Hyvän vastauksen piirteet: FI – Suomi toisena kielenä ja kirjallisuus
26.9.2025
Lopulliset hyvän vastauksen piirteet 13.11.2025
Lopullisista hyvän vastauksen piirteistä ilmenevät perusteet, joiden mukaan koesuorituksen lopullinen arvostelu on suoritettu. Tieto siitä, miten arvosteluperusteita on sovellettu kokelaan koesuoritukseen, muodostuu kokelaan koesuorituksestaan saamista pisteistä, lopullisista hyvän vastauksen piirteistä ja lautakunnan määräyksissä ja ohjeissa annetuista arvostelua koskevista määräyksistä. Lopulliset hyvän vastauksen piirteet eivät välttämättä sisällä ja kuvaa tehtävien kaikkia hyväksyttyjä vastausvaihtoehtoja tai hyväksytyn vastauksen kaikkia hyväksyttyjä yksityiskohtia. Koesuorituksessa mahdollisesti olevat arvostelumerkinnät katsotaan muistiinpanoluonteisiksi, eivätkä ne tai niiden puuttuminen näin ollen suoraan kerro arvosteluperusteiden soveltamisesta koesuoritukseen.
Täydet pisteet voi saada vain vastaus, joka ei sisällä väärää tietoa.
Koesuorituksia ei saa kopioida. Ne ovat salassa pidettäviä asiakirjoja.
Digitaalisen kokeen arvostelupalvelun ohjeet ovat lautakunnan verkkosivuilla osoitteessa:
https://www.ylioppilastutkinto.fi/fi/asiointipalvelut/ilmoittautumiset-tutkintoon-ja-koesuoritusten-arvostelu/arvostelupalvelun
Tehtävien arvioitavat piirteet on kuvattu ylioppilastutkintolautakunnan antamissa suomi toisena kielenä -koetta koskevissa määräyksissä.
https://www.ylioppilastutkinto.fi/fi/tutkinnon-toimeenpano/maaraykset-ja-ohjeet/koekohtaiset-maaraykset-ja-ohjeet/suomi-tai-ruotsi
Virheet/ongelmakohdat merkitään aina. Jokaista merkintää ei tarvitse kommentoida sanallisesti, mutta halutessaan mitä tahansa kohtaa voi tarkentaa kommenttikenttään.
Osa 1: Kuunteleminen
1. Äänitetehtävä 10 p.
Kuuntele astrologiaa käsittelevä katkelma. Katkelmassa toimittaja Perttu Häkkinen haastattelee astrologi Erkki Lehtirantaa.
Lue ensin kysymykset ja kuuntele sen jälkeen haastattelu kaksi kertaa. Ensimmäisellä kerralla kuuntelet haastattelun kokonaan. Toisella kerralla kuuntelet haastattelun jaksoissa ja vastaat kysymyksiin kuulemasi perusteella. Vastaa kysymyksiin valitsemalla parhaiten sopiva vastausvaihtoehto.
1.1 Mitä haastateltava kertoo astrologian synnystä? 2 p.
- Sen synnylle ei ole yhtä selkeää ajankohtaa. (2 p.)
1.2 Mitä todetaan astrologiasta eri aikoina? 2 p.
- Se on hiipunut ja herännyt jälleen eloon. (2 p.)
1.3 Miten Erkki Lehtiranta suhtautuu idän ja lännen astrologian eroihin? 2 p.
- Eroista huolimatta puhutaan samasta ilmiöstä. (2 p.)
1.4 Mitä todetaan astrologian eri suuntauksista? 2 p.
- Vain osa suuntauksista tulee selviytymään. (2 p.)
1.5 Mikä sai Erkki Lehtirannan kiinnostumaan astrologiasta? 2 p.
- Ihmisen arvostaminen henkisenä olentona. (2 p.)
2. Videotehtävä 15 p.
Lue ensin ohjeet ja kysymykset. Käynnistä video vasta sen jälkeen.
