Hyvän vastauksen piirteet: FI – Ruotsi, keskipitkä oppimäärä
22.9.2025
Lopulliset hyvän vastauksen piirteet 13.11.2025
Lopullisista hyvän vastauksen piirteistä ilmenevät perusteet, joiden mukaan koesuorituksen lopullinen arvostelu on suoritettu. Tieto siitä, miten arvosteluperusteita on sovellettu kokelaan koesuoritukseen, muodostuu kokelaan koesuorituksestaan saamista pisteistä, lopullisista hyvän vastauksen piirteistä ja lautakunnan määräyksissä ja ohjeissa annetuista arvostelua koskevista määräyksistä. Lopulliset hyvän vastauksen piirteet eivät välttämättä sisällä ja kuvaa tehtävien kaikkia hyväksyttyjä vastausvaihtoehtoja tai hyväksytyn vastauksen kaikkia hyväksyttyjä yksityiskohtia. Koesuorituksessa mahdollisesti olevat arvostelumerkinnät katsotaan muistiinpanoluonteisiksi, eivätkä ne tai niiden puuttuminen näin ollen suoraan kerro arvosteluperusteiden soveltamisesta koesuoritukseen.
Täydet pisteet voi saada vain vastaus, joka ei sisällä väärää tietoa. Jos avoimen kysymyksen vastauksen pituudelle on annettu merkkimäärärajoitus, seuraa sen ylittämisestä pistevähennys. Vähennys on 1 piste riippumatta kysymyksen maksimipisteistä.
Koesuorituksia ei saa kopioida. Ne ovat salassa pidettäviä asiakirjoja.
Digitaalisen kokeen arvostelupalvelun ohjeet ovat lautakunnan verkkosivuilla osoitteessa: https://www.ylioppilastutkinto.fi/fi/asiointipalvelut/ilmoittautumiset-tutkintoon-ja-koesuoritusten-arvostelu/arvostelupalvelun
Kirjoitustehtävien arvioitavat piirteet on kuvattu kriteeritaulukossa, joka on Ylioppilastutkintolautakunnan antamissa toisen kotimaisen kielen ja vieraiden kielten kokeita koskevissa määräyksissä.
https://www.ylioppilastutkinto.fi/fi/tutkinnon-toimeenpano/maaraykset-ja-ohjeet/koekohtaiset-maaraykset-ja-ohjeet/toisen-kotimaisen
Virheet/ongelmakohdat merkitään aina. Jokaista merkintää ei tarvitse kommentoida sanallisesti, mutta halutessaan mitä tahansa kohtaa voi tarkentaa kommenttikenttään.
Del 1: Hörförståelse
1. Dialog 13 p.
1.1 Vad tänker Ella spela på sommaren? 2 p.
- Datorspel (2 p.)
1.2 När hinner både Alex och Ella spela? 3 p.
- I morgon (3 p.)
1.3 Varför skaffade Erik en dålig bil? 3 p.
- Han fick den gratis (3 p.)
1.4 Vad planerar Alex och Ella att göra efter det här? 3 p.
- Gå på bio (3 p.)
1.5 Hurdant blir vädret? 2 p.
- Regnigt (2 p.)
2. Nyheter 16 p.
2.1 Vilken rubrik passar bäst för nyheten? 3 p.
- Postiljoner har allt mindre att göra (3 p.)
2.2 Vad gör maskinen som heter Mammoth? 3 p.
- Renar luften från växthusgaser (3 p.)
2.3 Vad kritiseras Mammoth för? 3 p.
- Att dess driftkostnader är större än nyttan (3 p.)
2.4 Keillä on erityisen harvoin läheinen ystävä? (2 ryhmää) Vastaa suomeksi. 4 p.
Vastauksen pituus on enintään 50 merkkiä. Ylityksestä seuraa pistevähennys.
-
Miehillä (2/0 p.) ja muissa maissa / eri maissa / ulkomailla syntyneillä / muista maista kotoisin olevilla / muista maista tulleilla/muuttaneilla / maahanmuuttajilla/ulkomaalaisilla/ulkomaalaistaustaisilla (2/0 p.).
2.5 Varför verkar det som att fler människor än tidigare har en nära vän? 3 p.
- Kriterierna för en nära vän är bredare (3 p.)
Tallenne Lyssna på texten till 2.4 och 2.5.
2.4: Det är fler män än kvinnor som säger att de saknar en nära vän. Det är också fler människor som är födda i andra länder som saknar en nära vän.3. Dumpstring 12 p.
