Beskrivningar av goda svar: SV – Samhällslära

23.9.2025

Preliminära beskrivningar av goda svar 23.9.2025

De preliminära beskrivningarna av goda svar utgör en riktgivande beskrivning av de svar som förväntas på uppgifterna i provet. De är i första hand ämnade som stöd för den preliminära bedömningen. De preliminära beskrivningarna av goda svar innehåller och beskriver inte nödvändigtvis alla godkända svar. De preliminära beskrivningarna av goda svar utgör inte en del av den uppgift om hur bedömningsgrunderna tillämpats på en enskild examinands provprestation som avses i Studentexamensnämndens allmänna föreskrifter och anvisningar. De preliminära beskrivningarna av goda svar är inte bindande för Studentexamensnämnden då grunderna för den slutgiltiga bedömningen fastställs.

De viktigaste bedömningsgrunderna i provet i samhällslära är hur examinanden behärskar läroämnets innehåll, tankemodeller och färdigheter såsom de definieras i läroplanen samt ett korrekt och exakt bruk av de centrala begreppen inom samhällsläran. En bedömningsgrund är också examinandens förmåga att tolka och kritiskt utvärdera information som beskriver samhälleliga fenomen, att dra självständiga slutsatser utifrån denna information och att jämföra olika tolkningar av samhälleliga frågor samt att ta ställning till dem och motivera sina ståndpunkter. I bedömningen fästs uppmärksamhet även vid framställningen, hur svaret motsvarar uppgiften, hur svaret avgränsas och hur klar argumentationen är.

Av svaren bör det framgå att examinanden förstår samhällets struktur och funktion som en historiskt skiktad och av historien utformad helhet. Examinanden känner till det finländska samhällets politiska, sociala, ekonomiska och juridiska struktur samt de viktigaste teorierna och begreppen förknippade med den. Vidare kan examinanden koppla de granskade fenomenen till sina bredare samhälleliga sammanhang. Examinanden kan i sina svar placera det finländska samhället i en internationell och global kontext, som bland annat inbegriper medlemskapet i Europeiska unionen och följderna av det. Examinanden kan använda samhällslärans centrala begrepp som makt, inflytande, ansvar och rättvisa. Examinanden förstår också ekonomins grundläggande mekanismer och de principer som styr den offentliga maktutövningen och rättssystemet, samt terminologin som gäller dessa.

I materialuppgifterna kan examinanden tolka och på ett relevant sätt utnyttja olika typer av material gällande samhället och ekonomins funktioner, såsom texter, bilder, videor, kartor, diagram, figurer och statistik. Examinanden kan också utvärdera dem kritiskt. I uppgifter som kräver reflektion och i uppgifter som inkluderar motstridiga fakta visar examinanden att hen förstår att information om samhället till sin karaktär kan vara teoretisk och öppen för tolkning, och att de kausala sambanden mellan orsak och verkan är invecklade och komplexa. Examinanden kan skapa en egen och motiverad syn på samhälleliga och ekonomiska frågor som kan vara motstridiga och kopplade till olika värderingar. I bedömningen beaktas examinandens förmåga att utifrån sin kunskap bygga upp välstrukturerade helheter. Likaså fästs uppmärksamhet vid examinandens förmåga att skilja på relevant och irrelevant information samt förmågan att i svaret utnyttja aktuell information.

Tabellen nedan är avsedd som stöd för bedömningen, och den lyfter särskilt fram också de dimensioner av svaret som är kopplade till målen för examinandens färdigheter. Beskrivningarna i tabellen ska ses som exempel.

I de uppgiftsspecifika beskrivningarna av goda svar ges bedömningskriterierna indelade i två nivåer, för goda svar (minst 50 procent av hela poängtalet) och berömliga svar (minst 70 procent av hela poängtalet). För uppgifter värda 20 poäng ger goda svar 10–13 poäng och berömliga svar 14–20 poäng. För uppgifter värda 30 poäng är motsvarande gränser 15–20 och 21–30 poäng.