Katso video ja vastaa sen perusteella kysymyksiin. Voit katsoa videon niin monta kertaa kuin haluat. Vastaa kysymyksiin suomeksi kokonaisin virkkein. Vastausten tulee olla 100–350 merkin pituisia (merkkimäärä ilman välilyöntejä ja rivinvaihtoja). Koejärjestelmä laskee merkkimäärän automaattisesti, mutta ei rajoita sitä. Merkkimäärän vähäisestä ylittämisestä ei vähennetä pisteitä.
Frankensteinin hirviöstä lähtien tieteiskirjallisuudessa on käsitelty ihmisyyttä ja yhteiskuntaa tietoisten koneiden kautta. Ylen videossa tieteiskirjallisuuden tutkijat Jari Käkelä ja Hanna-Riikka Roine kertovat, millä tavoin scifi on vaikuttanut siihen, miten suhtaudumme teknologiaan. Toimittajana on Teemu Hallamaa.
2.1 Miten tieteiskirjallisuuden vaikutus näkyy chatboteissa ja tekoälyssä? Kerro kaksi asiaa. 5 p.
-
Kone/Tekoäly vastaa, kuten se on opetettu vastaamaan. Tekoälyä koulutetaan tekstimassoilla joiden joukossa on runsaasti ihmisten tuottamia tieteistarinoita.
-
Tekoälyjärjestelmien rakentamisessa/sääntelyssä (jompikumpi) hyödynnetään tieteiskirjallisuudesta tuttuja ”periaatteita”: esim. noudatetaan tieteiskirjailija Asimovin tarinoiden sääntöä, jonka mukaan robotti ei saa vahingoittaa ihmistä.
2.2 Mikä on tieteiskirjailija Isaac Asimovin tarinoiden opetus? Millä tavalla tarinoiden opetus pitää paikkansa tekoälyn osalta? 5 p.
- Asimovin tarinoiden opetus: Jos kone tekee virheen, syy on aina ihmisessä.
- Nykyteknologiassa tekoälyn virheet syntyvät siitä, että ihminen on koodannut tekoälyä kouluttavan työkalun. Jos tekoäly tekee virheen, syy ja virhe on ihmisen koodaamassa työkalussa.
2.3 Miksi ihmiset ajattelevat helposti, että koneet tai tekoäly ovat ihmisen kaltaisia? Kerro kaksi asiaa. 5 p.
- Ihminen pitää itseään älykkäimpänä oliona. Jos kone/tekoäly vaikuttaa älykkäältä, ihminen ajattelee, että sen täytyy olla ihmisen kaltainen.
- Koneen vastaukset tuntuvat niin ihmismäisiltä, että ihmisen on vaikea ajatella koneen olevan ei-inhimillinen.
- Koska ihminen on koodannut ja opettanut tekoälyn käyttämällä ihmisen tuottamia tarinoita, se tuntuu tutulta ja ihmisen kaltaiselta.
3. Videotehtävä 25 p.
Lue ensin ohjeet ja kysymykset. Käynnistä video vasta sen jälkeen.
Katso video ja vastaa sen perusteella kysymyksiin. Voit katsoa videon niin monta kertaa kuin haluat. Vastaa kysymyksiin suomeksi kokonaisin virkkein. Vastausten tulee olla 100–350 merkin pituisia (merkkimäärä ilman välilyöntejä ja rivinvaihtoja). Koejärjestelmä laskee merkkimäärän automaattisesti, mutta ei rajoita sitä. Merkkimäärän vähäisestä ylittämisestä ei vähennetä pisteitä.
Ylen Kulttuuricocktail Live -ohjelmassa käsitellään tutkimustulosta, jonka mukaan nuoret naiset ovat muuttuneet arvoiltaan liberaalimmiksi ja nuoret miehet taas konservatiivisemmiksi. Ohjelmakatkelmassa kuullaan tutkija Konsta Happosta, mediakriitikko Aleksis Salusjärveä sekä kansanedustajia Minja Koskelaa (vas.) ja Miko Bergbomia (ps.).
3.1 Mikä selittää tutkija Konsta Happosen mukaan sitä, että naisten ja miesten väliset erot arvokysymyksissä ovat kasvaneet vuodesta 2008? Kerro kaksi asiaa. 5 p.
