Beskrivningar av goda svar: SV – Finska, medellång lärokurs
22.9.2025
Preliminära beskrivningar av goda svar 22.9.2025
De preliminära beskrivningarna av goda svar utgör en riktgivande beskrivning av de svar som förväntas på uppgifterna i provet. De är i första hand ämnade som stöd för den preliminära bedömningen. De preliminära beskrivningarna av goda svar innehåller och beskriver inte nödvändigtvis alla godkända svar. De preliminära beskrivningarna av goda svar utgör inte en del av den uppgift om hur bedömningsgrunderna tillämpats på en enskild examinands provprestation som avses i Studentexamensnämndens allmänna föreskrifter och anvisningar. De preliminära beskrivningarna av goda svar är inte bindande för Studentexamensnämnden då grunderna för den slutgiltiga bedömningen fastställs.
Fulla poäng kan endast ges för ett svar som inte innehåller felaktig information. Om längden på svaret på en öppen fråga är begränsat till ett visst antal tecken, leder en överskridning av teckenantalet till poängavdrag. Avdraget är 1 poäng oberoende av maximipoängen för frågan.
Provprestationerna får inte kopieras. De är sekretessbelagda handlingar.
Anvisningarna om bedömningstjänsten för det elektroniska provet är åtkomliga på nämndens webbplats via länken: https://www.ylioppilastutkinto.fi/sv/webbtjanster/anmalan-till-examen-och-bedomning-av-provprestationer/anvandarinstruktion
De kriterier utifrån vilka skrivuppgifter bedöms finns beskrivna i en särskild tabell i Studentexamensnämndens föreskrifter om proven i det andra inhemska språket och främmande språk.
https://www.ylioppilastutkinto.fi/sv/verkstallandet-av-examen/foreskrifter-och-anvisningar/provspecifika-foreskrifter-och-anvisningar-3
Fel/problemställen markeras alltid. Varje markering behöver inte kommenteras verbalt, men om man så vill kan vilket ställe som helst preciseras i kommentarsfältet.
Osa 1: Kuullun ymmärtäminen
1. Matematiikkataituri Aino Aulanko (video) 8 p.
1.1 Miksi matematiikkaolympialaisten voitto oli Aino Aulangolle tärkeä? 2 p.
- Hän pääsi parantamaan aikaisempaa suoritustaan. (2 p.)
1.2 Mikä sai Aulangon osallistumaan ensimmäisiin matematiikkakisoihinsa? 2 p.
- Häntä kannustettiin ilmoittautumaan niihin. (2 p.)
1.3 Mitä Aulanko kertoo kisatehtävistä? 2 p.
- Ne liittyvät moniin matematiikan osa-alueisiin. (2 p.)
1.4 Miten kisatilanne on vaikuttanut Aulankoon matematiikkaolympialaisissa? 2 p.
- Hän on usein ratkaissut tehtävät vauhdikkaasti. (2 p.)
2. Festarikesä 15 p.
2.1 Mitä PMMP-bändin Matkalaulu tuo Villelle mieleen? 3 p.
- Festareihin liittyvät odotuksen tunteet (3 p.)
2.2 Miten Ville kuvaa kesän festaritarjontaa? 3 p.
- Esiintyjät ovat pääosin tuttuja edellisiltä vuosilta. (3 p.)
2.3 Vad visar Spotify Top 50 om finländarnas musiksmak? Svara på svenska. 3 p.
Svaret får inte överskrida 100 tecken. Om det givna antalet tecken överskrids leder det till poängavdrag.
- Finländarna lyssnar på finsk musik. (3/0 p.)
Inspelningen Kuuntele katkelma, joka liittyy kysymykseen 2.3.
Suomihan nyt on siinä mielessä eurooppalaisittain vähän erikoinen musiikin kulutuksen suhteen että täällähän kuunnellaan todella paljon kotimaista musiikkia, että jos kattoo vaikka Spotifyn top 50 -listaa niin sehän on melkeen pelkästään suomalaisia artisteja ja heidän biisejään, et siel on aika vähän ulkomaisia kappaleita nousee sinne listalle, niin niin, suomalaiset kuuntelee suomalaista musiikkia ja he haluavat mennä sitä kuuntelemaan myös festareille.2.4 Varför är Qstock-festivalen så populär? Svara på svenska. 3 p.
Svaret får inte överskrida 100 tecken. Om det givna antalet tecken överskrids leder det till poängavdrag.