0NöjaktigGodBerömlig
Riktig och relevant kunskap; exakt begreppsanvändningSvaret innehåller ingen kunskap som förutsätts i uppgiften. Uppgiften har förståtts fel.Svaret har knapphändigt innehåll eller innehåller mycket irrelevant. Svarar endast delvis på uppgiften. Hanteringen av begrepp är bristfällig.Svaret innehåller förhållandevis exakt kunskap som motsvarar uppgiften väl. God hantering av begrepp.Svaret innehåller väsentligt och med tanke på uppgiften meningsfullt avgränsat kunskapsinnehåll. Hanteringen av kunskap och begrepp är exakt.
Analytiskt, logiskt, välunderbyggtSvaret är ostrukturerat och oredigt. Påståenden motiveras inte.Svarets struktur är katalogmässig eller oklar. Granskningen av ämnet är svagt analyserande. Påståenden motiveras knapphändigt.Svaret är till vissa delar analytiskt. Granskningen av ämnet är följdriktig, även om brister förekommer ställvis. Påståenden motiveras förhållandevis väl.Svarets generella grepp är analytiskt. Granskningen av ämnet är följdriktig och argumenterande, och påståenden ges goda motiveringar.
Kritiskt, flera perspektiv, förmåga att utvärdera och tillämpa kunskapSvaret innehåller inga (käll)kritiska observationer och ingen förnuftsbaserad utvärdering eller tillämpning av kunskaperna. Svaret visar inga tecken på förmåga att diskutera olika tolkningar eller alternativ.Svaret visar svaga tecken på källkritik samt några sporadiska och svaga tecken på diskussion kring olika perspektiv och tolkningsmässighet. Svaret uppvisar endast ringa tillämpning av kunskap.Svaret visar ställvis god (käll)kritisk diskussion och goda tolkningar, samt några goda exempel på tänkande som representerar ett grepp med flera perspektiv. Svaret visar några tecken på förmåga att utvärdera och tillämpa kunskap.Svaret har ett skarpt och insiktsfullt (käll)kritiskt grepp. Svaret innehåller välövervägd diskussion ur flera perspektiv. Svaret innehåller flera exempel på utvärdering och tillämpning av kunskap.

Del 1: 20-poängsuppgifter

1. Maktbefogenheter för republiken Finlands president 20 p.

Vilka är republiken Finlands presidents maktbefogenheter och hur placerar de sig inom maktens tredelning?

I ett gott svar tar examinanden upp att republikens presidents maktbefogenheter fastställs i Finlands grundlag. Presidenten deltar i ledningen av Finlands utrikespolitik tillsammans med statsrådet, det vill säga regeringen. Presidenten stadfäster nya lagar. Hen kan också låta bli att stadfästa en lag och återlämna den till riksdagen, men om riksdagen godkänner lagen på nytt träder den i kraft utan presidentens stadfästelse. Presidenten utnämner den statsminister som riksdagen valt och på förslag av statsministern de övriga ministrarna. Hen beviljar också statsrådet (regeringen) avsked i enlighet med statsministerns förslag. Dessutom är presidenten Försvarsmaktens överbefälhavare. Presidentens maktbefogenheter är av typen verkställande makt, det vill säga regeringsmakt, eftersom de till väsentliga delar handlar om verkställighetsärenden, främst inom utrikespolitiken.

