Beskrivningar av goda svar: SV – Engelska, kort lärokurs

29.9.2025

Preliminära beskrivningar av goda svar 29.9.2025

De preliminära beskrivningarna av goda svar utgör en riktgivande beskrivning av de svar som förväntas på uppgifterna i provet. De är i första hand ämnade som stöd för den preliminära bedömningen. De preliminära beskrivningarna av goda svar innehåller och beskriver inte nödvändigtvis alla godkända svar. De preliminära beskrivningarna av goda svar utgör inte en del av den uppgift om hur bedömningsgrunderna tillämpats på en enskild examinands provprestation som avses i Studentexamensnämndens allmänna föreskrifter och anvisningar. De preliminära beskrivningarna av goda svar är inte bindande för Studentexamensnämnden då grunderna för den slutgiltiga bedömningen fastställs.

Fulla poäng kan endast ges för ett svar som inte innehåller felaktig information. Om längden på svaret på en öppen fråga är begränsat till ett visst antal tecken, leder en överskridning av teckenantalet till poängavdrag. Avdraget är 1 poäng oberoende av maximipoängen för frågan.

Provprestationerna får inte kopieras. De är sekretessbelagda handlingar.

Anvisningarna om bedömningstjänsten för det elektroniska provet är åtkomliga på nämndens webbplats via länken: https://www.ylioppilastutkinto.fi/sv/webbtjanster/anmalan-till-examen-och-bedomning-av-provprestationer/anvandarinstruktion

De kriterier utifrån vilka skrivuppgifter bedöms finns beskrivna i en särskild tabell i Studentexamensnämndens föreskrifter om proven i det andra inhemska språket och främmande språk.
https://www.ylioppilastutkinto.fi/sv/verkstallandet-av-examen/foreskrifter-och-anvisningar/provspecifika-foreskrifter-och-anvisningar-3

Fel/problemställen markeras alltid. Varje markering behöver inte kommenteras verbalt, men om man så vill kan vilket ställe som helst preciseras i kommentarsfältet.

Part 1: Listening Comprehension

1. The Rise of the Weather Forecast 6 p.

This podcast episode discusses how the weather forecast was born. You can listen to the recording twice. Read the questions carefully and answer them.

1.1 Vilket teknologiskt framsteg gjorde det möjligt att förutsäga vädret? Svara på svenska. 3 p.

Svaret får inte överskrida 100 tecken. Om det givna antalet tecken överskrids leder det till poängavdrag.

  • Uppkomsten/utvecklingen av informationsförmedling/kommunikationsförbindelser/kommunikationsmedel/kommunikationsnätverk. (3/0 p.)

1.2 Vilken koppling fanns det mellan molnens hastighet och väderprognoserna? Svara på svenska. 3 p.

Svaret får inte överskrida 100 tecken. Om det givna antalet tecken överskrids leder det till poängavdrag.

  • Uppgifter om vädret/nyheter/information rörde sig snabbare än molnen. (3/0 p.)
Inspelningen The whole recording The first step towards knowing what the weather is going to be in one place at many times is knowing what the weather is at one time in many places. That’s the key to it. And so, as soon as the early forms of communication networks were invented, folks began sending messages to each other about the weather conditions, and they quickly realized that, especially in the U.S., the weather is often moving from West to East and they can give some advance notice of what’s going to happen that afternoon based on, you know, if you’re in New York, what it’s doing in Ohio. And that kind of basic idea that news could move faster than the clouds, began to open up this idea of a kind of a holistic view of the planet. Suddenly you can kind of imagine yourself looking down not just on a map as a political idea, but really live, seeing how the weather is changing over space.

2. Retirement (video) 15 p.

This is a video where Gary Goldstein shares his thoughts about retirement. You can play the video as many times as you want to. Read the questions carefully and choose the best alternative.

2.1 What advice did Gary Goldstein receive about retirement? 3 p.

  • He should put his affairs in order  (3 p.)

2.2 Why did Gary Goldstein retire? 3 p.

  • He had an illness or injury  (3 p.)