- Dess läge är optimalt/bra (för dem som bor där). (3/0 p.)
- Den är den enda (större) festivalen i norra Finland. (3/0 p.)
Inspelningen Kuuntele katkelma, joka liittyy kysymykseen 2.4.
Siell on Ruisrockia ja Ilosaarirockia ja sitten on Provinssi, ja ehkä Qstock sitten Oulussa niin sehän on varmaan, pärjää parhaiten se on niin kun mun mielestä ollu jo varmaan jo kymmenen vuotta etukäteen loppuunmyyty, mutta siinä on varmaan myös sijainti niin ku optimaalinen että Pohjois-Suomessa ei oo muuta niin, sen alueen ihmiset sitten kerääntyvät sinne.2.5 Mikä on Villen vinkki festareille lähtevälle? 3 p.
- Kannattaa kuunnella myös itselle tuntemattomia esiintyjiä. (3 p.)
3. Tour de Tuusulanjärvi (video) 15 p.
3.1 Mikä bussiin liittyvä ongelma Tepolla oli? 3 p.
- Pyörän kuljettaminen bussissa oli mahdotonta. (3 p.)
3.2 Miksi pyörän kumin hajoaminen ei ollut Tepolle iso ongelma? 3 p.
- Hänellä oli lyhyt matka kotiin. (3 p.)
3.3 Miten Teppo lopulta matkusti Tuusulaan? 3 p.
-
(3 p.)
Kaksi junaa
3.4 Miten Teppo aikoo matkustaa takaisin kotiin Kuopioon? 3 p.
- Hän ajaa osan matkasta pyörällä. (3 p.)
3.5 Miksi Teppo tuli Tuusulaan? 3 p.
- Hän oli kuullut kehuja tapahtumasta. (3 p.)
4. Tutkimus deittisovelluksista 15 p.
4.1 Mikä tutkimustuloksissa yllätti Juuso Pekkisen? 3 p.
- Suomalaisten kiinnostus deittisovelluksiin (3 p.)
4.2 Vilken åldersgrupp är enligt Pekkinen den största då det gäller datingappar? Svara på svenska. 3 p.
Svaret får inte överskrida 50 tecken. Om det givna antalet tecken överskrids leder det till poängavdrag.
- Åldersgruppen 25–34 -åringar (3/0 p.)
Inspelningen Kuuntele katkelma, joka liittyy kysymykseen 4.2.
Isoin käyttäjäryhmä iän puolesta on itse asiassa 25–34-vuotiaat. Tästä porukasta 73 prossaa on käyttänyt deittisovelluksia elämänsä aikana.4.3 Mitä tutkimus osoitti deittisovellusten käyttämisestä? 3 p.
- Naiset käyttävät niitä enemmän kuin luullaan. (3 p.)
4.4 Mikä on toimittajan mielestä erikoista deittisovelluksissa? 3 p.
- Niiden kautta etsitään muuta kuin parisuhdetta. (3 p.)
4.5 Mitä Pekkinen huomasi Tinderistä oman kokeilunsa perusteella? 3 p.
- Siellä keskitytään ulkoisiin ominaisuuksiin. (3 p.)
5. Digipelaaminen 12 p.
5.1 Miksi digipelaaminen on puhujan mielestä huono harrastus? 2 p.
- Pelaaminen vie liikaa aikaa. (2 p.)
5.2 Varför är spelandet viktigt för människor? (2 saker) Svara på svenska. 4 p.
Svaret får inte överskrida 100 tecken. Om det givna antalet tecken överskrids leder det till poängavdrag.
- Människor har alltid velat umgås (2/0 p.) och avlasta sig från stress (2/0 p.).
Inspelningen Kuuntele katkelma, joka liittyy kysymykseen 5.2.
Kautta aikojen ihmiset ovat kokoontuneet pelien äärelle, viettäneet yhdessä aikaa ja purkaneet stressiä.5.3 Mikä puhujan mukaan on tyypillistä digipeleille? 3 p.
- Pelimaailman vangitsevuus (3 p.)
5.4 Miksi puhuja kehottaa keskustelemaan digipelaamisesta kotona? 3 p.
- Keskustelu auttaa läheisiä käsittämään pelaamista. (3 p.)