I ett berömligt svar behandlas till exempel följande maktbefogenheter: Republikens president har benådningsrätt och rätt att utnämna vissa höga tjänsteinnehavare. Presidenten kan på initiativ av statsministern och efter att ha hört riksdagen bestämma att förtida riksdagsval ska förrättas. Presidenten beslutar med riksdagens samtycke om krig och fred. Presidenten kan ges makt att utfärda förordningar inom ett begränsat område. Av ett berömligt svar framgår det att vissa av presidentens maktbefogenheter principiellt tillhör den beslutande och dömande makten (suspensivt veto vid stadfästelse av lagar, makten att utfärda förordningar och benådningsrätten), men att de inte är de viktigaste eller oftast tillämpade befogenheterna vid tjänsteutövningen. Huvudsakligen hör maktbefogenheterna till det verkställande området. I svaret kan examinanden också diskutera exempelvis det eventuella indirekta inflytande som presidenten har och att det dessutom beror på respektive tjänsteinnehavare i hur vid utsträckning hen vill utnyttja de handlingsmöjligheter som grundlagen medger.

2. Effekter av ekonomipolitiska åtgärder 20 p.

Diskutera de effekter som följande ekonomipolitiska åtgärder kan ha på hushåll och offentlig ekonomi:

  • Momsskattesatsen för idrotts- och motionstjänster, såsom gymtider, planhyra i bollhallar och liftkort i skidcenter, höjs från 10 procent till 14 procent.
  • Den övre gränsen för fastighetsskattesatsen för byggnader i stadigvarande bostadsbruk höjs.

I ett gott svar behandlar examinanden effekterna av de bägge nämnda åtgärderna. Högre moms på idrotts- och motionstjänster ökar utgifterna för hushåll där någon utövar vissa idrottsgrenar, om företag som erbjuder motionstjänster överför effekten av skattehöjningen direkt på tjänstens pris. Den moms som betalas av företag ökar i och med skatteskärpningen och den offentliga ekonomin får större intäkter. Om den övre gränsen för fastighetsskattesatsen höjs, tvingas hushåll betala högre fastighetsskatt i de kommuner där beslut fattas om att höja skatten till den tillåtna, högre nivån. För den kommunala ekonomin är höjningar av fastighetsskatten ett sätt att öka inkomsterna, och skatten i fråga är en rätt stabil inkomstkälla.

I ett berömligt svar kan examinanden diskutera det faktum att momshöjningen på idrotts- och motionstjänster är relativt liten, men att skatten om den överförs på tjänsternas pris för vissa hushåll kan leda till att en idrottshobby överges eller byts mot någon förmånligare gren när hushållet drar in på sina utgifter. Om efterfrågan på idrotts- och motionstjänster sjunker på grund av höjda priser, minskar skatteintäkterna från moms. Om företag och arbetsplatser i branschen försvinner på grund av den minskade användningen av tjänsterna, minskar också intäkterna från företagsskatten liksom från den inkomstskatt som arbetstagare betalar, vilket innebär att skatteintäkterna i den offentliga ekonomin minskar. Minskad användning av idrotts- och motionstjänster kan återspegla sig i den offentliga ekonomin genom att folkhälsan försämras och utgifterna för hälso- och sjukvård ökar. I fråga om fastighetsskattens effekter kan examinanden ta upp att fastighetsskatten för byggnader i stadigvarande bostadsbruk utgör en liten del av boendekostnaderna men trots det kan påverka vilken kommun någon vill bosätta sig i. Ett hushåll kan lindra den skärpta fastighetsskattens effekt på hushållets ekonomi genom att byta bostad. Pengar som går till fastighetsskatter minskar de medel hushållet har tillgängliga för annan konsumtion, och en skattehöjning kan således reducera den totala efterfrågan inom samhällsekonomin.

3. Järnväg från norra Finland till Narvik 20 p.

Sedan Ryssland angrep Ukraina i februari 2022 har diskussioner förts i Finland om möjligheten att förlänga järnvägslinjen till Torneå vidare till Narvik på norska västkusten. Bedöm vilka ekonomiska och säkerhetspolitiska konsekvenser denna nya järnvägslinje (material 3.A) skulle få om den förverkligades.

