Beskrivningar av goda svar: SV – Engelska, lång lärokurs (synskadade)

19.9.2025

Preliminära beskrivningar av goda svar 19.9.2025

De preliminära beskrivningarna av goda svar utgör en riktgivande beskrivning av de svar som förväntas på uppgifterna i provet. De är i första hand ämnade som stöd för den preliminära bedömningen. De preliminära beskrivningarna av goda svar innehåller och beskriver inte nödvändigtvis alla godkända svar. De preliminära beskrivningarna av goda svar utgör inte en del av den uppgift om hur bedömningsgrunderna tillämpats på en enskild examinands provprestation som avses i Studentexamensnämndens allmänna föreskrifter och anvisningar. De preliminära beskrivningarna av goda svar är inte bindande för Studentexamensnämnden då grunderna för den slutgiltiga bedömningen fastställs.

Fulla poäng kan endast ges för ett svar som inte innehåller felaktig information. Om längden på svaret på en öppen fråga är begränsat till ett visst antal tecken, leder en överskridning av teckenantalet till poängavdrag. Avdraget är 1 poäng oberoende av maximipoängen för frågan.

Provprestationerna får inte kopieras. De är sekretessbelagda handlingar.

Anvisningarna om bedömningstjänsten för det elektroniska provet är åtkomliga på nämndens webbplats via länken: https://www.ylioppilastutkinto.fi/sv/webbtjanster/anmalan-till-examen-och-bedomning-av-provprestationer/anvandarinstruktion

Part 1: Listening Comprehension

1. Medical Activist 18 p.

This is a podcast interview of Dr. Ala Stanford about her work during the COVID pandemic. The recording is divided into three sections (1.1–1.2, 1.3–1.4 and 1.5–1.6). You can listen once all the way through, and then listen again to each section separately. Read the questions carefully and answer them.

1.1 How does Terry Gross know about Ala Stanford’s work? 3 p.

  • Terry Gross lives in the same city as Ala Stanford  (3 p.)

1.2 How did Ala Stanford discover medical activism? 3 p.

  • Through suffering from health problems  (3 p.)

1.3 What made Ala Stanford realize that the disadvantaged were facing difficulties? 3 p.

  • People who were well off asked her for assistance  (3 p.)

1.4 Hur delade Ala Stanford till en början ut COVID-test? Svara på svenska. 3 p.

Svaret får inte överskrida 100 tecken. Om det givna antalet tecken överskrids leder det till poängavdrag.

  • Genom att besöka människor i deras hem. / Genom att gå från dörr till dörr. (3/0 p.)
Inspelningen The passage related to questions 1.3 and 1.4. 1.4:
GROSS: I love that the first time you tried to distribute tests, you had people call you, and then you went to their homes, like, one by one by one.
STANFORD: Yeah.
GROSS: And in one day, ‘cause of all the driving in between, you did 12 homes. And you thought, this isn’t really saving that many lives.

1.5 How was Ala Stanford able to identify the areas where help was most needed? 3 p.

  • By using the website of the local government  (3 p.)

1.6 Why were churches and mosques selected for dispensing the tests? 3 p.

  • They were places where the underserved could feel safe  (3 p.)

2. Youth Crime in Queensland (video) 15 p.

This video discusses youth crime in Queensland, Australia. You can play the video as many times as you want to. Read the questions carefully and choose the best alternative.

2.1 What does Ken Cunliffe do for the victims of crime in Toowoomba? 3 p.

  • He openly supports them in public  (3 p.)

2.2 What happened to Ken Cunliffe 18 months ago? 3 p.

  • Some people broke into his house  (3 p.)

2.3 How has the number of car-related youth crimes in Toowoomba developed recently? 3 p.

  • It has increased  (3 p.)

2.4 What was the reason for the mob to go to the Rockhampton house? 3 p.

  • Malevolent allegation  (3 p.)

2.5 What did the Premier do earlier this year? 3 p.

  • She added some crime categories into the law  (3 p.)

3. One of the Premier League’s Finest 6 p.

In this interview, football commentator Peter Drury talks about Jay-Jay Okocha, one of the most talented players he has seen during his career. You can listen to the recording twice. Read the questions carefully and answer them.

