Beskrivningar av goda svar: SV – Svenska som andraspråk och litteratur
26.9.2025
Preliminära beskrivningarna av goda svar 26.9.2025
De preliminära beskrivningarna av goda svar utgör en riktgivande beskrivning av de svar som förväntas på uppgifterna i provet. De är i första hand ämnade som stöd för den preliminära bedömningen. De preliminära beskrivningarna av goda svar innehåller och beskriver inte nödvändigtvis alla godkända svar. De preliminära beskrivningarna av goda svar utgör inte en del av den uppgift om hur bedömningsgrunderna tillämpats på en enskild examinands provprestation som avses i Studentexamensnämndens allmänna föreskrifter och anvisningar. De preliminära beskrivningarna av goda svar är inte bindande för Studentexamensnämnden då grunderna för den slutgiltiga bedömningen fastställs.
Fulla poäng kan endast ges för ett svar som inte innehåller felaktig information.
Provprestationerna får inte kopieras. De är sekretessbelagda dokument.
Anvisningarna om bedömningstjänsten för det elektroniska provet är åtkomliga på nämndens webbplats via länken:
https://www.ylioppilastutkinto.fi/sv/webbtjanster/anmalan-till-examen-och-bedomning-av-provprestationer/anvandarinstruktion
De kriterier utifrån vilka uppgifterna bedöms finns beskrivna i Studentexamensnämndens föreskrifter om provet i svenska som andraspråk.
https://www.ylioppilastutkinto.fi/sv/verkstallandet-av-examen/foreskrifter-och-anvisningar/provspecifika-foreskrifter-och-anvisningar-2
Fel/problemställen markeras alltid. Varje markering behöver inte kommenteras verbalt, men om man så vill kan vilket ställe som helst preciseras i kommentarsfältet.
Del 1: Hörförståelse
1. Oidentifierade flygande föremål (video) 17 p.
I uppgiften får du se en intervju med Clas Svahn, vice ordförande för föreningen UFO-Sverige. Du kan titta på programmet så många gånger du vill.
Besvara frågorna. Välj det alternativ som passar bäst eller skriv ett svar med egna ord på svenska. Använd fullständiga meningar. Den rekommenderade längden på svaret är 100–350 tecken, mellanslag och radbyten räknas inte. Provsystemet räknar automatiskt teckenantalet och begränsar inte längden på svaret. En liten överskridning av det rekommenderade teckenantalet leder inte till poängavdrag.
OBS! Beskrivningen av ett gott svar är formulerad i punktuppställning, men provsvaret bör vara formulerat med hela meningar.
1.1 Vad har Pentagon gjort, enligt programledaren? 2 p.
- Bekostat ett hemligt projekt om rymdfarkoster (2 p.)
1.2 Vad är det som enligt Clas Svahn är spännande med klippet och varför har det publicerats? 5 p.
Enligt Lars Svahn är klippet spännande för att det publicerats av de amerikanska myndigheterna och att det innehåller eventuella ufo-observationer. Myndigheterna har överraskande medgett att de jobbat med ett hemligt ufo-projekt vid Pentagon och dessutom offentliggjort material. Det har publicerats för att man önskar få in fler potentiella ufo-observationer.
1.3 Varför är den farkost man ser i klippet så speciell, och hur skulle forskningen kunna ta sig an liknande fenomen, enligt Clas Svahn? 5 p.
I svaret kan examinanden konstatera följande:
- Farkosten liknar inga kända flygande farkoster.
- Piloterna har inte heller sett något liknande tidigare.
- Farkosten uppför sig på ett sätt som vi inte känner igen.
- Klippet visar på något som är verkligt och genom tvärvetenskaplig forskning skulle vi kanske kunna få reda på vad det är, även om det är en svår uppgift.
1.4 Varför är det problematiskt att berätta om ufo-upptäckter, enligt Clas Svahn? 5 p.
I svaret kan examinanden nämna följande:
- Det finns en risk att ingen tror på vad man sett.
- Man blir ifrågasatt och stigmatiserad om man berättar att man sett okända föremål.
- De som ser okända föremål vill inte rapportera om sina observationer.
2. Nycklar till existentiell hälsa (video) 17 p.
Titta på videoklippet där Cecilia Melder och Lena Bergquist intervjuas. Du kan titta på klippet så många gånger du vill.
