Hyvän vastauksen piirteet: FI – Inarinsaame, lyhyt oppimäärä

29.9.2025

Lopulliset hyvän vastauksen piirteet 13.11.2025

Lopullisista hyvän vastauksen piirteistä ilmenevät perusteet, joiden mukaan koesuorituksen lopullinen arvostelu on suoritettu. Tieto siitä, miten arvosteluperusteita on sovellettu kokelaan koesuoritukseen, muodostuu kokelaan koesuorituksestaan saamista pisteistä, lopullisista hyvän vastauksen piirteistä ja lautakunnan määräyksissä ja ohjeissa annetuista arvostelua koskevista määräyksistä. Lopulliset hyvän vastauksen piirteet eivät välttämättä sisällä ja kuvaa tehtävien kaikkia hyväksyttyjä vastausvaihtoehtoja tai hyväksytyn vastauksen kaikkia hyväksyttyjä yksityiskohtia. Koesuorituksessa mahdollisesti olevat arvostelumerkinnät katsotaan muistiinpanoluonteisiksi, eivätkä ne tai niiden puuttuminen näin ollen suoraan kerro arvosteluperusteiden soveltamisesta koesuoritukseen.

Täydet pisteet voi saada vain vastaus, joka ei sisällä väärää tietoa.

Koesuorituksia ei saa kopioida. Ne ovat salassa pidettäviä asiakirjoja.

Digitaalisen kokeen arvostelupalvelun ohjeet ovat lautakunnan verkkosivuilla osoitteessa: https://www.ylioppilastutkinto.fi/fi/asiointipalvelut/ilmoittautumiset-tutkintoon-ja-koesuoritusten-arvostelu/arvostelupalvelun

Kirjoitustehtävien arvioitavat piirteet on kuvattu kriteeritaulukossa, joka on Ylioppilastutkintolautakunnan antamissa toisen kotimaisen kielen ja vieraiden kielten kokeita koskevissa määräyksissä.
https://www.ylioppilastutkinto.fi/fi/tutkinnon-toimeenpano/maaraykset-ja-ohjeet/koekohtaiset-maaraykset-ja-ohjeet/toisen-kotimaisen

Virheet/ongelmakohdat merkitään aina. Jokaista merkintää ei tarvitse kommentoida sanallisesti, mutta halutessaan mitä tahansa kohtaa voi tarkentaa kommenttikenttään.

Osa 1: Teevstâ iberdem

1. Hei fávru 40 p.

Käännä tekstin alleviivatut osuudet suomeksi siten, että tekstin sisältö välittyy mahdollisimman hyvin.

1.1 Käännä kohta 1.1 suomeksi. 3 p.

  • Hän lähtisi (1 p.) kuudeksi viikoksi (1 p.) pohjoiseen (1 p.).

1.2 Käännä kohta 1.2 suomeksi. 4 p.

  • Hänhän oli valinnut (1 p.) itse asiassa (1 p.) pojan (1 p.) Jennyn tilalle/sijaan (1 p.).

1.3 Käännä kohta 1.3 suomeksi. 5 p.

  • Agnes matkustaisi (1 p.) äitinsä kotikylään (1 p.), jotta hän voisi oppia / oppisi (2 p.) lisää saamea (1 p.).

1.4 Käännä kohta 1.4 suomeksi. 3 p.

  • Henrik oli alkanut viestitellä (2 p.) hänelle saameksi (1 p.).
  • škyettiđ-rakenteesta 1 piste

1.5 Käännä kohta 1.5 suomeksi. 5 p.

  • Nyt Agnes laski päiviä (2 p.) siihen (1 p.), milloin he (kaksi) (1 p.) tapaisivat (1 p.).

1.6 Käännä kohta 1.6 suomeksi. 5 p.

  • Ilman äidin apua (2 p.) se oli kuitenkin vaikeaa (1 p.), jos ei jo / ellei peräti (1 p.) ihan mahdotonta (1 p.).

1.7 Käännä kohta 1.7 suomeksi. 4 p.

  • Minä en voi puhua / pysty puhumaan saamea (2 p.) kaikkien näiden vuosien jälkeen (2 p.).

1.8 Käännä kohta 1.8 suomeksi. 3 p.

  • Mihin aikaan (1 p.) sinun täytyy olla kotona (1 p.) torstaina (1 p.)?

1.9 Käännä kohta 1.9 suomeksi. 4 p.

  • Tytöt saisivat olla (2 p.) ensimmäistä kertaa ulkona (1 p.) ilman vanhempia (1 p.).