I ett gott svar behandlar examinanden uppgiftens båda delområden, det vill säga hen diskuterar såväl de ekonomiska som de säkerhetspolitiska konsekvenserna av järnvägen. Ett exempel på en ekonomisk konsekvens som kan tas upp är att järnvägen ökar handeln mellan norra Finland och de norra delarna av Sverige och Norge. Produkter från norra Finland skulle då kunna föras ut på världsmarknaden effektivare än i dagsläget. Detta kan i sin tur öka företags intresse att investera i norra Finland, särskilt i närområdet kring Torneå och områden med goda förbindelser till staden. I säkerhetspolitiskt hänseende är det väsentligt att en direkt järnvägslinje till Nordatlanten skulle minska Finlands beroende av transporter över Östersjön och således förbättra Finlands försörjningsberedskap i eventuella krissituationer. Banan skulle dessutom underlätta transport av vapen och ammunition till Finland.

I ett berömligt svar diskuterar examinanden mångsidigt järnvägsförbindelsens ekonomiska effekter. Utöver handel kan hen exempelvis också behandla det att fler möjligheter skulle uppstå för persontrafik och turism. Examinanden kan dessutom observera att byggandet av banavsnittet sannolikt skulle ske i samarbete mellan Finland, Sverige och Norge och utgöra en anmärkningsvärt dyr investering. Examinanden kan bredda behandlingen av uppgiften och exempelvis diskutera eventuella multiplikatoreffekter av industriinvesteringarna, vilka kunde visa sig i form av ökade arbetstillfällen inom servicesektorn. Projektet skulle öka norra Finlands livskraft och kunde minska flyttrörelsen söderut. Ur ett säkerhetspolitiskt perspektiv kan examinanden diskutera järnvägens strategiska betydelse och konstatera att en järnväg möjliggör snabbare transport och underhåll av trupper och förnödenheter. Detta skulle främja Natos förmåga att försvara norra Finland. Examinanden kan även diskutera andra relevanta aspekter, såsom skillnaden i spårvidd mellan Finland och Sverige.

4. Regional livskraft, attraktivitet och förmåga att hålla kvar befolkningen 20 p.

Livskraftsindexet mäter livskraft, attraktivitet och förmåga att hålla kvar befolkning och arbetskraft i en kommun. När livskraften mäts beaktas regionernas ekonomi, inkomster och företagsverksamhet, liksom befolkningens sysselsättningsgrad, utbildningsnivå och hälsa. Attraktiviteten beskrivs av hur intressant, attraktiv och lockande regionen är för utomstående. Förmågan att hålla kvar befolkning och arbetskraft påverkas i sin tur av faktorer som får dem som bor och arbetar i regionen att stanna och att trivas.

Studera karta 4.A och diskutera faktorer som förklarar skillnaderna i livskraftsindexet och hurdana regionala konsekvenser den situation som framgår av kartan har.

I ett gott svar utnyttjar examinanden materialet och presenterar några observationer om det. Omkring hälften av kommunerna på kartan är regioner med lågt livskraftsindex, medan det finns färre regioner som landar högt i indexet. Examinanden observerar att det finns geografiska skillnader i fördelningen av den regionala livskraften, attraktiviteten och förmågan att hålla kvar arbetskraft och befolkning, exempelvis så att kommunerna lågt på indexet finns i mellersta och östra Finland medan det längs västkusten och i Lappland finns regioner högt på indexet. Examinanden redogör för faktorer som påverkar livskraftsindexet regionalt. Till exempel innebär migration inom landet till tillväxtcentren att små städers och glesbygdsregioners livskraft, attraktivitet och förmåga att hålla kvar befolkningen minskar. Indexet för tillväxtcentren höjs av arbetstillfällen, tjänster och utbildningsmöjligheter.

