Hyvän vastauksen piirteet: FI – Matematiikka, pitkä oppimäärä
25.9.2025
Lopulliset hyvän vastauksen piirteet 13.11.2025
Lopullisista hyvän vastauksen piirteistä ilmenevät perusteet, joiden mukaan koesuorituksen lopullinen arvostelu on suoritettu. Tieto siitä, miten arvosteluperusteita on sovellettu kokelaan koesuoritukseen, muodostuu kokelaan koesuorituksestaan saamista pisteistä, lopullisista hyvän vastauksen piirteistä ja lautakunnan määräyksissä ja ohjeissa annetuista arvostelua koskevista määräyksistä. Lopulliset hyvän vastauksen piirteet eivät välttämättä sisällä ja kuvaa tehtävien kaikkia hyväksyttyjä vastausvaihtoehtoja tai hyväksytyn vastauksen kaikkia hyväksyttyjä yksityiskohtia. Koesuorituksessa mahdollisesti olevat arvostelumerkinnät katsotaan muistiinpanoluonteisiksi, eivätkä ne tai niiden puuttuminen näin ollen suoraan kerro arvosteluperusteiden soveltamisesta koesuoritukseen.
Hyvästä suorituksesta näkyy, miten vastaukseen on päädytty. Ratkaisussa on oltava tarvittavat laskut tai muut riittävät perustelut sekä lopputulos. Arvioinnissa kiinnitetään huomiota kokonaisuuteen, ja ratkaisu pyritään arvioimaan kolmiosaisesti: alku, välivaiheet ja lopputulos. Laskuvirheet, jotka eivät olennaisesti muuta tehtävän luonnetta, eivät alenna pistemäärää merkittävästi. Sen sijaan tehtävän luonnetta muuttavat lasku- ja mallinnusvirheet saattavat alentaa pistemäärää huomattavasti.
Matemaattiset ohjelmistot ovat kokeen apuvälineitä, joiden roolit arvioidaan tehtäväkohtaisesti. Jos ratkaisussa on käytetty ohjelmistoja, sen on käytävä ilmi suorituksesta. Analysointia vaativien tehtävien ratkaisemisessa pelkkä ohjelmistolla saatu vastaus ei riitä ilman muita perusteluja. Sen sijaan ohjelmasta saatu tulos yleensä riittää rutiinitehtävissä ja laajempien tehtävien rutiiniosissa. Tällaisia ovat esimerkiksi lausekkeiden muokkaaminen, yhtälöiden ratkaiseminen sekä funktioiden derivointi ja integrointi.
Miten pisteytysohjeita luetaan
- Ohjeen rakenne
- Ohjeessa riviksi kutsutaan kokonaisuutta, joka päättyy pistemäärään.
- Rivin useat pisteet on erotettu /-merkillä. Epäselvissä tapauksissa on suluissa eritelty, mistä osasta saa mitäkin pisteitä.
- Erittelyä ei ole, jos rivillä on saman verran laskuja kuin pisteitä, tällöin yksi piste laskua kohden.
- Jos rivillä on yksi lasku ja siihen liittyvä sanallinen perustelu, niin puolet pisteistä (pyöristettynä ylös) saa laskusta ja loput perusteluista.
- Jos rivillä on vain yksi lasku tai kaava ja useampi piste, saa osapisteet riittävän hyvästä yrittämisestä (esimerkiksi derivaatan laskeminen osittain oikein).
- Rivillä suluissa oleva lasku tai perustelu on lisätietoa, eikä sitä vaadita pisteiden saamiseen.
- Hakasuluissa olevat pisteet saa joko täyttämällä sen rivin ehdon tai seuraavalta riviltä, jos seuraava rivi on kunnossa, eikä käy eksplisiittisesti ilmi, että edellinen rivi on tehty väärin.
- Jos erikseen ei mainita, niin vastauksen hyväksyttävä tarkkuus on yksi merkitsevä numero enemmän tai vähemmän kuin ohjeeseen kirjattu.
- Yleensä laskuvirhe vähentää pisteitä siitä rivistä, johon se kohdistuu, mutta myöhempien rivien pisteet voi saada, jos tekee laskut/päättelyt oikein omille luvuille. Poikkeukset on merkitty tekstillä täsmälleen. Nämä pisteet saa vain, jos tämä askel ja myös edeltävät askeleet on oikein suoritettu. Huomaa, että teksti täsmälleen tarkoittaa sitä, että kaikkien niiden rivien, jotka eivät ole riippumattomia, täytyy olla perusteluineen kunnossa. (Tällöin ratkaisussa on ekvivalenttia muotoilua vaille ohjeeseen merkitty luku/lauseke/tms.) Tämä ei vaikuta pyöristysten pisteyttämiseen. Jos esimerkiksi vastausrivillä lukee täsmälleen 37, niin myös 37,5 ja 40 kelpaavat. Tekstillä melko täsmälleen merkitseminen tarkoittaa sitä, että luvut ja laskut pitää olla kunnossa, mutta perusteluissa ja selityksissä voi olla puutteita.
- Rivien riippuvuus toisistaan
- Yleensä pisteytys on kirjoitettu ratkaisun matemaattisen etenemisen mukaisesti ja (täysiä) pisteitä annetaan vain perustelluista askeleista. Jos rivit ovat ilmeisen riippumattomia toisistaan (esimerkiksi laskettu eri funktioiden derivaatat), niin pisteet annetaan suoritusjärjestyksestä riippumatta ilman eri merkintää.
- Jos vastaus on kirjoitettu ennen perusteluja, tarkoittaa se, että pelkästä (oikeasta) vastauksesta saa jo pisteitä.
- Merkintä yllä olevista riveistä riippumaton piste tarkoittaa, että rivin pisteet voi antaa edellä olevista riveistä riippumattomasti; seuraavat rivit edellyttävät tätä riviä normaaliin tapaan.
- Merkintä riippumaton tarkoittaa, että rivin pisteet voi antaa edellä olevista riveistä riippumattomasti; seuraavat rivit eivät edellytä tätä riviä.
- Merkintä Johtopäätöksenä: korostaa, että kyseiset pisteet saa vain, jos aiemmat perustelut ovat kunnossa.
- Teksti STOP tarkoittaa sitä, että sillä rivillä kerrotaan, minkä ehtojen pitää toteutua, jotta jatkosta saa pisteitä.
- Terminologiaa
- "Vastaus riittää" tarkoittaa, että oikeasta vastauksesta annetaan pisteet myös ilman perusteluja. Jos vastaus on väärin, voi pisteitä saada normaalien periaatteiden mukaisesti perustelujen perusteella.