3.1 Vad handlade skämtet om i den kända kommentaren om Jay-Jay Okocha? Svara på svenska. 3 p.

Svaret får inte överskrida 100 tecken. Om det givna antalet tecken överskrids leder det till poängavdrag.

  • Hans namn. (3/0 p.)

3.2 Vad uppnådde Bolton då Jay-Jay Okocha spelade där? Svara på svenska. 3 p.

Svaret får inte överskrida 100 tecken. Om det givna antalet tecken överskrids leder det till poängavdrag.

  • Laget fick spela i Europa / i Europaturneringar / i europeiska turneringar/tävlingar. (3/0 p.)
Inspelningen The whole recording Peter Drury: You go back to Jay-Jay Okocha, who was towards the start of the Premier League era, and he was just a beautiful conjurer, and he was one of those who you thought “he understands how lucky he is to be a professional footballer”. He played with a smile. He was an entertainer, he was a juggler, a conjurer, a dancer. You know, the great commentary line on him of course, wasn’t it, “Jay-Jay Okocha, so good they named him twice”. You know, Jay-Jay.
Interviewer: Is that your line?
Peter Drury: Not mine, somebody else. But it’s a great line, it is a great line. And he, you know, and he played for Bolton, which, as you know, is not one of the natural winners, you know, but they had an incredible team, they qualified for Europe and all of that under Sam Allardyce, and he was just fun. You know, when he was there, you didn’t need floodlights, you know, he lit the place up.

4. Job Interview 9 p.

Shona is being interviewed for a job. You can listen to the recording twice. Read the questions carefully and choose the best alternative.

4.1 What does Shona say about her age? 3 p.

  • Her good genes make her look younger  (3 p.)

4.2 What does Shona say about her current work? 3 p.

  • She has meetings with her customers in different places  (3 p.)

4.3 Which word would best describe Shona’s way of talking to the interviewer? 3 p.

  • Unprofessional  (3 p.)

5. Movie Invite 12 p.

The following is a conversation between two friends, Mark and Ellie. The recording is in four sections (5.1, 5.2, 5.3 and 5.4). For each question, decide which of Ellie’s responses is the most polite. You can listen to the question and each option twice.

5.1 Listen, and choose the most polite response. 3 p.

  • Option A  (3 p.)

5.2 Listen, and choose the most polite response. 3 p.

  • Option B  (3 p.)

5.3 Listen, and choose the most polite response. 3 p.

  • Option B  (3 p.)

5.4 Listen, and choose the most polite response. 3 p.

  • Option C  (3 p.)

6. Environmental Issues in India 6 p.

This is a news item about the environmental issues in India. You can listen to the recording twice. Read the questions carefully and answer them.

6.1 Vad säger nyheten om Indiens koldioxidutsläpp i förhållande till landets invånarantal? Svara på svenska. 3 p.

Svaret får inte överskrida 50 tecken. Om det givna antalet tecken överskrids leder det till poängavdrag.

  • De är låga/små. (3/0 p.)

6.2 Vad kan vattenföroreningarna i Indien bromsa enligt Världsbanken? Svara på svenska. 3 p.

Svaret får inte överskrida 50 tecken. Om det givna antalet tecken överskrids leder det till poängavdrag.

  • Ökningen av bruttonationalprodukten. / Ökningen av BNP. / Den ekonomiska tillväxten. (3/0 p.)
Inspelningen The whole recording One of the most pressing environmental issues in India is air pollution. According to the 2021 World Air Quality Report, India is home to 63 of the 100 most polluted cities, with New Delhi named the capital with the worst air quality in the world. India is the world‘s 3rd largest emitter of carbon dioxide despite low per capita emissions. Every day, almost 40 million litres of wastewater enters rivers and other water bodies, with only a tiny fraction adequately treated. A World Bank report suggests that in middle income countries like India, water pollution can account for the loss of up to half of GDP growth. About 70% of surface water resources in India are polluted.

7. Leaving School Without Qualifications 15 p.

The following is an interview with Anna about what happened to her when she left school without taking any of the GCSE exams, leaving with no qualifications. The recording is in two sections (7.1–7.2 and 7.3–7.5). You may listen to the whole recording all the way through once and then listen once again to each section separately. Read the questions carefully and choose the best alternative.