3.1 Var ligger problemet med matsvinn enligt allmänheten? 3 p.
- Hos kunderna (3 p.)
3.2 Vad påverkades positivt i slutändan? 3 p.
- Miljön (3 p.)
3.3 Vad tänker mannen göra med böckerna han hittat? 3 p.
- Sälja dem (3 p.)
3.4 Miksi pretzeleitä pidettiin myyntikelvottomina? Vastaa suomeksi. 3 p.
Vastauksen pituus on enintään 50 merkkiä. Ylityksestä seuraa pistevähennys.
-
Osa/jotkut/moni niistä oli hajonnut / mennyt rikki. / Niitä oli hajonnut / mennyt rikki. (3/0 p.)
-
0 p.: Kaikki/ne olivat hajonneet / Osa oli vaurioitunut/vahingoittunut/liiskaantunut/litistynyt
Tallenne Lyssna på texten till 3.4.
Påsen har kastats för att en del av kringlorna i påsen hade gått sönder.4. Städtips (video) 15 p.
4.1 Hurdant är Felix kök? 3 p.
- Smutsigt (3 p.)
4.2 Vad måste man tänka på när man använder rengöringsmedlet? 3 p.
- Att man skyddar sin hud (3 p.)
4.3 Mikä on järkevintä tahrojen poistossa? Vastaa suomeksi. 3 p.
Tallenne
smartast är att angripa problemet så snabbt som möjligtVastauksen pituus on enintään 50 merkkiä. Ylityksestä seuraa pistevähennys.
-
Nopeus. / Tehokkuus. / Toimia niin nopeasti kuin mahdollista. / Puhdistaa/poistaa/putsata/hangata tahrat/ne heti. (3/0 p.)
4.4 Vad ska man vara noga med när man dammar? 3 p.
- Att trasan är torr (3 p.)
4.5 Vilket tips ges om fönstertvätt? 3 p.
- Undvik ytterdelen av glasytan (3 p.)
5. Moderna hemleveranser 15 p.
5.1 Vilken ny trend kännetecknar dagligvaruhandeln idag? 3 p.
- Att betjäna kunden så hastigt som möjligt (3 p.)
5.2 Vilket problem hade Anders genast på morgonen? 3 p.
- Att beställa mat hem så tidigt (3 p.)
5.3 Vad begränsar urvalet som man kan beställa med robotar? 3 p.
- Butikens möjlighet att välja sitt sortiment (3 p.)
5.4 Vad måste man minnas när man bokar hemleverans? 3 p.
- Att beakta hur mycket roboten kan bära (3 p.)
5.5 Miksi robotti liikennevaloissa sai Andersin hymyilemään? Vastaa suomeksi. 3 p.
Vastauksen pituus on enintään 100 merkkiä. Ylityksestä seuraa pistevähennys.
-
Kun robotti jaksoi/jaksaa/malttoi/malttaa odottaa liikennevaloissa (omaa vuoroaan / samalla tavalla kuin jalankulkijat / muu liikenne). / Kun robotti jaksoi odottaa liikennevalon vaihtumista (vihreäksi). (3/0 p.)
Tallenne Lyssna på texten till 5.5.
Och det som fick mig att le var inte att roboten var i trafikljusen utan att den faktiskt orkade vänta på att trafikljuset skulle slå om till grönt.6. Lurad vid verkstaden (video) 19 p.
Tallenne
6.6: Och där ska vi se då dels, om servicen görs på rätt sätt, och om de gör det som de säger, och sen ska vi titta om de hittar felen eller vilka fel de hittar på de här olika bilarna.6.1 Vad är typiskt för dem som är nöjda med bilservicen? 3 p.
- De slarvar med att granska resultatet (3 p.)
6.2 Hur fattar Maj sitt beslut om bilservice? 3 p.
- Hon följer sina gamla vanor (3 p.)
6.3 Hur förhåller sig Nora till arbetets kvalitet vid verkstäder? 3 p.
- Optimistisk (3 p.)
6.4 Vad har Kasper Båge och Ari Perälä gemensamt? 3 p.
- De är experter på bilteknik (3 p.)
6.5 Vad tänker Båge och Perälä göra? 3 p.
- Hitta felen på bilarna som testas (3 p.)
6.6 Mitä asioita ohjelmassa selvitetään autokorjaamoiden toiminnasta? (2 asiaa) Vastaa suomeksi. 4 p.
Vastauksen pituus on enintään 100 merkkiä. Ylityksestä seuraa pistevähennys.
