Hyvän vastauksen piirteet: FI – Ruotsi, keskipitkä oppimäärä (kuulovammaiset)

22.9.2025

Lopulliset hyvän vastauksen piirteet 13.11.2025

Lopullisista hyvän vastauksen piirteistä ilmenevät perusteet, joiden mukaan koesuorituksen lopullinen arvostelu on suoritettu. Tieto siitä, miten arvosteluperusteita on sovellettu kokelaan koesuoritukseen, muodostuu kokelaan koesuorituksestaan saamista pisteistä, lopullisista hyvän vastauksen piirteistä ja lautakunnan määräyksissä ja ohjeissa annetuista arvostelua koskevista määräyksistä. Lopulliset hyvän vastauksen piirteet eivät välttämättä sisällä ja kuvaa tehtävien kaikkia hyväksyttyjä vastausvaihtoehtoja tai hyväksytyn vastauksen kaikkia hyväksyttyjä yksityiskohtia. Koesuorituksessa mahdollisesti olevat arvostelumerkinnät katsotaan muistiinpanoluonteisiksi, eivätkä ne tai niiden puuttuminen näin ollen suoraan kerro arvosteluperusteiden soveltamisesta koesuoritukseen.

Täydet pisteet voi saada vain vastaus, joka ei sisällä väärää tietoa. Jos avoimen kysymyksen vastauksen pituudelle on annettu merkkimäärärajoitus, seuraa sen ylittämisestä pistevähennys. Vähennys on 1 piste riippumatta kysymyksen maksimipisteistä.

Koesuorituksia ei saa kopioida. Ne ovat salassa pidettäviä asiakirjoja.

Digitaalisen kokeen arvostelupalvelun ohjeet ovat lautakunnan verkkosivuilla osoitteessa: https://www.ylioppilastutkinto.fi/fi/asiointipalvelut/ilmoittautumiset-tutkintoon-ja-koesuoritusten-arvostelu/arvostelupalvelun

Kirjoitustehtävien arvioitavat piirteet on kuvattu kriteeritaulukossa, joka on Ylioppilastutkintolautakunnan antamissa toisen kotimaisen kielen ja vieraiden kielten kokeita koskevissa määräyksissä.
https://www.ylioppilastutkinto.fi/fi/tutkinnon-toimeenpano/maaraykset-ja-ohjeet/koekohtaiset-maaraykset-ja-ohjeet/toisen-kotimaisen

Virheet/ongelmakohdat merkitään aina. Jokaista merkintää ei tarvitse kommentoida sanallisesti, mutta halutessaan mitä tahansa kohtaa voi tarkentaa kommenttikenttään.

Del 1: Läsförståelse

1. När finskt blev svenskt 12 p.

Läs texten i materialet och svara på frågorna.

1.1 Var syns den språkliga mångsidigheten hos Vasas flora och fauna? 2 p.

  • Bandet sjunger också på sin egen dialekt  (2 p.)

1.2 Miksi Du och jag, ett rike, ett land on tärkeä levy Ruotsissa? (2 asiaa) Vastaa suomeksi. 4 p.

Vastauksen pituus on enintään 150 merkkiä. Ylityksestä seuraa pistevähennys.

  • Se on saavuttanut/tavoittanut ruotsalaisyleisön / koskettanut/miellyttänyt ruotsalaisyleisöä. (2/0 p.)

  • Se on tavoittanut sellaisia ruotsinsuomalaisia, jotka eivät puhu suomea. (2/0 p.)

0 p.: ei ole tehty/tarkoitettu/suunnattu/kohdistettu ruotsalaisyleisölle

En kulturgärning sanan käännös ja kaikki kulttuuriin tehdyt muut viittaukset luokiteltiin nollainfoksi, sillä rajan vetäminen hyväksyttyjen ja ei-hyväksyttyjen käännösten välillä osoittautui haastavaksi.

1.3 Varför jämförs Vasas Flora och Fauna med Leevi and the Leavings? 2 p.

  • De har gemensamma drag i texterna och musiken  (2 p.)

1.4 Vad hände med Mattias under civiltjänsten? 2 p.

  • Han började lyssna på musik på finska  (2 p.)

1.5 Vad symboliserar olika bilmärken i låttexterna? 2 p.

  • Små detaljer i vardagen är viktiga  (2 p.)

2. Vart tog de vägen? 10 p.

På olika nätsidor söker man efter försvunna föremål eller personer som man vill hitta. Läs inläggen och välj sedan den bild som bäst passar ihop med beskrivningen.

