7.4 1 p.
- commonly (1 p.)
7.5 2 p.
- as such (2 p.)
7.6 1 p.
- a knowledge (1 p.)
7.7 1 p.
- a more (1 p.)
7.8 1 p.
- especially (1 p.)
7.9 2 p.
- by (2 p.)
7.10 1 p.
- the subject (1 p.)
7.11 1 p.
- which (1 p.)
7.12 1 p.
- embodied (1 p.)
7.13 1 p.
- may (1 p.)
7.14 2 p.
- when (2 p.)
7.15 1 p.
- on (1 p.)
8. Preface to Electromagnetism, Part 2 6 p.
8.1 1 p.
- has been (1 p.)
8.2 1 p.
- have been (1 p.)
8.3 1 p.
- have been (1 p.)
8.4 1 p.
- --- (nothing) (1 p.)
8.5 1 p.
- --- (nothing) (1 p.)
8.6 1 p.
- has (1 p.)
9. About Time 5 p.
9.1 be 1 p.
- being (1 p.)
9.2 numeral 1 p.
- 21st (1 p.)
- twenty-first (1 p.)
9.3 preposition 1 p.
- in (1 p.)
9.4 characterize + preposition 1 p.
- characterized by (1 p.)
- characterised by (1 p.)
9.5 1 p.
- millennium (1 p.)
Även andra korrekta uttryck godkänns.
Denna uppgift bedöms centraliserat i nämnden, vilket betyder att läraren inte utför den preliminära bedömningen. Poängen för det centraliserat bedömda svaret uppdateras automatiskt i bedömningstjänsten under censorarbetets gång. Tills svaret i fråga har bedömts märks svaret med ett streck (-) i bedömningstjänsten.
Part 3: Production
10. Production 99 p.
Write a composition of 700–1,300 characters in English on one of the topics below, following the instructions. Spaces and line breaks are not included in the character count. Please note that the recommended minimum number of characters is 700. If you write less, it is very difficult to fulfill task requirements.
Leave the three other text fields empty.
10.1 Motivational letter 99 p.
Svaret får inte överskrida 1300 tecken. Om det givna antalet tecken överskrids leder det till poängavdrag.
De kriterier utifrån vilka skrivuppgiften bedöms finns beskrivna i en särskild tabell i Studentexamensnämndens föreskrifter om proven i det andra inhemska språket och främmande språk.
https://www.ylioppilastutkinto.fi/sv/verkstallandet-av-examen/foreskrifter-och-anvisningar/provspecifika-foreskrifter-och-anvisningar-3
Fel/problemställen markeras alltid. Varje markering behöver inte kommenteras verbalt, men om man så vill kan vilket ställe som helst preciseras i kommentarsfältet.
Om brevets inledning/avslutning saknas, -2 p.
10.2 Updating human rights? 99 p.
Svaret får inte överskrida 1300 tecken. Om det givna antalet tecken överskrids leder det till poängavdrag.
De kriterier utifrån vilka skrivuppgiften bedöms finns beskrivna i en särskild tabell i Studentexamensnämndens föreskrifter om proven i det andra inhemska språket och främmande språk.
https://www.ylioppilastutkinto.fi/sv/verkstallandet-av-examen/foreskrifter-och-anvisningar/provspecifika-foreskrifter-och-anvisningar-3
Fel/problemställen markeras alltid. Varje markering behöver inte kommenteras verbalt, men om man så vill kan vilket ställe som helst preciseras i kommentarsfältet.
10.3 Welcome to our school! 99 p.
Svaret får inte överskrida 1300 tecken. Om det givna antalet tecken överskrids leder det till poängavdrag.
De kriterier utifrån vilka skrivuppgiften bedöms finns beskrivna i en särskild tabell i Studentexamensnämndens föreskrifter om proven i det andra inhemska språket och främmande språk.
https://www.ylioppilastutkinto.fi/sv/verkstallandet-av-examen/foreskrifter-och-anvisningar/provspecifika-foreskrifter-och-anvisningar-3
Fel/problemställen markeras alltid. Varje markering behöver inte kommenteras verbalt, men om man så vill kan vilket ställe som helst preciseras i kommentarsfältet.
Om tilltalet till publiken saknas, -2 p.
10.4 Problem solving 99 p.
Svaret får inte överskrida 1300 tecken. Om det givna antalet tecken överskrids leder det till poängavdrag.
De kriterier utifrån vilka skrivuppgiften bedöms finns beskrivna i en särskild tabell i Studentexamensnämndens föreskrifter om proven i det andra inhemska språket och främmande språk.
https://www.ylioppilastutkinto.fi/sv/verkstallandet-av-examen/foreskrifter-och-anvisningar/provspecifika-foreskrifter-och-anvisningar-3
Fel/problemställen markeras alltid. Varje markering behöver inte kommenteras verbalt, men om man så vill kan vilket ställe som helst preciseras i kommentarsfältet.
Om lösningsförslag saknas, -10 p.