Hyvän vastauksen piirteet: FI – Englanti, lyhyt oppimäärä

29.9.2025

Lopulliset hyvän vastauksen piirteet 13.11.2025

Lopullisista hyvän vastauksen piirteistä ilmenevät perusteet, joiden mukaan koesuorituksen lopullinen arvostelu on suoritettu. Tieto siitä, miten arvosteluperusteita on sovellettu kokelaan koesuoritukseen, muodostuu kokelaan koesuorituksestaan saamista pisteistä, lopullisista hyvän vastauksen piirteistä ja lautakunnan määräyksissä ja ohjeissa annetuista arvostelua koskevista määräyksistä. Lopulliset hyvän vastauksen piirteet eivät välttämättä sisällä ja kuvaa tehtävien kaikkia hyväksyttyjä vastausvaihtoehtoja tai hyväksytyn vastauksen kaikkia hyväksyttyjä yksityiskohtia. Koesuorituksessa mahdollisesti olevat arvostelumerkinnät katsotaan muistiinpanoluonteisiksi, eivätkä ne tai niiden puuttuminen näin ollen suoraan kerro arvosteluperusteiden soveltamisesta koesuoritukseen.

Täydet pisteet voi saada vain vastaus, joka ei sisällä väärää tietoa. Jos avoimen kysymyksen vastauksen pituudelle on annettu merkkimäärärajoitus, seuraa sen ylittämisestä pistevähennys. Vähennys on 1 piste riippumatta kysymyksen maksimipisteistä.

Koesuorituksia ei saa kopioida. Ne ovat salassa pidettäviä asiakirjoja.

Digitaalisen kokeen arvostelupalvelun ohjeet ovat lautakunnan verkkosivuilla osoitteessa: https://www.ylioppilastutkinto.fi/fi/asiointipalvelut/ilmoittautumiset-tutkintoon-ja-koesuoritusten-arvostelu/arvostelupalvelun

Kirjoitustehtävien arvioitavat piirteet on kuvattu kriteeritaulukossa, joka on Ylioppilastutkintolautakunnan antamissa toisen kotimaisen kielen ja vieraiden kielten kokeita koskevissa määräyksissä.
https://www.ylioppilastutkinto.fi/fi/tutkinnon-toimeenpano/maaraykset-ja-ohjeet/koekohtaiset-maaraykset-ja-ohjeet/toisen-kotimaisen

Virheet/ongelmakohdat merkitään aina. Jokaista merkintää ei tarvitse kommentoida sanallisesti, mutta halutessaan mitä tahansa kohtaa voi tarkentaa kommenttikenttään.

Part 1: Listening Comprehension

1. The Rise of the Weather Forecast 6 p.

This podcast episode discusses how the weather forecast was born. You can listen to the recording twice. Read the questions carefully and answer them.

1.1 Mikä teknologinen saavutus mahdollisti sään ennustamisen? Vastaa suomeksi. 3 p.

Vastauksen pituus on enintään 100 merkkiä. Ylityksestä seuraa pistevähennys.

  • Tiedonvälityksen/viestintäyhteyksien/kommunikaatiovälineiden/yhteydenpitoverkostojen keksiminen/kehitys. (3/0 p.)

OK: Yhteydenpito alueiden välillä.

Teknologian kehittyminen sille tasolle, että viestejä pystyi lähettämään alueiden välillä.

Tiedottaminen eri puolille maata.

EI TUO EI VIE: Sään tarkkaileminen.

EI: Tekstiviestien lähettäminen.

Satelliitit.

Ihmisten välinen kommunikointi (liian epätarkka)

1.2 Miten pilvien nopeus liittyi sään ennustamiseen? Vastaa suomeksi. 3 p.

Vastauksen pituus on enintään 100 merkkiä. Ylityksestä seuraa pistevähennys.

  • Säätiedot/uutiset/tiedot kulkivat nopeammin kuin pilvet. (3/0 p.)