- "Alkupisteitä" tarkoittaa, että tästä voi antaa rivin pisteet, jos ei muualta saa pistettä. Tätä pistettä ei siis voi yhdistää muihin pisteisiin.
- "maxN" tarkoittaa, että tämän tyyppisestä ratkaisusta annetaan N pistettä, mikäli siinä ei ole muita virheitä.
- "Vastaus vain likiarvona" tarkoittaa, että ratkaisussa ei ilmene lainkaan vastauksen tarkkaa arvoa.
Seuraavat vähennykset ovat tehtäväkohtaiseen pisteohjeeseen toissijaisia. Yhteen tehtävään voi soveltaa useaa vähennystä, mutta ansaittuja pisteitä ei voi menettää.
- Vastaus oikein, muttei pyydetyssä muodossa (esimerkiksi tarkkuus, yksikkö) -1 p.
- Vastaus sieventämättä loppuun asti sievennystehtävässä (esimerkiksi e^1, ln (e) tai 4^0) -2 p.
- Vastaus sieventämättä muussa tehtävässä (esimerkiksi e^1, ln (e) tai 4^0) -1 p.
- Ilmeiset näppäilyvirheet esityksessä (esimerkiksi x =2, y04), tai näppäilyvirheet, jotka korjataan heti seuraavalla rivillä -0 p.
- Vastauksessa kopiointivirhe -1 p.
- Välipyöristyksessä ei yhtä enemmän merkitseviä numeroita kuin vastauksessa -1 p.
Seuraavat vähennykset ovat tehtäväkohtaiseen pisteohjeeseen toissijaisia. Yhteen tehtävään voi soveltaa useaa vähennystä, mutta kutakin korkeintaan kerran.
- Matemaattisesti puutteellinen merkintä (esimerkiksi puuttuvat sulut, mutta laskettu oikein; =-merkin ketjutus, m^2 ilman m). Huom.! Tilanteesta riippuen epästandardi merkintä voidaan hyväksyä selitettynä. -1 p.
- Ratkaisusta puuttuu oleellisia selityksiä (lukija joutuu arvaamaan, mitä ratkaisussa esiintyvät luvut tarkoittavat) TAI perustelut ja johtopäätökset on esitetty täysin irrallisina (lukija joutuu yhdistelemään eri puolilla ratkaisua olevia lauseita) -1 p.
- Ratkaisussa merkittävästi ylimääräistä tekstiä/laskuja (lukija joutuu päättelemään, miten annetuista tiedoista muodostuu ratkaisu) -1 p.
A-osa
1. Yks, kaks, kolme, neljä 12 p.
Valitse oikea vaihtoehto. Vastauksia ei tarvitse perustella. Oikea vastaus 2 p., väärä vastaus 0 p., ei vastausta 0 p. Jos olet aloittanut tehtävään vastaamisen, mutta et haluakaan jättää tehtävää arvosteltavaksi, poista vastauksesi valitsemalla pudotusvalikosta tyhjä rivi.
1.1 Kuinka paljon on 12 prosenttia luvusta 34? 2 p.
- 4,08 (2 p.)
1.2 Mikä on yhtälön 12 +x^3 =4 ratkaisu? 2 p.
- x =-2 (2 p.)
1.3 Suorakulmaisessa kolmiossa yhden kateetin pituus on 12 ja kateetin vastaisen kulman suuruus 34 ^@. Mikä on kolmion hypotenuusan pituus kokonaisluvuksi pyöristettynä? 2 p.
- 21 (2 p.)
- 23 (1 p.)
1.4 Ympyrän keskipiste on (1, 2), ja piste (3, 4) sijaitsee ympyrällä. Mikä on ympyrän säde? 2 p.
- sqrt(8) (2 p.)
1.5 Sievennä log_a 1 +log_a 2^3 +log_a 4, kun a > 0. 2 p.
- 5 log_a 2 (2 p.)
1.6 Olkoon g(x) =1 +2 x -x^3. Laske g'(4). 2 p.
- -46 (2 p.)
2. Perustehtäviä 12 p.
-
Suora kulkee pisteiden (5, 0) ja (0, -3) kautta. Määritä suoran yhtälö. (4 p.)
-
Määritä funktion f(x) =3 x^2 +e^(4 x) derivaatta. (4 p.)
-
Määritä integraalifunktio int cos(5 x) dx. (4 p.)
1.
Kulmakerroin on \frac35 ja perustelu laskulla \frac{0-(-3)}{5-0}=\frac{3}{5} tai selkeällä kuvalla. (1+1 p.)
Suoran yhtälö on y=\frac{3}{5}x-3 ja vakiotermin perustelu, esimerkiksi pisteen (0,-3) avulla. (1+1 p.)
TAI
Suoran yhtälö on muotoa y=kx-3, ja perustelu: kulkee pisteen (0,-3) kautta tai käytetty muotoa y-(-3)=k(x-0). (1+1 p.)
Suoran yhtälö on y=\frac{3}{5}x-3 ja perustelu: sijoitetaan yhtälöön toinen piste (5,0), jolloin saadaan 0=5k-3, eli k=\frac{3}{5}. (1+1 p.)
Tähän osatehtävään liittyvät erillisohjeet
Pelkkä vastaus (1+0)+(1+0) (2 p.)
Vastaus voi olla normaalimuodossa, esimerkiksi -3x+5y+15=0.
Merkkivirhe kulmakertoimessa, koordinaatit väärässä järjestyksessä tms. (max 3 p.)
Koordinaatit väärinpäin (saatu x=\frac{3}{5}y-3 tai -3y+5x+15=0). (max 3 p.)
2.
f'(x) =6 x +4 e^(4 x) (Ensimmäinen termi 2 p. Jälkimmäisessä sisäfunktion ja ulkofunktion oikeasta derivaatasta saa kummastakin yhden pisteen. Ylimääräisistä termeistä vähennetään 1 piste.) (4 p.)
Tähän osatehtävään liittyvät erillisohjeet
Pelkkä oikea vastaus. (4 p.)
Ylimääräisiä tekijöitä (esimerkiksi 4xe^{4x}) (max 3 p.)
3.
int cos(5 x) dx =1/5 sin(5 x) +C, (Kerroin 1/5 + sin(5 x) + oikein integrointivakiota lukuunottamatta + C.) (4 p.)
Tähän osatehtävään liittyvät erillisohjeet
Pelkkä oikea vastaus. (4 p.)
Integroitu aivan väärin, mutta on +C. (1 p.)