I ett berömligt svar gör examinanden mångsidiga observationer med hjälp av materialet och utforskar analytiskt faktorerna bakom dem. Till exempel kan Lapplands livskraft förklaras av turism och attraktiviteten av regionens natur. De tvåspråkiga kommunerna på västkusten har traditionellt haft hög sysselsättningsgrad och befolkningens hälsa är bättre än hos genomsnittet. Examinanden förstår att kommuner med lågt livskraftsindex har svårt att åtgärda de faktorer som försämrar indextalet. En svag sysselsättningssituation innebär att människor flyttar bort, vilket i sin tur försämrar tjänsterna. Befolkningen i regioner med lågt indextal är äldre och har lägre utbildning, vilket höjer sjukdomsprevalensen. Examinanden observerar att det som mäts av indexet hänger samman och har en ömsesidigt förstärkande effekt. Examinanden förstår varför välfärd och välbefinnande respektive svårigheter hopar sig i vissa områden.

5. Domar för olika typer av brott 20 p.

I Finland har diskussioner tidvis förts om huruvida straff som utdöms för olika typer av brott är rättvisa. Diskutera hurdana synpunkter domstolarna beaktar vid bedömningar av rättvisan i olika straff. Diskutera även varför samhällets medlemmar har olika uppfattningar om straffens stränghet.

I ett gott svar visar examinanden att hen förstår att syftet med straff är brottsförebyggande och att rättvisa kan analyseras ur olika synvinklar. Exempel på sådana är brottsoffers respektive gärningspersoners perspektiv, brottsprevention och förebyggande av återfall samt straffets förhållande till de straff som döms ut för andra brott. Enligt lagstiftningen ska straff skärpas till exempel för planmässiga brott, på grund av rasistiska motiv och för organiserad kriminalitet. Medborgarnas synpunkter på hur stränga straffen bör vara och hurdana straff som bör utdömas för olika typer av brott varierar efter vars och ens egna erfarenheter och värderingar.

I ett berömligt svar behandlar examinanden rättvisa ur flera relevanta synvinklar. Hen kan ta upp spänningar i finländsk rättspraxis, exempelvis diskussionen om att straffen för sexualbrott upplevs vara alltför lindriga i jämförelse med straffen för andra typer av brott, eller den historiska traditionen av att lagstiftningen anmodar strängare straff för brott mot egendom än för brott mot andra människor. Hen kan också diskutera straffrättsligt ansvar när det kommer till barn och ungdomar. Allteftersom samhället förändras kan också uppfattningarna om straff förändras, vilket exempelvis skett i fråga om sexuella trakasserier. Ur samhällets synvinkel är det rimligt att försöka förhindra återfall i brott. Därför är det rimligare att döma ut lindrigare straff som gör det möjligt för gärningspersonen att anpassa sig till samhället. Ovillkorliga domar är dessutom dyra för samhället. I sådana fall kan straffen emellertid enligt somliga vara alltför lindriga. Examinanden kan också diskutera vilken roll politiska ståndpunkter spelar för uppfattningarna om rättvisa.

6. Jämförelse av äktenskap och samboende 20 p.

Vilka skillnader och likheter finns det mellan äktenskap och samboende i juridiskt avseende?

Av ett gott svar framgår följande skillnader: Ett äktenskap är juridiskt reglerat och ingås officiellt medan samboende inte ingås officiellt. Att ingå äktenskap är en formbunden rättshandling medan samboende uppkommer när parterna flyttar ihop. En skilsmässa som avslutar ett äktenskap är en formbunden rättshandling; samboende upphör när parterna flyttar isär. När ett äktenskap tar slut har makarna i regel giftorätt till varandras egendom, något som inte gäller vid samboende. Om ett barn föds inom äktenskapet behöver den äkta mannen inte uttryckligen erkänna faderskapet medan faderskapet däremot måste erkännas för barn som föds till sambor. Bägge makarna i ett äktenskap är vårdnadshavare till gemensamma barn medan vårdnaden om barn till sambor avtalas. Äkta makar har ömsesidig underhållsskyldighet vilket inte sambor har.

