Beskrivningar av goda svar: SV – Livsåskådningskunskap

23.9.2025

Preliminära beskrivningar av goda svar 23.9.2025

De preliminära beskrivningarna av goda svar utgör en riktgivande beskrivning av de svar som förväntas på uppgifterna i provet. De är i första hand ämnade som stöd för den preliminära bedömningen. De preliminära beskrivningarna av goda svar innehåller och beskriver inte nödvändigtvis alla godkända svar. De preliminära beskrivningarna av goda svar utgör inte en del av den uppgift om hur bedömningsgrunderna tillämpats på en enskild examinands provprestation som avses i Studentexamensnämndens allmänna föreskrifter och anvisningar. De preliminära beskrivningarna av goda svar är inte bindande för Studentexamensnämnden då grunderna för den slutgiltiga bedömningen fastställs.

Bedömning av svaren i studentexamensprovet i livsåskådningskunskap

Studentexamensprovet mäter hur de mål som definieras i grunderna för läroplanen har uppnåtts. Provet i livsåskådningskunskap hösten 2025 bygger på Grunderna för gymnasiets läroplan 2019 (GLP19).

Livsåskådningskunskap är ett tvärvetenskapligt läroämne som bygger på humanistiska vetenskaper, kultur- och samhällsvetenskaper samt filosofi. I studentexamensprovet i livsåskådningskunskap ska man bedöma den studerandes förmåga att skickligt och mångsidigt kunna analysera och uttrycka livsåskådningsfrågor. Likaså bedöms examinandens generella nivå av livsåskådningsmässig insikt. Livsåskådningsfrågor är ofta personliga, men reflektionen kring dem bygger på intellektuella kompetenser, som kritiskt tänkande, konsekvens, entydighet och systematik.

Det åskådningsmässiga tänkande som bedöms i studentexamensprovet kommuniceras språkligt. Därför bör man i bedömningen även fästa uppmärksamhet vid hur tänkandet uttrycks. Uttrycksformen bedöms på många olika plan, från textens litterära uttrycksfullhet till styckeindelningen. Provet är emellertid inte ett prov i modersmålet, och en språkligt god framställning är ett kännetecken på ett gott svar i livsåskådningskunskap endast i den mån den uttrycker gott åskådningsmässigt tänkande. Det här innebär ofta flera olika egenskaper hos svaret. De viktigaste är att svaret är träffande, enhetligt och övertygande.

Kärnan i ett gott svar är att det är träffande, det vill säga relevant. Goda kunskaper och god förståelse samt en träffande argumentation ger inte ens ett godkänt svar om de inte besvarar frågan. Därför är det allra viktigaste av kriterierna nedan att svaret är relevant.

Enhetligheten i ett svar har att göra med dess struktur. Examinandens förmåga att begreppsligt strukturera problem och lösningar samt förstå och utvärdera argument syns i form av följdriktighet och flera dimensioner i svaret. Ett enhetligt svar är tydligt och välstrukturerat.

Att svaret är övertygande innebär inom livsåskådningskunskap att mångsidiga och åskådningsmässigt väsentliga synpunkter behandlas på ett följdriktigt sätt. Svarets faktagrundval är tillräckligt bred och även aktuell, då frågeställningen kräver det. Faktapåståenden, motiverade ståndpunkter och rena åsikter hålls tydligt åtskilda från varandra och kopplingarna mellan framlagda påståenden och motiveringar är tydliga. Typiskt för livsåskådningskunskapen är användningen av träffande och aktuella exempel. De gör svaret övertygande.

Ett gott åskådningsmässigt tänkande syns i att examinanden har kunskap om begrepp och teorier och behärskar det fenomenkomplex som behandlas. Utöver det här inverkar hur träffande, enhetligt och övertygande svaret är. I livsåskådningskunskap korrelerar oftast de formmässiga och innehållsliga dimensionerna med varandra åtminstone delvis då svaret uppfyller minimikraven på relevans, alltså då det motsvarar uppgiften. Ett svar kan ändå kunskapsmässigt vara bra, samtidigt som sättet att uttrycka tankegångarna kan vara svagt, eller tvärtom. Dimensionerna är dock inte helt oavhängiga av varandra eftersom uttryckssättet, användningen av begrepp och kunskapen om fenomenkomplexet är relaterade till varandra.

På grund av naturen hos uppgifterna i livsåskådningskunskap är aspekter som visar på mognad särskilt viktiga i svaret. Studentexamensnämnden har i sina föreskrifter för proven i realämnena gett anvisningar för bedömningen av mognad i svaren. Det är värt att notera att behandlingen av oväsentliga synpunkter i svaren sänker svarets värde enligt föreskriften.

Tabellen nedan kan vara till hjälp vid bedömningen av studentprovssvaren i livsåskådningskunskap då det gäller hur träffande, enhetligt och övertygande svaret är. De här kriterierna i kombination med de innehållsmässiga kriterierna bildar tillsammans en helhetsbedömning som uttrycks med det poängtal som ges för deluppgiften.

Dimension i bedömningen/Poängtal
0
25 %50 %75 %100 %
TräffandeSvaret svarar inte alls på uppgiften; uppgiften har väsentligt miss­uppfattats.Svaret har vissa kopplingar till frågans område, men det är oklart, förvirrat eller träffar inte saken.Svaret på uppgiften håller sig till frågan.Svaret visar på en klar förståelse för uppgiften och dess avgränsning, och det behandlar de mest väsentliga aspekterna.Svaret visar på en utmärkt förståelse för uppgiften och dess avgränsning, och det behandlar ingående de relevanta aspekterna och endast dem.
EnhetligtSvaret är splittrat och oredigt.Svaret tar upp en klart relevant aspekt. I övrigt är elementen i svaret slump­mässigt valda eller orediga.Svaret tar upp flera relevanta aspekter, men de har inte samman­ställts i en helhet. Svaret är ofta katalog­artat.De synpunkter som uppgiften berör har kopplats till varandra på ett följd­riktigt och mång­sidigt sätt. Resultatet är en koherent helhet som besvarar frågan.I svaret har de för uppgiften relevanta material­elementen ställts i relation till varandra. Begrepp och motiveringar bildar en konsekvent helhet som besvarar frågorna i uppgiften och vid behov beaktar även alternativa infalls­vinklar.
ÖvertygandeSvaret saknar motiveringar eller motiveringarna saknar koppling till de framlagda påståendena.De motiveringar som ges i svaret anknyter på något sätt till påståendena, men kopplingen mellan dem förblir oklar.Svaret har motiverats med förnuftiga utgångs­punkter och det finns en klar koppling mellan motiveringar och slutsatser.I svaret diskuteras de flesta relevanta motiveringarna. De har problematiserats och analyserats på ett förnuftigt sätt och argumenten har konstruerats korrekt.Problematiseringen och analysen av de relevanta motiveringarna är träffande och visar på ett insikts­fullt eget tänkande eller en ingående kunskap om traditionen.

Uppgiftsspecifika poänganvisningar

Eftersom provet i livsåskådningskunskap bedömer examinandernas eget tänkande i åskådningsfrågor kan svaren öppna sig i många olika riktningar i nästan alla uppgifter. Därför är beskrivningarna av goda svar aldrig mer än riktgivande. Av samma orsak presenterar beskrivningarna av goda svar på ett omfattande sätt olika åskådningsmässiga synpunkter som berör uppgiften, även sådana som inte ingår i gymnasiekurserna. Målet är att ge lärarna som bedömer svaren ytterligare tips om vilka typer av resonemang i fråga om åskådningar som på goda grunder kan ingå i svaren. Vilka aspekter som ingår i gymnasiekurserna och som examinanderna förutsätts ha kunskap om anges i samband med anvisningarna för poängsättning. I dessa delar har de ovan nämnda kriterierna – att svaret ska vara träffande, enhetligt och övertygande – beaktats mycket knapphändigt. I bedömningen är det dock motiverat att i varje del av provet granska såväl de kunskapsmässiga dimensionerna som kriterierna i tabellen ovan.