-
Nuorten naisten liberaalisuus on lisääntynyt.
-
Nuorten miesten arvojen muutos on pysähtynyt / nuorten miesten arvot ovat säilyneet ennallaan.
-
Liberaalisuus ja konservatiivisuus ovat ehkä merkinneet eri asioita vuonna 2008 kuin nyt.
-
Sosiaaliseen oikeudenmukaisuuteen liittyvät kysymykset päivänpolitiikassa. / 15 vuoden aikana tapahtuneet muutokset poliittisessa keskustelussa.
3.2 Kerro näkemyksesi siitä, miten ja miksi tutkija Konsta Happosen puheenvuoron kuvituksena käytetään Barbie-teemaista materiaalia. Selitä kaksi asiaa. 5 p.
Vaaditaan vastaus molempiin kysymyksiin. Yksi kohta molempiin kysymyksiin riittää täysiin pisteisiin.
Esimerkkejä vastauksista miten-kysymyksiin. Esimerkiksi yksi seuraavista, myös muut havainnot ovat mahdollisia:
-
Videon alussa Barbie ja Ken ovat saman pöydän ääressä, mutta kääntävät päänsä eri suuntiin, mikä havainnollistaa arvojen muutosta.
-
Tästä eteenpäin hahmot ovat koko ajan kauempana toisistaan ja katsovat eri suuntiin, mikä esittää, miten arvot ovat erkaantuneet yhä kauemmas toisistaan. / Barbien ja Kenin päät ovat kääntyneet eri suuntiin, millä havainnollistetaan sitä, etteivät naiset ja miehet katso samoja arvoja kohti.
-
Barbie esitetään kuvassa edessä, ja Ken on taustalla epäselvänä hahmona tai sivuhenkilönä. Tällä korostetaan naisten/tyttöjen näkökulmaa.
-
Asetelma vaihtuu videon kuluessa: Ken edessä ja Barbie taustalla.
Vaihtoehtoja miksi-kysymykseen:
-
Barbie-teemaan liittyy stereotyyppisiä käsityksiä miehen ja naisen rooleista.
-
Kokelas käyttää kulttuurista tietoaan Barbiesta, esimerkiksi Barbie-elokuvasta syntyneestä käsityksestä Barbiesta.
3.3 Mitkä asiat vaikuttavat Minja Koskelan mukaan arvojen erkaantumiseen naisten ja miesten välillä? Selitä kaksi asiaa. 5 p.
-
Yhteiskunnan eriarvoistuminen, eli ihmiset eivät tunne olevansa tasa-arvoisia keskenään. Tämän takia esimerkiksi ajatellaan, että naisten oikeudet olisivat miehiltä pois / sukupuolet olisivat toisiaan vastaan.
-
Maailmantilanne (korona ja sota) ja yhteiskunnan taloudellinen tilanne luovat näköalattomuutta ja osattomuuden kokemusta. Tästä seuraa tunne siitä, ettei ole mahdollisuutta vaikuttaa asioihin (toimijuuden kokemuksen puute). Tämä vahvistaa ajatusta eriarvoisuudesta eri ryhmien/sukupuolten välillä.
Huom! Haetaan selityksiä, pelkkä maininta ei riitä.
3.4 Mikä on Aleksis Salusjärven puheenvuoron sanoma? Tiivistä keskeinen ajatus (kolme asiaa). 5 p.
-
Salusjärven vastaus liittyy pienempien kuntien tilanteeseen (muuttotappiokuntiin): ryhmäpaine, itseironinen tappiomieliala.
-
Suomessa on iso joukko nuoria miehiä/poikia, jotka kokevat olevansa arvottomia ja ulkopuolisia yhteiskunnassa, mikä aiheuttaa yhteiskunnan kahtiajakautumista eli polarisoitumista.
-
Nuoret tarvitsisivat turvallisia aikuisia ja yhteiskunnan tukea.
-
Tämä vähentäisi eriarvoisuuden kokemusta, arvomaailmojen erkaantumista ja yhteiskunnan jakautumista. [Huomio. Ei vaadita kaikkia.]