Besvara frågorna. Välj det alternativ som passar bäst eller skriv ett svar med egna ord på svenska. Använd fullständiga meningar. Den rekommenderade längden på svaret är 100–350 tecken, mellanslag och radbyten räknas inte. Provsystemet räknar automatiskt teckenantalet och begränsar inte längden på svaret. En liten överskridning av det rekommenderade teckenantalet leder inte till poängavdrag.
OBS! Beskrivningen av ett gott svar är formulerad i punktuppställning, men provsvaret bör vara formulerat med hela meningar.
2.1 Vem är Cecilia Melder och vad säger hon om existentiell hälsa? 5 p.
I sitt svar kan examinanden nämna följande:
- Cecilia Melder har skrivit en avhandling om religionspsykologi och forskar i existentiell folkhälsa.
- Forskningen under de senaste 30 åren visar att religiösa eller ideologiska faktorer, dvs. grundläggande frågor om hur vi ser på vårt liv, påverkar vår hälsa i stor utsträckning.
- Exempel på sådana faktorer är hur man ser på meningen med livet och framtiden eller om man tror på ett liv efter döden. Det forskningsområdet kallar Cecilia Melder existentiell hälsa.
2.2 Cecilia Melder nämner ett antal olika aspekter som är viktiga för den existentiella hälsan. Välj två av dessa och argumentera för varför dessa kunde vara viktiga för din hälsa. 5 p.
I svaret kan examinanden nämna två av följande:
- Hopp och framtidstro
- Känna en mening med livet
- Känna förundran
- Existentiell styrka – att känna att man ingår i ett större sammanhang
- Helhet och integration, att man blir hel som människa
- Harmoni och inre frid
Argumentationen förväntas framför allt vittna om förståelse för sambandet mellan de två valda aspekterna och hälsan.
2.3 Vad är målet med frågorna på de samtalskort som Cecilia Melder och Lena Bergquist tagit fram? 2 p.
- Att främja klienternas välmående (2 p.)
2.4 Vem använder samtalskorten och varför? 5 p.
I svaret kan examinanden ta upp följande:
- Lena Bergquist nämner att korten används av både unga och gamla, både i skolor och i äldrevården, men också inom andra organisationer.
- Samtalskorten kan hjälpa äldre människor eftersom dessa med tiden ofta får fysiska och psykiska begränsningar som kan hota deras existentiella hälsa.
3. Kan vi kontrollera livet? 16 p.
Lyssna på diskussionen med Anki Mannström som är lärare och personlig tränare, Simo Lamminperä som håller på att avsluta sina studier i utvecklingspsykologi, Johanni Larjanko från Bildningsalliansen och Pia Abrahamsson från Svenska Yle.
Du får höra programmet två gånger, först i sin helhet och därefter i kortare stycken. Besvara frågorna. Välj det alternativ som passar bäst eller skriv ett svar med egna ord på svenska. Använd fullständiga meningar. Den rekommenderade längden på svaret är 100–350 tecken, mellanslag och radbyten räknas inte. Provsystemet räknar automatiskt teckenantalet och begränsar inte längden på svaret. En liten överskridning av det rekommenderade teckenantalet leder inte till poängavdrag.
3.1 Vad är det vi går miste om då vi försöker kontrollera vårt liv, enligt diskussionen? 5 p.
Vi går miste om verkliga möten med människor i vår omgivning. Vi går miste om att mötas och känna in personerna i vårt liv då vi inte spontant stannar upp för att prata med människor eller besöker dem i deras hem. Vi går miste om verklig ögonkontakt och vi märker inte hur människor mår på riktigt. Kontrollen gör att verkliga möten inte äger rum.
3.2 Vilken inställning har Johanni Larjanko till människors sätt att visa sig på sociala medier? 2 p.
- Han har delvis förståelse för det. (2 p.)
3.3 Hur kommunicerar vi när vi möts, enligt Simo Lamminperä? 2 p.
- Vi undviker besvärligare samtalsämnen. (2 p.)
3.4 Vad säger deltagarna om att kontrollera bilden av oss själva? 2 p.
- Mottagaren kan genomskåda ett falskt beteende. (2 p.)
3.5 Ta ställning och motivera utifrån det som sägs i diskussionen: Går det att kontrollera livet? 5 p.
Diskussionen ger olika synvinklar på frågan och i svaret förväntas examinanden ta fasta på argument som diskuterats. Diskussionen betonar allt möjligt som är svårt att kontrollera, t.ex. hur hormoner och sjukdomar påverkar livet. Å andra sidan har vi möjligheter att påverka livets gång, t.ex. genom medvetna val vi gör. Svaret ska innehålla ett ställningstagande och framför allt vittna om förståelse för problematiken.