7.1 Why did Anna leave school early? 3 p.

  • She was frustrated by the lack of freedom  (3 p.)

7.2 Why did Anna want to return to education? 3 p.

  • She wanted greater intellectual challenge  (3 p.)

7.3 Why did Anna decide to take courses that led to university studies? 3 p.

  • She was attracted to the topics of study  (3 p.)

7.4 Why did Anna decide to go on to get a PhD qualification? 3 p.

  • She wanted to continue doing what she enjoyed  (3 p.)

7.5 Which of the following would be the best alternative title for Anna’s interview? 3 p.

  • It’s never too late to follow your dreams  (3 p.)

Part 2: Reading Comprehension

8. The List of Suspicious Things 21 p.

This is an extract from a novel written from the perspective of a teenager, Miv, set in 1970s Yorkshire. Read the text and answer the questions.

8.1 Which of the following best describes the appearance of Bishopsfield? 3 p.

  • Scruffy  (3 p.)

8.2 Why doesn’t the narrator like the school toilets? 3 p.

  • They tend to be cold  (3 p.)

8.3 How does the narrator see herself and her classmates? 3 p.

  • Rather ordinary and mundane  (3 p.)

8.4 What is the root of the trouble in the lesson? 3 p.

  • The class finds it difficult being back from the holidays  (3 p.)

8.5 What is Mr Ware’s attitude to the restlessness? 3 p.

  • Strict  (3 p.)

8.6 Varför tyckte berättaren om just den här hemuppgiften? Svara på svenska. 3 p.

Svaret får inte överskrida 100 tecken. Om det givna antalet tecken överskrids leder det till poängavdrag.

  • Hen hade redan färdigt information om den. (3/0 p.)

8.7 What could be an alternative title for this text? 3 p.

  • Back in the day  (3 p.)

9. AI and Drugs 15 p.

Read the text and answer the questions.

9.1 What is Aspirin an instance of? 3 p.

  • A drug with a similar component found in nature  (3 p.)

9.2 Why are nature’s medical resources underused? 3 p.

  • They are too laborious  (3 p.)

9.3 How is AI helping drug production? 3 p.

  • It puts together data from all over the world  (3 p.)

9.4 Why are new investors important for Enveda? 3 p.

  • They allow long-term planning  (3 p.)

9.5 What is Viswa Colluru’s conclusion? 3 p.

  • There are opportunities waiting to be discovered  (3 p.)

10. Chicken Parade 9 p.

Read the text and answer the questions.

10.1 Vad protesterade man mot med marschen? Svara på svenska. 3 p.

Svaret får inte överskrida 100 tecken. Om det givna antalet tecken överskrids leder det till poängavdrag.

  • Begränsningar i uppfödningen av höns/tuppar. (3/0 p.)

10.2 Varför ville man ändra reglerna? Svara på svenska. 3 p.

Svaret får inte överskrida 100 tecken. Om det givna antalet tecken överskrids leder det till poängavdrag.

  • Det hade gjorts klagomål om hönorna/hönsen/tupparna. (3/0 p.)

10.3 Varför motsatte sig deltagarna i marschen förändringen? Svara på svenska. 3 p.

Svaret får inte överskrida 100 tecken. Om det givna antalet tecken överskrids leder det till poängavdrag.

  • Det hade gjorts bara tre / mycket få klagomål. (3/0 p.)

11. Stonehenge 18 p.

Read the material and fill in the summary of the text. Write one word in English in each gap.

11.1 3 p.

  • origins (3 p.)
  • origin (3 p.)

11.2 3 p.

  • likely (3 p.)
  • probably (3 p.)

11.3 3 p.

  • land (3 p.)

11.4 3 p.

  • latter (3 p.)
  • second (3 p.)

11.5 3 p.

  • weight (3 p.)
  • size (3 p.)

11.6 3 p.

  • transportation (3 p.)
  • transport (3 p.)
  • delivery (3 p.)

Även andra korrekta uttryck godkänns.

Denna uppgift bedöms centraliserat i nämnden, vilket betyder att läraren inte utför den preliminära bedömningen. Poängen för det centraliserat bedömda svaret uppdateras automatiskt i bedömningstjänsten under censorarbetets gång. Tills svaret i fråga har bedömts märks svaret med ett streck (-) i bedömningstjänsten.