I ett berömligt svar behandlas de rättsliga frågorna om ingående av äktenskap och om skilsmässa och barns ställning mer detaljerat. Ingående av äktenskap förutsätter hindersprövning och att bägge parterna är myndiga. Om äktenskapet slutar i skilsmässa, ger en domstol beslut om äktenskapsskillnad efter en betänketid (6 månader) eller om paret bott åtskilda under en viss tid (2 år). När ett äktenskap upphör genom skilsmässa eller den ena makens död, delas makarnas egendom enligt giftorätten, såvida inte giftorätten uteslutits helt eller delvis genom ett äktenskapsförord. När ett samboförhållande upphör tar vardera med sig sin egen egendom, och gemensam egendom fördelas enligt överenskommelse mellan parterna. En part i ett samboförhållande kan emellertid kräva gottgörelse vid separationen om det kan anses att hen gjort betydande insatser för det gemensamma hushållet. Detta kräver att det handlar om ett långvarigt samboförhållande eller ett förhållande där det finns gemensamma barn. Äkta makar kan adoptera barn tillsammans medan enbart ena parten i ett samboförhållande kan adoptera. En äkta make står efter bröstarvingarna i arvsföljden medan sambor utan inbördes testamente inte har arvsrätt till varandras egendom. Vid äktenskap har en änka eller änkling rätt att bo kvar i parets gemensamma bostad, medan en efterlevande sambo inte har denna rätt. Parterna i ett samboförhållande kan genom testamente avtala om önskade egendomsarrangemang, dock inom gränserna för bröstarvingars rättigheter.

Del 2: 30-poängsuppgifter

7. Demokrati och förtroende för medierna 30 p.

7.1 Granska hur förtroende eller brist på förtroende för medier och nyheter kan påverka demokratin. Utnyttja material 7.A, 7.B och 7.C i ditt svar. 18 p.

I ett gott svar behandlar examinanden alla material i uppgiften. Finländarnas förtroende för nyheter sjönk stadigt från och med 2015, tills det åter började öka från och med 2020. Finländarna har större förtroende för de nyheter de själva följer än för nyheter i allmänhet. De ämnen där det förekommit desinformation handlade om corona, klimatförändringen och internationella konflikter. Examinanden kan ur skämtteckningen utläsa att artificiell intelligens framställs som ett hot mot informationsförmedling. Hen förstår att oberoende och pålitlig informationsförmedling är ett element av väsentlig vikt för ett demokratiskt samhälle. Mediernas uppdrag är att följa, rapportera om och kritisera dem som har makten. Om medborgarna inte kan lita på den information som medierna tar fram, undergräver det även förtroendet för det demokratiska samhället. Examinanden behandlar förhållandet mellan media och demokrati och ger belysande exempel på detta förhållande.

I ett berömligt svar bedömer examinanden uppgiftsmaterialen analytiskt. I Finland har till exempel coronapandemin och Rysslands anfallskrig mot Ukraina kunnat bidra till ökat förtroende för medierna eftersom människor vid kriser tyr sig till information som ges av offentliga aktörer. Många olika typer av aktörer kan ligga bakom desinformation, exempelvis främmande stater, politiska grupperingar eller enskilda aktiva individer. Samma människor tror ofta på många olika typer av desinformation och konspirationsteorier samtidigt. I svaret diskuterar examinanden mer detaljerat varför hotbilden i skämtteckningen skulle kunna bli verklighet. Artificiell intelligens kan exempelvis utnyttjas för att producera och sprida desinformation. Traditionella medier har inte nödvändigtvis möjlighet att konkurrera med material som tas fram med hjälp av artificiell intelligens. Examinanden behandlar förhållandet mellan media och demokrati mångsidigt och ger flera beskrivande exempel. Exempelvis kommersialisering och egendomskoncentration kan dessutom äventyra mediernas oberoende. Algoritmerna i sociala medier ökar ofta synligheten för falsk information. Desinformation kan också användas för att påverka människors röstningsbeteende och utgången av val. Bild- och videomanipulationer som producerats med artificiell intelligens blir allt vanligare och är svåra att bekämpa.