3. Epäyhtälö ja yhtälö 12 p.
-
Ratkaise epäyhtälö (x -1) (x +3) > -3. (6 p.)
-
Ratkaise yhtälö (x +e) (x^2 -~p^2) =0. (6 p.)
1.
Kerrotaan sulut auki ja saadaan vasen puoli x^2 +2 x -3 tai vastaava muoto, josta epäyhtälö muotoon x^2 +2 x > 0. (2 p.)
Ratkaistaan nollakohdat: x^2 +2 x =0, eli x (x +2) =0, josta x =0 tai x =-2. (2 p.)
Kyseessä on ylöspäin aukeava paraabeli, joten epäyhtälön ratkaisu on x < -2 tai x > 0. (2 p.)
Tähän ratkaisuun liittyvät erillisohjeet
Jos käsitellään vain epäyhtälöitä, niin 0 p. riviltä 2, max 2+0+2 esimerkiksi perustelulla ''koska x(x+2) on ylöspäin aukeava paraabeli, ratkaisu on x<-2 tai x > 0''.
Rivin 3 perustelu voidaan tehdä myös testipisteillä.
Riviltä 3 vain perustelupiste, jos rivillä 2 väärä polynomi tai nollakohta. 2+0+1 (max 3 p.)
Epäyhtälöstä x(x+2) > 0 suoraan oikea vastaus x<-2 tai x > 0 ilman perustelua. (2+0+1 p.)
TAI
Kerrotaan sulut auki ja saadaan vasen puoli x^2+2x-3 tai vastaava muoto, josta epäyhtälö muotoon x^2+2x>0. (2 p.)
Tekijöiden merkit kaaviossa tai sanallisesti, (2 p.)
tulon merkeistä päätellään, että epäyhtälön ratkaisu on x<-2 tai x>0. (2 p.)
2.
Löydetty ratkaisut x=-e, x=\pi ja x=-\pi. (3 p.)
Perusteltu tulon nollasäännöllä (3 p.) TAI tarkistus (1 p.) + kolmannen asteen polynomilla on korkeintaan kolme juurta (2 p.). (1+2 p.)
Tähän osatehtävään liittyvät erillisohjeet
Pisteet tulon nollasäännöstä, jos sen käyttö mainitaan tai kirjoitetaan vastaavat yhtälöt. (2 p.)
Mikäli perusteluna vain tekijöihinjako (x+e)(x-\pi)(x+\pi) ilman mainintaa tulon nollasäännöstä tai yhtälöitä. (max 3+1 = 4 p.)
Likiarvoja vastauksessa. (-1 p.)
4. Trigonometrinen yhtälö 12 p.
Tietoa (\sin x)^2 +(\cos x)^2 =1 on yritetty käyttää + sijoitus oikein. (1+1 p.)
Tietoa \sin (2x)=2\sin (x)\cos (x) on yritetty käyttää + sijoitus oikein. (1+1 p.)
STOP Jatkosta pisteitä vain jos rivi 1 tai rivi 2 on oikein.
Otettu (\sin x)^2 yhteiseksi tekijäksi ja saatu yhtälö (\sin x)^2(1-4(\cos x)^2)=0 TAI poistettu neliö oikein ja saatu yhtälö \sin(x) = \pm 2 \sin(x)\cos(x). (1 p.)
Jatkettu tulon nollasäännöllä. (Piste vaatii, että edelliseltä riviltä on saatu 1 p.) (1 p.)
Saatu (ilman perustelua) yhtälöstä \sin x=0 ratkaisut melko täsmälleen x=0 ja melko täsmälleen x=\pm \pi. (1+1 p.)
Yhtälöstä \cos x=\pm \frac{1}{2} saatu esimerkiksi yleisen ratkaisun tai muiden perustelujen avulla melko täsmälleen x=\pm \frac{\pi}{3} ja melko täsmälleen x=\pm \frac{2\pi}{3}. (Perustelut 2 p. + ratkaisut: puolet 1 p. + loput 1 p.) (2+2 p.)
TAI
Tietoa (\sin x)^2 = 1-(\cos x)^2 on yritetty käyttää + sijoitus oikein. (1+1 p.)
STOP Jatkosta pisteitä vain jos rivi 1 on oikein.
Saatu yhtälö (\sin x)^2 = (\sin(2x))^2.
Neliö poistettu oikein ja saatu yhtälöt \sin(x) = \pm \sin(2x). (1+1 p.)
Saatu (ilman perustelua) yhtälöstä \sin x = \sin(2x) ratkaisu melko täsmälleen x=0. (1 p.)
Ratkaistu yhtälö \sin x = \sin(2x), saatu ratkaisut melko täsmälleen x=\pm \pi, melko täsmälleen x=\pm \frac{\pi}{3}. (x=2x+2\pi k (1 p.), x=2\pi k+\pi-2x (1 p.), ratkaisut: puolet (1 p.) + loput (1 p.)) (2+2 p.)
Ratkaistu yhtälö \sin x = -\sin(2x), saatu ratkaisut melko täsmälleen x=\pm \frac{2\pi}{3} (2 p.) JA melko täsmälleen x=0 ja melko täsmälleen x= \pm \pi (1 p.). (3 p.)
TAI
Muutettu (\cos x)^2 järkevään muotoon, esim. \cos^2(x) = \frac12 (1+\cos(2x)), ja sijoitettu tieto yhtälöön. (1+1 p.)
Muutettu (\sin(2x))^2 järkevään muotoon, esim. \sin^2(2x) = \frac12 (1-\cos(4x)), ja sijoitettu tieto yhtälöön. (1+1 p.)
STOP Jatkosta pisteitä vain jos rivi 1 tai rivi 2 on oikein.
Saatu (ilman perustelua) yhtälöstä melko täsmälleen x=0. (1 p.)
Ratkaistu (2 p.) saadusta yhtälöstä melko täsmälleen x=\pm \pi, melko täsmälleen x=\pm \frac{\pi}{3}. (2 p.) (2+2 p.)
Ratkaistu yhtälöstä melko täsmälleen x=\pm \frac{2\pi}{3}. (3 p.)
Tähän tehtävään liittyvät erillisohjeet
2. ja 3. arvosteluohjeen kahden viimeisen rivin vastauspisteet edellyttävät perustellusti saatuja ratkaisuja.
Alkupiste (1 p.): Yksi tai kaikki ratkaisut arvattu ja testattu.
Mukana juuri, joka ei ole ko. yhtälön ratkaisu. Vähennys -1 p./kpl siltä riviltä, jolla virhe on tehty.