Det finns olika slag av material till uppgifterna. I varje del av en uppgift anges på vilket sätt materialet ska användas. Om inga anvisningar ges om användningen eller om det uppges vara frivilligt att använda materialet, till exempel ”du kan utnyttja materialet”, är materialet avsett som inspiration. Då är det acceptabelt att examinanden låter bli att utnyttja materialet och det minskar inte på antalet poäng. Det är förvisso bra att notera att materialet också i uppgifter av det här slaget bidrar med information och att svaret bör innehålla motsvarande mångsidighet, även om materialet inte har utnyttjats. Om examinanden trots uppmaning låtit bli att använda materialet i en deluppgift, dras alltid minst en poäng av och svaret kan nå upp till högst 75 % av maximipoängen för uppgiftsdelen. Det kan också ges mer detaljerade anvisningar om användningen av material, där examinanden till exempel uppmanas att analysera eller jämföra materialet eller söka efter några särskilda särdrag i det, såsom argument. I dessa fall kan den direkta poängminskning som följer av att anvisningarna inte följts vara större.

Uppgiftsdelarna är fördelade på två klasser. Om en uppgiftsdel ger 10 poäng eller mera bedöms den som ett essäsvar, om inte annat anges i uppgiftsformuleringen. Med essäsvar avses ett svar som är strukturerat som en essä: inledningen är en koncis presentation av ämnet, problemet eller påståendet, mittenpartiet består av en mångsidig behandling av temat och i slutet finns de slutsatser som grundar sig på behandlingen. Om en uppgiftsdel ger mindre än 10 poäng behöver svaret inte vara uppbyggt som en essä. I deluppgifter värda mindre än 10 poäng begränsas antalet tecken. Begränsningen gäller maximiantal tecken. Om det angivna antalet tecken underskrids sänks poängantalet inte, så länge sakinnehållet är tillräckligt. Om det tillåtna antalet tecken överskrids görs ett poängavdrag som bestäms i föreskrifterna och anvisningarna för proven i realämnena. Vidare minskar antalet poäng naturligtvis om svaret inte håller sig till saken.

Poängen för uppgifter som består av flera delar fastställs separat för varje deluppgift, om inte annat anges i uppgiften.

Del 1: 20-poängsuppgifter

1. Lyckans byggstenar 20 p.

World Happiness Report är en internationell rapport som ges ut årligen och som rangordnar världens länder enligt den lycka som invånarna upplever. Respondenterna ombeds bedöma sitt nuvarande liv på en skala från noll till tio. Rapporten hänvisar också till samhällsfaktorer som används för att förklara skillnader mellan länder. Dessa faktorer inkluderar bruttonationalprodukt per person, förväntad frisk livslängd, socialt stöd, frihet, generositet och låg korruption. År 2024 var Finland världens lyckligaste land för sjunde gången i rad.

Diskutera individuella och samhälleliga faktorer som påverkar den upplevda lyckan.

I Internationella lycklighetsrapporten utreder man hur människor i olika länder upplever sin egen lycka. För att förklara skillnaderna mellan olika länder använder man också allmänna faktorer knutna till samhällets olika funktioner. I uppgiften ska examinanden behandla lyckans byggstenar med tanke på både individens upplevelse och samhällets funktionsduglighet.

Ur individens perspektiv är det naturligt att granska ett gott liv och dess förutsättningar. I sitt svar kan examinanden exempelvis diskutera faktorer som inverkar på om livet upplevs meningsfullt samt aspekter som berör livskompetens, identitet och livsval. Andra möjliga synvinklar är att granska hur individens behov uppfylls samt de sociala relationernas och gemenskapens betydelse.

Individens lycka, goda liv och möjlighet att göra personliga val påverkas också i hög grad av hurdant det samhälle hen lever i är. Med tanke på ett samhälleligt perspektiv kan examinanden till exempel behandla de samhälleliga faktorer som inverkar på lyckan och som nämns i uppgiftstexten. Examinanden kan exempelvis ta upp hur rättigheter eller likvärdighet förverkligas, eller individens möjligheter att påverka sitt eget liv och beslutsfattandet i samhället. I sitt svar kan examinanden också diskutera såväl förutsättningarna för ett gott liv som samhälleliga faktorer särskilt ur perspektivet för det finska samhället och den lycklighet som upplevs i Finland.

Svaret på uppgiften är en essä där examinanden ska diskutera individuella och samhälleliga faktorer som påverkar lyckligheten. I poängsättningen av svaret ska alla dimensioner i bedömningstabellen ovan beaktas.

I ett svar värt 5 poäng gör examinanden spridda observationer om individuella och samhälleliga faktorer som påverkar lyckligheten. Alternativt kan examinanden diskutera faktorer som påverkar lyckligheten antingen med tanke på individens liv eller ur ett samhälleligt perspektiv.

I ett svar värt 10 poäng diskuterar examinanden individuella och samhälleliga faktorer som påverkar lyckligheten.

I ett svar värt 15 poäng är examinandens resonemang följdriktigt och mångsidigt.

I ett svar som når upp till toppoäng fördjupar examinanden sin behandling av ämnet till exempel genom att på ett förtjänstfullt sätt utnyttja de samhälleliga faktorer som nämns i lycklighetsrapporten eller genom att mer ingående behandla individuella, sociala eller samhälleliga faktorer som inverkar på individens goda liv.

I GLP19 anknyter uppgiften till flera innehåll i modulen Jag och det goda livet (LK1) samt till modulen Jag och samhället (LK2) och dess innehåll ”kunskapsbaserade grunder för samhällsagerande och aktivt medborgarskap” samt ”människovärde, människans värdighet och mänskliga rättigheter”.

2. Kritiskt tänkande och samhället 20 p.

Nedan står 20 påståenden. Välj för varje deluppgift (2.1–2.20) det svarsalternativ som passar bäst. Rätt svar 1 p., fel svar 0 p., inget svar 0 p.

Du kan ändra ditt svar efter att du har valt ett svarsalternativ, men du kan inte längre lämna deluppgiften helt utan svar. Om du har börjat besvara uppgiften, men kommer till att du ändå inte vill lämna in den för bedömning, ska du välja alternativet ”Jag svarar inte” för alla deluppgifter.

2.1 Kritiskt tänkande innebär 1 p.

  • att väga olika argument mot varandra.  (1 p.)

I kritiskt tänkande är det viktigt att väga olika argument, och det innebär alltså inte att godkänna det mest trovärdiga alternativet vid första anblicken. I olika situationer kan det finnas auktoriteter med en välgrundad ställning, såsom läkare i hälsovården.

2.2 Kognitiva bias 1 p.

  • är till exempel konfirmeringsbias och haloeffekt.  (1 p.)

Kognitiva bias förvränger inte allt vardagstänkande och ger inte heller alltid upphov till felaktiga svar, men de gör tänkandet otillförlitligt.

2.3 I nöjesindustrins verksamhetslogik i en marknadsekonomi ingår 1 p.

  • att eftersträva vinst.  (1 p.)