-
Nuorten posiitiiviset piirteet: Nuoret eivät ole ennakkoluuloisia. Nuoret eivät ole umpimielisiä. Nuorten kanssa on kiva tehdä töitä. Heidän kanssaan voi keskustella kaikesta.
3.5 Mitä mieltä Miko Bergbom on erilaisista vastakkainasetteluista politiikassa? Kerro kaksi asiaa. 5 p.
- Useimmissa kysymyksissä ei ole mielekästä asettaa sukupuolia vastakkain, mutta tietyissä sukupuoleen liittyvissä seikoissa, esim. lakiesityksissä, on luontevaa tuoda se esille.
- Politiikkaan kuitenkin kuuluu vastakkaisten näkemysten voimakas ilmaisu, joka auttaa selventämään omaa kantaa/mielipidettä.
Osa 2: Lukutaito
4. Tekstin ymmärtäminen 50 p.
Lue Anniina Walliuksen artikkeli Nykymyytit ovat ihmissutta arkisempia ja vastaa sen perusteella kysymyksiin suomeksi. Kirjoita vastaukset omin sanoin ja kokonaisin virkkein. Vastausten tulee olla 200–450 merkin pituisia (merkkimäärä ilman välilyöntejä ja rivinvaihtoja). Koejärjestelmä laskee merkkimäärän automaattisesti, mutta ei rajoita sitä. Merkkimäärän vähäisestä ylittämisestä ei vähennetä pisteitä.
4.1 Miten virolaisten kansanuskomusten tulkinta sateenkaaresta poikkeaa muissa kulttuureissa esiintyvistä tulkinnoista? Miten kirjoittaja suhtautuu virolaisten taikauskoisiin tulkintoihin sateenkaaresta? 10 p.
Kysymys 1:
Miten virolaisten kansanuskomusten tulkinta sateenkaaresta poikkeaa muissa kulttuureissa esiintyvistä tulkinnoista?
-
Virolaisten kansanuskomuksissa sateenkaarta on pidetty negatiivisena merkkinä. Se on tarkoittanut ikäviä asioita ja kuolemaa.
-
HUOMIO: Tämä ei pakollinen: Kaksinkertainen sateenkaari on merkki jostain erityisen pahasta asiasta.
-
Muissa kulttuureissa sateenkaarta on pidetty positiivisena merkkinä. Esimerkiksi on ajateltu, että sateenkaaren päässä on aarre.
-
Sateenkaarella on ajateltu olevan myös yliluonnollinen/myyttinen tehtävä ihmisten ja jumalien maailmojen yhdistäjänä. Sateenkaari olisi silta näiden maailmojen välillä.
-
Myös mahdollinen, mutta edellä olevat edellytetään: Sateenkaari oli Viron vanhalle kansalle myös suojelija: sen uskottiin imevän maasta vettä ja estävän siten tulvia.
Täysiin pisteisiin vaaditaan päätelmä, ei pelkkiä esimerkkejä.
Kysymys 2:
Miten kirjoittaja suhtautuu virolaisten taikauskoisiin tulkintoihin sateenkaaresta?
-
Kirjoittaja suhtautuu niihin ymmärtäväisesti.
-
Ihmiset voivat pitää niitä naurettavina, vaikka he itse jatkavat arkielämässään taikauskoisia tapoja.
-
Ihmiset haluavat kaikesta huolimatta jatkaa edeltävien sukupolvien taikauskoisia tapoja.
Täysiin pisteisiin vaaditaan ensimmäinen alakohta ja yksi tarkennus/selitys.
4.2 Mitä eroa käsitteellä myytti on mytologiassa ja arkiuskomuksissa? Miten suhtautuminen myytteihin eroaa mytologiassa ja arkiuskomuksissa? 10 p.
Kysymys 1:
Mitä eroa käsitteellä myytti on mytologiassa ja arkiuskomuksissa?
Mytologiassa/Kansanuskossa
-
myytti tarkoittaa tekstejä/kertomuksia, joilla selitetään esimerkiksi maailman syntyä taikka tautien syntyä tai niiden parantamista.
Arkiuskomuksissa
-
myytti tarkoittaa mitä tahansa uskomusta/asiaa, jota ei pystytä selittämään.