Del 2: Läskompetens
4. Astrologi i en rationell värld 50 p.
4.1 Vad är det som har hänt under de senaste åren, enligt artikeln? 10 p.
Enligt artikeln har ungdomar i synnerhet i generationerna Y och Z under de senaste åren börjat intressera sig för andlighet, astrologi, ockultism, alternativ medicin och liknande fenomen.
4.2 Vilken inställning till ämnet har skribenten Joanna Górecka själv, och vad berättar hon om sin bakgrund? 10 p.
Joanna Górecka tar själv avstånd från andligheten då hon berättar om sin uppväxt och konstaterar att horoskop och liknande aldrig varit särskilt viktiga för henne. I svaret kan examinanden också t.ex. konstatera att artikelskribenten uppenbarligen är nyfiken på fenomenet.
4.3 Vad är orsaken till att de andliga fenomenen blivit så populära just bland kvinnor? 10 p.
Artikelskribenten försöker hitta olika sorters förklaringar. I svaret kan man nämna olika förklaringsförslag, t.ex. att det är en reaktion mot det rationella, mot samhällets krav, ett sätt att hantera stressen och behovet att söka sig själv och sina behov, välbefinnande och självutveckling. Enligt Ebba Bjelkholm lockas kvinnor av andlighet och t.ex. häxor för att det motsvarar en världsbild där kvinnan inte är underordnad mannen.
4.4 Vilka mänskliga behov svarar intresset för andlighet på enligt artikeln? 10 p.
I artikeln betonas både fenomenets lekfulla och lättsamma aspekter och dessa mer seriösa aspekter. Att syssla med tarotkort beskrivs t.ex. ”mest som en lek”. Det sägs också att det ”roar” och att det är som en hobby. Men å andra sidan ges det också många exempel på att intresset hänger ihop med djupt seriösa behov, t.ex. samhällskritik, stresslindring och behovet av djupare mening och självutveckling.
4.5 Behövs alternativa åskådningar i vårt samhälle? Ta ställning och motivera. 10 p.
Svaret förutsätter att examinanden förstått sig på fenomenet utifrån artikeln. Svaret kan antingen försvara och visa förståelse för fenomenet eller ta avstånd från det. Huvudsaken är att svaret vittnar om förståelse och innehåller en välgrundad motivering. Svaret får gärna vittna om kritisk läskompetens.
Del 3: Skrivkompetens
5. Kort skrivuppgift: Betyg utan siffror? 30 p.
Se på videoklippet om hur Mikaelskolan i Raseborg tänker kring vitsord. Redaktörerna för programmet ber tittarna om kommentarer: Är det bra med vitsord eller borde man göra som Mikaelskolan? Ta ställning till frågan och argumentera för din åsikt. Formulera ditt svar som ett inlägg som är tänkt att publiceras på Svenska Yles webbplats.
- Ge ditt inlägg en rubrik.
- Skriv sakligt och med respekt för de personer som uttalar sig i klippet.
- Underteckna ditt inlägg med en påhittad signatur.
Inlägget ska innehålla 500–800 tecken (mellanslag och radbyten räknas inte) och vara en enhetlig text, inte till exempel en punktuppställning. Provsystemet räknar automatiskt teckenantalet och begränsar inte längden på svaret. En liten överskridning av det rekommenderade teckenantalet leder inte till poängavdrag.
Inlägget bedöms med hjälp av bedömningskriterierna för den korta skrivuppgiften i föreskrifterna för provet i svenska som andraspråk och följande uppgiftsspecifika beskrivning av ett gott svar:
I den korta skrivuppgiften förväntas examinanden skriva ett kommenterande inlägg som är tänkt att publiceras på Svenska Yles webbplats. Uppgiften är materialbaserad och förutsätter att materialet kommenteras.
Inlägget ska innehålla cirka 500–800 tecken. Ett inlägg som avviker från det rekommenderade teckenantalet medför inte poängavdrag.
En god text kan t.ex. kännetecknas av följande egenskaper:
- Texten är tydligt kopplad till uppgiften.
- Texten tar fasta på något relevant i materialet.
- Texten visar att examinanden valt ett av de tre alternativen.
- Texten är tydligt anpassad till sammanhanget (skola, utbildning, betyg, argumentation och inläggets genretypiska drag).
- Texten har en rubrik och signatur.
- Texten är argumenterande och anpassad till situationen.
- Texten innehåller egna åsikter och övertygande motiveringar.
6. Uppsats 99 p.
Skriv en uppsats om ett av följande ämnen.
