Beskrivningar av goda svar: SV – Finska, lång lärokurs
22.9.2025
Preliminära beskrivningar av goda svar 22.9.2025
De preliminära beskrivningarna av goda svar utgör en riktgivande beskrivning av de svar som förväntas på uppgifterna i provet. De är i första hand ämnade som stöd för den preliminära bedömningen. De preliminära beskrivningarna av goda svar innehåller och beskriver inte nödvändigtvis alla godkända svar. De preliminära beskrivningarna av goda svar utgör inte en del av den uppgift om hur bedömningsgrunderna tillämpats på en enskild examinands provprestation som avses i Studentexamensnämndens allmänna föreskrifter och anvisningar. De preliminära beskrivningarna av goda svar är inte bindande för Studentexamensnämnden då grunderna för den slutgiltiga bedömningen fastställs.
Fulla poäng kan endast ges för ett svar som inte innehåller felaktig information. Om längden på svaret på en öppen fråga är begränsat till ett visst antal tecken, leder en överskridning av teckenantalet till poängavdrag. Avdraget är 1 poäng oberoende av maximipoängen för frågan.
Provprestationerna får inte kopieras. De är sekretessbelagda handlingar.
Anvisningarna om bedömningstjänsten för det elektroniska provet är åtkomliga på nämndens webbplats via länken: https://www.ylioppilastutkinto.fi/sv/webbtjanster/anmalan-till-examen-och-bedomning-av-provprestationer/anvandarinstruktion
De kriterier utifrån vilka skrivuppgiften bedöms finns beskrivna i en särskild tabell i Studentexamensnämndens föreskrifter om proven i det andra inhemska språket och främmande språk.
https://www.ylioppilastutkinto.fi/sv/verkstallandet-av-examen/foreskrifter-och-anvisningar/provspecifika-foreskrifter-och-anvisningar-3
Fel/problemställen markeras alltid. Varje markering behöver inte kommenteras verbalt, men om man så vill kan vilket ställe som helst preciseras i kommentarsfältet.
Osa 1: Kuullun ymmärtäminen
1. Levylautakunta 9 p.
1.1 Mikä kappaleessa erityisesti ihastutti Aukusti Koivistoa? 3 p.
- Taustoja soitti oikea yhtye. (3 p.)
1.2 Mikä sanoituksissa teki Heidi Kyröön vaikutuksen? 3 p.
- Päähenkilö ajattelee entistä kumppaniaan niin lämpimästi. (3 p.)
1.3 Miksi Jaakko Laitinen antoi niin huonot pisteet? 3 p.
- Kappale tuntui tavanomaiselta. (3 p.)
2. Päiväperhosten kuvaaminen 15 p.
2.1 Miten varjo vaikuttaa päiväperhosten kuvaamiseen? 3 p.
- Se huijaa perhosen koreilemaan kameralle. (3 p.)
2.2 Miten Jussi Murtosaaren harrastus on muuttunut? 2 p.
- Sittemmin hän on siirtynyt vangitsemaan perhosia vain kuviin. (2 p.)
2.3 Miten nykyajan tekniikka Murtosaaren mielestä helpottaa kuvaamista? 3 p.
- Se on armollisempi ihmisen hitaille reflekseille. (3 p.)
2.4 Mitä Murtosaari kertoo perhosten eliniästä? 2 p.
- Jotkut perhoslajit saattavat elää lähes vuoden verran. (2 p.)
2.5 Vilken betydelse har fjärilarnas utseende enligt Murtosaari? Svara på svenska. 3 p.
Svaret får inte överskrida 100 tecken. Om det givna antalet tecken överskrids leder det till poängavdrag.
- Det hjälper fjärilarna att hitta en partner. (3/0 p.)
Inspelningen Kuuntele katkelma, joka liittyy kysymykseen 2.5.
Mut sit jos aatellaan perhosten kannalta, niin niillähän se parinmuodostus on on ihan visuaalista eli tarkoittaa sitä, et koiraat tuolla lentelee ehkä meistä vähän päättömänkin näkösesti ja etsii niitä naaraita ja se perustuu ihan siihen, että ne löytää tuttuja värejä ja tuttuja kuvioita, jonka perään ne sitten menee.2.6 Miten ilmastonmuutos on vaikuttanut Suomen perhoskantaan? 2 p.
- Suomen perhoslajien määrä on kasvanut nopeasti. (2 p.)