6. Auttamisen keinot 12 p.
Tutustu kysymyksiin ja kuuntele keskustelu Commu-sovelluksesta. Kuuntele tallenne ensin kokonaan ja sen jälkeen jaksotettuna. Vastaa kysymyksiin.
Äänitteessä kuuluu toimittajan äänen kaikua.
6.1 Miksi Sami Ekmark ja hänen kumppaninsa kehittivät Commu-sovelluksen? 3 p.
- He halusivat kannustaa ihmisiä auttamaan ja pyytämään apua. (3 p.)
6.2 Mistä Ekmarkin mukaan johtuu ihmisten haluttomuus pyytää muilta apua? 3 p.
- Se omaksutaan sosiaalisista medioista (3 p.)
6.3 På vilket sätt är inställningen till att be om hjälp snedvriden enligt Ekmark? Svara på svenska. 3 p.
Svaret får inte överskrida 100 tecken. Om det givna antalet tecken överskrids leder det till poängavdrag.
- Många/Vi tror att det är en svaghet att be om hjälp fastän det är tvärtom, en styrka. / (Den allmänna) uppfattningen är att det är en svaghet och inte en styrka att be om hjälp. (3/0 p.)
Inspelningen Kuuntele katkelma, joka liittyy kysymyksiin 6.2 ja 6.3.
6.3 Ehkä on tullut semmonen pieni stigma ja pelko avun pyytämiselle, et se se niin kun vinksahtanut ajatus et se näyttää heikkoutta vaikka se oikeasti on vahvuutta.6.4 Mikä on Ekmarkin mielestä auttanut sovelluksen kehittämisessä eteenpäin? 3 p.
- Käyttäjien mielipiteet (3 p.)
7. Uutinen (video) 6 p.
7.1 Mitä kävelykierrosten osallistujat tekevät? 3 p.
- Tutustuvat lähialueensa valaistukseen. (3 p.)
7.2 Miten kaupunkien valaistuksella Henrika Pihlajaniemen mukaan luodaan turvallisuutta? 3 p.
- Kohdistamalla valaistus sopiviin paikkoihin (3 p.)
Osa 2: Luetun ymmärtäminen
8. Konduktööri Elina Savolainen 15 p.
8.1 Mihin kysymykseen Elina Savolainen vastaa tekstikappaleessa 1? 3 p.
- Miten sinusta tuli konduktööri? (3 p.)
8.2 Mihin kysymykseen Savolainen vastaa tekstikappaleessa 2? 3 p.
- Mitä kaikkea työtehtäviisi kuuluu? (3 p.)
8.3 Mihin kysymykseen Savolainen vastaa tekstikappaleessa 3? 3 p.
- Minkälaiset työajat sinulla on? (3 p.)
8.4 Mihin kysymykseen Savolainen vastaa tekstikappaleessa 4? 3 p.
- Paljonko on konduktöörin palkka? (3 p.)
8.5 Mihin kysymykseen Savolainen vastaa tekstikappaleessa 5? 3 p.
- Mikä on parasta konduktöörin työssä? (3 p.)
9. Reitin valinta 9 p.
9.1 Vilma on tullut junalla eikä jaksa enää istua. Hän haluaa matkallaan katsella maisemia, eikä häntä haittaa, vaikka Korkeasaareen pääseminen kestää kauan. Minkä reitin hän valitsisi? 3 p.
- Reitti D (3 p.)
9.2 Aino on käynyt usein Helsingissä, ja hän on kyllästynyt kulkemaan bussilla ja muilla tavallisilla kulkuneuvoilla. Tänään hän haluaa nähdä Helsingin mereltä käsin. Mitä reittiä hän ehdottaa? 3 p.
- Reitti C (3 p.)
9.3 Elias käy Helsingissä harvoin. Hän haluaa käyttää seutulippuaan koko rahan edestä ja ajella eri kulkuneuvoilla. Lisäksi matkan pitäisi sujua melko nopeasti. Mikä reitti sopisi hänelle? 3 p.
- Reitti B (3 p.)
10. Miguel Peltomaan rohkea tyyli 15 p.
10.1 Mikä on Miguel Peltomaan tavoite? 2 p.
- Lisätä tietoisuutta kielivähemmistöstä (2 p.)
10.2 Minkälaisia haasteita Miguelilla oli lapsena? 3 p.
- Hänen oli vaikea ilmaista itseään metelissä. (3 p.)
10.3 Mikä on Miguelille tärkeää pukeutumisessa? 3 p.
- Itseä miellyttävät asukokonaisuudet (3 p.)