Även om nöjesindustrins produkter i vissa fall kan främja demokratiska värden eller övertyga tittarna om felaktiga påståenden hör det inte till verksamhetslogiken för nöjesindustrin som verkar i en marknadsekonomi. Till den hör däremot att eftersträva vinst.

2.4 Opinionsnämnden för massmedier är 1 p.

  • ett organ som grundats av medieutgivare och journalister.  (1 p.)

Opinionsnämnden för massmedier har i uppgift att tolka vad god journalistisk sed innebär och att försvara yttrande- och tryckfriheten. Den är emellertid inte en domstol eller ett av statsrådets organ, även om dess beslut följs noga.

2.5 Samtidskritik betyder 1 p.

  • aktuell kulturkritik.  (1 p.)

Samtidskritik betyder inte kritik som riktas mot tidsbrist eller en jäktad livsstil.

2.6 Ungdomskulturen 1 p.

  • är ett samhällsfenomen som uppstod i USA i början av 1950-talet.  (1 p.)

Ungdomskulturen är ofta kommersiell och globalt föränderlig så att den tilltalar också mycket olika grupper av unga.

2.7 Enligt sociologen Émile Durkheim beskriver ett socialt faktum 1 p.

  • en uppsättning föreställningar, strävanden och vanor som en grupp uppfattar som gemensamma.  (1 p.)

Den franska sociologen Émile Durkheim var en av vetenskapsgrenens grundare. Begreppet socialt faktum som han utvecklade beskriver de föreställningar, strävanden och seder som en grupp uppfattar som gemensamma och som kan vara tvingande för individen.

2.8 Ett skolväsende som baserar sig på läroplikt 1 p.

  • är en central samhällelig maktstruktur.  (1 p.)

Ett skolväsende som bygger på läroplikt är en väsentlig struktur i moderna samhällen och dess rötter finns i reformationen och upplysningen. I Finland trädde lagen om läroplikt i kraft i början av 1920-talet, nästan ett kvartssekel före FN:s deklaration om mänskliga rättigheter.

2.9 Ett kännetecken för det moderna västerländska samhället är 1 p.

  • marknadsekonomi.  (1 p.)

De moderna västerländska samhällena är pluralistiska, vilket innebär att det förekommer olika ideologiska inriktningar i dem, men anarkism och kommunism är inte särskilt karakteristiska för västländerna. Karakteristiska är kanske snarast liberalism och som beskrivning av samhällsystemet kapitalism.

2.10 Agonistisk demokrati kännetecknas av 1 p.

  • en kamp mellan konkurrerande ståndpunkter.  (1 p.)

I en agonistisk demokrati betonar man att motsättningar är en väsentlig del av politiken. Målet är att förändra destruktiva motsättningar till en konkurrerande kamp. Karakteristiskt för en aggregativ demokrati är att betona (röst)antal.

2.11 Deliberativ demokrati kännetecknas av 1 p.

  • öppen debatt och kollektiva överväganden.  (1 p.)

I en deliberativ demokrati betonar man en diskuterande och dryftande process genom vilken man försöker nå en rättvis och rationell ståndpunkt.

2.12 Kritiskt tänkande som uppfostringsideal lämpar sig för 1 p.

  • anarkistiska samhällen.  (1 p.)

Anarkismen motsätter sig makthierarkier och är därmed öppen för kritiskt tänkande. I teokratiska samhällen anses makten tillkomma en gud eller hens företrädare, vilket gör kritiskt tänkande problematiskt. Totalitära samhällen har alltomfattande värden som man inte får kritisera.

2.13 Civil olydnad innebär alltid 1 p.

  • en strävan att få allmänheten att uppmärksamma något.  (1 p.)

Civil olydnad innebär att bryta mot lagarna för att lyfta upp något i allmänhetens medvetande. De som deltar är beredda att avtjäna sig lagenliga straff för sina handlingar.

2.14 Elokapina (Extinction Rebellion) 1 p.

  • kräver att Finlands regering utlyser klimatnödläge.  (1 p.)

Elokapina som hör till den internationella miljörörelsen Extinction Rebellion har som mål att regeringen ska utlysa klimatnödläge, men godkänner enligt sin webbplats inte våld i någon form och motsätter sig hierarkiska strukturer.

2.15 Ekonomisk makt 1 p.

  • är alltid begränsad genom lag i rättsstater som Finland.  (1 p.)

Även om ekonomisk makt är en betydande form av makt överallt i världen är den inte demokratins ideologiska grund. De som förespråkar en fri marknad kräver i allmänhet inte att all reglering ska avvecklas. Till exempel vill man genom lagstiftning vanligen trygga att avtal respekteras och att verksamhet bedrivs utan våld.

2.16 Konsumenternas personliga livsstilsval, till exempel veganism, 1 p.

  • beror vanligtvis på åskådningsfrågor.  (1 p.)

Individers personliga livsstilsval är en del av hur de lever ut sin livsåskådning. De står i en komplicerad växelverkan med samhällets strukturer, som handeln och kampen mot klimatförändringen. Dessa relationer står inte helt under individens kontroll, så stora förändringar kräver också förändringar i samhällets strukturer.

2.17 De mänskliga rättigheterna 1 p.

  • är odelbara, det vill säga lika viktiga och beroende av varandra.  (1 p.)

Utöver de universella, oförytterliga och odelbara mänskliga rättigheterna som gäller alla människor strävar många stater efter att genom sin grundlag trygga motsvarande, mer eller mindre omfattande, fundamentala rättigheter för sina medborgare. Dessa rättigheter kallas grundläggande rättigheter.

2.18 FN:s konvention om barnets rättigheter 1 p.

  • blev bindande i Finland på 1900-talet.  (1 p.)

Konventionen som gäller alla barn under 18 år från 1989 trädde i kraft i Finland år 1991, men USA har fortfarande inte godkänt konventionen.

2.19 Dagens globala klimatuppvärmning 1 p.

  • beror till stor del på bruket av fossila bränslen.  (1 p.)

Användningen av fossila bränslen inverkar i betydande grad på dagens globala klimatuppvärmning, där det ofta är svårt att förutse dess lokala konsekvenser.

2.20 Agenda 2030 innehåller 1 p.

  • en strävan efter att minska ojämlikheten.  (1 p.)

Namnet Agenda 2030 hänvisar till ett årtal och är en handlingsplan som innehåller 17 målhelheter. Målhelhet 10 handlar om att minska ojämlikheten både inom länder och mellan länder. Målhelhet 8 syftar till att främja en hållbar ekonomisk tillväxt som gäller alla, full och produktiv sysselsättning och anständiga arbetsvillkor.

I GLP19 anknyter uppgiften till flera innehåll i modulen Jag och samhället (LK2).

3. Kulturforskningens två nivåer 20 p.

När man forskar i kulturer är det viktigt att skilja mellan forskningsobjektens och forskarens perspektiv. Man använder ofta termerna emic och etic om de här olika synvinklarna. Emic-perspektivet avser livet så som det beskrivs och upplevs av samhällets medlemmar, det vill säga forskningsobjekten, medan etic-perspektivet avser forskarens beskrivning av det, med ingående förklaringar.

Förklara varför man skiljer på emic- och etic-perspektiven i kulturforskning. Åskådliggör distinktionen med ett exempel.

Emic och etic är centrala begrepp i kulturforskning och de används också på andra områden, som i psykologin. Dessa två nivåer av kulturforskningen beskriver forskningsobjektet, till exempel ett samfund eller samhälle, på olika sätt: Emic hjälper forskaren förstå perspektivet för de människor som lever inom samfundet och producerar kunskap så nära deras egen upplevelse som möjligt. Det kan också stärka samfundets förståelse om sig själv. Etic presenterar forskarens eget perspektiv på forskningsobjektet, kopplar det till en bredare forskningsdiskurs och fenomen, samt hjälper kretsar som står utanför det samfund som utgör forskningsobjektet att förstå samfundet.