OK: Viestien lähettäminen tapahtuu nopeammin kuin pilvien liikkuminen.

EI TUO EI VIE: Pilvet liikkuvat hitaammin.

EI: Ihmiset liikkuvat nopeammin kuin pilvet.

Tallenne The whole recording The first step towards knowing what the weather is going to be in one place at many times is knowing what the weather is at one time in many places. That’s the key to it. And so, as soon as the early forms of communication networks were invented, folks began sending messages to each other about the weather conditions, and they quickly realized that, especially in the U.S., the weather is often moving from West to East and they can give some advance notice of what’s going to happen that afternoon based on, you know, if you’re in New York, what it’s doing in Ohio. And that kind of basic idea that news could move faster than the clouds, began to open up this idea of a kind of a holistic view of the planet. Suddenly you can kind of imagine yourself looking down not just on a map as a political idea, but really live, seeing how the weather is changing over space.

2. Retirement (video) 15 p.

This is a video where Gary Goldstein shares his thoughts about retirement. You can play the video as many times as you want to. Read the questions carefully and choose the best alternative.

2.1 What advice did Gary Goldstein receive about retirement? 3 p.

  • He should put his affairs in order  (3 p.)

2.2 Why did Gary Goldstein retire? 3 p.

  • He had an illness or injury  (3 p.)

2.3 How do many people feel when they retire? 3 p.

  • They lose their reason for living  (3 p.)

2.4 What does Gary Goldstein enjoy doing now? 3 p.

  • Spending his time tending the yard  (3 p.)

2.5 What excites Gary Goldstein about nature? 3 p.

  • The endless possibilities for discovery  (3 p.)

3. Sustainable Product Development 6 p.

In this podcast, consultant and entrepreneur Saachi Bahl talks about developing sustainable products. You can listen to the recording twice. Read the questions carefully and answer them.

3.1 Mitä yhtiö oli kehittänyt ensimmäisenä maailmassa? Vastaa suomeksi. 3 p.

Vastauksen pituus on enintään 100 merkkiä. Ylityksestä seuraa pistevähennys.

  • Kierrätysmateriaaleista valmistetun autonrenkaan. / Ympäristöystävällisen/luonnonmukaisen renkaan. (3/0 p.)

3.2 Miksi märät tai lumiset olosuhteet aiheuttivat ongelmia? Vastaa suomeksi. 3 p.

Vastauksen pituus on enintään 100 merkkiä. Ylityksestä seuraa pistevähennys.

  • Rengas kului nopeasti. / Rengas ei ollut pitkäikäinen. / Renkaista irtosi haitallista materiaalia. (3/0 p.)

OK: Se/tuote kului nopeasti (rengasta ei enää vaadita tässä osiossa).

EI TUO EI VIE: Se ei toiminut kunnolla. / Tuote ei soveltunut olosuhteisiin.

EI: Märät olosuhteet rikkovat tuotteen.

Rengas on epävakaa.

Tallenne The whole recording And I quote this example of this tyre company, I forget the name, it was this tyre company in Europe that developed the world’s first automotive tyre, which was from recycled materials. But when they reached the testing phase of this newly developed material, which is an exceptional breakthrough product, they realized that a tyre should be efficient in different conditions. They realized that in normal conditions with sunlight, dry conditions, the tyre worked optimally. But in wet conditions, where it was snowing or it was raining, the longevity of that tyre reduced substantially. So, the waste that was created and that went into the oceans and water bodies nearby was far more detrimental than regular rubber tires.

4. Paying with Cash 12 p.

The following is a conversation between a restaurant customer and a server. The recording is in four sections. For each question, decide which of the customer’s responses is the most polite. You can listen to the server's line once and each of the customer's options twice.

4.1 Listen, and choose the most polite response. 3 p.

  • Option A  (3 p.)

4.2 Listen, and choose the most polite response. 3 p.

  • Option B  (3 p.)