10.4 Hurdan hjälp får Miguel av Johanna Pöyry? (2 saker) Svara på svenska. 4 p.
Svaret får inte överskrida 100 tecken. Om det givna antalet tecken överskrids leder det till poängavdrag.
- Hjälp med att designa/planera kläder för (viktiga) uppträdanden. (2/0 p.)
- Hjälp med att hitta/välja kläder som passar honom. (2/0 p.)
10.5 Millä perusteella Miguel valitsee vaatteensa? 3 p.
- Hän etsii jotain persoonallista. (3 p.)
11. Slow flower -leikkokukista 20 p.
11.1 Millainen käsitys Sannaliina Monosen mukaan ihmisillä on kukkien viljelystä? 2 p.
- Heillä on siitä liian ruusuinen kuva. (2 p.)
11.2 Mikä on ominaista slow flower -ajatukselle? 2 p.
- Kukat viljellään luontoa kunnioittavasti. (2 p.)
11.3 Mikä on viljelyn haasteena Monosen kukkatilalla? 3 p.
- Satokauden arvaamattomuus (3 p.)
11.4 Vilken utmaning har blomodlarna då det gäller att frakta blommorna till försäljning och hur har de löst problemet? Svara på svenska. 4 p.
Svaret får inte överskrida 150 tecken. Om det givna antalet tecken överskrids leder det till poängavdrag.
- De har svårt att hitta ett lämpligt transportmedel (2/0 p.)
- De fraktar blommorna samtidigt som de utför andra ärenden (2/0 p.)
11.5 Vad krävs enligt Mononen för att man ska lyckas med frilandsodling av blommor i Finland? (3 saker) Svara på svenska. 6 p.
Svaret får inte överskrida 100 tecken. Om det givna antalet tecken överskrids leder det till poängavdrag.
- Att prissätta dem rätt (2/0 p.)
- Att nätverka (2/0 p.)
- Att satsa på mer ovanliga arter (2/0 p.)
11.6 Mitä Mononen toivoo kukkien ostajilta? 3 p.
- Että suosisimme kotimaisia sesonkikukkia. (3 p.)
12. Maailman pohjoisimmat suomalaiset 16 p.
12.1 Mikä Pyry Rinnettä miellyttää Longyearbyenissä? 2 p.
- Hyvät liikuntamahdollisuudet (2 p.)
12.2 Mitä Pyry Rinne toivoo Huippuvuorille? 2 p.
- Lisää asukkaita kotimaastaan (2 p.)
12.3 Vad anser Paula Sankelo om att ha isbjörnen som granne? Vad påminner isbjörnens närvaro henne om? Svara på svenska. 4 p.
Svaret får inte överskrida 100 tecken. Om det givna antalet tecken överskrids leder det till poängavdrag.
- Att den är den bästa grannen (2/0 p.)
- Isbjörnen är högre upp i hierarkin (än människan). (2/0 p.)
12.4 Mitä vaaditaan, jotta voi asua Huippuvuorilla? 3 p.
- Riittävää toimeentuloa (3 p.)
12.5 Mistä asiasta Paula Sankelo ja Eero Rinne kritisoivat turisteja? 2 p.
- Kaikki eivät ole perillä sijainnistaan. (2 p.)
12.6 Mikä otsikko kuvaa tekstiä parhaiten? 3 p.
- Huippuvuorilla eletään luonnon ehdoilla (3 p.)
13. Vallankumous maanteillä 12 p.
13.1 Mikä sai onnettomuudet lisääntymään 1960-luvulla? 3 p.
- Ihmiset saivat ajaa niin lujaa kuin halusivat. (3 p.)
13.2 Miten auto-onnettomuuksia yritettiin ensin vähentää? 3 p.
- Median tietoiskuilla (3 p.)
13.3 Mikä johti siihen, että 1970-luvulla ajonopeuksia rajoitettiin? 3 p.
- Kallistunut tankkaaminen (3 p.)
13.4 Mikä seuraavista lauseista kuvaa parhaiten turvavöiden käyttöönottoprosessia? 3 p.
- Kehitys oli hidasta, mutta se tuotti tulosta. (3 p.)
Osa 3: Rakenne ja sanasto
14. Mitä tänään katsotaan? 9 p.
14.1 på stugan 1 p.
- mökillä (1 p.)
14.2 som tur 1 p.