2.3 How do many people feel when they retire? 3 p.

  • They lose their reason for living  (3 p.)

2.4 What does Gary Goldstein enjoy doing now? 3 p.

  • Spending his time tending the yard  (3 p.)

2.5 What excites Gary Goldstein about nature? 3 p.

  • The endless possibilities for discovery  (3 p.)

3. Sustainable Product Development 6 p.

In this podcast, consultant and entrepreneur Saachi Bahl talks about developing sustainable products. You can listen to the recording twice. Read the questions carefully and answer them.

3.1 Vad var bolaget först i världen med att utveckla? Svara på svenska. 3 p.

Svaret får inte överskrida 100 tecken. Om det givna antalet tecken överskrids leder det till poängavdrag.

  • Ett bildäck tillverkat av återvinningsmaterial. / Ett miljövänligt/naturenligt däck. (3/0 p.)

3.2 Varför gav blöta eller snöiga förhållanden upphov till problem? Svara på svenska. 3 p.

Svaret får inte överskrida 100 tecken. Om det givna antalet tecken överskrids leder det till poängavdrag.

  • Däcket slets snabbt. / Däcket var inte långlivat. / Skadligt material lossnade från däcket. (3/0 p.)
Inspelningen The whole recording And I quote this example of this tyre company, I forget the name, it was this tyre company in Europe that developed the world’s first automotive tyre, which was from recycled materials. But when they reached the testing phase of this newly developed material, which is an exceptional breakthrough product, they realized that a tyre should be efficient in different conditions. They realized that in normal conditions with sunlight, dry conditions, the tyre worked optimally. But in wet conditions, where it was snowing or it was raining, the longevity of that tyre reduced substantially. So, the waste that was created and that went into the oceans and water bodies nearby was far more detrimental than regular rubber tires.

4. Paying with Cash 12 p.

The following is a conversation between a restaurant customer and a server. The recording is in four sections. For each question, decide which of the customer’s responses is the most polite. You can listen to the server's line once and each of the customer's options twice.

4.1 Listen, and choose the most polite response. 3 p.

  • Option A  (3 p.)

4.2 Listen, and choose the most polite response. 3 p.

  • Option B  (3 p.)

4.3 Listen, and choose the most polite response. 3 p.

  • Option C  (3 p.)

4.4 Listen, and choose the most polite response. 3 p.

  • Option B  (3 p.)

5. Debate Coach (video) 12 p.

In this video, Bo Seo, Harvard’s former debate coach, talks about debating. You can play the video as many times as you want to. Read the questions carefully and choose the best alternative.

5.1 Why did Bo Seo become interested in debating? 3 p.

  • He loved the idea of speaking in turns  (3 p.)

5.2 What does Bo Seo consider wise? 3 p.

  • Choosing one’s battles  (3 p.)

5.3 What should be considered before entering a debate? 3 p.

  • The reach and scope of the disagreement  (3 p.)

5.4 What does Bo Seo’s fourth question mean? 3 p.

  • You should agree on the purpose of the debate  (3 p.)

6. Unexpected Meeting 12 p.

The following is a conversation between two acquaintances, Fiona and Emma, who have met each other accidentally in the street. The recording is in four sections. For each question, decide what Emma would be most likely to say next. You can listen to each option three times.

6.1 What would Emma probably say next? 3 p.

  • Option B  (3 p.)

6.2 What would Emma probably say next? 3 p.

  • Option A  (3 p.)

6.3 What would Emma probably say next? 3 p.

  • Option C  (3 p.)

6.4 What would Emma probably say next? 3 p.

  • Option A  (3 p.)

7. White Room 6 p.

In this recording, a man and a woman are visiting an art gallery and they enter a white, empty room. You can listen to the recording twice. Read the questions carefully and answer them.

7.1 Vad konstaterar kvinnan till en början om rummet? Svara på svenska. 3 p.

Svaret får inte överskrida 100 tecken. Om det givna antalet tecken överskrids leder det till poängavdrag.

  • Man har glömt att ställa ut konst där. / Det har lämnats tomt av misstag. (3/0 p.)