Begreppen som används i forskningen kan variera: ur ett emic-perspektiv används begrepp som är förståeliga för dem som forskningen gäller och som beskriver deras upplevelse. Ur ett etic-perspektiv används däremot begrepp som kan vara främmande för dem som forskningen gäller, men som kan hjälpa andra forskare och/eller en bredare publik att förstå det fenomen som studeras. Ett religiöst samfund kan exempelvis beskriva sitt eget liv och sina upplevelser med termer som dess medlemmar själva förstår, medan det religiösa samfundets funktioner och fenomen ur forskarens perspektiv kan beskrivas med helt andra vetenskapliga termer som ligger långt från samfundets egen upplevelsesfär och förståelse. Detsamma kan gälla när man studerar subkulturer. Om man exempelvis forskar om spelvärldens gamerkultur ur ett emic-perspektiv kan man använda termer som heala, hit och GG, som inte nödvändigtvis öppnar sig för dem som står utanför subkulturen. Ur ett etic-perspektiv kan man å andra sidan beskriva till exempel den aktuella subkulturens diskriminerande strukturer, som spelarna själva inte nödvändigtvis är medvetna om.

Svaret på uppgiften är en essä där examinanden ska förklara varför man i kulturforskningen gör skillnad på emic- och etic-perspektiven, och åskådliggöra distinktionen med ett exempel. I poängsättningen av svaret ska alla dimensioner i bedömningstabellen ovan beaktas.

I ett svar värt 5 poäng gör examinanden spridda observationer om distinktionen emic–etic eller ger ett exempel på den.

I ett svar värt 10 poäng förklarar examinanden med hjälp av ett exempel varför man i kulturforskningen gör en distinktion mellan emic- och etic-perspektiven, och åskådliggör distinktionen med ett exempel.

I ett svar värt 15 poäng är examinandens exempel träffande och presenterar på ett tydligt sätt både emic- och etic-perspektivet, och skillnaden mellan dem motiveras på ett följdriktigt sätt.

I ett svar värt toppoäng behandlar examinanden till exempel flera olika områden inom kulturforskningen.

I GLP19 anknyter uppgiften till modulen Kulturer (LK3) och dess innehåll ”grunderna i kulturforskning: respondentens och forskarens perspektiv, fältarbete, etnografi, enkät, intervju”.

4. Människans tillkomst 20 p.

Rauni Mollbergs film Okänd soldat (1985), som bygger på en roman av Väinö Linna, handlar om Finlands fortsättningskrig (1941–1944). I filmklipp 4.A hamnar unga rekryter från olika delar av Finland och med olika social bakgrund i en diskussion om människans tillkomst.
Analysera diskussionen i filmklipp 4.A med utgångspunkt i olika åskådningar.

Den åskådningsmässiga delen av diskussionen i filmklippet gäller världsbilden, närmare bestämt hur människan som art – och stjärnhimlen – har kommit till. Vid tiden för fortsättningskriget var Finland ett starkt kristet land på ett sätt som ur dagens perspektiv förefaller mycket konservativt. Undersergeant Hietanens funderingar om stjärnorna förefaller inte särskilt åskådningsmässiga, men det visar sig att de inkluderar drag av skapelsetro som kan inordnas under dagens kreationism. Undersergeant Lahtinen är å sin sida kommunist. Hänvisningen till någon form av evolutionsteori som också kapitalistiska vetenskapsmän godtar kopplar hans tänkande till en vetenskaplig socialism i enlighet med en marxistisk självförståelse.

De unga diskussionsdeltagarna som inte känner varandra är på väg till kriget. Detta ger upphov till en stämning där enighet är ett viktigt mål och det inte finns mycket utrymme för egentligt åskådningsmässigt dryftande. För Hietanen är skapelsetron en självklarhet kopplad till tankeflödet under en stund av vila. Då Lahtinen emellertid bestrider skapelsen kräver detta ett svar, vars viktigaste form blir humorn. Utifrån klippet går det inte att göra någon djuplodande bedömning, men det förefaller som om Hietanens humor fungerar effektivt för att tysta den åskådning som står i minoritet.

Svaret på uppgiften är en essä där examinanden ska analysera diskussionen i filmklipp 4.A ur ett åskådningsperspektiv. I poängsättningen av svaret ska alla dimensioner i bedömningstabellen ovan beaktas.

I ett svar värt 5 poäng gör examinanden några observationer om diskussionen i filmklippet ur ett åskådningsperspektiv.

I ett svar värt 10 poäng analyserar examinanden diskussionen i filmklippet ur ett åskådningsperspektiv. Examinanden identifierar den skapelsetanke som Hietanen representerar och den evolutionsståndpunkt som Lahtinen representerar.

I ett svar värt 15 poäng analyserar examinanden följdriktigt diskussionen i filmklippet ur ett åskådningsperspektiv. Examinanden kopplar den skapelsetanke som Hietanen representerar till den kristna hegemonin i Finland under fortsättningskriget, och Lahtinens evolutionsståndpunkt till en socialistisk åskådning.

I ett svar värt toppoäng kan examinanden fördjupa sin analys ur ett åskådningsperspektiv till exempel genom att behandla likheterna och skillnaderna mellan en religiös och en politisk åskådning, eller genom att koppla diskussionen till den finska åskådningshistorien eller till temana i Linnas roman.

I GLP2019 anknyter uppgiften till flera innehåll i modulen Åskådningar (LK4), till exempel ”åskådningar som grundläggande sätt att förstå världen”, ”evolutionen – – betydelse för människans utveckling” och ”politiska världsåskådningar, såsom – – socialism”. Dessutom anknyter uppgiften till modulen Religioner och irreligiositet (LK5) och dess innehåll ”kristendomens – – historiska och geografiska utbredning, uppdelning och grundläggande kännetecken”.

5. Religion och religionslöshet i skolan 20 p.

Ungdomsbarometern 2023 publicerades i maj 2024. Dess tema var åskådningar och andlighet. En av barometerns centrala observationer var att unga är allt mindre religiösa, men ändå svarade en majoritet i enkäten att religioner och andra åskådningar får synas i skolan. Enligt enkäten ”är det viktigt för unga att kunna visa sin åskådning offentligt”.
Diskutera religionens och religionslöshetens synlighet i skolan utifrån din egen åskådning. Utnyttja material 5.A i ditt svar.

Enligt uppgiftens material, Ungdomsbarometern 2023, ser bara 22 % av de unga sig själva som religiösa. Trots det ansåg majoriteten av de som deltog i enkäten att religion och andra åskådningar får synas i skolan. Enligt enkäten är det viktigt för ungdomarna att kunna visa den egna åskådningen offentligt. 70 % av de unga godkänner också att läraren använder synliga religiösa symboler i skolan. De unga förefaller alltså i detta hänseende mycket toleranta i fråga om religion. Hur religionen och religiositeten syns i vardagen och offentligheten är emellertid en omdiskuterad och rentav omtvistad fråga såväl i Finland som i resten av Europa.

Examinanden kan försvara eller motsätta sig att religionen syns i skolan. Det väsentliga är att examinanden presenterar och motiverar sin ståndpunkt, och behandlar den ur perspektivet för sin egen åskådning. I svaret kan det också ingå en diskussion om vilken typ av offentligt rum exempelvis skolan är och vilka gemensamma principer man bör agera enligt där. Det är också befogat att ur ett bredare, samhälleligt perspektiv granska hur religion och religionslöshet syns i skolan, eller över huvud taget i offentliga rum.