2.1 Välj den bild som bäst passar ihop med beskrivningen. 2 p.

  •  (2 p.)
Kannettava tietokone, jonka vasemmassa portissa kiinni lyhyt latausjohto. Oikeassa portissa pienehkö muistitikku. Kannessa valkoinen nelikulmainen tarra.

2.2 Välj den bild som bäst passar ihop med beskrivningen. 2 p.

  •  (2 p.)
Valkoinen uudehko henkilöauto ja kuomullinen mustavalkoinen peräkärry.

2.3 Välj den bild som bäst passar ihop med beskrivningen. 2 p.

  •  (2 p.)
Teini-ikäinen tyttö, jolla vaalea kihara tukka. Päällään hänellä on T-paita, värikäs kukkakuvioinen hame ja sandaalit.

2.4 Välj den bild som bäst passar ihop med beskrivningen. 2 p.

  •  (2 p.)
Alakouluikäinen poika, jolla lyhyet vaaleat hiukset ja leveä hymy. Hänellä on jalkapallo ja keltainen polkupyörä, jossa ruskea satula.

2.5 Välj den bild som bäst passar ihop med beskrivningen. 2 p.

  •  (2 p.)
Ostoskadulla kerrostalojen lähellä nuori nainen, jolla koira ja ruudullinen kassi. Päässä hänellä on lippis. Naisen urheilutoppi on hihaton.

3. Legendariska strumpbyxor 12 p.

Birka-knep handlar om en spalt i K-köpmännens Birka-tidning dit läsarna får sända in nyttiga vardagstips. Särskilt tips med strumpbyxor är vanliga och många av dem har blivit rentav legendariska.

3.1 Läs Birka-knepet och välj det bästa alternativet. 2 p.

  • att samla tomma läsk- och ölburkar  (2 p.)

3.2 Läs Birka-knepet och välj det bästa alternativet. 2 p.

  • lägg burken med korken före  (2 p.)

3.3 Läs Birka-knepet och välj det bästa alternativet. 2 p.

  • och lägg mobilen i ena byxbenet  (2 p.)

3.4 Läs Birka-knepet och välj det bästa alternativet. 2 p.

  • att du ska stanna genast  (2 p.)

3.5 Läs Birka-knepet och välj det bästa alternativet. 2 p.

  • när du svarar  (2 p.)

3.6 Läs Birka-knepet och välj det bästa alternativet. 2 p.

  • hur långt du gått under natten  (2 p.)

4. Stockholms bästa träningsrundor 9 p.

Läs texten i materialet och svara på frågorna.

4.1 Hur hjälper Stockholms stad invånare att ta hand om sin hälsa? 3 p.

  • Man kan sporta även utan att betala  (3 p.)

4.2 Milloin Innocent keskeyttää salijäsenyytensä? Vastaa suomeksi. 3 p.

Vastauksen pituus on enintään 100 merkkiä. Ylityksestä seuraa pistevähennys.

  • Kun on kyllin/tarpeeksi hyvä sää/keli treenata/urheilla/harjoitella ulkona. (3/0 p.)

0 p.: luonnossa liikkuminen / ulkoilu

0 p: kun säät paranevat / lämpenevät / keväällä

4.3 Vad kan man göra på backen om man inte vill träna? 3 p.

  • Beundra den vackra vyn  (3 p.)

5. Dialekter 9 p.

Läs texten i materialet och svara på frågorna.

5.1 Vad hände när Daniel var 20 år gammal? 3 p.

  • Han började tala standardspråk  (3 p.)

5.2 Vad är typiskt för finlandssvenskan i Åbo? 3 p.

  • Den saknar unika drag  (3 p.)

5.3 Miten Helsingissä asuminen on vaikuttanut kolmikon asenteeseen omia murteitaan kohtaan? Vastaa suomeksi. 3 p.

Vastauksen pituus on enintään 150 merkkiä. Ylityksestä seuraa pistevähennys.

  • He ovat tulleet ylpeiksi murteistaan / oppineet tuntemaan ylpeyttä murteistaan / kokemaan ylpeyttä murteistaan / He ovat ylpeitä murteistaan. (3/0 p.)

0 p. : He ovat oppineet arvostamaan murteitaan. / Asenne omia murteita kohtaan on muuttunut / tullut positiivisemmaksi. / Murteista on tullut osa heidän identiteettiään.

6. Drömyrke inom modebranschen 11 p.

Läs texten i materialet och svara på frågorna.

6.1 Vad uppmuntrade Effi Bangura att välja modebranschen? 2 p.

  • Under studietiden fick hon veta mera om karriärmöjligheterna  (2 p.)