12. Dragons 21 p.

Read the text and choose the best group of words for each gap in the text.

12.1 2 p.

  • it’s hard not to find dragons lurking in their mythological folklore  (2 p.)

12.2 2 p.

  • despite it never existing in reality  (2 p.)

12.3 3 p.

  • it is a bit reductive to assume that all dragons are the same  (3 p.)

12.4 2 p.

  • played a prominent role in their spiritual beliefs  (2 p.)

12.5 2 p.

  • that these cultures were geographically separated  (2 p.)

12.6 3 p.

  • after misinterpreting the fossils of extinct creatures  (3 p.)

12.7 3 p.

  • a mental imprint of dangerous predators  (3 p.)

12.8 2 p.

  • resulted in our imaginations creating  (2 p.)

12.9 2 p.

  • dragons clearly have a hold on us  (2 p.)

Part 3: Grammar and Vocabulary

13. AI and Drugs 5 p.

Which option means about the same as the expression marked with asterisks (*) in this context? The same text is used for Reading Comprehension task 9 (material 9.A).

13.1 For centuries, people chewed willow tree bark to relieve pain, but scientists at chemical firm Bayer didn’t *isolate* its active ingredient until the 1800s and eventually patented its modified version as Aspirin. 1 p.

  • separate  (1 p.)

13.2 Even with this impressive success of *harnessing* nature’s bounty, scientists estimate that they have discovered only a tiny fraction of natural chemical compounds that could be developed into powerful medicines. 1 p.

  • utilising  (1 p.)

13.3 Viswa Colluru, the founder of Enveda Biosciences, a company that analyzes plant chemistry to unearth potential medicines, believes that AI and other techniques can *expedite* the process of discovering new medicines from nature. 1 p.

  • accelerate  (1 p.)

13.4 Unlike traditional methods for studying individual molecules, Enveda’s transformer model can *decipher* the “chemical language” of the entire sample. 1 p.

  • decode  (1 p.)

13.5 Enveda’s approach is starting to *bear fruit*. 1 p.

  • pay off  (1 p.)

14. Preface to Electromagnetism, Part 1 19 p.

Read the text and choose the best alternative.

14.1 1 p.

  • from  (1 p.)

14.2 2 p.

  • has been giving  (2 p.)

14.3 1 p.

  • substantially  (1 p.)

14.4 1 p.

  • commonly  (1 p.)

14.5 2 p.

  • as such  (2 p.)

14.6 1 p.

  • a knowledge  (1 p.)

14.7 1 p.

  • a more  (1 p.)

14.8 1 p.

  • especially  (1 p.)

14.9 2 p.

  • by  (2 p.)

14.10 1 p.

  • the subject  (1 p.)

14.11 1 p.

  • which  (1 p.)

14.12 1 p.

  • embodied  (1 p.)

14.13 1 p.

  • may  (1 p.)

14.14 2 p.

  • when  (2 p.)

14.15 1 p.

  • on  (1 p.)

15. Preface to Electromagnetism, Part 2 6 p.

Read the text and choose the best alternative from the drop-down menu to fill in the gaps. Note that the alternative “--- (nothing)” on the drop-down menu means that you wish to leave the gap blank.

15.1 1 p.

  • has been  (1 p.)

15.2 1 p.

  • have been  (1 p.)

15.3 1 p.

  • have been  (1 p.)

15.4 1 p.

  • --- (nothing)  (1 p.)

15.5 1 p.

  • --- (nothing)  (1 p.)

15.6 1 p.

  • has  (1 p.)

16. About Time 5 p.

Read the text carefully and fill in each gap in English according to the clue and using the correct form in each sentence. If there is a grammatical term or no clue, a suitable grammatical item should be inserted.

16.1 be 1 p.

  • being (1 p.)

16.2 numeral 1 p.

  • 21st (1 p.)
  • twenty-first (1 p.)

16.3 preposition 1 p.

  • in (1 p.)

16.4 characterize + preposition 1 p.

  • characterized by (1 p.)
  • characterised by (1 p.)

16.5 1 p.

  • millennium (1 p.)

Även andra korrekta uttryck godkänns.