1.10 Käännä kohta 1.10 suomeksi. 4 p.

  • Agnes oli salaa ihastunut Antoniin (2 p.) kahdeksannella (1 p.) luokalla (1 p.).

2. Miljovn roskesekkâd -kampanja lii oppeet joođoost 10 p.

Vastaa tekstin pohjalta kysymyksiin suomeksi.

2.1 Ketkä voivat osallistua roskienkeruuhaasteeseen, ja miten roskia voi kerätä? Vastaa lyhyesti suomeksi. 2 p.

  • Kuka tahansa voi osallistua. (1 p.)
  • Roskia voi kerätä (yksin tai) yhdessä muiden kanssa. (1 p.)

2.2 Minkälainen säkki on sopiva roskien keruuseen? Vastaa lyhyesti suomeksi. 2 p.

  • Se voi olla mikä tahansa säkki. (2 p.)

2.3 Missä ja miten kirjoittaja on kerännyt roskia aiemmin? Vastaa lyhyesti suomeksi. 2 p.

  • Hän on kerännyt roskia lähiympäristössään (1 p.) enimmäkseen yksin (1 p.).

2.4 Mihin kirjoittaja siirtyi siivoamaan sen jälkeen, kun pahin paikka oli siivottu? Vastaa lyhyesti suomeksi. 1 p.

  • Hän siirtyi keräämään roskia metsästä / metsän reunasta. (1 p.)

2.5 Mitä uudesta paikasta löytyi tupakannatsojen lisäksi? Vastaa lyhyesti suomeksi. 1 p.

  • Hän löysi muovinpaloja. / Sieltä löytyi muovinpaloja. (1 p.)

2.6 Miksi kirjoittajan mielestä roskia ei ole hyvä kerätä yksin? Vastaa lyhyesti suomeksi. 2 p.

  • Ikävämpikin työ (1 p.) tuntuu kevyemmältä toisten kanssa (1 p.).

3. Tonttu Šievtátulii juovlâkalender: Juovlâmáánu kuálmád peivi 20 p.

Käännä alleviivatut kysymykset inarinsaameksi.

3.1 Mikä työ häntä odottaakaan Joulupukin luona? 5 p.

  • Maggaar pargo (1 p.) ličij vyerdimin suu (2 p.) Juovlâpuuki (1 p.) lunne/kulen/kuvlân/kulân (1 p.)?
  • Mii pargoid (1 p.) suu vuárdágin / liigin vyerdimin / ličijgin vyerdimin (2 p.) Juovlâpuuki (1 p.) lunne/kulen/kuvlân/kulân (1 p.)?

3.2 Monesko päivä tänään on? 3 p.

  • Kallaad peivi (2 p.) onne lii (1 p.)?

3.3 Saanko minä avata luukun, hän halusi kysyä. 5 p.

  • Uážum-uv (1 p.) mun lehâstiđ/lekkâđ (1 p.) luŋká (1 p.), sun halijdij koijâdiđ (2 p.).

3.4 Mikähän esine täällä on? 3 p.

  • Mii tiiŋgâidsun/piergâsijdsun (tai jokin konkreettiin esineeseen viittaava sana; joka tapauksessa akkusatiiviattribuuttirakenne 2 p.) tääbbin lii (1 p.)?

3.5 Mutta osaanko minä tehdä sitä? 4 p.

  • Mut máátám-uv (2 p.) mun rähtiđ (1 p.) tom (1 p.)?
  • Mut máátám-uv (2 p.) mun tom rähtiđ (2 p.)?

Osa 2: Rááhtus já sänirááju

4. Mun tarbâšâm käähvi! 20 p.

Valitse annetuista vaihtoehdoista tekstiin sopiva muoto.

4.1 1 p.

  • laavim (1 p.)

4.2 1 p.

  • uceh (1 p.)

4.3 1 p.

  • ulmui (1 p.)

4.4 1 p.

  • juhá (1 p.)

4.5 1 p.

  • koppâlahe (1 p.)

4.6 1 p.

  • mielkki (1 p.)

4.7 1 p.

  • muu (1 p.)

4.8 1 p.

  • finnejim (1 p.)

4.9 1 p.

  • oroškuátá (1 p.)

4.10 1 p.

  • pyereeb (1 p.)

4.11 1 p.

  • Kähvipáánuh (1 p.)

4.12 1 p.

  • vuáššoo (1 p.)

4.13 1 p.

  • tivrâsumos (1 p.)

4.14 1 p.

  • turistân (1 p.)