7.2 Hur kan interna hot mot demokratin bekämpas i Finland? 12 p.

I ett gott svar ger examinanden några rimliga förslag till medel för att bekämpa hoten mot demokratin. Exemplen kan handla om lagstiftning, ökade utbildning och kunskap eller agerande inom medborgarsamhället. Exempelvis kan de fria och oberoende mediernas förutsättningar förbättras, medborgarna kan göras delaktiga i beslutsfattandet och socialpolitiska eller andra medel kan användas för att minska polariseringen i samhället. Medborgarna kan läras att identifiera desinformation.

I ett berömligt svar behandlar examinanden de interna hoten mot demokratin analytiskt. Hen förstår att bekämpning av hoten mot demokratin kräver samarbete mellan offentliga förvaltningsområden och medborgarorganisationer. Exempelvis ökar förbättrad kritisk medielitteracitet informationsförsörjningsberedskapen. Examinanden förstår att också politiska partier kan ha intresse av att försvaga demokratin och koncentrera makten.

8. Ensidig respektive diversifierad export inom världshandeln 30 p.

Material 8.A visar hur strukturellt diversifierad olika länders export var i fråga om exportprodukter och exportländer år 2022. Ett indextal över exportens diversifiering har beräknats för länderna och färgkodats.

8.1 Diskutera med hjälp av material 8.A vilka faktorer som förklarar exportstrukturens ensidighet och diversifiering. 12 p.

I ett gott svar utläser examinanden de viktigaste dragen i uppgiftsmaterialet: Nordamerika och de europeiska länderna liksom vissa asiatiska länder, såsom Indien och Kina, har mest diversifierad exportstruktur. Den ensidigaste exportstrukturen finns i många afrikanska länder, Ryssland och vissa länder i Centralasien och Sydamerika. I svaret kan examinanden exempelvis konstatera att de länder som representerar störst diversifiering i fråga om produktutbudet är rika industriländer liksom länder med utvecklingsekonomi där industriproduktionen är omfattande och mångsidig. Länder med ensidig export är ofta utvecklingsländer och relativt fattiga.

I ett berömligt svar kan examinanden diskutera möjliga förklaringar till en ensidig export utifrån kolonialhistoria och naturgeografi. Olika länder har olika komparativa produktionsfördelar, såsom olika mängder naturtillgångar. Ett land kan också av historiska skäl ha en stark ställning som producent i fråga om någon viss produkt. I länder med ensidig export är den dominerande produkten vanligtvis olja, något annat råmaterial eller livsmedel, vilket då handlar om monokultur. Olika länder har olika positioner i fråga om de stora varuflödena i världshandeln. När det kommer till destinationsländer kan en ensidig exportstruktur även förklaras av att något grannland är särskilt dominerande, såsom USA är i förhållande till Kanada och Mexiko.

8.2 Hurdana konsekvenser har en ensidig exportstruktur och hur kan man försöka diversifiera exportstrukturen? 18 p.

Ett exempel som kan ges på svagheter med ensidig export är att om exporten är beroende av en enda produkt kan förändringar i världsmarknadspriserna och, i fråga om jordbruksprodukter, exempelvis skördeförluster på grund av torka leda till svårigheter för landets ekonomi. Diversifiering av exporten kan understödjas genom utveckling av infrastrukturen (nya hamnar, gas- eller oljeledningar osv.) och nya exportprodukter med högre färädlingsgrad.