Denna uppgift bedöms centraliserat i nämnden, vilket betyder att läraren inte utför den preliminära bedömningen. Poängen för det centraliserat bedömda svaret uppdateras automatiskt i bedömningstjänsten under censorarbetets gång. Tills svaret i fråga har bedömts märks svaret med ett streck (-) i bedömningstjänsten.

Part 4: Production

17. Production 99 p.

Write a composition of 700–1,300 characters in English on one of the topics below, following the instructions. Spaces and line breaks are not included in the character count. Please note that the recommended minimum number of characters is 700. If you write less, it is very difficult to fulfill task requirements.

Leave the three other text fields empty.

17.1 Motivational letter 99 p.

A Finnish game development company is looking for a trainee. As part of the hiring process, they are asking applicants to write a motivational letter in English, explaining why they would be the best person to hire. Write your letter.

Svaret får inte överskrida 1300 tecken. Om det givna antalet tecken överskrids leder det till poängavdrag.

De kriterier utifrån vilka skrivuppgiften bedöms finns beskrivna i en särskild tabell i Studentexamensnämndens föreskrifter om proven i det andra inhemska språket och främmande språk.
https://www.ylioppilastutkinto.fi/sv/verkstallandet-av-examen/foreskrifter-och-anvisningar/provspecifika-foreskrifter-och-anvisningar-3

Fel/problemställen markeras alltid. Varje markering behöver inte kommenteras verbalt, men om man så vill kan vilket ställe som helst preciseras i kommentarsfältet.

Om brevets inledning/avslutning saknas, -2 p.

17.2 Updating human rights? 99 p.

The United Nations Universal Declaration of Human Rights mentions: “The family is the natural and fundamental group unit of society and is entitled to protection by society and the State.” (Article 16.3) Is family still a relevant unit in modern society, as people associate with each other as found families not bound by blood or legal bonds? Write a text exploring your views.

Svaret får inte överskrida 1300 tecken. Om det givna antalet tecken överskrids leder det till poängavdrag.

De kriterier utifrån vilka skrivuppgiften bedöms finns beskrivna i en särskild tabell i Studentexamensnämndens föreskrifter om proven i det andra inhemska språket och främmande språk.
https://www.ylioppilastutkinto.fi/sv/verkstallandet-av-examen/foreskrifter-och-anvisningar/provspecifika-foreskrifter-och-anvisningar-3

Fel/problemställen markeras alltid. Varje markering behöver inte kommenteras verbalt, men om man så vill kan vilket ställe som helst preciseras i kommentarsfältet.

17.3 Welcome to our school! 99 p.

Your school is host to a group of international teachers coming to see what Finnish schools are like. You have been asked to give a welcoming speech, in which you should describe some of your own views. Write what you would say.

Svaret får inte överskrida 1300 tecken. Om det givna antalet tecken överskrids leder det till poängavdrag.

De kriterier utifrån vilka skrivuppgiften bedöms finns beskrivna i en särskild tabell i Studentexamensnämndens föreskrifter om proven i det andra inhemska språket och främmande språk.
https://www.ylioppilastutkinto.fi/sv/verkstallandet-av-examen/foreskrifter-och-anvisningar/provspecifika-foreskrifter-och-anvisningar-3

Fel/problemställen markeras alltid. Varje markering behöver inte kommenteras verbalt, men om man så vill kan vilket ställe som helst preciseras i kommentarsfältet.

Om tilltalet till publiken saknas, -2 p.

17.4 Problem solving 99 p.

What is the biggest problem humanity is facing right now? How would you solve it? Write a text describing the problem and your suggested solution(s).

Svaret får inte överskrida 1300 tecken. Om det givna antalet tecken överskrids leder det till poängavdrag.

De kriterier utifrån vilka skrivuppgiften bedöms finns beskrivna i en särskild tabell i Studentexamensnämndens föreskrifter om proven i det andra inhemska språket och främmande språk.
https://www.ylioppilastutkinto.fi/sv/verkstallandet-av-examen/foreskrifter-och-anvisningar/provspecifika-foreskrifter-och-anvisningar-3

Fel/problemställen markeras alltid. Varje markering behöver inte kommenteras verbalt, men om man så vill kan vilket ställe som helst preciseras i kommentarsfältet.

Om lösningsförslag saknas, -10 p.