Ratkaisujen rajoittamista ei tarvitse perustella, vaan riittää löytää oikeat arvot. Jos on ratkaisut rajoittamatta, esimerkiksi \pi +k2\pi tai rajausehtoa x\in [-\pi,\pi] käytetty väärin: -1 piste per rivi, jolla virhe on tehty. Koskee kahta viimeistä riviä.
Tehty asteissa oikein, ja saatu -180,-120,-60, 0, 60,120 ja 180 astetta. (max 12 p.)
Yhtälön ratkaisemiseksi ei kelpaa nollakohdan arvaaminen ja testaaminen.
5. Tilastollisia tunnuslukuja 12 p.
-
Lukujen x_1, ..., x_n, keskiarvo on a ja b > a. Osoita, että lukujen x_1, ..., x_n, b keskiarvo on suurempi kuin a. (6 p.)
-
Anna esimerkki seuraavat ehdot toteuttavista luvuista tai osoita, että sellaisia ei ole olemassa: lukujen moodi on 1, keskiarvo 10 ja mediaani 100. (6 p.)
1.
Alkuperäinen keskiarvo jossakin muodossa, esimerkiksi a = \frac{x_1 + \dots +x_n}{n} tai x_1 + \dots +x_n = an. (1 p.)
Uusi keskiarvo jossakin muodossa, esimerkiksi \frac{x_1 + \dots +x_n +b}{n+1}. (1 p.)
Verrattu keskiarvoja järkevällä tavalla, esimerkiksi erotus tai osamäärä tai muodostettu epäyhtälö ''alkuperäinen ka'' < ''uusi ka''. (1 p.)
Järkevä muokkausaskel, esimerkiksi nimittäjät kerrottu pois tai lavennettu saman nimisiksi. (1 p.)
Muokattu sopivaan muotoon ja käytetty tietoa a<b. (1+1 p.)
TAI
Alkuperäinen keskiarvo ei muutu, kun lisätään a, JA perustelu tälle. (1+2 p.)
a:ta suuremman luvun b lisääminen kasvattaa keskiarvoa JA perustelu tälle. (2+1 p.)
Tähän ratkaisuun liittyvät erillisohjeet
Lukujen n tai n+1 positiivisuutta ei tarvitse mainita.
Esimerkki ratkaisusta: \frac{x_1+x_2+\cdots +x_n+b}{n+1} =\frac{na+b}{n+1} >\frac{na+a}{n+1}=a.
Tähän osatehtävään liittyvät erillisohjeet
Väite \Rightarrow \dots \Rightarrow a<b. (-0 p.)
2.
Annettu toimiva esimerkki. (2 p.)
Annettu esimerkki, jossa vähintään kolme eri lukua:
riippumaton Esimerkissä osoitettu, että moodi on 1. (1 p.)
riippumaton Esimerkissä osoitettu, että mediaani on 100. (1 p.)
riippumaton Esimerkissä osoitettu, että keskiarvo on 10. (2 p.)
Tähän ratkaisuun liittyvät erillisohjeet
Jos keskiarvo \ne 10, mutta likiarvo laskettu oikein ja välillä [9{,}5;10{,}5[, niin viimeiseltä riviltä 1 p.
Annettu useampi eri esimerkki. Pisteet vain yhdeltä yllä olevista riippumaton-riveistä. (max 2 p.)
TAI (Rakennetaan esimerkki: riviltä pisteet vain jos riviä vastaava ominaisuus näkyy ANNETUSSA (mahdollisesti puutteellisessa) esimerkissä)
Konstruktiossa idea, miten moodiksi saadaan 1. (1 p.)
riippumaton Konstruktiossa idea, miten mediaaniksi saadaan 100. (1 p.)
riippumaton Konstruktiossa idea, miten keskiarvoksi saadaan 10 (1 p.)
Viety konstruktio loppuun, esimerkiksi ratkaistu vapaa muuttuja (1 p.)
Annettu toimiva esimerkki kuten -338, 1, 1, 100, 101, 102, 103. (2 p.)
6. Funktio rajoitettuna ympyrälle 12 p.
Ratkaistaan y tai x ympyrän yhtälöstä: y=\pm \sqrt{4-x^2} tai x=\pm \sqrt{4-y^2}. (2 p.)
riippumaton Huomattu, että x\in [-2,2] TAI y\in [-2,2]. (1 p.)
Sijoitetaan lausekkeeseen tapaus y=+\sqrt{4-x^2} : f(x,\sqrt{4-x^2})=x\sqrt{4-x^2}. (1 p.)
Ajatus derivoinnista + derivoitu oikein:
D(x\sqrt{4-x^2})=\sqrt{4-x^2}+\frac{x\cdot (-2x)}{2\sqrt{4-x^2}}\ (=\sqrt{4-x^2}-\frac{x^2}{\sqrt{4-x^2}}) (kun -2<x<2). (1+1 p.)
Nyt \sqrt{4-x^2}-\frac{x^2}{\sqrt{4-x^2}}=\frac{4-2x^2}{\sqrt{4-x^2}}=0, kun x=\pm \sqrt{2}. (1 p.)
Lasketaan arvot derivaatan nollakohdassa ja päätepisteissä TAI kulkukaavio: f(2,0)=0, f(-2,0)=0 ja f(\sqrt{2},\sqrt{2})=2, f(-\sqrt{2},\sqrt{2})=-2. (2 p.)
Lausekkeen pienin arvo tässä puolikkaassa on -2 ja suurin on 2, joten (jatkuvuuden nojalla) f saa arvot [-2,2]. (1+1 p.)
Mainittu, että tapaus x= -\sqrt{4-y^2} tai y= - \sqrt{4-x^2} on symmetrinen ja f saa samat arvot. (1 p.)
Tähän ratkaisuun liittyvät erillisohjeet
\pm puuttuu rivillä 1 eikä symmetriaa käsitelty muuten (1+1+1+2+1+2+2+0) (max 10 p.)
Rivillä 1 muu virhe kuin puuttuva \pm (poistettu juuri väärin tms.), derivoinnista vain ideapiste. (0+1+1+(1+0)+1+2+(0+0)+1) (max 7 p.)
Laskettu vain f(-2,0) tai f(2,0) (+0 p.)
TAI
Ympyrän säde on 2 ja se on origokeskeinen. [1+1 p.]
Ympyrän parametrimuotoinen yhtälö on \begin{cases} x=2\cos t \\ y=2\sin t, \end{cases} (missä t\in[0,2\pi].) (2 p.)
Sijoitettu x ja y funktion f yhtälöön, saatu f(t)=2\cos t\cdot 2 \sin t=4\cos t \sin t (2 p.)