I ett berömligt svar kan ytterligare exempel på riskerna med monokulturer ges och examinanden kan diskutera geopolitiska problem med en ensidig exportstruktur bland annat med tanke på vilka risker det medför för destinationsländerna om de är beroende av importen av någon viss produkt från ett enda land. Diversifiering av exporten kan exempelvis understödjas genom att höja utbildningsnivån bland befolkningen och locka till sig utländska investeringar, vilket gör att landets näringsliv kan diversifieras. I svaret kan examinanden också diskutera strukturerna i världsekonomin: ett land kan ha svårt att diversifiera sin ekonomi och export på egen hand, eftersom sådana förändringar kan kräva reformer av reglerna för världshandeln och därigenom förhandlingar och samarbete mellan många länder.

9. Uppnående av målen i Agenda 2030 i Finland 30 p.

Förenta nationernas globala handlingsprogram för hållbar utveckling, Agenda 2030, godkändes 2015. FN:s medlemsstater förband sig till målen, vars syfte bland annat är att avskaffa extrem fattigdom. Målen står i förhållande till varje lands utgångsläge. Material 9.A visar hur långt Finland år 2024 hade hunnit i fråga om att uppnå målen i Agenda 2030.

9.1 Analysera utifrån material 9.A hur målen i Agenda 2030 har uppnåtts i Finland. Diskutera också hur man kan förklara skillnaderna i hur de olika målen har förverkligats. 16 p.

I ett gott svar förstår examinanden skillnaderna i fråga om hur de olika Agenda-målen uppnåtts och utvecklas, och ger rimliga förklaringar till dessa skillnader. Bäst har man i Finland lyckats med målen avseende fattigdom, utbildning och energi; dessa har uppnåtts. I fråga om nio av målen finns det vissa brister och i fråga om två anmärkningsvärda brister. Stora brister finns i målen om att utrota hunger, åstadkomma hållbar konsumtion och produktion samt i de klimatrelaterade målen. Uppnåendet av målen påverkas såväl av faktorer på längre sikt som av politiska beslut som fattats de senaste åren. I Finland finns det tack vare den nordiska välfärdsmodellen i regel föga utbredd fattigdom och ett kvalitativt utbildningssystem. Skogsindustrins roll har varit stor i Finland, vilket påverkat landets sätt att förhålla sig till de mål som tangerar klimatet och användning av skogarna. Den senaste tiden har frågor gällande klimat, miljöskydd och jämställdhet politiserats, vilket i sin tur påverkat beslutsfattandet.

I ett berömligt svar beaktar examinanden såväl själva uppnåendet av målen som den utveckling pilarna indikerar, och diskuterar hur målens förverkligande hänger ihop med det politiska beslutsfattandet. Av de mål som uppnåtts verkar exempelvis arbetet mot fattigdom och för hållbar energi för alla utvecklas väl, medan utbildningen stöter på större utmaningar. En del av målen för hållbar utveckling är sådana att ingen politisk konsensus råder. En del andra mål kan till exempel ha betraktats som alltför dyra att förverkliga.

9.2 Ge exempel på metoder för påverkan som enskilda medborgare kan använda för att främja målen i Agenda 2030 (material 9.A) i Finland och inom Europeiska unionen. Bedöm hur effektiva metoderna är. 14 p.

I ett gott svar ger examinanden några övertygande exempel på sätt att påverka nationellt och inom Europeiska unionen. I vartdera fallet är det möjligt att rösta på kandidater och partier som lägger vikt vid målen för hållbar utveckling. Det går också att försöka påverka beslutsfattarna genom sociala eller traditionella medier och genom demonstrationer, genom att direkt kontakta beslutsfattarna eller genom verksamhet inom medborgarorganisationer.

I ett berömligt svar bedömer examinanden hur effektiva de olika sätten är och analyserar hållbar utveckling som en fråga med häftiga skiljelinjer och som polariseringen därför gör det svårt att främja. Försök att överbrygga skiljelinjerna kan handla om samarbete mellan olika aktörer och förebyggande av fördomar. Missuppfattningar kan för sin del i mån av möjlighet förebyggas med tillgång till tillförlitlig information.