7.2 Vad i rummet tyckte mannen att var konst? Svara på svenska. 3 p.

Svaret får inte överskrida 100 tecken. Om det givna antalet tecken överskrids leder det till poängavdrag.

  • De som befann sig i rummet. / Utställningsbesökarna. (3/0 p.)
Inspelningen The whole recording MAN: What is this? Is this art?
WOMAN: Maybe there’s a statue, or a box of paintings sitting in some office somewhere they just forgot to put here?
MAN: It’s possible... Or maybe we’re the art?
WOMAN: Anything’s art these days...
MAN: So what are we supposed to do?
WOMAN: Us?
MAN: We’re the art, aren’t we?
WOMAN: Should we pose?
MAN: I think they’d’ve put in a statue if that’s what they were going for.
WOMAN: We could dance?
MAN: I like that.
[a sound of dancing footsteps]
WOMAN: Does this feel right?
MAN: It’s nice.

8. The State of the UK’s Butterflies 12 p.

This is a recording where a representative of the group Butterfly Conservation discusses the status of butterflies in Britain. The recording is in two sections. You can listen to it once all the way through and then listen again to each separate section twice. Read the questions carefully and choose the best alternative.

8.1 What is so striking about the drop in butterfly numbers? 3 p.

  • It has affected most kinds of butterfly in Britain  (3 p.)

8.2 Why should we pay attention to the decrease in butterfly numbers? 3 p.

  • It reflects the poor condition of the wider ecosystem  (3 p.)

8.3 What makes some butterflies more vulnerable to decline? 3 p.

  • They only live in certain environments which are disappearing  (3 p.)

8.4 How does Butterfly Conservation aim to reverse the decline in butterfly numbers? 3 p.

  • By focusing on the specific needs of endangered species over a long time  (3 p.)

Part 2: Reading Comprehension

9. Repair Cafés 15 p.

Read the text on Repair Cafés and answer the questions.

9.1 Who are the volunteers at Repair Cafés? 3 p.

  • People with relevant knowledge  (3 p.)

9.2 What happens at a Repair Café? 3 p.

  • You get help in mending your item  (3 p.)

9.3 What is one of the ideas behind Repair Cafés? 3 p.

  • To convey knowledge  (3 p.)

9.4 Hur bidrar Repair Café till att minska koldioxidutsläppen? Svara på svenska. 3 p.

Svaret får inte överskrida 100 tecken. Om det givna antalet tecken överskrids leder det till poängavdrag.

  • Man behöver inte tillverka nya varor. / Människor använder varor längre. / Produktionen av varor ger upphov till mera CO2-/-koldioxidutsläpp. (3/0 p.)

9.5 What seems to be the ultimate aim of Repair Cafés? 3 p.

  • To alter the way people think  (3 p.)

10. Soup Broth at Mount Halla 15 p.

Read the text and answer the questions.

10.1 Why do hikers bring ramen with them, according to the text? 3 p.

  • It has become fashionable  (3 p.)

10.2 What are hikers advised to do? 3 p.

  • Make smaller portions to eat  (3 p.)

10.3 Why is ramen waste a problem? 3 p.

  • It harms small creatures  (3 p.)

10.4 What is typical of the fine that you get for breaking the rules? 3 p.

  • It should be paid immediately  (3 p.)

10.5 Vad var den vanligaste orsaken till böter den första dagen de nya reglerna var i kraft? Svara på svenska. 3 p.

Svaret får inte överskrida 100 tecken. Om det givna antalet tecken överskrids leder det till poängavdrag.

  • Att gå mot rött ljus (eller på annat sätt bryta mot reglerna för fotgängare). (3/0 p.)

11. Peanuts 12 p.

Fill in the cartoon strip by placing suitable cues into it.

11.1 Choose the suitable line for speech bubble 1. 3 p.

  • Hi, Charlie! We’re back from camp  (3 p.)

11.2 Choose the suitable line for speech bubble 2. 3 p.

  • We hated sleeping in those puppy tents  (3 p.)