6.2 Varför bytte Effi Bangura bransch? 2 p.

  • Hon ville ha ett meningsfullt arbete  (2 p.)

6.3 Vad var en viktig vändpunkt i Effi Banguras liv? 2 p.

  • Hon började se sig själv som expert  (2 p.)

6.4 Minkä haasteen Effi Bangura kohtaa etenkin somessa? Vastaa suomeksi. 3 p.

Vastauksen pituus on enintään 100 merkkiä. Ylityksestä seuraa pistevähennys.

  • Ettei vertaa/vertaisi itseään muihin. / Olla vertaamatta itseään muihin. / Hän vertaa itseään muihin. / On vaikeaa olla vertaamatta itseään muihin alalla oleviin. (3/0 p.)

0 p.: On vaikea olla oma itsensä / varma itsestään / oma riittämättömyyden tunne.

6.5 Vad är Effi Bangura speciellt glad över? 2 p.

  • Att hon får betalt för sitt drömyrke  (2 p.)

7. Berättelser om livet och kärleken 12 p.

Läs texten i materialet och svara på frågorna.

7.1 Mitkä seikat erottavat helppolukuisen Bultande hjärtan -kirjan niin sanotuista tavallisista kirjoista? (2 asiaa) Vastaa suomeksi. 4 p.

Vastauksen pituus on enintään 150 merkkiä. Ylityksestä seuraa pistevähennys.

  • Isompi/suurempi fontti/teksti. (2/0 p.)

  • Enemmän/monia/paljon rivinvaihtoja/rivivälejä. (2/0 p.)

0 p.: kappalejaot

Helppo kieli = nollainfoa

7.2 Vad är idén bakom lättlästa böcker? 2 p.

  • Att var och en kan njuta av litteratur  (2 p.)

7.3 Vem blir utan kärlek i Otto Donners dikt? 2 p.

  • Albert  (2 p.)

7.4 Vilken vana har huvudpersonen i Heidi von Wrights dikt? 2 p.

  • Hen ligger på sitt favoritställe  (2 p.)

7.5 Vad är bokens största fördel? 2 p.

  • Den är engagerande  (2 p.)

Del 2: Ordförråd och strukturer

8. Grillning – ett nordiskt måste 15 p.

Läs texten och välj på varje punkt det alternativ som bäst passar in i sammanhanget.

8.1 1 p.

  • av (1 p.)

8.2 1 p.

  • god (1 p.)

8.3 1 p.

  • använde (1 p.)

8.4 1 p.

  • som (1 p.)

8.5 1 p.

  • högtider (1 p.)

8.6 1 p.

  • kyckling (1 p.)

8.7 1 p.

  • har blivit (1 p.)

8.8 1 p.

  • för att (1 p.)

8.9 1 p.

  • efterrätt (1 p.)

8.10 1 p.

  • serveras (1 p.)

8.11 1 p.

  • mer (1 p.)

8.12 1 p.

  • kan (1 p.)

8.13 1 p.

  • till och med (1 p.)

8.14 1 p.

  • fokus (1 p.)

8.15 1 p.

  • är grillning en kär tradition (1 p.)

9. Vinrankor på balkongen 5 p.

Läs texten och välj det alternativ som passar bäst in i sammanhanget.

9.1 1 p.

  • många olika arter av  (1 p.)

9.2 1 p.

  • kan du få mera information  (1 p.)

9.3 1 p.

  • växtnäring som man kan blanda  (1 p.)

9.4 1 p.

  • deras kärnor ska man inte äta  (1 p.)

9.5 1 p.

  • använda dem till att göra vin  (1 p.)

10. Chefen ringer 15 p.

Läs först dialogen och översätt sedan Niklas repliker till svenska.

10.1 Översätt Niklas replik till svenska. 3 p.

Chef:Hallå Niklas, det är chefen här från ditt sommarjobb. Hur har du haft det?
Niklas:Erinomaisesti! Olen oppinut paljon ja viihdyn hyvin.
  • Utmärkt!/Fantastiskt!/Perfekt!/Underbart!/Toppen!/Utomordentligt! (1/0 p.) Jag har lärt mig mycket (1/0 p.) och (jag) trivs bra / stortrivs / mycket bra / (mycket) fint (här) (1/0 p.).

10.2 Översätt Niklas replik till svenska. 3 p.