=2\sin (2t) (2 p.)
(Välillä t\in [0,2\pi]) funktio \sin (2t) saa arvot [-1,1], (2 p.)
joten funktio f saa arvot [-2,2]. (2 p.)
B1-osa
7. Geometrian laskutehtäviä 12 p.
Anna tässä tehtävässä pelkkä vastaus ilman perusteluja. Vastauslaatikkoon voi kirjoittaa vain yhden kokonaisluvun.
Laske kussakin osatehtävässä tuntemattoman likiarvo kokonaisluvuksi pyöristettynä.
7.1 Kolmion kärjet ovat pisteissä (12, 3), (-2, 9) ja (4, 20), ja sen pinta-ala on A_1. 2 p.
- 95 (2 p.)
7.2 Kolmion kärjet ovat pisteissä (12, 3), (-2, 9) ja (4, 20), ja sen piirin pituus on p. 2 p.
- 47 (2 p.)
- 46 (1 p.)
7.3 Suoran ympyrälieriön korkeus on 13, säde 4 ja vaipan pinta-ala A_2. 2 p.
- 327 (2 p.)
7.4 Pisteen (-20, 6) etäisyys suorasta 2 x +y +5 =0 on d. 2 p.
- 13 (2 p.)
7.5 Olkoot vec u =vec i +2 vec j ja vec v =2 vec i -2 vec j. Vektorien vec u ja vec v välinen kulma asteina on ~a. 2 p.
- 108 (2 p.)
- 72 (1 p.)
7.6 Olkoot vec u ja vec v kuten osatehtävässä 7.5. Vektorin 4 vec u -7 vec v pituus on L. 2 p.
- 24 (2 p.)
8. Pianon osto 12 p.
Ratkaisu yhtälöllä
Ratkaisusta ilmenee korkokerroin 1{,}025 ja kuukausikorko \frac{0{,}025}{12}\,(=0{,}00208333\ldots). (1+1 p.)
Kuukausitalletus on esitetty muuttujana, esimerkiksi ''Olkoon kuukausitalletus x.''
STOP Ilman muuttujaa tai yhtälöä arvostellaan jälkimmäisen arvosteluohjeen mukaan.
Ensimmäinen talletus kasvaa korkoa x *0,025 ensimmäisen vuoden aikana. [1 p.]
Ensimmäisen vuoden jälkeen on tilillä 12x+\frac{0\mathrm{,}025}{12}(1+2+\cdots +12)x. (3 p.)
Vastaavasti lasketaan myös toisen ja kolmannen vuoden aikana talletettujen rahamäärien vaikutus talletusvuonna (ymmärretty, että vuodet ovat samanlaisia + oikealla logiikalla laskettuihin vuosiin perustuva toteutus). (1+1 p.)
Oikea idea siitä, että korolle kertyy korkoa, [1 p.]
eli kolmen vuoden jälkeen tilillä on (12 x +(0,025 /12) *(1 +2 +... +12) x) (1,025^2 +1,025 +1). (1 p.)
Tilin saldon on oltava 7500. Ratkaistaan yhtälö ja saadaan talletuksen suuruudeksi 200\mathrm{,}50 euroa. (1 p.)
Tähän ratkaisuun liittyvät erillisohjeet
Tyyppivirhe: Laskettu vuositalletukseksi 2379{,}05 euroa ja jaettu se kuukausien lukumäärällä 12. Saatu vastaukseksi 198{,}25 euroa (1+0+1+0+1+1+0+0). (max 4 p.)
Huom! Edellisessä tyyppivirheessä vuositalletus voi näkyä ratkaisuissa muuttujana muodossa 12x. Jos ratkaisussa on todettu, että kuukausitalletus on x, niin annetaan myös 2. rivin piste. (max 5 p.)
Tyyppivirhe: Vain yksi talletus. Yksittäinen rahasumma kasvaa korkoa 3 vuotta. x \cdot 1{,}025^3 = 7500, joten x=6964{,}5, ja vastauksena 6964{,}5/36 = 193{,}46. (1+0+1+0+0+1+0+0) (max 3 p.)
TAI Ratkaisu taulukkolaskentaohjelmistolla tai eurolasku ja skaalaus
Ratkaisusta ilmenee korkokerroin 1{,}025. (1 p.)
Taulukosta käy ilmi (mahdollisesti implisiittisesti) ensimmäisen talletuksen korko ensimmäisen vuoden aikana. [1 p.]
Ensimmäinen vuosi on oikein ja oikeat komennot on dokumentoitu. (1+1 p.)
Taulukossa toisen ja kolmannen vuoden korot näkyvät ja ne ovat oikein. (2 p.)
Taulukosta käy ilmi korkoa korolle vaikutus ja oikeat komennot on dokumentoitu. (1+1 p.)
Kokonaisvaikutus on oikein tilin loppusaldon laskussa. (1 p.)
Talletuksen suuruudeksi on saatu 200\mathrm{,}50 euroa. (1 p.)
Ratkaisu sisältää tarpeelliset selitykset, joista nähdään, että tämä on ainoa ratkaisu. (2 p.)
Tähän tehtävään liittyvät erillisohjeet
Jos laskee korkoa korolle kuukausittain korkokertoimella arvostellaan ensimmäisessä skeemassa 2+1+0+0+1+1+0+0. Tämän voi tehdä myös ohjelmiston käskyllä. (max 5 p.)
Alkupiste: Vastauksena kuukausitalletus väliltä 198 − 203 euroa, jota on perusteltu laskemalla tai taulukoimalla. Huom! Tätä pistettä ei saa, jos menetelmä on sellainen, että tälle välille ei päätyisi paitsi pyöristysten seurauksena. (1 p.)
9. Epäilyttäviä päättelyjä 12 p.
-
Gizan suuren pyramidin korkeus on 146,6 metriä ja sen neliön muotoisen pohjan sivun pituus on 230,3 metriä. Sirius on laskenut pyramidin tilavuuden seuraavasti:
Koska pyramidi on puolet oktaedrista, niin voidaan käyttää oktaedrin tilavuuden kaavaa V =a^3 sqrt(2) /3. Pyramidin tilavuus on siis
1/2 *(230,3)^3 sqrt(2) /3 =2.879.025,83 (m^3).
Sirius epäilee kuitenkin, että hän on tehnyt jossakin virheen, sillä tulos ei vastaa lähteessä ilmoitettua Gizan suuren pyramidin tilavuutta. Selitä perustellen, minkä virheen Sirius teki ja laske oikea tilavuus. (6 p.)