11.3 Choose the suitable line for speech bubble 3. 3 p.

  • Whatever… See you, Charlie  (3 p.)

11.4 Choose the suitable line for speech bubble 4. 3 p.

  • We realize that this could be a problem  (3 p.)

12. Royal Mint 6 p.

Read the text and answer the questions.

12.1 Till vad tänker Royal Mint använda guldet man utvinner? Svara på svenska. 3 p.

Svaret får inte överskrida 50 tecken. Om det givna antalet tecken överskrids leder det till poängavdrag.

  • För att tillverka (lyx)smycken. / För sin kollektion av (lyx)smycken. (3/0 p.)

12.2 Vilken fördel har metoden för att utvinna guld jämfört med andra motsvarande metoder? Svara på svenska. 3 p.

Svaret får inte överskrida 100 tecken. Om det givna antalet tecken överskrids leder det till poängavdrag.

  • Den förbrukar mindre energi. (3/0 p.)

13. Airport 18 p.

The following three stories are told by airport personnel or by customers traveling through airports. Read the three texts and questions carefully and choose the best alternative.

13.1 Why did the passenger have a baby associated with his booking? 3 p.

  • He was angry at something that the airline had done to him  (3 p.)

13.2 What was the problem with the passenger’s plan? 3 p.

  • It cost him extra money  (3 p.)

13.3 What happened to the couple described in the story? 3 p.

  • Their plane was canceled because of the weather  (3 p.)

13.4 What did the couple not understand? 3 p.

  • Why they could not get their bags  (3 p.)

13.5 Why was the person who told the story treated so well by the car rental agent? 3 p.

  • They behaved professionally  (3 p.)

13.6 Why did the car rental agent say “Drive safely!”? 3 p.

  • She was aware that she was giving the customer a very fast car  (3 p.)

14. Train 6 p.

Read the text and answer the questions.

14.1 Vilken förändring berättar meddelandet om? Svara på svenska. 3 p.

Svaret får inte överskrida 100 tecken. Om det givna antalet tecken överskrids leder det till poängavdrag.

  • Tåget stannar inte på alla stationer / på den station där passageraren skulle byta tåg. (3/0 p.)

14.2 Vad kan kunden göra? Svara på svenska. 3 p.

Svaret får inte överskrida 100 tecken. Om det givna antalet tecken överskrids leder det till poängavdrag.

  • Ta det föregående eller det följande tåget. (3/0 p.)

15. Hospice Tairāwhiti 12 p.

Read the text and answer the questions.

15.1 How has the location of the charity shop changed? 3 p.

  • It has moved on the same street  (3 p.)

15.2 What will happen on Saturday? 3 p.

  • The shop will open in the new venue  (3 p.)

15.3 Why is Brenda Kinder happy about the staff and volunteers? 3 p.

  • Everyone has participated in the moving  (3 p.)

15.4 What should still happen to the shop sign? 3 p.

  • It should be installed  (3 p.)

Part 3: Grammar and Vocabulary

16. Being Old 14 p.

Read the text and choose the best alternative from the drop-down menu to fill in the gaps.

16.1 1 p.

  • am  (1 p.)

16.2 1 p.

  • was  (1 p.)

16.3 1 p.

  • to be  (1 p.)

16.4 1 p.

  • were  (1 p.)

16.5 1 p.

  • was  (1 p.)

16.6 1 p.

  • were  (1 p.)

16.7 1 p.

  • are  (1 p.)

16.8 1 p.

  • am  (1 p.)

16.9 1 p.

  • to have been  (1 p.)

16.10 2 p.

  • to have been  (2 p.)

16.11 2 p.

  • would have been  (2 p.)

16.12 1 p.

  • is  (1 p.)

17. The Undomestic Goddess Part 1 10 p.

This is an extract from a novel by Sophie Kinsella. The story is about Samantha, a young lawyer who finds herself in a lot of trouble.

Read the text carefully and fill in each gap in English according to the clue and using the correct form in each sentence. Clues can be English words to be used in the correct form or Swedish words to be translated into English. If there is a grammatical term, a suitable grammatical item should be inserted.