Kaksi seuraavista:
-
Onko korjaus/huolto tehty oikein. (2/0 p.)
-
Onko tehty, mitä piti / mitä sanottiin/luvattiin. / Onko luvatut korjaukset tehty. / Onko asiakkaita huijattu. / valehtelevatko vioista. (2/0 p.)
-
Onko (samat) viat löydetty/tunnistettu/huomattu. / Mitä/millaisia vikoja on löydetty. (2/0 p.)
Tai:
-
Onko kaikki korjattavat kohdat löydetty ja korjattu oikein. (4 p.)
-
Huijaavatko autokorjaamot ja onko autokorjaamoiden toiminnassa eroja. (4 p.)
0 p: palvelu / palvelun laatu / miten palvelu toimii / tehdäänkö palvelu hyvin
Del 2: Läsförståelse
7. När finskt blev svenskt 12 p.
7.1 Var syns den språkliga mångsidigheten hos Vasas flora och fauna? 2 p.
- Bandet sjunger också på sin egen dialekt (2 p.)
7.2 Miksi Du och jag, ett rike, ett land on tärkeä levy Ruotsissa? (2 asiaa) Vastaa suomeksi. 4 p.
Vastauksen pituus on enintään 150 merkkiä. Ylityksestä seuraa pistevähennys.
-
Se on saavuttanut/tavoittanut ruotsalaisyleisön / koskettanut/miellyttänyt ruotsalaisyleisöä. (2/0 p.)
-
Se on tavoittanut sellaisia ruotsinsuomalaisia, jotka eivät puhu suomea. (2/0 p.)
0 p.: ei ole tehty/tarkoitettu/suunnattu/kohdistettu ruotsalaisyleisölle
En kulturgärning sanan käännös ja kaikki kulttuuriin tehdyt muut viittaukset luokiteltiin nollainfoksi, sillä rajan vetäminen hyväksyttyjen ja ei-hyväksyttyjen käännösten välillä osoittautui haastavaksi.
7.3 Varför jämförs Vasas Flora och Fauna med Leevi and the Leavings? 2 p.
- De har gemensamma drag i texterna och musiken (2 p.)
7.4 Vad hände med Mattias under civiltjänsten? 2 p.
- Han började lyssna på musik på finska (2 p.)
7.5 Vad symboliserar olika bilmärken i låttexterna? 2 p.
- Små detaljer i vardagen är viktiga (2 p.)
8. Vart tog de vägen? 10 p.
8.1 Välj den bild som bäst passar ihop med beskrivningen. 2 p.
-
(2 p.)
8.2 Välj den bild som bäst passar ihop med beskrivningen. 2 p.
-
(2 p.)
8.3 Välj den bild som bäst passar ihop med beskrivningen. 2 p.
-
(2 p.)
8.4 Välj den bild som bäst passar ihop med beskrivningen. 2 p.
-
(2 p.)
8.5 Välj den bild som bäst passar ihop med beskrivningen. 2 p.
-
(2 p.)
9. Legendariska strumpbyxor 12 p.
9.1 Läs Birka-knepet och välj det bästa alternativet. 2 p.
- att samla tomma läsk- och ölburkar (2 p.)
9.2 Läs Birka-knepet och välj det bästa alternativet. 2 p.
- lägg burken med korken före (2 p.)
9.3 Läs Birka-knepet och välj det bästa alternativet. 2 p.
- och lägg mobilen i ena byxbenet (2 p.)
9.4 Läs Birka-knepet och välj det bästa alternativet. 2 p.
- att du ska stanna genast (2 p.)
9.5 Läs Birka-knepet och välj det bästa alternativet. 2 p.
- när du svarar (2 p.)
9.6 Läs Birka-knepet och välj det bästa alternativet. 2 p.
- hur långt du gått under natten (2 p.)
10. Stockholms bästa träningsrundor 9 p.
10.1 Hur hjälper Stockholms stad invånare att ta hand om sin hälsa? 3 p.
- Man kan sporta även utan att betala (3 p.)
10.2 Milloin Innocent keskeyttää salijäsenyytensä? Vastaa suomeksi. 3 p.
Vastauksen pituus on enintään 100 merkkiä. Ylityksestä seuraa pistevähennys.
-
Kun on kyllin/tarpeeksi hyvä sää/keli treenata/urheilla/harjoitella ulkona. (3/0 p.)