-
Vega laskee funktion g(x) =x^3 -2 x +1 suurimman arvon välillä [-1, 1] seuraavasti:
Derivaatta on g'(x) =3 x^2 -2. Derivaatan nollakohdat ovat x =+-sqrt(2/3), ja ne ovat molemmat tarkasteluvälillä. Koska g(sqrt(2/3)) =1 -4 sqrt(6) /9 ~~-0,09 ja g(-sqrt(2/3)) =1 +4 sqrt(6) /9 ~~2,1 niin kysytty suurin arvo on 1 +4 sqrt(6) /9.
Jos Vega on päätellyt oikein, perustele, miksi näin on. Jos taas päättely on väärin, korjaa se oikeaksi. (6 p.)
1.
Päättelyssä on virhe, sillä kyseinen pyramidi ei ole puolet oktaedrista. Oktaedrissa jokainen särmä on yhtä pitkä, eikä tässä tapauksessa ole niin. (2 p.)
Puolet pohjan halkaisijasta on 230,3 /sqrt(2), joten Pythagoraan lauseella saadaan sivusärmän pituudeksi sqrt((230,3 /sqrt(2))^2 +146,6^2) ~~219,1, joka ei ole yhtä suuri kuin pohjan sivun pituus TAI laskettu ohjelmistolla. (2 p.)
Todellinen tilavuus on 1/3 *230,3^2 *146,6 ~~2.592.000 kuutiometriä TAI laskettu ohjelmistolla. (2 p.)
Tähän osatehtävään liittyvät erillisohjeet
Alkupiste: Vastauksessa on liikaa/järjetön määrä desimaaleja. TAI Luonnossa oleva pyramidi ei ole matemaattisen pyramidin muotoinen. (1 p.)
Rivillä 1 kelpaa muukin pyramidin ja oktaedrin puolikkaan ilmeinen geometrinen ero. Perustelu erolle vasta rivillä 2.
Vastaus muodossa 2.592\mathrm{e}6 tms. (-1 p.)
2.
Päättelyssä on virhe, sillä Vega ei ole tarkistanut välin päätepisteitä. (Derivoituva funktio voi saada suurimman arvonsa paitsi derivaatan nollakohdassa, myös välin päätepisteessä.) (1 p.)
Todettu, että päättely on muuten oikein TAI täydellinen derivaattatarkastelu. (1 p.)
Oikea ratkaisu menisi siis näin: g'(x) =3 x^2 -2, joten nollakohdat ovat x =+-sqrt(2/3).
Suurin arvo saavutetaan siis jossakin pisteistä x =+-1 tai x =+-sqrt(2/3). [1 p.]
Kulkukaavio sekä oleellisten pisteiden tarkastaminen TAI arvojen laskeminen uusissa pisteissä g(-1)=2 ja g(1)=0 ja vertailu alkuperäisiin: g\left(\sqrt{\frac{2}{3}}\right)=1-\frac{4\sqrt{6}}{9}, g\left(-\sqrt{\frac{2}{3}}\right)=1+\frac{4\sqrt{6}}{9}. (2 p.)
Koska 1 +4 sqrt(6) /9 ~~2,1, suurin arvo on 1 +4 sqrt(6) /9. (1 p.)
Tähän osatehtävään liittyvät erillisohjeet
Ei mainintaa siitä, että päättelyssä on virhe. (0+1+1+2+1) (max 5 p.)
Löydetty virhe päättelyssä, mutta lisäksi väitetty, että päättely on kunnossa, koska vastaus on oikein. (-1 p.)
Löydetty "virheitä", jotka eivät ole virheitä: koko osatehtävästä (-1 p.)
10. Eukleideen algoritmi 12 p.
Tehtävän voi ratkaista esimerkiksi käsin tai Pythonilla tai taulukkolaskennalla.
Laskettu oikeiden lukujen osamäärä TAI löydetty oikea kerroin (q_1=1). (1 p.)
Löydetty oikea jakojäännös (r_1=2345801446791). (2 p.)
Jatkettu vastaavasti. (1 p.)
Ensimmäiset kaksi jakojäännöstä oikein (B2–B3). (2 p.)
Näkyvissä rivi, josta voi päätellä vastauksen. (2 p.)
Johtopäätöksenä: Suurin yhteinen tekijä on siis 3. (2 p.)
Laskut dokumentoitu: kaikki laskut (a=q_nb+r_n) näkyvissä TAI kaikki \textrm{(mod)}/remain-rivit näkyvissä TAI taulukkolaskennassa solujen kaavat näkyvissä. (2 p.)
Tähän ratkaisuun liittyvät erillisohjeet
Pienet lasku- ja kopiointivirheet rivistä 5 alkaen (-1 p./virhe)
Jos virheet lyhentävät ratkaisua 5/10/15 riviä, niin lisäksi vähennys [-1/2/3 p.]
Pienet laskuvirheet eivät nollaa Johtopäätöksenä-rivin pisteitä.
Pelkkä taulukko/luvut ilman komentoja tai laskuja, ei dokumentoitu TAI ei kaikkia laskuja näkyvissä. (1+2+1+2+2+2+0) (max 10 p.)
Osamääriä ei laskettu eli q=1 jokaisessa askeleessa. (1+2+1+0+0+0+0+0). (max 4 p.)
Jaettu alkuperäiset luvut kolmella, laskut oikein, saatu suurin yhteinen tekijä kerrotaan kolmella. (max 12 p.)
TAI Koodiratkaisu
Esitetty koodi ohjelmointikielellä, missä:
Koodissa ensimmäiset luvut on alustettu algoritmiin oikein. (1 p.)
Koodi laskee seuraavat luvut oikein ja ne sijoitetaan muuttujiin oikein. (2 p.)
Koodissa on iteraatioehto oikein. (3 p.)
Koodi tulostaa lopussa oikean muuttujan arvon TAI algoritmin kaikki välivaiheet jossakin muodossa (esimerkiksi jakojäännökset). (1 p.)
Ratkaisussa näkyy kokonainen ajettava koodi (esimerkiksi kuvakaappaus). (2 p.)
Ratkaisussa näkyy rivin 4 mukainen oikea tuloste. (1 p.)
Suurin yhteinen tekijä on siis 3. (2 p.)
Tähän tehtävään liittyvät erillisohjeet
Pelkät laskut (selityksiä ei vaadita) TAI oikea Python-koodi ja tuloste. (max 12 p.)
Käytetty syt-komentoa laskimessa tai math.gcd Pythonissa. (+0 p.)