Din text ska innehålla 1 800–2 300 tecken. Mellanslag och radbyten räknas inte. Provsystemet räknar teckenantalet automatiskt och begränsar inte längden på svaret. Om du väljer en materialbaserad uppgift ska du använda materialet enligt anvisningarna. Alternativen 6.1–6.5 är materialbaserade. De färdiga rubriker som du kan välja står med fet stil.
Skriv ditt svar i det svarsfält som reserverats för uppgiften. Lämna inga anteckningar i de övriga svarsfälten. Om du använder programmet LibreOffice, kom ihåg att spara din text ofta och avslutningsvis överföra texten till rätt svarsfält.
6.1 Uppsats 99 p.
Musik, filmer och böcker inom vissa genrer pryds av omslag med magiska och mytologiska illustrationer. Inom musiken är det vanligt, t.ex. inom hårdrocksgenren som är populär i Finland. Nightwish är även internationellt sett ett av våra mest populära band, och det är också känt för sitt mytologiska och symbolistiska bildspråk.
Studera omslagen till Nightwish album i materialet, reflektera över bildspråket och analysera och tolka bilderna. Vilka tankar väcker omslagen? Välj ett eller flera omslag som utgångspunkt för en diskuterande text. Hänvisa till materialet i din text. Sätt egen rubrik eller välj ett av rubrikförslagen:
- Omslaget illustrerar musiken
- Symboler och mytologi som inspirationskälla
6.2 Uppsats 99 p.
Bekanta dig med resultaten från Ungdomsbarometern 2024. Barometern berättar om de finlandssvenska ungdomarnas värderingar om och synpunkter på olika aktuella företeelser. Vilka tankar väcker resultaten? Utgå från något eller några resultat i artikeln och skriv en egen text om ämnet. Presentera din åsikt i en ställningstagande text. Hänvisa till materialet i din text. Sätt egen rubrik eller välj något av rubrikförslagen:
- Ungdomarnas värderingar i förändring
- Det är i dag vi formar framtiden
6.3 Uppsats 99 p.
Se på videoklippet där olika människor berättar om vad de tror på. Ta fasta på något i klippet som också du tycker är viktigt och skriv en diskuterande eller ställningstagande text om ämnet. Du kan också skriva mer allmänt om människors tro på olika saker. Hänvisa också då till klippet. Sätt egen rubrik eller välj något av rubrikförslagen:
- Tron på ett gott samhälle
- Vad tror du på?
6.4 Uppsats 99 p.
I materialet finns två musikvideor och texterna till låtarna. Båda texterna innehåller funderingar kring livsåskådning och tro. Välj någondera av låtarna och skriv en text där du diskuterar eller analyserar låttexten. Vilka tankar väcker texten? Du får också välja båda texterna och jämföra dem. Sätt egen rubrik eller välj något av rubrikförslagen:
- Behovet av framtidstro
- Vem tänder stjärnorna?
6.5 Uppsats 99 p.
Läs Ingela Norlins novell ”Mina ögon” där det sker något som endast är möjligt i fiktionens värld. Reflektera över vad novellen handlar om. Skriv en diskuterande text om novellen. Sätt egen rubrik eller välj något av rubrikförslagen:
- En märklig novell
- Allt är möjligt i fiktionens värld
6.6 Uppsats 99 p.
Religioner och olika livsåskådningar har genom tiderna påverkat både människors vardag och samhällen i stort. Människor har haft behov av andlighet i olika former. I Finland har vi religionsfrihet, vilket innebär att var och en själv får välja vad man tror på. Skriv en diskuterande eller ställningstagande text där du behandlar andlighet eller religioner. Du kan fritt välja perspektiv och t.ex. skriva om religionens betydelse för individen och samhället, möten mellan olika religioner, religionsfrihet eller något aktuellt fenomen som har med olika åskådningar och religioner att göra. Sätt egen rubrik eller välj något av rubrikförslagen:
- Olika perspektiv på livet
- Religionens betydelse för individen
6.7 Uppsats 99 p.
Bildmanipulering, AI, reklam och sociala medier utmanar våra färdigheter. Vi behöver mediekritisk läskompetens. Var och en är tvungen att lära sig att urskilja pålitlig information. Skriv en ställningstagande text om mediekritik och informationshantering som viktiga basfärdigheter i vardagen. Sätt egen rubrik eller välj något av rubrikförslagen:
- Mediekritik som medborgarfärdighet
- Algoritmernas makt
- Vetenskapliga sanningar eller förföriska lögner?