3. Varikkounelmia (video) 14 p.
Inspelningen
3.2 Ne saa silleen kiertämään sateenkaaren väreissä tätä autoa sellasena pulssina. Silleen ne on ylleensä päällä.3.1 Minkä asian Noora on juuri saanut päätökseen? 2 p.
- Auton kausihuollon (2 p.)
3.2 Hur beskriver Noora ljusen som går runt hennes bil? (2 saker) Svara på svenska. 4 p.
Svaret får inte överskrida 100 tecken. Om det givna antalet tecken överskrids leder det till poängavdrag.
- De är i regnbågens färger (2/0 p.)
- De pulserar / blinkar / färgerna ändrar (2/0 p.)
3.3 Mikä on Tiian tavoite lauantain kisoissa? 2 p.
- Edetä kilpailussa jatkoon (2 p.)
3.4 Mikä jokamieskilpailujen lähdössä stressaa Tiiaa? 2 p.
- Lähtövalot poikkeavat tavallisista jokamiesluokan valoista. (2 p.)
3.5 Minkälaisten asioiden kanssa Elena kamppailee? 2 p.
- Hän maalailee uhkakuvia mielessään. (2 p.)
3.6 Mistä syystä Noora arvostaa autoharrastusta? 2 p.
- Yhteisöstä löytyy talkoohenkeä. (2 p.)
4. Kestävä vedenkäyttö 16 p.
4.1 Mitä vesivastuullisuudella tarkoitetaan Suvi Sojamon mukaan? 3 p.
- Monia näkökulmia huomioivaa vedenkulutusta (3 p.)
4.2 Mitä Suvi Sojamo kertoo yritysten vedenkäytöstä? 3 p.
- Sen kestävyyttä pitää parantaa uusilla toimenpiteillä. (3 p.)
4.3 Mitä Antti Rautavaara pitää tärkeänä veden käyttämisessä? 3 p.
- Kaikilla on oikeus käyttää vettä perustarpeisiin. (3 p.)
4.4 Vilken fördel och nackdel nämner Sojamo då det gäller odling av så kallade lyxprodukter i Andalusien? Svara på svenska. 4 p.
Svaret får inte överskrida 100 tecken. Om det givna antalet tecken överskrids leder det till poängavdrag.
- Man tjänar bättre genom att odla dem (2/0 p.) men samtidigt använder de mycket vatten på områden där det är brist på vatten. (2/0 p.)
Inspelningen Kuuntele katkelma, joka liittyy kysymykseen 4.4.
sinne on istutettu avokado- ja mangopuita, manteleita, koska niistä saa paremman tuoton mutta ne vaatii myös paljon enemmän vettä eli siellä joudutaan ehkä ihan niin ku palaamaan aikaisempiin viljelykasveihin, miettimään sitä että voidaanko niinku tälläsiä vähän niinku luksuselintarvikkeita varsinkin perustellusti edelleen sitten näillä kuivilla alueilla tuottaa4.5 Mitä meidän pitäisi kuluttajina ottaa Sojamon mukaan huomioon? 3 p.
- Tuotantopaikan vesitilanne (3 p.)
5. Maanviljely kärvistelee 15 p.
5.1 Mitä mieltä keskustelijat ovat Marko Erlandin päätöksestä vuokrata peltonsa? 3 p.
- Se vaikuttaa hänen kannaltaan järkevältä. (3 p.)
5.2 Mitä asiaa keskustelijat pohtivat? 3 p.
- Kotimaisen ruoan saatavuus on tärkeää taata. (3 p.)
5.3 Mistä viljelijöiden ongelmasta Johanna puhuu? 3 p.
- Tuotantokustannukset ovat kasvaneet. (3 p.)
5.4 Miten Suomessa pyritään edistämään ruokaturvaa? 3 p.
- Kehittämällä uudenlaista ravintoa (3 p.)
5.5 Millaista ruokaa Johanna suosii? 3 p.
- Perinteisistä aineksista koostuvaa (3 p.)
6. Onko etelänlomissa enää mitään järkeä? 17 p.
6.1 Miten vesipula näkyy turisteille Espanjassa Maija Salmen mukaan? 3 p.
- Kaikkia neuvotaan säännöstelemään vedenkäyttöään. (3 p.)
6.2 Vilka är orsakerna till lokalbefolkningens frustration över turisterna? (2 saker) Svara på svenska. 4 p.
Svaret får inte överskrida 150 tecken. Om det givna antalet tecken överskrids leder det till poängavdrag.
- Det är brist på bostäder/ Det finns mer semesterbostäder än långtida hyresbostäder (2/0 p.)