Ratkaisu pythonilla:
a=123456789101112
b=121110987654321
while(b>0):
c=a-(a//b)*b
a=b
b=c
print(a)
Välivaiheet tulostava ratkaisu pythonilla:
a=123456789101112
b=121110987654321
while(b>0):
c=a%b
q=a//b
print(f'{a} = {q} * {b} + {c}')
a=b
b=c
print(f'suurin yhteinen tekijä on {a}')
Taulukkolaskennalla tehty ratkaisu, jossa on välivaiheissa esiintyvät luvut:
B2-osa
11. Ellipsin yhtälö 12 p.
Olkoot P ja Q tason pisteitä. Ellipsi on niiden tason pisteiden Z muodostama käyrä, joille etäisyyksien |PZ| ja |QZ| summa on vakio k > |PQ|. Pisteitä P ja Q kutsutaan ellipsin polttopisteiksi.
Tarkastellaan ellipsiä, joka on symmetrinen koordinaattiakselien suhteen ja leikkaa ne pisteissä (+-a, 0) ja (0, +-1), kun a > 1. Tällöin polttopisteet sijaitsevat x-akselilla. Määritä polttopisteet P ja Q parametrin a avulla ja osoita, että tämän ellipsin yhtälö on
x^2 /a^2 +y^2 =1
käyttämättä muita tietoja ellipseistä kuin yllä annettua määritelmää.
riippumaton Havainto: polttopisteet ovat ellipsin sisäpuolella. + Perustelu tälle. (1+1 p.)
riippumaton Havainto: Polttopisteet ovat y-akselin suhteen symmetrisesti. + Perustelu tälle. (1+1 p.)
Polttopisteet ovat (-p, 0) ja (p, 0).
riippumaton Sovellettu ellipsin määritelmää pisteeseen (a, 0) TAI (-a, 0) ja saatu yhteys a:n ja k:n välille, esimerkiksi k=(a-p) + (a-(-p)) ~(=2a). (1 p.)
riippumaton Sovellettu ellipsin määritelmää tai symmetriaa pisteeseen (0, 1) TAI (0, -1) ja saatu yhteys p:n ja k:n välille, esimerkiksi k = 2\sqrt{p^2 +1}. (1 p.)
Saatu yhteys a:n ja p:n välille, esimerkiksi 2a=2\sqrt{p^2+1}. (1 p.)
Ratkaistaan yhtälö ja saadaan polttopisteiksi (\pm\sqrt{a^2-1}, 0). (1 p.)
riippumaton Pyritty sijoittamaan piste Z yhtälöön |ZP|+ |ZQ| =k. (1 p.)
Sijoitettu omat polttopisteet ja oma yllä laskettu k ellipsin yhtälöön oikein, esimerkiksi 2a= \sqrt{(x-\sqrt{a^2-1})^2 + y^2} + \sqrt{(x+\sqrt{a^2-1})^2 + y^2} (1 p.)
Dokumentoitu laskimen käyttö sievennyksessä TAI tehty käsin yksi järkevä sievennysaskel. (1 p.)
Päädytty tehtävässä annettuun yhtälöön \frac{x^2}{a^2}+y^2 =1. (1 p.)
Tähän tehtävään liittyvät erillisohjeet
Rivin 1 esimerkkiperustelu: Jos molemmat polttopisteet olisivat pisteen (a, 0) oikealla puolella, etäisyyksien summa ei olisi vakio. Jos taas polttopisteet olisivat pisteen (a, 0) eri puolilla, olisi polttopisteiden välisellä janalla ainakin yksi ellipsin piste. Tällöin k= |PQ| mikä on ristiriita ellipsin määritelmän kanssa.
Rivin 2 esimerkkiperustelu: Ellipsi on symmetrinen koordinaattiakselien suhteen.
Perusteluitta oletettu, että polttopisteet ovat (-p, 0) ja (p, 0) ja esimerkiksi kuvasta käy ilmi, että |p|<a. 1+1+1+1+1+1+1+1+1+1 (max 10 p.)
Alkupiste (1 p.): Todettu sijoittamalla, että pisteet (\pm a, 0) ja (0, \pm 1) ovat käyrällä \frac{x^2}{a^2}+y^2 =1. TAI Ellipsin kuva kiinteällä a:n arvolla ja pisteet merkitty kuvaan tai kerrottu sanallisesti.
12. Ortogonaaliset funktiot 12 p.
Jatkuvat funktiot f: [a, b] -> RR ja g: [a, b] -> RR ovat ortogonaaliset, jos
int_a^b f(x) g(x) dx =0.
Tutkitaan tässä tehtävässä vain jatkuvia funktioita, jotka eivät ole nollafunktioita (eli funktiot saavat muitakin arvoja kuin nolla).
- Anna esimerkki funktiosta g: [1, 2] -> RR, joka on ortogonaalinen funktion f(x) =3 x +2 kanssa. (6 p.)
- Jos funktiot f ja g ovat ortogonaaliset ja myös funktiot g ja h ovat ortogonaaliset, niin ovatko funktiot f ja h välttämättä ortogonaaliset? (6 p.)
1.
Annettu toimivan oloinen kokeilufunktio, joka sisältää ainakin yhden parametrin. (1 p.)
Annettu toimivan oloinen kokeilufunktio, joka (sopivalla parametrivalinnalla) vaihtaa merkkiä välillä [1,2], esimerkiksi g(x)=x-c, johon valitaan sopiva c. (1 p.)
Laskettu integraali \int_1^2 f(x)g(x)\, dx, esimerkkitapauksessa \int_1^2 (3x+2)(x-c)\, dx=10-\frac{13c}{2}. [2 p.]
STOP Ei pisteitä jatkosta, jos integraali laskettu täysin väärällä periaatteella.
Valittu parametri(t) niin, että integraali on nolla: esimerkissä 10-\frac{13c}{2}=0, kun c=\frac{20}{13}. (2 p.)
TAI
Laskettu ortogonaalisuusehtoa vastaava integraali funktiolle f ja jollekin funktiolle g, joka ei ole vakiofunktio. (2 p.)
Edellisen integraalin arvo on 0. (3 p.)
Vastauksena edellä käytetty funktio g. (1 p.)
Tähän ratkaisuun liittyvät erillisohjeet
Integraalin laskennassa ohjelmistossa käytössä likiarvot. (2+2+1) (max 5 p.)
Integraalin arvoa ei aina näy Solve-ratkaisuissa. (-0 p.)
Kokeiltu ainoastaan nollafunktiota.(+0 p.)