-
myyttiin ei sisälly yliluonnollisia voimia.
-
(arkimyytit syntyvät ihmisten omista kokemuksista tai ihmisten luontosuhteesta, jossa luonto nähdään salaperäisenä paikkana.)
Kysymys 2:
Miten suhtautuminen myytteihin eroaa mytologiassa ja arkiuskomuksissa?
-
Mytologiassa/Kansanuskossa myytteihin suhtaudutaan vakavasti. Ne ovat tärkeimpiä tekstejä / tekstejä, joita pidetään pyhinä.
-
Arkiuskomusten myyttejä pidetään taikauskona. Silti ne vaikuttavat ihmisten käyttäytymiseen.
4.3 Mitä Pasi Engesin mukaan tarkoittaa synkretismi uskonnossa? Miten se näkyy suomalaisessa muinaisuskossa ja sen tutkimuksessa? 10 p.
Kysymys 1:
Mitä Pasi Engesin mukaan tarkoittaa synkretismi uskonnossa?
-
Synkretismi tarkoittaa hidasta siirtymävaihetta, jossa uskonto muuttuu muiden uskontojen vaikutuksesta.
Kysymys 2:
Miten se näkyy suomalaisessa muinaisuskossa ja sen tutkimuksessa?
-
Suomalaisesta muinaisuskosta on tietoja vasta synkretismin ajalta.
-
Suomalaiseen muinaisuskoon alkoi tulla piirteitä kristinuskosta.
-
Esimerkki: Tuhansia vuosia vanhojen jumalien rinnalla oli jumalolentoja, jotka olivat syntyneet katolisten pyhimysten esikuvien pohjalta.
4.4 Miksi Pasi Engesin mielestä pitäisi puhua esikristillisestä maailmankuvasta eikä maailmanuskonnosta? Mainitse kaksi asiaa. 10 p.
- Uskonnon harjoittaminen ei ollut samanlaista kuin nykyisin.
- Uskonnon harjoittamiseen kuuluvat tiettyinä aikoina toistuvat tapahtumat, mutta esikristillisessä maailmankuvassa oli kyse tavoista ja uskomuksista, jotka olivat kiinteä osa arkielämää.
- Kyse oli vastavuoroisuudesta luonnon kanssa, ja tällä vastavuoroisuudella oli käytännölliset päämäärät: haluttiin saada hyvä saalis, välttää vaaroja tai varmistaa oma olemassaolo. Tämän vuoksi uskomusolennoille vietiin lahjoja, niitä lepyteltiin ja niille esitettiin pyyntöjä.
4.5 Miksi Pasi Engesin mukaan Kalevalaa ei voi pitää ”aitona kuvana muinaisista ajoista” eikä aitona kansanrunoutena? Esitä kolme perustelua. 10 p.
-
Kalevala ei pohjaudu historiallisiin dokumentteihin.
-
Lönnrot muokkasi kansanrunoja.
-
Lönnrot poisti kristillisiä aineksia runoista. Hän halusi tehdä esikristillisen eepoksen, minkä pohjalta hän muokkasi runoja.
Osa 3: Kirjoitustaito
5. Lyhyt kirjoitustehtävä: Kommentti 30 p.
Kommentoi: Onko lukio-opetus ajantasaista?
Yle uutisoi, että nykyisten oppimateriaalien heikkoutena on se, ettei niissä pystytä käsittelemään riittävästi ajankohtaisia ilmiöitä. Tämän takia monet opettajat joutuvat tekemään paljon lisätyötä, jotta opetus pysyy ajan tasalla. Vaikka opettaja päivittää tietojaan jatkuvasti, sekään ei aina riitä. Mitä mieltä olet lukio-opetuksen ajantasaisuudesta?
Katso video ja kirjoita Ylen keskustelualueelle kommentti, jossa kerrot oman näkemyksesi aiheesta. Käytä kommentissasi asiatyyliä ja muista Ylen hyvän kommentoinnin ohjeet:
- Keskustele kunnioittavassa hengessä, muiden mielipiteitä arvostaen.
- Muista, että olet itse vastuussa viesteistäsi.