- Höga boendekostnader/Lönerna är låga (2/0 p.)
Inspelningen Kuuntele katkelma, joka liittyy kysymykseen 6.2.
Viha on ehkä liian vahva sana, mut vahva ärtymys, se ois ehkä oikeampi, suurta turismiin turhautumista on täällä kyllä ihan ehkä ymmärrettävistä syistä siinä mielessä että asuntopulahan on iso syy siihen, loma-asuntoja on paljon enemmän nykyään ja melkein markkinoilla enemmän kuin pitkäaikaisempia vuokra-asuntoja, ja sitten suurin osa espanjalaisista kuuluu niin sanotusti tähän mil-euriseen ryhmään, eli tienaa hieman yli tuhat euroa kuussa, sillä ei maksella barcelonalaisten kämppien vuokria juurikaan.6.3 Mitä mieltä Salmi on turistiverosta? 3 p.
- Sen hyöty on kyseenalainen. (3 p.)
6.4 På vilka två sätt försöker man som bäst åtgärda turismproblemen i Spanien? Svara på svenska. 4 p.
Svaret får inte överskrida 100 tecken. Om det givna antalet tecken överskrids leder det till poängavdrag.
- Genom att begränsa utbudet av semesterbostäder (2/0 p.)
- Genom att göra vattenförsörjningen mera effektiv. / Genom att förnya vattenledningsnätet. (2/0 p.)
Inspelningen Kuuntele katkelma, joka liittyy kysymykseen 6.4.
Se, mistä puhutaan nyt tällä hetkellä paljon on näitten loma-asuntojen vuokrauksen rajoittaminen, eli airbnb:n tapaiset palvelut ja ylipäätään se, että täällähän on myös paljon laitonta turismivuokrausta, koska tarvitaan lisenssi siihen että saa vuokrata asunnon turistien tai matkailukäyttöön. — Sitten toinen asia toinen ratkaisu on vesihuollon tehostaminen esim. Kataloniassa vettä pääsee tosi paljon hukkaan, koska vesijohtoverkosto on vanhanaikainen eikä sitä ole uudistettu asianmukaisesti.6.5 Mitä yhteistä on suomalaisten ja espanjalaisten suhtautumisessa ilmastotoimiin? 3 p.
- Niiden koetaan olevan kaukana omasta arjesta. (3 p.)
Osa 2: Luetun ymmärtäminen
7. Kolumni: Näin on marjat 16 p.
7.1 Vad orsakar finländarna besvikelse i skogen? Svara på svenska. 3 p.
Svaret får inte överskrida 100 tecken. Om det givna antalet tecken överskrids leder det till poängavdrag.
- Största delen av bären och svampen förblir oplockade. (3/0 p.)
7.2 Varför är bärplockning betydelsefullt för finländare enligt texten? (2 saker) Svara på svenska. 4 p.
Svaret får inte överskrida 150 tecken. Om det givna antalet tecken överskrids leder det till poängavdrag.
- Många plockar bär för sig själva eller för att sälja dem. (2/0 p.)
- Bärplockning är en trevlig tradition och någonting man gör tillsammans med andra. (2/0 p.)
7.3 Mitä Risto Jalkanen kertoo marjojen satoarviosta? 3 p.
- Arvio on parhaimmillaan suuntaa antava. (3 p.)
7.4 Mikä tekee sienisadon arvioinnista hankalaa? 3 p.
- Vuotuinen määrä on monien tekijöiden summa. (3 p.)
7.5 Mitä hyötyä metsään jääneistä sienistä on Jalkasen mukaan? 3 p.
- Sienistä kulkeutuu ravintoaineita muualle luontoon. (3 p.)
8. Perttu Pölösen kolme pointtia 15 p.
8.1 Miten Perttu Pölönen suhtautuu muutosvastarintaan? 3 p.
- Hän uskoo sen voivan ohjata ihmisiä toimimaan harkitummin. (3 p.)
8.2 Mitä Pölönen korostaa puhuessaan myötätunnosta? 3 p.
- Se antaa valmiuksia kohdata uudet asiat. (3 p.)
8.3 Mitä uuden teknologian kehittäjien tulisi Pölösen mukaan ottaa huomioon? 3 p.
- Käyttäjien erilaiset taustat (3 p.)
8.4 Miten moraalisesti rohkea ihminen toimii Pölösen mielestä? 3 p.
- Hän herättää keskustelua sosiaalisen median haittavaikutuksista. (3 p.)