4.15 1 p.

  • omâsin (1 p.)

4.16 1 p.

  • stuorrâ (1 p.)

4.17 1 p.

  • juhheeh (1 p.)

4.18 1 p.

  • láá (1 p.)

4.19 1 p.

  • čappâdin (1 p.)

4.20 1 p.

  • lijkkuum (1 p.)

5. Kuávlukielah kullojeh ain anarâškielâst 20 p.

Täydennä aukot annetulla sanalla tekstiin sopivassa muodossa. Noudata myös kielioppivihjettä, jos sellainen on annettu.

Virheettömästä vastauksesta saa kaksi pistettä. Yhden pisteen voi saada vastauksesta, jossa on kirjoitusvirhe, mutta jota ei voida tulkita virheelliseksi taivutusmuodoksi tai sanaksi.

5.1 Aanaarjävri 2 p.

  • Aanaarjäävri (2 p.)

5.2 jieš 2 p.

  • jieijâs (2 p.)

5.3 tave-Aanaar 2 p.

  • tave-Anarist (2 p.)

5.4 rävisolmooš 2 p.

  • rävisolmožin (2 p.)

5.5 máttááttâllâđ, perfekti 2 p.

  • lává máttááttâllâm (2 p.)

5.6 uárbimpeeli 2 p.

  • uárbimpeleh (2 p.)

5.7 uápisolmooš 2 p.

  • uápisulmuuh (2 p.)

5.8 ákku, illatiivi 2 p.

  • áákun (2 p.)

5.9 tehálâš 2 p.

  • teháliih (2 p.)

5.10 sääni 2 p.

  • saanijd (2 p.)

Osa 3: Čaalâlâš pyevtittem

6. Lyhyt kirjoitustehtävä 33 p.

Valitse seuraavista kohdista vain toinen, johon vastaat inarinsaameksi.

Kirjoitussuorituksen pituus: 200–350 merkkiä. Välilyöntejä ja rivinvaihtoja ei lasketa mukaan merkkimäärään.

Jätä toinen vastauskenttä tyhjäksi.

6.1 Sähköpostiviesti 33 p.

Anarâškielâ servi kääntää vuosittain lasten- ja nuortenkirjallisuutta inarinsaameksi. Kirjoita sähköpostiviesti yhdistyksen johtokunnalle (stivrâ) ja ehdota jotain kirjaa käännettäväksi. Kerro viestissäsi kirjasta ja perustele näkemyksesi, miksi juuri tämä kirja tulisi kääntää inarinsaameksi. Keksi itsellesi lähettäjänimi (älä käytä omaa nimeäsi).

Vastauksen pituus on enintään 350 merkkiä. Ylityksestä seuraa pistevähennys.

    6.2 Sähköpostiviesti 33 p.

    Kirjoita sähköpostiviesti Anarâškielâ servin johtokunnalle (stivrâ) ja ehdota jonkun kulttuuri- tai tiedevieraan kutsumista Inariin. Perustele näkemyksesi. Keksi itsellesi lähettäjänimi (älä käytä omaa nimeäsi).

    Vastauksen pituus on enintään 350 merkkiä. Ylityksestä seuraa pistevähennys.

      7. Laajempi kirjoitustehtävä 66 p.

      Valitse seuraavista kohdista vain toinen, johon vastaat inarinsaameksi.

      Kirjoitussuorituksen pituus: 400–600 merkkiä. Välilyöntejä ja rivinvaihtoja ei lasketa mukaan merkkimäärään.

      Jätä toinen vastauskenttä tyhjäksi.

      7.1 Oppâmateriaal 66 p.

      Saamenkielistä oppimateriaalia on vähän. Anna Saamelaiskäräjien verkkosivuilla palautetta aiheesta kertomalla, millaista inarinsaamenkielistä oppimateriaalia itse kaipaisit. Perustele näkemyksesi. Keksi itsellesi lähettäjänimi (älä käytä omaa nimeäsi).

      Vastauksen pituus on enintään 600 merkkiä. Ylityksestä seuraa pistevähennys.

        7.2 Luándufeerim 66 p.

        Kirjoita Anarâš-lehteen siitä, mikä on ollut tärkein luontokokemuksesi kuluneen vuoden aikana. Kuvaile kokemustasi ja perustele, miksi se oli sinulle merkittävä. Keksi itsellesi lähettäjänimi (älä käytä omaa nimeäsi).

        Vastauksen pituus on enintään 600 merkkiä. Ylityksestä seuraa pistevähennys.