0 p.: luonnossa liikkuminen / ulkoilu
0 p: kun säät paranevat / lämpenevät / keväällä
10.3 Vad kan man göra på backen om man inte vill träna? 3 p.
- Beundra den vackra vyn (3 p.)
11. Dialekter 9 p.
11.1 Vad hände när Daniel var 20 år gammal? 3 p.
- Han började tala standardspråk (3 p.)
11.2 Vad är typiskt för finlandssvenskan i Åbo? 3 p.
- Den saknar unika drag (3 p.)
11.3 Miten Helsingissä asuminen on vaikuttanut kolmikon asenteeseen omia murteitaan kohtaan? Vastaa suomeksi. 3 p.
Vastauksen pituus on enintään 150 merkkiä. Ylityksestä seuraa pistevähennys.
-
He ovat tulleet ylpeiksi murteistaan / oppineet tuntemaan ylpeyttä murteistaan / kokemaan ylpeyttä murteistaan / He ovat ylpeitä murteistaan. (3/0 p.)
0 p. : He ovat oppineet arvostamaan murteitaan. / Asenne omia murteita kohtaan on muuttunut / tullut positiivisemmaksi. / Murteista on tullut osa heidän identiteettiään.
12. Drömyrke inom modebranschen 11 p.
12.1 Vad uppmuntrade Effi Bangura att välja modebranschen? 2 p.
- Under studietiden fick hon veta mera om karriärmöjligheterna (2 p.)
12.2 Varför bytte Effi Bangura bransch? 2 p.
- Hon ville ha ett meningsfullt arbete (2 p.)
12.3 Vad var en viktig vändpunkt i Effi Banguras liv? 2 p.
- Hon började se sig själv som expert (2 p.)
12.4 Minkä haasteen Effi Bangura kohtaa etenkin somessa? Vastaa suomeksi. 3 p.
Vastauksen pituus on enintään 100 merkkiä. Ylityksestä seuraa pistevähennys.
-
Ettei vertaa/vertaisi itseään muihin. / Olla vertaamatta itseään muihin. / Hän vertaa itseään muihin. / On vaikeaa olla vertaamatta itseään muihin alalla oleviin. (3/0 p.)
0 p.: On vaikea olla oma itsensä / varma itsestään / oma riittämättömyyden tunne.
12.5 Vad är Effi Bangura speciellt glad över? 2 p.
- Att hon får betalt för sitt drömyrke (2 p.)
13. Berättelser om livet och kärleken 12 p.
13.1 Mitkä seikat erottavat helppolukuisen Bultande hjärtan -kirjan niin sanotuista tavallisista kirjoista? (2 asiaa) Vastaa suomeksi. 4 p.
Vastauksen pituus on enintään 150 merkkiä. Ylityksestä seuraa pistevähennys.
-
Isompi/suurempi fontti/teksti. (2/0 p.)
-
Enemmän/monia/paljon rivinvaihtoja/rivivälejä. (2/0 p.)
0 p.: kappalejaot
Helppo kieli = nollainfoa
13.2 Vad är idén bakom lättlästa böcker? 2 p.
- Att var och en kan njuta av litteratur (2 p.)
13.3 Vem blir utan kärlek i Otto Donners dikt? 2 p.
- Albert (2 p.)
13.4 Vilken vana har huvudpersonen i Heidi von Wrights dikt? 2 p.
- Hen ligger på sitt favoritställe (2 p.)
13.5 Vad är bokens största fördel? 2 p.
- Den är engagerande (2 p.)
Del 3: Ordförråd och strukturer
14. Grillning – ett nordiskt måste 15 p.
14.1 1 p.
- av (1 p.)
14.2 1 p.
- god (1 p.)
14.3 1 p.
- använde (1 p.)
14.4 1 p.
- som (1 p.)
14.5 1 p.
- högtider (1 p.)
14.6 1 p.
- kyckling (1 p.)
14.7 1 p.
- har blivit (1 p.)
14.8 1 p.
- för att (1 p.)
14.9 1 p.
- efterrätt (1 p.)
14.10 1 p.
- serveras (1 p.)
14.11 1 p.
- mer (1 p.)
14.12 1 p.
- kan (1 p.)
14.13 1 p.
- till och med (1 p.)
14.14 1 p.
- fokus (1 p.)
14.15 1 p.
- är grillning en kär tradition (1 p.)
15. Vinrankor på balkongen 5 p.
15.1 1 p.
- många olika arter av (1 p.)
15.2 1 p.
- kan du få mera information (1 p.)
15.3 1 p.