8.5 Mikä ajatus tekstistä nousee esiin? 3 p.
- Teknologian myönteinen kehitys vaatii yhteisiä ponnistuksia. (3 p.)
9. Piki Rantanen 15 p.
9.1 Miten Piki Rantasesta tuli ihmisoikeusaktivisti? 3 p.
- Mukaan lähteminen tuntui itsestään selvältä. (3 p.)
9.2 Miksi Rantanen muutti kotipaikkakunnaltaan? 3 p.
- Hänen oli vaikea toteuttaa siellä itseään. (3 p.)
9.3 Mikä on keskeistä Rantasen taiteessa? 3 p.
- Keskittyminen hänelle tärkeisiin aiheisiin (3 p.)
9.4 Mikä seuraavista kuvaa Rantasen muuttunutta elämänasennetta? 3 p.
- Positiivinen asenne palkitsee. (3 p.)
9.5 Mikä otsikko sopisi tekstiin? 3 p.
- Piki Rantanen löysi tiensä pikkukaupungista runolavoille (3 p.)
10. Ponchon monta elämää 14 p.
10.1 2 p.
- tätä nykyä (2 p.)
10.2 2 p.
- tämän ansiosta (2 p.)
10.3 2 p.
- juontaa juurensa (2 p.)
10.4 2 p.
- oleellisella tavalla (2 p.)
10.5 2 p.
- oman osansa (2 p.)
10.6 2 p.
- siinä määrin (2 p.)
10.7 2 p.
- vuosituhannen taitteeseen (2 p.)
11. Tiedettä ja tekniikkaa 12 p.
11.1 Mikä väite pitää paikkansa? 3 p.
- Suomalaisilla on vielä joitain ongelmia uuden tekniikan omaksumisessa. (3 p.)
11.2 Vad visar testresultaten om finländarnas uppfattning om dataläckage? Svara på svenska. 3 p.
Svaret får inte överskrida 100 tecken. Om det givna antalet tecken överskrids leder det till poängavdrag.
- Fler finländare (än året innan) vet vad man ska göra efter ett dataläckage. (3/0 p.)
11.3 Vad hände med Aalto-1 i dess sista stunder och var? Svara på svenska. 3 p.
Svaret får inte överskrida 100 tecken. Om det givna antalet tecken överskrids leder det till poängavdrag.
- Satelliten brann nästan helt upp i atmosfären / innan den kom tillbaka till Jorden. (3/0 p.)
11.4 Mikä väite pitää paikkansa? 3 p.
- Aalto-1:n jälkeen Aalto-yliopiston satelliiteilla on ollut kysyntää. (3 p.)
12. Katkelma Pirkko Saision elämäkerrasta 12 p.
12.1 Millä tavalla Pirkon äiti suhtautui aivotärähdykseen? 3 p.
- Hänestä tapaturma oli vähäpätöinen. (3 p.)
12.2 Vad var speciellt med pappans reaktion när Pirkko skadade sitt ben? Svara på svenska. 3 p.
Svaret får inte överskrida 100 tecken. Om det givna antalet tecken överskrids leder det till poängavdrag.
- Pappan var mera bekymrad över stöveln än över dotterns ben. (3/0 p.)
12.3 Minkä asian onnettomuus mahdollisti Pirkolle? 3 p.
- Ajan käyttämisen mieluisammin (3 p.)
12.4 Mitä Pirkko oivalsi vasta myöhemmin? 3 p.
- Äidin käytökseen löytyi lopulta looginen selitys. (3 p.)
Osa 3: Sanasto ja rakenne
13. Tikkurilan Korppi 14 p.
13.1 vilkas 1 p.
- vilkkaimpiin (1 p.)
13.2 teettää 1 p.
- teetetystä (1 p.)
13.3 turvaton 1 p.
- turvattomaksi (1 p.)
13.4 uusia 1 p.
- uusittavia (1 p.)
13.5 luoda 1 p.
- luomansa (1 p.)
13.6 joka 1 p.
- joiden (1 p.)
13.7 levittää 1 p.
- levittäneeltä (1 p.)
- levittävältä (1 p.)
13.8 laajuus 1 p.
- laajuuteen (1 p.)
- laajuudelle (1 p.)
13.9 liike (mon.) 1 p.
- liikkeisiin (1 p.)
- liikkeille (1 p.)
13.10 kohdata 1 p.
- kohtaamia (1 p.)
13.11 taiteilijapalkkio (mon.) 1 p.