- onneksi (1 p.)
14.3 till alla 1 p.
- kaikille (1 p.)
14.4 syns 1 p.
- näkyy (1 p.)
14.5 årets viktigaste 1 p.
- vuoden tärkein (1 p.)
14.6 släktingar 1 p.
- sukulaisia (1 p.)
- sukulaisiaan (1 p.)
- sukulaisiansa (1 p.)
14.7 tillsammans 1 p.
- yhdessä (1 p.)
14.8 billigare 1 p.
- halvempaa (1 p.)
14.9 körde 1 p.
- ajoivat (1 p.)
Även andra korrekta uttryck godkänns.
Denna uppgift bedöms centraliserat i nämnden, vilket betyder att läraren inte utför den preliminära bedömningen. Poängen för det centraliserat bedömda svaret uppdateras automatiskt i bedömningstjänsten under censorarbetets gång. Tills svaret i fråga har bedömts märks svaret med ett streck (-) i bedömningstjänsten.
15. Myöhästynyt kirja 12 p.
15.1 1 p.
- maanantaina (1 p.)
15.2 1 p.
- tapauksesta (1 p.)
15.3 1 p.
- sen (1 p.)
15.4 1 p.
- jälkeen (1 p.)
15.5 1 p.
- tavaroita (1 p.)
15.6 1 p.
- joka (1 p.)
15.7 1 p.
- Minusta (1 p.)
15.8 1 p.
- kertoo (1 p.)
15.9 1 p.
- Kirjan (1 p.)
15.10 1 p.
- sinne (1 p.)
15.11 1 p.
- aikaisemmin (1 p.)
15.12 1 p.
- tehdään (1 p.)
16. Milloin ja missä tavataan? 9 p.
16.1 på länge 1 p.
- pitkään aikaan (1 p.)
- aikoihin (1 p.)
- aikapäiviin (1 p.)
16.2 skulle du hinna 1 p.
- ehtisit (1 p.)
- sä ehtisit (1 p.)
- sinä ehtisit (1 p.)
16.3 till provet 1 p.
- kokeeseen (1 p.)
- koetta varten (1 p.)
16.4 Nästa vecka 1 p.
- Ensi viikolla (1 p.)
16.5 ser ut 1 p.
- näyttää (1 p.)
16.6 Vilken tid 1 p.
- Mihin aikaan (1 p.)
- Milloin (1 p.)
16.7 när som helst 1 p.
- milloin tahansa (1 p.)
- mihin aikaan vaan (1 p.)
- mikä aika vaan (1 p.)
16.8 Låter bra 1 p.
- Kuulostaa hyvältä (1 p.)
- Kuulostaa hyvälle (1 p.)
16.9 Vi måste 1 p.
- Meidän pitää (1 p.)
Även andra korrekta uttryck godkänns.
Denna uppgift bedöms centraliserat i nämnden, vilket betyder att läraren inte utför den preliminära bedömningen. Poängen för det centraliserat bedömda svaret uppdateras automatiskt i bedömningstjänsten under censorarbetets gång. Tills svaret i fråga har bedömts märks svaret med ett streck (-) i bedömningstjänsten.
Osa 4: Kirjallinen tuottaminen
17. Lyhyt kirjoitustehtävä 33 p.
Välj av följande punkter bara den ena, som du besvarar på finska.
Skrivprestationens längd: 200–350 tecken. Mellanslag och radbyten räknas inte in i teckenantalet.
Lämna det andra svarsfältet tomt.
17.1 Leffavinkki 33 p.
Svaret får inte överskrida 350 tecken. Om det givna antalet tecken överskrids leder det till poängavdrag.
17.2 Vierailu 33 p.
Svaret får inte överskrida 350 tecken. Om det givna antalet tecken överskrids leder det till poängavdrag.
18. Laajempi kirjoitustehtävä 66 p.
Välj av följande punkter bara den ena, som du besvarar på finska.
Skrivprestationens längd: 400–600 tecken. Mellanslag och radbyten räknas inte in i teckenantalet.
Lämna det andra svarsfältet tomt.
18.1 Suositus 66 p.
Svaret får inte överskrida 600 tecken. Om det givna antalet tecken överskrids leder det till poängavdrag.
18.2 Blogikirjoitus 66 p.
Svaret får inte överskrida 600 tecken. Om det givna antalet tecken överskrids leder det till poängavdrag.