17.1 preposition 1 p.

  • up (1 p.)
  • away (1 p.)

17.2 Eddies 1 p.

  • Eddie's (1 p.)

17.3 på den andra 2 p.

  • on the second (2 p.)
  • on the 2nd (2 p.)

17.4 tell 1 p.

  • telling (1 p.)

17.5 feel (negative form) 2 p.

  • does not feel (2 p.)
  • doesn't feel (2 p.)

17.6 replay 1 p.

  • replayed (1 p.)
  • being replayed (1 p.)

17.7 preposition 1 p.

  • for (1 p.)

17.8 watch 1 p.

  • watching (1 p.)
  • having watched (1 p.)

Även andra korrekta uttryck godkänns.

Denna uppgift bedöms centraliserat i nämnden, vilket betyder att läraren inte utför den preliminära bedömningen. Poängen för det centraliserat bedömda svaret uppdateras automatiskt i bedömningstjänsten under censorarbetets gång. Tills svaret i fråga har bedömts märks svaret med ett streck (-) i bedömningstjänsten.

18. The Undomestic Goddess Part 2 11 p.

Choose the best alternative.

18.1 1 p.

  • absorbed  (1 p.)

18.2 1 p.

  • an hour  (1 p.)

18.3 1 p.

  • is  (1 p.)

18.4 1 p.

  • into  (1 p.)

18.5 1 p.

  • use  (1 p.)

18.6 1 p.

  • in front of  (1 p.)

18.7 1 p.

  • some  (1 p.)

18.8 1 p.

  • halfway  (1 p.)

18.9 2 p.

  • which  (2 p.)

18.10 1 p.

  • On  (1 p.)

Part 4: Production

19. Short writing task 33 p.

Välj av följande punkter bara den ena, som du besvarar på engelska.

Skrivprestationens längd: 160–240 tecken. Mellanslag och radbyten räknas inte in i teckenantalet. Ett svar under 160 tecken ger inte tillräckliga bevis på språkkunskaper och kan därför inte nå upp till de högsta poängen.

Lämna det andra svarsfältet tomt.

19.1 Best coffee around! 33 p.

Du har en engelsk kompis som du har kommit överens med om att gå till ditt favoritcafé. Skriv ett meddelande till din kompis och berätta varför just det caféet är din favorit.

Svaret får inte överskrida 240 tecken. Om det givna antalet tecken överskrids leder det till poängavdrag.

Om meddelandets inledning/avslutning saknas, -1 p.

19.2 Sorry, what? 33 p.

På nätet diskuterar man hur man ibland förstår engelska ord och uttryck på ett annat sätt än vad som är avsett. Delta i diskussionen och ge ett exempel på ett engelskt ord eller uttryck som du själv har missförstått.

Svaret får inte överskrida 240 tecken. Om det givna antalet tecken överskrids leder det till poängavdrag.

    20. Longer writing task 66 p.

    Välj av följande punkter bara den ena, som du besvarar på engelska.

    Skrivprestationens längd: 300–450 tecken. Mellanslag och radbyten räknas inte in i teckenantalet. Ett svar under 300 tecken ger inte tillräckliga bevis på språkkunskaper och kan därför inte nå upp till de högsta poängen.

    Lämna det andra svarsfältet tomt.

    20.1 Preparing for an exchange year 66 p.

    Du ska vara utbytesstuderande i USA i ett helt läsår. Skriv ett meddelande till din utbytesskola och berätta vad du själv hoppas få ut av utbytet. Du kan också ge bakgrundsinformation om dig själv, till exempel om dina favoritämnen eller vilka sporter du utövar.

    Svaret får inte överskrida 450 tecken. Om det givna antalet tecken överskrids leder det till poängavdrag.

    20.2 Plastic is the problem 66 p.

    Delta i en diskussion på nätet där man samlar goda idéer för att minska plastanvändningen i vardagen. Skriv ditt eget förslag och motivera det.

    Svaret får inte överskrida 450 tecken. Om det givna antalet tecken överskrids leder det till poängavdrag.

    Om motivering saknas, -3 p.