Historiskt sett har religiös pluralism och tolerans varit förknippade med sekularisering och de liberala samhällenas tanke om att den offentliga makten ska vara opartisk i fråga om de olika åskådningar som råder i samhället. Den offentliga makten ska med andra ord vara åskådningsfri. Åtminstone i vissa liberala demokratier har man tänkt att den offentliga maktens åskådningsfrihet också innebär att religiösa symboler inte får synas i skolor eller i andra offentliga lokaler. Särskilt framträdande är detta drag i Frankrike.

Svaret på uppgiften är en essä där examinanden ur perspektivet för sin egen åskådning ska diskutera religionens och religionslöshetens synlighet i skolan. I poängsättningen av svaret ska alla dimensioner i bedömningstabellen ovan beaktas.

I ett svar värt 5 poäng gör examinanden några observationer om religionens och religionslöshetens synlighet i skolan ur perspektivet för sin egen åskådning.

I ett svar värt 10 poäng diskuterar examinanden religionens och religionslöshetens synlighet i skolan ur perspektivet för sin egen åskådning. Examinanden utnyttjar materialet i sitt svar.

I ett svar värt 15 poäng är examinandens diskussion följdriktig och mångsidig.

I ett svar värt toppoäng fördjupar examinanden sin behandling av ämnet till exempel genom att mer allmänt diskutera religionens och religionslöshetens inverkan på samhället, eller genom att komplettera svaret med historiska synpunkter eller observationer om aktuella diskussioner om ämnet.

I GLP19 anknyter uppgiften till modulen Religioner och irreligiositet (LK 5) och dess innehåll ”religiositetens och irreligiositetens närvaro och inflytande i vardagen” och ”sekularisering och den offentliga maktens princip om konfessionslöshet”.

6. Möjliga framtider 20 p.

Inom framtidsforskningen skapas alternativa scenarier för att gestalta framtiden. Framtidsforskaren Otto Tähkäpää har till exempel fört fram fyra framtidsscenarier med hjälp av vilka man kan diskutera sannolika och önskvärda framtider. Scenarierna är ”ständig tillväxt”, ”kollaps”, ”återgång till det förflutna” samt ”något annat och bättre”.

Diskutera de här fyra framtidsscenarierna och bedöm vilket av dem du anser vara mest sannolikt.

I uppgiftsformuleringen presenteras fyra framtidsscenarier: ”ständig tillväxt”, ”kollaps”, ”återgång till det förflutna” och ”någonting annat och bättre”. I svaret ska examinanden presentera en kort beskrivning av vad vart och ett av de respektive scenarierna kan innebära, och varför de är möjliga beskrivningar av framtiden. Efter den korta beskrivningen ska examinanden föra fram och motivera sin uppfattning om vilket av scenarierna som är mest sannolikt.

Ständig tillväxt kan tänkas vara ett scenario där allt fortsätter ungefär som förr. I den ekonomiska politiken tänker man fortfarande oftast att ständig tillväxt är nödvändig med tanke på att höja levnadsstandarden och öka välståndet, och att tillväxten också möjliggör satsningar på en hållbar framtid. Även om också kritiska synpunkter har framlagts från såväl miljöforskningens som den ekonomiska vetenskapens håll har tanken om ständig tillväxt bevarat sin maktposition.

”Fullständig kollaps” är ett scenario som det förefaller finnas till och med mycket trovärdiga grunder för. Naturens bärkraft har för länge sedan överskridits, satsningarna för att motarbeta klimatförändringen och förlusterna av biologisk mångfald har inte varit tillräckliga, olika extrema naturfenomen gör det svårare eller till och med omöjligt att bo och idka näringar i allt fler regioner. Krig, andra kriser och allehanda samhälleliga motsättningar bidrar till att samhällen kollapsar.

Ett scenario som innebär en återgång till det förflutna har redan länge förekommit särskilt i populistiska politiska rörelsers retorik. Särskilt känd är Donald Trumps slogan MAGA (”make America great again”), men ”allt var bättre förr”-tematiken är inte heller främmande i europeisk eller finsk politik. I den politiska retoriken definierar man däremot sällan exakt vilken tidigare tid eller vilket decennium som är det på alla sätt bättre, och som man borde återgå till, utan i stället har man snarare fokuserat på att motsätta sig något vissa drag i dagens samhällen.

”Något annat och bättre” är ett hoppfullt framtidsscenario. Kanske man genom nya teknologiska innovationer kan hitta lösningar eller åtminstone några medel för att trygga jordklotets bärkraft. Kanske människor och samhällen kan hitta ett sätt att samarbeta, kanske inför tvång. Kanske skapas helt nya institutioner eller mekanismer, som bättre än idag förmår trygga såväl jordklotets bärkraft som människors trygghet och individers rättigheter. Detta scenario lämnar framtiden öppen, men förhåller sig optimistiskt till den.

Svaret på uppgiften är en essä där examinanden ska behandla fyra framtidsscenarier och bedöma vilket av dem hen finner sannolikt.

I ett svar värt 5 poäng gör examinanden observationer om minst två framtidsscenarier, eller presenterar en nöjaktigt motiverad bedömning om vilket scenario som är sannolikast.

I ett svar värt 10 poäng behandlar examinanden fyra framtidsscenarier och bedömer vilket av dem som hen finner mest sannolikt.

Ett svar värt 15 poäng är mångsidigt och följdriktigt.

I ett svar värt toppoäng fördjupar examinanden sin behandling av ämnet till exempel genom att koppla den till aktuella fenomen, eller genom att insiktsfullt motivera sannolikheten för olika framtidsscenarier.

I GLP19 anknyter uppgiften till modulen Framtiden (ET6) och dess innehåll ”framtidsforskning, svaga och starka signaler, framtidsarbete; möjliga, sannolika och önskvärda framtidsscenarier”.

Del 2: 30-poängsuppgifter

7. Begrepp inom livsåskådningskunskapen 30 p.

I svaren på deluppgifterna ska examinanden definiera begreppen i dem och förklara deras relation till varandra. För varje definition och förklaring ges 0–6 poäng. För korrekt definition av ett begrepp ges 2 poäng, och för en korrekt förklaring av relationen mellan begreppen ges 2 poäng. För definitionen av de två begreppen i en deluppgift och förklaringen av deras relation kan examinanden alltså få totalt 2 + 2 + 2 = 6 poäng. För en bristfällig men inte helt felaktig förklaring kan examinanden få 1 poäng. Det är alltså möjligt att få exempelvis 1 + 2 + 2 poäng eller 2 + 1 + 0 poäng.

Svarets längd i respektive deluppgift är högst 900 tecken. Om det tillåtna antalet tecken överskrids görs ett poängavdrag som bestäms i föreskrifterna och anvisningarna för proven i realämnena.

7.1 Definiera följande begrepp och förklara deras relation till varandra: världsbild – livsåskådning. 6 p.

Svaret får inte överskrida 900 tecken. Om det givna antalet tecken överskrids leder det till poängavdrag.

Världsbild – livsåskådning

Världsbilden är en uppfattning om hurdan världen är. Begreppsligt är världsbilden en del av världsåskådningen, som dessutom omfattar värden och etik samt en uppfattning om källorna till kunskap. Livsåskådningen å sin sida är en människas personliga världsåskådning som formats av hennes liv. Individens världsbild är en del av hens livsåskådning.