4.3 Listen, and choose the most polite response. 3 p.

  • Option C  (3 p.)

4.4 Listen, and choose the most polite response. 3 p.

  • Option B  (3 p.)

5. Debate Coach (video) 12 p.

In this video, Bo Seo, Harvard’s former debate coach, talks about debating. You can play the video as many times as you want to. Read the questions carefully and choose the best alternative.

5.1 Why did Bo Seo become interested in debating? 3 p.

  • He loved the idea of speaking in turns  (3 p.)

5.2 What does Bo Seo consider wise? 3 p.

  • Choosing one’s battles  (3 p.)

5.3 What should be considered before entering a debate? 3 p.

  • The reach and scope of the disagreement  (3 p.)

5.4 What does Bo Seo’s fourth question mean? 3 p.

  • You should agree on the purpose of the debate  (3 p.)

6. Unexpected Meeting 12 p.

The following is a conversation between two acquaintances, Fiona and Emma, who have met each other accidentally in the street. The recording is in four sections. For each question, decide what Emma would be most likely to say next. You can listen to each option three times.

6.1 What would Emma probably say next? 3 p.

  • Option B  (3 p.)

6.2 What would Emma probably say next? 3 p.

  • Option A  (3 p.)

6.3 What would Emma probably say next? 3 p.

  • Option C  (3 p.)

6.4 What would Emma probably say next? 3 p.

  • Option A  (3 p.)

7. White Room 6 p.

In this recording, a man and a woman are visiting an art gallery and they enter a white, empty room. You can listen to the recording twice. Read the questions carefully and answer them.

7.1 Mitä nainen aluksi toteaa huoneesta? Vastaa suomeksi. 3 p.

Vastauksen pituus on enintään 100 merkkiä. Ylityksestä seuraa pistevähennys.

  • Sinne on unohdettu laittaa esille taidetta. / Se on jätetty tyhjäksi vahingossa. (3/0 p.)

OK: Taulut ja muut on unohdettu laittaa seinille.

EI: Näytöksen pitäjät ovat unohtaneet tuoda taideteokset paikalle.

7.2 Mikä huoneessa on miehen mielestä taidetta? Vastaa suomeksi. 3 p.

Vastauksen pituus on enintään 100 merkkiä. Ylityksestä seuraa pistevähennys.

  • Huoneessa olijat. / Näyttelyvieraat. (3/0 p.)

OK: He itse.

Tallenne The whole recording MAN: What is this? Is this art?
WOMAN: Maybe there’s a statue, or a box of paintings sitting in some office somewhere they just forgot to put here?
MAN: It’s possible... Or maybe we’re the art?
WOMAN: Anything’s art these days...
MAN: So what are we supposed to do?
WOMAN: Us?
MAN: We’re the art, aren’t we?
WOMAN: Should we pose?
MAN: I think they’d’ve put in a statue if that’s what they were going for.
WOMAN: We could dance?
MAN: I like that.
[a sound of dancing footsteps]
WOMAN: Does this feel right?
MAN: It’s nice.

8. The State of the UK’s Butterflies 12 p.

This is a recording where a representative of the group Butterfly Conservation discusses the status of butterflies in Britain. The recording is in two sections. You can listen to it once all the way through and then listen again to each separate section twice. Read the questions carefully and choose the best alternative.

8.1 What is so striking about the drop in butterfly numbers? 3 p.

  • It has affected most kinds of butterfly in Britain  (3 p.)

8.2 Why should we pay attention to the decrease in butterfly numbers? 3 p.

  • It reflects the poor condition of the wider ecosystem  (3 p.)

8.3 What makes some butterflies more vulnerable to decline? 3 p.

  • They only live in certain environments which are disappearing  (3 p.)

8.4 How does Butterfly Conservation aim to reverse the decline in butterfly numbers? 3 p.

  • By focusing on the specific needs of endangered species over a long time  (3 p.)