Chef:Det är skönt att höra. Vi önskar att du kunde jobba några extra timmar nästa vecka på grund av en stor kundbeställning.
Niklas:Sopii! Mistä päivistä on kyse?
  • (Det) passar / (Det) går (bra)! / (Det) låter bra! / Javisst! / Det fungerar/funkar/lyckas / gärna/absolut (1/0 p.). Vilka dagar (1/0 p.) gäller det / är det fråga om / skulle det vara / handlar det om / pratar vi/du om / tänker du på / har du tänkt på / menar du/ni (1/0 p.)?

10.3 Översätt Niklas replik till svenska. 3 p.

Chef:Vi skulle behöva dig på måndag och onsdag eftermiddag samt hela fredagen.
Niklas:Tarkistan kalenterini. Näyttää tyhjältä, joten voin tulla.
  • Jag kollar/chekar / ska kolla/checka i kalendern / (i) min kalender (1/0 p.). Det ser tomt/ledigt/blankt ut (1/0 p.), så jag kan komma (1/0 p.).

10.4 Översätt Niklas replik till svenska. 3 p.

Chef:Perfekt! Tack så mycket för din flexibilitet, Niklas. Det är verkligen uppskattat.
Niklas:Olen iloinen, että voin auttaa, kun tarvitsette minua.
  • Jag är glad (1/0 p.) att kunna hjälpa / att jag kan hjälpa (till) (1/0 p.) när ni/du behöver mig / när jag behövs (1/0 p.).

10.5 Översätt Niklas replik till svenska. 3 p.

Chef:Tack, då räknar vi med dig!
Niklas:Nähdään ensi viikolla! Hyvää viikonloppua!
  • Vi ses (1/0 p.) nästa vecka (1/0 p.)! (Ha en) trevlig helg! / (Ha ett) trevligt veckoslut! (1/0 p.)

Del 3: Skriftlig framställning

11. Kort skrivuppgift 33 p.

Valitse seuraavista kohdista vain toinen, johon vastaat ruotsiksi.

Kirjoitussuorituksen pituus: 200–350 merkkiä. Välilyöntejä ja rivinvaihtoja ei lasketa mukaan merkkimäärään. Merkkimäärän alarajan alittava vastaus ei anna riittävää näyttöä kielitaidosta eikä siten voi yltää korkeimpiin pisteisiin. Noudata ohjeita.

Jätä toinen vastauskenttä tyhjäksi.

11.1 Peppande meddelande 33 p.

Kaverisi on menossa työpaikkahaastatteluun, ja häntä jännittää tosi paljon. Kirjoita hänelle kannustava someviesti ja anna muutama hyvä vinkki.

Vastauksen pituus on enintään 350 merkkiä. Ylityksestä seuraa pistevähennys.

    11.2 Allt gick åt skogen 33 p.

    Perheenjäsenesi on unohtanut hoitaa sinulle tärkeän asian. Mitä tapahtui ja mitä unohtamisesta seurasi? Kerro hänelle tapahtumista Whatsapp-viestillä.

    Vastauksen pituus on enintään 350 merkkiä. Ylityksestä seuraa pistevähennys.

    12. Längre skrivuppgift 66 p.

    Valitse seuraavista kohdista vain toinen, johon vastaat ruotsiksi.

    Kirjoitussuorituksen pituus: 400–600 merkkiä. Välilyöntejä ja rivinvaihtoja ei lasketa mukaan merkkimäärään. Merkkimäärän alarajan alittava vastaus ei anna riittävää näyttöä kielitaidosta eikä siten voi yltää korkeimpiin pisteisiin. Noudata ohjeita.

    Jätä toinen vastauskenttä tyhjäksi.

    12.1 Skolmat i mångas smak 66 p.

    Kouluruoka puhuttaa vuodesta toiseen. Miksi se ei maistu kaikille? Millaista ruokaa mielestäsi pitäisi tarjota? Miten kehittäisit ruokailuhetkeä? Kirjoita kantaa ottava teksti verkkolehden yleisöpalstalle. Voit käyttää aineiston videota inspiraation lähteenä.

    Vastauksen pituus on enintään 600 merkkiä. Ylityksestä seuraa pistevähennys.

    12.2 Debatt om myndighetsålder 66 p.

    Olet moderaattorina nuorten parlamentin väittelyssä, jonka aiheena on täysi-ikäisyyden rajan laskeminen 16 vuoteen. Pidät loppupuheenvuoron, jossa käsittelet sitä, mitä etuja ja haittoja ikärajan laskemisessa on tullut esille väittelyssä. Voit kertoa myös omia mielipiteitäsi ja kokemuksiasi. Kirjoita puheenvuoro.

    Vastauksen pituus on enintään 600 merkkiä. Ylityksestä seuraa pistevähennys.