7.2 Definiera följande begrepp och förklara deras relation till varandra: helig – profan. 6 p.

Svaret får inte överskrida 900 tecken. Om det givna antalet tecken överskrids leder det till poängavdrag.

Helig – profan

Helighet är en högt värderad egenskap eller situation förknippad med religion, ofta kopplad till någon gudom eller ande större än människan. Profant är däremot det jordiska, icke-heliga, och det uppfattas ofta som vardagligt. Det heliga och det profana existerar i relation till varandra: det heliga skiljer sig från det profana som något exceptionellt, medan det profana är det vanliga, icke-exceptionella. Heligt och profant är alltså varandras begreppsliga motsatser.

7.3 Definiera följande begrepp och förklara deras relation till varandra: värdeliberalism – värdekonservatism. 6 p.

Svaret får inte överskrida 900 tecken. Om det givna antalet tecken överskrids leder det till poängavdrag.

Värdeliberalism – värdekonservatism

Liberalism karakteriseras av en strävan efter frihet och konservatism av bevarande. Prefixet ”värde” hänvisar framför allt till att det inte handlar om politiska riktningar gällande det ekonomiska systemet. Det hänvisar också till att begreppen handlar om värden och attityder, som särskilt kan handla om olikhet respektive likhet samt förändring. Den värdekonservativa förespråkar traditionella värden sådana de är vid ifrågavarande tidpunkt, och motsätter sig avvikelser från den rådande situationen och snabba förändringar. Den värdeliberala accepterar däremot olikhet och förändring, och förespråkar därför ofta avvikelser från traditionella tillvägagångssätt. Därmed representerar värdeliberalism och värdekonservatism motsatta kulturpolitiska värdesfärer.

7.4 Definiera följande begrepp och förklara deras relation till varandra: gröntvätt – ekologisk hållbarhet. 6 p.

Svaret får inte överskrida 900 tecken. Om det givna antalet tecken överskrids leder det till poängavdrag.

Gröntvätt – ekologisk hållbarhet

Gröntvätt betyder att konsumenten ges en missvisande bild av hur miljövänlig en produkt är. Med ekologisk hållbarhet hänvisar man till att någon verksamhet inte förbrukar miljöns resurser så att de tar slut. Gröntvätt och ekologisk hållbarhet är som typer av agerande ömsesidigt uteslutande. Gröntvätt innebär att en verksamhet i verkligheten inte är ekologiskt hållbar, och en ekologiskt hållbar verksamhet behöver inte gröntvättas. Om verksamheten är ekologiskt hållbar innebär det inte gröntvätt att berätta om den, utan det handlar om information.

7.5 Definiera följande begrepp och förklara deras relation till varandra: monokulturalism – mångkulturalism. 6 p.

Svaret får inte överskrida 900 tecken. Om det givna antalet tecken överskrids leder det till poängavdrag.

Monokulturalism – kulturell mångfald

Monokulturalism innebär kulturell enhetlighet och likhet. Monokulturalism är emellertid i praktiken nästan omöjlig, och man kan inte definiera i vilket skede något verkligen är monokulturellt. Kulturell mångfald innebär däremot mångfald av kulturer till exempel i samhället, i familjen eller på arbetsplatsen. Monokulturalism och kulturell mångfald är varandras begreppsliga motsatser. I praktiken är kulturer alltid blandningar av andra, större eller mindre kulturer, och till och med enskilda familjer kan anses ha sina egna kulturer. Därför är det i praktiken svårt eller omöjligt att dra en gräns mellan monokulturalism och kulturell mångfald.

I GLP2019 anknyter uppgiften till alla moduler i livsåskådningskunskapen, enligt följande:

  • Deluppgift 7.1 anknyter särskilt till modulen Jag och det goda livet (LK1) och dess innehåll ”jaget, livsåskådning, världsåskådning och världsbild” och modulen Åskådningar (LK4) och dess innehåll ”begrepp som används inom livsåskådning”.
  • Deluppgift 7.2 anknyter särskilt till modulen Religioner och irreligiositet (LK5) och dess innehåll ”centrala begrepp som används för att förstå religiösa fenomen”.
  • Deluppgift 7.3 anknyter särskilt till modulen Jag och samhället (LK2) och dess innehåll ”idéer och värderingar i samhället och olika subkulturer” och modulen Åskådningar (LK4) och dess innehåll ”politiska världsåskådningar, såsom liberalism, socialism och nationalism”.
  • Deluppgift 7.4 anknyter särskilt till modulen Framtiden (LK6) och dess innehåll ”individuella val och samarbete för en bättre framtid” och ”ekologiska förändringar med global påverkan: klimatförändringen, massutrotning, minskad biologisk mångfald”.
  • Deluppgift 7.5 anknyter särskilt till modulen Kulturer (LK3) och dess innehåll ”växelverkan mellan kulturer och civilisationer samt monokulturalismens omöjlighet: kulturell mångfald – –”.

8. Kapitalet och ökande inkomstskillnader 30 p.

Den franska ekonomen Thomas Piketty (f. 1971) har i sitt verk Kapitalet i tjugoförsta århundradet argumenterat för att ojämlikheten i förmögenhet under kapitalismen ökar över tid snarare än minskar. Hans lösningsförslag är en global förmögenhetsskatt.

Svarets längd i respektive deluppgift 8.1–8.3 är högst 750 tecken. Om det tillåtna antalet tecken överskrids görs ett poängavdrag som bestäms i föreskrifterna och anvisningarna för proven i realämnena.

8.1 Förklara kort med hjälp av video 8.A varför Piketty hävdar att en person som har ärvt kapital utöver sina löneinkomster kan bli betydligt förmögnare än en person med löneinkomster men utan dylikt kapital. 5 p.

Svaret får inte överskrida 750 tecken. Om det givna antalet tecken överskrids leder det till poängavdrag.

Orsaken till att ärvt kapital skapar ökande förmögenhet är avkastningen på placerat kapital. För att materialets påstående ska hålla streck ska kapitalet placeras. Om avkastningen kontinuerligt placeras på nytt leder detta också till fenomenet som kallas ränta på ränta.

I materialet åskådliggörs Pikettys påstående med exempel på två personer som har samma löneinkomster. Den ena av dem har dessutom en ärvd förmögenhet på 10 miljoner dollar, som hon placerar i aktier. Tack vare detta växer hennes förmögenhet årligen med 5 %. Efter tio år har hennes förmögenhet vuxit med miljoner, medan den andra personens förmögenhet inte har vuxit på motsvarande sätt.

8.2 Presentera två argument för att minska inkomstskillnaderna. 5 p.

Svaret får inte överskrida 750 tecken. Om det givna antalet tecken överskrids leder det till poängavdrag.

För att skilja på de möjliga argumenten kan de delas in i två grupper enligt om de betonar rättvisa eller nytta. I praktiken överlappar argumenten som tar upp dessa två perspektiv lätt varandra.

Det är rättvist att minska inkomstskillnaderna, vilket kan motiveras exempelvis på följande sätt:

  • Inkomstskillnaderna är orättvisa eftersom de i allmänhet bygger på ärvd förmögenhet och ställning, och inte på förtjänster för utfört arbete.
  • Alla människor ska ha ett människovärde och de ska behandlas likvärdigt. Detta förverkligas inte om de grundläggande behoven – som mat, boende och hälsovård – inte uppfylls. Stora inkomstskillnader leder till att de som har det sämst ställt inte får sina grundläggande behov uppfyllda.
  • Demokrati och politisk jämlikhet är viktiga värden som äventyras av stora inkomstskillnader eftersom de förmögnare på ett avgörande sätt kan påverka de beslut som fattas, till exempel genom reklam och donationer.
  • Människor producerar exempelvis varor och tjänster tillsammans, och inte ens de mest kompetenta har åstadkommit sina resultat och sin egendom utan insatser av otaliga andra människor. Bara en mycket liten del av de faktorer som ligger bakom inkomstskillnaderna är bara individens förtjänst. Därför är inkomstöverföringar som minskar inkomstskillnaderna inte orättvisa.