Part 2: Reading Comprehension

9. Repair Cafés 15 p.

Read the text on Repair Cafés and answer the questions.

9.1 Who are the volunteers at Repair Cafés? 3 p.

  • People with relevant knowledge  (3 p.)

9.2 What happens at a Repair Café? 3 p.

  • You get help in mending your item  (3 p.)

9.3 What is one of the ideas behind Repair Cafés? 3 p.

  • To convey knowledge  (3 p.)

9.4 Miten Repair Café auttaa vähentämään hiilidioksidipäästöjä? Vastaa suomeksi. 3 p.

Vastauksen pituus on enintään 100 merkkiä. Ylityksestä seuraa pistevähennys.

  • Ei tarvitse tuottaa uusia tavaroita. / Ihmiset käyttävät tavaroita pidempään. / Tavaroiden tuottaminen lisää CO2-/hiilidioksidipäästöjä. (3/0 p.)

OK: He auttavat korjaamaan rikkinäisiä esinteitä, jotta kulutus ja uusien tekeminen vähenisi.

EI: He kierrättävät vanhoja asioita.

9.5 What seems to be the ultimate aim of Repair Cafés? 3 p.

  • To alter the way people think  (3 p.)

10. Soup Broth at Mount Halla 15 p.

Read the text and answer the questions.

10.1 Why do hikers bring ramen with them, according to the text? 3 p.

  • It has become fashionable  (3 p.)

10.2 What are hikers advised to do? 3 p.

  • Make smaller portions to eat  (3 p.)

10.3 Why is ramen waste a problem? 3 p.

  • It harms small creatures  (3 p.)

10.4 What is typical of the fine that you get for breaking the rules? 3 p.

  • It should be paid immediately  (3 p.)

10.5 Mikä oli yleisin sakkojen syy uusien sääntöjen ensimmäisenä päivänä? Vastaa suomeksi. 3 p.

Vastauksen pituus on enintään 100 merkkiä. Ylityksestä seuraa pistevähennys.

  • Käveleminen punaisia valoja päin (tai muu jalankulkijan sääntörikkomus). (3/0 p.)

OK: Käveleminen väärässä paikassa /kielletyllä alueella /reitin sivussa.

EI TUO EI VIE: Sääntöjen rikkominen.

EI: Turha oleskelu.

11. Peanuts 12 p.

Fill in the cartoon strip by placing suitable cues into it.

11.1 Choose the suitable line for speech bubble 1. 3 p.

  • Hi, Charlie! We’re back from camp  (3 p.)

11.2 Choose the suitable line for speech bubble 2. 3 p.

  • We hated sleeping in those puppy tents  (3 p.)

11.3 Choose the suitable line for speech bubble 3. 3 p.

  • Whatever… See you, Charlie  (3 p.)

11.4 Choose the suitable line for speech bubble 4. 3 p.

  • We realize that this could be a problem  (3 p.)

12. Royal Mint 6 p.

Read the text and answer the questions.

12.1 Mihin Royal Mint aikoo käyttää erottelemansa kullan? Vastaa suomeksi. 3 p.

Vastauksen pituus on enintään 50 merkkiä. Ylityksestä seuraa pistevähennys.

  • (Luksus-/ylellisyys-)korujen valmistukseen/tuotantolinjaan/mallistoon. (3/0 p.)

EI: Tehdäkseen metallia kalliisiin koruihin.

12.2 Mitä etua erottelumenetelmästä on verrattuna muihin vastaaviin? Vastaa suomeksi. 3 p.

Vastauksen pituus on enintään 100 merkkiä. Ylityksestä seuraa pistevähennys.

  • Se kuluttaa vähemmän energiaa. (3/0 p.)

OK: Se säästää sähköä.

Hyödyntää paremmin energiaa kuin muut vastaavat.

EI: Erotusmenetelmä on nopeampi kuin muut.