- Pysy aiheessa. Pyri selkeään ja tiiviiseen ilmaisuun.
Kommentin on oltava yhtenäinen teksti, ei esimerkiksi asialuettelo. Kommentissa ei tarvitse olla lähdeviittausta. Tekstin tulee olla 500–800 merkin pituinen (merkkimäärä ilman välilyöntejä ja rivinvaihtoja). Koejärjestelmä laskee merkkimäärän automaattisesti, mutta ei rajoita sitä. Merkkimäärän vähäisestä ylittämisestä ei vähennetä pisteitä.
Tehtävä arvioidaan suhteessa hyvän vastauksen piirteisiin ja lyhyen kirjoitustehtävän kriteereihin.
Hyvän vastauksen piirteet ovat seuraavat:
- Kommentti on yhtenäinen, sidosteinen kokonaisuus.
- Kommentti on yleiskielinen ja asiatyylinen.
- Kommentissa on monipuoliset perustelut.
- Vastaus ei saa olla listaus (eli siinä täytyy olla sidosteisuutta, koheesiota, ja sen tulee olla jäsennelty).
Kommenttiin ei vaadita aloitusta eikä lopetusta. Nämä eivät kuitenkaan vähennä pisteitä.
6. Kirjoitelma 99 p.
Laadi kirjoitelma yhdestä seuraavista aiheista. Kirjoitelman tulee olla 1 800–2 300 merkin pituinen (merkkimäärä ilman välilyöntejä ja rivinvaihtoja). Koejärjestelmä laskee merkkimäärän automaattisesti, mutta ei rajoita sitä. Kohdat 6.1–6.5 ovat aineistotehtäviä, ja niissä aineistoa tulee käyttää ohjeen mukaisesti. Valmiit otsikot on lihavoitu.
Kirjoita valitsemasi kohdan vastaus sille varattuun tilaan. Älä jätä mitään merkintöjä muihin vastaustiloihin. Jos kirjoitat vastauksesi aluksi LibreOffice-ohjelmalla, muista tallentaa luonnoksia usein ja siirtää valmis teksti lopuksi vastaustilaan.
6.1 Kirjoitelma 99 p.
Musiikin ja kirjojen kansitaiteessa näkee usein viittauksia yliluonnolliseen ja mytologiseen kuvastoon. Varsinkin Suomessa suosittu metallimusiikki hyödyntää tällaista kuvastoa runsaasti. Kansainvälisesti menestyneimpiin suomalaisyhtyeisiin kuuluva Nightwish on erityisen tunnettu mytologisesta ja symbolistisesta kuvakielestään.
Aineistossa on kahdeksan Nightwish-yhtyeen albumin kantta. Mitä ajatuksia kansikuvat herättävät? Valitse kansikuvista yksi tai useampi ja kirjoita pohtiva tai analysoiva teksti, jossa tulkitset ja analysoit kuvaa tai kuvia.
Käytä tekstissäsi aineistoa ja viittaa siihen.
Otsikoi itse tai valitse otsikoksi jompikumpi seuraavista:
- Levynkansi musiikin kuvaajana
- Mytologia ja symboliikka inspiraation lähteenä
6.2 Kirjoitelma 99 p.
Aineistossa on Terhi Janssonin kuvaama video oudosta valoilmiöstä, jota Ursa ry:n tähtitieteilijä kommentoi. Lisäksi aineistossa on videon katsoneiden suomalaisten äänestystulos siitä, mitä videolla näkyy. Kirjoita pohtiva tai kantaa ottava teksti, jossa käsittelet ihmisen suhdetta ja/tai suhtautumista yliluonnollisiin ilmiöihin: Onko maapallon ulkopuolella elämää? Miksi ihmiset uskovat tai eivät usko siihen? Onko ufoja olemassa?
Käytä tekstissäsi aineistoa ja viittaa siihen.
Otsikoi itse tai valitse otsikoksi jompikumpi seuraavista:
- Mikä yliluonnollisuudessa kiehtoo?
- Suomalaiset eivät usko ufoihin?