Det är fördelaktigt att minska inkomstskillnaderna, och det kan motiveras exempelvis på följande sätt:

  • Stora inkomstskillnader leder till att en betydande del av människorna inte har förutsättningar att göra sina egna insatser för samhällets bästa, vilket är ett slöseri med resurser. De saknar till exempel den utbildning som behövs.
  • Stora inkomstskillnader leder till samhällelig differentiering och polarisering, vilket gör samhället instabilt och dåligt fungerade.
  • Att motivera människor med inkomstskillnader bygger på en egoistisk människouppfattning, som inte gör det möjligt att lösa dagens globala problem. Därför är det nödvändigt att minska inkomstskillnadernas roll i samhället.
  • Minskade inkomstskillnader verkar ha en lyckoförhöjande effekt, eftersom man i de länder som anses vara de lyckligaste i världen har försökt begränsa inkomstskillnaderna i betydande grad.

En del av de framförda argumenten är mycket lättfattliga. De är emellertid ofta förknippade med empiriska påståenden, som påståendet i materialet att marknadsekonomin i strid med ekonomernas antaganden genom sin natur producerar ojämlikhet, eller att minskade inkomstskillnader inte systematiskt har lett till sänkt produktivitet. Examinanden kan lägga fram sådana påståenden, utan att det krävs att hen verifierar dem, men de måste vara trovärdiga på någon nivå i ljuset av samtidsdiskussionen.

För varje tydligt framfört, på något sätt trovärdigt argument ges två poäng. För svaret ges dessutom ytterligare en poäng om argumentationen presenteras följdriktigt och argumenten tydligt kan skiljas från varandra.

8.3 Presentera två argument mot att minska inkomstskillnaderna. 5 p.

Svaret får inte överskrida 750 tecken. Om det givna antalet tecken överskrids leder det till poängavdrag.

För att skilja på de möjliga argumenten kan de delas in i två grupper enligt om de betonar rättvisa eller nytta. I praktiken överlappar argumenten som tar upp dessa två perspektiv lätt varandra.

Det är orättvist att minska inkomstskillnaderna, vilket kan motiveras exempelvis på följande sätt:

  • Det är rättvist att var och en får efter egen förtjänst, i relation till det arbete hen utför.
  • Att minska inkomstskillnaderna innebär att man tar av någons egendom, till exempel i form av beskattning. Detta är en form av stöld.
  • Att ingripa i inkomstskillnaderna är bara ett försök att förbättra ens egen ställning.
  • Marknadsekonomi är det rättvisaste och bästa sättet att skapa och fördela förmögenhet, och om man minskar inkomstskillnaderna stör det marknadsekonomins funktion.

Att minska inkomstskillnaderna är skadligt, vilket kan motiveras exempelvis på följande sätt:

  • Inkomstskillnader motiverar till att arbeta mera, vilket gynnar både individen och hela samhället.
  • Inkomstskillnaderna är en följd av ett samhälle som uppskattar kompetens och produktivitet. Om man minskar inkomstskillnaderna försvagas uppskattningen av dessa egenskaper, som är viktiga för den allmänna välfärden.
  • Stora inkomstskillnader gör det möjligt för de förmögna att konsumera och placera mera samt ta större risker, vilket gör att nationalekonomin växer.
  • Samhällen som har försökt minska inkomstskillnaderna, till exempel realsocialismen, har misslyckats.

En del av de framförda argumenten är mycket lättfattliga. De är emellertid ofta förknippade med empiriska påståenden, som att samhällen som har försökt minska inkomstskillnaderna har misslyckats eller att bara stora inkomstskillnader gör det möjligt att bekämpa fattigdom. Examinanden kan lägga fram sådana påståenden, utan att det krävs att hen verifierar dem, men de måste vara trovärdiga på någon nivå i ljuset av samtidsdiskussionen.

För varje tydligt framfört, på något sätt trovärdigt argument ges två poäng. För svaret ges dessutom ytterligare en poäng om argumentationen presenteras följdriktigt och argumenten tydligt kan skiljas från varandra.

8.4 Bedöm om man borde försöka minska inkomstskillnaderna. I ditt svar ska du använda de argument som du presenterat i deluppgifterna 8.2 och 8.3 och utnyttja video 8.A. 15 p.

Det har framförts otaliga argument för och emot att minska inkomstskillnaderna. Examinanden kan i sitt svar diskutera flera sådana argument, men det är möjligt att nå fulla poäng genom att mångsidigt och följdriktigt behandla två argument som motsätter sig inkomstskillnaderna och två som försvarar dem. De argument som presenterats i deluppgifterna 8.2 och 8.3 är alltså till antalet tillräckliga också för fulla poäng, om bedömningen av dem är träffande, mångsidig och ingående.

Ett viktigt perspektiv som framträder i materialet är vad inkomstskillnaderna bygger på. I materialet tas det exempelvis inte ställning till inkomstskillnader som är en följd av skillnader i förvärvsinkomster. I stället presenteras inkomstskillnader som bygger på kapitalinkomster som åtminstone delvis problematiska. En liknande diskussion kan beröra till exempel skatteplanering som ökar inkomstskillnaderna.

Samhällsläran erbjuder många former av tilläggskunskap som är till nytta i svaret. Ur filosofin kan examinanden behandla John Rawls differensprincip, enligt vilken inkomstskillnader är berättigade om de gynnar de sämst ställda. I praktiken är inkomstskillnader enligt Rawls berättigade om deras effekt för att öka det totala välståndet i samhället ur perspektivet för dem som har det sämst ställt är större än den minskning av välståndet som inkomstskillnaderna ger upphov till.

Svaret på uppgiften är en essä där examinanden ska bedöma om man bör sträva efter att minska inkomstskillnaderna. I sitt svar ska examinanden använda de argument hen presenterade i deluppgifterna 8.2 och 8.3 och utnyttja material 8.A. I poängsättningen av svaret ska alla dimensioner i bedömningstabellen ovan beaktas.

I ett svar värt 4 poäng presenterar examinanden någon relevant observation för eller mot inkomstskillnader.

I ett svar värt 8 poäng bedömer examinanden om man borde sträva efter att minska inkomstskillnaderna. I sitt svar använder examinanden de argument hen har presenterat i deluppgifterna 8.2 och 8.3 och utnyttjar material 8.A.

I ett svar värt 12 poäng är examinandens bedömning mångsidig och följdriktig.

I ett svar värt toppoäng fördjupar eller utvidgar examinanden sin bedömning till exempel genom att granska de politiska världsåskådningar som ligger bakom motiveringarna.

I GLP19 anknyter uppgiften till modulen Jag och samhället (LK2) och dess innehåll ”den ekonomiska och politiska makten i Finland och i den globala marknadsekonomin, effekterna av de val som görs av individen som konsument och som medborgare” och ”global rättvisa”, modulen Åskådningar (LK4) och dess innehåll ”politiska världsåskådningar, såsom liberalism, socialism och nationalism” samt modulen Framtiden (LK6) och dess innehåll ”förändringar i samhället, de ekonomiska strukturerna och arbetet: till exempel – – ojämlikhet, förändringar i fördelningen av arbete och välfärd”.