- växtnäring som man kan blanda (1 p.)
15.4 1 p.
- deras kärnor ska man inte äta (1 p.)
15.5 1 p.
- använda dem till att göra vin (1 p.)
16. Chefen ringer 15 p.
16.1 Översätt Niklas replik till svenska. 3 p.
| Chef: | Hallå Niklas, det är chefen här från ditt sommarjobb. Hur har du haft det? |
| Niklas: | Erinomaisesti! Olen oppinut paljon ja viihdyn hyvin. |
-
Utmärkt!/Fantastiskt!/Perfekt!/Underbart!/Toppen!/Utomordentligt! (1/0 p.) Jag har lärt mig mycket (1/0 p.) och (jag) trivs bra / stortrivs / mycket bra / (mycket) fint (här) (1/0 p.).
16.2 Översätt Niklas replik till svenska. 3 p.
| Chef: | Det är skönt att höra. Vi önskar att du kunde jobba några extra timmar nästa vecka på grund av en stor kundbeställning. |
| Niklas: | Sopii! Mistä päivistä on kyse? |
-
(Det) passar / (Det) går (bra)! / (Det) låter bra! / Javisst! / Det fungerar/funkar/lyckas / gärna/absolut (1/0 p.). Vilka dagar (1/0 p.) gäller det / är det fråga om / skulle det vara / handlar det om / pratar vi/du om / tänker du på / har du tänkt på / menar du/ni (1/0 p.)?
16.3 Översätt Niklas replik till svenska. 3 p.
| Chef: | Vi skulle behöva dig på måndag och onsdag eftermiddag samt hela fredagen. |
| Niklas: | Tarkistan kalenterini. Näyttää tyhjältä, joten voin tulla. |
-
Jag kollar/chekar / ska kolla/checka i kalendern / (i) min kalender (1/0 p.). Det ser tomt/ledigt/blankt ut (1/0 p.), så jag kan komma (1/0 p.).
16.4 Översätt Niklas replik till svenska. 3 p.
| Chef: | Perfekt! Tack så mycket för din flexibilitet, Niklas. Det är verkligen uppskattat. |
| Niklas: | Olen iloinen, että voin auttaa, kun tarvitsette minua. |
-
Jag är glad (1/0 p.) att kunna hjälpa / att jag kan hjälpa (till) (1/0 p.) när ni/du behöver mig / när jag behövs (1/0 p.).
16.5 Översätt Niklas replik till svenska. 3 p.
| Chef: | Tack, då räknar vi med dig! |
| Niklas: | Nähdään ensi viikolla! Hyvää viikonloppua! |
- Vi ses (1/0 p.) nästa vecka (1/0 p.)! (Ha en) trevlig helg! / (Ha ett) trevligt veckoslut! (1/0 p.)
Del 4: Skriftlig framställning
17. Kort skrivuppgift 33 p.
Valitse seuraavista kohdista vain toinen, johon vastaat ruotsiksi.
Kirjoitussuorituksen pituus: 200–350 merkkiä. Välilyöntejä ja rivinvaihtoja ei lasketa mukaan merkkimäärään. Merkkimäärän alarajan alittava vastaus ei anna riittävää näyttöä kielitaidosta eikä siten voi yltää korkeimpiin pisteisiin. Noudata ohjeita.
Jätä toinen vastauskenttä tyhjäksi.
17.1 Peppande meddelande 33 p.
Vastauksen pituus on enintään 350 merkkiä. Ylityksestä seuraa pistevähennys.
17.2 Allt gick åt skogen 33 p.
Vastauksen pituus on enintään 350 merkkiä. Ylityksestä seuraa pistevähennys.
18. Längre skrivuppgift 66 p.
Valitse seuraavista kohdista vain toinen, johon vastaat ruotsiksi.
Kirjoitussuorituksen pituus: 400–600 merkkiä. Välilyöntejä ja rivinvaihtoja ei lasketa mukaan merkkimäärään. Merkkimäärän alarajan alittava vastaus ei anna riittävää näyttöä kielitaidosta eikä siten voi yltää korkeimpiin pisteisiin. Noudata ohjeita.
Jätä toinen vastauskenttä tyhjäksi.
18.1 Skolmat i mångas smak 66 p.
Vastauksen pituus on enintään 600 merkkiä. Ylityksestä seuraa pistevähennys.
18.2 Debatt om myndighetsålder 66 p.
Vastauksen pituus on enintään 600 merkkiä. Ylityksestä seuraa pistevähennys.