13. Airport 18 p.

The following three stories are told by airport personnel or by customers traveling through airports. Read the three texts and questions carefully and choose the best alternative.

13.1 Why did the passenger have a baby associated with his booking? 3 p.

  • He was angry at something that the airline had done to him  (3 p.)

13.2 What was the problem with the passenger’s plan? 3 p.

  • It cost him extra money  (3 p.)

13.3 What happened to the couple described in the story? 3 p.

  • Their plane was canceled because of the weather  (3 p.)

13.4 What did the couple not understand? 3 p.

  • Why they could not get their bags  (3 p.)

13.5 Why was the person who told the story treated so well by the car rental agent? 3 p.

  • They behaved professionally  (3 p.)

13.6 Why did the car rental agent say “Drive safely!”? 3 p.

  • She was aware that she was giving the customer a very fast car  (3 p.)

14. Train 6 p.

Read the text and answer the questions.

14.1 Mistä muutoksesta viestissä kerrotaan? Vastaa suomeksi. 3 p.

Vastauksen pituus on enintään 100 merkkiä. Ylityksestä seuraa pistevähennys.

  • Juna ei pysähdy kaikilla asemilla / asemalla, jossa junaa piti vaihtaa. (3/0 p.)

OK: Juna ei pysähdy tietyllä pysäkillä /seisakkeella.

14.2 Mitä asiakas voi tehdä? Vastaa suomeksi. 3 p.

Vastauksen pituus on enintään 100 merkkiä. Ylityksestä seuraa pistevähennys.

  • Mennä edellisellä tai seuraavalla junalla. (3/0 p.)

OK: Voi käyttää alkuperäisen lipun ilman muutoksia ja lisämaksuja.

EI: Voi mennä mihin tahansa junaan samalla lipulla.

15. Hospice Tairāwhiti 12 p.

Read the text and answer the questions.

15.1 How has the location of the charity shop changed? 3 p.

  • It has moved on the same street  (3 p.)

15.2 What will happen on Saturday? 3 p.

  • The shop will open in the new venue  (3 p.)

15.3 Why is Brenda Kinder happy about the staff and volunteers? 3 p.

  • Everyone has participated in the moving  (3 p.)

15.4 What should still happen to the shop sign? 3 p.

  • It should be installed  (3 p.)

Part 3: Grammar and Vocabulary

16. Being Old 14 p.

Read the text and choose the best alternative from the drop-down menu to fill in the gaps.

16.1 1 p.

  • am  (1 p.)

16.2 1 p.

  • was  (1 p.)

16.3 1 p.

  • to be  (1 p.)

16.4 1 p.

  • were  (1 p.)

16.5 1 p.

  • was  (1 p.)

16.6 1 p.

  • were  (1 p.)

16.7 1 p.

  • are  (1 p.)

16.8 1 p.

  • am  (1 p.)

16.9 1 p.

  • to have been  (1 p.)

16.10 2 p.

  • to have been  (2 p.)

16.11 2 p.

  • would have been  (2 p.)

16.12 1 p.

  • is  (1 p.)

17. The Undomestic Goddess Part 1 10 p.

This is an extract from a novel by Sophie Kinsella. The story is about Samantha, a young lawyer who finds herself in a lot of trouble.

Read the text carefully and fill in each gap in English according to the clue and using the correct form in each sentence. Clues can be English words to be used in the correct form or Finnish words to be translated into English. If there is a grammatical term, a suitable grammatical item should be inserted.

17.1 preposition 1 p.

  • up (1 p.)
  • away (1 p.)

17.2 Eddien 1 p.

  • Eddie's (1 p.)

17.3 toisella 2 p.

  • on the second (2 p.)
  • on the 2nd (2 p.)

17.4 tell 1 p.

  • telling (1 p.)

17.5 feel (negative form) 2 p.

  • does not feel (2 p.)
  • doesn't feel (2 p.)

17.6 replay 1 p.