9. Hot och möjligheter med artificiell intelligens 30 p.

Språkmodeller som bygger på artificiell intelligens, till exempel ChatGPT, förefaller revolutionera såväl studier som det övriga livet.

9.1 Diskutera utifrån textutdrag 9.A vilka fördelar och nackdelar AI kan medföra i studierna. 15 p.

I materialet uttrycks en oro för att studerande inte länge ska skriva essäer hemma själv, utan skriva dem med hjälp av en artificiell intelligens. Detta kan försvaga inlärningen av essäns struktur, stilart och olika allmänna kunskaper. I materialet frågar man sig: ”hur ska man någonsin lära sig skriva – – om man inte övar på det?”

Examinanden kan argumentera för att sådana uppgifter som maskiner kan sköta för människans del kanske inte i framtiden kommer att vara lika väsentliga som de är nu. Att skriva essäer är emellertid i allmänhet inte något man i skolorna lär ut i första hand för att eleverna ska lära sig en viss textgenre. Målet är mer allmänt att lära sig hantera och strukturera information, samt att övas i att förmedla den till andra. Liksom med essäer kan den matematiska förmågan försämras om man låter en AI utföra räkneoperationerna.

I materialet lyfts också de goda sidorna med AI fram. Med hjälp av den kan man exempelvis sammanfatta huvudpunkterna i texter, vilket gör det enklare att greppa svåra innehåll. AI kan också öppna nya perspektiv eller ge tips för avgränsningen av ämnet. AI kan alltså klargöra en del oklara saker för de studerande, eller till exempel hjälpa dem att göra anteckningar snabbare.

AI kan vara till hjälp också då det gäller att skriva programkod. Detta torde vara det enklaste sättet att använda AI, och har kommit för att stanna i samhället också mer allmänt. Man kan också använda AI för att hitta och korrigera fel i koden. Det kan emellertid vara ett problem om den som har bett om koden inte själv förstår den ordentligt. Kompetensen kan alltså förskjutas alltmer mot att utarbeta skrivna instruktioner för en AI, och bort från färdigheter i egentlig programmering.

AI kan göra det svårare att övervaka upphovsrättigheter. Text och bilder som produceras med AI hämtar material ur arbete som människor har utfört, utan att direkt hänvisa till dem. Om de studerande vänjer sig vid en sådan hänvisningspraxis där källorna inte nämns kan deras förståelse för upphovsrätt bli bristfällig.

Svaret på uppgiften är en essä där examinanden utifrån materialet ska diskutera vilka fördelar och nackdelar AI kan medföra i studierna. I poängsättningen av svaret ska alla dimensioner i bedömningstabellen ovan beaktas.

I ett svar värt 4 poäng gör examinanden spridda observationer om vilka fördelar och nackdelar AI kan medföra i studierna, eller diskuterar antingen fördelarna eller nackdelarna med AI.

I ett svar värt 8 poäng diskuterar examinanden utifrån materialet vilka fördelar och nackdelar AI kan medföra i studierna.

I ett svar värt 12 poäng är examinandens resonemang följdriktigt och mångsidigt.

I ett svar värt toppoäng fördjupar examinanden sitt resonemang till exempel med träffande exempel eller genom att jämföra användningen av AI i studierna med tillämpningen av den i något annat sammanhang.

9.2 Bedöm hur AI inverkar på människors allmänna välbefinnande. 15 p.

AI påverkar redan nu många olika områden i livet. Därför ska examinanden i sitt svar behandla flera olika saker som AI kan ha en positiv eller negativ inverkan på. Nedan nämns några nackdelar förknippade med AI:

  • Språkmodellerna förstår inte det material de hanterar utan processar det statistiskt, vilket kan leda till olika typer av fel i materialet.
  • De resultat som AI producerar är högst lika tillförlitliga som det material den använder: om materialet innehåller felaktig information är också de resultat som den producerar sannolikt felaktiga.
  • Det är svårt att utreda hurdant material en AI har använt för att producera ett visst resultat, eller om den till och med själv har producerat en falsk källa. Därför är det svårt att kontrollera om resultatet är korrekt.
  • Vissa AI-tillämpningar, till exempel sådana som används för att känna igen ansikten, producerar snedvridna resultat, vilket kan leda till diskriminering av vissa grupper av människor.
  • Det material som en AI använder kan innehålla samma värdemässiga förutfattade antaganden och snedvridningar som människor uppvisar, vilket kan leda till att resultat som är värdeladdade förefaller vara neutrala.
  • En AI följer inte nödvändigtvis kraven på integritetsskydd. Den kan ur stora datamassor statistiskt slutleda sig till saker om vissa människogrupper eller till och med om individer, som vanligen ur lagens och moralens perspektiv anses vara privata angelägenheter.

Det har också argumenterats för att AI för med sig omfattande fördelar. Sådana är exempelvis följande:

  • AI gör det möjligt att hantera stora datamängder, vilket annars skulle vara i praktiken omöjligt.
  • Även om en AI kan vara snedvriden och göra fel som är otypiska för en människa kan den också förebygga och korrigera fel som människor gör. Detta gäller också sådana AI-tillämpningar som inte bygger på till exempel språkmodeller. AI har använts till exempel vid kirurgiska ingrepp för att trygga att operationen lyckas.
  • AI förbättrar informationshantering och gör den snabbare, vilket kan underlätta beslutsfattande och exempelvis diagnosticeringen av sjukdomar.
  • Till skillnad från människor är AI tillgänglig dygnet runt. Människor däremot behöver vila, eller kan av andra orsaker vara oanträffbara.
  • AI kan bidra till att skapa nya idéer och uppfinningar.
  • AI kan hjälpa människor i sådana frågor som de saknar väsentlig kunskap om.
  • Med hjälp av AI är det möjligt att automatisera många funktioner som tidigare har krävt en människas uppmärksamhet.
  • Många tillämpningar, och till och med vardagliga anordningar som tvättmaskiner eller bilar, utnyttjar idag ofta AI. Detta har gjort dem effektivare.

I svaret ska examinanden presentera några goda och dåliga sidor med AI och bedöma om dess styrkor är större än dess svagheter när det gäller människans välbefinnande. I svaret bör examinanden presentera åtminstone en implicit uppfattning om vad välbefinnande innebär.

Svaret på uppgiften är en essä där examinanden ska bedöma hur AI inverkar på människors allmänna välbefinnande. I poängsättningen av svaret ska alla dimensioner i bedömningstabellen ovan beaktas.

I ett svar värt 4 poäng gör examinanden spridda observationer om den inverkan AI har på människors allmänna välbefinnande.

I ett svar värt 8 poäng bedömer examinanden hur AI inverkar på människors välbefinnande.

I ett svar värt 12 poäng är examinandens bedömning följdriktigt och mångsidigt.

I ett svar värt toppoäng kan examinanden exempelvis fördjupa sitt resonemang med träffande exempel eller genom att diskutera vad människors allmänna välbefinnande innebär.

I GLP19 anknyter uppgiften till modulen Jag och det goda livet (LK1) och dess innehåll ”faktorer och dimensioner för ett gott liv” och modulen Framtiden (LK6) och dess innehåll ”den vetenskapstekniska revolutionen och den tekniska utvecklingen, särskilt digitalisering, maskininlärning, artificiell intelligens och robotik, och deras inverkan på samhället och kulturen”, ”den möjliga förändringen av människobilden och idealen för ett gott liv: – – olika sätt att förhålla sig till den tekniska utvecklingen” och ”teknisk utveckling som möjliggör ett gott liv”.