TAI
Annettu vastauksena funktio g(x)=h(x)\cdot \frac{1}{3x+2}, (1 p.)
missä h(x) on funktio, jolle on todettu, että selvästi \int_{1}^2 h(x) dx =0 (esimerkiksi h(x)=x-3/2 tai h(x)=\cos (\pi x) tai h(x)=\sin (\pi x + \pi/2)). (2 p.)
Laskettu ortogonaalisuusehdon integraali (joka on nyt = \int_{1}^2 h(x) dx =0) ja saatu 0. (3 p.)
2.
Annettu toimivat f(x), g(x) ja h(x), jotka voivat sisältää parametreja; esimerkiksi f(x)=h(x)=3x+2 ja g(x)=x-\frac{20}{13}. (2 p.)
Osoitettu funktioiden f ja g ortogonaalisuus, samoin funktioille g ja h (tai vedottu osatehtävään 12.1 tai kiinnitetty parametrit). (1+1 p.)
Osoitettu, että f(x) ja h(x) eivät ole ortogonaalisia, esimerkiksi \int_1^2 (3x+2)(3x+2)\, dx=43. (2 p.)
Tähän osatehtävään liittyvät erillisohjeet
Valittu f=h ja g, joka ei ole ortogonaalinen funktioiden f ja h kanssa tai g=0: (1+0+2) (max 3 p.)
Integraalin laskennassa ohjelmistossa käytössä likiarvot. (2+2+1) (max 5 p.)
"Solve(integraali = 0) \to False" hyväksytään.
Tähän tehtävään liittyvät erillisohjeet
Integraalit laskettu CAS-laskimella (-0 p.)
13. Melkein kaikkialla derivoituva funktio 12 p.
Olkoon f: RR -> RR funktio, jolle f'(x) > 0, kun x !=0. Perustele jokainen seuraavista väittämistä tai osoita vastaesimerkillä, että se ei päde.
- Funktio f on jatkuva.
- Funktio f on kasvava.
- Jos f on jatkuva, niin se on kasvava.
- Jos f on kasvava, niin se on jatkuva.
Pistemääriä ei ole merkitty näkyviin, sillä ne voisivat paljastaa, liittyykö väitteeseen vastaesimerkki vai perustelu.
i. Funktio ei välttämättä ole jatkuva. Annettu toimiva vastaesimerkki, esimerkiksi funktio f(x) =x, kun x !=0 ja f(0) =1. (1 p.)
Todettu, että funktiolla on molemmat halutut ominaisuudet: Se ei ole jatkuva pisteessä x =0, ja f'(x) > 0, kun x !=0. (1 p.)
ii. Funktio ei välttämättä ole kasvava. Annettu toimiva vastaesimerkki, esimerkiksi funktio f(x)=-\frac{1}{x}, kun x\ne 0 ja f(0)=0. (1 p.)
Perustelu: Se ei ole kasvava kaikkialla, sillä f(-1)=1 ja f(1)=-1. Kuitenkin f'(x)=\frac{1}{x^2}>0, kun x\ne 0. (1 p.)
iii. Jos funktio on jatkuva, niin se on kasvava. [+0 p.]
Todistus: Todettu kasvavaksi muualla kuin kohdassa x =0. [1 p.]
Muualla kuin pisteessä x =0 sen derivaatta on positiivinen, joten se on kasvava väleillä ]-\infty, 0[ ja ]0,\infty[\,. (1 p.)
Idea: Koska f on jatkuva ja näillä avoimilla väleillä kasvava, tästä seuraa, että f on kasvava myös väleillä ]-\infty, 0] ja [0, \infty[\,. (1 p.)
Siis f(x)<f(0), kun x<0 ja f(x)>f(0), kun x>0, joten jos a<0 ja b>0, pätee f(a)< f(0)<f(b). (1 p.)
Idean tarkempi perustelu: Kun a<0<b, pätee
f(a)\le \lim_{x\to 0-} f(x)=f(0)= \lim_{x\to 0+} f(x)\le f(b), missä yhtäsuuruudet pätevät jatkuvuuden vuoksi ja epäyhtälöt seuraavat kasvavuudesta avoimilla väleillä ]-\infty, 0[ ja ]0,\infty[\,. (2 p.)
TAI
Jos funktio on jatkuva, niin se on kasvava. [+0 p.]
Todettu kasvavaksi muualla kuin kohdassa x=0. [1 p.]
Muualla kuin pisteessä x = 0 sen derivaatta on positiivinen, joten se on kasvava väleillä ]-\infty, 0[ ja ]0,\infty[. (1 p.)
Riittää siis, että tarkastellaan pistettä x=0, eli osoitetaan, että f(-x)\leq f(0)\leq f(x) kaikilla positiivisilla x. (1 p.)
Nyt riittää, että tarkastellaan epäyhtälöä f(0)\leq f(x). Tehdään vastaoletus, että on olemassa x_0>0, jolla f(x_0)<f(0). (1 p.)
Koska funktio on kasvava välillä ]0,x_0], on oltava niin, että f(x)\leq f(x_0) kaikilla x\in\, ]0,x_0]. Koska funktio on jatkuva pisteessä x=0, ei tämä ole mahdollista, sillä f(0)>f(x_0)>f(x) kaikilla x\in\, ]0,x_0[\,. (2 p.)
Tähän osaan liittyvät erillisohjeet
Alkupiste: Käytetty kasvavuuden määritelmää. (1 p.)
iv. Funktio ei välttämättä ole jatkuva, vaikka se olisi kasvava. Annettu toimiva vastaesimerkki, kuten funktio f, joka on määritelty asettamalla f(x)=x-1, kun x<0, ja f(x)=x+1, kun x>0, ja f(0)=0. (1 p.)
Perustelu: Tällöin f'(x)=1, kun x\ne 0, ja f on kasvava, koska se on kasvava negatiivisilla arvoilla, positiivisilla arvoilla ja myös nollan yli. (1 p.)
Tähän tehtävään liittyvät erillisohjeet
Kohtien i, ii, iv esimerkki ei määritelty kaikilla reaaliluvuilla. (0 p.)
Pelkät oikeat vastaukset. (0 p.)
Jos kohdissa i, ii ja iv toimivalta vaikuttava vastaesimerkki on esitetty pelkkänä kuvana (lauseke puuttuu), ei pisteitä esimerkistä.
Jos vastaesimerkin epäjatkuvuuskohta on rakennettu johonkin muuhun kohtaan kuin kohtaan x=0 (tyyppivirhe), ei pisteitä esimerkistä (koska esimerkki ei ole toimiva).
Kohdan iii pisterivit 1 ja 2 voi ansaita myös tekemällä edellä mainitut huomiot muissa osatehtävissä.