  • replayed (1 p.)
  • being replayed (1 p.)

17.7 preposition 1 p.

  • for (1 p.)

17.8 watch 1 p.

  • watching (1 p.)
  • having watched (1 p.)

Myös muut oikeat ilmaisut hyväksytään.

18. The Undomestic Goddess Part 2 11 p.

Choose the best alternative.

18.1 1 p.

  • absorbed  (1 p.)

18.2 1 p.

  • an hour  (1 p.)
  • hours  (1 p.)

18.3 1 p.

  • is  (1 p.)

18.4 1 p.

  • into  (1 p.)

18.5 1 p.

  • use  (1 p.)

18.6 1 p.

  • in front of  (1 p.)

18.7 1 p.

  • some  (1 p.)

18.8 1 p.

  • halfway  (1 p.)

18.9 2 p.

  • which  (2 p.)

18.10 1 p.

  • On  (1 p.)

Part 4: Production

19. Short writing task 33 p.

Valitse seuraavista kohdista vain toinen, johon vastaat englanniksi.

Kirjoitussuorituksen pituus: 160–240 merkkiä. Välilyöntejä ja rivinvaihtoja ei lasketa mukaan merkkimäärään. Merkkimäärän alarajan alittava vastaus ei anna riittävää näyttöä kielitaidosta eikä siten voi yltää korkeimpiin pisteisiin.

Jätä toinen vastauskenttä tyhjäksi.

19.1 Best coffee around! 33 p.

Sinulla on englantilainen kaveri, jonka kanssa olet sopinut meneväsi suosikkikahvilaasi. Kirjoita hänelle viesti ja kerro, miksi juuri tämä kahvila on suosikkisi.

Vastauksen pituus on enintään 240 merkkiä. Ylityksestä seuraa pistevähennys.

Jos viestin aloitus/lopetus puuttuu, -1 p.

Jos perustelu puuttuu, vähennetään -2 p.

19.2 Sorry, what? 33 p.

Verkossa keskustellaan siitä, kuinka englannin sanoja ja ilmauksia ymmärretään toisinaan eri tavoilla kuin on tarkoitettu. Osallistu keskusteluun ja kerro jokin esimerkki englannin sanasta tai ilmauksesta, jonka sinä olet ymmärtänyt väärin.

Vastauksen pituus on enintään 240 merkkiä. Ylityksestä seuraa pistevähennys.

Jos esimerkki puuttuu, vähennetään -2 p.

20. Longer writing task 66 p.

Valitse seuraavista kohdista vain toinen, johon vastaat englanniksi.

Kirjoitussuorituksen pituus: 300–450 merkkiä. Välilyöntejä ja rivinvaihtoja ei lasketa mukaan merkkimäärään. Merkkimäärän alarajan alittava vastaus ei anna riittävää näyttöä kielitaidosta eikä siten voi yltää korkeimpiin pisteisiin.

Jätä toinen vastauskenttä tyhjäksi.

20.1 Preparing for an exchange year 66 p.

Olet menossa opiskelijavaihtoon Yhdysvaltoihin koko lukuvuodeksi. Kirjoita viesti vaihtokouluun ja kerro, mitä itse toivoisit vaihdolta. Voit myös kertoa itsestäsi taustatietoja, esimerkiksi lempiaineistasi tai harrastamistasi urheilulajeista.

Vastauksen pituus on enintään 450 merkkiä. Ylityksestä seuraa pistevähennys.

Jos ei kerro, mitä toivoo vaihdolta, vähennetään -3 p.

20.2 Plastic is the problem 66 p.

Osallistut verkkokeskusteluun, jossa kerätään hyviä ideoita vähentää muovin käyttöä arjessa. Kirjoita oma ehdotuksesi ja perustele se.

Vastauksen pituus on enintään 450 merkkiä. Ylityksestä seuraa pistevähennys.

Jos perustelu puuttuu, -3 p.