6.3 Kirjoitelma 99 p.
Lue aineistossa oleva Amanda Palon novelli Muna. Kirjoita sen pohjalta pohtiva kirjoitelma. Voit ideoida kirjoitelmaasi esimerkiksi seuraavien kysymysten avulla: Mitä novelli kertoo ihmisen ja luonnon suhteesta? Miten arvot ohjaavat novellin henkilöiden ja yleisesti ihmisten toimintaa?
Käytä tekstissäsi aineistoa ja viittaa siihen.
Otsikoi itse tai valitse otsikoksi jompikumpi seuraavista:
- Pyhittääkö tarkoitus keinot?
- Arvot toimintaa ohjaamassa
6.4 Kirjoitelma 99 p.
Aineistossa on Arpan laulun Yks kriisi sanoitus ja kappale äänitiedostona. Kirjoita sanoituksen ja/tai musiikkikappaleen pohjalta pohtiva tai analysoiva teksti. Voit tarkastella esimerkiksi sanoituksen kieltä ja/tai sisältöä tai sanoituksen ja sävellyksen kokonaisuutta.
Käytä tekstissäsi aineistoa ja viittaa siihen.
Otsikoi itse tai valitse otsikoksi jompikumpi seuraavista:
- Ensimmäisen maailman ongelmat
- Arpan teos Yks kriisi todellisuuden kuvaajana
6.5 Kirjoitelma 99 p.
Katso videokatkelma, jossa taiteilija Meeri Koutaniemi kertoo kuvanveistäjä Björn Weckströmin taiteesta. Siinä antiikin myytit ja teknologiset saavutukset kohtaavat toisensa: teokset luovat näkymän tulevaisuuteen, jonka voi tulkita dystopiana tai utopiana.
Käytä videota aineistona ja pohdi tarinoiden, tieteen tai tekniikan vaikutusta taiteeseen. Voit keskittyä myös vain videon kuvaan ja videossa esiteltyihin teoksiin. Miten eri aikojen myytit ja tarinat ovat vaikuttaneet taiteeseen? Miten teknologia muuttaa taidetta ja sen tekemistä? Hävittääkö ihminen kykynsä luovuuteen ja taiteelliseen ilmaisuun, jos kone pystyy samaan?
Käytä tekstissäsi aineistoa ja viittaa siihen.
Otsikoi itse tai valitse otsikoksi jompikumpi seuraavista:
- Taide luo kuvaa tulevaisuudesta
- Teknologia korvaa ihmisen taiteessa?
6.6 Kirjoitelma 99 p.
Uskonnot ovat kautta aikojen vaikuttaneet ihmisten arkipäivään ja yhteiskuntaan. Ihmiset ovat hakeneet ja löytäneet hengellisyydelleen erilaisia ilmenemismuotoja. Yksilön ei välttämättä tarvitse valita mitään uskontoa, sillä Suomessa on uskonnonvapaus.
Kirjoita pohtiva tai kantaa ottava teksti, jossa käsittelet uskontoon tai hengellisyyteen liittyviä teemoja. Voit käsitellä esimerkiksi hengellisyyden erilaisia ilmenemismuotoja, kuten uuskonservatiivisuutta, eri elementtejä ja ideologioita yhdistävää uushengellisyyttä tai uskonnonvapauden merkitystä.
Otsikoi itse tai valitse otsikoksi jompikumpi seuraavista:
- Hengellisyys muutoksessa
- Uskontojen vaikutus kulttuuriperintöön
6.7 Kirjoitelma 99 p.
Mainosten lupaukset, tekoälyn tuottama sisältö, kuvien manipulointi ja sosiaalinen media haastavat medialukutaitoa. Jokainen joutuu pohtimaan, miten toimia mediakriittisesti ja miten erottaa luotettava tieto valheesta.
Kirjoita pohtiva tai kantaa ottava teksti, jossa käsittelet mediakriittisyyden ja tiedonhankinnan merkitystä osana arkielämän perustaitoja.
Otsikoi itse tai valitse otsikoksi jokin seuraavista:
- Mediakriittisyys kansalaistaitona
- Algoritmien armoilla
- Tutkittua tietoa vai vietteleviä valheita?