- taiteilijapalkkioista (1 p.)
13.12 laatu 1 p.
- laadultaan (1 p.)
13.13 olla 1 p.
- olevan (1 p.)
- olleen (1 p.)
13.14 johtua 1 p.
- johtuen (1 p.)
Även andra korrekta uttryck godkänns.
Denna uppgift bedöms centraliserat i nämnden, vilket betyder att läraren inte utför den preliminära bedömningen. Poängen för det centraliserat bedömda svaret uppdateras automatiskt i bedömningstjänsten under censorarbetets gång. Tills svaret i fråga har bedömts märks svaret med ett streck (-) i bedömningstjänsten.
14. Tätä on omavaraistalous 5 p.
14.1 Äsken sain vedettyä viisi uutta vakoa ja tänään vielä istutan niihin. 1 p.
- onnistuin tekemään (1 p.)
14.2 Suutari yritti mallata peltoonsa kuudettakin vakoa, mutta sitten ei olisi mahtunut enää kävelemään istutettujen perunoiden ja härkäpapujen välistä. 1 p.
- keskeltä (1 p.)
14.3 Merkiksi asetellut kivet osoittavat, missä kohdin mullan alla lymyilee siemenperunoita ja missä taas on vielä istuttamatonta multaa. 1 p.
- piilottelee (1 p.)
14.4 ”Luulisin, että ainakin 200 kiloa tulee perunoita tänä vuonna”, Suutari arvelee ja sanoo säilövänsä perunat talonsa alle talouskellariin, josta ne vähenevät tasaisesti vuoden mittaan. 1 p.
- vähintään (1 p.)
14.5 ”Luulisin, että ainakin 200 kiloa tulee perunoita tänä vuonna”, Suutari arvelee ja sanoo säilövänsä perunat talonsa alle talouskellariin, josta ne vähenevät tasaisesti vuoden mittaan. 1 p.
- aikana (1 p.)
15. Omavaraisuus vaatii kovaa työtä 11 p.
15.1 jokin 1 p.
- joitakin (1 p.)
- joitain (1 p.)
15.2 tarvita 1 p.
- tarvittaessa (1 p.)
15.3 viljellä 1 p.
- viljelemällä (1 p.)
15.4 halvin 1 p.
- halvimmat (1 p.)
- halvimpia (1 p.)
15.5 omavaraisuus 1 p.
- omavaraisuudesta (1 p.)
15.6 tila 1 p.
- tilaan (1 p.)
15.7 lihasvoima 1 p.
- lihasvoimalla (1 p.)
- lihasvoimin (1 p.)
15.8 muuttaa 1 p.
- muuttaneen (1 p.)
15.9 tulla 1 p.
- tullen (1 p.)
- tultua (1 p.)
- tullessa (1 p.)
15.10 tarjeta 1 p.
- tarkenisi (1 p.)
- tarkenee (1 p.)
- tarjettaisiin (1 p.)
15.11 ne 1 p.
- niitä (1 p.)
Även andra korrekta uttryck godkänns.
Denna uppgift bedöms centraliserat i nämnden, vilket betyder att läraren inte utför den preliminära bedömningen. Poängen för det centraliserat bedömda svaret uppdateras automatiskt i bedömningstjänsten under censorarbetets gång. Tills svaret i fråga har bedömts märks svaret med ett streck (-) i bedömningstjänsten.
Osa 4: Kirjallinen tuottaminen
16. Kirjallinen tuottaminen 99 p.
Valitse yksi seuraavista aiheista ja kirjoita suomenkielinen teksti. Noudata ohjeita. Kirjoituksen pituus on 700–1 300 merkkiä. Välilyöntejä ja rivinvaihtoja ei lasketa mukaan merkkimäärään.
Jätä muut vastauslaatikot tyhjiksi.
16.1 Teknologia muuttaa arkea 99 p.
Svaret får inte överskrida 1300 tecken. Om det givna antalet tecken överskrids leder det till poängavdrag.
16.2 Kotimaani ompi Suomi, vai onko sittenkään? 99 p.
Svaret får inte överskrida 1300 tecken. Om det givna antalet tecken överskrids leder det till poängavdrag.
16.3 Perinteisen parisuhteen kaipuu 99 p.
Svaret får inte överskrida 1300 tecken. Om det givna antalet tecken överskrids leder det till poängavdrag.
16.4 Elämäni biisi 99 p.
Svaret får inte överskrida 1300 tecken. Om det givna antalet tecken överskrids leder det till poängavdrag.